Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Tuossa on nykyinen kulurakenne menetetty? Yksinkertainen kysymys ja vastaus on tuollainen? Eli takautuvasti autoilu kallistuu paljon, jos haluaa ajaa nykyisellä 12 vuotta vanhalla autolla vielä seuraavat 13 vuotta? Toki auto on eco mallin diesel (1.6 hdi 110 fap). Mutta koska auto on niin vanha ja iso auto painaa paljon (paku, verotus painon mukaan), niin maksut tulee olemaan Bernerin sanoman mukaan isot?

Miksi vuonna 2017 pitää ajatella jo 20 tai 30 vuotta eteenpäin? Eikö muutosta voisi vähän lykätä ja miettiä rauhassa?

Berner on mielestäni aivan väärässä. Vielä liikenteessä ei ole yhtään mitään muutosta. Ja kun sähköautot enemmän yleistyy, niin silloinkaan ei ole vielä juurikaan muutosta. Miksi nyt sähköauto verukkeella rankaistaan kaikkia vanhalla autolla ajavia?

Liikenteessä on käynnissä suurin muutos sitten auton keksimisen.
Tämä on aivan liioiteltua. Joku Bernerin tai Bernerin kavereiden outo päähänpisto? Miksi käytäntö halutaan ottaa käyttöön suomessa, kun ei sitä ole vielä missään muuallakaan? Jos Berner viittaa tähän "lakiin". Liikenne ei ole missään muutoksessa juuri nyt.

Jos autovero korvautuu käyttömaksuilla, halvalla autolla pitkiä työmatkoja ajavat häviävät, mutta kalliita ökyautoja ostavat voittavat. Onko tämä oikein?
”Tässä ajatellaan 20-30 vuotta eteenpäin. Liikenteessä on käynnissä suurin muutos sitten auton keksimisen. Joudumme joka tapauksessa miettimään liikenteen verotukseen radikaaleja muutoksia, kun liikenne sähköistyy.”
”Meillä on Euroopan toiseksi vanhin autokanta. Tarvitsemme ratkaisuja, jotka kannustavat autokannan uudistumiseen. On vaan katsottava, miten parhaiten hallitaan siirtymävaihe. Vuosi 2030 on vain 13 vuoden päästä ja siihen mennessä meidän täytyy puolittaa liikenteen päästöt. Sitä ei tehdä pienillä säädöillä vaan se vaatii rakenteellisia muutoksia.”
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Liikenteessä on käynnissä suuri HYPE, mutta sitähän on kätevä ruokkia ja hyödyntää myös politiikan tarpeisiin.

Suomen valtion budjetin näkökulmasta on käynnissä uhkaava muutos ja siihen vastauksena nyt kovasti mietitään, että kuinka minimoidaan liikenteen päästöt ja maksimoidaan verotulot.


Moni suuri yritys lobbaa innokkaana mukana, sillä tämähän toisi uutta liikevaihtoa ja kasvua sellaisille yrityksille joiden markkinat ovat nyt jo täynnä, esim puhelinoperaattorit ja vakuutusyhtiöt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 766
Miksi vuonna 2017 pitää ajatella jo 20 tai 30 vuotta eteenpäin? Eikö muutosta voisi vähän lykätä ja miettiä rauhassa?

Berner on mielestäni aivan väärässä. Vielä liikenteessä ei ole yhtään mitään muutosta. Ja kun sähköautot enemmän yleistyy, niin silloinkaan ei ole vielä juurikaan muutosta. Miksi nyt sähköauto verukkeella rankaistaan kaikkia vanhalla autolla ajavia?
Siinä mielessä olen samaa mieltä että pitää ajatella eteenpäin koska Suomen kaltaista pikkuvaltiota eivät autotehtaat, isommat valtiot tai öljysheikit ota huomioon päätöksiä tehtäessä.

Suomessa muutosta ei ole tapahtunut koska valtio on pitänyt huolen ettei muita kuin bensa-/diesel autoja kannata oikeastaan ostaa ja kysyntä on pitänyt huolen ettei jakeluverkosto ole tukenut edes kaasu- tai etanoliautojen ostoa. Näissä olemme esim. rakasta naapuriamme Ruotsia perässä aikalailla.

EU (ja muut) pyrkivät öljystä eroon ja korvaajaksi on valittu sähkö. Siirtymässä ja pienemmässä osassa auttaa kaasu (josta öljykytkösten takia myös pitää päästä eroon mikäli öljyriippuvuudestakin halutaan eroon) sekä etanoli. BIO-tuotteet tulevat, ainakin omasta mielestä, näyttelemään pikkuroolia tulevaisuudessa 20-30 vuoden aikavälillä.

Sähköautoa ei polttoaineiden riistoverotuksella veroteta joten jotain täytyy keksiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 449
Pahoin pelkään että tämä muutos tulee voimaan vaikka väkisin. Bernerillä ei ole jatkokautta luvassa, joten ei tarvi äänestäjistä välittää ja tästä saadaan sellainen lypsyautomaatti valtion taloutta paikkaamaan, että ei tästä varmaankaan haluta luopua mistään hinnasta.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
360
Pahoin pelkään että tämä muutos tulee voimaan vaikka väkisin. Bernerillä ei ole jatkokautta luvassa, joten ei tarvi äänestäjistä välittää ja tästä saadaan sellainen lypsyautomaatti valtion taloutta paikkaamaan, että ei tästä varmaankaan haluta luopua mistään hinnasta.
Perussuomalaisten puoluehallitus on linjannut hiljattain, ettei perussuomalaiset hyväksy autojen seurantajärjestelmää, linkki uutiseen: Perussuomalaiset ei hyväksy autojen seurantajärjestelmää

Lähiviikot / kuukaudet näyttävät, meneekö hallitus- ja ministeripaikat taas perussuomalaisten omien päätösten ja linjausten edelle.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
360
Moni suuri yritys lobbaa innokkaana mukana, sillä tämähän toisi uutta liikevaihtoa ja kasvua sellaisille yrityksille joiden markkinat ovat nyt jo täynnä, esim puhelinoperaattorit ja vakuutusyhtiöt.
Näin varmasti tapahtuu. Uusi liiketoiminta tai ainakin liikevaihdon lisääminen tuntuu olevan hyvinkin tärkeää. Kysymysmerkeille kilpailun syntymisestä ei vieläkään ole oikein tullut vastauksia, ehkä ensi viikolla tapahtuva selvityksen julkaisu avaa tätäkin maailmaa.

Yhtiön on myös sanottu voivan toimia helpommin lainarahalla. Ihmettelen vain, miksei valtion laina tässä kohtaa kelpaa - hienosti pelaa EU:n säännöt valtionlainan määrä rajoittamisesta yhtiöittämisen ja yksityistämisen pussiin. Onko lainanottajalla väliä, kunhan kansalaisilla saa tarvitsemansa palvelut edullisesti ja jää rahaa vielä kulutettavaksikin. Poliittista tahtoa ei vain ole muuhun kuin yhtiöittämiseen, ei parhaiden ratkaisujen etsimiseen.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 437
Hakkerit ovat löytäneet uusia reikiä tästä Bernerin kukkasesta:
Liikenneministeriön testaama autojen musta laatikko vuotaa - Hakkerit löysivät haavoittuvuuden
Liikenneministeriön testaama autojen musta laatikko vuotaa - Hakkerit löysivät haavoittuvuuden

Helsingissä viikonloppuna pidetyssä hakkeritapahtumassa löydettiin vakava haavoittuvuus Suomessa koekäytössä olleesta autojen ajotietoja keräävästä laitteesta. Laitteeseen käsiksi pääsevä vosi hakkereiden mukaan vaarantaa muun muassa auton ohjauslaitteiden hallinnan.
...
– Löysimme laitteesta vakavan haavoittuvuuden. Sen suojaukset ovat alkeelliset, mikä on tyypillistä sulautetuille laitteille, kertoo Disobey-tapahtuman päjärjestäjä Benjamin Särkkä.

Hakkereiden mukaan laitteen tekniikka on muokattavissa vahingollisiin tarkoituksiin. Haavoittuvuutta voitaisiin käyttää autoilijan henkilötietojen varastamiseen ja auton ohjauslaitteiden hallintaan.

Haavoittuvuuden hyödyntämiseksi laitteeseen on kuitenkin päästävä fyysisesti käsiksi, Särkkä huomauttaa. Teoreettisesti myös etäyhteyden saaminen laitteeseen voisi ollla Särkän mukaan mahdollista, mutta sitä ei tapahtumassa testattu ajanpuutteen vuoksi.

Disobey-hakkerit ovat ilmoittaneet löytämästään haavoittuvuudesta laitteen suomalaiselle jälleenmyyjälle Semel Oy:lle, joka tapahtuman tiedotteen mukaan on kertonut ryhtyneensä toimenpiteisiin.
...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
641
Tässä(kin) asiassa mennään niin perse edellä puuhun, kerrotaan negatiivissävytteisesti mustasta laatikosta jolla on mahdollista seurata auton liikkeitä realiajassa.

Hyvää viestintää olisi ollut kertoa järjestelmän eduista ESIM

polttoaineverotus laskee
vuotuiset käyttömaksut poistuvat
ajoneuvovero poistuu
autovero poistuu
jne
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Johtaisi vain siihen että autoilu kallistuu. Polttoaineveroa kun ei voi lain mukaan poistaa.

Käyttömaksu on taas vain pieni summa. Ei ole pakko maksaa jos ottaa auton pois käytöstä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 809
Hyödyllinen lisämaininta Ilta-Sanomilla vielä otannasta, jolla "mustaa laatikkoa" voidaan kritisoida tulevaisuudessa.

"Laitetta käyttävät jo työ- ja elinkeinoministeriön myöntämään energiatukeen oikeutetut sähköauton omistajat, joille laitteen käyttöönotto on ollut edellytys tuen maksamiselle. Se on myös yksi vaihtoehto autoihin asennettavaksi seurantalaitteeksi, jos sellaisten käyttöön päädyttäisiin mahdollisen tieverkoston yhtiöittämisen myötä."

Hakkerit mursivat autojen mustan laatikon – ”Asentaminen on tyhmä idea”

Jos ajat lyhyitä matkoja, sähköauto voi olla valinta=Ei saada kovinkaan luotettavaa arviota siitä, mikä on vikaantuminen esim. ajoja 20 000km/v.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Törmäsin muuten tämmöseen himmeliin joka on nyt Oregonin osavaltiossa (USA) kokeilussa MyOReGO | A new way to fund roads for all Oregonians

Vähäpäästöiset (rajana tietty litraa per 100km arvo) autot valitsevat maksavatko joko
- vuosittaisen tasaveron
tai halutessaan
- kilometripohjaisen maksun, joka kerätään auton seurantalaitteen kilometrien perusteella (summa on kuitenkin maksimissaan sama kuin vuosittainen tasavero).

Muut autot ostavat polttoaineen asemalta kuten aina ennemminkin ja maksavat veron polttoaineen hinnassa.



Äkkiseltään tämä kuulostaa todella järkevältä... Tasavero on siellä muuten 540 dollaria.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 768
Törmäsin muuten tämmöseen himmeliin joka on nyt Oregonin osavaltiossa (USA) kokeilussa MyOReGO | A new way to fund roads for all Oregonians

Vähäpäästöiset (rajana tietty litraa per 100km arvo) autot valitsevat maksavatko joko
- vuosittaisen tasaveron
tai halutessaan
- kilometripohjaisen maksun, joka kerätään auton seurantalaitteen kilometrien perusteella (summa on kuitenkin maksimissaan sama kuin vuosittainen tasavero).

Muut autot ostavat polttoaineen asemalta kuten aina ennemminkin ja maksavat veron polttoaineen hinnassa.



Äkkiseltään tämä kuulostaa todella järkevältä... Tasavero on siellä muuten 540 dollaria.
Eli vähäpäästöiset maksaa extraa, joko km tai per vuosi, ja lisäksi maksavat polttoaineessa veroa niin kuin muutkin autoilijat. Kuulostaa hyvältä. Vähän ajavalle siis halvin vehje on juuri tuon rajan ylittävä auto, jolla ei tarvitse maksaa extraveroa ja kuluttaa vähimmäismäärän polttoainetta. :D
Vai onko tuossa vielä joku "verot takaisin polttoaineesta"?

Vastaankin itselleni, on:
Volunteers will receive credits on their bill for the fuel tax they pay at the pump.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Yle sai Bernerin paperit: Autovero pois, myös ajoneuvo- ja polttoaineveroja lasketaan
http://yle.fi/uutiset/3-9409670?origin=rss
-Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Kyseessä olisi valtava muutos, sillä autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa.

-Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.

-Esitys jättää kuitenkin myös portin auki kilometripohjaisille maksuille. Selvityksessä todetaan, että myöhemmässä vaiheessa palveluoperaattorit voisivat tarjota asiakkaille myös kilometripohjaisia paketteja.

-Rata- ja vesiväylien osalta tavoitteena on, että ne siirtyisivät liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2019 alusta. Selvitystyö tämän osalta kuitenkin jatkuu.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Mitenköhän tuo maksu niissä autoissa joissa ei ole mitattu CO2? Tietty tuo keskimäärin 539€ varmaan tarkoittaa, että jossain vähänkään tehokkaammassa autossa se on jotain tonnin luokkaa. Kuinkahan paljon ajoneuvo- ja polttoaineveroja sitten laskettaisiin vastapainoksi? Autovero on tämmösellä vanhalla romulla ajavalle yks hailee.

Ja maksettaisiinko tuo aikaan perustuva maksu suoraan LiVe Oy:lle? En oikeen näe pihviä ottaa siihen väliin ketään laskuttamaan kun ei sieltä mitää palveluitakaan saa.

Jos nyt jotain osviittaa:
2015 ajoneuvoveroa kerätty 930,0; 2016 ja 2017 vissiin vähän noussut tuo?
Eli jos sitä lasketaan 547 M€ niin se about puolittuisi.

2015 polttoaineveroa kerätty 2 785,1 miljoonaa (+ alv 1 283,2 M€) eli tuo 200 miljoonan veronalennus ei vaikuttaisi juurikaan bensan hintaan

Lähde: Valtion verotulot tieliikenteestä - Autoalan Tiedotuskeskus

:sangry:
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mitenköhän tuo maksu niissä autoissa joissa ei ole mitattu CO2? Tietty tuo keskimäärin 539€ varmaan tarkoittaa, että jossain vähänkään tehokkaammassa autossa se on jotain tonnin luokkaa. Kuinkahan paljon ajoneuvo- ja polttoaineveroja sitten laskettaisiin vastapainoksi? Autovero on tämmösellä vanhalla romulla ajavalle yks hailee.

Ja maksettaisiinko tuo aikaan perustuva maksu suoraan LiVe Oy:lle? En oikeen näe pihviä ottaa siihen väliin ketään laskuttamaan kun ei sieltä mitää palveluitakaan saa.
Sä et sit lukenut juttua? Siellä lukee kaikki sun kysymyksien vastaukset?

"Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. "

"Selvitys esittää myös, että tieliikenteen toista keskeistä veroa, ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonalla eurolla."

"Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonalla eurolla."
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Sä et sit lukenut juttua? Siellä lukee kaikki sun kysymyksien vastaukset?

"Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. "

"Selvitys esittää myös, että tieliikenteen toista keskeistä veroa, ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonalla eurolla."

"Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonalla eurolla."
Luin, sanoin että autoverolla ei ole väliä mulle. Tuossa muokkasinkin vähän laskelmaa että kuinka suuri vaikutus noilla veronalennuksilla voisi suhteellisesti olla. Mielestäni artikkeli ei kyllä antanut yhteenkään kysymykseeni ainakaan suoraa tai suorahkoa vastausta. Ainoastaan tähän oli vastaus: " Kuinkahan paljon ajoneuvo- ja polttoaineveroja sitten laskettaisiin vastapainoksi?" ja sekään ei kovin mielekkästä yksilöä koskevasta näkökulmasta.

Saattaa olla että autokauppialla on aika hiljanen loppuvuosi ellei berberi samalla ehdota jotain veronpalautusta 2017 ostetuille autoille. Toki myös muutaman vuoden sisään ostetuille autoille olis ehkä syytä antaa jotain hyvitystä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mitenköhän tuo maksu niissä autoissa joissa ei ole mitattu CO2? Tietty tuo keskimäärin 539€ varmaan tarkoittaa, että jossain vähänkään tehokkaammassa autossa se on jotain tonnin luokkaa. Kuinkahan paljon ajoneuvo- ja polttoaineveroja sitten laskettaisiin vastapainoksi? Autovero on tämmösellä vanhalla romulla ajavalle yks hailee.

Ja maksettaisiinko tuo aikaan perustuva maksu suoraan LiVe Oy:lle? En oikeen näe pihviä ottaa siihen väliin ketään laskuttamaan kun ei sieltä mitää palveluitakaan saa.

Jos nyt jotain osviittaa:
2015 ajoneuvoveroa kerätty 930,0; 2016 ja 2017 vissiin vähän noussut tuo?
Eli jos sitä lasketaan 547 M€ niin se about puolittuisi.

2015 polttoaineveroa kerätty 2 785,1 miljoonaa (+ alv 1 283,2 M€) eli tuo 200 miljoonan veronalennus ei vaikuttaisi juurikaan bensan hintaan

Lähde: Valtion verotulot tieliikenteestä - Autoalan Tiedotuskeskus

:sangry:
Ja bensavero on myös yks hailee kun ajaa 5-10tkm vaikka kulutus on 10l+. Eikä muuten tarvi enää köyhien ajella ilman kyttäysboksia. Tuohan siirtää kaikki kustannukset siihen peltilehmän omistamiseen. Just ihan niinkuin piti tehdä?

No myyn auton ja/tai muutan muualle. Muut maksaa sen jälkeen entistä enemmän. Harmi kun meni ostamaan asunnon, alkaa mennä jo kuppi nurin.

Noh, ei tämä läpi mene. Perussuomalaisista saattaa olla siltikin iloa. Ja Kepun kenttäväestä. Sipilä ja Berner lentää kohta kuin leppäkeihäs.

Osaako joku muuten kertoa mitä helvettiä CO2 päästöt vaikuttaa tiestön ylläpitokustannuksiin joihin se yhtiö sitä rahaa kerää?
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Joo kyllä vähän vituiks menee kun bensavero pidetään ennallaan melkein ja kiinteitä auton omistamiseen liittyviä maksuja kasvatetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Saattaapi olla aika hiljainen loppu vuosi autokaupassa,ja eiköhän tuo tunnu myös käyttettyjen hinnoissa.
Kun ei ole vielä selvää miten alennukset painottuu ja paljonko on uusi vuosimaksu,aika hankalaa selvittää kokonaiskustannuksia.Taitaa olla ainoat hyötyjät ne jotka ostaa uuden kalliin ja vähäpäästöisen auton ilman vaihdokkia. Pahoin pelkään että muilla kokonaismaksut nousee.Itsellä ei aiheuta mitään isompaa kun ei ole aikomusta muutamaan vuoteen autoa vaihtaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Saattaapi olla aika hiljainen loppu vuosi autokaupassa,ja eiköhän tuo tunnu myös käyttettyjen hinnoissa.
Kun ei ole vielä selvää miten alennukset painottuu ja paljonko on uusi vuosimaksu,aika hankalaa selvittää kokonaiskustannuksia.Taitaa olla ainoat hyötyjät ne jotka ostaa uuden kalliin ja vähäpäästöisen auton ilman vaihdokkia. Pahoin pelkään että muilla kokonaismaksut nousee.Itsellä ei aiheuta mitään isompaa kun ei ole aikomusta muutamaan vuoteen autoa vaihtaa.
Ja vanhojen autojen hinta taitaa pudota sitten nollaan, kun niistä pitää päästä eroon, kun ei niitä ole noilla maksuilla enää monen järkeä omistaa lainkaan. Hyvä puhallus.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
"-Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella."

Ai saatana kun pahaenteisesti vihlaisee tuo.
Vaikkei itsekkään millään superpäästöisellä autolla ajele (kai jossain 200g paikkeilla?) niin voi vain kuvitella että tuo 539€ on taas jossain 100g paikkeilla ja sen jälkeen pomppaa ja kunnolla.
Itellä vähän sama. Jos noita polttoaineveroa leikattais niin että bensan hinta puolittuis niin vois lohduttaa vähän enemmän mutta ei ilmeisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Mikä siinä on, että tätä ei voi tehdä kannustaen? Eli vero tulisi vuosimaksullisena niihin uusiin autoihin?

Ja mistä ne apinat taas kuvittelee ottavansa, kun persaukisilla suomalaisilla ei ole enää rahaa? Toivottavasti tästä vitun mokkulasta saadaan joku kansalaistottelemattomuus aikaiseksi, eikä kukaan suostu niitä koslaansa laittamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 449
Mitenköhän käy autojen kanssa, jolla on sekä paino että hiilidioksipäästöt ilmoitettu, mutta verotus menee painon mukaan. Esim mun entinen Lexus, 2245kg ja 282g päästöt.

Jos tuollainen siirretään päästöjen mukaan maksettavaksi niin hintaa tulee.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
Vaikka käyttömaksu alenisi 150€/v ja bensiini 2senttiä/l. On tuo 500€ vuosimaksu vaan kova tälläselle 5000km vuodessa ajavalle.
Mokkulaahan ei ole tulossa. Se tulee 2018 alkaen kuitenkin eu pakkona uusiin autoihin. Sitten alkaa kilometrilaskutus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 766
Mokkulaahan ei ole tulossa. Se tulee 2018 alkaen kuitenkin eu pakkona uusiin autoihin. Sitten alkaa kilometrilaskutus.
Alan hiljalleen ymmärtämään näitä ihmisiä jotka ei suostu ostamaan autoa joka on valmistettu vuoden X jälkeen.

Paras kai hommata joku pre-2000, painon mukaan "päästävä", mokkulaton auto seuraavaksi... :rolleyes:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
Alan hiljalleen ymmärtämään näitä ihmisiä jotka ei suostu ostamaan autoa joka on valmistettu vuoden X jälkeen.

Paras kai hommata joku pre-2000, painon mukaan "päästävä", mokkulaton auto seuraavaksi... :rolleyes:
Ei juuri kannata, ne on paalauskunnossa. Korjauta sitä sitten jossain pajassa 80€ tuntihinnalla.

Tuossa vielä ensivuodesta. Se vain soittaa sijainnin hätäkeskukseen, mutta eiköhän siihen helposti päivitetä sijainti ja kilometrilaskuri.

European cars will automatically call emergency services after a crash
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 766
Ei juuri kannata, ne on paalauskunnossa. Korjauta sitä sitten jossain pajassa 80€ tuntihinnalla.
Luultavasti silti halvempaa kuin vaihdella tukkiutuvia DPF:iä, ureajärjestelmiä, rengaspaineantureita, ym. "(pian tai nyt) pakollista kulutuskamaa" uudemmissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Käyttövoimaverosta (ns. dieselvero) ei ole puhuttu mitään, eli tuskin poistuu.

Samoin en ymmärrä jo muutamien pohtimaa kysymystä: mitä väyläyhtiölle kuuluu ajoneuvon tuottama hiilidioksidi? Enemmän merkitystä olisi vaikka laskennallisella renkaiden kuluttavalla vaikutuksella ja ajomäärällä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
"-Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella."

Ai saatana kun pahaenteisesti vihlaisee tuo.
Vaikkei itsekkään millään superpäästöisellä autolla ajele (kai jossain 200g paikkeilla?) niin voi vain kuvitella että tuo 539€ on taas jossain 100g paikkeilla ja sen jälkeen pomppaa ja kunnolla.
Tällä hetkellä keskimääräinen co2-lukema on ~160 g/km, josta ajoneuvovero on 240,90 euroa (http://www.trafi.fi/filebank/a/1451.../19402-Ajoneuvoveron_perusvero_co2_mukaan.pdf). Jos tämä on se "keskimääräinen", jota myös vuosimaksussa kaavaillaan, hinta on 2,24-kertainen verrattuna nykyiseen :tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 605
Käyttövoimaverosta (ns. dieselvero) ei ole puhuttu mitään, eli tuskin poistuu.
Toivottavasti tuolle tehdään jotakin. On muutoin aikalailla kovat käyttömaksut, jos dieselveron päälle tulee vielä joku 500euron maksu.

Samoin en ymmärrä jo muutamien pohtimaa kysymystä: mitä väyläyhtiölle kuuluu ajoneuvon tuottama hiilidioksidi? Enemmän merkitystä olisi vaikka laskennallisella renkaiden kuluttavalla vaikutuksella ja ajomäärällä.
Miksi niillä päästöillä edes tällä hetkellä perustellaan maksuja? Jollakin tavalla ne pitää laskea, nyt vain se sattuu olemaan laskenalliset päästöt. Aivan yhtä hyvin ne käyttömaksut voitaisiin maksattaa vaikkapa aurinkoisten päivien perusteella.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Niin dieselithän on nyt niitä liikenteen pahiksia, joten tuskin veron(kaan) muodossa tulee helpotusta niihin. Muita isopäästösiä myös rokotetaan enempi. Toki toinen vaihtoehto on että auto ja käyttövoimavero alenee mutta ne lisätään polttoaineisiin samassa suhteessa, jolloin dieselistä tulee kalliimpaa kuin bensasta. Sitten alkaa varmasti käsi käymään tiuhempaan punaisella pistoolilla...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
Käyttövoimaverosta (ns. dieselvero) ei ole puhuttu mitään, eli tuskin poistuu.

Samoin en ymmärrä jo muutamien pohtimaa kysymystä: mitä väyläyhtiölle kuuluu ajoneuvon tuottama hiilidioksidi? Enemmän merkitystä olisi vaikka laskennallisella renkaiden kuluttavalla vaikutuksella ja ajomäärällä.
On sanottu että perustuu Kyllösen malliin. Eli tämänpäivän arvio että Diesel nousee 30-35 senttiä/litra ja käyttövoimavero poistuu.

AL: Diesel-kuskeille tulossa jättiyllätys: Litrahinta jopa 1,8 euroon - vero pois kokonaan?
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Mulla kaks ~280 päästöistä autoa, 1999 ja 2001. Nyt jo tossa 2001:ssa 500e/vuosi. Aiettä odotan kuinka saatanasti pitäs maksaa tuolla uudella systeemillä jos keskimääräinen tulee olemaan jo yli 500e. Kiva näin 5-10tkm ajavana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
On sanottu että perustuu Kyllösen malliin. Eli tämänpäivän arvio että Diesel nousee 30-35 senttiä/litra ja käyttövoimavero poistuu.

AL: Diesel-kuskeille tulossa jättiyllätys: Litrahinta jopa 1,8 euroon - vero pois kokonaan?
Taitaa olla pakka sekaisin vielä aika pahasti,ylen laskelmassa polttoaineenvro laskisi muutamia kymppejä vuodessa.
"
LVM:n esityksessä liikenteen veroja on tarkoitus alentaa kaikkiaan 1,6 miljardin euron edestä. Autovero olisi poistumassa kokonaan.

Nykyisessä hiilidioksidipäästöihin perustuvassa autoveromallissa vero on vaihdellut 4,4 prosentin ja korkeimmillaan 50 prosentin välillä. Keskimäärin uuden auton ostaja on maksanut autostaan noin 7 000 euroa autoveroa.

Veron sijaan aikaan ja ajokilometreihin perustuva maksu tulee sekin sisältämään porrastuksen, joka perustuu ajoneuvon päästöihin. Mitä enemmän auto tuottaa päästöjä, sitä suuremmaksi maksu käy.

Autoveron poistosta hyötyisivät vain autonsa vaihtajat. Sen vuoksi myös ajoneuvoveron perusveroa on tarkoitus alentaa. Nykyinen vuosimaksu alenisi keskimäärin reilut 180 euroa ajoneuvoa kohden.

Polttoaineveroa on tarkoitus alentaa. Noin 17 000 kilometriä vuodessa ajavalla bensiiniautoilijalla säästöä polttoainelaskussa kertyisi noin 62 euroa, dieselautoilijalla noin 56 euroa vuodessa."

Jos tämä Ylen laskelma pitää paikkansa niin takkiin tulee itselle uudessa mallissa.Vähän ajavana (10tkm/v) bensa autolla,päästöt 154g autonkäyttömaksu 231,41€ vuosi.Lisää maksettavaa tulee 2-300€ vuosi jos uusi maksu on jotain 500€.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Miksi niillä päästöillä edes tällä hetkellä perustellaan maksuja? Jollakin tavalla ne pitää laskea, nyt vain se sattuu olemaan laskenalliset päästöt. Aivan yhtä hyvin ne käyttömaksut voitaisiin maksattaa vaikkapa aurinkoisten päivien perusteella.
Ympäristö ja ilmasto perinteisesti ovat ne väitetyt perusteet, joilla hiilidioksidia halutaan laskuttaa. Nykyisessä mallissa laskennallinen, autonvalmistajan ilmoittama päästö on edes sinnepäin siihen tarkoitukseen, mutta ei siinäkään mielestäni mitään järkeä ole. Paljon parempi on pakoputkesta tulevan määrän verotus (jos hiilidioksidia välttämättä halutaan verottaa), ja polttoaineen kulutus aka. polttoainevero on siihen kaikista paras vaihtoehto.

Mutta ei käytetty väylä kulu yhtään enempää, vaikka auto kuluttaisikin enemmän polttoainetta. Siksi on omituista, että väyläyhtiö ottaa kantaa siihen, miten paljon auto kuluttaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
Taitaa olla pakka sekaisin vielä aika pahasti,ylen laskelmassa polttoaineenvro laskisi muutamia kymppejä vuodessa.
"
LVM:n esityksessä liikenteen veroja on tarkoitus alentaa kaikkiaan 1,6 miljardin euron edestä. Autovero olisi poistumassa kokonaan.

Nykyisessä hiilidioksidipäästöihin perustuvassa autoveromallissa vero on vaihdellut 4,4 prosentin ja korkeimmillaan 50 prosentin välillä. Keskimäärin uuden auton ostaja on maksanut autostaan noin 7 000 euroa autoveroa.

Veron sijaan aikaan ja ajokilometreihin perustuva maksu tulee sekin sisältämään porrastuksen, joka perustuu ajoneuvon päästöihin. Mitä enemmän auto tuottaa päästöjä, sitä suuremmaksi maksu käy.

Autoveron poistosta hyötyisivät vain autonsa vaihtajat. Sen vuoksi myös ajoneuvoveron perusveroa on tarkoitus alentaa. Nykyinen vuosimaksu alenisi keskimäärin reilut 180 euroa ajoneuvoa kohden.

Polttoaineveroa on tarkoitus alentaa. Noin 17 000 kilometriä vuodessa ajavalla bensiiniautoilijalla säästöä polttoainelaskussa kertyisi noin 62 euroa, dieselautoilijalla noin 56 euroa vuodessa."

Jos tämä Ylen laskelma pitää paikkansa niin takkiin tulee itselle uudessa mallissa.Vähän ajavana (10tkm/v) bensa autolla,päästöt 154g autonkäyttömaksu 231,41€ vuosi.Lisää maksettavaa tulee 2-300€ vuosi jos uusi maksu on jotain 500€.
Juuri näin, toki lukuja varmasti pyöritetään paljon, jotta marraskuussa näyttää laskevan. Sitten tammikuussa nousee.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
Samoin en ymmärrä jo muutamien pohtimaa kysymystä: mitä väyläyhtiölle kuuluu ajoneuvon tuottama hiilidioksidi? Enemmän merkitystä olisi vaikka laskennallisella renkaiden kuluttavalla vaikutuksella ja ajomäärällä.
Tämän homman nimi on päästöt eu vaatimuksiin.
EU julkaisi päästöesityksensä: Suomelle erittäin kovat tavoitteet – vain kahdelta maalta odotetaan suurempia leikkauksia

Olisikohan syynä että muut maat vähättelee päästöjään. Suomi mielellään liiottelee.
Tällä ohjataan vaihtamaan autoa tai saat raippaa.
Hallitus tosin unohtaa että suomessa auton ostoa rajoittaa rahan puute.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Vaikuttaa kyllä helvetin huonolta diililtä kun ajan vuoteen alle 10tkm yli 280 grammaa päästävällä. Taidan käydä ostamassa uuden vähäpäästöisen. Oliko kenelläkään ens lauantain lottoriviä tiedossa?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Tämän homman nimi on päästöt eu vaatimuksiin.
EU julkaisi päästöesityksensä: Suomelle erittäin kovat tavoitteet – vain kahdelta maalta odotetaan suurempia leikkauksia

Olisikohan syynä että muut maat vähättelee päästöjään. Suomi mielellään liiottelee.
Tällä ohjataan vaihtamaan autoa tai saat raippaa.
Hallitus tosin unohtaa että suomessa auton ostoa rajoittaa rahan puute.
Sieltä tulee lähtökohta, mutta miksi se on väyläyhtiön ongelma? Lisätään polttoaineveron (jo olemassaoleva laskutusjärjestelmä) ympäristöosuutta, porrastetaan se polttoaineen valmistuksessa käytetyn raaka-aineen mukaan (uusio-/biomassatuotteilla alempi), ja ohjataan sitä kautta todellista kulutusta kohti ympäristöystävällisempää liikennettä. Ketään ei edes pitäisi kiinnostaa autonvalmistajan ilmoittama kulutus kuin sinnepäin (autoa valitessa), koska todellinen kulutus tarkoittaa aina suoraa päästöä. Ei tarvita edes ylimääräisiä välistävetoyhti... Ai joo. Sillä tavalla ei ole tarpeeksi kavereiden firmoja vetämässä katetta välistä, eikä tuotto tule nyt heti.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 101
Sieltä tulee lähtökohta, mutta miksi se on väyläyhtiön ongelma? ...
Kukaan kansalainen ei tiedä miksi yhtiö tarvitaan.

Syy voi olla
- Ei näy valtion velassa.
- Ei tarvitse kilpailuttaa urakoita
- Ei näy minne voitot menee
- Saa palkata kavereita
- Voi ostaa vaikka bernerin tuotteita teidenpesuun.

Eiköhän syyt paljastu kun asia hoidettu.

Samaa voi kysyä, miksi Terraframe ostaa Pekka Perältä asiantuntija konsultointia, vaikka ei saanut prosessia toimimaan.
Suomessa on vallassa sulle-mulle korruptio.

Berner IL:ssä: Väyläyhtiö on "mieletön mahdollisuus" Suomelle olla kiinnostava paikka yrityksille - Tekniikanmaailma.fi
 
Viimeksi muokattu:

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
No tottakai se seuranta tulee. Huomenna selviää tarkemmin mitä ne on suunnitellu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Mutta ihmetyttää miten tuossa nyt sitten voi korvamerkitä noita maksuja tietylle tienpätkälle, jos mitään seurantaa ei tule?
Jos kerta noita tieosuuksia ollaan yhtiöittämässä ja jokaiselta autolta keskimäärin verotettaisiin samanverran, niin miten se summa sitten jaettaisiin niiden toimijoiden kesken?
Tuskin jotain Oululaista autoilijaa naurattaisi jos omasta veropotista käytettäisiin tietty prosenttiosuus Kehä kolmosen ylläpitoon ja omistajien tilipussin lihottamiseen, jos itse ei koskaan ajaisi siellä tai päinvastoin.
Voihan sen seurannan tehdä yksinkertaisella laskurilla mikä laskee ohiajavat autot,helppoa ja aika halpaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 018
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 357
Olisiko tuo yli 500 euroa / vuosi maksettava siis jokaisesta autosta?! :o
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 579
Tuossa vielä ensivuodesta. Se vain soittaa sijainnin hätäkeskukseen, mutta eiköhän siihen helposti päivitetä sijainti ja kilometrilaskuri.

European cars will automatically call emergency services after a crash
Argh! Ei näin! Ei näin!!

Olet omaksunut poliitikkojen tyhmät ajattelutavat. Kyllä insinööri laittaa täysin eri käyttöön suunniteltuun järjestelmään "pienen palikan", joka sovittaa sen suoraan uuteen käyttöön ja sehän toimii testaamatta ja on valmis huomenna. Kyllä, näin ne toimii ja tekee halvalla, kun säädetään laki, että pitää olla autoissa seuraavan viikon keskiviikkona.

Ja jo kauppaopiston markkinointimies hoksaa, että jos se maksaa erikseen 1500€, niin siitä voi uudesta autosta, johon on asennettu esim. 300€ vastaava laite, suoraan pyytää 1500€ enemmän. Kaikki maksaa, kun on pakko ja voittomarginaali kasvaa..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 357
Alkaa vähän huumorintaju loppumaan jos joka autosta ja moottoripyörästä joutuu maksamaan... Autoista kyllä maksan vuosimaksut nytkin mutta että yli 500 euroa / auto!?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Miten kuvittelette kalliiden autojen myynnistä saatavan veron osuuden tulevan maksetuksi, jos muut eivät maksa jatkossa enemmän?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 656
Viestejä
4 291 451
Jäsenet
71 685
Uusin jäsen
samppa25

Hinta.fi

Ylös Bottom