Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 766
Idio... Anne Berner sanoi:
Miksi väyläverkkoyhtiö ei myy käyttöoikeuksia itse?

”Muutoin syntyy monopoli, joka ei ole kansalaisen kannalta hyvä."
Öö, siis saanko ostaa sille samalle tielle "käyttöluvan" useammalta eri yritykseltä? Yhtä tietä "ylläpitää" useampi Bernerin kaverin yritys - vai miten tämä eroaa siitä että "valtion monopolista" siirrytään tietkohtaiseen monopoliin?

P.S. Nyt kun monopoleja rikotaan, niin koska se Alkon monopoli poistetaan - jos ne kerran ovat niin hirveitä? :p


Edit:
Berner sanoi:
Väyläyhtiö löytyy myös Italiasta, Portugalista, Itävallasta ja Espanjasta
... ja Italiassa laskutetaan vain motareista. 1 euro per 7km.

Noh, jatketaan Italia esimerkkinä;
Eli hintaa nyt vaikka Tku / Hki reissulle kertyisi jotain 40 eura per matka.
Halpaa. Ihan *tun halpaa... :p
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 768
Tuleva verkkoyhtiö voi perustaa käyttömaksut joko aikaan tai kilometreihin. Valitseepa kumman vaan, maksujen suuruuteen vaikuttavat lisäksi ajoneuvon päästöt.
Eli jos istut 3h kolaripaikalla odottamassa suman purkautumista, saat siitä 10€ ruuhkamaksun? :D

Edit:
Väyläyhtiölle riittää, että sen omaisuus on betonoitu valtiolle eikä sitä voi myydä. Tien ja rautateiden rakenteet, kuten raiteet olisivat yhtiössä, mutta maa-alueet kuuluvat pääsääntöisesti valtiolle tai kunnille jatkossakin.
Montakohan vuotta tämä pitää? 5v päästä sopiva aika vaihtaa kaikki yhtiöille ja myydä sitten ulkomaisille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 766
Edit:

Montakohan vuotta tämä pitää? 5v päästä sopiva aika vaihtaa kaikki yhtiöille ja myydä sitten ulkomaisille?
No jos tänään saada lukea:
"Yleisradion toimitusjohtaja Arne Wessberg järjesti lähetysverkon myynnin, nyt hän toimii Digitan hallituksen puheenjohtajana."

... niin eiköhän viimeistään 2025 voida lukea jostain:
"Liikenneministeri Anne Berner järjesti tieverkon myynnin, nyt hän toimii Oy Tie AB:n hallituksen puheenjohtajana."


Edit: tässä myös hiton hyvä esimerkki miten Bernerin puolustama "ei monopolia" ei toimi.

Digita ei päästänyt markkinoille kilpailijaa muuta kuin hallituksen pakottamana...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Itsellä tosiaan kaksi pakua jotka verotetaan painon mukaan. Ei päästöjen mukaan.

Bernerin mielestä ajaminen ei kallistuisi. Mutta jos tavoitteena on uusi auto ja vielä kalliimpi sähköauto joita tulisi olla 250t kpl. Niin kallistuuhan se ja aivan järkyttävästi. Jos nykyiset 5L tai alle satasella kuluttavat dieselit, hinta 400€ ja 1000€ joutuisi vaihtaa esimerkiksi 33 000 € maksavaan erittäin pieneen sähköautoon. Ja auton kokoluokkakin on kaksi kokoluokkaa pienempi, mutta silti hinta on noin järkyttävän kova. Uusi auto myös menettää arvoaan noin 4000€ vuodessa.

Se vaan mielessä että miten valtio nyt aikoo rahastaa painavia, mutta vähän kuluttavia autoja? Melko varmasti raskaalla kädellä koska ne painaa ja siis muka kuluttavat paljon? 2005 autossakin on päästöarvo, mutta sitä ei huomioida, koska auto on pakuksi rekisteröity. 2000 mallisessa päästöarvoa ei vielä ole, mutta toki saisi. Loppuvuodesta rekisteröity ja muutos tuli 2001 alusta. Mutta pakuja ei huomioida, vaan 2008 on ensimmäinen paku jossa huomioidaan "oikeat" päästöt. Myös uusi iso sähköauto painaa, painaa jopa yli 2000 kg, mutta koska toimii sähköllä, niin siitähän ei tarvitse paljoa rahaa kerätä. Koska päästötavaitteet.

Verotus suosii nykyiselläänkin isoja ja kalliita katumaastureita jotka toimivat pistokehybridi-tekniikalla. Eli akkuja voi ladata verkkovirralla tai jättää lataamatta. Maksavat noin 100 000€, mutta varusteet ovat erittäin halpoja, koska varusteet myös verotetaan päästöjen mukaan. Laskin että säästöä tulee noin 35 000€ per auto, eli valtio menettää niin paljon verotuloja, pienipäästöisen hybriditekniikan takia. Voi vain epäillä että kulut tulee kasvamaan, jos tulisi muuten toimeen vielä sillä vanhalla autolla.

Pieni sähkörellu:
http://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan suunnitteilla olevat väylien käyttömaksut ohjaisivat jatkossa myös autojen hankintaa: vähäpäästöisimmillä autoilla ajavat maksaisivat ajamisesta vähiten. Porrastus varmistaa samalla hallituksen tavoitetta saada Suomen teille 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2025 mennessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Ohjataan maksuilla uusien vähäpäästöisten ostoon..... ei paljon lohduta kun pihassa on 2 autoa, 750e ja 1000e maksaneet... vaikka 90-luvun autot on mieluisia muutenkin kuin hintansa johdosta, niin ennemmin tässä varat loppuu ajelusta kuin löytyy varaa upouuteen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Vähemmän yllättäen noita sim-seurantalaitteita on jo hakkeroitu, ainakin tuhannen auton verran koemielessä, yhden hengen voimin.

Paalijärven mukaan on ymmärrettävää, että autojen ns. mustat laatikot ovat vielä kehitysvaiheessa. Paljastunut tietoturvaongelma antaa hänen mukaansa ”kuitenkin erittäin piittamattoman kuvan autoihin mustia laatikoita haluavien tahojen suhtautumisesta autoilijoiden yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan”.

– Kuvitellaanpa tilannetta, jossa autojen mustien laatikoiden pakko olisi mennyt eduskunnassa läpi. Kuvitellaan edelleen, että näitä asennuksia olisi tehty autoihin vaikkapa miljoona. Jos joku löytää tässä vaiheessa vastaavankaltaisen reijän, hän voi käyttää tietoja rikolliseen toimintaan todella tehokkaasti.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005037605.html
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
...
Edit:

... ja Italiassa laskutetaan vain motareista. 1 euro per 7km.

Noh, jatketaan Italia esimerkkinä;
Eli hintaa nyt vaikka Tku / Hki reissulle kertyisi jotain 40 eura per matka.
Halpaa. Ihan *tun halpaa... :p
Ja näin VR tuli halvemmaksi tulematta halvemmaksi :D
 

Jack Bauer

Merten Jack Bauer
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
Poistuisikoa tämän myötä muuten polttoaineverokin vai maksettaisiinko auton käytöstä edelleen monta kertaa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
704
Poistuisikoa tämän myötä muuten polttoaineverokin vai maksettaisiinko auton käytöstä edelleen monta kertaa?
En yllättyisi vaikka polttoainevero jäisi päällekkäin tämän verotuksen kanssa. Puheissa on käsittääkseni vain puhuttu autoveron korvaamisesta tällä järjestelmällä?
 

Jack Bauer

Merten Jack Bauer
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
Eli jos polttoainevero jäisi niin maksettaisiin siitä auton käytöstä sekä yksityiselle yritykselle sekä vielä valtiolle :confused:

Aika tuuheeta alkaa olemaan.

Toisaalta, autojen erilaisilla veroillahan kustannetaan nykyään aika helvetisti muutakin kun autoiluun liittyviä kuluja. Jos (ja ilmeisesti kun) tämäkin yksityistetään, mistä saadaan puuttuvat rahat niihin muihin menoihin mitä autoilijoilla on ennen maksatettu? Vaikka autoilun kulut EHKÄ pienisivät, kulut nousisivat jossain muualla. Kö?
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Jonkun EU lain mukaan polttoaineella on käsittääkseni minimivero eli sitä ei voisi poistaa kokonaan.

Nooh toivotaan vaikka edes että EU-lainsäädäntö estää koko tämän paskan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
494
Ens vuonna voikin sit hyvillä mielin muuttaa vittuun tästä maasta jos tuo saadaan läpi ajettua.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Ei eu tule tätä estämään, koska siellä on myös suunniteltu vastaavaa seurantaa.
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Ai että kun saisi Berberin ja Sipilän kiinni rahaan liittyvästä petoksesta jos tuo menee läpi niin pääsisivät pitkälle kakulle. Se kun on pahin rikos Suomessa huijata rahaa
Unohdit että ministerit ja kansanedustajat SAAVAT huijata rahaa. Ei vastuuta, ei huolia.
Oispa omaa ministeriä :shifty:
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 437
Unohdit että ministerit ja kansanedustajat SAAVAT huijata rahaa. Ei vastuuta, ei huolia.
Oispa omaa ministeriä :shifty:
Onhan ministereillä vastuu: Poliittinen vastuu. Mutta kun Berner ei aiokaan jatkaa ensi vaalikaudelle niin eipä poliittinenkaan vastuu harteilla paina.
Uskaltaahan silloin suunnitella mitä vain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
430
Siinähän oli mallikas kirjoitus. En oikein jaksa uskoa että tuollaista puhallusta tehtäisi ihan vaan hyväntekeväisyydestä, tai vihreistä arvoista tai mitä nyt halutaankaan uskotella. Eiköhän siinä ole ihan muut intressit takana.
Toivottavasti joku taho penkoo noiden asiat pohjamutia myöten.
Ja vielä liittyen noihin "intresseihin", off topicina tosin kun ei liity simmeihin vaan muuhun suhmurointiin, jälleen pientä eikä oikeastaan ihan pientäkään, vihjailua on tuossa jutussa:
Pääministeri Sipilä lobbasi bisnestä Intiassa - lapset omistavat jättidiilin saanutta yritystä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701102200051346_uu.shtml
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 353
En ymmärrä miten tuollainen kyttäysjärjestelmä voi tulla autoilijalle halvemmaksi kun mukaan tulee n+1 välikättä jotka kaikki haluavat osan kakusta. Toinen vaihtoehto kun on verotus joka käytännössä on automaattista eikä vaadi mitään uutta.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Saahan noita lobbauksia ja kytköksiä arvostella ja lehdissä kirjotella, mutta jos ovat päättäneet että tälläinen tulee niin se tulee. Tuskin sitä kukaan loppupeleissä pystyy estämään. Etenkin jos nämä käsi ojossa odottavat tahot ovat painostamassa. Ei auta kuin autoilijoiden purra tyynyn nurkkaan kun berneri ja sipilä poraavat yhtiöinensä persiisen...
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Saisi ainakin komean bensarallin aikaiseksi, kun virolaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset jonottaisivat Suomesta bensaa hakemaan.
Eli ei ole tulossa poistumaan.
Sanoo niille että joo saatte tulla tankkaamaan, MUTTA, vain jos otatte tällasen kivan boksin kylkiäiseks.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 766
Saahan noita lobbauksia ja kytköksiä arvostella ja lehdissä kirjotella, mutta jos ovat päättäneet että tälläinen tulee niin se tulee. Tuskin sitä kukaan loppupeleissä pystyy estämään. Etenkin jos nämä käsi ojossa odottavat tahot ovat painostamassa. Ei auta kuin autoilijoiden purra tyynyn nurkkaan kun berneri ja sipilä poraavat yhtiöinensä persiisen...
Noh, noh - onhan sitä ennenkin (ehdollisia :facepalm:) tuomioita ministereille jaettu kun valtion rahaa on yrityksilleen yrittänyt kupata (Juhantalo).

Sanoo niille että joo saatte tulla tankkaamaan, MUTTA, vain jos otatte tällasen kivan boksin kylkiäiseks.
Turisteille tankkauskielto suomessa. Loppuu sekin turha bisnesala, saatana!! :D
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 158
Autoilusta kerätään jo valmiiksi enemmän kuin tarpeeksi veroja teitten ylläpitoon, mutta kerättyjä varoja ei siihen käytetä. En ymmärrä millä logiikalla yhden tai useamman välikäden lisääminen tähän toisi lisää varoja teitten ylläpitoon. Puhumattakaan siitä, että autoilijaan kohdistuvien kokonaiskulujen pitäisi laskea.
Sähköautot ovat ja tulevat olemaan marginaalinen osa autokannasta seuraavat 10+ vuotta johtuen korkeasta hinnasta ja huonosta sopivuudesta Suomen ilmastoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Kyllä se nyt vain niin on että sotkemalla voittoa tavoittelevia yrityksiä välikäsiksi saadaan kulut laskemaan. Ei kai nyt oikein ministeris-immeinen köyhälle kansalle valehtelisi?

Joskus tuntuu että Suomi on vain poliittinen hiekkalaatikko, missä kokeillaan kuinka pitkälle voidaan päättömyyksiä viedä ennen kuin porukka kunnolla älähtää :rage:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Kyllä se nyt vain niin on että sotkemalla voittoa tavoittelevia yrityksiä välikäsiksi saadaan kulut laskemaan. Ei kai nyt oikein ministeris-immeinen köyhälle kansalle valehtelisi?

Joskus tuntuu että Suomi on vain poliittinen hiekkalaatikko, missä kokeillaan kuinka pitkälle voidaan päättömyyksiä viedä ennen kuin porukka kunnolla älähtää :rage:
Onhan siellä nyt sentään jotain porukkaa alkanut heräämään, mitä viime viikkojen uutisia, oikeuskansleria, oikeusproffia, tarkastusvirastoa tms jne jtn. Ei voi muuta kun toivoa että löytyy laittomuuksia ja sen kautta päitä vadille. Ennenkun tapahtuu mitään peruuttamatonta vahinkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 816
Tiedän, että olen toiminut niin oikein kuin osaan. Sillä tavalla omatunto on näiden osalta puhdas, Sipilä vastasi.

Tällä kommentilla hän toi elävästi mieleen pääministeri Anneli Jäätteenmäen (kesk.) puolustuspuheenvuoron eduskunnassa alkukesällä 2003.

– Yritän puhua niin totta kuin osaan, Jäätteenmäki totesi saamistaan luottamuksellisista Irak-papereista.

Vähän tämän jälkeen hän ilmoitti jättävänsä pääministerin tehtävät.
:D Kuulostaapa tutulta:D

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005039925.html

Hmm, eipä tämä oikeastaan tähän ketjuun kuulu, mutta jos nyt niin hassusti kävisi että hallitus hajoaisi, niin se olisi Berberille bye bye siinä samalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
430
Saahan noita lobbauksia ja kytköksiä arvostella ja lehdissä kirjotella, mutta jos ovat päättäneet että tälläinen tulee niin se tulee. Tuskin sitä kukaan loppupeleissä pystyy estämään....
Ei se tilanne välttämättä ihan toivoton ole koska kaatuihan esim. Guggenheim-hankekin joka näytti siltä että se oli lobbailtu ja pedattu kabineteissa siltä pohjalta että kuin käärmettä pyssyyn ja vaikka väkisin jos ei muuten.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 614
Miten ihmeessä väyläverkkoyhtiö välittää mikä on auton hiilidioksiidi päästö? Vai onko hallituksella tieto C02 vahingoittaa asfalttia? Eihän tämä mikää väylänhoito yhtyiö ole vaan vero-yhtiö. Sama kuin Alko laittaisi 5% haittaveron jos tulee ylipainoinen ostamaan Kossua. Ei järjen häivää...
Jos halutaan päästöjä leikata niin polttoainevero ylös. Menee lasku oikeaan oikeaan osoitteeseen ja C02-huijarit saa nenilleen. Jos koko autovero siirrettäisiin polttoaineisiin niiden hinnat nousisivat noin 20%.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
704
Miten ihmeessä väyläverkkoyhtiö välittää mikä on auton hiilidioksiidi päästö? Vai onko hallituksella tieto C02 vahingoittaa asfalttia? Eihän tämä mikää väylänhoito yhtyiö ole vaan vero-yhtiö. Sama kuin Alko laittaisi 5% haittaveron jos tulee ylipainoinen ostamaan Kossua. Ei järjen häivää...
Jos halutaan päästöjä leikata niin polttoainevero ylös. Menee lasku oikeaan oikeaan osoitteeseen ja C02-huijarit saa nenilleen. Jos koko autovero siirrettäisiin polttoaineisiin niiden hinnat nousisivat noin 20%.
No eihän tähän voi käyttää jo olemassa olevaa ja yksinkertaista ratkaisua, pitää saada jotain uutta ja monimutkaista että näyttää hienolta (ja maksaa paljon)!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 766
Jos halutaan päästöjä leikata niin polttoainevero ylös. Menee lasku oikeaan oikeaan osoitteeseen ja C02-huijarit saa nenilleen. Jos koko autovero siirrettäisiin polttoaineisiin niiden hinnat nousisivat noin 20%.
Viimeistään nyt kannattaa lopettaa se puhuminen polttoaineen verotuksesta. Ellei muun takia, niin sen takia että rikkaatkin jotka niillä 100.000 euron Tesloilla ajelevat saadaan verolle. :p

Tulevaisuudessa EU ja Suomi haluavat verottaa autoilua, piste. Sitten voidaan vapaasti valita millä ajetaan, oli se sitten bensa, (bio-)diesel, etanoli, kaasu, sähkö tai vaikka kuun valo. Tai ennemminkin valitaan kysynnän ja tarjonnan mukaan miten saat autosi tankattua (eli korvessa kuten Turku ei paljoa kaasulla ajeta - taisi jo yksi asema nousta johonkin lähikuntaan?).
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 614
Viimeistään nyt kannattaa lopettaa se puhuminen polttoaineen verotuksesta. Ellei muun takia, niin sen takia että rikkaatkin jotka niillä 100.000 euron Tesloilla ajelevat saadaan verolle. :p
Eihän Tesloista nytkään makseta paljoa autoveroa. Laittaa sähkömittarit sähköautoihin jos tuntuu että "C02-verot" on tarpeen myös sähköautoille. Tämä että autoilijoita rankaistaan C02:sta tekaistujen testitulosten perusteella ja jätetään autolijan oma käytös pois (joka voi monta kymmentä prosenttia) verotuksesta kertoo paljon kuinka paljon oikeasti CO2 on veron syy.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
No jos sen laatikon ainoa tarkoitus olisi saada km selville niin miksi niitä ei kerätä vaikka ylös katsastus asemalla? Tästäkin helvetin vaikea operaatio taas saatu. Tai vaikka itse ilmottamalla verotiedoissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
No jos sen laatikon ainoa tarkoitus olisi saada km selville niin miksi niitä ei kerätä vaikka ylös katsastus asemalla? Tästäkin helvetin vaikea operaatio taas saatu. Tai vaikka itse ilmottamalla verotiedoissa
Ei taida katsastuskonttorit olla ministerien kanssa ihan yhtä hyvää pataa kuin kaverit Aplicomin ja muiden vastaavien yritysten johdossa
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Anne Berner " Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia".

Mihin helvettiin sitä seurantalaitetta sitten tarvitaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 766
No jos sen laatikon ainoa tarkoitus olisi saada km selville niin miksi niitä ei kerätä vaikka ylös katsastus asemalla? Tästäkin helvetin vaikea operaatio taas saatu. Tai vaikka itse ilmottamalla verotiedoissa
Koska kansalaisiin ei voi luottaa - meneehän palkkatiedotkin suoraan nykyään verottajalle. Samoin kuin kaikki muukin pankissa tehty, esim. osakkeiden osingot, myynnit, jne.

Poliitikot pitävät varmaan itseään luotettavuuden mittapuuna, joten parempi että seurataan / automatisoidaan / jne... :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Anne Berner " Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia".

Mihin helvettiin sitä seurantalaitetta sitten tarvitaan?
Jos ajattelee asiaa Bernerin kannalta. Eli hänenkin autoon se purkki tulisi. Tuollaista seurantaa ei tarvittaisi normaalitilanteissa, mutta rikollista toimintaa jos on niin sitten sitä seurantaa kyllä voidaan käyttää. Aivan kuten puhelinten seuranta tai puhelinten kuuntelu. Joku Apple case taisi olla että eivät avanneet salausta, mutta salaus saatiin kumminkin purettua. Tällä toki saatiin Apple käyttäjien luottamus (eivät avaa salausta), mutta se ei auttanut mitään koska salaus saatiin kait muutenkin auki.

Seurantalaitetta tarvitaan tiemaksujen keräämiseen ja että firmat saavat tuloja, esim se aplicom ja elisa/dna/telia(sonera). Jos sonera valitaan, niin sonera ei maksa mitään veroja suomeen koska on tehnyt niin pahat tappiot aikoinaan jostain kaupoista. Seurantalaitetta tarvitaan myös siihen teiden ja tieverkkojen yksityistämis juttuun. Nuo nyt äkkiseltään tuli mieleen että mitä se Berner on tainnut sanoa.

Polttoaineen hinta tuskin tulee muuttumaan. Nyt tulikin mieleen että CO2 päästöistähän saisi tiemaksun jollain lailla laskettua. Jos auton käyttöikä olisi laskennallisesti vaikka 15 vuotta. Jos ostaa 2018 sellaisen auton jossa olisi ollut paljon autoveroa (isot laskennalliset CO2 päästöt), niin tiemaksua perittäisiin toki silloin enemmän. Että autoveron menetetty raha saataisiin takautuvasti kerättyä tienkäyttömaksuna takaisin mutkien kautta valtion tilille. Jos siis autovero poistuu, niin saman verran vähintään täytyy kerätä tienkäyttömaksua tilalle. Eli isopäästöisellä on kallis ajaa vaikka mukamas autovero poistuisi 2018. Nykyinen käytäntö on vain hyvä, että omalla ajotavalla voi vaikuttaa kulutukseen oikeastaan aika paljon. CO2 taas on laskennallinen ja kulutuksen saa isoksi jos ajaa huonon taloudellisuuden alueella/liian kovaa/liikaa revitellen. Taas ekologisella ajotavalla saa pienen polttoaineen kulutuksen ja kuluu vähän bensaa/dieseliä. Mutta koska polttoainevero tuskin muuttuu, niin tuo maksu toki pysyy, eikä edes olla muuttamassa sitä.


edit:
Tuli mieleen että tuo systeemihän sortaa lähes kaikkia? Koska omista 2000 x2 ja 2005 autoista on maksettu jo kertaalleen autovero ostettaessa. Nyt tuo uusi järjestelmä sitten verottaisi auton vielä toiseen kertaan jo kertaalleen maksetun autoveron lisäksi?

Onko tätä skenaariota kukaan vielä keksinyt? Eli autovero on poistumassa 2018, mutta vanhoista autoista autovero on jo kerran tilitetty valtiolle. Nyt valtio yksityistämisen muodossa haluaisi kerätä autoveron toiseen kertaan kaikilta tiemaksun muodossa? Eikä voida puhua nyt verosta, koska vero on jo kerätty. Mutta uusi nimitys on maksu. Tällä ei ole taas käytännön merkitystä, jos se autovero kerran poistuu 2018 (tai pienenee) ja maksua tulee vain eri nimellä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Viimeisen parin kuukauden aika tosi sekavaa viestintää. Mun mielestä nää viimeisimmät lausunnot ovat olleet siihen suuntaan, että suunnitelmissa on vain ajoneuvoveron kerääminen tällä uudella maksulla, eli se summa siitä trafin vuosittaisesta laskusta.

Kaikki muut verot pysyisi tietysti ennallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 749
Ajoneuvoveron vaihtaminen tiemaksuksi kuulostaisi eniten mahdolliselta. Koska vero peritään vuosittain, niin se voitaisiin korvata tuolla mokkulan maksulla.

Nykyisin auton saa liikennekäytöstä pois ja verot katkeaa. Uusi systeemi sitten lisää kuluja jos mokkulan pitää kerran laittaa kaikkiin harraste autoihinkin.

Moottoripyörälle on tulossa keväällä 150€ vuosittainen maksu. Tästä oli uutisissa juttua ja että maksu kohtelee epätasa-arvoisesti. Maksu ei mene käytön mukaan vaan on vuosittainen maksu jos aikoo pitää moottoripyörää yhdenkin päivän liikenteessä käytössä. Eli yhdelle ajopäivälle tulee hintaa 150€, joka ei kuulosta ihan reilulta. Mutta sopivasti on myös autojen maksuja muuttamassa samaan aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 757
edit:
Tuli mieleen että tuo systeemihän sortaa lähes kaikkia? Koska omista 2000 x2 ja 2005 autoista on maksettu jo kertaalleen autovero ostettaessa. Nyt tuo uusi järjestelmä sitten verottaisi auton vielä toiseen kertaan jo kertaalleen maksetun autoveron lisäksi?

Onko tätä skenaariota kukaan vielä keksinyt? Eli autovero on poistumassa 2018, mutta vanhoista autoista autovero on jo kerran tilitetty valtiolle. Nyt valtio yksityistämisen muodossa haluaisi kerätä autoveron toiseen kertaan kaikilta tiemaksun muodossa? Eikä voida puhua nyt verosta, koska vero on jo kerätty. Mutta uusi nimitys on maksu. Tällä ei ole taas käytännön merkitystä, jos se autovero kerran poistuu 2018 (tai pienenee) ja maksua tulee vain eri nimellä?
Sulla on nyt punainen lanka hukassa koska noin vanhoissa autoissa ei ole enää autoveroa jäljellä, koska tulli ei sitä palauta yli 10v vanhoille maasta vietäessä (perivät toki rekisteröitäessä yli 10vuotiasta, mutta se on vain pieni sivujuonne ei anneta tämän häiritä) :).

Olet siis tosiassa tuolla uudemmallakin autolla ajanut jo 2 vuotta ilmaiseksi ja vanhemmilla 7 vuotta Suomen tietä, sijoittamatta uutta rahaa autoveron muodossa tiestöön lainkaan vrt. jonkun uudemman biilin pitäjä. Onhan se nyt täten vain oikeus ja kohtuus pistää myös noille vanhoille autoille maksettavaa, koska muuten niiillä ajettaisiin ilmaiseksi. Täten et siis maksa mitään "kahteen kertaan" vaan uutta maksua entisten loppuneiden tilalle :).

Vielä kun asialla ja tullin järjenjuoksulla vähän leikittelee niin nykyään autovero taitaa olla keskimäärin 3ke-6ke ja jos tuon jakaa 10 vuodella niin eihän tuo ole kuin ~450e/vuosi, tuohon käyttömaksu päälle 250e niin ollaan 700e/vuosi hinnoissa. Tämän kun laskuttaa kaikilta (+mitä vahempi niin vielä vähän päästövero raippaa päälle) niin ainakin yhtäkkiä näyttää siltä että autokanta alkaisi uudistumaan ja päästöt pienenemään. Sitten kun yhtälöön laittaakin uudelle autolle arvon alenemaa ~3ke/vuosi (10 vuoden päästä paaliin) niin kummasti ne vanhat paskat taas kiinnostaakin vaikka tuli just 500euroa vuodessa lisää maksettavaa.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Miten toi moottoripyöräverot menee vaikka ruotsissa tai norjassa. Haluaisin tietää miten syvään perseeseen tässä taas kairataan suomalaisia.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
64
Miten toi moottoripyöräverot menee vaikka ruotsissa tai norjassa. Haluaisin tietää miten syvään perseeseen tässä taas kairataan suomalaisia.
Aika syvään ja poikittain..
"Motorcyklar
Alla typer av motorcyklar har en skatt på 180 kronor per skatteår"
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/
Eihän Ruotsissa ole edes kymmentä kertaa pienempi maksu, mutta melkein kuitenkin..
ja muistaakseni seisonnassa on 50kr/vuosi
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 320
Tämän toteutuessa taidan vaihtaa työssäkäymisen sossun luukkuun, koska ei kannata ajella yli 50k/vuosi työmatkoja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Tämän toteutuessa taidan vaihtaa työssäkäymisen sossun luukkuun, koska ei kannata ajella yli 50k/vuosi työmatkoja
Jep valitettavasti veikkaan että tämä on se ensimmäinen versio. Lätkäistään auton päästöt x kilometrit ja siitä sitten hinta. Jos ajat enemmän kuin keskiverto tallaaja niin sitten kärsit vrt nykytila. Ja se keskiverto tallaaja ajaa muuten aika vähän...

Parempi lopputulos olisi sillä, että kilsojen sijainti vaikuttaisi hintaan eli kaupungin keskustassa kilometri maksaa paljon enemmän kuin maantiellä. Rahastus siis haitan ja vaihtoehtojen mukaisesti. Tämä saattaisi toki käytännössä muuttua sellaiseksi perverssiksi totaaliseksi rahastukseksi, että tien suosio ja matkan ajoitus nostaa hintaa, jolloin juuri työmatkaliikenteestä tulee erittäin kallista.

Mutta seuranta on kallista eli kokonaisuus tehoton ja lisäksi yksityisyyden ongelmia yms.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 768
Parempi lopputulos olisi sillä, että kilsojen sijainti vaikuttaisi hintaan eli kaupungin keskustassa kilometri maksaa paljon enemmän kuin maantiellä. Rahastus siis haitan ja vaihtoehtojen mukaisesti. Tämä saattaisi toki käytännössä muuttua sellaiseksi perverssiksi totaaliseksi rahastukseksi, että tien suosio ja matkan ajoitus nostaa hintaa, jolloin juuri työmatkaliikenteestä tulee erittäin kallista.
Itsellä tulee joitain kilometrejä viikossa keskustan suunnalla kauppareissuista, mutta toisinaan ajan pidempiä matkoja autioita maanteitä. Jos gps kilometrejä verrataan mittarilukemaan kerran vuodessa niin "sattumalta" laite olisi aina rikki noiden keskustan suunnalla olevien lyhyiden reissujen ajan. Pidemmät matkat sitten pienentää mittari vs gps eron pieneksi niin kukaan ei epäilisi mitään. :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 872
Itsellä tulee joitain kilometrejä viikossa keskustan suunnalla kauppareissuista, mutta toisinaan ajan pidempiä matkoja autioita maanteitä. Jos gps kilometrejä verrataan mittarilukemaan kerran vuodessa niin "sattumalta" laite olisi aina rikki noiden keskustan suunnalla olevien lyhyiden reissujen ajan. Pidemmät matkat sitten pienentää mittari vs gps eron pieneksi niin kukaan ei epäilisi mitään. :D
Veikkaan että tuo boxi ei rekisteröi pelkää GPSsää jos on vaikka kiinni opd portissa niin sieltähän sit kivasti lukemia ylös, myös jotain tärinään perustuvia tietoja voisi löytyä myös GSM mastoihin perustuvia tietoja voisi löytyä. Siinäpä sitten selitellään veropetosta poliisi kuulusteluissa kun pimittää maksuja valtiolta :itku::tdown:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 768
Veikkaan että tuo boxi ei rekisteröi pelkää GPSsää jos on vaikka kiinni opd portissa niin sieltähän sit kivasti lukemia ylös, myös jotain tärinään perustuvia tietoja voisi löytyä myös GSM mastoihin perustuvia tietoja voisi löytyä. Siinäpä sitten selitellään veropetosta poliisi kuulusteluissa kun pimittää maksuja valtiolta :itku::tdown:
Ja obd:tä ei saa irti? Jos siihen joku piuha tulee niin törröttää suoraan keskikonsolissa lähellä vaihdekeppiä. Konsoliin jää siis väkisin tuhkakupin kokoinen aukko jos siihen pitää joku piuha laittaa, portti kun on tuhkakupin alla eikä väliin mahdu yhtään mitään. Eli liitin vain "taas" huonosti kiinni. Vanhassa autossa huono liitos. ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 809
Tuosta kuvasta juontuvien assosiaatioiden johdinpäätöksessä lyötäköön tälläinenkin.



Kuvan juuret juontuvat ilmeisesti sille, että talvisodassa rauhan ehdot olivat maanluovutuksen lisäksi myös naapurin määräys rakentaa Kemijärveltä raideyhteys Murmanskin radalle (kuten kuvassa näkyy, ilmeisesti sotilasjuna on tulossa jo ennen kuin insinöörit ovat päässeet yhteisymmärrykseen radan valmistumisesta.)
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
42
Veikkaan että tuo boxi ei rekisteröi pelkää GPSsää jos on vaikka kiinni opd portissa niin sieltähän sit kivasti lukemia ylös, myös jotain tärinään perustuvia tietoja voisi löytyä myös GSM mastoihin perustuvia tietoja voisi löytyä. Siinäpä sitten selitellään veropetosta poliisi kuulusteluissa kun pimittää maksuja valtiolta :itku::tdown:
Mutta hei, kohta ei tarvita enää katsastustakaan. Autohan menee samantien ajokieltoon jos näkyy vikakoodeja OBD:ssa ja jos GPS näyttää että autolla silti ajetaan, voidaan suoraan lähettä se 1000 euron lasku kotiin. Ja uutta perään, jos ei ensimmäinen tehoa. Kätevää. :)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
128
Anne Berner: "Tämä ei edellytä liikkumisen valvontaa"

Liikenneministeriö suunnittelee uuden väyläyhtiön perustamista, jotta investoinnit helpottuisivat. Miten valtion väylien yhtiöitys lisäisi kykyä investoida tieverkkoon, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner?

”Nykyisin infrarahoitus tulee budjetin kautta. Se on poukkoilevaa ja riippuu siitä, miten muut hallinnonalat tarvitsevat rahoitusta - etenkin ne, jotka ovat lakisääteisiä. Infrasta on helposti nipistetty. Jos meillä olisi yhtiö, joka keräisi maksuja, ne kohdistuisivat poikkeuksetta väylien kehittämiseen.”

Autoilijat vihaavat liikkumisensa valvontaa. Miten perustelette sen heille?

”Tämä ei edellytä liikkumisen valvontaa. Järjestelmä voi toimia joko aikaperusteisesti tai kilometrikorvausperusteisesti. Voi olla esimerkiksi kuukausimaksu, viikkomaksu tai vuosimaksu, ja se ei vaadi minkäänlaista seurantaa. Silloin tietysti yhtiön tai sen kumppaneiden tuottaman palvelutasokin on alhainen. Kilometriperusteinen maksu on tarkempi. silloin asiakas voi hyödyntää laajemmin esimerkiksi karttapalveluita tai ajotapaan liittyvää seurantaa. Mutta se perustuu vapaaehtoisuuteen, asiakkaat päättävät.”

Lupaatteko, että kenenkään ei ole pakko ottaa autoonsa mustaa laatikkoa?

”Kyllä, sen voin luvata.”

Jos autovero korvautuu käyttömaksuilla, halvalla autolla pitkiä työmatkoja ajavat häviävät, mutta kalliita ökyautoja ostavat voittavat. Onko tämä oikein?

”Tässä ajatellaan 20-30 vuotta eteenpäin. Liikenteessä on käynnissä suurin muutos sitten auton keksimisen. Joudumme joka tapauksessa miettimään liikenteen verotukseen radikaaleja muutoksia, kun liikenne sähköistyy.”

”Meillä on Euroopan toiseksi vanhin autokanta. Tarvitsemme ratkaisuja, jotka kannustavat autokannan uudistumiseen. On vaan katsottava, miten parhaiten hallitaan siirtymävaihe. Vuosi 2030 on vain 13 vuoden päästä ja siihen mennessä meidän täytyy puolittaa liikenteen päästöt. Sitä ei tehdä pienillä säädöillä vaan se vaatii rakenteellisia muutoksia.”
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
"On vaan katsottava, miten parhaiten hallitaan siirtymävaihe" Tehdään vanhoilla autoilla ajaville ajaminen niin kalliiksi että se on kestämätöntä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 656
Viestejä
4 291 500
Jäsenet
71 685
Uusin jäsen
samppa25

Hinta.fi

Ylös Bottom