Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 069
En ole ehtinyt kunnolla tutustumaan tähän uuteen malliin. Kuulostaa nopeasti kyllä paremmalta kuin alkuperäinen seurantamalli.

Näin omaa persettä ajatellen, miten uskotte, nouseeko vai laskeeko omat kustannukset seuraavanlaisella autolla:
Massa: 1270kg
Kuutiotilavuus: 1000cm3
Päästöt: 109co2/km
Kulutus (pääosassa taajama-ajoa): 5,5l/100km (95okt)
Ajoa vuodessa 17 000km

Auto on vuodelta 2015, joten jälleenmyyntiarvon uskon ainakin laskevan, mutta muut kulut varmaan vähän laskevat?
Harvalla on noin uutta autoa. Taajamassa ei kyllä ajeta tuolla kulutuksella.
Noin 200 nousee kulut.

Tosin mikään lukema ei ole vielä lukkoon lyöty.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Jos Bernerin ehdotukset menee läpi:
- Poistan autoni ja moottoripyöräni rekisteristä
- Ajan silti
- Mikäli virkavalta pyrkii estämään, ajan karkuun.

Onko laillista kehottaa muita samaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Laskurin perusteella 500 euroa aikaperusteisella ja 1100 euroa kilometriperusteisella tulis maksua lisää.

Harrasteautoihin olisi pakko ottaa gps-boksi, koska muuten niiden kanssa tulisi aivan älyttömät tappiot.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Sivutuotteena vakuutusmaksutkin riippuisi sitten siitä onko tuota seurantaboxia vai ei. Tieoperaattorit tarjoavat palveluna vakuutusyhtiöille seurantaa ja taasen vakuutusyhtiöt voivat hinnoitella vakuutuksensa sen mukaan onko seurantaboxia vai ei.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
36
Saadaanpahan ainakin sulautettujen järjestelmien ja paikannusjärjestelmien asiantuntijoita yrittäjiksi. Mielelläni maksan pienyrittäjälle tuon boksin asetuksien säätämisestä ja sijainnin spooffauksesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
638
J

edit:
Tuossa esimerkkinä pari toyotaa. Noin 2000€ autoveroa ei ole oikeastaan juuri mitään.

Toyota yaris 1.0. vero 1970€. Hinta 15 150€
Toyota auris hybrid. vero 2310€. Hinta 23 410€.
Ja todennäköisesti tuo siirretään autokaupan katteeseen suoraan
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Ohhoh. Kylläpä kannatti isäukon tilata uusi auto viime syksynä. Sinne pölähti 6 kiloa veroeuroja taivaan tuuliin. Tais olla viimeinen kerta kun kokkareita äänestää :kahvi:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
95
Ei vitun vitun vitun vittu. Postista poliisi. Onko sinne saatana oravamedia tilattu konsultiksi vai miten vitussa kukaan voi olla noin tyhmä?
Mutta hei mieti mikä säästö syntyy, kun postiauto on ison tien varressa tyhjäkäynnillä, kun posteljooni tekee lumitöitä ja hoitaa sairaanhoidolliset toimenpiteet. Eikä tietenkään voi postia jakaa.
T. Työryhmä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 718
No sen kun siirtävät. Hakee sen Toyotan sitten Tallinnasta tai Haaparannasta.
Tää skenaario pelastaa - samoin jos voi niitä käytettyjä jahreswageneita hakea saksasta ilman autoveroa (kai niistä ulkomaantuonneista aletaan repimään jotain "EI-ALV:n" kaltaista "EI-Autoveroa" :p).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
Mutta hei mieti mikä säästö syntyy, kun postiauto on ison tien varressa tyhjäkäynnillä, kun posteljooni tekee lumitöitä ja hoitaa sairaanhoidolliset toimenpiteet. Eikä tietenkään voi postia jakaa.
T. Työryhmä
Postihan voi sitten lakkauttaa postin jaon siksi että aika ei enää riitä postin jakoon. Ehtii posteljooni pistää pystyyn oman ratsian tien sivuun ja seurata onko tiemaksut maksettu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Vois yhtiöittää tuon postin ja myydä tien kyttäys, kukankastelu ja vanhustenhoito palvelut yksityisille. DHL ja Matkahuolto kuskaa jo nyt paketit paljon luotetavammin ja nopeammin eikä herran vuonna 2017 kirjepostille ole tarvetta. Kaikki liput ja laput saa sähköisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Postihan voi sitten lakkauttaa postin jaon siksi että aika ei enää riitä postin jakoon. Ehtii posteljooni pistää pystyyn oman ratsian tien sivuun ja seurata onko tiemaksut maksettu.
Höh, ennen kun lähetti ennen viitta paketin, niin oli seuraavana päivänä neljän korvilla perillä. Nyt se seilaa pitkin suomea, ja löytää (ehkä) perille viikossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
84
Voipi olla, että monen ihmisen työssäkäynti tulee jatkossa muuttumaan ongelmalliseksi jos tämä muutos menee tällaisenaan läpi.

Useat ihmiset kun kuitenkin ajelevat vanhalla autolla sitä kodin ja työpaikan väliä. Jos vielä sattuu asustelemaan kehä 3:n ulkopuolella, niin ne julkisetyhteydet toimivat vähän miten sattuu. Tähän sitten boonuksena, kun vielä yhdistetään henkilön pienet tulot, niin alkaa olemaan parempi pistää se vanha auto paaliin ja jäädä työttömäksi.

Toinen mikä tuli mieleen, liittyen tuohon kilometripohjaiseen veloitukseen. Se boxi varmaan tulee asennuttaa sitten jossain hyväksytyssä liikkeessä asianmukaisin hinnoin, koska muuten se ei mene katsastuksesta läpi? Tähän sitten katsastusputiikit lisäävät jonkun gps-paikannussignaalin tarkastusmaksun. Alkaa olemaan kustannusta kustannuksen päälle.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
On kyllä hyvä kusetus toi trafin laskuri kun laskee nykyisiin kuluihin laskennallisen autoveron jäämän.
Sitten tuosta uudesta hinnasta puuttuu vielä stasiboksin hinta ja "palveluntarjoajien" katteet.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ei vittu mikä järjestelmä. Kyttäisivät niitä sähköautojen käyttäjiä, ja antaisivat muiden mennä vanhalla. 800€/vuosi maksuja nykyisen alle 300€ sijasta? Motivoimaa paalaamaan auton tosiaan, ja sanomaan ei hommille jotka ovat kävely/pyörämatkaa kauempana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
36
Eikä muuten varmasti ole millään lailla näissä käytetyissä laskelmissa huomioitu autokannan uudistumisen vaikutuksia. Jos on tarkoitus "tähdätä nollamuutokseen" kannetuissa veroissa (eli voittoon, mutta joka tapauksessa), niin mitäs sitten kun kansa on shokistaan toipunut, nielee paskan vähän maristen ja jatkaa narussa kävelyä autokauppaan. Ostetaan se GL tason uusi auto, joka kuluttaa vähemmän ja johon sai perkele peltivanteet nastarenkailla alennettuun 900 € hintaan "kaupan päälle". Tällä autolla myös ajetaan vähemmän, kuin sillä -96 Astralla, koska onhan se nyt saatana tehty niin kalliiksi ja/tai hankalaksi että Viljami voi kyllä kävellä sen lätkäkassin kanssa hallille.

Jos tarkoituksena on kantaa saman verran veroja, kun ihmiset ajavat vähemmän vähäpäästöisemmillä autoilla, niin sitten pitää taas lähtä nostamaan polttoaineveroa. Vuodessa ollaan tultu takaisin samalle tasolle, mille asetuttiin tämän pudottamisen jälkeen ja suunta on isommalla kulmakertoimella kuin tällä hetkellä ylöspäin. Ja kun polttoaineen hinta nousee, niin naapurin Pertti ei enää lähdekään käymään autolla Vilhon luona kahvilla joka toinen päivä, vaan menee sinne kerran viikossa, kun on niin saatanan hankalaa ja/tai kallista. Sitten tulee jumalauta lisää yksinäisiä vanhuksia, jotka kuolevat tavalla tai toisella pois nopeampaa, kuin ennen. Eipähän tarvi enää sen mukavan papan luokse ajaa autolla entistä puuduttavamman työviikon jälkeen, kun auton arkikäyttö piti vaihtaa julkisiin kulkunevoihin ja työmatkaan tuli suuntiinsa yksi tunti lisää. Ja eihän niitä liikennöintivuoroja tullut lisää.

Eikä tämä tähän lopu. Kuka niitä jäljityslaitteita huoltaa/ kalibroi/ myy/ asentaa. Ja kuinka tavallinen kansalainen, rahaa säästääkseen kun on ottanut moisen jäljitinpaskileen, pystyy varmistumaan siitä että se nauhoittaa oikean tai sitä pienemän kuljetun matkan. Monesti se GPS signaali poukkoilee laitteissa. Jo on hankalaa ja/tai kallista.

Poislukien esitetty Posti, kuka valvoo maksettuja tai maksamattomia käyttömaksuja. Voisin kuvitella, että yhtäkään vielä toistaiseksi työn omaavaa poliisia ei kiinnosta hevonvittuakaan kytätä jokaisen auton tietoja ruudulta osakeyhtiön lukuun "kuuluen työnkuvaan". Tästä innostuneena varmasti tyrkytetään uutta palvelua teille: tienkäytön partiot. Kuvitellaan yksityinen parkkivalvonta, mutta laajennetaan kaikkien riesaksi. Moottoritiellä siten mukava tarjota keskisormea sille sillan päällä nököttävälle valkoiselle Yarikselle lisälaitteet katolla. Ja seuraavalle seuraavan sillan päällä.

Vaan saisinpahan itse viimein vuoden-kahden päästä haettua sen V8 ajokin Saksanmaalta kesäkäyttöön semmoiseen hintaan, ettei tarvitse liikaa salkkua purkaa. Ketuttaa vain niiden puolesta, joille tämä ei ole vieläkään mahdollista ja jotka tarvitsevat autoa vuoden ympäri. Toivon myös todella, että lähes-Suomen-kansalaisesta Berneristä tehtäisiin vientituote.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Itsellä on taas pitkästä aikaa talviautona normaali pienikulutuksinen perusauto. Ehkä 2018 on taas V8 talvellakin käytössä, kun ei viitsi monia maksuja maksella..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 718
Eikä muuten varmasti ole millään lailla näissä käytetyissä laskelmissa huomioitu autokannan uudistumisen vaikutuksia. Jos on tarkoitus "tähdätä nollamuutokseen" kannetuissa veroissa (eli voittoon, mutta joka tapauksessa), niin mitäs sitten kun kansa on shokistaan toipunut, nielee paskan vähän maristen ja jatkaa narussa kävelyä autokauppaan. Ostetaan se GL tason uusi auto, joka kuluttaa vähemmän ja johon sai perkele peltivanteet nastarenkailla alennettuun 900 € hintaan "kaupan päälle". Tällä autolla myös ajetaan vähemmän, kuin sillä -96 Astralla, koska onhan se nyt saatana tehty niin kalliiksi ja/tai hankalaksi että Viljami voi kyllä kävellä sen lätkäkassin kanssa hallille.
Tuli aikamoinen "sakotusmuutos" -flashback.

"Nostetaan sakkoja että saadaan lisätuloja - oops, kansa laski nopeuksia ja verotulot putosivat. No, nostetaan lisää."

vs

"Nostetaan maksuja että kansa ajaa vähemmän ja uudemmilla autoilla (silti huumehouruissa (?) toiven että sisään tuleva rahamäärä pysyy samana). Oops, ihmiset ostivat autoja jotka kuluttaa vähemmän ja ajavat vähemmän ja tulot putosivat. No, nostetaan kustannuksia per km lisää."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Tämä on kyllä hyvä konsti "pakottaa" kaikki harrasteautoja pitävät asennuttamaan tuon boksin itselleen.
4000 km vuosiajoilla vaikka 1969 vuosimallin jenkki. Km-perusteisena maksu 700 euroa ja aikaperusteisena yli 1200 euroa.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Millasihan bokseja ODB:ttömiin autoihin tarjotaan? Eihän se toisaalta mitään OBD:tä vaadi että saa ajetun matkan ja sijainnin tietoon.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Trafin laskurilla vaikutus itselle optimitilanteessa vähillä ajoilla +-0, mutta työtilanteesta ym. riippuen enemmillä ajoilla huonossa tapauksessa 200-300 euroa enemmän maksettavaa. Ei paljon naurata.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
48
Jos ei oma harraste vehje museokilpiä saa, niin täällä kyllä taidetaan alkaa käyttää kesäautoa pelkästään siirtokilvillä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 718
Trafin laskurilla vaikutus itselle optimitilanteessa vähillä ajoilla +-0, mutta työtilanteesta ym. riippuen enemmillä ajoilla huonossa tapauksessa 200-300 euroa enemmän maksettavaa. Ei paljon naurata.
Laitoit auton arvo -kohtaan 0, right?

Ellet laittanut niin kusetusta tuli ja reippaasti. Esim. omalla kohdalla 700 euroa silmäänruiskimista per vuosi...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
134
hehe, Bernerin mukaan autoilijan kulut ei nouse?
Naputtelin oman nokivasaran tuonne, niin nykykulut 1262e/vuosi, Bernerin mallissa 1685e ja 1655e mun mielestä kyllä tuossa olisi ~400e/vuosi lisää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Ei hyvää päivää, eivät sitten voineet tuohon LIVE laskuriin tunkea niitä pakettiautoja. Epätietoisuus jatkuu.

Henkilöautotiedoilla tulisi rapsakkaat 2200€ lisää maksuun km-pohjaisena verrattuna nykytilanteeseen :D Tästä on hyvä lähteä miettimään mitä tuleman pitää...

edit: vastaan itse itselleni:

Täältä: Liikenne- ja viestintäministeriö - Yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen - Uutinen tämä

Sivu 75:"Liikenneverkkoyhtiön hinnoittelu kohdistuisi lähtökohtaisesti kaikkiin samalla tavoin. Liikenneverkkoyhtiön hinnoittelun piirissä olisivat henkilöautot, pakettiautot ja linja-autot käyttötarkoituksestaan riippumatta. Maksut koskisivat myös esimerkiksi julkisen liikenteen kulkuneuvoja ja takseja. Mopot, mopoautot, mönkijät ja traktorit ehdotetaan jätettäväksi maksujen
ulkopuolelle, mutta moottoripyöriltä maksuja perittäisiin. "

Elikkäs elikkäs...alkaa vaikuttamaan siltä että työajot loppuu tähän.

edit2: tein tee-se-itse muokkauksia tuohon laskuriin siten että nyt ja tulevaisuudessa käyttövoimavero olisi pakettiautoluokkaa. Auton arvoksi myös 0€ niin ei tule mitään kusetusta.

NYT:
käyttövoima 88€
perusvero 463€
polttoainevero: 1518€
Yht: 2069€

SKENAARIO: (aikaan perustuvalla)
käyttövoima 88€
perusvero 81€
polttoainevero: 1401€
"Asiakasmaksu" 1001€
Asiakasmaksun ALV 240€
Yht: 2811€

lisää maksettavaa: mukavat 742€. Eihän niiden kulujen pitänyt nousta, eihän?

Noh, toivotaan että tämä esitys lentää silppuriin.

edit3: unohdin sitten asiakasmaksun ALV:n. Heti nousi hinta...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Laitoit auton arvo -kohtaan 0, right?

Ellet laittanut niin kusetusta tuli ja reippaasti. Esim. omalla kohdalla 700 euroa silmäänruiskimista per vuosi...
Otin tämän huomioon tuossa. Auton arvon, n.1000e ja halvimmillaan km. perusteinen olisi 50e halvempi nykyiseen joka on +-0 todellisuudessa. Ja oletettavasti mitä enimmillään tulee ajettua niin maksaa tuon 300 euroa enemmän.
Sitten tietenkin tuon "mustan laatikon" asennushinta, joka kuittaa minimissäänkin varmaan kymmenen vuoden "säästöt" tuossa optimitilanteessa.
Ei niin millään saa halvemmaksi kuin nykyisin, maksajaksi joutuu.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
347
Mopot, mopoautot, mönkijät ja traktorit ehdotetaan jätettäväksi maksujen
ulkopuolelle, mutta moottoripyöriltä maksuja perittäisiin.
julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79176/Raportit%20ja%20selvitykset%201-2017%20Parempia%20v%C3%A4yli%C3%A4%20%E2%80%93%20sujuvampaa%20liikennett%C3%A4.pdf?sequence=1

Eli moottopyöräilijöille vielä lisää maksettavaa sen 150€ juppiskootteriveron päälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Ei sen tädin puhetta usko edes Orpokaan.

Orpo ihmettelee suunnitelmaa liikenneverkon yhtiöittämisestä: ”En näe, mistä rahaa tulisi lisää”

"
Orpo ihmettelee suunnitelmaa liikenneverkon yhtiöittämisestä: ”En näe, mistä rahaa tulisi lisää”

Liikenneverkon yhtiöittäminen ei ole kokoomukselle mikään itseisarvo, sanoo valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) sanoo.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo sanoo STT:n haastattelussa, ettei hän ole nähnyt vielä liikenneverkon yhtiöittämisestä tulevaa lisäarvoa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) esitteli aiemmin tänään ministeriönsä selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä. Orpo ja kokoomuksen vastuuministerinä asiassa toimiva ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen esittelivät kantojaan omassa tiedotustilaisuudessaan.

– En näe tässä selvityksessä sitä logiikkaa, mistä rahaa tulisi lisää tähän järjestelmään, Orpo sanoo.

Orpo sanoo, että valtiovarainministeriö ei valmistele tällä hetkellä autoveron poistoa tai muutoksia polttoaineveroon."
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 904
Hyvä tossa bernerin laskemassa kun nykyisiin kuluihin on laskettu joku autoveron laskennallinen jäämä. No se autovero on kyllä joskus vanhasta autosta maksettu mutta ei sitä summaa joka vuosi makseta :facepalm:
Kyllä se joka vuosi auton arvo alenee. Toki kulu realisoituu vasta vaihdettaessa, mutta mitä sitten. Samalla logiikallahan polttoaineen hinta ei vaikuta mun autoreissun kustannuiksiin, koska autossani on jo tankki täynnä.
Ja todennäköisesti tuo siirretään autokaupan katteeseen suoraan
Ei varmasti siirretä. Ala on hyvin kilpailu, plus että auton voi hakea vaikka Virosta tai Ruotsista jos Suomen hinnat maagisesti nousisi.

Marginaalisia maa-alennuksien poistamisia saattaa tapahtua, mutta ei suuria. Vastaavasti taas lisävarustelistan hinnat laskevat.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Kyllä se joka vuosi auton arvo alenee. Toki kulu realisoituu vasta vaihdettaessa, mutta mitä sitten. Samalla logiikallahan polttoaineen hinta ei vaikuta mun autoreissun kustannuiksiin, koska autossani on jo tankki täynnä.

Ei varmasti siirretä. Ala on hyvin kilpailu, plus että auton voi hakea vaikka Virosta tai Ruotsista jos Suomen hinnat maagisesti nousisi. Berberi ei ole kuitenkaan mitään autoveron hyvitystä esittänyt vaikkapa vuonna 2016 uuden auton ostaneelle.

Marginaalisia maa-alennuksien poistamisia saattaa tapahtua, mutta ei suuria. Vastaavasti taas lisävarustelistan hinnat laskevat.

No leikitään että tuo pitäisi laskea auton kuluksi. Mitäs jos sulla on nyt auto josta on maksettu autovero niin katoaako se laskennallinen autovero johonkin siitä olemassa olevasta autosta vaikka uusilta autoilta ei enää verotettaisi? Pointtini olikin että ei tuota vertailua oikein noi voin tehdä ellet sitten tuossa uudessa mallissa aja uudella autolla.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
740
Äkkiseltään käsitin että kuorma-autojen osalta maksu olisi pieni ja lisäksi kompensoitaisiin käyttövoimaverossa? Jos näin niin hyvä.:)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Tänkin talouden autoista lisää laskua kertyy ~700€ vuosi. Vois panna peltilehmät paaliin ja ostaa mopo tilalle sekä lopettaa työssäkäynti muina kuin kesäkuukausina.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 713
julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79176/Raportit%20ja%20selvitykset%201-2017%20Parempia%20v%C3%A4yli%C3%A4%20%E2%80%93%20sujuvampaa%20liikennett%C3%A4.pdf?sequence=1

Eli moottopyöräilijöille vielä lisää maksettavaa sen 150€ juppiskootteriveron päälle.
Tai sitten tuo 150€ könttävero korvattaisiin tällä? Nythän veron suuruus tulisi päästöjen mukaan, tai jos päästöjä ei tiedetä niin painon mukaan. Juuri mistään moottoripyörästä ei valmistajat ilmoita päästöjä, joten vero menisi painon mukaan. Niinpä pyörien painolla tuo ~150€ olisi aika linjassa autojen verojen kanssa.

Mutta ei. Ei tällaista paskaa.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Miten nää autoverot on muissa maissa ratkaistu? Vaikka ruotsissa tai tanskassa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että autovero muuttaa vain muotoaan sellaiseksi, että kaikki saavat siitä osansa, ei suinkaan poistu. Nykyään Suomen autokanta on vanha. Suuri osa ajaa siis käytetyllä autolla, joista ei valtio saa enää autoveron muodossa rahaa. Tällä uudella mallilla saataisiin autovero kiinteänä kaikista autoista riippumatta siitä, kuinka vanha se on. Ja mitä vanhempi, sen enemmän maksat. Ongelmaksihan tässä muodostuu se, ettei kaikki ihmiset halua ostaa rahoituksella (oletettavasti ne, joilla olisi tuollaiseen käteisellä rahaa, ostavat sellaisen.) uutta väh. 20ke autoa ja näin velkaantua ja kusta omaa talouttaan. Eniten tästä siis hyötyvät ne, joilla on rahaa ostaa uusi auto. Tai ne, jotka asuvat hyvien julkisten yhteyksien (kehä 3) sisäpuolella. Kun ihminen, joka ajaa 40k+ vuodessa, ostaa uuden auton, maksaa suuren hankintahinnan, siihen päälle tuota veroa (aika suurta sellaista), siihen päälle huoltokustannukset, polttoaineet, (rahoituskulut) vain huomatakseen, että omistamansa auton arvo on tippunut vuodessa alle sen velkasumman.

Sinä päivänä kun tuo esitys astuu tuollaisena voimaan, ilmoittaudun kortistoon ja alan käydä työkkärin järjestämillä käsityökursseilla.

Hauskinta tässä on se, että olevinaan kannustetaan ekologisempiin vaihtoehtoihin samaan aikaan lisäten kaasuautoihin käyttövoimavero, sähköautovero jne jne. Nämä toki tulikin jo aikaisemmin.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Miten toi homma menee jos on vaikka joku eläinlääkäri/lomittaja mitä lie missä pitää hypätä aurolla koko ajan sinne tänne?

E: nii joo tuo kiinteä vaihtoehto sit vissiin
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 713
Salattu konsulttiselvitys: Ministeriö halusi keskittyä auton paikannusta vaativaan kilometrimaksuun - Suomenkuvalehti.fi
Salattu konsulttiselvitys: Ministeriö halusi keskittyä auton paikannusta vaativaan kilometrimaksuun
Ministeriön alun perin salaamassa väyläyhtiön konsulttiselvityksessä ei ollutkaan liikesalaisuuksia.
Salla Vuorikoski
POLITIIKKA 8.2.2017 15:57


Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamasta konsulttiselvityksestä käy ilmi, että vielä väyläyhtiön valmistelun loppusuoralla keskityttiin autojen paikannukseen perustuvaan maksumalliin. Siinä autoilija olisi maksanut tienkäytöstä ajettujen kilometrien mukaan.

Aikaan perustuvassa mallissa asiakas taas olisi ostanut käyttöoikeuden valtion teihin esimerkiksi vuodeksi. Paikannusta ei olisi tarvittu.

Paikannus on ollut poliittisesti hankala kysymys, ja esimerkiksi perussuomalaiset irtisanoutui siitä jo viime keväänä.

”Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä ja kyttäämistä. Kaukovarjostimet eivät kuulu demokraattiseen yhteiskuntaan”, puheenjohtaja Timo Soini kirjoitti blogissaan jo huhtikuussa 2016.

Seuraavana päivänä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) vakuutti tiedotustilaisuudessaan, ettei järjestelmään ole tulossa minkäänlaista seurantaa tai paikannusta.

Kun ajatuspaja Demoksen selvitys väyläyhtiön asiakkaista pantiin liikkeelle viime lokakuussa, ministeriö antoi tekijöille ohjeet.

”Aloituskokouksessa käytiin asiaa läpi, ja silloin ministeriöltä tuli toive, että me keskitymme siihen kilometriperusteiseen malliin”, kertoo Demoksen toiminnanjohtaja Tuuli Kaskinen.

Demosta ei siis pyydetty kysymään mahdollisilta operaattoreilta näkemyksiä mallista, jossa ne myisivät tienkäyttöaikaa autoilijoille.

Valmiissa ehdotuksessaan ministeriö lopulta ehdotti, että väyläyhtiö myisi ensin kuluttajille ja operaattoreille aikaperusteista käyttöoikeutta ja operaattorit voisivat siirtyä kilometrien myymiseen. Kilometrikauppa ja siihen liittyvä paikannus perustuisivat vapaaehtoisuuteen.

Käytännössä kuluttajat on helppo ohjata kilometrilaskutukseen houkuttelevan hinnoittelun avulla.



ALUKSI ministeriö salasi Demoksen tekemän selvityksen vedoten liikesalaisuuksiin. Salaamista koskevan uutisoinnin jälkeen ministeriö ilmoitti julkistaneensa selvityksen.

Siinä ei ollutkaan väitettyjä liikesalaisuuksia, joten asiakirja on nyt luettavana liikenne- ja viestintäministeriön sivuilla.

Selvitys sisältää yhteenvetoa väyläyhtiön mahdollisten operaattoreiden näkemyksistä ja ehdotuksia erilaisiksi liiketoimintamalleiksi.

Demos haastatteli selvitykseensä edustajia kymmenestä organisaatiosta. Ne ovat Sonera, VR, Delta Group, LOGY, Elisa, OP, Lähitapiola, Split Finland, Taksiliitto ja MetroAuto.

Lisäksi selvitystä varten pidettiin keskustelutilaisuus, jossa oli väkeä ministeriöstä, Trafista, Liikennevirastosta, Lähitapiolasta ja ITS-verkostosta.

Finanssialan yrityksille pelkkä paikannusdatakin olisi arvokasta.

DEMOKSEN haastatteluissa väyläyhtiön mahdolliset operaattorit nostivat haasteiksi muun muassa lainsäädännölliset raamit ja seurantalaitteiden teknisten standardien puutteen. Lisäksi huolta kannettiin tietoturvasta tilanteessa, jossa yksittäisten liikennevälineiden liikkeitä seurataan tarkasti.

”Viestinnällä tulisi varmistaa, että kuluttajille ei synny mielikuvaa seurantalaitteista, joilla valvotaan kuluttajan jokaista liikettä”, teleoperaattoreiden edustajat totesivat selvityksen tekijöille.

Ministeriö on perustellut hanketta sillä, että väyläyhtiön luoma alusta auttaa yrityksiä kehittämään ajo-oikeuden myynnin ohella muita palveluita autoilijoille. Mitä nämä palvelut olisivat, näyttää olleen yrityksille itselleenkin vielä osin hämärän peitossa.

Alkuperäisen ja sittemmin haudatun suunnitelman mukaan väyläyhtiön olisi pitänyt aloittaa toimintansa jo ensi vuoden alusta.

”Kilometripohjainen laskutus nähtiin mahdollisuutena uudelle liiketoiminnalle, mutta samalla selkeää kuvaa kuluttajalle tarjottavista palveluista ei vielä ollut. Suoritettujen kokeilujen pohjalta maksuhalukkuutta palveluista ei kuluttajilta juurikaan löytynyt”, selvitys summaa teleoperaattorien edustajien ajatuksia.

Selvemmät sävelet näyttävät olleen finanssialan toimijoilla. Niille pelkkä paikannusdatakin olisi arvokasta. Yhtiöt pohtivat muun muassa mallia, jossa vakuutusmaksut määräytyisivät datan paljastaman ajotyylin mukaan.

Autojen maahantuojat ja jälleenmyyjät puolestaan katsoivat, että heidän liiketoimintansa syntyisi ensisijaisesti paikannuslaitteiden asentamisesta ja myynnistä.



MINISTERIÖN tammikuussa 2017 esittelemä väyläyhtiöehdotus haudattiin pikaisesti sen jälkeen, kun hallituskumppanit kokoomus ja perussuomalaiset ilmoittivat vastustuksestaan. Kova kritiikki kohdistui paitsi ehdotuksen sisältöihin, myös Bernerin ja hänen ministeriönsä toimintatapoihin.

Tänään ministeriö ilmoitti, että ministeri Berner alkaa vetää parlamentaarista työryhmää, joka selvittää liikenneverkon tulevaisuutta. Väylähankkeen kova kiire on nyt väistynyt, sillä ryhmän työskentelyaika on vuosi.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
On kyllä per****en kaksinaamaista tuon LVM:n toiminta, ei voi muuta sanoa!

Iloisesti lirkutellaan julkisuudessa mahdollisuudesta valita aikaperusteisen ja paikannuspohjaisen veloituksen välillä, kun taustalla kuitenkin on ihan selvää, että kaikki pyritään ohjaamaan kyttäysperusteiseen veloitukseen mahdollisimman pikaisesti. Pisteenä i:n päälle selvitys yritettiin salata!

Käytännössä kuluttajat on helppo ohjata kilometrilaskutukseen houkuttelevan hinnoittelun avulla.
...
”Viestinnällä tulisi varmistaa, että kuluttajille ei synny mielikuvaa seurantalaitteista, joilla valvotaan kuluttajan jokaista liikettä”, teleoperaattoreiden edustajat totesivat selvityksen tekijöille.
...
Selvemmät sävelet näyttävät olleen finanssialan toimijoilla. Niille pelkkä paikannusdatakin olisi arvokasta. Yhtiöt pohtivat muun muassa mallia, jossa vakuutusmaksut määräytyisivät datan paljastaman ajotyylin mukaan.

Finanssialan toimijat, joka olivat selvityksessä mukana olivat
  • Osuuspankki ja
  • Lähi-Tapiola
Jos olisi asiakkuuksia tuonne päin, niin miettisin kyllä kahteen kertaan niiden jatkoa tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 688
On kyllä per****en kaksinaamaista tuon LVM:n toiminta, ei voi muuta sanoa!

Iloisesti lirkutellaan julkisuudessa mahdollisuudesta valita aikaperusteisen ja paikannuspohjaisen veloituksen välillä, kun taustalla kuitenkin on ihan selvää, että kaikki pyritään ohjaamaan kyttäysperusteiseen veloitukseen mahdollisimman pikaisesti. Pisteenä i:n päälle selvitys yritettiin salata!

Käytännössä kuluttajat on helppo ohjata kilometrilaskutukseen houkuttelevan hinnoittelun avulla.
...
”Viestinnällä tulisi varmistaa, että kuluttajille ei synny mielikuvaa seurantalaitteista, joilla valvotaan kuluttajan jokaista liikettä”, teleoperaattoreiden edustajat totesivat selvityksen tekijöille.
...
Selvemmät sävelet näyttävät olleen finanssialan toimijoilla. Niille pelkkä paikannusdatakin olisi arvokasta. Yhtiöt pohtivat muun muassa mallia, jossa vakuutusmaksut määräytyisivät datan paljastaman ajotyylin mukaan.

Finanssialan toimijat, joka olivat selvityksessä mukana olivat
  • Osuuspankki ja
  • Lähi-Tapiola
Jos olisi asiakkuuksia tuonne päin, niin miettisin kyllä kahteen kertaan niiden jatkoa tulevaisuudessa.
Tämä on kai taas made in finland tuote. Mitään vertailukohtaa ei taida löytyä maailmasta. Jos joku muistaa niin saa vinkata missä tuollainen kyttäysviritelmä on käytössä. Poislukien tietysti raskaskalusto, jossa ihan turvallisuussyistä ym. on asiallista nähdä missä rekka kulkee, koska, miten, milloin.
Yksityiskäytössä taitaa olla hiljaisempaa tuon kanssa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tämä on kai taas made in finland tuote. Mitään vertailukohtaa ei taida löytyä maailmasta. Jos joku muistaa niin saa vinkata missä tuollainen kyttäysviritelmä on käytössä. Poislukien tietysti raskaskalusto, jossa ihan turvallisuussyistä ym. on asiallista nähdä missä rekka kulkee, koska, miten, milloin.
Yksityiskäytössä taitaa olla hiljaisempaa tuon kanssa.
Olikos tuollainen käytössä Valko-Venäjällä, ainakin moottoriteillä?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 286
Viestejä
4 190 409
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom