Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Tiedän koska poliisin videoissakin näkyy nuo auton rekkarit.

Minusta täytyy seurata, että koska siittytään jostain tietystä ympäristöstä toiseen ympäristöön jossa tulee eri maksu. Tuo täytyisi olla siis kait aika tarkka GPS-seuranta että tiedettäisiin koska tie tai alue vaihtuu toiseksi. Muuten laskutuksesta tulee epätarkka. Esim jos pyörii tietyllä alueella ympyrää, niin ei kerry ollenkaan kilometreja? Eihän se noin voi mennä?

Vähän kuin pokemon go pelissä jos olet pelannut tai kokeillut?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kuten tuossa aiemmin sanoin, niin tiesin että kysymykseni tulee generoimaan keskustelua. Niinhän siinä kävi. Otan nyt hetken paussin tästä ketjusta ja palaan asiaan myöhemmin, muuten menee koko ilta tässä kirjoitellessa. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Juu. :) Radiosta tai jostain taisin kuulla että gps paikannus ja tietullimaksu eivät herättäneet kannatusta (kumpikaan) :D Lisäksi sipilän kannatus oli romahtanut :D Ihmekös tuo :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Tunnelit on varmaan ohjelmoitu karttaan. Eli karttaohjelma olettaa että nyt on ajettu tunneliin ja karttaohjelmaan on asetettu tunnelin tarkka ajomatka. Eli kun auto tulee tunnelin toisesta päästä pois, niin GPS/GSM-boksissa on tarkka ajomäärä ja se vastaa auton mittarilukemaa. Toki auton mittarilukema voi olla vähän virheellinen riippuen autosta ja auton renkaista. Eli tuo GPS/GSM- mittarilukema olisi tarkka ja voisi käyttää verotuksessa.

Tuo siis vain kokonaan arvausta, en tiedä miten käytännössä.
Niin, et huomannut mainintaa että toimitaan maanalaisessa kaivoksessa. Eli on tunneli joka jatkuu päivittäin ja samasta reiästä sisään ja ulos. Maan alla tunnelia vaikkapa 50km missä ajellaan ristiinrastiin vaikkapa 12h/päivä, eli kilsoja kertyy, mutta valvontakeinot on aika vähissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Niin, et huomannut mainintaa että toimitaan maanalaisessa kaivoksessa. Eli on tunneli joka jatkuu päivittäin ja samasta reiästä sisään ja ulos. Maan alla tunnelia vaikkapa 50km missä ajellaan ristiinrastiin vaikkapa 12h/päivä, eli kilsoja kertyy, mutta valvontakeinot on aika vähissä.
Jäi tosiaan huomaamatta.
Totta. Ehkä täytyisi olla katsastamaton auto siellä maanalaisessa kaivoksessa. Koska katsastuksen aikana otetaan mittarilukema ylös ja lukema ei sitten vastaisi sitä GPS/GSM-purkin lukemaa. Verottaja ehkä verottaisi mittarilukeman mukaan, tai sitten täytyisi keksiä selitys että miksi lukemat ei täsmää.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
En tiedä mistä tuon "seurataan että missä ajetaan" repäisit tuohon, koska nimenomaan tässä keskustelussa lähdin siitä olettamuksesta että siirrettävä tieto pitää luokittelun mukanaan missä ympäristössä on ajettu, mutta ei tietoja jonka perusteella tämä päättely olisi tehty (=paikkatieto).
Kun kallis järjestelmä on kerran ajettu sisään vaikka sitten vain karkeaan paikannukseen perustuvana, kynnys hienojakoisemman seurannan tuomiseen on hyvin matala. Siinä vaiheessa viimeistään mukaan voidaan päästää vaikkapa vakuutusyhtiö ja poliisin liikennevalvonta. Yksityisautoilua vihaavat punavihreät poliitikot voivat myös säätää "ruuhkamaksujen" kaltaisia lisäsakkoja niille alueille, joissa ihmiset ylipäänsä käyvät töissä eli kaupunkiseuduille.

Kansalaisten kyttääminen käy vielä aiempaakin helpommaksi. Jo ennestään tiedämme, että suurten valtioiden tiedusteluelimet keräävät rutiininomaisesti tietoa valtavasta määrästä täysin viattomia ihmisiä ja kykenevät käytännössä napin painalluksella murtautumaan puhelimiin ja tietokoneisiin. Tietojen kerääminen ja käyttökohteet eivät ole läpinäkyviä, ja pienellä joukolla ihmisiä on aivan käsittämättömän paljon valtaa. Lainsäädäntöä, joka sallii rutiininomaisen urkkimisen, ajetaan läpi lukuisissa länsimaissa.

Suomen viranomaisilla ei ole vielä samanlaisia kykyjä tai valtuuksia, mutta suunta on sama. Auton kyttääminen on yksi tapa kerätä tietoa ihmisistä, ja tältä tiedonkeruulta ei voi välttyä laillisesti mitenkään. Jos uskoo, että tällaisessa urkkimisessa ei ole mitään ongelmaa, uskoo samalla siihen, että viranomaiset ovat erehtymättömiä ja hyviä - ja että nämä ovat sitä seuraavina vuosikymmeninäkin. Totalitaariset hallinnot ja valloitussodathan ovat mennyttä maailmaa, eikä mitään sellaista voisi enää koskaan täällä tapahtua.

Tämä siis vain bonuksena sille, että järjestelmä olisi järkyttävän kallis autoilijoille, mahdollistaisi työssä käyvän veronmaksajan rajattoman kuppaamisen ja perustuisi jo olemassa olevan kansallisomaisuuden myymiseen veronmaksajille ikään kuin uutena etuna. Vähän siis sama kuin ostaisit auton, maksaisit lyhennykset ja huollot, ja sitten liike ilmoittaisi, että auto on muuten nyt kaupan omaisuutta ja sinä maksat siitä liisarina, mitä nyt firma ikinä keksii pyytää. Kuulostaako hyvältä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Jäi tosiaan huomaamatta.
Totta. Ehkä täytyisi olla katsastamaton auto siellä maanalaisessa kaivoksessa. Koska katsastuksen aikana otetaan mittarilukema ylös ja lukema ei sitten vastaisi sitä GPS/GSM-purkin lukemaa. Verottaja ehkä verottaisi mittarilukeman mukaan, tai sitten täytyisi keksiä selitys että miksi lukemat ei täsmää.
Niinpä. Ja mitähän merkitsee sille pienyrittäjälle joka noita töitä tekee? Toki varmaan aika marginaaliryhmä, mutta kuitenki.

Aiheeseen liittyen muistelmaa: Aikanaan isäukko oli ruotsissa töissä ja osti sieltä kulkineen jolla kävi suomessa vapailla. Autossa oli sinetöity kilsalaskuri joka tullissa leimattiin että saatiin suomessa ajetut kilometrit ylös, koska suomen kansalainen ja ruotsin kilvissä auto. Sehän ajo suomen puolella sillä autolla vapailla käydessään kottiin ja takasin töihin elikkä aika vähän ko rajan pinnassa asuttiin, mutta verot piti kait niistäki maksaa. Elettiin 80-lukua.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 348
Käytännössä jos järjestelmä halutaan tehdä niin että paikkatietoja ei tallenneta ja liikkeitä ei siis tallenneta jonnekin pilveen, niin se on ihan mahdollista.

Kyse on ajoneuvojen seurannasta, ei kansalaisten tai ihmisten suoranaisesti. Joten en nyt lähtisi sanomaan että tämä on kansalaistenseurantajärjestelmä kuten taisit jossain vaiheessa ilmaista. Tuohan on sitä foliohattumeininkiä parhaimmillaan kun ollaan heti olettamassa jotain ihan muuta. Miten voit istua bussissa taikka junassa jos joku tietää missä se liikkuu? Ostatko liput käteisellä että kukaan ei saisi selville missä olet käynyt? Jossain sekin tieto on..

Ajoneuvoja ja ympäristöä jossa ne liikkuvat tullaan modernisoimaan ja automatisoimaan lähitulevaisuudessa reippaasti. Jos huolenaiheesi on se, että ajoneuvon paikkatieto on niin pyhää ettei sitä kukaan saa tietää niin kannattaa katsoa EU:n asettamat pakolliset säädökset ajoneuvoille, joissa on myös todettu että ajoneuvojen tulee jatkossa välittää sijaintitietoa langattomasti sen ympärillä olevalle infrastruktuurille.

EDIT: Yllä mainittu langaton välitys tapahtuu avoimesti, että mikä tahansa muu ajoneuvo taikka infrastuktuurin osa voi sen vastaanottaa ja hyödyntää esim. kolarin estämisessä.
No miten se laskuttaminen muka toimii jos ei siitä liikkumistietoa tallenneta? Pakkohan siitä on joku logi olla missä lukee auto on kulkenut paikassa x aikaan x. Muuten on hieman huterat laskusperiaatteet. No kyllähän se aikalailla on ihmisten seuraamista, kun ei se auto yksinään kulje vielä toistaiseksi. Sitten kun kulkee, niin sitten asia toki eri. Tässähän jo sanoi VTT tyyppi, eli turha yrittää mitään foliohattua heiluttaa. Itse vaan et suostu hyväksymään realiteetteja, vaan elät jossain utopistisessa yhteiskunnossa jossa kaikki aina toimii kuten sen pitäisi. Ihmiset ei tälläistä yhteiskuntaan pysty luomaa. Aivan turha verrata johonkin luottokortin tms. käyttöön, kun sitä voi käyttää tai olla käyttämättä ja vain maksaessa jää jälki. Hieman eriasia, että järjestelmästä nähdään ahaa ajoit kadulla x aikaan ja pysähdyit osoitteessa x. Olit siellä x ajan. Tälläisiä keskitettyjä rekisterejä, joista näkee jokaisen auton liikkeen ei tule rakentaa. Aivan turha perustella, että muuten vähenee verotulot. Sähköautolle voidaan lyödä vuoteen vaikka sopiva summa x käyttöveroa, niin se verokertymä on näpprästi ratkaistu.

Tälläinen järjestelmä on vaan aivan turhaa rahan tuhlaamista ja ihmisten kyttäämistä. Aivan turha kenenkään väittää, että autoilijan kulut ei muka kasva. Välistävetäjiä tulee useita lisää (uusi liikenneyhtiö, operaattori, laitteet..). Verokertymä on kuitenkin budjetoitu valtion budjettiin, joten x määrä euroja on tultava. Kulujen kasvaessa autoilija maksaa lisääntyneet kulut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Verokertymä on kuitenkin budjetoitu valtion budjettiin, joten x määrä euroja on tultava. Kulujen kasvaessa autoilija maksaa lisääntyneet kulut.
Tässähän kiteytyy kyllä tämän maan yksityisautoilupolitiikka aika hyvin. Riepoohan se vähän täälä korvessa asujaa, mutta niinhän sitä sanotaan että elämä on valintoja. Onneks on ees jonkumoinen työpaikka missä vielä toistaseksi kannattaa kulkea sillä rikollisella omalla autolla, vaihtoehtoja on ei oikein ole. Pikkusen ko vielä kiristettään niin eiku sossun elätiksi matka käy.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
Jäi tosiaan huomaamatta.
Totta. Ehkä täytyisi olla katsastamaton auto siellä maanalaisessa kaivoksessa. Koska katsastuksen aikana otetaan mittarilukema ylös ja lukema ei sitten vastaisi sitä GPS/GSM-purkin lukemaa. Verottaja ehkä verottaisi mittarilukeman mukaan, tai sitten täytyisi keksiä selitys että miksi lukemat ei täsmää.
Siinä vaiheessa jos auton mittarilukemaa aletaan käyttämään tälläiseen käyttöön, pitäisi se varmaan määrätä ensin pakolliseksi varusteeksi? Nykyisin saa mittariin vääntää minkä lukeman haluaa tai vaikka poistaa koko mittarin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Seurantahan voisi olla johonkin eu-lakiin perustuva pakko. Mutta sitä se ei kumminkaan onneksi ole. Sähköautoille voisi olla joku ihan oma verotus ja vaikka se seuranta. Bensa ja Diesel autoja pystytään muutenkin verottamaan suoraan polttoaineen hinnassa, eli kallis järjestelmä olisi aivan turha.

Tuntuu jotenkin että jo kataisen aikana alkaneet hullut ideat vaan jatkuvat. Nyt siellä on kätyreinä tuollaisia "hulluja" jotka ovat edustamassa vain yhden kauden ja vievät lait pakotettuna läpi.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Tässähän kiteytyy kyllä tämän maan yksityisautoilupolitiikka aika hyvin. Riepoohan se vähän täälä korvessa asujaa, mutta niinhän sitä sanotaan että elämä on valintoja. Onneks on ees jonkumoinen työpaikka missä vielä toistaseksi kannattaa kulkea sillä rikollisella omalla autolla, vaihtoehtoja on ei oikein ole. Pikkusen ko vielä kiristettään niin eiku sossun elätiksi matka käy.
Voin lohduttaa, ettei pääkaupunkiseudulla asia olisi olennaisesti paremmin. Ilman autoa pärjää, jos on lapseton ja mielellään sinkkukin ja asuu kalliisti ja/tai hirveässä ympäristössä lähellä työpaikkaa. Julkisten kulkuneuvojen käyttäminen työmatkoihin voi tarkoittaa 3–6-kertaista matka-aikaa, mutta hei yksinelävällähän on aikaa. Jos sen sijaan ajattelit lapsia kasvattaa (siis veronmaksajana, et sossuelättinä), autottomuus vaatii keskivaikeaa masokismia ja sitä, ettet halua hirveästi viettää aikaa lastesi kanssa. Asumiskustannuksetkin ovat tosin sen verran korkeat, että millään parin tonnin kuukausipalkoilla ei töissä juuri kannata käydä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Voin lohduttaa, ettei pääkaupunkiseudulla asia olisi olennaisesti paremmin. Ilman autoa pärjää, jos on lapseton ja mielellään sinkkukin ja asuu kalliisti ja/tai hirveässä ympäristössä lähellä työpaikkaa. Julkisten kulkuneuvojen käyttäminen työmatkoihin voi tarkoittaa 3–6-kertaista matka-aikaa, mutta hei yksinelävällähän on aikaa. Jos sen sijaan ajattelit lapsia kasvattaa (siis veronmaksajana, et sossuelättinä), autottomuus vaatii keskivaikeaa masokismia ja sitä, ettet halua hirveästi viettää aikaa lastesi kanssa. Asumiskustannuksetkin ovat tosin sen verran korkeat, että millään parin tonnin kuukausipalkoilla ei töissä juuri kannata käydä.
Toki joo, suo siellä, vetelä täällä. Itellä tuo autoilun hinta korpeaa siksi että se on pakko. Jako niitä piruja pitää olla vieläpä kaksi. Vallan kohtuullista palkkaa saan noin duunariksi, mutta hirvittää mitä noihin autoihin menee. Asuminen joo, on halpaa. Tai miten sen nyt ottaa. Kämppä ei kallis ole, mutta sähköä sitte mennee sen verran että vuokra+sähkö on sen 800e/kk. Ruokakauppoja ei paljon tarvi kilpailuttaa, kaksi löytyy kylästä. Ja jos joskus haluat jottain oikeasti hyvää syömää, niin ajappa 160km että saat jottain erikoisempaa lihaa.

Ja mitään harrastushommiahan täälä ei ole, jos ei ite järjestä. Tai ehkä hieman kärjistettyä sanoa että ei ole, mutta aika vähän kuitenki. Jnejne, menee jo offiksi.

Mutta as said, elämä on valintoja. Kuitenki fakta on se että kaikki nämä liikennehommat iskee pahiten tänne pohjoseen. Eikä se iske pelkästään siihen töissäkäyntiin. Se vaikuttaa tasan kaikkeen, kumirenkailla tänne kaikki kuiten tullee. Mutta sillähän ei niin väliä ko eihän täälä ees asu kukkaan.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
17
Eiköhän tämä ole se Ollilan Jorman viritys mitä yrittivät jo muutama vuosi sitten, varmaan on Bernerille luvattu sopivat provikat.

GPS:än erehtymättömyydestäkin saivat jo hienosti aikaan lainvoimaisen päätöksen:

http://www.talouselama.fi/uutiset/s...mottua-sakot-vetoamalla-gps-tietoihin-3448096

Eiköhän ollut ihan tilaustyönä tehty, varmistetaan ettei kukaan voi vedota paikantimen epätarkkuuteen / toimimattomuuteen.

Edit: Mitenhän aikoivat sitten kompensoida matkamittarin virheet, tuskin on ainuttakaan autoa mikä näyttää ajetun matkan täysin oikein.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/simautot-59578
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 738
Tuleehan niitä kilsoja mittariin jos ajaa päräyttää vaikka kesälomareissun espanjaan ja takaisin. Millähän nekin sitten selittää, kuitteja matkan varrelta nippu mukaan katsastukseen? Tai sitten niin hienot systeemit että kartalta näkee että nyt tuo auto on ollut Reberbahnilla muutaman tunnin, ja sitten hollannin coffee shop alueella ja siitä eteenpäin...

Mittariheitoista, jokunen vuosi sitten joutui käyttämään omaa autoa töissä, autokin vaihtui välissä. No sitten huomasin että uudemman auton mittari näytti pienempiä kilsoja, joten että sai nekin centit revittyä km korvauksina, niin onneksi oli vanhat ajot tallessa - ja reitit käytännössä samoja. Gepsiä kun ei tullut kovin ahkerasti käytettyä, niin en sitten tiedä kumman auton mittari näytti oikein. Noinkin yksinkertaisessa asiassa voi tulla rahallisesti takkiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Eiköhän tämä ole se Ollilan Jorman viritys mitä yrittivät jo muutama vuosi sitten, varmaan on Bernerille luvattu sopivat provikat.

GPS:än erehtymättömyydestäkin saivat jo hienosti aikaan lainvoimaisen päätöksen:

http://www.talouselama.fi/uutiset/s...mottua-sakot-vetoamalla-gps-tietoihin-3448096

Eiköhän ollut ihan tilaustyönä tehty, varmistetaan ettei kukaan voi vedota paikantimen epätarkkuuteen / toimimattomuuteen.

Edit: Mitenhän aikoivat sitten kompensoida matkamittarin virheet, tuskin on ainuttakaan autoa mikä näyttää ajetun matkan täysin oikein.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/simautot-59578
Tuossa alemmassa jutussa olikin juttua jota jo eilen spekuloin.

Eli pelkkä tukiasemien verkkopaikannus on liian epätartta. Tarvitaan sen takia GPS-paikannus että autoa pystytään seuraamaan "millintarkasti" ja mittaamaa ajettu matka riittävällä tarkkuudella verottajan kannalta.

Sitten tosiaan tuo sama juttu että auton matkamittarin lukeman voisi tarkastaa (vuosittaisessa) katsastuksessa (tämä tehdään jo 1km tarkkuudella joka kerta kun käydään katsastuskonttorilla). Eli jos muutoskatsastat auton, niin silloinkin otetaan auton mittarilukema ylös. Samoin tehdään jokaisessa katsastuksessa, sekä uusintanäytöissä jos niitä sattuu tulemaan. Ilmeisesti poliisi ei vielä tarkista mittarilukemaa, mutta olisihan sekin periaatteessa mahdollista ja melko nopeaa vilkaista mittari ja tallentaa mittarilukema? Omassa autossa jää mittarilukema näkyviin kun tulee ulos autosta, eli näkyy jopa auton ulkopuolelta, kaska numerot lukee niin isolla.

Autojen sijaintien tietämiseksi ei tukiasemiin perustuva verkkopaikannus ole operaattorien mukaan tarpeeksi tarkka, vaan tarvitaan gps-paikannusta.
IS:n mukaan viranomaiset ovat arvelleet, että autojen ajomääriä voisi tarkistaa esimerkiksi katsastusten yhteydessä ja "omistajilta pyydettäisiin lisäselvityksiä, jos päätelaitteen gps-lukemat ja auton mittariluvut eroaisivat paljon toisistaan".
Nytkin kun lasketaan matkakulujen verovähennystä, niin matka saa heittää noin 10% ? Eli 100km työmatka voisi heittää korkeintaan 110km, eli 10% ja tästä ei tarvitse vielä tehdä mitään lisäselvitystä, vaan menee verottajalla läpi? Myös matkakulujen verotus tarkentuisi? Pomon porukka ainakin ajaa pitkää matkaa kimppakyydillä, eli auto on täynnä ja kaikki saa verovähennykset. Jos tulee tuo tarkka seuranta, niin tällainen väärinkäyttäjää tietenkin kiinni rikkeestä ja joutuu maksamaan korotettua veroa? Jos siis on niin tyhmä että ajaisi vielä seurannan aikanaikin kimppakyytiä yhdellä autolla ja verottajalle laitetaan tieto että onkin ajettu neljällä autolla töihin.

Joku taisikin tässä ketjussa kysyä että onko mitään salattavaa? Itsellä ei ole koska ajan yksin pärrällä tai autolla, enkä harrasta "laitonta" kimppakyytiä. Mutta jollain saattaisi olla salattavaa? Isoilla tuloilla saattaa tulla ehkä 10 000€ veronsäästö (vuodessa) kimppakyytiä ajamalla? Eli tarkasta ajomäärien seurannasta saattaisi olla valtiolle hyötyä? Saataisiin "pummilla" matkustavat kiinni? Eli tässä tapauksessa se GSM/GPS-mokkula täytyisi olla autossa kiinteästi. Ja toki vielä mittarilukeman tarkastus päälle vuosittain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Edit: Mitenhän aikoivat sitten kompensoida matkamittarin virheet, tuskin on ainuttakaan autoa mikä näyttää ajetun matkan täysin oikein.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/simautot-59578
Niin siis GPS signaalinhan voi estää. Jos GPS signaali on estetty, niin tarviksee maksaa vähemmän tienkäyttöveroa. Sen takia varmaan auton ajomäärän voisi vielä tarkistaa auton mittarilukeman perusteella. Eli jos GPS näyttää että on ajettu 10 tkm vuoden aikana ja auton mittari näyttääkin 100 tkm vuoden aikana, niin valtio pyytäisi tässä tapauksessa sitten lisäselvitystä että miksi ero on noin suuri?

Esim 10% ero voisi mennä suoraan auton matkamittarin virhemarginaaliin? Ehkä jopa 15 tai 20%? GPS mittarilukema taas pitäisi olla erittäin tarkka.

IS:n mukaan viranomaiset ovat arvelleet, että autojen ajomääriä voisi tarkistaa esimerkiksi katsastusten yhteydessä ja "omistajilta pyydettäisiin lisäselvityksiä, jos päätelaitteen gps-lukemat ja auton mittariluvut eroaisivat paljon toisistaan".
Pyrkimys paikannustarkkuuden lisäämiseen. Navstar-GPS:n tarkkuus on siviilikäytössä vaakasuunnassa muutama metri. Korkeussuunnassa tarkkuus on n. 2–3 kertaa heikompi. Autopaikantimissa ja matkapuhelimen paikantimissa virhe on siedettävä. Paikannustarkkuutta on pyritty lisäämään, mutta tämä vaatii maa-asemien määrän lisäämistä ja paikannuksen virheenkorjausviestin lähettämistä joko tietoliikennesatelliittien tai maapäällisen tietoliikenneverkon kautta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Satelliittipaikannus

Assisted GPS (A-GPS) eli avustettu GPS kattaa alleen monenlaisia eri tekniikoita.
  • Yhdessä tunnetussa GPS-avusteessa luetaan satelliittien lentorata- ja almanakkatiedot matkapuhelinverkkoa hyväksikäyttäen.
  • Toisessa tunnetussa A-GPS:n muodossa käytetään lisäksi avuksi verkko-operaattorilta saatavaa karkeaa arviota GPS-vastaanottimen nykyisestä sijainnista.
  • Tunnetaan myös A-GPS -ominaisuus, jossa GPS-vastaanotin lähettää A-GPS -palvelimelle "jatkuvasti" tietoa omasta satelliittinäkymästään, jolloin palvelin voi tarkemmin kohdistaa A-GPS -tietoa tai jopa avustaa paikan laskemisessa.
Vastaanottimien herkkyyden ja toimintanopeuden parantuminen A-GPS:n myötä on johtanut siihen, että jopa sisätiloissa nopeasti toimivia GPS -vastaanottimia on kyetty rakentamaan matkapuhelimiin, joissa on jouduttu tekemään kompromisseja GPS-antennin, virrankulutuksen ja koon suhteen. Samoin A-GPS on auttanut merkittävästi erilaisten henkilö- ja eläinpaikantimien toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 011
Vaikka asiakas hankkisi paikannukseen perustuvan palvelun, varmistetaan hänen yksityisyydensuojansa lailla.
:rofl: Lakihan estää tietomurrot ja väärinkäytökset. Lisäksi kun lakiin jää porsaanreikiä, niin kuka estää tietojen myymistä vaikka mainostustarkoitukseen? :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 867
Miksi tuota mittarilukemaa ei voida vaa käyttää ? katsastuksessa km ylös ja verot sen mukaa... uusissa autoissa voisi vain käydä mittarilukeman luettamassa konttorilla 1v välein. Ei maksaisi laitteet mitään, katsastus pitää vahoissa joka tapauksessa käyttää. Ja kyllähän niitä lukemia yriteltäis muutella mutta aika pieni porukka sitä sitten tekisi, uusissa ei varmaa ihan helposti onnistu ?
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 658
Tiedän että tämä varmasti generoi kärkkäitä vastauksia, mutta kysynpä silti. Miksi seurantaa pitäisi pelätä jos ei ole mitään salattavaa?

Esimerkiksi siksi että et välttämättä pysty arvioimaan luotettavasti milloin sinulla onkin tulevaisuudessa jotain salattavaa. Tietojen kerääminen ja arkistointi mahdollistaa paljon kaikenlaista, esim. jos oikeusvaltioperiaate murenee ja maa muuttuu paskatyranniaksi niin todennäköisesti et halua että koko elämäsi on jonkun seurannan takia arkistoituna. Tai jos maamme joutuu hyökkäyksen kohteeksi, niin kerätyt tiedot ovat myös valtaajan käytettävissä erittäin nopeasti. Tai jos vihamielinen taho yksinkertaisesti murtaa järjestelmän ja varastaa tiedot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Voi hele :) Meinaako Anne Berner että vanhaan autoon/moottoripyörään on helppo vaihtaa vanha sähköjärjestelmä kokonaan uuteen järjestelmään jossa on OBD portti?

Ei nuo ole aivan tekniikasta perillä, mutta ei ole toisaalta yhtään ihme.

– Esimerkkinä, että tiedonsiirtoyhteydellä toimiva laitteisto liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics), joka on jo kaikissa uusissa autoissa ja vanhoihin se on helppo ja halpa asentaa.
A-GPS paikannus taitaa olla ainut vaihtoehto joka käy ihan mihin vaan?

A-GPS voi saada avusteen myös esimerkiksi kiihtyvyysantureilta tai lasergyroskoopilta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/A-GPS

En tiedä mitä kaikkea tietoa saadaan irti auton OBD-portista? Varmasti hyvin paljon, koska uusissa autoissa on niin paljon tekniikkaa? Esim kameroita? Ehkä jonkunlainen ajotallennin voi olla (kuten lentokoneissa).

Paljonko tulee sakkoa jos laitteen irrottaa silloin tällöin? Katsastuksessa laitteen on pakko irrottaa että saa luettua vikakoodit.
 
Viimeksi muokattu:

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 658
Miksi tuota mittarilukemaa ei voida vaa käyttää ?
Miten tässä mallissa eroteltaisiin ulkomailla ajettu matka? Ei voida olettaa että ulkomailla ajavan pitäisi maksaa niistä kilometreistä Suomeen.

Ja kyllähän niitä lukemia yriteltäis muutella mutta aika pieni porukka sitä sitten tekisi, uusissa ei varmaa ihan helposti onnistu ?
Aika helppoa se taitaa olla nykyäänkin... :)
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Aika yllättävä tuo Bernerin juttu. Lähinnä meinaan sitä, että tuossa kaikki laitteet tms jätetään operaattoreiden vastuulle vastoin omaa järkeä. Eli käytännössä siis valtio pesee kätensä tuosta infrastuktuurista kokonaan ja haluaa operaattoreiden tekevän kaiken ja vain raportoivan sitten datat heille. Ja tässä tuotiin myös esille mainitsemani vaatimukset operaattoreista.

Käytännössähän homma on nyt mietitty siten, että tietyt firmat vain täyttävät nämä ehdot. Ja mikä huolestuttavinta, juurikin ne firmat jotka ovat jo suljetuissa keskusteluissa mukana. Lisäksi kun laitteet, tietoliiikenne, asennus jne kaikki halutaan bundlata operaattorille, niin tällä pelataan kaikki pienemmän pelurit pois, jotka ehkä voisivat olla niitä innovatiivisia jotka toisivat oikeaa muutosta toimintaan.

Tässä ei siis olla mitenkään kilpailuttamassa tätä järjestelmää, vaan oikea termi lienee "kavereiden kanssa jakamassa kakkua".

Ei jatkoon!

Jos oikeasti haluttaisiin saada jotain innovaatiota aikaiseksi, niin nuo teleoperaattorit saisivat pysyä roolissansa, eli tarjota tietoliikenneyhteyksiä. Valtio voisi sitten kilpailuttaa näiden operaattoreiden kesken järjestelmän vaatiman tietoliikenteen ja ehkä jopa laitteetkin. Tällöin olisi todellinen kilpailutus "pakollisista vaatimuksista" jotka vain muutama firma tässä maassa pystyy hoitamaan. Kun tämä puoli olisi siis hanskattuna tuon kaltaisella kilpailutuksella, niin sitten erikseen voitaisiin nämä palvelut ja kaikki muut innovaatiot tehdä erillään, jolloin myös pienemmillä pelureilla olisi mahdollisuus toimia sillä alustalla jonka valtio on erikseen kilpailuttanut.

Nyt jos kaikki laitetaan samaan, niin toimijoita on käytännössä yhtä paljon kuin operaattoreita. Operaattorit toki ovat kannattavuuksiensa kanssa ongelmissa jonka takia he etsivät uutta tuloa, mutta ei sitä pidä näin keinotekoisesti olla luomassa.

Nyt kaava muistuttaa 2000-luvun alun mobiilikuplaa, jossa teleoperaattorit kasasivat omia mobiiliportaaleitaan tms, ja rajasivat pääsyn muiden palveluihin. Näihin portaaleihin sitten ostettiin melkoisella kiristyspolitiikalla alihankkijoilta palveluita, kun ei itsellä ollut osaamista taikka tietotaitoa niitä toteuttaa. Operaattorit kuitenkin keräsivät kaikki hillot muiden innovaatioilla ja se alihankkija jäi todella laihoille rahojen suhteen. Tätä ei vaan kukaan tajunnut pienissä firmoissa kun riskirahaa tuli joka puolelta aluksi ja todellisia kustannuksia tai kannattavuutta ei mitattu. Sitten se kupla puhkesikin ja konkursseja tuli enemmän kuin vettä taivaalta.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 660
Ja millä sen matkamittarin tarkkuutat siihen GPS:ään? Missään autossa se matkamittari tuskin on täysin tarkka ja siihen tarkkuuteen vaikuttaa mm. keli. Aikoinaan tuli todettua, että täsmälleen sama noin 300 km pitkä reitti oli auton mittarin mukaan useamman kilometrin pidempi talvikelillä kuin kesällä eli renkaiden koossa on pientä eroa tai sitten auto sutii ja luistaa koko ajan hiukan talvella. Joka tapauksessa siinä on heittoa ja kysymys on sitten vaan siitä kumpi heittää enemmän: auton oma matkamittari vai se GPS. Ero niiden välillä tulee joka tapauksessa kasvamaan koko ajan.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Näin hieman kevennyksenä, mistäköhän löytyy firma joka pystyy toimittamaan 2,5 miljoonaa ajoneuvotietokonetta ja asentamaan ne vuoden aikana?

EDIT: Ja huomioidaan vielä että speksejä ei ole mitä tullaan asentamaan ja mihin tullaan asentamaan.

:lol:
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 658
Ja sitten tietysti se, että kenen vastuulla ovat korjaukset ja kustannukset jos tai kun ne ODB-väylään tungettavat laitteet aiheuttavat ongelmia tai jos ne korkataan (oletettavaa kun on että näitä laitteita ei kuitenkaan hirveän ahkerasti päivitetä).
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Ja sitten tietysti se, että kenen vastuulla ovat korjaukset ja kustannukset jos tai kun ne ODB-väylään tungettavat laitteet aiheuttavat ongelmia tai jos ne korkataan (oletettavaa kun on että näitä laitteita ei kuitenkaan hirveän ahkerasti päivitetä).
Tuo oli kieltämättä toinen hämmästyksen aihe, että sinne ODBII porttiin oltaisiin jotain tunkemassa. Aiemmin sanoinkin, että mielestäni homma voidaan tehdä ilman ODBII portin käyttöä, koska ei sieltä saada mitään sellaista mitä ei GPS signaalilla saataisi ja joka olisi verotuksen kannalta oleellista tietoa.

ODBII portistahan saadaan kuitenkin kyllä todella laaajaa tietoa esim. kulutuksesta ja tämän datan perusteella voitaisiin alkaa katsomaan mitkä autot ja ennen kaikkea kuljettajat oikeasti ovat ekonomisia kulutuksen jne suhteen. Moni liikenneyhtiöhän firmojen autoissa tällaisia käyttää, että näkee hieman miten ne kuskit siellä liikenteessä ajavat. Tiedän tapauksia, joissa kuljettajille annetaan bonuksia jos ajavat taloudellisesti säästäen firman rahoja.

Useimmissa autoissa nämä portit ovat sellaisissa paikoissa että pääsy ei ole helppoa, joten ODBII portin käyttö mielestäni herättää paljon kysymyksiä asennuksen helppoudesta. Portista saadaan kyllä virtaa, mutta käytännössä portti hyvin harvoin on sellaisessa paikassa että sinne voisi jonkun mokkulan yksinkertaisesti laittaa. Esim. omassa autossani jos porttiin laittaa jotain, niin sitä suojaavaa luukkua ei saa kiinni laisinkaan. Jos sieltä sitten pitäisi vielä joku kaapeli vetäistä tietoliikenneyksikköön joka on muualla ajoneuvossa, niin ohjaamohan on kohta kuten taksissa.

Berner myös sanoi että asennukset tehtäisiin paikoissa joissa niihin on lupa tms, eli siis valvotusti. Jos täällä on taksikuskeja paikalla, niin he ainakin tietävät kuinka halpaa on taksimittareiden asennus ja "kalibrointi". Se on käsittääkseni melko rahakasta puuhaa, joten jos tässä halutaan jotain vastaavaa "sinetöintiä" harrastaa laitteelle, niin se tarkoittaa myös sitä että asennuksen suorittava taho on vastuussa laitteiston oikeellisesta toiminnasta. Kukaan ei tuollaista vastuuta kanna ilman korvausta, joka taasen nostaa asennuksien hintoja entuudestaan.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 660
Jos tuo systeemi joskus tulee niin veikkaan, että ei mene viikkoakaan kun netissä on ohjeet joiden avulla valtio ja katsastusmies näkevät vain puolet kilometreistä.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 658
Omassa autossa ODBII on sellaisessa paikassa että siihen asennettua dongelia todennäköisesti tulisi vahingossa potkaistua aika monet kerrat autoon/autosta noustessa.

Kaikenkaikkiaan nuo puheet miten autoilijoiden kustannukset eivät kasvaisi eivät noiden edellä mainittujen syidenkään takia ole kovin realistisia. Bisnestausta näkyy kyllä tuossa miten maalaillaan visioita "liikennepalveluista" ja "palvelupaketeista mistä kukin saisi ostaa mieleisensä." Kaikkihan nykyään kuuluu ajatella "palveluna" mistä kuuluu maksaa vaikka munuaiset sen sijaan että omistaisi mitään itse. En minä halua mitään perhanan "palvelupakettia" mikä suurimmaksi osaksi olisi joka tapauksessa sidottu olemassa oleviin reitteihin ja aikatauluihin ikään kuin "edistyksellisenä", haluan ajaa omalla autolla ja moottoripyörällä silloin kun itse haluan tai silloin kun on tarve lähteä johonkin, ilman että joku on kyyläämässä ja keräämässä statistiikkaa missä ja milloin ajan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 432
Tässähän on vielä yksi uusi uljas mahdollisuus Isoveljelle valvoa.

Jos vakuutusyhtiöt hoitaisivat tämän laskutuksen niin samalla olisi myös näppärää saada dataa ajotavoista.

Esim kaskovakuutuksen voisi evätä, kun todetaan, että nopeutta oli yli sallitun ja niin edelleen.

Tässä ideassa ei ole muutenkaan yhtään mitään järkeä. No mitä nyt muuta voisi nykyhallitukselta odottakkaan.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Itse olen varsin säntillinen kuski, joten en noista ylinopeuksista ole niinkään huolestunut.

OT: Sen sijaan jenkeissähän jo nyt vakuutusyhtiöt tarjoavat seurantalaitetta, jonka avulla vakuutusmaksuihin voi vaikuttaa omalla ajokäyttäytymisellään. Jo laitteen ottaminen laskee vakuutuksen hintaa 10% ja olen ymmärtänyt että alennukset ovat parhaimmillaan ~ 40% normaalista hinnasta jos autolla ei kaahata. Eli sinänsä ihan hyvä diili niille jotka autolla ajavat siten kuin on tarkoitus. Kuitenkin puhutaan ihan merkittävästä summasta kun tuon muuttaa euroiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 738
Berner myös sanoi että asennukset tehtäisiin paikoissa joissa niihin on lupa tms, eli siis valvotusti. Jos täällä on taksikuskeja paikalla, niin he ainakin tietävät kuinka halpaa on taksimittareiden asennus ja "kalibrointi". Se on käsittääkseni melko rahakasta puuhaa, joten jos tässä halutaan jotain vastaavaa "sinetöintiä" harrastaa laitteelle, niin se tarkoittaa myös sitä että asennuksen suorittava taho on vastuussa laitteiston oikeellisesta toiminnasta. Kukaan ei tuollaista vastuuta kanna ilman korvausta, joka taasen nostaa asennuksien hintoja entuudestaan.
Mitä ne taksamittareiden + alkometrien asennukset, calibroinnit ynnä muut muuten maksaa taksiin?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Alkometrit asennettuna on mallista riippuen 1000-2000 EUR ja sitten kalibrointi varmaan jotain 50 EUR per laaki jälkikäteen. Laki edellyttää että kalinbrointi tehdään 12kk välein. Näitä kun menee kuluttajille suoraan, niin hinnat löytyy netistä aika hyvin.

Taksimittareiden osalta alallahan vallitsee todellinen mafia, eli siis mitään tietoja ei juurikaan julkisesti ole saatavilla. Ja kuten muutenkin takseissa, niin kaikkia paheksutaan jotka tekevät asiat jotenkin muuten kuin vanhan liiton miehet. Kustannukset kuitenkin ovat kalliimmat kuin alkometrien osalta, eli varmaan mittarista asennettuna 2-3k EUR ja kalibrointi sitten varmaan 100-200 EUR näin karkeasti vetästynä. Joku varmaan osaa kertoa paremmin. Lisäksi laitteista otetaan kuukausimaksua Taksiliiton / keskuksen toimesta ja NETS myös toki maksupäätteestä vielä ottaa siivunsa.

EDIT: Taksimittareiden osalta vielä lienee aika vaikea päästä mukaan alalle, eli liitto taitaa määritellä kuka saa asentaa ja kuka ei. Tämä tietysti sen takia että kustannukset eivät laske.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Näkee kyllä että Bernerillä tai kenelläkään muulla tämän kanssa puuhastelevalla ei ole pienintäkään hajua mitä tämmöisen systeemin rakentaminen maksaa, mites se on edes teknisesti mahdollista tai onko edes. Eihän se 2000€ varmaan rouva ministeristä tullu isolta rahalta mutta jos oma auto ei ole edes sen arvoinen niin kyllä tuntuu. Onneksi auto kulkee ilman kilpiä tai leimaa. Eihän tässä maassa varmaan jatkossa ole edes poliiseja muutenkaan pysäyttelemässä kun kaikki korvataan kameroilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Omat autot voisi maksaa 400€ ja 1000€ ja pärrä 1000€. Eli jos mokkula maksaisi 200 euroa, olisi se puolet tuon halvimman auton hinnasta. Molemmat autot täytyisi korjata ja katsastaa. Katsastus maksaa päästömittauksen kanssa diesel autoihin 80€ kappale, eli 160€ menisi siihen. Toisella autolla saa ajaa vielä helmikuun loppuun ja toisesta onkin jo leima mennyt vanhaksi marraskuussa. Ilmeisesti moottoripyörään tulee keväällä joku 150€ kiristysvero joka on pakko maksaa. Ja nyt kai sitten lisäksi tuo GSM/GPS-mokkula jonka hinnasta ja asennushinnasta ei ole vielä mitään käsitystä. Pienikin huolto tai muu vastaava juttu tahtoo maksaa noin 1000€? Ehkä se Bernerin rajoissa on pieni raha? Lisäksi jos mainitsi että se voidaan asentaa sitten valmiiksi uuteen autoon, äly hoi, miksi pitäisi ostaa uusi kallis auto tuon seuranta-mokkulan takia?

Niin siis ajattelin jos lopetan autoilun, niin ei tarvitsisi viedä autoa huoltoon ja ei tarvitse katsastaa. Tai sitten ajan vain niin kauan että poliisit ottaa kiinni ja ottaa autosta kilvet pois. Harvemmin niitä poliiseja enää yhtään missään näkee. Jos muistelen, niin ehkä 6 kuukautta sitten olisi tullut maija vastaan, eli kerran vuodessa? Kiinni jäämisen riski olisi kohtalaisen pieni. Ratsioita ei ole ollut aikoihin yhtään missään koska liikkuva poliisi on lakkautettu. Kolme kertaa poliisi on ottanut kiinni josta kaksi ylinopeus sakkoa ja toinen sakko taisi mennä käräjille. Olivat kivoja kun sai ajella vielä kerran töihin ja kotiin ja kerkesin ajaa vielä aamusta pärrälläkin yhden kerran ja sitten meni vasta kortti hyllylle. Oli se toisaalta kurjaa olla ilman autoa ja moottoripyörää ja joutui ajamaan vain skootterilla.

Siitä tulikin mieleen että jos luovun autosta ja ostan jonkun mopon johon ei tarvitse laittaa tuota jäljitintä! :)

edit:
Tai laittaisi mopon ympärivuotiseen vakuutukseen takaisin ja asentaisi siihen piikkipyörät :) Pärrän saisi ajettua vaikka sisälle, niin hyvin pääsisi talvellakin.

 
Viimeksi muokattu:

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
Empä taidakkaan myydä 90-vuoden LTtä pois. Vaihtaa vain jakajapumpun sammuttimen, niin ei tarvi sähköä mihinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Itse olen OBD-portin asentanut vm. 87 ja 89 autoihin, eli mahdollista se kyllä on. Moottorinohjaus menee vain uusiksi.

Edit: Eli helppoa se ei ole, eikä todellakaan halpaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Eli Berner ei suoraan valehdellut. Koska OBD-portin saa tosiaan asennettua (kun vaihtaa moottorinohjauksen). Arvattuna töineen noin 2000€ remppa joka on Bernerin mukaan halpa vielä.

Täytyy jo harkita museoauton ostoa jos se sattuisi pääsemään ilman boksia. Tai lainaisi tutun museo peliä jota ei ole jaksettu katsastaa. Jos museoitu pääsisi ilman OBD-portin asennusta, koska ei mene enää museorekisteristä läpi jos autoa alkaa räpeltämään ja "virittämään".

Jotkuthan vaihtaa autoon koko tekniikan ja sähköt. Eli moottorin ja ohjauksen. Pikku remppa sekin varmaan Bernerin mielestä :) Menee ikä ja terveys että saa ne johdot kytkettyä niin että auton saa edes käyntiin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Jos moottorinohjaus on vanhassa autossa virtalukko ja magneettiventtiili jakajapumpussa, niin millainen boxi tuohon väliin pitää hommata :confused:
Ei tosiaan onnistu mitenkään. Lisäksi jos se OBD-portti puuttuu, niin maksaa aivan liian paljon vaihtaa se moottorinohjaus uuteen.

Tuossa alempana lainattua tekstiä. Bosch merkiltä vaatimattomat nelisen tonnia ohjausboxi sarja:


Boschillakin oli tuollainen sarja tarjolla mukavaan 4-5t€ hintaan, muissa oli hinnat aika sopivalla tasolla.

Nopeasti vilkaisemalla näyttäis halvimmat systeemit olevan japanilaisiin ja hintaa nelisen tonnia, tuleehan siinä CR-swapille jo hintaa. Joskus muistelisin isojen poikein kertoneen B-Cumminsin standalone-systeemien maksavan toista kymmentä amerikan tonnia, liekkö niissä hinnat tippuneet sen koommin. Suurin syy standalonelle on isoa voimaa haettaessa ylimääräisten suihkutusten poistaminen, useammalla suihkutuksella kun taitaa männille tulla hiki. Nämä siis 5.9 Cumminsin kanssa, litratehojen ollessa 150 hepan nurkilta ylöspäin

Ei kai valmista sarjaa kannatakaan ostaa, jos moottorista jo löytyy anturit ja johtosarja valmiina. Eiköhän nuo boxit minun käsityksen mukaan saa opetettua kuuntelemaan minkä merkkisiä antureita vaan. Johtosarjan teko ei kovin haastavaa liene kun liittimet vaan löytyy molempiin päihin. Läppärin kanssa tulee varmasti melko tiivis työsuhde kun alustaa ohjelmaa moottoriin sopivaksi, boxissa lienee joku esiohjelmoitu raakaversio millä saa moottorin ensin käymään?

https://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-91071.html

Kotimaisissa common-rail moottoreissa (boschin vehkeet) on seuraavat anturit:
-veden lämpötila
-öljyn paine
-polttoaineen siirtopaine
-polttoaineen lämpö
-ahtoilman lämpö ja paine
-nokka-akselin asentoanturi
-kampiakselin asentoanturi
CR-moottoriin tarvii kanssa tuon jakoputken paineen, jolla säädetään korkeapainepumppua ja suuttimien aukioloa...
- ilmanpaineen tunnistus (yleensä ohjainlaitteen sisällä)
- ilmamassatunnistin
- ja sit 2007 jälkeen on muuten pakoputkessa happitunnistus ja hiukkassuodattimien paine-ero tunnistus (nämähän kylläkin pystyy ohittamaan!!!)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 348
Ei tosiaan onnistu mitenkään. Lisäksi jos se OBD-portti puuttuu, niin maksaa aivan liian paljon vaihtaa se moottorinohjaus uuteen.

Tuossa alempana lainattua tekstiä. Bosch merkiltä vaatimattomat nelisen tonnia ohjausboxi sarja:


Boschillakin oli tuollainen sarja tarjolla mukavaan 4-5t€ hintaan, muissa oli hinnat aika sopivalla tasolla.

Nopeasti vilkaisemalla näyttäis halvimmat systeemit olevan japanilaisiin ja hintaa nelisen tonnia, tuleehan siinä CR-swapille jo hintaa. Joskus muistelisin isojen poikein kertoneen B-Cumminsin standalone-systeemien maksavan toista kymmentä amerikan tonnia, liekkö niissä hinnat tippuneet sen koommin. Suurin syy standalonelle on isoa voimaa haettaessa ylimääräisten suihkutusten poistaminen, useammalla suihkutuksella kun taitaa männille tulla hiki. Nämä siis 5.9 Cumminsin kanssa, litratehojen ollessa 150 hepan nurkilta ylöspäin

Ei kai valmista sarjaa kannatakaan ostaa, jos moottorista jo löytyy anturit ja johtosarja valmiina. Eiköhän nuo boxit minun käsityksen mukaan saa opetettua kuuntelemaan minkä merkkisiä antureita vaan. Johtosarjan teko ei kovin haastavaa liene kun liittimet vaan löytyy molempiin päihin. Läppärin kanssa tulee varmasti melko tiivis työsuhde kun alustaa ohjelmaa moottoriin sopivaksi, boxissa lienee joku esiohjelmoitu raakaversio millä saa moottorin ensin käymään?

https://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-91071.html

Kotimaisissa common-rail moottoreissa (boschin vehkeet) on seuraavat anturit:
-veden lämpötila
-öljyn paine
-polttoaineen siirtopaine
-polttoaineen lämpö
-ahtoilman lämpö ja paine
-nokka-akselin asentoanturi
-kampiakselin asentoanturi
CR-moottoriin tarvii kanssa tuon jakoputken paineen, jolla säädetään korkeapainepumppua ja suuttimien aukioloa...
- ilmanpaineen tunnistus (yleensä ohjainlaitteen sisällä)
- ilmamassatunnistin
- ja sit 2007 jälkeen on muuten pakoputkessa happitunnistus ja hiukkassuodattimien paine-ero tunnistus (nämähän kylläkin pystyy ohittamaan!!!)
Asentaminen, johtosarjan rakentaminen ja softan tekeminen liikkeessä tulee maksamaan aivan järjettömän paljon. Suurinosa auton omistajista ei pysty niitä itse tekemään.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Kännykkä rikki, operaattorilla ongelmia, sähkökatkot, sirussa vikaa. Eihän sähköautoakaan ladata, jos on sähköt poikki myrskyn jälkeen. Liikaa muuttuvia tekijöitä.
No, käytännössä mikään ei toimi ilman sähköä niin mihin sitä sähköistä identiteettiäkään silloin tarvitaan ;) Nojoo nää on ehkä visioita 20v päähän.

Muuten tuosta alkuperäisestä aiheesta, mä olin ymmärtävinäni että se peruste rahankeruulle olisi kuitenkin loppupeleissä sen maksuoperaattorin päänvaiva? Maksuoperaattorin pitää tilittää valtiolle jotain x rahaa ja kerätä se jollain perusteella asiakkailta. Kaippa siellä vois firma Gps Kyttäys Oy miltä saa jonkun purkin, toinen vois olla kiinteään hintaan anonyymi veroa tilittävä, kolmas vois olla Elisa mikä antaa verot ilmaiseksi kun ottaa 5v kytkyn viihteestä tms..

Tossa muuten jo markkinoilla olevia seurantalaitteita:
http://tinyurl.com/j4kxsck (Clas Ohlsson)
http://route-tracker.com/www/
http://www.ajokki.fi/index.html

Ehkä helpompaa olisi pistää koko hinta vaan polttoaineen hintaan mutta sitten se syrjii syrjäseudun asukkaita ja suosii sähköautoilijoita.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tässä ketjussa mainittiin aikaisemmin se kolme tms vuotta sitten Ollilan ajama hanke, jossa oli joku työryhmä ja sillä joku nimi niiden firmojen mukaan ketä siinä oli mukana. Yksi näistä firmoista oli Aplicom. Tavalliselle kuluttajalle ehkä tuntematon, mutta kyse on entisestä Nokian M2M (Machine-to-Machine) yksiköstä joka myytiin joskus 2003 tienoilla ulos. Kyseinen yksikkö kehitteli silloin ensimmäisiä Nokian radiomoduleiden päälle rakennettuja embedded "tietokoneita". Näissä yksiköissä nyt sattui olemaan sitten joku GSM/EDGE yhteys, GPS, SIM-kortti ja joku headless J2ME MIDP profiili. Eli siis laitteessa pystyttiin ajamaan koodia. Nokia ei jostain syystä näille nähnyt tulevaisuutta ja yksikkö myytiin ulos.

Jos alkuperäisessä selvityksessä on ollut mukana tämän kaltainen ryhmä, niin eiköhän tämä firma ole nytkin tuolle keskusteluissa mukana operaattoreiden kera kertomassa millaisia päätelaitteita he voisivat tarjota. Laite siis tulee mitä todennäköisimmin olemaan vakioitu.

Tämä näin huomiona. Hyvä juttu tässä on se, että _jos_ Aplicom tuottaisi vakioidun laitteen, niin rahat laitteista jäisi Suomeen eikä menisi Googlen tms taskuun loppujen lopuksi.

http://www.aplicom.com/index.php
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Jos jollain helvetin ihmeellä tuo nuijittaisiin jatkoon, olisi hyvä aika myydä auto ja aloittaa vaikka joku ampumaharrastus.

Ensimmäistäkään konkreettista hyötyä ei ole tuotu esille. Nyt jo on päästöihin ja ajomääriin suhteutettu vero olemassa polttoaineessa. Tästäkin on pitkää työmatkaa maaseudulla ajaville olemassa verovähennykset matkakustannuksista. Ruuhkien vähentämiseen tuosta ei ole mitään apua, kun ei niissä kukaan tälläkään hetkellä vapaaehtoisesti aja.

Sähköautot lisääntyvät, mutta eivät vielä muutamaan vuosikymmeneen mitenkään merkittävästi. Näille ehtii hyvin keksiä jotain, jos pakko on. Tuskin sähköautoilijan autoilussa säästämät eurot kaikki säästötilillekään jäävät makaamaan, eli veroja niistäkin kertyisi valtion kassaan. Itketään autoilusta kerättävien verojen riittämättömyyttä vasta sitten, kun ne eivät riitä pitämään liikenneväyliä kunnossa. Tätä saamme odottaa varmaan myös sen parikymmentä vuotta.

Seurantalaitteilla spekuloiminen on ihan turhaa. Niitä ei tule. Luotettavan, helposti asennettavan ja valvottavissa olevan järjestelmän rakentaminen on mahdottomuus.

Lähinnä kiinnostaisi mitä tällä kohulla koitetaan peitellä. Nuijitaanko kohun turvin jotain vähän pienempiä kusetuksia läpi? Toinen samoihin aikoihin julkaistu juttuhan oli mm. http://yle.fi/uutiset/3-9370615 jossa uudistetaan ylinopeussakoista helppo rahastusautomaatti kun rikesakon korotus ei enää onnistu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 274
Viestejä
4 231 561
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
Gojitta

Hinta.fi

Ylös Bottom