Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Tuossa vaiheessa, jos moinen järjestelmä tulee, ei kukaan aja ylinopeutta. Ellei sitten ole estänyt GPS yhteyttä. Nyt ajetaan koska on aika pieni mahdollisuus jäädä kiinni tiellä jossa ei ole kameroita. Jos on GPS paikannus niin kiinnijäämis prosentti on about 100?
Kyllä ajaa :D
Aika kaukaa haettua, että tuollaiseen koskaan mentäisiin, mutta kaippa sekin voisi olla mahdollista.
Jos näin käy, saattaa olla, etten tiedä kuka autollani on tämän tästä ajellut 200 km/h. Ehkä joku osaa kloonailla noita avaimia ja ajelee silloin, kun itse olen todistettavasti toisaalla...
Aloitetaampas alusta, mitä hyötyä tästä on suomen kansalle/valtiolle?
Kansalle tuskin mitään. Mutta kansa on olemassa valtiota varten. Eiku...
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 563
Sen päivän haluaisin nähdä kun tämä Bernerin uni toimisi käytännössä millään tasolla kun ei tämä toimi edes paperilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
858
Mitenköhän ne meinaa tuommoisen systeemin väkertää 6v sähköillä toimivaan autoon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Vilkaisin sieltä iltasanomista kommentteja. Heti tulikin yksi juttu joka kävi itselläkin mielessä. Aivan tuntuu/luulen että Berner/Sipilä kaksikko olisi joku Kokoomus puolueen kätyri. + toki persut mukana kanssa. Ei se sitten aivan huuhaa luulo ollut, koska luki kommenteissakin :)

Vaalien aikana Sipilää hehkutettiin keskustan tai suomen pelastajaksi ja persut taisi lupailla että autovero poistuu (ei ole näkynyt). Unohtivat varmaan kertoa että tienkäyttömaksu tulee tilalle ja polttoainevero sekä ajoneuvovero nousee (toteutunut) :D

Kuulostaa niin hullulta idealta että toivottavasti kaatuisi nopeasti, että ei menisi rahaa määräänsä enempää hukkaan.

Keskustalainen liikenneministeri ajaa maaseudun ja koko Suomen etua.
Kuin käsikirjoitettua Kokoomus politiikkaa, rahat pääkaupunkiin ja edut.
Ymmärtäkää nyt hyvät Keskustan kenttäväki, että teitä johtaa täysin ns. troijan siipi toisesta puolueesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Eikai tämä liene edes vasta kuin joku ehdotelma. Nyt aletaan tutkimaan ja myöhemmin sitten hutkimaan. Hyvällä/huonolla tuurilla koko hanke vielä kuopataan.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Luulisi että autokauppa menee ainakin ihan jäihin nyt kun kohta puoliin on tulossa tietoa miten verotus muuttuu. Nyt jos ostaa auton niin saanee maksaa täyden autoveron ja sitten kohta vielä täydet asiakasmaksut, kun taas myöhemmin ostamalla sentään säästänee ainakin vähän autoveroissa.
Juu. Pitää olla kohtalaisen pahasti uuden auton tarpeessa tai sitten tyhmä, jos nyt menee vaihtamaan. Toisaalta, jos omistaa jo auton, jonka hinnassa on jäljellä autoveroa enemmän tai about yhtä paljon kuin sen uuden auton hinnassa niin sitten ei ole merkitystä.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Jos tälläinen seurantaboxi sitten tulisi niin millainen se olisi jotta se sopisi niin papan t-fordiin kuin iskän teslaan?

Entä miten siinä toteutetaan suojaus, ettei sitä peukaloida tai ruuvata irti? Oma akku ja jos virransyöttö auton suunnalta katkeaa niin heti viestiä eteenpäin? Sitten ei varmaan vaihdetakkaan akkua itse. GPS blokkauksesta myös viesti eteenpäin? Jos kuitenkin on sen boxin ruuvannut irti ja jättänyt autotallin kulmalle niin, miten tienpäällä voidaan valvoa että autoissa on nämä seurantalaitteet käytössä? Poliisilla reaaliaikainen kartta autoista tms?

Miten kerättyjä tietoja säilytetään ja käsitellään? Niistähän selviää tarkat sijainnit, nopeudet ja kellonajat? Väärissä käsissä tiedoilla voisi tehdä ties mitä?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kuten tässä aiemmin todettu, niin tosiaan tuntuu että on enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Itselläkin olisi liisarin vaihto tiedossa, eli miten sitten leasing hinnat laskettaisiin ja ennen kaikkea niiden verotusarvo kun kustannukset eivät ole kiinteät.

Toivon tosiaan että tätä joku alkaisi selvittämään, mutta kyllähän tuo uutinen ainakin oli muotoiltu siihen suuntaan että lupa tarvitaan nyt heti jotta firma voi aloittaa toiminnan 1.1.2018. Hieman hätiköityä mielestäni sanoisin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
837
OBD2 portti on tarkoitettu vain vikadiagnostiikkaa varten. Siihen ei kuulu mitään laitteita kytkeä ajon aikana. Eli täytyy olla joku muu ratkaisu.
Käytetäänhän tuota porttia aika usein mittariston korvaamiseen viritellyissä vehkeissä (bluetooth palikalla ja esim android tabletilla) en ole ainakaan kuullut, että olisi aiheuttanut mitään ongelmia.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kyllä ODBII porttiin on kytkettynä vaikka mitä ajon aikana useissa ajoneuvoissa. Varsinkin busseissa, rekoissa ja hälytysajoneivoissa sinne on lähes poikkeuksetta kytkettynä jotain melkein aina.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
750
Tulin vain odottelemaan robottiautoja ja sen myötä oman auton paalaamista. :cigar:

Vituttaa koko auto, maksaa helvetisti ajoi tai ei, mutta aika välttämätön omalle perheelle(kin).
Eniten itseäni ärsyttää kun autohan seisoo suurimman osan ajastaan käyttämättömänä. :mad:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
463
Ensi vuoden alusta polttoainevero on ilmeisesti 70,25 senttiä per litra. Tulee kalliita kilometrejä, jos tuo meinataan kokonaan korvata jollain kilometritaksalla.
Osta Tesla, halpaa sillä toistaiseksi ainakin ajella. Sama taitaa koskea kaikkia täysin sähköllä toimivia autoja kun ei polttoaineveroa joudu maksamaan?

Jos sähköautot yleistyy seuraavan 5-10 vuoden aikana niin pakkohan sen valtion jostain on sitä rahaa periä? Ehkä sähkö-autoja pitäisi veroittaa sen mukaan mitä niillä on ajettu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Osta Tesla, halpaa sillä toistaiseksi ainakin ajella. Sama taitaa koskea kaikkia täysin sähköllä toimivia autoja kun ei polttoaineveroa joudu maksamaan?

Jos sähköautot yleistyy seuraavan 5-10 vuoden aikana niin pakkohan sen valtion jostain on sitä rahaa periä? Ehkä sähkö-autoja pitäisi veroittaa sen mukaan mitä niillä on ajettu?
Jep, se on varmasti tärkeä tavoite turvata tulevaisuuden veronkeruukyky. Jos vaikka joku tuottaa sähkön itse kotona ja käyttää sitä liikenteessä, niin sehän on valtiolta pois eli pahin mahdollinen rikos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kyllä ODBII porttiin on kytkettynä vaikka mitä ajon aikana useissa ajoneuvoissa. Varsinkin busseissa, rekoissa ja hälytysajoneivoissa sinne on lähes poikkeuksetta kytkettynä jotain melkein aina.
Eli ehkä täytyykin ostaa niin vanha auto että ei ole ODBII porttia :) Tai sitten rikkoa portti nykyisistä, niin siinäpähän yrittävät asennella palikkaa. Katsastuksessa ne ei mitään testaile koska diesel autot.

Toki sen portin korjaaminen varmaan menisi sitten omasta pussista. Onneksi moottoripyörässä ei sentään ole tuota porttia.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
229
Tässä koko hommassa taitaa olla kyse siitä, että yhtiöitetään (lue myydään) kaikki mahdollinen valtion/kuntien omaisuus, jotta juhlat saa vielä jatkua.

Täytyyhän se nyt tietää millä (kenen) tiellä on ajettu, jotta osataan sitten valtiota laskuttaa käytöstä. :)

Tässä ei nyt millään tapaa ole kansalaisten edusta kyse, että myydään tiet ja maksetaan ylläpidon lisäksi joku kohtuullinen PROFIT (~10-20%) omistajille. Siis mitävittua!??!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 709
Eli ehkä täytyykin ostaa niin vanha auto että ei ole ODBII porttia :) Tai sitten rikkoa portti nykyisistä, niin siinäpähän yrittävät asennella palikkaa. Katsastuksessa ne ei mitään testaile koska diesel autot.

Toki sen portin korjaaminen varmaan menisi sitten omasta pussista. Onneksi moottoripyörässä ei sentään ole tuota porttia.
Eikö prätkissä muka ole porttia? Luulisi että ainakin vähääkään uudemmissa olisi, koska onhan niissä vaikka mitä ihme tekniikkaa.
Pl. toki vanhat pyörät, kuten autotkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Eikö prätkissä muka ole porttia? Luulisi että ainakin vähääkään uudemmissa olisi, koska onhan niissä vaikka mitä ihme tekniikkaa.
Pl. toki vanhat pyörät, kuten autotkin.
Itsellä on 2000 mallin pärrä. Kawa zx6-r. Siinä on vielä ne perus neljä kaasutinta. Se on siis niin vanha että ei pitäisi mitään porttia olla. 2000 mallisessa autossa portti kyllä on.

Ilmeisesti osassa autoista portti on jo 1996 lähtien?

1996: The OBD-II specification is made mandatory for all cars manufactured in the United States to be sold in the United States.
2001: The European Union makes EOBD mandatory for all gasoline (petrol) vehicles sold in the European Union, starting in MY2001 (see European emission standards Directive 98/69/EC[5]).
2003: The European Union makes EOBD mandatory for all diesel cars sold in the European Union
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 709
Itsellä on 2000 mallin pärrä. Kawa zx6-r. Siinä on vielä ne perus neljä kaasutinta. Se on siis niin vanha että ei pitäisi mitään porttia olla. 2000 mallisessa autossa portti kyllä on.

Ilmeisesti osassa autoista portti on jo 1996 lähtien?


https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
Mulla oli yamaha virago vm- 2000, siinä ei mitään portteja ollut. Sitten ex volvo -99, oli portti - keskikyynärnojan luukun alla, näppärähän siihen olisi mitään laittaao_O Pitäis ajaa se kyynärnojan luukku pystyssä. Nykyisessä -96 väliaikaisautossa taas ei tasan varmasti ole mitään hömpötyksiä. Sitä odotellessa että löytyy jotain fiksumpaa kulkinetta...
Ja monessa autossa porttihan löytyy mitä oudoimmista paikoista, joten gps singnaalin vastaanotto voi olla vähän huono.

Ja gepsistähän tässä nyt kai puhutaan. Pari päivää kuumeessa niin ei oikein ajatus kulje:beye:

Sitten jos jotain kiinan romua tungetaan obd, porttiin, niin tässä aiemmin todettiin tapaus kandassa jossa vakuutusyhtiön laite alkoi sekoittaa auton toimintoja ja vehje lähti vittuun.

Tällä aikataululla 1.1.18 pitäisi olla toimiva firma ja laitteet ja systeemit, nyt ei ole mitään - muuta kun epäilys onko koko homma edes laillista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Juu, moniin hyvin mielenkiintoisiin paikkoihin se portti on piilotettu :)

Uudemmassa peugeotissakin on jalkatilan aibag juuri siinä diagnostiikka portin vieressä.

Ei ole todellakaan järkevää laittaa kaikkiin autoihin jotain mokkulaa kiinni siihen portiin. Vähän polvella kopauttaa, niin liitin irtoaa siitä portista. Tietääkseni siinä portissa ei ole mitään lukitusta, koska eihän siihen kuulu mitään pysyvästi laittaa kiinni.

Useissa on tosiaan siinä kyynärnojan sisällä se portti. Pitää vain olla luukku auki että siihen porttiin saa mitään laitettua kiinni.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kuten aiemmin todettu niin ei tuonne porttiin tässä varmaan olla mitään kytkemässä. Se vain tässä keskustelussa on ollut spekulaationa mukana ja aikaisempi vastaukseni liittyi vain siihen onko se mahdollista tai laillista olla käytössä ajon aikana myös. Vastaus on kyllä, mutta todennäköisyys että siihen jotain kytketään on melko pieni. Tuosta portista saadaan paljon dataa, mutta ei sieltä mitään ainakaan näiden valossa olevien suunnitelmien mukaan oikeasti tarvita jotta verotus voitaisiin tehdä.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 206
Tjooh, vapaan OBD2-portin vaatimus on kyllä aika turhan kova. Uskoisin että ihan muihin sähköihin tulisi kiinni jos tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
50
Eniten tässä asiassa kiinnostaa se miten laite voidaan disabloida :)
Siihen laitteseen kun laitta "foliohatun" esim. tunnnelien ja siltojen jälkeen niin saa sopivasti säästettyä rahaa. Sitten kun tutkivat dataa ja ihmettelevät mistä johtuu, niin voi vedota siltoihin. Siitä johtuen joutuu ostamaan xl-jäljittimen jotta homma hoituisi, omaan rahaan tietenkin.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tjooh, vapaan OBD2-portin vaatimus on kyllä aika turhan kova. Uskoisin että ihan muihin sähköihin tulisi kiinni jos tulee.
Eiköhän tuossa ole kyse ihan standalone laitteesta joka ei muuta tarvitse kuin sähköt väliltä 5-30V niin on sitten simppeli laittaa mihin tahansa. Laitteessa dual antenni (GSM+GPS) ja paljon puhuttu SIM-kortti.

Paljon on puhuttu tietoliikenteen hinnasta, mutta jos nyt tuollaista laitetta käytettäisiin ja datan määrä on kohtuullinen, niin eiköhän operaattorit tuohon soveltuvan paketin osaa katsoa joka maksaa euron tms kuukaudessa. Sekään ei ole selvää kuka sen liittymän maksaa, koska tuskin voidaan velvoittaa kaikkia ihmisiä ostaa liittymiä tuota varten. Käytännössä siis liittymän omistaa joku muu kuin auton haltija.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kuten aiemmin todettu niin ei tuonne porttiin tässä varmaan olla mitään kytkemässä. Se vain tässä keskustelussa on ollut spekulaationa mukana ja aikaisempi vastaukseni liittyi vain siihen onko se mahdollista tai laillista olla käytössä ajon aikana myös. Vastaus on kyllä, mutta todennäköisyys että siihen jotain kytketään on melko pieni. Tuosta portista saadaan paljon dataa, mutta ei sieltä mitään ainakaan näiden valossa olevien suunnitelmien mukaan oikeasti tarvita jotta verotus voitaisiin tehdä.
Totta. Jos tarkoituksena on kerätä tienkäyttöveroa (tai tienhoito maksua) eri määrä eri teiltä, niin tarvitaan GPS-paikannus. Samalla saa tallennettua vuosittaisen ajomäärän ja (vuosittaisessa) katsastuksessa vielä pystytään tarkistamaan auton mittarilukemasta että lukemat täsmää.

Nykyisinkin jo tiedetään ajomäärä mittarilukeman perusteella (jos mittaria ei käpälöidä). Mutta jutussa oli vielä että halutaan GPS seuranta josta näkyy että millä teillä ja mihin aikaan eri teillä ajetaan (mahd. ruuhkamaksu). Toivottavasti joku laki estäisi tuollaisen noin tarkan autojen ja ihmisten seurannan :)
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tänään oli uutisissa tästä lisää juttua ja siinähän vaan puhuttiin että haluttaisiin tietää paljon on ajettu ja minkä tyyppisessä paikassa. Eli siis onko ajettu kaupungissa, taajamassa ja maaseudulla tms. Eli mitään tiekohtaista tai vastaavaa, mitä tässä pahimmillaan itsekin olen jo spekuloinut, niin ei olisi tarkoitus toteuttaa ainakaan tässä vaiheessa. Tässä artikkelissa oli haastateltu Soneraa, Elisaa ja DNA:ta ainakin, joten artikkelista ymmärsi että nämä tahot olisivat mukana valmistelussa tiedonsiirron ja paikkatiedon osalta.

Kuten sanoin, niin tärkeää on aloittaa simppelisti jotta homma yleensäkään tulee toteutettua. Jos heti ollaan rakentamassa Iisakin kirkkoa, niin autot varmaan lentää ennen kuin järjestelmä on valmis ja on sitten valmistuessaan jo vanhanaikainen. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
125
Jos sen purkin kilsojen pitävyys tarkistetaan auton mittaria vastaan leimalla, niin mites sitten kun esim mun harraste autossa ei ole matkamittaria :D
Ylipäänsä vanhemmissa autoissa nopeusmittari ei ole pakollinen..

Ja jos se olis joku epämääränen vanhan ADSL modeemin näkönen pulikka, niin mihin sen änget. Ei moniinkaan autoihin haluta mitään purkkia kojelaudalle, mutta sitten taas kojelaudan tai konepellin alta, saatikka keskeltä autoa, ei saa yhtetyytä satellitteihin. Mitään ylimääräisiä antenneita ei porailla moniinkaan autoihin, ja muutoinkin siisti huomaamaton asennus vaatisi kunnon tovia huollossa..

Jos vanhempia autoja vapautettaisiin purkin käytöstä, niin mihin raja vedettäisiin.. Museorekisteri? Harrasteautot? Joku ikävuosi?
Olen nimittäin aikas varma että pussihousut (museoajoneuvo harrastajat) eivät halua semmoisia palikoita autoon. Olen myös varma että rakenneltujen harrasteautojen omistajat eivät haluaisi moisia..
Toisaalta jos joku vuosimalli määritellään, tai joku vuosimalli harrasteautolle, niin olen aikas varma etten aja enään muilla kuin harrasteautoilla normaali ajoja, vaikka se kustantaisi vähän enemmän niin silti ajaisin niin jotta ei tarvitsisi sitä purkkia vakoilemaan..

Mutta heti kun aletaan ajattelemaan ylinopeuslaskutuksia, niin kiinteä purkki olisi omiaan rajottamaan raivopäänä ympäriinsä repiviä "bombereita" (ainakin täällä Kanta-Hämeen alueella kesäaikana on jatkuvasti hengen vaarallisia tilanteita noiden kanssa). Kuin myös autoilevia "kaupparatsuja" (et voi isoilla teillä ajaa niin kovaa etteikö kohta olis joku Passatti, Bemari, Mersu, Audi, jne kohta puskemassa ohi välittämättä vastaan tulevasta liikenteestä).. Tai raskaan kaluston nopeuden rajottamisessa, ajan melko tiuhaan ympäri suomen niemeä ja keskimäärin kerran päivässä tapaan rekan joka oikeasti ajaa kaheksaa kymppiä, tai alle (sen sijaan vähintään kerran päivässä tapaan rekan tai yhdistelmän joka ajaa vähintään 110km/h, vaikka motarin rajotus on 100 näin talvisin). Että olisihan moiselle hiukan kysyntääkin..
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Eiköhän se laite tule jonnekin konepellin alle ja virransyöttö suoraan akusta. Antennin sijoitus on sitten oma lukunsa. Integroidutkin antennit ovat nykyään jo todella hyviä, mutta toki konepelti välissä on haastava.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
125
Eiköhän niille, kellä on liian vanha auto tai eivät halua laitetta hankkia löydetä joku kohtuullinen summa jonka maksamalla saa autolla vuoden ajella. Olisiko joku tonni kohtuullinen?
Jos sillä tonnilla jäis pois suurin osa polttoaine verosta, ajoneuvovero, käyttövero ja tiestön maksut. Kilometreihin katsomatta. Niin hell yeah. Ottaisin heti.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Sen päivän haluaisin nähdä kun tämä Bernerin uni toimisi käytännössä millään tasolla kun ei tämä toimi edes paperilla.
Toimii se rahan kuppaamiseen kavereille ja yksityisyydensuojan täydelliseen murentamiseen. Kyllä varmaan entisiä Stasi-pomoja harmittaa, ettei niiden aikana ollut tällaista. Nythän näennäinen liberaalidemokratia ajaa järjestelmää, jossa yksittäisen kansalaisen liikkumista voidaan seurata kaikkialla. Myös ajatuksen vapauteen houkuttelevat taloudelliset vapaudet poistuvat, kun jo kertaalleen autoilijoiden veroista kymmeneen kertaan maksetusta liikenneinfrasta aletaan maksaa aivan mitä vain suhmurointiseura keksii pyytää. Verojen ja veroluonteisten maksujen musertama suomalainen keskiluokka alennetaan lopullisesti maaorjuuteen, jossa huoli päivittäisestä selviämisestä vie kaiken ajan.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tiedän että tämä varmasti generoi kärkkäitä vastauksia, mutta kysynpä silti. Miksi seurantaa pitäisi pelätä jos ei ole mitään salattavaa?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Tänään oli uutisissa tästä lisää juttua ja siinähän vaan puhuttiin että haluttaisiin tietää paljon on ajettu ja minkä tyyppisessä paikassa. Eli siis onko ajettu kaupungissa, taajamassa ja maaseudulla tms. Eli mitään tiekohtaista tai vastaavaa, mitä tässä pahimmillaan itsekin olen jo spekuloinut, niin ei olisi tarkoitus toteuttaa ainakaan tässä vaiheessa. Tässä artikkelissa oli haastateltu Soneraa, Elisaa ja DNA:ta ainakin, joten artikkelista ymmärsi että nämä tahot olisivat mukana valmistelussa tiedonsiirron ja paikkatiedon osalta.

Kuten sanoin, niin tärkeää on aloittaa simppelisti jotta homma yleensäkään tulee toteutettua. Jos heti ollaan rakentamassa Iisakin kirkkoa, niin autot varmaan lentää ennen kuin järjestelmä on valmis ja on sitten valmistuessaan jo vanhanaikainen. :)
Ei varmasti jää tuohon. Kun se data on kerran olemassa houkutus sen käyttöön on liian suuri. Minä en ainakaan halua tänne systeemiä, jossa isoveli valvoo kaikkea mitä teen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Tiedän että tämä varmasti generoi kärkkäitä vastauksia, mutta kysynpä silti. Miksi seurantaa pitäisi pelätä jos ei ole mitään salattavaa?
Sulle ei sitten yksityisyyden suojalla ole mitään merkitystä? Itselleni ainakin on. Kyllä nyt joku raja pitää valtion kyttäämisellä olla. En kyllä ymmärrä miksi kokoajan yrität puolustaa tätä järjestelmää? Sulla oma lehmä jotenkin ojassa?
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Tiedän että tämä varmasti generoi kärkkäitä vastauksia, mutta kysynpä silti. Miksi seurantaa pitäisi pelätä jos ei ole mitään salattavaa?
Vaikka kaikki somettajat jakavat tietojaan "kaikille", puhumattakaan siitä mihin tietokantoihin nuo kaikki tiedot jäävät ikuisiksi ajoiksi ja mihinkä niitä käytetään. Osa toki tiedostaa tämän ja hommahan on täysin vapaaehtoista. Kukaan ei pakota jakamaan mitään tietoja... Taasen tälläiset seurantalaitteet eivät perustu vapaaehtoisuutee, vaan ne tiedot kerätään halusit tai et.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Tiedän että tämä varmasti generoi kärkkäitä vastauksia, mutta kysynpä silti. Miksi seurantaa pitäisi pelätä jos ei ole mitään salattavaa?
Jaa, mitäköhän siitä seuraa? Jo nyt kännykät stalkkaavat sijaintitietoja, eli saisi "hakkeroida" luuri ja poistaa nuo kaikki tietoja tallentavat jutut. Esim win10, android, ios.

Tuo autoa stalkkaava juttu olisi vielä lisää ja valtion puolelta tuleva pakote, jota ei tietenkään tule sallia!

Ei tietenkään ole salattavaa. Siksi sitä yksityisyyttä tuleekin vaalia. Eikä siinä ole mitään pelättävääkään, mutta se vaan on laitonta seurata henkilöitä ja vielä joidenkin aivan vähäpätöisten "perusteluiden" perusteella.

Jos haluaa että teleoperaattorit eivät stalkkaa, niin voi laittaa luurin kiinni. Tai käyttää prepaid kortteja ym joita ei voi niin helposti lukita johonkin tiettyyn henkilöön.

Se vielä tuli mieleen että GPS paikannus ei ole aivan pakollinen. Mutta teleoperaattoreiden mastoillakin saadaan aivan riittävän tarkka henkilö/auto seuranta tehtyä.

Toivottavasti ählämit saadaa pidettyä suomesta mahdollisimman kaukana ja mitään tuollaista seurantaa ei koskaan tule suomeen!
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Sulle ei sitten yksityisyyden suojalla ole mitään merkitystä? Itselleni ainakin on. Kyllä nyt joku raja pitää valtion kyttäämisellä olla. En kyllä ymmärrä miksi kokoajan yrität puolustaa tätä järjestelmää? Sulla oma lehmä jotenkin ojassa?
En tietääkseni ole puollustanut tätä missään vaiheessa, olen vain tuonut asiaan liittyviä faktoja esille kattavasti aiheen parista ja ympäriltä. Mielestäni olen esittänyt aiheellista kritiikkiä aikataulun, teknisen toteutuksen ja valmistelujen osalta. Joten en nyt itse ainakaan koe että olen tässä hirveästi huudellut asian puolesta, mutta ehkä se että en ole heti kriittisesti ollut tätä lyttäämässä voi saada sen näyttämään siltä.

Omaa lehmää ei ole ojassa, eli en tähän hankkeeseen millään tapaa liity.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
535
tää on niin turhaa ihan rahan tuhlausta koko roska. Mutta pakkohan paska yritys johtajille joku paikka saada jorma ollila pertti korhonen yms
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
tää on niin turhaa ihan rahan tuhlausta koko roska. Mutta pakkohan paska yritys johtajille joku paikka saada jorma ollila pertti korhonen yms
Pakkohan Bernerin on saada jotain samanlaista ikimuistettavaa kuin Tanja Kampelan, jonka tekijänoikeuslain tulkinnasta oikeusoppineet eivät ilmeisesti edelleenkään ole yhtä mieltä sen epämääräisyyden takia.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
En tästä halua tehdä mitään suurta yksityisyys väittelyä, mutta jos tässä on käytännössä kyse siitä että ajoneuvon kilometrilukemaa siirretään automaattisesti ajoneuvosta verottajalle ja sen kilometrilukeman mukana on splittaus siitä millaisessa ympäristössä nämä ajot on suoritettu (kaupunki, maaseutu, taajama jne) niin en nyt oikein tiedä miten tai kenen yksityisyyttä se rikkoo?

Enemmän uskoisin yksityisyyttä rikkovan tieverkostolla jo nyt tehtävä kameravalvonta ja rekisterikilpien automaattinen tunnistaminen sen perusteella.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
En tietääkseni ole puollustanut tätä missään vaiheessa, olen vain tuonut asiaan liittyviä faktoja esille kattavasti aiheen parista ja ympäriltä. Mielestäni olen esittänyt aiheellista kritiikkiä aikataulun, teknisen toteutuksen ja valmistelujen osalta. Joten en nyt itse ainakaan koe että olen tässä hirveästi huudellut asian puolesta, mutta ehkä se että en ole heti kriittisesti ollut tätä lyttäämässä voi saada sen näyttämään siltä.

Omaa lehmää ei ole ojassa, eli en tähän hankkeeseen millään tapaa liity.
Kyllä tuo sinun kirjoittelu lähinnä tuon puolustelulta vaikutta, kun melkein jokaisesta asiasta yritetät ne positiiviset puolet kaivaa esiin. Otetaan nyt esimerkiksi tuo aikaisemmin kysymäsi, että mitä haittaa tuosta kansalaisten seurannasta muka olisi? Lähinnä joltain retardilta voisi tuollaista kommenttia odottaa. Kyllähän se nyt melko hyvin yksilöi kun sinun autostasi kerätään data missä se on milloinkin ollut. Ihan turha väittää, että kukaan ei sitä dataa muka näkisi. Vai oletko todella näin sinisilmäinen?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Ei tässä ole kyse puolustelusta, vaan siitä että en vain ensimmäisenä ole tätä haukkumassa syvinpään suohon ja laittamassa foliohattua päähän. Olen ilmeisesti jotenkin erilainen kun ajattelen asiaa objektiivisesti niiden faktojen puitteissa joita meille on annettu. Ja niitä ei ole paljoa, joten sen takia olen myös todennut ettei hanke ilman parempaa esiselvitystä ole toteutuskelpoinen, varsinkaan esitetyssä aikataulussa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Ei tässä ole kyse puolustelusta, vaan siitä että en vain ensimmäisenä ole tätä haukkumassa syvinpään suohon ja laittamassa foliohattua päähän. Olen ilmeisesti jotenkin erilainen kun ajattelen asiaa objektiivisesti niiden faktojen puitteissa joita meille on annettu. Ja niitä ei ole paljoa, joten sen takia olen myös todennut ettei hanke ilman parempaa esiselvitystä ole toteutuskelpoinen, varsinkaan esitetyssä aikataulussa.
No jo on erikoista objektiivista ajattelua, jos aina yrittää vaan miettiä miten se systeemi voisi utopistisessä yhteiskunnassa parhammillaan toimia. Ei tässä mitään foliohattuja tarvita, kun selvästi ollaan taas laskuttammassa autoilijaa enemmän ja vielä valtion taholta laittamassa kaikille autoille seuranta. Joten kyllä olet mielestäni hieman erilainen. Meille ole vielä mitään faktoja annettua, lähinnä jotain puheita, joita kukaan ei ole vielä ole edes vahvistanut. Käytännössä tuossa järjestelmässä jokaisen auton liikkeet pystytään kuitenkin selvittämään tarkalleen, väitti berneri ihan mitä tahansa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Tunnelityötä tekevällä tulee mieleen taas tekninen toteutus.

Vuoden aikana tunnelissa saattaa tulla jonkuki verran kilsoja. Kaikki autot ei ole ihan uusia, mutta siis kilvellisiä autoja. Mitenkäs sitte katsastuksessa ko gps/gsm-data ja auton kilsamittari heittää tuhansilla kilometreillä? Se tiehän on semmosta missä valtiolla ei ole euroakaan kiini (tai on oikeasti, mutta se asia erikseen, toimitaan siis maanalaisessa kaivoksessa). Tuleeko katsastuksessa hullut sanktiot vai mitä?

Ja yksityisyydeen suojaan sen verran että ei ole salattavaa. Mutta oikeuttaako se tässä skenaariossa palveluntarjoajan (siis yksityisen toimijan) keräämään about kaiken minun tekemisen omiin tarkoituksiin. Ja millä estetään se että tämä toimija ei myy niitä tietoja vaikkapa liivijengille että tuo mies kannattaa käyä keikkaamassa koska ajelee paljon ja kalliilla autolla ja asuu arvoalueella ja näyttäs että vierailee vaikkapa harkkokullan myyjällä viikottain?

Pelottavaa on asua tässä valtiossa nykyään. Kansalaiset valtiota varten vai miten se oli.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
No jo on erikoista objektiivista ajattelua, jos aina yrittää vaan miettiä miten se systeemi voisi utopistisessä yhteiskunnassa parhammillaan toimia. Ei tässä mitään foliohattuja tarvita, kun selvästi ollaan taas laskuttammassa autoilijaa enemmän ja vielä valtion taholta laittamassa kaikille autoille seuranta. Joten kyllä olet mielestäni hieman erilainen. Meille ole vielä mitään faktoja annettua, lähinnä jotain puheita, joita kukaan ei ole vielä ole edes vahvistanut. Käytännössä tuossa järjestelmässä jokaisen auton liikkeet pystytään kuitenkin selvittämään tarkalleen, väitti berneri ihan mitä tahansa.
Käytännössä jos järjestelmä halutaan tehdä niin että paikkatietoja ei tallenneta ja liikkeitä ei siis tallenneta jonnekin pilveen, niin se on ihan mahdollista.

Kyse on ajoneuvojen seurannasta, ei kansalaisten tai ihmisten suoranaisesti. Joten en nyt lähtisi sanomaan että tämä on kansalaistenseurantajärjestelmä kuten taisit jossain vaiheessa ilmaista. Tuohan on sitä foliohattumeininkiä parhaimmillaan kun ollaan heti olettamassa jotain ihan muuta. Miten voit istua bussissa taikka junassa jos joku tietää missä se liikkuu? Ostatko liput käteisellä että kukaan ei saisi selville missä olet käynyt? Jossain sekin tieto on..

Ajoneuvoja ja ympäristöä jossa ne liikkuvat tullaan modernisoimaan ja automatisoimaan lähitulevaisuudessa reippaasti. Jos huolenaiheesi on se, että ajoneuvon paikkatieto on niin pyhää ettei sitä kukaan saa tietää niin kannattaa katsoa EU:n asettamat pakolliset säädökset ajoneuvoille, joissa on myös todettu että ajoneuvojen tulee jatkossa välittää sijaintitietoa langattomasti sen ympärillä olevalle infrastruktuurille.

EDIT: Yllä mainittu langaton välitys tapahtuu avoimesti, että mikä tahansa muu ajoneuvo taikka infrastuktuurin osa voi sen vastaanottaa ja hyödyntää esim. kolarin estämisessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
En tästä halua tehdä mitään suurta yksityisyys väittelyä, mutta jos tässä on käytännössä kyse siitä että ajoneuvon kilometrilukemaa siirretään automaattisesti ajoneuvosta verottajalle ja sen kilometrilukeman mukana on splittaus siitä millaisessa ympäristössä nämä ajot on suoritettu (kaupunki, maaseutu, taajama jne) niin en nyt oikein tiedä miten tai kenen yksityisyyttä se rikkoo?

Enemmän uskoisin yksityisyyttä rikkovan tieverkostolla jo nyt tehtävä kameravalvonta ja rekisterikilpien automaattinen tunnistaminen sen perusteella.
Heh. No onhan tuossa nyt jo vaikka mitä. Juuri jo yritin selittää mutta ei näköjään mennyt yhtään perille.

Rikkoo sitä auton käyttäjän yksityisyyttä tietenkin. Eli seurataan että missä ajetaan. Lisäksi vielä laskutetaan sen mukaan että minkälaisessa ympäristössä on ajanut. Eli asettaa autoilijat eriarvoiseen asemaan, verrattuna nykyiseen asemaan.

Rekisterikilven tunnistus nyt helpottaa vain työtä ja vähentää kuluja. Eli ei tarvitse erikseen naputella rekisterikilpeä tietokoneelle. Toimii siis silminä. Nyt tässä käytettäisiin GPS-paikannusta tai GSM-mastoja tai WIFI-verkkoja auton paikannukseen, tai sitten vaikka noita kaikkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Tunnelityötä tekevällä tulee mieleen taas tekninen toteutus.

Vuoden aikana tunnelissa saattaa tulla jonkuki verran kilsoja. Kaikki autot ei ole ihan uusia, mutta siis kilvellisiä autoja. Mitenkäs sitte katsastuksessa ko gps/gsm-data ja auton kilsamittari heittää tuhansilla kilometreillä? Se tiehän on semmosta missä valtiolla ei ole euroakaan kiini (tai on oikeasti, mutta se asia erikseen, toimitaan siis maanalaisessa kaivoksessa). Tuleeko katsastuksessa hullut sanktiot vai mitä?

Ja yksityisyydeen suojaan sen verran että ei ole salattavaa. Mutta oikeuttaako se tässä skenaariossa palveluntarjoajan (siis yksityisen toimijan) keräämään about kaiken minun tekemisen omiin tarkoituksiin. Ja millä estetään se että tämä toimija ei myy niitä tietoja vaikkapa liivijengille että tuo mies kannattaa käyä keikkaamassa koska ajelee paljon ja kalliilla autolla ja asuu arvoalueella ja näyttäs että vierailee vaikkapa harkkokullan myyjällä viikottain?

Pelottavaa on asua tässä valtiossa nykyään. Kansalaiset valtiota varten vai miten se oli.
Tunnelit on varmaan ohjelmoitu karttaan. Eli karttaohjelma olettaa että nyt on ajettu tunneliin ja karttaohjelmaan on asetettu tunnelin tarkka ajomatka. Eli kun auto tulee tunnelin toisesta päästä pois, niin GPS/GSM-boksissa on tarkka ajomäärä ja se vastaa auton mittarilukemaa. Toki auton mittarilukema voi olla vähän virheellinen riippuen autosta ja auton renkaista. Eli tuo GPS/GSM- mittarilukema olisi tarkka ja voisi käyttää verotuksessa.

Tuo siis vain kokonaan arvausta, en tiedä miten käytännössä.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Rikkoo sitä auton käyttäjän yksityisyyttä tietenkin. Eli seurataan että missä ajetaan. Lisäksi vielä laskutetaan sen mukaan että minkälaisessa ympäristössä on ajanut. Eli asettaa autoilijat eriarvoiseen asemaan, verrattuna nykyiseen asemaan.

Rekisterikilven tunnistus nyt helpottaa vain työtä ja vähentää kuluja. Eli ei tarvitse erikseen naputella rekisterikilpeä tietokoneelle. Toimii siis silminä. Nyt tässä käytettäisiin GPS-paikannusta tai GSM-mastoja tai WIFI-verkkoja auton paikannukseen, tai sitten vaikka noita kaikkia.
En tiedä mistä tuon "seurataan että missä ajetaan" repäisit tuohon, koska nimenomaan tässä keskustelussa lähdin siitä olettamuksesta että siirrettävä tieto pitää luokittelun mukanaan missä ympäristössä on ajettu, mutta ei tietoja jonka perusteella tämä päättely olisi tehty (=paikkatieto).

Ei nykyinen järjestelmä ole yhtään sen tasa-arvoisempi. Setä 80v Ylivieskasta ajaa -91 vuoden Ford Sierralla joka viikko kauppaan ja takaisin, eli vuodessa 1000km. Kangasalan amispoika 19v omistaa saman auton, mutta ajaa sillä pillurallia 50.000 km vuodessa ja molemmat maksaa yhtä paljon autoveroa?

Rekisterikilven tunnistamisesta en kyllä yhtään ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla kirjoittamisella? Et ilmeisesti ole hirveästi seurannut miten poliisit, parkkipirkot, liikennelaskenta ja muut tahot automaattisesti prosessoivat rekisterikipiä kaikista ajoneuvoista?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 173
Viestejä
4 214 491
Jäsenet
71 010
Uusin jäsen
vembula

Hinta.fi

Ylös Bottom