- Liittynyt
- 21.11.2016
- Viestejä
- 326
Onkos näissä kilometripohjaisissa GPS verotuksissa muuten kerrottu miten tunnistetaan kuljettaja? Vai onko niin, että muu perhe ajelee ja isi maksaa?
Varmaan auton haltija saa sen laskun. Siinäpähän jyvität sitä sitten perheesi kesken. Berneriä varmaan melkein kiinnostaakin tuollainen ongelma. Eikä häntä kiinnosta sekään, että reaaliaikaista kilometriseurantaa voi käyttää ihmisen seuraamiseen ihan yhtä hyvin ja se taas loukkaa yksityisyyden suojaa ja luoja tietää mitä muita lakeja.Onkos näissä kilometripohjaisissa GPS verotuksissa muuten kerrottu miten tunnistetaan kuljettaja? Vai onko niin, että muu perhe ajelee ja isi maksaa?
Noup, nyt on keksitty SIM kortti ja joku firma Oy, loppu hoituu räpiköiden ja sitten kun jotain pitäisi toteuttaa, niin homma kaatuu mahdottomuuteen ja johonkin lakiin.Onkos näissä kilometripohjaisissa GPS verotuksissa muuten kerrottu miten tunnistetaan kuljettaja? Vai onko niin, että muu perhe ajelee ja isi maksaa?
Niin? Ja sitten kun katsastuksessa ei täsmää mittarilukema ja GPS:n ilmoittama lukema niin auto ajokieltoon ja xxxx-sakot niskaan. Toki mittareita voi rullata ennen katsastusta mutta tämä ei onnistu edes jokaiselta tämän foorumin nörtiltäkään.Ja sitten on GPS jammeri joka autossa
Kysymys lieneekin, miten berner määrittelee "autoilijan kulut eivät kasva". Muistetaan, poliitikko ei valehtele, se ei vain kerro kaikkea mitä tietää.Uskooko joku oikeasti tuohon Bernerin väitteeseen, että autoilijan kulut eivät kasva?
Eiköhän ne oikeudet ole jo jaettu Bernerin omalle firmalle ja sen kavereiden firmoille Ties vaikka Sipiläkin olis mukana näissä kuvioissa osakkaanaTässä vaiheessa kovapokkainen tyyppi perustaisi oman firman, hommaisi Berneriltä sen tierahastusoikeuden ja varmistaisi, että itselle jää niistä kilometreistä kohtuullinen 500-600% voittoa.
Mikä siinä on hienoa? Jos tällaista tehtäisiin suomeen niin kuka sinun mielestä myy ne kamerat ja järjestelmät ja ylläpidot? Juha Sipilä ja Anne Berner?Tukholmassa on imho hienosti toteutettu tää ruuhkamaksuhommeli. Siellä on kaistojen yllä kamerat jotka kuvaa jokaisen rekkarin ja lasku tulee perästä meiningillä.
Täytyypä pitää tuo GPS:ää reilusti häiritsevä FM lähetin tallella jos vaikka jatkossa tarvitsee.Ja sitten on GPS jammeri joka autossa
"varmentaaksesi että auto on pysäytetty, muttei pysäköity, välttääksesi "reaaliaikaisen pysköintimaksun" tarkastusmaksun, paina yksi", tai "pysäköimällä Hevonperseen-Suo-pysäköinti alueelle, hyväksyt ehdot. Maksu 1e alkavalta tunnilta", tahi "ajoit juuri 4km ylinopeutta, rangaistavuusraja... "Ensi vuoden alusta polttoainevero on ilmeisesti 70,25 senttiä per litra. Tulee kalliita kilometrejä, jos tuo meinataan kokonaan korvata jollain kilometritaksalla.
Toisaalta... Mietipäs miten paljon valtio säästäisi kun ei tarvitsisi pitää mitään kameratolppia tienvarsilla kun GPS kilauttaisi kaikki ylinopeudet suoraan poliisille? Saisit sakotkin reaaliajasssa ilman turhaa ajanhaaskuuta."varmentaaksesi että auto on pysäytetty, muttei pysäköity, välttääksesi "reaaliaikaisen pysköintimaksun" tarkastusmaksun, paina yksi", tai "pysäköimällä Hevonperseen-Suo-pysäköinti alueelle, hyväksyt ehdot. Maksu 1e alkavalta tunnilta", tahi "ajoit juuri 4km ylinopeutta, rangaistavuusraja... "
Tuossa vaiheessa, jos moinen järjestelmä tulee, ei kukaan aja ylinopeutta. Ellei sitten ole estänyt GPS yhteyttä. Nyt ajetaan koska on aika pieni mahdollisuus jäädä kiinni tiellä jossa ei ole kameroita. Jos on GPS paikannus niin kiinnijäämis prosentti on about 100?Toisaalta... Mietipäs miten paljon valtio säästäisi kun ei tarvitsisi pitää mitään kameratolppia tienvarsilla kun GPS kilauttaisi kaikki ylinopeudet suoraan poliisille? Saisit sakotkin reaaliajasssa ilman turhaa ajanhaaskuuta.
Ironiaksihan tuo oli tarkoitettu ja aiemmin kun samantapaisesta systeemistä oli julkisuudessa puhetta, niin yritettiin erikseen korostaa koko ajan sitä, että poliisilla ja muilla viranomaisilla ei ole pääsyä noihin tietoihin. En vaan itse usko tuohon rajaamiseen. Kun data on kerran olemassa, on helppo alkaa käyttämään sitä laillisesti tai laittomasti.Tuossa vaiheessa, jos moinen järjestelmä tulee, ei kukaan aja ylinopeutta. Ellei sitten ole estänyt GPS yhteyttä. Nyt ajetaan koska on aika pieni mahdollisuus jäädä kiinni tiellä jossa ei ole kameroita. Jos on GPS paikannus niin kiinnijäämis prosentti on about 100?
Mut taas päästään tähän yksityisyyden suojaan..Ironiaksihan tuo oli tarkoitettu ja aiemmin kun samantapaisesta systeemistä oli julkisuudessa puhetta, niin yritettiin erikseen korostaa koko ajan sitä, että poliisilla ja muilla viranomaisilla ei ole pääsyä noihin tietoihin. En vaan itse usko tuohon rajaamiseen. Kun data on kerran olemassa, on helppo alkaa käyttämään sitä laillisesti tai laittomasti.
Tosin ei toi Tukholman systeemi taida toimia ihan täydellisesti, kun suomalaiset, jotka ei ole kertaakaan käyneet Ruotsissa autolla, saa postitse laskuja.Eiköhän ne oikeudet ole jo jaettu Bernerin omalle firmalle ja sen kavereiden firmoille Ties vaikka Sipiläkin olis mukana näissä kuvioissa osakkaana
Tukholmassa on imho hienosti toteutettu tää ruuhkamaksuhommeli. Siellä on kaistojen yllä kamerat jotka kuvaa jokaisen rekkarin ja lasku tulee perästä meiningillä.
No ei varmaan mikään systeemi täydellinen ole. Mut itse tosiaan kuorma-autoa ajaneena tukholmassa, niin ei laskuakaan tärähtänyt firmalle ikinä.Tosin ei toi Tukholman systeemi taida toimia ihan täydellisesti, kun suomalaiset, jotka ei ole kertaakaan käyneet Ruotsissa autolla, saa postitse laskuja.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/804786/Virheellisten+ruotsalaislaskujen+aalto+jatkuu
Ja kun tie joskus kunnostettaan niin lasketaan nopeutta vähintään 20km/h ja jätetään samat varoituskyltit ihan vain varmuuden vuoksi.Koska suomessahan huonokuntoisen tien kunnossapito hoidetaan niin, et laitetaan liikennemerkki molempiin päihin varoittamaan kuopista ja thats it.
Ei mitäänAloitetaampas alusta, mitä hyötyä tästä on suomen kansalle/valtiolle?
Verotulot ei pääse laskemaan uusien energiamuotojen yhteydessä. Tämä siis valtiolle.Aloitetaampas alusta, mitä hyötyä tästä on suomen kansalle/valtiolle?
Mut taas päästään tähän yksityisyyden suojaan..
Nykyisinkin joka katsastuksessa otetaan tarkka mittarilukema ylös. Trafin sivuilta siis voi itsekin tarkistaa että paljonko autossa on ollut kilometrejä vaikkapa vuosi sitten.Kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin suunnitellaan yhä SIM-korttia tai muuta järjestelmää, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
Eli valtio myy tiet liikenneverkkoyhtiölle. -> Liikenneverkkoyhtiö myy tienkäyttöoikeuden palveluntarjoajalle. -> Palveluntarjoaja keksii jonkun hinnan tienkäytölle.Käytännössä palveluntarjoaja laskuttaisi autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla. ”Homma toimisi siis samaan tapaan kuin teleoperaattoreilla, joilla on kiinteähintaisia datapaketteja” (esim moi 4GB 6€/kk), liikenneverkkoyhtiö saisi rahansa palveluntarjoajalta, joka maksaisi teiden käytöstä tukkuhintaa. Väylämaksut voisi maksaa mahdollisesti esimerkiksi uuden auton oston yhteydessä.
Tämä. Norjassa suunnittelivat ja kaatui juuri tuohon. Ei jatkoon.Eikös tämä riko jo jollain tasolla yksityisyydensuojaa? Ei, en todellakaan kannata, tuossa on yksityisyysautoilu kaukana.
Entäpä näiden korjausmaksujen lisäksin talvinen kunnossapito?Nykyisinkin joka katsastuksessa otetaan tarkka mittarilukema ylös. Trafin sivuilta siis voi itsekin tarkistaa että paljonko autossa on ollut kilometrejä vaikkapa vuosi sitten.
Eli valtio myy tiet liikenneverkkoyhtiölle. -> Liikenneverkkoyhtiö myy tienkäyttöoikeuden palveluntarjoajalle. -> Palveluntarjoaja keksii jonkun hinnan tienkäytölle.
Liikenneverkkoyhtiön täytyy saada niin paljon tuloja, että yhtiön tulos pysyy plussan puolella. Eli tuloilla täytyy kuitata Palveluntarjoajan provisio (palkkio), autoihin asennettava laite, teiden käytöstä aiheutuvat korjauskulut, teiden ostamisesta koituvan lainan korkokulut (yhtiö ostaa nykyiset tiet valtiolta).
Valtio saa vielä verotuloja uuden auton autoverosta, ajoneuvoverosta, dieselverosta ja polttoaineen verotuksen kautta. Tien käyttömaksu siis olisi vielä uusi verotusmuoto lisää. Lisäksi bonuksena tulee liikenteen ja autoilijoiden valvonta.
Tuota sim-korttia käytetäänkin jo sähköliittymien sähkön seurantaan ja laskutukseen. Saman tyylinen boksi kai olisi tulossa autoon, mutta mukana olisi vielä GPS-paikannus. Periaatteessa riittäisi ihan nykyinen kännykkä jos se vain saataisiin lukittua jollain wifi yhteydellä autoon. Halvimmillaan voisi maksaa vaikka 50€ (kiinteä wifi-boksi autoon?), jos laite käyttää jotain 150€ kännykkää ja sen kiinteähintaista 3g tai 4g yhteyttä? Kännykän rajaton netti maksaa noin 15€/kk nykyhinnoilla. Kännykkään siis joku android tai iOS ohjelma joka lähettäisi ajetut kilometrit ja tien Palveluntarjoajan pilvipalveluun.
Tuo nyt ei taida kumminkaan mitenkään onnistua? Koska kännykkä saattaa unohtua kotiin? Eli täytyisi olla kalliimpi kiinteä ja itsenäinen boksi autossa. Lisää jonkun verran kuluja.
Jos seurantaa ei voi tehdä lakiin perustuen, niin poliisilla, ambulanssilla ja palokunnalla ei olisi pääsyä tuohon Palveluntarjoajan pilvipalveluun. Nykyiset autot sisältää jo sim-kortin ja osaavat soittaa kolarin sattuessa hätänumeroon ja hälyyttää apua paikalle.
Aivan sama miten se homma toimii liikennevirastossa kun nyt valmistelusta vastaa Berner. Homma aivan varmasti hoidetaan salassa ja sitten vaan viedään äkkiä eduskunnan hyväksyttäväksi, aivan kuten muissakin "arveluttavissa" tapauksissa on tehty. Itse en usko hetkeäkään, että tämä homma hoidettaisiin kunnialla. Äkkiä tehdään joku räpellys ja autoilija taas yllätys yllätys maksaa. Miten meni homma passin sormenjälkien kanssa? Ensin lupailtiin, että ei näitä mihinkään käytellä, ihan varmasti ei..@HTK12, Liikenneviraston puolella kyllä aika hyvin on avoimuus toiminut. Tästä lienee kiitos edellisen naispuoleisen liikenneministerin Merja Kyllösen vaikka kukaan ei sitä uskoisikaan. Se laittoi kaikki sikarikerhot siellä ojennukseen ja todella moni "vanhan liiton mies" sai lähteä. Harmi vain että homma jäi kesken kun puolue poistui hallituksesta kesken kauden. Tästä seurasi myös se, että osa poistetuista henkilöistä palasi takaisin.
Varmaan sekin raha otetaan aivan suoraan autoilijalta. Nykyisin lumitraktori käy pihassa kääntymässä, eli ei tarvitse kolata 200-300 metrin pihatietä. Tänä talvena on tainnut käydä kerran auraamassa.Entäpä näiden korjausmaksujen lisäksin talvinen kunnossapito?
Itse olen mestari jättämään kännykän kotiin, ainakin toisen jos en kumpaakin. Eikä kummassakaan ole gps päällä, ellen jostain syystä tarvi navia. Muutenhan lasku raksuttaisi vaikka siitä että käyn koirien kanssa lenkillä, ja pitäisin kännyä mukana.Koska kännykkä saattaa unohtua kotiin? Eli täytyisi olla kalliimpi kiinteä ja itsenäinen boksi autossa. Lisää jonkun verran kuluja.
Kännykkä rikki, operaattorilla ongelmia, sähkökatkot, sirussa vikaa. Eihän sähköautoakaan ladata, jos on sähköt poikki myrskyn jälkeen. Liikaa muuttuvia tekijöitä.Mentäskö vaan suosiolla siihen että kansalaisen identiteettijärjestelmä muutetaan nykyisistä korteista sim/älykännykkä pohjaiseksi. Kännykällä tunnistat itsesi sisään terveyslaitoksiin, baareihin, pankkiin ym. Tuo kännykkä seuraa liikkumisesi autolla, junalla, pyörällä jne ja sinulta verotetaan kohtuullinen summa käyttämästäsi yhteiskunnan infrasta ja palveluista.