Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
326
Onkos näissä kilometripohjaisissa GPS verotuksissa muuten kerrottu miten tunnistetaan kuljettaja? Vai onko niin, että muu perhe ajelee ja isi maksaa?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Onkos näissä kilometripohjaisissa GPS verotuksissa muuten kerrottu miten tunnistetaan kuljettaja? Vai onko niin, että muu perhe ajelee ja isi maksaa?
Varmaan auton haltija saa sen laskun. Siinäpähän jyvität sitä sitten perheesi kesken. Berneriä varmaan melkein kiinnostaakin tuollainen ongelma. Eikä häntä kiinnosta sekään, että reaaliaikaista kilometriseurantaa voi käyttää ihmisen seuraamiseen ihan yhtä hyvin ja se taas loukkaa yksityisyyden suojaa ja luoja tietää mitä muita lakeja.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
En tiedä onko Berner oikeasti sanonut, että autoihin laitetaan SIM-kortti tai jokin laite? Pistetäänkö tuo SIM-kortti kaksipuolisella teipillä kojelautaan vai kenties liimataan tuulilasiin? Mikä laite, onko semmoinen jo jollain Bernerin kaverin firmalla valmiina ja vaatimusmäärittely "yllättäen" sopii vain siihen? Hoh hoi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 710
Onkos näissä kilometripohjaisissa GPS verotuksissa muuten kerrottu miten tunnistetaan kuljettaja? Vai onko niin, että muu perhe ajelee ja isi maksaa?
Noup, nyt on keksitty SIM kortti ja joku firma Oy, loppu hoituu räpiköiden ja sitten kun jotain pitäisi toteuttaa, niin homma kaatuu mahdottomuuteen ja johonkin lakiin.

Jaa no niin, voisihan sitä jonkun maksupäätteen laittaa autoon, mihin syötetään sirullinen ajokortti ja reaaliaikainen laskutus joka metriltä. Nets finland varmaan olisi kiinnostunut yhteistyöstä, niiden laitteethan on tunnetusti edullisia ja kilpailua ei taida olla pahemmin...

En mä kyllä usko koko hommaan. Hullun ämmän märkiä unia.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 358
Ja sitten on GPS jammeri joka autossa
Niin? Ja sitten kun katsastuksessa ei täsmää mittarilukema ja GPS:n ilmoittama lukema niin auto ajokieltoon ja xxxx-sakot niskaan. Toki mittareita voi rullata ennen katsastusta mutta tämä ei onnistu edes jokaiselta tämän foorumin nörtiltäkään. :D

Helppohan tuollainen kännykän mallinen laite (GPS ja mobiiliverkko) on teipata kojelautaan, ei siinä mitään erikoista ole.

Eniten tässä huolettaa se, että tulevaisuudessa valvonta siirretään tavallisesta matka-ajosta ylinopeuksien valvontaan. Siinä on hyvä sakkorysä...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
26
Välillä vaikuttaa tämä suomen meno yhdeltä isolta vitsiltä.
Kas kun ei suoraan laiteta jokaisen nilkkaan jotain tuollaista seurantalaitetta, voisi sitten helposti ottaa maksua vaikka pyöräilystä ja kävelystäkin, ja miksei myös vaikka siitä että istumalla kuluttaa puiston penkkiä, myös pelkästään auton kyydissä olosta voisi tuolloin ottaa hyvin maksua..
Ja tietenkin jos kuski ajaa ylinopeutta niin automaattisesti robotti postittaisi sakkolappuja..
Voitot toiminnasta tietenkin valutettaisiin ulkomaille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 586
Uskooko joku oikeasti tuohon Bernerin väitteeseen, että autoilijan kulut eivät kasva?
Kysymys lieneekin, miten berner määrittelee "autoilijan kulut eivät kasva". Muistetaan, poliitikko ei valehtele, se ei vain kerro kaikkea mitä tietää.

Jos lasketaan vain suoranaiset kulut, mitä tuosta kilometripohjaisesta laskutuksesta tulisi, mutta ei laske esim. mahdollisten laitteiden hankintaa/vuokraa mahdollisine ylläpitomaksuineen ja "välistä vetäjän" ottamaa omaa osuuttaa niin on hyvinkin mahdollista, että autoilijan (valtiolle) maksama rahamäärä ei kasva.

En muista enää missä asian tiimoilta oli artikkeli/kolumni/jokin vastaava, mutta siinä oltiin huolissaan siitä velkataakasta jonka uusi "tiefirma" joutuu ottamaa vastineeksi saamastaan infrasta. Ilmaiseksi sitä ei uudelle firmalla varmaankaan luovuteta. Muistaakseni velkamääräksi arvioitiin jotakin 15-20 mrd. euroa. Jokainen lyhennyseuro on suoraan pois väylien ja teiden rahoituksesta, ja aiheuttaa sitä kautta maksujen korotuspaineita.

Tuossa joku vertasi tätä kusetusta carunan verkkomaksuihin. Eikö parempi vertaus olisi katsastus, joka myös oli aikoinaan valtion monipoli, mutta poliittisten intohimojen takia yksityistettiin. Jokainen tietää sen harjoituksen lopputuloksen. Nythän yritetään samaa tosin suuremmassa mittakaavassa.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Tässä vaiheessa kovapokkainen tyyppi perustaisi oman firman, hommaisi Berneriltä sen tierahastusoikeuden ja varmistaisi, että itselle jää niistä kilometreistä kohtuullinen 500-600% voittoa.
Eiköhän ne oikeudet ole jo jaettu Bernerin omalle firmalle ja sen kavereiden firmoille ;) Ties vaikka Sipiläkin olis mukana näissä kuvioissa osakkaana :D

Tukholmassa on imho hienosti toteutettu tää ruuhkamaksuhommeli. Siellä on kaistojen yllä kamerat jotka kuvaa jokaisen rekkarin ja lasku tulee perästä meiningillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
213
Tukholmassa on imho hienosti toteutettu tää ruuhkamaksuhommeli. Siellä on kaistojen yllä kamerat jotka kuvaa jokaisen rekkarin ja lasku tulee perästä meiningillä.
Mikä siinä on hienoa? Jos tällaista tehtäisiin suomeen niin kuka sinun mielestä myy ne kamerat ja järjestelmät ja ylläpidot? Juha Sipilä ja Anne Berner?
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
No se on hienoa siinä, että veloitetaan niitä jotka siellä ruuhkaisilla alueilla ajavat.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Toivotaan että peli oikeasti pidetään avoimena ja että operaattoriksi pääsee muutkin kuin ministereiden kaverit ja entiset valtionyritykset. Tämä myös edellyttää sitä että byrokratian määrän tulee olla minimi. Silloin minkään ei pitäisi estää sitä, että joku pieni tekijä automatisoi prosessin siihen pisteeseen saakka, että kuluttaja voisi ostaa tuon "operaattorin" kautta ajokilometreja suoraan lähes bulkkihinnalla. Tällöin tämä "operaattori" vain läpilaskuttaisi suoraan kilometrit ja ottaisi jonkun oikeasti minimalistisen provikan tai laskutuslisän.

Tietysti riippuu siitä mihin hintataso asettuu, mutta jos nyt simppelisti kalkuloin (ei todellisen, alikanttiin lasketun) nykyisten polttoaineeseen kohdistuvien verojen pohjalta, joiden oletan nyt olevan 0,5 EUR per litra. Otetaan henkilöauto joka kuluttaa 10 litraa satasella yhdistetyssä ajossa. Tällöin siis 100 kilometrin matkalta veroa menee 5 EUR. Kilometrikohtainen kustannus olisi 0,05 EUR. Jos lasketaan (jälleen alikanttiin) että "operaattorin" asiakkaana olisi 100.000 ajoneuvoa joista kukin ajaa 10.000 kilometria vuodessa (taas alikanttiin), niin vuodessa näille asiakkaille tulisi yhteensä 1000000000 kilometria ja 5 sentin kilometrikohtaisella kustannuksella rahaa kulkisi 50 miljoonaa euroa. Eli tämä olisi vaikkapa se voluumi mitä operaattori läpilaskuttaisi vuodessa. Jos oletetaan että operaattori ottaisi (mielestäni) hyvin minimalistista provikkaa 1-2%, niin silloinkin vuodessa rahaa tulisi 1000-500k EUR operaattorille.

Mielestäni tuossa oltaisiin jo todella lähellä bulkkihintaa kuluttajille ja jos systeemissä on mitään järkeä, niin en näe miksi tuota ei voisi tehdä. Ainakin tulisi kilpailua isoille korporaatioille ja jos systeemi olisi koodattu fiksusti, niin ei sen ylläpitämisenkään pitäisi olla tajuttoman iso duuni. Toki kaikki riippuu jälleen teknisistä yksityiskohdista ja mitä oikeasti operaattorin vastuulle tulee muuta kuin myyminen. Käytännössä kuitenkin infrastruktuuri joka tämän kaiken mahdollistaa olisi väyläyhtiön hallussa, joten oletan että operaattorin toiminta on enemmänkin osto- ja myyntitapahtumia ja niiden välittämistä.

Tämä siis vain mutuilua, mutta oikeasti toivon että pienille annetaan mahdollisuus eikä operaattoriksi laiteta "avoimeen tarjouskilpailuun" vaatimuksia jotka tasan tarkkaan tiedetään vain muutamien yritysten täyttävän.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Ensi vuoden alusta polttoainevero on ilmeisesti 70,25 senttiä per litra. Tulee kalliita kilometrejä, jos tuo meinataan kokonaan korvata jollain kilometritaksalla.

Ja tuossa ideassa on melkoisia ongelmia: jos operaattori määrää taksat, niin syrjäseuduilla se autoilu muuttuu kalliista aivan helvetin kalliiksi. Henkilön reaaliaikainen seuranta taitaa olla useammankin lain vastaista ja se ei ole tasa-arvoista jos eri firmat saavat laskuttaa eri taksan per kilometri mikä eriarvoistaa eri puolella suomea asuvia eli tuokin lienee laitonta.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 361
Eikös tämä riko jo jollain tasolla yksityisyydensuojaa? Ei, en todellakaan kannata, tuossa on yksityisyysautoilu kaukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Tästä tulee varmaan uusi apotti tyyppinen hanke joka teetatään accenture/tietotunator jne valtion hovihankkijoilla. Rahaa palaa ns. vitusti ja valmista tulee joskus, jos tulee. Yksi asia on vain varmaa, veronmaksajat maksaa koko lystin ja autoilu kallistuu.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
On kyllä niin absurdi että huhhuh. Siitä oon varma että mitä tahansa muutoksia tulee niin aina kalliimmaks menee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Ensi vuoden alusta polttoainevero on ilmeisesti 70,25 senttiä per litra. Tulee kalliita kilometrejä, jos tuo meinataan kokonaan korvata jollain kilometritaksalla.
"varmentaaksesi että auto on pysäytetty, muttei pysäköity, välttääksesi "reaaliaikaisen pysköintimaksun" tarkastusmaksun, paina yksi", tai "pysäköimällä Hevonperseen-Suo-pysäköinti alueelle, hyväksyt ehdot. Maksu 1e alkavalta tunnilta", tahi "ajoit juuri 4km ylinopeutta, rangaistavuusraja... "
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kyllähän se bulkkihinnan määrittää se väyläyhtiö. Operaattori voi sitten sitä paketoida miten haluaa ja yhdistää mahdollisesti muihin palveluihin. Hinnoittelumalleistahan meillä ei ole mitään hajua vielä, mutta voisi kuvitella että jos mitään kiinteää hintaa ei ole, niin silloin kustannus koostuu väylän ylläpitokustannuksista ja ajoneuvojen määrästä jotka tuon kustannuksen jakavan. Tällöinhän homma menisi ns. reilusti että minne rahaa laitetaan niin sieltä sitä myös sitten otetaan ja toisinpäin. Tällöin vastaava hinnoittelu pitäisi myös huolen siitä, että liikenteen kasvaessa jollain tieosuudella sinne myös kohdistuisi tarvittava rahoitus tarvittavalle ylläpidolle.

Kuitenkin uskon enemmän siihen että joku kiinteä hinta asetetaan per kilometri ainakin näin alkuun, koska tuossahan on ihan tajuton määrä muuttujia ja alkuvaiheessa ei ole mitään järkeä tehdä asiasta liian monimutkaista, koska koko homma kaatuu samantien. Muutenkin esitetty aikajana on todella lyhyt eikä minulle oikein valjennut milloin tämän pitäisi olla käytössä. Väyläyhtiön olisi tarkoitus aloittaa 1.1.2018, mutta sen aloittaminen ei vielä tarkoita sitä että se on kaupallisesti toiminnassa. Järjestelmä on kompleksisuudessaan monimutkaisempi kuin Länsimetro, joten lienee hyvä että asiat tehdään kaikessa rauhassa eikä hätiköiden "ennen seuraavia vaaleja".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 437
Tässä aivopierussa on niin monta älyttömyyttä etten yhtäkkiä osaa edes ajatella kaikkia niitä. Jo heti teknisellä puolella tulee monta kysymystä mieleen.

Joka paikassa ei ole kunnollista 2G/3G/4G-kuuluvuutta, mitäs sitten tapahtuu jos ajelee paljon sellaisilla seuduilla ja valvontadata ei kulje? Tuleeko heti putkaalinnaavankeutta valvontajärjestelmän häiritsemisestä?

Entäs tuon datayhteyden kustannukset? Todennäköisesti tuokin menee ajoneuvon omistajan piikkiin.

GPS-signaalikaan ei ulotu joka paikkaan. Mitä tapahtuu jos ajaa parkkihalliin tai tunneliin? Ja itse olen huomannut että jopa joku rautatiesillan alta ajaminen saattaa katkoa GPS-yhteyttä. Ja kun signaali katoaa niin uuden fixin saaminen saattaa kestää hetken ja lokaatio on hetken epätarkka. Itse olen aika monta tuhatta kilometriä logannut GPS-signaalia ja suoraan siitä löytyvä nopeustieto heittää katkoksen jälkeen häränpyllyä ja näyttää hetkellisesti nopeudeksi esim 450km/h vaikka koko ajan on liikkunut tasaisesti 50km/h. Tottakai tuollaisesta ylinopeudesta pistetään kortti heti hyllylle kun ruvetaan nopeuttakin valvomaan.

Sitten tosiaan nuo laitteiden asennukset ja huollot, tietty vain valtuutetut liikkeet saavat tehdä noille jotakin ja tottakai hyvään hintaan. Ja jos laite hajoaa niin onko ajoneuvo heti ajokiellossa?

Tuossa nyt oli vain pari teknistä asiaa, lisäksi tietty on kaikki yksityisyydensuojakysymykset, kuinka paljon tuo koko järjestelmä tulee maksamaan jne.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
"varmentaaksesi että auto on pysäytetty, muttei pysäköity, välttääksesi "reaaliaikaisen pysköintimaksun" tarkastusmaksun, paina yksi", tai "pysäköimällä Hevonperseen-Suo-pysäköinti alueelle, hyväksyt ehdot. Maksu 1e alkavalta tunnilta", tahi "ajoit juuri 4km ylinopeutta, rangaistavuusraja... "
Toisaalta... Mietipäs miten paljon valtio säästäisi kun ei tarvitsisi pitää mitään kameratolppia tienvarsilla kun GPS kilauttaisi kaikki ylinopeudet suoraan poliisille? Saisit sakotkin reaaliajasssa ilman turhaa ajanhaaskuuta.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 206
Entäs sit kun gps vaeltaa vaikka 100km päivän aikana, vaikka auto pysyisikin paikallaan :D
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 361
Toisaalta... Mietipäs miten paljon valtio säästäisi kun ei tarvitsisi pitää mitään kameratolppia tienvarsilla kun GPS kilauttaisi kaikki ylinopeudet suoraan poliisille? Saisit sakotkin reaaliajasssa ilman turhaa ajanhaaskuuta.
Tuossa vaiheessa, jos moinen järjestelmä tulee, ei kukaan aja ylinopeutta. Ellei sitten ole estänyt GPS yhteyttä. Nyt ajetaan koska on aika pieni mahdollisuus jäädä kiinni tiellä jossa ei ole kameroita. Jos on GPS paikannus niin kiinnijäämis prosentti on about 100?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Tietysti mitä enemmän asiaa tässä nyt miettii, niin järkevää olisi että tässä olisi myös käänteinen malli väylien ylläpitäjille. Tarkoittaen että siinä missä tien käyttäjät voivat ostaa palveluita kilpailutetusti, niin toisella puolella tien ylläpitäjät voisivat myydä heidän palvelujaan kilpailutetusti. Eli päästäisiin eroon nykyisistä vuosien pituisista megaurakoista väylien ylläpidon suhteen ja mahdollistettaisiin hyvinkin ripeä kustannusten siirtyiminen kuluttajahintoihin niin hyvässä kuin pahassa. Kilpailuttaminen ylläpitopuolella pitäisi myös huolen siitä, että kustannukset väylien ylläpitoon olisivat realistisia ja todellisuutta vastaavia.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Ihan naiivia kuvitella, että Suomessa tälläisen valmistelu tapahtuisi avoimesti. Joku työryhmä salassa valmistelee systeemin ja sitten eduskunta hyväksyy. Yllättäen homma hoidetaan niin, että vain työryhmän asiantuntijoiden firmoilta löytyy vaatimukset täyttävät laitteet.
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Tuossa vaiheessa, jos moinen järjestelmä tulee, ei kukaan aja ylinopeutta. Ellei sitten ole estänyt GPS yhteyttä. Nyt ajetaan koska on aika pieni mahdollisuus jäädä kiinni tiellä jossa ei ole kameroita. Jos on GPS paikannus niin kiinnijäämis prosentti on about 100?
Ironiaksihan tuo oli tarkoitettu ja aiemmin kun samantapaisesta systeemistä oli julkisuudessa puhetta, niin yritettiin erikseen korostaa koko ajan sitä, että poliisilla ja muilla viranomaisilla ei ole pääsyä noihin tietoihin. En vaan itse usko tuohon rajaamiseen. Kun data on kerran olemassa, on helppo alkaa käyttämään sitä laillisesti tai laittomasti.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ironiaksihan tuo oli tarkoitettu ja aiemmin kun samantapaisesta systeemistä oli julkisuudessa puhetta, niin yritettiin erikseen korostaa koko ajan sitä, että poliisilla ja muilla viranomaisilla ei ole pääsyä noihin tietoihin. En vaan itse usko tuohon rajaamiseen. Kun data on kerran olemassa, on helppo alkaa käyttämään sitä laillisesti tai laittomasti.
Mut taas päästään tähän yksityisyyden suojaan..
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
@Hyrava, En usko että tuo tekniikka GPS osalta nyt olisi niinkään ongelma. Tuota dataa pystytään kyllä todella hyvin nykypäivänä jalostamaan, eli yhteyden katkeamiset tms tunnelit ovat melko hyvin hanskattavissa.

@HTK12, Liikenneviraston puolella kyllä aika hyvin on avoimuus toiminut. Tästä lienee kiitos edellisen naispuoleisen liikenneministerin Merja Kyllösen vaikka kukaan ei sitä uskoisikaan. Se laittoi kaikki sikarikerhot siellä ojennukseen ja todella moni "vanhan liiton mies" sai lähteä. Harmi vain että homma jäi kesken kun puolue poistui hallituksesta kesken kauden. Tästä seurasi myös se, että osa poistetuista henkilöistä palasi takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 437
Juu, pystyyhän tuota GPS-dataa tietty suodattamaan ja muuten jalostamaan mutta... Kun ottaa huomioon aikaisemmat valtion hankkeet niin oma luottamus niiden tunareiden tekeleisiin ei ole kovin korkealla.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Pointtina mulla näissä viesteissä on se, että ajatus voi olla jopa ihan toimiva mutta vaatii hieman enemmän kuin "nyt nopeasti päätös vielä tällä hallituskaudella jotta seuraavien vaalien voittaja ei tätä pyörrä". Valmistelu tai ainakaan siitä kerrotut seikat eivät vakuuta. Nyt vain kun on tällainen MaaS villitys menossa niin kaikki haluaa tuoda kortensa kekoon ja olla ottamassa kunniaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Eiköhän ne oikeudet ole jo jaettu Bernerin omalle firmalle ja sen kavereiden firmoille ;) Ties vaikka Sipiläkin olis mukana näissä kuvioissa osakkaana :D

Tukholmassa on imho hienosti toteutettu tää ruuhkamaksuhommeli. Siellä on kaistojen yllä kamerat jotka kuvaa jokaisen rekkarin ja lasku tulee perästä meiningillä.
Tosin ei toi Tukholman systeemi taida toimia ihan täydellisesti, kun suomalaiset, jotka ei ole kertaakaan käyneet Ruotsissa autolla, saa postitse laskuja.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/804786/Virheellisten+ruotsalaislaskujen+aalto+jatkuu
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
En ole itse koskaan laskua saanut Tukholmasta, mutta mitä siellä nyt on tullut liikuttua ruotsalaisten kanssa, niin olen ymmärtänyt että järjestelmä on otettu hyvin vastaan ja toiminut odotetusti. Kyseessä on kuitenkin enemmän perinteinen tietullijärjestelmä, eli siis tietyn tienpätkän ajamisesta tiettyyn aikaan laskutetaan ja oliko se niin että ruuhka-aikana enemmän. Sinänsä ei verrannollinen suoraan tähän hankkeeseen.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ei verrannollinen kyllä, mut ruotsissa ylipäätään tiet ovat hemmetin hyvässä kunnossa, ihan sama missäpäin ajat. Joten olis kiva jos ne klikkijournalistit median taholta kaivais tiedon, et miten ruotsissa hommat oikeasti hoidetaan...

edit.

Koska suomessahan huonokuntoisen tien kunnossapito hoidetaan niin, et laitetaan liikennemerkki molempiin päihin varoittamaan kuopista ja thats it.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Koska suomessahan huonokuntoisen tien kunnossapito hoidetaan niin, et laitetaan liikennemerkki molempiin päihin varoittamaan kuopista ja thats it.
Ja kun tie joskus kunnostettaan niin lasketaan nopeutta vähintään 20km/h ja jätetään samat varoituskyltit ihan vain varmuuden vuoksi.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ja Suomi on muka Maailman vähiten korruptoitunut maa.. yeah right.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Aloitetaampas alusta, mitä hyötyä tästä on suomen kansalle/valtiolle?
Verotulot ei pääse laskemaan uusien energiamuotojen yhteydessä. Tämä siis valtiolle.

Myös Tieto/Accenture, jolta järjestelmä perinteisesti ostetaan, tulevat saamaan suuria summia ja paljon uutta työtä. Tokihan työ teetetään jossain intiassa, joten siitä ei veroja suomeen makseta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Mut taas päästään tähän yksityisyyden suojaan..
Kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin suunnitellaan yhä SIM-korttia tai muuta järjestelmää, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
Nykyisinkin joka katsastuksessa otetaan tarkka mittarilukema ylös. Trafin sivuilta siis voi itsekin tarkistaa että paljonko autossa on ollut kilometrejä vaikkapa vuosi sitten.

Käytännössä palveluntarjoaja laskuttaisi autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla. ”Homma toimisi siis samaan tapaan kuin teleoperaattoreilla, joilla on kiinteähintaisia datapaketteja” (esim moi 4GB 6€/kk), liikenneverkkoyhtiö saisi rahansa palveluntarjoajalta, joka maksaisi teiden käytöstä tukkuhintaa. Väylämaksut voisi maksaa mahdollisesti esimerkiksi uuden auton oston yhteydessä.
Eli valtio myy tiet liikenneverkkoyhtiölle. -> Liikenneverkkoyhtiö myy tienkäyttöoikeuden palveluntarjoajalle. -> Palveluntarjoaja keksii jonkun hinnan tienkäytölle.

Liikenneverkkoyhtiön täytyy saada niin paljon tuloja, että yhtiön tulos pysyy plussan puolella. Eli tuloilla täytyy kuitata Palveluntarjoajan provisio (palkkio), autoihin asennettava laite, teiden käytöstä aiheutuvat korjauskulut, teiden ostamisesta koituvan lainan korkokulut (yhtiö ostaa nykyiset tiet valtiolta).

Valtio saa vielä verotuloja uuden auton autoverosta, ajoneuvoverosta, dieselverosta ja polttoaineen verotuksen kautta. Tien käyttömaksu siis olisi vielä uusi verotusmuoto lisää. Lisäksi bonuksena tulee liikenteen ja autoilijoiden valvonta.

Tuota sim-korttia käytetäänkin jo sähköliittymien sähkön seurantaan ja laskutukseen. Saman tyylinen boksi kai olisi tulossa autoon, mutta mukana olisi vielä GPS-paikannus. Periaatteessa riittäisi ihan nykyinen kännykkä jos se vain saataisiin lukittua jollain wifi yhteydellä autoon. Halvimmillaan voisi maksaa vaikka 50€ (kiinteä wifi-boksi autoon?), jos laite käyttää jotain 150€ kännykkää ja sen kiinteähintaista 3g tai 4g yhteyttä? Kännykän rajaton netti maksaa noin 15€/kk nykyhinnoilla. Kännykkään siis joku android tai iOS ohjelma joka lähettäisi ajetut kilometrit ja tien Palveluntarjoajan pilvipalveluun.

Tuo nyt ei taida kumminkaan mitenkään onnistua? Koska kännykkä saattaa unohtua kotiin? Eli täytyisi olla kalliimpi kiinteä ja itsenäinen boksi autossa. Lisää jonkun verran kuluja.

Jos seurantaa ei voi tehdä lakiin perustuen, niin poliisilla, ambulanssilla ja palokunnalla ei olisi pääsyä tuohon Palveluntarjoajan pilvipalveluun. Nykyiset autot sisältää jo sim-kortin ja osaavat soittaa kolarin sattuessa hätänumeroon ja hälyyttää apua paikalle.
 

Kuminaula

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
89
Eikös tämä riko jo jollain tasolla yksityisyydensuojaa? Ei, en todellakaan kannata, tuossa on yksityisyysautoilu kaukana.
Tämä. Norjassa suunnittelivat ja kaatui juuri tuohon. Ei jatkoon.
Vaan eu:ssa suoja taitaa olla erilainen haaahaaaahhaaaaaaaaä
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Nykyisinkin joka katsastuksessa otetaan tarkka mittarilukema ylös. Trafin sivuilta siis voi itsekin tarkistaa että paljonko autossa on ollut kilometrejä vaikkapa vuosi sitten.



Eli valtio myy tiet liikenneverkkoyhtiölle. -> Liikenneverkkoyhtiö myy tienkäyttöoikeuden palveluntarjoajalle. -> Palveluntarjoaja keksii jonkun hinnan tienkäytölle.

Liikenneverkkoyhtiön täytyy saada niin paljon tuloja, että yhtiön tulos pysyy plussan puolella. Eli tuloilla täytyy kuitata Palveluntarjoajan provisio (palkkio), autoihin asennettava laite, teiden käytöstä aiheutuvat korjauskulut, teiden ostamisesta koituvan lainan korkokulut (yhtiö ostaa nykyiset tiet valtiolta).

Valtio saa vielä verotuloja uuden auton autoverosta, ajoneuvoverosta, dieselverosta ja polttoaineen verotuksen kautta. Tien käyttömaksu siis olisi vielä uusi verotusmuoto lisää. Lisäksi bonuksena tulee liikenteen ja autoilijoiden valvonta.

Tuota sim-korttia käytetäänkin jo sähköliittymien sähkön seurantaan ja laskutukseen. Saman tyylinen boksi kai olisi tulossa autoon, mutta mukana olisi vielä GPS-paikannus. Periaatteessa riittäisi ihan nykyinen kännykkä jos se vain saataisiin lukittua jollain wifi yhteydellä autoon. Halvimmillaan voisi maksaa vaikka 50€ (kiinteä wifi-boksi autoon?), jos laite käyttää jotain 150€ kännykkää ja sen kiinteähintaista 3g tai 4g yhteyttä? Kännykän rajaton netti maksaa noin 15€/kk nykyhinnoilla. Kännykkään siis joku android tai iOS ohjelma joka lähettäisi ajetut kilometrit ja tien Palveluntarjoajan pilvipalveluun.

Tuo nyt ei taida kumminkaan mitenkään onnistua? Koska kännykkä saattaa unohtua kotiin? Eli täytyisi olla kalliimpi kiinteä ja itsenäinen boksi autossa. Lisää jonkun verran kuluja.

Jos seurantaa ei voi tehdä lakiin perustuen, niin poliisilla, ambulanssilla ja palokunnalla ei olisi pääsyä tuohon Palveluntarjoajan pilvipalveluun. Nykyiset autot sisältää jo sim-kortin ja osaavat soittaa kolarin sattuessa hätänumeroon ja hälyyttää apua paikalle.
Entäpä näiden korjausmaksujen lisäksin talvinen kunnossapito?:)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
@HTK12, Liikenneviraston puolella kyllä aika hyvin on avoimuus toiminut. Tästä lienee kiitos edellisen naispuoleisen liikenneministerin Merja Kyllösen vaikka kukaan ei sitä uskoisikaan. Se laittoi kaikki sikarikerhot siellä ojennukseen ja todella moni "vanhan liiton mies" sai lähteä. Harmi vain että homma jäi kesken kun puolue poistui hallituksesta kesken kauden. Tästä seurasi myös se, että osa poistetuista henkilöistä palasi takaisin.
Aivan sama miten se homma toimii liikennevirastossa kun nyt valmistelusta vastaa Berner. Homma aivan varmasti hoidetaan salassa ja sitten vaan viedään äkkiä eduskunnan hyväksyttäväksi, aivan kuten muissakin "arveluttavissa" tapauksissa on tehty. Itse en usko hetkeäkään, että tämä homma hoidettaisiin kunnialla. Äkkiä tehdään joku räpellys ja autoilija taas yllätys yllätys maksaa. Miten meni homma passin sormenjälkien kanssa? Ensin lupailtiin, että ei näitä mihinkään käytellä, ihan varmasti ei..
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Olisko tuo ajomäärän mittaus aika- vai kilometriperusteinen? Kilometreistä vissii täs puhuttu joten kuinka suuri ero mahtaisi olla kaupunki- ja maantieajolla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Entäpä näiden korjausmaksujen lisäksin talvinen kunnossapito?:)
Varmaan sekin raha otetaan aivan suoraan autoilijalta. Nykyisin lumitraktori käy pihassa kääntymässä, eli ei tarvitse kolata 200-300 metrin pihatietä. Tänä talvena on tainnut käydä kerran auraamassa.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Ja etenkin on hauskaa se, et suolataan niiin Perkeleesti marraskuun alusta joulukuun loppuun.. sit itketään perään ku määrärahat on loppu.. notta lisää rahoja pitäs saada... kunnon markkinataloutta taas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 710
Koska kännykkä saattaa unohtua kotiin? Eli täytyisi olla kalliimpi kiinteä ja itsenäinen boksi autossa. Lisää jonkun verran kuluja.
Itse olen mestari jättämään kännykän kotiin, ainakin toisen jos en kumpaakin. Eikä kummassakaan ole gps päällä, ellen jostain syystä tarvi navia. Muutenhan lasku raksuttaisi vaikka siitä että käyn koirien kanssa lenkillä, ja pitäisin kännyä mukana.
Ja niitä autojakin voi olla useampi, nyt vain yksi käytössä.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 099
Mentäskö vaan suosiolla siihen että kansalaisen identiteettijärjestelmä muutetaan nykyisistä korteista sim/älykännykkä pohjaiseksi. Kännykällä tunnistat itsesi sisään terveyslaitoksiin, baareihin, pankkiin ym. Tuo kännykkä seuraa liikkumisesi autolla, junalla, pyörällä jne ja sinulta verotetaan kohtuullinen summa käyttämästäsi yhteiskunnan infrasta ja palveluista.

Teoriassa, siis teoriassa, se kuulostaisi jopa järkevältä jos tieverkko erotettaisiin valtiosta ja maksettaisiin autoverotuksessa pelkästään tieverkon ylläpitoon menevät rahat eikä muita valtion guggenheim yms hankkeita. Mutta taitaa olla liian utopistinen ajatus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 710
Mentäskö vaan suosiolla siihen että kansalaisen identiteettijärjestelmä muutetaan nykyisistä korteista sim/älykännykkä pohjaiseksi. Kännykällä tunnistat itsesi sisään terveyslaitoksiin, baareihin, pankkiin ym. Tuo kännykkä seuraa liikkumisesi autolla, junalla, pyörällä jne ja sinulta verotetaan kohtuullinen summa käyttämästäsi yhteiskunnan infrasta ja palveluista.
Kännykkä rikki, operaattorilla ongelmia, sähkökatkot, sirussa vikaa. Eihän sähköautoakaan ladata, jos on sähköt poikki myrskyn jälkeen. Liikaa muuttuvia tekijöitä.

Suomi nyt on pieni plantti jos verrataan, kiinaan, venäjään, jenkkeihin, ausseihin jne... siellä sitä katvetta riittää.

OT: Berner ja Sipilä ei ole vieläkään saanut noottia jääviysongelmistaan:confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Luulisi että autokauppa menee ainakin ihan jäihin nyt kun kohta puoliin on tulossa tietoa miten verotus muuttuu. Nyt jos ostaa auton niin saanee maksaa täyden autoveron ja sitten kohta vielä täydet asiakasmaksut, kun taas myöhemmin ostamalla sentään säästänee ainakin vähän autoveroissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 196
Viestejä
4 215 739
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom