Jos näihin
12V W5W T10 W2,1x9,5D 2KPL - Lyhty - Biltema
viittaat, niitä saa todellakin olla vaihtamassa useamman kerran huoltovälin aikana, vaikka olisi pre-facelift V/XC70 20 tkm huoltovälillä. Hehkulamppuversiot polttimoista eivät kestä mitään, ja LED-versiot taas joutuu vaihtamaan katsastuksen ajaksi tavallisiin, mikä on ainakin xenon-valoilla varustetulla pre-faceliftillä veemäinen homma.
Samoin rekisterikilven valot (jotka käyttävät samoja polttimoita) sai uusia jokaiseen katsastukseen.
---
Omalla kohdalla ajokortti on ollut vuodesta 2000. Ensimmäiset kuusi vuotta olin ilman omaa autoa. Sen jälkeen tuli hankittua työajoa varten vajaan parin vuoden ikäinen
'04 Hyundai Getz CRDi
joka oli pre-facelift -malli kolmipyttyisellä koneella. Äärimmäisen dieselpihi auto, ainoa varsinainen miinus oli cruisen puute. Kyytiin mahtui takapenkkien selkänojat kaadettuna uskomattoman paljon tavaraa ja isojakin tavaroita, mm. täysikokoinen edestätäytettävä pesukone. Autolla oli ajettu muistaakseni noin 60 tkm, kun itse ostin sen, ja meni pelkillä määräaikaishuolloilla sen aikaa, kun omistin sen. Työpaikan vaihduttua myin auton itselleni tarpeettomana sukulaiselle, joka ajaa sillä edelleen.
Tuon jälkeen olin taas muutaman vuoden ilman omaa autoa, kun sain tarvittaessa lainattua sukulaisilta tai kavereilta ja myöhemmin silloiselta avopuolisolta. Seuraava omissa nimissäni ollut auto oli
'06 Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
jonka mittarissa oli noin 170 tkm, kun ostin sen. Erittäin siistikuntoinen ja hyvä auto, varustelu tosin oli melko perus, stereot olivat HU-650 ja penkit manuaalisäädöillä. Valot sentään olivat xenonit. Ajoin sillä noin 50 tkm. Kun vuotuisten ajojen määrä kasvoi merkittävästi, tilalle tuli
'04 Volvo XC70 D5 AWD
jonka mittarissa oli noin 220 tkm ostaessani. Ulkoa ei näyttänyt yhtä hyvältä kuin edellinen Ocean Race, mutta selvästi paremmin varusteltu, mm. HU-803 + integroitu navi + integroitu puhelin + jälkiasennettu kauko-ohjattava webasto. Ajoin tuolla Volvolla hiukan reilut 100 tkm ja olin siihen erittäin tyytyväinen. Ainoa isompi määräaikaishuoltojen ulkopuolinen korjaus oli Haldex-pumpun vaihto noin 300 tkm kohdalla.
Tämän vuoden puolella ja muutenkin lähitulevaisuudessa ajokilometrit ovat vähentyneet merkittävästi, joten kuukausi sitten tilalle tuli
'08 Volvo V70 T6 AWD
jolla oli ajettu 160 tkm ostaessani. Kunto erittäin siisti, sisätilat näyttävät iästä huolimatta juuri kaupasta ulos ajetulta ja varusteluna Summum Business, jonka päälle keskeisinä extroina vielä Four-C -alusta sekä Premium Sound System USB- ja iPod-liitännöillä. Jos elämäntilanne ei muutu aivan oleellisesti, tarkoitus olisi ajaa tuolla varsin pitkään.
Nelisylinterisellä moottorilla varustettua autoa en ole koskaan omistanut, kiitos Jeremy Clarksonin