Autohaaveet ja suunnitelmat niiden toteuttamiseksi

Onko ketjussa ketään joka olisi oikeasti toteuttanut haaveensa ja hommannut käyttikseksi jäätävän bensakrematorion? Onko ylläpito, huolto, vakuutus, polttoaine, ym kulut kaduttaneet jälkeenpäin?
Itseäni kiinnostaisi joku <10v vanha Audi tai BMW 3-litraisella bensamotilla & yli 300 hevosella mutta kun lueskelee kaikista kalliista tyyppivioista jotka voi tuurilla napsahtaa kohdalle, alkaa tulemaan toisiin ajatuksiin...
Kaikki haaveet on toteutettu autojen osalta. Ei ole ku yks JÄÄTÄVÄ bensakrematorio omasta mielestä, nuo muuthan menee meillä sukkahiellä melkein.. :cool:

- -71 Piipaa- auto (5,2L V8) ollu poikosesta asti haaveena - check (tosin vain puolikas omistajuus mulla)
- Chrysler 300 - 66 (6,3L V8), tästä haaveiltu 20v - check
- perus/yksinkertanen/luotettava -95 Jeeppi (L6 4.0 ) talviautoksi rattorinelikolla - check

Kaikki bensavehkeitä tottakai ku vihaan diisseleitä yli kaiken. Aavistuksen hidastaa tämä ikuinen työttömyys näitä haaveiden toteutumisia, mutta ei se niitä ole estäny. Säästäminen ottaa vain enempi aikaa.
Kaduttanu ei ole pätkääkään. Bensaa menee aivan saatanasti jos yhteen nuo räknäis, vaan ku ei kiinnosta. Menee mikä menee..

Korjaukset näihin on halpoja.
Jeepin korjauskulut ollu n.800€/3v/40tkm.
Craisuun meni korjauksiin eka kesän aikana n.150€/5tkm, nyt talven aikana menee muutama satku että saa muutaman jutun kuntoon, sen jälkeen ei varmaan enää tarvii suuria laitella siihen.
Piipaahan menny ehkä 2v/5tkm reilu tonni€, mut lähtökohta siinä oli aika töisevä. Nyt ei varmaan enää mene siihen ku bensaa ja PALJON! :D

Uudet autot ei ole oikeestaan ikinä kiinnostanu eikä kiinnosta edelleenkään. Ei ne tarjoa mulle mitään mitä haluaisin. Ne aivan tunnottomia paskoja joissa en saa mitään fiiliksiä. Ei ne tunnu, eikä näytä, eikä kuulosta miltään. Ja lisäksi ne on liian monimutkaisia laitteita ja kalliita korjata ja ostaa.
 
Aavistuksen hidastaa tämä ikuinen työttömyys näitä haaveiden toteutumisia, mutta ei se niitä ole estäny. Säästäminen ottaa vain enempi aikaa.
Kaduttanu ei ole pätkääkään. Bensaa menee aivan saatanasti jos yhteen nuo räknäis, vaan ku ei kiinnosta. Menee mikä menee..

Vähän OT, mutta jos olet ikityötön, niin kuinka monta vuosisataa on pitänyt säästää työttömyystuesta jotta noita Jenkki V8:a ostelee ja bensoja maksaa? Itse en ole ikinä ollut työtön, en edes tiedä paljonko työttömille maksetaan, mutta mitä olen ymmärtänyt, niin moni pienituloinenkin on hätää kärsimässä kun pitäisi jollain rahoilla sitä vaatimatonta japski-kauppakassia ylläpitää.
 
Vähän OT, mutta jos olet ikityötön, niin kuinka monta vuosisataa on pitänyt säästää työttömyystuesta jotta noita Jenkki V8:a ostelee ja bensoja maksaa? Itse en ole ikinä ollut työtön, en edes tiedä paljonko työttömille maksetaan, mutta mitä olen ymmärtänyt, niin moni pienituloinenkin on hätää kärsimässä kun pitäisi jollain rahoilla sitä vaatimatonta japski-kauppakassia ylläpitää.
Mielelläni en näitä kellekkään selvittele, mut jos tän verran avaan asiaa..

Nojoo, tuo ikuinen työttömyys on ehkä väärä sana. Pätkiä olen onneksi sillointällöin saanut tehdä, mut kyllä enimmäkseen on aika mennyt ilman töitä, valitettavasti.. Toistaiseksi olen onneksi vielä ansiosidonnaisella..

Velkaa kun ei ole latiakaan ja en juo juurikaan enkä polta, enkä tee juuri koskaan mitään heräteostoksia vaan kaikki hankinnat on yleensä tarkkaan harkittuja ja aina tarpeeseen.. Autot korjaan aina itse, varaosat tilaan jenkeistä yms.. Niin kyllä säästöön saa ihan hyvin kasaan.

Vaimohan osallistuu tähän meidän yhteiseen harrastukseen omalla panoksellaan, joten ei nämä hankinnat pelkästään minun rahojen varassa ole..
Säästökassaan menee yhteensä n. 400€ joka kuukausi ja joskus enemmänkin. Täältä rahoitetaan reissut, autot, äkilliset korjaukset yms..
 
VW Phaeton dieselkoneella tai mahdollisesti VW Passat R36 saa kyllä kuolan valumaan. Nyt opiskelijana noista saa vain haaveilla, mutta ehkä sitten joskus valmistumisen jälkeen rahaa löytyy tarpeeksi.
 
Uusista/tulevista autoista on yksi suunnattoman suuri himotus, johon ei taida lompakko kuitenkaan kovin helpolla venyä.

Bollinger Motors

Eli täyssähkö-maasturi.

Vanhoista autoista on V8:t jo kokeiltu ja nähty, vanhaa Baja1000-tyylillä rakennettua kuplaa tekis mieli, kuten myös 911-possua korotettuna ja maastorenkailla varustettuna, ja ehkä myös kanttilamppu-wranglerille löytyisi pihasta tilaa :D käyttiksenä on yksi kaikkien aikojen lempi-autoista eli 2gen Subaru Legacy, jokin siinä vaan viehättää.
 
Itsellä olisi vähän sekalainen seurakunta "(käyttö)autohaaveeksi" :bored: Kuutoskopan VW Golf R, BMW e90 335iax, vikan kopan Volvo XC70 D5 awd tai jälkimmäisen korin S80 Executivena (D5 awd) tai V8:na. Ainoat yhdistävät tekijät lienevät nelivedon lisäksi "mitä v***a..." sekä hintaluokka. Ei kai tässä muu auta kuin säästää...:D
 
Kyllä duunari voi Teslalla ajaa itse vaihdoin muutaman tonnin -97 Pajerosta pari vuotta vanhaan Teslaan. Yllätti ainakin työkaverit.:vihellys:
Hain auton Virosta ja sen kanssa piti kyllä joka paikassa vekslata kun tuo sähköauto on niin ihmeellinen asia, tai ainakin 1,5v sitten oli. Tarkoitan siis katsastusta, vakuutusyhtiötä ja verotuskuvioita.
Tuo Bollinger on kiva ajatuksen tasolla mutta möyriminen vie älyttömästi sähköä ja lataus maastossa on mahdotonta. Tämän vuoksi koko ajatus on hullu. Tuon toimintasäde on muutenkin huono kun ilmanvastus tuolla rungolla on suuri, mikäli ajat johonkin korpeen niin pitää ladata se ennekuin uskallat lähteä maastoon möyrimään. Tämä yhtälö ei voi oikein mitenkään voi toimia ellei suoraan kotipihalta (laturista) pääse maastoon.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää varmaan olla se agrikaatti perävaunussa kun mielellään pitäis olla tehokas kone, semmoinen 40-50kW olis hyvä :btooth:
 
Poikkean valtavirrasta ja vastaan, että mahdollisimman uusi saksalainen takavedolla ja mahdollisimman kattavalla määrällä teknologiaa.
 
Omana haaveena olisi joskus omistaa kesäautona jokin tehokas avo tai vanha V8 jenkki kuten charger, mustang tai vastaava.

Perus käyttöautona pakko olla dieseli kun kilsoja tulee +30tkm vuodessa, mutta en siihenkään hommaan mitään pienellä koneella varustettua mopoa huoli.
Ekana autona oli E39 Bemari 523i jonka jälkeen oli pakko saada dieseli isolla koneella niin pihaan tulo 06vm Audi A6 3.0tdi Quattro.
Audissa alkoi olee mittarissa kohta jo 270tkm ja vikoja saman verran vähitellen ilmenemään niin oli pakko saada se äkkiä vaihtoon.
Sitä vaan on niin tarkka autojen kanssa ja kovat kriteerit niin mieluisaa vaikea löytää kun ehtoina on 3l dieseli taka tai neliveto ja jotain herkkuja kiva olla varusteissakin.
Volvoja, Bemareita, Audeja yms. Tuli katottua ja lopulta päädyin vähän eksoottisempaan Jaguarin XF 3l Dieselillä.
Yli 30tkm nyt itse ajellut ja ollut todella tyytyväinen.
Seuraavaksi ois mukavaa saada XJ alle.
 
Bmw 3-sarjalainen olisi tarkoitus ostaa, varmaan tuo e46 korisarja. Hieman isompi moottori olisi kiva esim nyt katsellut 328i:tä.

Tällä hetkellä käytössä perusvarma 2 litranen junanvessa diisseli mutta kilometrejä tulee niin vähän ja sekin on kohtuullisen lyhyttä matkaa että bensa vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta.

Oman auton "hävitys" edessä ja tuollaisen bemarin etsintä, eiköhän se tässä kevään/kesän aikana löydä tiensä parkkipaikalle.

Niille ketkä kyselevät että miksi bmw niin sen saa kohtuullisen halvalla ja tekniikka on silti kehittyneempi kuin omassa -03 Astrassa.

Hevosvoimat ja takaveto tietysti myös kiva lisä :D
 
Nyt ois paikkakunnalla MX5 tarjolla ja vakavassa harkinnassa vaikka onkin tyyriimpi kuin mitä oisin valmis autoon laittamaan, toisaalta ei sitä tällä planeetallakaan ikuisuuksia eletä ja saa ton varmaan kesän jälkeen vaikka liikkeeseen myytyä jos ei muuten :D
 
Nyt ois paikkakunnalla MX5 tarjolla ja vakavassa harkinnassa vaikka onkin tyyriimpi kuin mitä oisin valmis autoon laittamaan, toisaalta ei sitä tällä planeetallakaan ikuisuuksia eletä ja saa ton varmaan kesän jälkeen vaikka liikkeeseen myytyä jos ei muuten :D
Uusikorinen? Noihan ei päästöiltään oo onneksi älyttömiä niin verokohtelu on suht iisiä kun ei ole sellanen tehokas urheiluauto. Ei siis pahin mahdollinen hankinta.
 
Vanhat mx5 on kiinnostanut siitä asti, kun kortin sain taskuun. Nuorempana kun tilaa ei tarvinnut ja työmatka oli lyhyt, niin ei ollut varaa ostaa pikku roadsteria. Sitten pitikin jo perustaa perhe ja muuttaa kauemmas töistä, joten ympärivuotiseen jokapäiväiseen käyttöön kahden ipanan kanssa oli mahdoton yhtälö, eli haave piti taas haudata. Saatiin vaimon kanssa sovittua että lastentuolit on vain vaimon mondeossa, joten siitä sitten heräsi taas ajatus kesäautosta, ja laittaa tuo käyttöauto (Farkku e46 320i) kesäksi seisontaan.
Ei muutakuin moottoripyörä myyntiin ja sehän menikin parissa päivässä kaupaksi. Seuraavana päivänä tulikin ostettua pirteän värinen NB koppanen mx5.
Toistaiseksi ei ole tippaakaan kaduttanut, vaikka 100km/pv motaria ei olekkaan silkkaa nautintoa tälläisellä pikkukinnerillä.

Jos on vain jollain tasolla "järkevästi" toteutettavissa, niin kannattaa toteuttaa haaveet. Ainakin omasta mielestä.

Ehkä joskus sitten 350z tai vastaava :p
 
Viimeksi muokattu:
Ai täällä on tällänenkin triidi :).

911 on ollut pitkään se auto mikä ostetaan joskus. Vuosi pari sitten sen ohi vähän meni Tesla sillä perusteella, että se voisi olla ainoa auto pihassa.

Nyt olisi ollut varat ostaa model 3 kun sain piirongin kaupaksi. Ilman suurempia puliveivauksia kun olisin vaan jättänyt siitä olevan lainan maksamatta ja pistänyt kaikki käteiset autoon. Sain kuitenkin ostohaluja hillittyä kun tarpeeksi veivasin asiaa excelissä ja näki kuinka helvetin kalliiksi se tulisi, ostaa kallis auto suurelta osin velaksi. Maksoin äkkiä vanhan velan pois ettei sitä asiaa jäisi enempi miettimään.

Tässä muutenkin yrittänyt elämäntapamuutosta rahojen tuhlaamisesta niiden säästämiseen ja tuo hankinta olisi romuttanut muutoksen kokonaan. Mutta pitää jotain tavotteita olla materiankin suhteen joten latasin omalle kohdalle seuraavat ehdot:

Asuntolainaa alle 100k (ei pakollinen ehto nykyisellä korkonäkymällä)
Ei muita velkoja
Nordnetissä 50k
Säästössä 20k(puskuri)
Myy/hävitä pois kaikki tavarat mitä et oikeasti käytä!
Siivoa autotalli!
Teslasta saa ottaa max 20k velkaa ja koron pitää olla alle 2%
kk tuloista 50% pitää mennä säästöön!

Tällä hetkellä mennään siinä, että asunnosta on lainaa 115. Nordnetissä 3k. Säästössä 23k. Netto 3k€ ja siitä säästöön menee joku 700€.

Ensimmäisenä tietenkin paras on yrittää nostaa säästöasetetta, kun se helpottaa muihin tavoitteisiin pääsyä. Toi 50k Nordnetti on sellanen mikä kestää kyllä väkisin aika kauan kerätä, että saa nähdä pystynkö pitämään siitä kiinni. Teoriassa 3v päästä voisi olla mahdollista, että on se täynnä. Sitten toki pitäisi repiä rahat Teslaan :O kun ei ollut tarkoitus käyttää noita siihen. Ja siihen menisi varmana pari vuotta ainakin. Eli 5v päästä vasta :/.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli haaveissa ostaa V8 sedan, no sellaisen ostin eli Lexus LS400 vm 98. Sitten vaihdoin sen avoon, josta en pitänyt ja haaveilin sitten, että ostaisin paremman avon kunnon moottorilla. No senkin ostin eli MB CLK vm 2000 3.2 kutosella.

En oikein tiedä mistä seuraavaksi haaveilisin, ehkä Ford Mustang GT avona, vm 2005 tai uudempi. Sinänsä ei ole mitään kalliimpia autoja tullut haaveiltua, mutta sen olen huomannut että autossa pitää olla jotain, tavallinen auto ei mulle kyllä toimi yhtään, joku perus-nissan on niin tylsä, jotain extraa pitää olla.
 
Itellä on alkanut polttelemaan kesäautoksi joku kasikoneinen jenkkilötkö mutta pitäs varmaan nämä muut projektit kursia ensin kasaan.. No, eiköhän nuo johonkin vaiheeseen saa tässä vuoden parin sisään niin pääsee taas nettihautomoa selaamaan.
 
Jotain harrasteautoa sitä mietin, no päädyin käytännön syistä prätkään koska helpompi säilyttää kun ei tarvitse tilaa niin paljoa. No nyt kun tuo prätkä tuossa jo neljättä vuotta niin vieläkin huomaan haikailevani jonkun harrasteauton perään:facepalm:

Ei tarvis olla mikään erikoinen tai nopea, koska prätkä täyttää ne, mutta esimerkiksi Kupla olisi symppis laite:shy:

Mut ei helvetti sentään, taloudessa on jo kaksi uudehkoa autoa ja se prätkä...:facepalm:
 
Lähemmäs 10v tässä jo miettinyt & katsellut että hommaisi jostain koriltaan ja miksei tekniikaltaankin kunnossa olevan datsun 180/celican -74 mallisena tai lähelle sitä. Jonka sitten itse kävisi tekniikaltaan läpi tehden pieniä maltillisia muutoksia mm levyjarrut joka nurkkaan ja ac kesähelteitä ajatellen.

Mietintä lähti opiskellessa liikkeelle, kun katseli mitä autoja isällä oli aikanaan. Mut ehkä sitä vielä tulee toteutettuakin, kun periaatteessa tilat olisi ja aikaa saa aina mieleiseen puuhaan ja tekemällä tulisi opittuakin tarkemmin mitä ei pidä ainakaan tehdä kun autojen räpellyksestä on jo aikaa.
 
Haaveissa ollu iät ja ajat Ponun GTO ja nimenomaan -63-65 mustana, ilkeänä ja kiiltävänä :) onneks ei oo ylimääräsiä useampia toiminta kymppitonneja joten haaveeks kyllä jääkin ilman lottovoittoa. Sama ongelma lienee corvetten kanssa, kun sen pitäis olla mielellään 50 luvulta ja ehdottomasti vanhempi kuin 70 lukulainen...
 
Oma unelma on JZA80 Supra 6spd Turbolla. Joidenkin mielestä varmaankin jonne auto, mutta mielestäni yksi hienoimpia autoja koskaan tehty! Ja saa vielä tehtyä nopean melko helposti.

Nykyinen tilanne ei oikeen salli tuollaisen hankintaa, mutta ehkä joskus sen vielä saan!
 
Eilen kävin vilkaisemassa yhtä Miataa niin ainakin selvis miksi oli niin halpa (noh, suhteessa) Parit ruostepaikat ei ny niin pahoja ollu mutta sen omistaja oli pohjassa kantavia rakenteita korjannu niin ja näin ja ois sitten varmaan useampi satanen menny siihen kun tuning osat oisin vaihtanu helvettin, vanteetkin olivat jotku 885:ät :D
 
Tollasten alkujaan hinnakkaiden vanhojen nykyään harrasteauroiksi kelpaavien autojen ongelma on, että uutena ovat maksaneet kohtalaisesti ja niillä on ajettu talvisin jne. Jos haluaa tollasen sporttisen japsin, oli se sitten mx5, s13/14 nissani tms niin kanmattaa tuoda japseista hyväkuntonen ja totutella ratin asentoon oikealla puolella.
 
Nojoo paitsi että siinäkin tapauksessa hinta nousee jo niin korkeeksi. Ja onhan se niin että oli auto mikä tahansa niin kyllä se jostakin mätänee, ja ei tuo 30 vuoden ikäseks ollu pahakaan.
 
Nojoo paitsi että siinäkin tapauksessa hinta nousee jo niin korkeeksi. Ja onhan se niin että oli auto mikä tahansa niin kyllä se jostakin mätänee, ja ei tuo 30 vuoden ikäseks ollu pahakaan.
No sit kun hakee japanista autoja eikä aja suomessa talvella ni poikkeuksetta hyväkuntosia. Itsellä on kolmas skyline menossa eikä mitään ruostevaivaa ole ollut. Japseissa kun ei samalla tavalla suolailla tai sitten talvella ajeta. Suomessa autovero pitää huolen että sportteja ostaa rikkaat joilla ei ole väliä ajetaanko talvella kun auto vaihtuj vähän väliä
 
Tälleen pikkupöhnässä voi varmaan kirjoitella ketjuun vähemmän vakavia. Mulla on haaveena uusimman sukupolven Mazda RX-5 RF, eli targakattoinen malli. Mitään järkeä tuossa ei ole, mutta olisi varmaan hauska cruisailupeli. Realistisia suunnitelmia toteuttamiseksi ei toistaiseksi ole. :D Ehkä kymmenen vuoden päästä, tai sitten ei.
 
Itsellä nyt ei sen kummempia haaveita autojen suhteen ole, muita kun että kerran elämässään pitää ainakin se yksi uusi auto saada.
Ja olen tullu siihen lopputulemaan että uuden kun ostaa, niin sillä ajetaan sitten loppuikä ja että auto kestää mahdollisimman kauan, se on oltava Mersu.
Mersuakaan en ole koskaan omistanu joten jos joskus olis fyffet kasassa uuteen E-Mersuun niin siinäpä se oma haave on. :kahvi:
Ja miksei C-Mersu kelpaa? No jos uuden mersun ostaa niin ei kait tässä ny mitään perusmallia sitten osteta.. ;)
Heh... Olin postaamassa sisällöltään lähes identtisen viestin ja varmuuden vuoksi selailin taaksepäin onko kenelläkään muulla ollut samoja ajatuksia. Ikinä en ole kovin vakavissani pohtinut uuden auton ostamista, mutta viime aikoina on käynyt mielessä että olisi tavallaan siistiä ostaa uusi auto ja ajella sillä sitten 30 vuotta / miljoona kilometriä. Luonnollisesti kaikki huollot säännöllisesti ja käsinpesut yms. suojapinnoitteet asianmukaisella tavalla. Ihan tekniseltä kantiltakin olisi mielenkiintoista nähdä että kuinka hyvin auton saa pidettyä normaaliajossa uuden veroisena jos oikein yrittää. Ja jos nyt olisi mahdollisuus ostaa se uusi auto, niin se olisi valkoinen Mersun E Coupe.

On mulla kieltämättä vähän ajankohtaisempia ja realistisempiakin suunnitelmia. Jos nyt vaikka kymppitonnin käyttäisi kakkos-/harrasteautoon, niin sillä saisi (ainakin täällä USA:ssa) helposti esim. vuosituhannen alun avo-Mustangin V8:lla. C5 Corvettekaan ei kovin paljoa vaadi lisää tuohon. Viimeiset Pontiac Firebirdit olisi myös kiinnostavia ja varmaan jossain määrin hyviä sijoituskohteita, kun ei niitä enää tehdä. Vähän vanhemmat, esim. 80-luvun, Camarot/Firbirdit ja Mustangit olisi myös aika kivoja, mutta toki tuon ikäisissä autoissa se "harrastaminen" rupeaa olemaan jo vähän vaativampaa touhua, mutta mikäs siinä.

Ensimmäinen asia joka näiden haaveiden toteuttamiseksi pitäisi tehdä on hankkia asunto jossa on tallipaikka ainakin kahdelle autolle.
 
Viimeksi muokattu:
Volvo xc90 jotenkin oudosti kiinnostaa, mutta jos vaikka semmosen joskus tulisi hankkineeksi, oppiikohan tommosten isojen autojen kanssa elämään?

Kauhistuttaa vaan miten iso tankkeri se onkin :)
 
Joku 90-luvun Japsi huokuttaisi. (Mr2, celica, mx5, skyline, evo jne.. Mr2 olikin aikanaan, vaan käytännön syistä piti luopua. Pitäisi kuitenkin neljän istuttava olla. Alkaa niitä turvallisuusominaisuuksiakin lasten myötä hieman eri tavalla vaatia. :D

Ehkä joskus vielä on liikaa aikaa ja rahaa. Perhesportit ei oikein säväytä.
 
Volvo xc90 jotenkin oudosti kiinnostaa, mutta jos vaikka semmosen joskus tulisi hankkineeksi, oppiikohan tommosten isojen autojen kanssa elämään?

Kauhistuttaa vaan miten iso tankkeri se onkin :)

Isoa nähnytkään tuo auto. Katso jenkkiautoja niin löytyy tuplasti isompia heti. Sitä paitsi mitä isompi auto niin sen parempi. Itse en yhtään välitä pienistä autoista, kun niihin mennessä joutuu kyykistelemään ja sitten isommissa vaan ovesta tullessa istut suoraan siihen penkille.
 
Isoa nähnytkään tuo auto. Katso jenkkiautoja niin löytyy tuplasti isompia heti. Sitä paitsi mitä isompi auto niin sen parempi. Itse en yhtään välitä pienistä autoista, kun niihin mennessä joutuu kyykistelemään ja sitten isommissa vaan ovesta tullessa istut suoraan siihen penkille.

No omaan Avensis-farkkuun verrattuna se on aika paljonkin isompi.
 
Eipä ole tätä nykyä haaveita, nuorempana enemmänkin. Autosta on tullut lähinnä pakollinen harmi työn puolesta. Yritän saada tarvittavat ominaisuudet mahdollisimman halvalla. Nyt olisi autonvaihto taas edessä ja kassaakin olisi operaatioon mutta koko prosessi on alkanut tympimään. Parin renkaanpotkintakierroksen jälkeen tympäännyin ja ajelen vielä vanhalla ruoskalla :dead: Tietääpähän nykyisen oikut ja ei jaksaisi uuteen tehdä tarvittavia modifikaatioita.
 
66- Mustang olisi haaveena, hyväkuntoinen semmoinen. Olisi varaa ottaa lainalla, mutta alkaa luottomäärät nousemaan aika korkealle kun tallissa seisoo jo uusi Golf. Siispä säästän ja ostan käteisellä kun tarpeeksi rahaa tilillä.

Todennäköisesti otan myös jonkun tallipaikan, ei viitsisi seisottaa semmoista avoparkissa.
 
66- Mustang olisi haaveena...
Kaikki kunnia autohaaveelle, mutta itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt näiden Mustangien arvostusta. Kyseessä kuitenkin niin yleinen harrasteauto, että noita näkee jo liiallisuuksiinkin. Tietenkin, jos kyseessä on fastback, niin silloin asia on ihan toinen.
Muutoinkin tuntuu sille, että 99% Mustang-harrastajista on enemmän tai vähemmän idiootteja. Mustang on taivaanlahja ihmiselle ja mikään muu ei ole oikea kone ku se iänikuinen V8. Muut autot kopioi kaiken Mustangista (viimeksi joku sankari alkoi jo näkemään uudessa Peugeotissa jotain, mitä oltiin "varastettu" uuden Mustangin muodoista) jne.

Omasta autohaaveesta sen verran, että se 30-luvun rodi puuttuu vieläkin tallista :grumpy:
 
Kaikki kunnia autohaaveelle, mutta itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt näiden Mustangien arvostusta. Kyseessä kuitenkin niin yleinen harrasteauto, että noita näkee jo liiallisuuksiinkin. Tietenkin, jos kyseessä on fastback, niin silloin asia on ihan toinen.
Muutoinkin tuntuu sille, että 99% Mustang-harrastajista on enemmän tai vähemmän idiootteja. Mustang on taivaanlahja ihmiselle ja mikään muu ei ole oikea kone ku se iänikuinen V8. Muut autot kopioi kaiken Mustangista (viimeksi joku sankari alkoi jo näkemään uudessa Peugeotissa jotain, mitä oltiin "varastettu" uuden Mustangin muodoista) jne.

Omasta autohaaveesta sen verran, että se 30-luvun rodi puuttuu vieläkin tallista :grumpy:

Ite en tiedä mitään harrastuspiireistä eikä mulle V8 merkkaa mitään. Mustangeista tykkään puhtaasti ulkonäön takia ja toi 66 on kaikista hienoin.

En ole mikään fanaatikko enkä edes erityisesti arvosta Mustangia autona. Satun vaan tykkäämään siitä.

Edit: jos jotain autoa arvostan niin Mazda MX5, siinä on legendaarinen mutkaisen tien auto :D
 
Ite en tiedä mitään harrastuspiireistä eikä mulle V8 merkkaa mitään. Mustangeista tykkään puhtaasti ulkonäön takia ja toi 66 on kaikista hienoin.

En ole mikään fanaatikko enkä edes erityisesti arvosta Mustangia autona. Satun vaan tykkäämään siitä.

Edit: jos jotain autoa arvostan niin Mazda MX5, siinä on legendaarinen mutkaisen tien auto :D
Joo, jos jostain autosta sattuu tykkäämään, niin mikäs siinä. Lähinnä vain omia mielipiteitä ja kokemuksia toin esille.
Mutta on siinä Mustangissa hyviäkin puolia. Osia saa niin hyvin, että voi vaikka koko auton rakentaa uudestaan.
 
Se uusikoppainen 2005> Mustang kyllä itseäni miellyttäisi kovasti, Hervannassa pyörii yksi musta yksilö ja onhan se hyvännäköinen auto. Siitä avo-GT malli kävisi kyllä oikein hyvin. Sen seuraksi sopisi hyvin toinen jenkki, eli Ford Crown Victoria tai sen rinnakkaismallit, joka on tullut nähtyä samoilla seuduilla. Näyttäisi hienolta tallissa molemmat vierekkäin, mustana tietty.
 
Suunnitelmana ajaa nykyisellä autolla vielä noin 5+ vuotta, kun sitä ei käytännössä tarvitse koskaan korjata, tankkaa vaan ja vuosittain katsastaa. Kun asuntolaina on joidenkin vuosien päästä maksettu niin sitten joku käytetty sähköauto 500km kantamalla marketista tilalle, 100% rahalla eikä velaksi. Taloyhtiön kokouksessa päätettiin jo että kun ensimmäinen täyssähköauto tulee pihaan niin asennetaan latauspisteet kaikille, johdot on jo maan sisässä valmiina.

Tosin nykyinen ajopeli vaikuttaa siltä että voisi toimia halvalla ja luotettavasti vielä hyvinkin pitkään, niin voi olla että muut hankinnat ajaa ohi autonvaihdosta vielä pidempäänkin. Velkaa en enää ota aiemmin maksetun opintolainan ja melkein maksetun asuntolainan jälkeen, ellei laskelmat osoita että esim se sähköauto laskisi kuluja niin paljon että maksaisi itsensä nopeasti takaisin.
 
Nuorempana ei ollut autohaaveita, teininä ei autot kiinnostaneet vaan tietokoneet. Kortin saamisen jälkeen ajoin kymmenen vuotta Opel Asconalla. Autokuume alkoi polttelemaan vasta ensimmäisen vakituisen työpaikan myötä, elettiin vuosituhannen vaihdetta. Kaikenlaisia haaveita oli: Opel Omega, Citroen VTS, Renault Clio Sport, Saab 9-3... Tuli roikuttua foorumeilla ja tehtyä tutkimusta asian tiimoilta. Clion olisin ostanut koulukaverilta, mutta hinta jäi aavistuksen pitkäksi.

Sitten sain päähäni että Seat Leon TS on SE auto. Taisi olla mainos paikallislehdessä mikä sai huomioni. 180hv, 7.6s 0-100, keltainen ja hinta alle 30t, mikä täydellinen kombinaatio! En tienyt Seatista mitään (edes ennakkoluuloja) joten edesmeneen Seat Club Finland Ry:n foorumi kutsui. Siellä tutustuin myös tarunhohtoiseen Cupra-versioon. Asia realisoitui kun sain vakituisen työsopimuksen, miltei siltä seisomalta alkoi kova liikkeiden kilpailuttaminen ja isäni avustuksella tilaus lähti sisään paikalliselle jälleenmyyjälle. Alkoi 4kk odotus ja viimein tammikuussa 2004 auto oli noudettavissa liikkeen pihasta. Mitään rahaa ei tietenkään ollut, vaan homma hoidettiin tyylikkäästi täysimääräisellä pankkilainalla. Kk. erä oli suuri, muistaakseni 550€ eli ihan kipurajoilla mentiin. Silti autoon tuli heti rakennettua hifejä yms., purin sisustan atomeiksi silloisen kerrostaloasunnon parkkipaikalla...

1M Leonilla tuli ajettua taas kymmenen vuotta. Edullisia kilometrejä koska mitään vikaa tuossa ei koskaan ollut. Autohaaveita oli matkan varrella Octavia RS ja Porsche 911/996. Possu kuumotteli aika tavalla, mutta PMS oireyhtymän vuoksi en uskaltanut sekaantua. Sitten tuli 2014 5F Leon Cupra, kävin piruttaani koeajolla ja pian olikin kaupat tehty. Puolen vuoden odottelun jälkeen auto oli pihassa, tällä unelma-autollani kuvittelin ajavani seuraavat 10 vuotta. Cupra rahoitettiin 9t vaihtohyvityksella, 10t omarahoituksella ja loput autorahoitusta. kk. erä 500€ eli olihan siinä maksamista. Auton hinta 37t€.

Tässä vaiheessa elämää tuli 40 vuotta mittariin, pohdin että unelmien omakotitalo on syytä ostaa nyt jos koskaan. Talo löytyi ja samalla 165t lainaa. Osalla maksoin Cupran loppurahoituksen pois, ei ehkä parasta lainan käyttöä mutta tällä mentiin. Velaton auto alla, kaikki hyvin? No eipä ollut, ensimmäisen talven aikana selvisi että talon pihaan ei etuvetoisella helpolla pääse (jyrkkä mäki suoraan tieltä). No eipä hätää koska Seat julkaisi Leon Cupra 300ST 4Drive mallin. :greedy: Äkkiä löytyi pari yksilöä (esittelyautoa) ns. nopeille kaupoille. Auton hinta kipusi 50t päälle, mutta onhan minulla velaton vaihtoauto ja rahoitus toimii. Auton tehdashinta lisävarusteineen 57t, se siirtyi minulle 1.6.2018 3000km ajettuna karvan päälle 50t hintaan. Rahoituksen kk. erä 400€ ja 26€ huoltoppari päälle. En koskaan uskonut ajavani näin tehokkaalla ja kalliilla autolla, mutta niin vain kävi. Jatko riippuu sitä miten Seat/VAG saa sähköautoja markkinoille.

tl;dr: Olen ajanut unelma-autollani viimeiset viisi vuotta, samalla käyttäauto on harraste-autoni. Kallis harrastus mutta perustelen sitä muiden rahanreikien puutteella. Tosin voi sanoa että nykyään kaikki ylimääräinen menee tuon omakotitalon ylläpitoon ja kunnostukseen. Autosta voi helposti (?) luopua tarvittaessa, talosta ei niinkään. Harraste-auto olisi varmasti ollut parempi sijoitus, mutta ongelmana on koko ajan ollut sopivien säilytystilojen puute. Unelmien omakotitalossa on loppujen lopuksi pieni ja hankala piha ja ainoastaan yksi autotalli. Kaikkea ei voi saada. :rolleyes:
 
Tuohan on ihan parasta. Oot ostanut 2004, 2014 ja nyt peräti jo 2018 uuden auton, eli ajettu ihan reilusti sen verran että sen voi sanoa kannattavan, sen sijaan että ostais käytetyn. Lisäksi autot on ollut mieleisiä.

Ei tuota nyt kannata liikaa harmitella, joku muu ostais 2-3 vuoden välein 100 tkm poljetun auton. Tiedän tällaisia useita.

Itse otin nyt liikkeestä uuden Golf 1,5 bensan huoltosopparilla ja pidennetyllä takuulla. Vaihdan sitten 2-5v välein autoa uuteen riippuen siitä miten menee töissä. Tällä käyttöautolla ajan Helsingin keskustassa eikä tehoilla ole niin väliä, enemmän vaakakupissa painoi highline varustelu.

Kyllästyin miettimään käytetyissä jatkuvia korjauksia ja huolta siitä että jotain isoa hajoaa, mielummin ajaa uudella autolla ja maksaa suht kiinteää summaa kuukausittain.
 
Autoilun kulujen vakiointi on itselläkin tavoite ja hyvin se on toteutunutkin. Ex. Cupraa joutui vähän huoltomaan takuun ulkopuolella (silloin ainoastaan 2v), senkin 500€ olisi pistänyt mieluusti johonkin muuhun. Ja perus öljynvaihtohuolto 350€, huoltosopparilla 0€. Unelmaa sekin. :cool:
 
Kaikki kunnia autohaaveelle, mutta itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt näiden Mustangien arvostusta. Kyseessä kuitenkin niin yleinen harrasteauto, että noita näkee jo liiallisuuksiinkin. Tietenkin, jos kyseessä on fastback, niin silloin asia on ihan toinen.
Muutoinkin tuntuu sille, että 99% Mustang-harrastajista on enemmän tai vähemmän idiootteja. Mustang on taivaanlahja ihmiselle ja mikään muu ei ole oikea kone ku se iänikuinen V8. Muut autot kopioi kaiken Mustangista (viimeksi joku sankari alkoi jo näkemään uudessa Peugeotissa jotain, mitä oltiin "varastettu" uuden Mustangin muodoista) jne.

Kyllähän vaan tuollainen hyväkuntoinen vuosien 64-70 Mustang on kaunis, eikä niitä niin paljoa ole, että liiallisuuksiin asti näkisi tai sitten liikun vain väärissä paikoissa.
Saahan sitä harrastaa jotain harvinaista erikoisuuttakin, mutta niillä kun tuppaa olemaan hintaa ja osien saatavuus on huonoa, niin joku tuollainen massatuotettu Mustang on siihen verrattuna varsin "taloudellinen" harrasteauto.
Kyllä tuollaisessa vanhassa jenkkilotkossa kuuluu olla V8, jos nyt kyseessä ei ole joku täysentisöity tai erittäin hyvänä säilynyt matching numbers yksilö.

Itselläni on monia autohaaveita, joista osa on järkeviä ja osa ei, mutta pyrkimyksenä olisi hommata joku sopiva Possu tai vanha Fefe kesäleluksi ennen kuin täytän 50.
Kesäpossun ( 911 996/997 tai Boxter/Cayman 987 ) ostaminen olisi jo nyt mahdollista, mutta sitten pitäisi tinkiä muusta kalustosta ja sen verran, että en ole nähnyt sitä vielä järkeväksi.
Lähimpänä haaveena olisi nyt vaihtaa nykyinen paku vähemmän ajettuun nelivetoiseen kevyt k-a versioon.
 
Viimeksi muokattu:
Omat autohaaveet pyörivät tuning skenen innoittamana japsisporteissa ja oikeastaan tarkemmin nissanin skyline malleissa. Sellanen tuli sitten ensiautoksi hommattua ja nyt menossa kolmas skyline joka vaikuttaisi olevan kiipperi. Pari halvempaa käyttistä ollut rinnalla. Positiivista noissa on se että tulevat japseista, ei ruostetta, vähän ajettuja, koneet kestää suht vakiotehoja ikuisesti, piristelynvaraa, kivat äänet jne.
 
Pitkäaikainen autohaave toteutui keväällä kun ostin avon ja ///Motorsportin samassa paketissa, kyseessä siis E46 M3 cabriolet. Nyt katselemassa toista ei-niin-järkevää autoa kun sai dieselinkin menemään kaupaksi. Ylihuomenna koeajolle facelift 760iAL:lla...
 
Jaa'a. Itsellä on pitkään ollut kiinnostuksena Wankel moottorisen pelin osto ihan harrasteeksi. Mieluusti vielä sellainen peli jota ei joka päivä näe, eli vanhemman kannan räksä. Keväällä tuli mielenkiintoinen kappale myyntiin ja tallista löytyy yksi wankel otus ikäluokkaa 1976.

Pitkään tulee tosin kulumaan että tämä pääsee taas tien päälle. Eli hankalimman kautta tulee tämä hankittua kun ensiksi piti purkaa koko auto ja nyt sitten rakentaa/korjata rungosta lähtien koko laitos. Toisaalta taas mukavaa vastapainoa arjelle tämmöinen entisöinti ainakin omasta mielestä.
 
Jaa'a. Itsellä on pitkään ollut kiinnostuksena Wankel moottorisen pelin osto ihan harrasteeksi. Mieluusti vielä sellainen peli jota ei joka päivä näe, eli vanhemman kannan räksä. Keväällä tuli mielenkiintoinen kappale myyntiin ja tallista löytyy yksi wankel otus ikäluokkaa 1976.

Pitkään tulee tosin kulumaan että tämä pääsee taas tien päälle. Eli hankalimman kautta tulee tämä hankittua kun ensiksi piti purkaa koko auto ja nyt sitten rakentaa/korjata rungosta lähtien koko laitos. Toisaalta taas mukavaa vastapainoa arjelle tämmöinen entisöinti ainakin omasta mielestä.

Näihin wankkereihin olisi ihan mukava tutustua myös, jostain syöpynyt mielikuva vaan aivojen sopukoihin jotta olisivat melkoisen vikaherkkia ja/tai huoltoa ja huolenpitoa vaativia laitteita. Toki eipä tuo N73B60:kään mikään huoltovapaa kapistus pidemmän päälle ole, saatikka autossa olevat lukuisat sähkölaitteet... :think:
 
Näihin wankkereihin olisi ihan mukava tutustua myös, jostain syöpynyt mielikuva vaan aivojen sopukoihin jotta olisivat melkoisen vikaherkkia ja/tai huoltoa ja huolenpitoa vaativia laitteita. Toki eipä tuo N73B60:kään mikään huoltovapaa kapistus pidemmän päälle ole, saatikka autossa olevat lukuisat sähkölaitteet... :think:

Tuo moottorihan se tuossa on sekä negatiivinen että positiivinen asia. Tiivisteet kestää tuurilla 100k km asti, kulutus on kova, korjaus hankalaa koska osaavia harvassa ja vaatii tosiaan aika aktiivista huolenpitoa. Muuten ovat yksinkertaisia laitteita joissa on oma fiiliksensä. Käyttöautoksi wankelia ei kannata edes harkita.
 
9-3 Saabilla tässä ajellu ja on tullu todettua, että kovin on epäkäytännöllinen tämä porrasperä. Nyt sitten tulikin tilanne, että pärjättäisiin taloudessa yhdelläkin autolla, joten minun Saab myyntiin.

Keväällä oli puhetta että lähdettäisiin kesälomareissulle Norjaan, heitin etteihän sinne nyt millään nokivasara-Hondalla viitsi lähteä serpentiiniteitä paukuttaan. Noh, reissu jäi muista syistä tekemättä.

Nämä yhdistettynä on kovasti alkanut BMW Z3 kuumottaan, rivikutosella tietty. Budjetti riittäisi ehkä jopa Z4:ään, mutta ei se vain ole yhtä komea kuin kolmonen. Se ysärin askeettisuuskin miellyttää enemmän kuin 2000-luvun harmaus.

Nyt jos saisi tuon Saabin myytyä voisi ihan konkreettisesti lähteä etsimään sitä tukankuivainta.

Cayman olisi tietty myös kiva, mutta menee jo budjetista yli. Ehkä sitten seuraavaksi...
 
Tuo moottorihan se tuossa on sekä negatiivinen että positiivinen asia. Tiivisteet kestää tuurilla 100k km asti, kulutus on kova, korjaus hankalaa koska osaavia harvassa ja vaatii tosiaan aika aktiivista huolenpitoa. Muuten ovat yksinkertaisia laitteita joissa on oma fiiliksensä. Käyttöautoksi wankelia ei kannata edes harkita.
Omalla "hovikorjaajalla" on noita useampia (pari RX-8:ia sekä RX-7:n viimeistä mallia pari) ja tiivisteitäkin on kaseihin vaihdellut useampia. Touhutonni tosiaan riittää käytännössä osiin, sitten työ päälle, niin n. 2500 euroa tarjosi hinnaksi jos joutuu teettämään (mikäli ei kammion reunat ole syöty ja lohko vaihdon tarpeessa). On kuulemma nähnyt ehjiä yli 200tkm ajettuja, mutta harvemmassa.

Noissahan ei kai se huolto niinkään ole se pointti, vaan se ajotapa. Tiivisteet pitää kierroksista ja köröttely ilmeisesti se pahin kuivattaja...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 785
Viestejä
4 547 037
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom