Autohaaveet ja suunnitelmat niiden toteuttamiseksi

Kyllähän M-bemari aina mielessä pyörii, mutta onneksi niissä on ollut sen verran isoja tyyppivikoja niissä malleissa mitä itse katselee että jää ostamatta. Ja kun tietää kuinka hyvällä pidolla keskimäärin tuollainen on ollut ja kenellä, niin ei juuri houkuta.

Eihän se ihan M5 ole, mutta e39 koppanen 540 toimii sopivan hintaisena välimallina millä harjoitella. Kasin äänet löytyy ja ajettavuus hyvä sikäli kun on pidetty kunnossa, kruisailupeliksi sopii hyvin automaattikin koska toimii tuon koneen kanssa hyvin yhteen. Ainoa miinus että ei voi vauhdista heittää vapaalle että voisi tunneleissa polkaista kierroksia koneeseen ja kuunnella kasin laulua :)
 
Kakkosauto rupeaa olemaan jo ehtoo puolella ja hieman kutkuttais hankkia joku "harrastepeli" tilalle. Eukko tykkäis kuplasta ja molemmille kävis joku jenkki mutta kun tuo käyttö on lähinnä talvikuukausina niin ei viittis mitään klassikkoa ruostuttaa. Audi S4 B5 on vähän mielessä pyörinyt kun näyttäis reilusti alle 10k€ saavan. Nelivetokin olis talvikelejä ajatellen ihan fiksu vaihtoehto. Toisaalta onko liian tavis ettei jaksa kuitenkaan innostua ja kuitenkin S varaosat on kalliita. No kattellaan ja toivotaan että kuume menee ohi ja tulee hankittua joku toinen Mondeon raato.
 
Ei oo nuo ässät kovin kummosia. Siis jos haluaa "harrastetta" ja sitä vaufaktoria. Toki jokainen tykkää mistä tykkää mutta.. Hyviä autojahan ne kyllä on ja hauskoja sellaisella vähän hajuttomalla ja mauttomalla tavalla.

Käy ainakin ajamassa ensin sellasta.

Itsekkin noita siis aikoinaan harkitsin mutta..

Eikä ne "klassikot" siihen talviajoon kuole, kunhan niistä pitää huolta.

Jos nelikkoja mietit niin omaan mieltymykseen talviajettavia vois olla esim. Mitsun evot, Tojotan Celica (voi jäädä pieneksi ja matalaksi, alustasta riippuen) Tojotalta mikä se oli se "japanin avensis" nelikolla ja kunnon koneella, vanha Nissan Pulsar, Legnum (tosin yhtä tylsä kuin s4) yms.

Toki jos Ässääkin vähän piristelee ja näin niin saahan siitäkin hauskan.

Jos ihmishinnoilla aikoo ylläpitää niin ebay tutuksi ja ite tehden..
 
Kakkosauto rupeaa olemaan jo ehtoo puolella ja hieman kutkuttais hankkia joku "harrastepeli" tilalle. Eukko tykkäis kuplasta ja molemmille kävis joku jenkki mutta kun tuo käyttö on lähinnä talvikuukausina niin ei viittis mitään klassikkoa ruostuttaa. Audi S4 B5 on vähän mielessä pyörinyt kun näyttäis reilusti alle 10k€ saavan. Nelivetokin olis talvikelejä ajatellen ihan fiksu vaihtoehto. Toisaalta onko liian tavis ettei jaksa kuitenkaan innostua ja kuitenkin S varaosat on kalliita. No kattellaan ja toivotaan että kuume menee ohi ja tulee hankittua joku toinen Mondeon raato.

Itsellä on 2kpl Audi S4 B5:sia. Ei ne varaosat ole sen kalliimpia kuin muihinkaan, saatavuus sen verran hyvä ja maailmalla näitä on paljon rakenneltu niin erikoisosien saatavuuskin hyvä. Sedani vakio tehoilla mutta ajettavuuteen panostettu senkin edestä. Avantti taas suoralle tielle tarkoitettu ja vajaa 600hp joka päiväisessä käytössä. Susi lampaan vaatteissa autojahan nämä on.
 
Tuo Mitsu Evo voisi olla myös mielenkiintoinen. Varsinkin sillon kun Mäkinen niillä vielä mestaruuksia otti niin olis kyllä kelvannut. Harmittavan monet vaan on madallettu ja RHD joten saattaa olla haaste löytää sopivaa. Pitää käydä jossain harrastajien foorumilla kattomassa kestääkö nuo vehkeet vai onko kaikki budjettiin mahdollisesti sopivat jo loppuun poljettu ja auton hintainen remontti odottaa.

Itsellä on 2kpl Audi S4 B5:sia. Ei ne varaosat ole sen kalliimpia kuin muihinkaan, saatavuus sen verran hyvä ja maailmalla näitä on paljon rakenneltu niin erikoisosien saatavuuskin hyvä. Sedani vakio tehoilla mutta ajettavuuteen panostettu senkin edestä. Avantti taas suoralle tielle tarkoitettu ja vajaa 600hp joka päiväisessä käytössä. Susi lampaan vaatteissa autojahan nämä on.
Alkuun mietin perus 1.8t vehjettä ja jos vähän olis piristänyt. Mutta tuo nykyinen vakuutussysteemi tekee sen ettei siinä juuri ota takkiin vaikka suoraan S4 ostaisi. Varsinkin kun vanhemmissa verotkin painon mukaan. Osien suhteen eikö noissa kuitenkin alusta, jarrut, turbo x 2 ole hieman arvokkaampia kuin perusmallissa? Olisko jotain vinkkiä mitä kannattaa kytätä jos lähtee katsomaan jotain yksilöä? Aika monessa ilmoituksessa on turboja ainakin vaihdeltu RS4 mallisiin.
 
Facelift mallia kannattaa katsella eli 99->.
Sisusta variaatioita on sitte montaa erillaista, paras taitaa olla Recaron nahka/alcantra, bosen kajareilla ja navilla.

Onko ylimääräisiä räminöitä moottorin alueella. Ääni voi olla pakosarja tai nokkaketju. Öljyvuodot, yleensä venttiilikopantiiviste vuotaa kulmista.
Kenen tekemä softa. Tietenkin perushuollot, jakopää ynm.

Rs4 ahtimet menee suoraan paikalleen eikä ole paljoa kalliimmat kuin s4 ahtimet ja ovat kestävämmät. Tehoja tulee jo nuilla ihan mukavasti sinne 400hp kummalleki puolelle.

Esim. Sparetolta saa edullisesti osia. Brembon jarrulevyt joka nurkkaa 300€ ja jarrupalat taakse ferodon tekemänä 25€, eteen on sitte vähän kalliimpi kun sinne menee 8kpl paloja, tais olla 70€ luokkaa.

Samaa konetta löytyy sitten A6 ja Allroadin keulalta jos haluaa isompaa tai maastompaa mallia.
 
Viimeksi muokattu:
Alkupään evoissa 1-4 (jonkun verran kai vielä 5/6? Tai ainakin muutama on tullut vastaan) se kallein vika taitaa olla koneen crankwalkkaus. Sitä kun ei oikein ennen oireita voi millään todetakkaan. Toki vasta avattu ja laakeroitu kone kyllä jonkun aikaa kestää taas.

Osaan on myös laitettu vanhempaa 6-bolt konetta, joita saa ihan inhimillisellä rahalla (jos löytää). 6-bolteissa siis ei ole tätä ongelmaa olemassa koska erilainen laakerointi. 6-boltit oli käytössä e39a vr4 galantissa, joka oli siis evon edeltäjä rallipoluilla.

Toinen vika noissa sitten on perinteinen, eli ruoste. Vanhoja japseja..

Kolmas vika on se, että iso osa noista on kiertänyt erinäisillä omistajillaan, eli ranetusvaaraa on.

Hauska peli ajella kyllä. Tosin itse en ole muutamaa kertaa enempää evoja ajellut.

Sanoisin, että jos on tarkotus ajella vaan niin ei ehkä kannata noita vanhempia "harrasteita" ottaa, ellei nyt löydä jotain viimeisenpäälle yksilöä. Mielellään edes perushommat olisi hyvä pystyä tekemään itse ja olla valmiina hommaamaan osia kauempaakin.

Evon osat tosin nyt ei ole mitenkään kullasta tehtyjä, ainakaan jos ei mitsulta tai lähifixukselta niitä kysele. Samaa peruskonetta ollu pitkään, alustan osat ja jarrut käy hyvin ristiin..

Toki jos ois budjetista tarkemmin käryä, niin helpommin suhteuttas mitä ollaan hakemassa.

Itsellä meinaa taas nousta autokuume. Ainoa vika asiassa on, että ei tuossa omassa celicassa ole mitään vikaa tai edes syytä miksi vaihtaa. Parempaa tai hauskempaa tuskin samaan rahaan saa..

Edit: Ja sitä RHDtä on turha kammota jos ei ole tarvetta usein käydä parkkihalleissa yms. Ainoa haitta sen lisäksi on että ohittaminen on vähän hankalampaa.
 
Facelift mallia kannattaa katsella eli 99->.
Sisusta variaatioita on sitte montaa erillaista, paras taitaa olla Recaron nahka/alcantra, bosen kajareilla ja navilla.

Onko ylimääräisiä räminöitä moottorin alueella. Ääni voi olla pakosarja tai nokkaketju. Öljyvuodot, yleensä venttiilikopantiiviste vuotaa kulmista.
Kenen tekemä softa. Tietenkin perushuollot, jakopää ynm.

Rs4 ahtimet menee suoraan paikalleen eikä ole paljoa kalliimmat kuin s4 ahtimet ja ovat kestävämmät. Tehoja tulee jo nuilla ihan mukavasti sinne 400hp kummalleki puolelle.

Esim. Sparetolta saa edullisesti osia. Brembon jarrulevyt joka nurkkaa 300€ ja jarrupalat taakse ferodon tekemänä 25€, eteen on sitte vähän kalliimpi kun sinne menee 8kpl paloja, tais olla 70€ luokkaa.

Samaa konetta löytyy sitten A6 ja Allroadin keulalta jos haluaa isompaa tai maastompaa mallia.

Kiitoksia. Joo Allroadikin voisi olla kiva mutta vuosimallit menee 2001 tai tuoreemmiksi ja kiinteät kustannukset hiukan nousee kun päästöveroille joutuu. S6 pitää myös tutkia, ei olis tubomurhetta ainakaan =)

Alkupään evoissa 1-4 (jonkun verran kai vielä 5/6? Tai ainakin muutama on tullut vastaan) se kallein vika taitaa olla koneen crankwalkkaus. Sitä kun ei oikein ennen oireita voi millään todetakkaan. Toki vasta avattu ja laakeroitu kone kyllä jonkun aikaa kestää taas.

Osaan on myös laitettu vanhempaa 6-bolt konetta, joita saa ihan inhimillisellä rahalla (jos löytää). 6-bolteissa siis ei ole tätä ongelmaa olemassa koska erilainen laakerointi. 6-boltit oli käytössä e39a vr4 galantissa, joka oli siis evon edeltäjä rallipoluilla.

Toinen vika noissa sitten on perinteinen, eli ruoste. Vanhoja japseja..

Kolmas vika on se, että iso osa noista on kiertänyt erinäisillä omistajillaan, eli ranetusvaaraa on.

Hauska peli ajella kyllä. Tosin itse en ole muutamaa kertaa enempää evoja ajellut.

Sanoisin, että jos on tarkotus ajella vaan niin ei ehkä kannata noita vanhempia "harrasteita" ottaa, ellei nyt löydä jotain viimeisenpäälle yksilöä. Mielellään edes perushommat olisi hyvä pystyä tekemään itse ja olla valmiina hommaamaan osia kauempaakin.

Evon osat tosin nyt ei ole mitenkään kullasta tehtyjä, ainakaan jos ei mitsulta tai lähifixukselta niitä kysele. Samaa peruskonetta ollu pitkään, alustan osat ja jarrut käy hyvin ristiin..

Toki jos ois budjetista tarkemmin käryä, niin helpommin suhteuttas mitä ollaan hakemassa.

Itsellä meinaa taas nousta autokuume. Ainoa vika asiassa on, että ei tuossa omassa celicassa ole mitään vikaa tai edes syytä miksi vaihtaa. Parempaa tai hauskempaa tuskin samaan rahaan saa..

Edit: Ja sitä RHDtä on turha kammota jos ei ole tarvetta usein käydä parkkihalleissa yms. Ainoa haitta sen lisäksi on että ohittaminen on vähän hankalampaa.

Kiitti näistä. Budjetti ei ole vielä eurolleen härmistynyt kun ollaan täällä autohaaveet ketjussa ja tuon kakkospirssin kohtaloa mietin. Nettiautosta vilkaistuna varmaan juuri tuonne EVO 3 - 4 tasalla asettuisi kuitenkin. Kyllä työkalut pysyy näpeissä mutta nosturia mulla ei ole. Autotallikin täynnä mopoja ja niiden osia joten katoksessa olen remontit yleensä tehny. Senverran kuitenkin pitäisi pysyä nipussa että tuo loka - maaliskuu menisi kohtuu luotettavasti. Kesällä pystyy repimään auki ja seisottamaan kuukausia.
 
Jo vain. Evot 1-3 on aikalailla sama auto pikku muutoksin, 4 ja 5 sitten vähän erilaisia. Koneen puolesta melko identtisiä (crankwalkkia korjattu nelosesta eteenpäin laakerointia muuttamalla) ja osat menee iloisesti ristiin. Johtosarja ja ecu tais vaihtua kolmeplugisesta neliplugiseen, tosin adapterilla yms. onnistuu.

Jos viriä aattelee niin iso osa noista alkupään ecuista ei ole flashattavia mutta sellaisia saa eebaista tai sitten piggybagilla.

Alusta ja jarrut menee hyvin ristiin, galanttiinkin meni vielä pikkumodeilla evo 5 alusta..

Mitsuklubin foorumeilla on noista tarinoitu pitkästi ja yleensä vastailevat siellä hyvin kysymyksiin yms. Toki melko hiljainen foorumi tätä nykyä, mutta muutama pätevä tyyppihän riittää..

Konehan kestää melko hyvin runtua noissa crankwalkkia lukuunottamatta. Muuten on niitä perushommia ja ruostetta.

Multa saattas muuten vapautua 6-bolt kone tässä kesän aikana aihioksi jos tahtoo rakennella kestävämmän koneen evoon.. :vihellys:
 
Ei saatana. Puski taas kauhean autokuumeen päällensä, tontilla on jo vermeitä enemmän ku hyväksi olisi ja ei oikeen mitään ois järkeä myydäkkään. Täytyy varmaan ruveta noita tontille siroteltuja hipistelemään viimesen päälle niin alkaa taas vituttamaan kaikki autot.
 
Haaveilin urheiluautosta, Räikköstäkin sponssaava Santander tuli onneksi hyvällä rahoitustarjouksella messiin ja toteutti haaveeni kesällä 2016:

14524516_10154531982533810_4212849310367626225_o.jpg
 
Kyllähän se Ferrari on itsellä haaveena. Ostohinnan lisäksi noissa on tietty käyttökulut aika korkeat, mutta ei näilläkään tuloilla tunnu ihan mahdottomalta idealta kuitenkaan. Tosin pitäähän harrasteauto(ja) olla ennen tuonkin hommaamista, joten saa nyt nähdä milloin tuon haaveen oikeasti toteuttaa.

Ihan perusduunarin tulot riittää tuollaisen ylläpitoon, jos henkilökohtainen taloudenpito ei ole mallia kaikki mahdollinen kodinelektroniikasta lähtien on hankittu osareilla / pätkällä. Ferrarin 360 on aivan jäätävä "sweetspot" mitä tulee unelman toteuttamiseen ja sen ylläpitoon kohtuullisten käyttökulujen rajoissa. Noiden vakuuttaminenkaan ei (enää) maksa mitään älyttömyyksiä, lisäksi täällä suomessa on ainakin pari "yksityistä" spesialistia jotka noita huoltavat 1/3 osalla maahantuojan luokkaa 185 euron tuntiveloituksesta ja sitä rataa.

Kannustan ehdottomasti! Hinta on maailmalla pohjamudissa / nousussa ja malli on viimeinen jossa käytettiin Ferrarin legendaarista, 50 -luvun perua olevaa aitoa kilpamoottoria -> kestää mitä vain. Lisäksi näissä on viimeisenä Ferrarina 5 -venttiiliset kannet joiden äänimaailma on jotain aivan muuta kuin uudemmissa, mökäputkilla tai ilman. Ainoa ongelma on se, että sillä tekee sitten mieli ajaa kokoajan mutta se tulee sairaan kalliiksi arvonaleneman, huoltokulujen ja ihan pelkän polttoaineen kulutuksen muodossa...
 
Eikö tuollainen "yksityinen" specialisti ole pahempi arvonaleneminen kuin se että niitä kilometrejä nyt vähän enempi syntyykin. Laadukas huoltokirja oli paperinen tai sähköinen kun tuntuisi ainakin itsellä tuollaista ostaes aika merkitykselliseltä. Tai sitten saa tuolla yksityisellä olla nimeä niin että tunnetaan parempana kuin maahantuoja.
Ferrarien ostajathan on kuuluisia siitä että huollot pitää tehdä nimenomaan Ferrarin omilla sertifioiduissa huoltoliikkeissä, mukaan lukien sellaiset huollot, jotka ei vaadi mitään erikoistaitoja/työkaluja. Arvo laskee aika paljon jos autoa huollattaa jossain muualla. Toki voihan noi yksityiset specialistitkin olla sertifioituja.
 
Mites te keillä on ollut haaveena mahdollisimman tehokas auto niin mitkä on ollut fiilikset ensimmäisten omistuskuukausien aikana ja sen jälkeen?

Itellä nyt MP:n kanssa vähän mennyt niin kun hommas sen unelmapyörän sieltä 00 vuodelta niin eka kuukausi oli fiilikset katossa. Nyt vuoden-parin jälkeen lähinnä ärsyttää kun ainoa missä tehoa melkein voi käyttää on 1. vaihde motarin rampissa. Kaikki muu on ylinopeutta niin paljon ettei hanuri kestä jäädä kiinni. Radalla tietty voi käydä mutta ei se oikein ole enää ollu mun juttu. Tekniikkaa tietty osaan edelleen arvostaa mutta ajaminen on välillä aika turhauttavaa.
 
Mulla on ollut arkikäytössä Impreza STI ja Forester STI. Molemmat tuntui alkuun hauskalta ajaa mutta aika äkkiä tympii väärän puolen ohjaus (parkkihallit, ojan puoleen / seinän viereen pysäköinti) ja moottoreiden luonne. Vaatii reilummin kierroksia että alkaa tapahtumaan ja ajomelu on kova. Hienoja autoja mutta ei tarjonneet päivittäiseen ajoon mitään erityistä, nyt mennään tehokkaalla dieselillä ja tuntuu paljon sujuvammalta.

Tulevien vuosien haaveena olisi ostaa jokin järkevän hintainen jenkki v8 ihan vaan koska sellaista ei ole koskaan ollut ja niiden äänien takia.
 
Mites te keillä on ollut haaveena mahdollisimman tehokas auto niin mitkä on ollut fiilikset ensimmäisten omistuskuukausien aikana ja sen jälkeen?

Itellä nyt MP:n kanssa vähän mennyt niin kun hommas sen unelmapyörän sieltä 00 vuodelta niin eka kuukausi oli fiilikset katossa. Nyt vuoden-parin jälkeen lähinnä ärsyttää kun ainoa missä tehoa melkein voi käyttää on 1. vaihde motarin rampissa. Kaikki muu on ylinopeutta niin paljon ettei hanuri kestä jäädä kiinni. Radalla tietty voi käydä mutta ei se oikein ole enää ollu mun juttu. Tekniikkaa tietty osaan edelleen arvostaa mutta ajaminen on välillä aika turhauttavaa.

No se on kyllä luonteesta kiinni jos ei sitä venttiilinnousua osaa turvallisesti kokeilla ihan yleisillä teillä. Ei kannata klo 16:00 työmatkaliikenteessä tötöillä mutta kyllä suomi on niin autio maa että sitä vapaata baanaa missä et ketään vaaranna, löytyy kyllä aivan varmasti riittämiin.

Ennemminkin noi omat vehkeet on saanu sitä lapikasta niin paljon ettei se kulkupuoli miltään tunnu enää hetken päästä.
 
No se on kyllä luonteesta kiinni jos ei sitä venttiilinnousua osaa turvallisesti kokeilla ihan yleisillä teillä. Ei kannata klo 16:00 työmatkaliikenteessä tötöillä mutta kyllä suomi on niin autio maa että sitä vapaata baanaa missä et ketään vaaranna, löytyy kyllä aivan varmasti riittämiin.

Ennemminkin noi omat vehkeet on saanu sitä lapikasta niin paljon ettei se kulkupuoli miltään tunnu enää hetken päästä.

Joo korvien välissähän se rajoitin on ettei oikeen lähde enää. Nuorempana tuli kaikkia sankaritekoja tehtyä mutta nyt jää noihin muutaman sekunnin 0-200 rykäsyihin joskus ja jouluna. Mutta ei siinäkään vielä pääse edes 3. vaihteella rajottajaan.

Löytyy kyllä pätkää jossa riski muiden vaarantamiselle on pieni, joskaan ei olematon. Hankalampi homma on olla vaarantamatta itseäni, oman perheen taloudellista tilannetta tai satunnaisia eläimiä. Täysin turvallista en usko löytyvän.
 
Elukat ne itseäkin yleensä eniten jännittää. Aina joku monsteri voi hyökätä eteen. Täytyy koputtaa puuta kun ei vielä ole tullut ajettua mitään peurakolaria tmv.
 
Kauheet poltteet hankkia kans Jaguari. Tosin musta XF 3.0d. Katselin 2010 -> malleja kun ovat niissä kuulemma alkupään ongelmia korjanneet.

Tuntuu vaan älyttömän tyhmältä laittaa autoon ~25k€.
 
25ke on kuitenkin suht kohtuullinen summa vielä normi palkansaajalle ja ainakin itse saan autoilusta sen verran mielihyvää että kyllä sitä nyt puolet vuosipalkasta voisi autoon hyvin sijoittaa.

Ei muuta kun kaupoille vaan ;)
 
Haaveena on tällä hetkellä -69 Ford Torino GT Fastback. Auto on jo katsottu ja @Welmari sitä säilyttelee kunnes saan rahulit kasaan :tup:

Ikuisuusprojektiksi tuo tulisi tallia täyttämään ja korigrilliin sen tulisin seuraavaksi ainakin kolmeksi vuodeksi istuttamaan. Eli aivan täysin paljaaksi ja kaikki pellit nätiksi, toki myös 351W kone ja muu tekniikka uusiksi. Koneen osalta myös melkoista virittämistä tiedossa :)

Siinäpä oma autohaave ainakin seuraavaksi 7 vuodeksi :rofl:
 
Tullut nyt reilu vuoden päivät rallattua 2013 Fiesta ST Mountune MP215 ja alkaa pikkuhiljaa nälkä kasvamaan ja tekis mieli vaihtaa jossain vaiheessa Focus RS:ään. Tai sit uudenkarheeseen Ecoboost Mustangiin... vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa :)
 
Celikan kanssa on nyt päästy siihen vaiheeseen, että meinaa unohtua tolla ajaa koska lapset. Tai kyllä ne sinne kiinni saisi, muttakun muka hankalaa kun ei ole takaovia ja onhan tuo toki matala myös niitä sinne könytä.

Nyt sitten mietin että löiskö seisomaan talliin pariksi vuodeksi tuon vai möiskö pois ja ostas jonku takaovellisen harrasteen tilalle.. Toki jos talliin laittasi niin siinähän sitä samalla korjailis kauneusvirheet pois ja vähän voimapalikkaa jajaja.. Vaimo sekä lompakko varmasti kiittäisivät.
 
Onko ketjussa ketään joka olisi oikeasti toteuttanut haaveensa ja hommannut käyttikseksi jäätävän bensakrematorion? Onko ylläpito, huolto, vakuutus, polttoaine, ym kulut kaduttaneet jälkeenpäin?
Itseäni kiinnostaisi joku <10v vanha Audi tai BMW 3-litraisella bensamotilla & yli 300 hevosella mutta kun lueskelee kaikista kalliista tyyppivioista jotka voi tuurilla napsahtaa kohdalle, alkaa tulemaan toisiin ajatuksiin...
 
No, mulla on ollu useampiakin, tosin työmatkaajossa yms. Aina siis ollu olemassa toinen auto pidemmille matkoille.

Bensaahan ne syö kaiken mitä antaa, vikoja vanhoissa on, osat maksaa rahaa. Noiden kanssa auttaa jos a: osaa itse korjata b: ebay yms. on osien kanssa ystävä.

Toinenkin kinneri tjsp siis kannattaa suunnitella että pääsee töihi ja takaisin, kun persaukisena odottelet kiinasta osia ja yrität löytää aikaa korjata se paske.

Muutenhan tossa ei mitään. Henkisesti vaan suhtautuu kuten harrasteeseen eli kaikki aika aika ja rahat menee :dead:
 
No, mulla on ollu useampiakin, tosin työmatkaajossa yms. Aina siis ollu olemassa toinen auto pidemmille matkoille.

Bensaahan ne syö kaiken mitä antaa, vikoja vanhoissa on, osat maksaa rahaa. Noiden kanssa auttaa jos a: osaa itse korjata b: ebay yms. on osien kanssa ystävä.

Toinenkin kinneri tjsp siis kannattaa suunnitella että pääsee töihi ja takaisin, kun persaukisena odottelet kiinasta osia ja yrität löytää aikaa korjata se paske.

Muutenhan tossa ei mitään. Henkisesti vaan suhtautuu kuten harrasteeseen eli kaikki aika aika ja rahat menee :dead:

Sama ajatukset täällä.
Tila korjata/säilyttää kannattaa laskea mukaan menekkeihin.
 
Joo senkin tosiaan tarvitsee. Nimim. Jakoremppa parkkipaikalla -15 pakkasessa ei ole laatuaikaa oman harrastuksen parissa. Vaikka akka kuinka niin väittäisi.

Toki sen verran voin kannustaa että oppii sitä autoa vanhempanakin korjaamaan ja ropaamaan. Itsellä lähti harrastaminen vasta vanhemmalla iällä, lähinnä tilanteiden pakosta kum jossain mielenhäiriössä olin persaukisena mennyt ostamaan parikin erikoisempaa autoa ja toisesta nasahti kk-laakerit, toisesta katkas jakohihnan. Rahaa minimit, joten google auki ja vähänkään autoista tajuavia tuttuja pommittamaan, merkkifoorumit täyteen tyhmiä kysymyksiä. Koneet levälleen tallin lattialle ja kaupasta kaljaa niin maan vitusti ja pari kk myöhemmin molemmat paskeet jopa liikkui taas omin voimin. Siperia opettaa. Emmä vieläkään noiden ropaamisesta juuri nauti, mutta koska köyhyysongelma niin pakko tehä ite..
 
W124 500E olisi kiva harrasteauto, jos olisi erillinen talli moisen säilyttämiseen. Härskeinhän tuo olisi ilman minkäänlaisia ulkoisia poikkeamia perus-W124:stä ja mielellään vielä 200E-tekstillä takakontissa :D

Noh, kyllä niitä "super"turbo W124:ia on nettiautossa, halvempia kuin nuo 500E:t ja monesti eivät eroa vakio 200D:stä ulkoisesti.
Superturbo = 100kw/litra.
 
Itseäni kiinnostaisi joku <10v vanha Audi tai BMW 3-litraisella bensamotilla & yli 300 hevosella mutta kun lueskelee kaikista kalliista tyyppivioista jotka voi tuurilla napsahtaa kohdalle, alkaa tulemaan toisiin ajatuksiin...

Mulla on nyt ollu kaks viimistä käyttistä lastutettu Audi S3 ja nyt vähän piristetty BMW 335i. Eikä nyt yhtään kaduta. Audin kytkinremppa oli toki vähän hinnakas kun en älynny hommata kaksoismassaa etukäteen, niin piti ostaa kalliimman kautta... Eihän noissa muuten mitään sen ihmeempää murhetta ja jos nyt ei duuni vaihdu kaupparatsun hommaan, niin kyllä seuraavakin auto on joku vastaavan henkinen. Ihan kiin minkä tahansa vanhan auton kanssa, kannattaa olla vähän puskuria budjetissa.

Varmaan joku oikeesti eksoottinen pirssi voi olla kallis pitää käyttiksenä, mutta eihän noi vähän sportimmat perheautot nyt mitään ylivoimaisia ole.
 
Kyllä siellä sellaisia kalliita yllätyksiä on joukossa, mitä ei tavallisessa autossa ole. Eikös Audin V8 termostaatti esim ole aika kallis vaihtaa kun purkamista on niin paljon, tai vaikkapa startti V-kulman sisällä Lexuksen V8 koneessa yms. Yksi mikä itseäni aikoinaan yllätti oli renkaiden kallis hinta verrattuna perusautoon. Mutta onhan se tuollaisemmassa erikoisemmassa autossa ihan oma fiiliksensä, tavalliset autot on tylsiä sen jälkeen.
 
Renkaat on onneksi sellainen kohde, että yleensä on aikaa vähän katella tarjouksia. Varmaan sitten kun mennään oikeesti leveisiin gummeihin, niin ne on kalliita vaikka minkä tekis. Omiin kulkineisiin kun on pärjänny näillä 255-mitoilla, niin on päässy kohtuu kustanniksilla.

Termareita ei oo kyllä monesti tarvinnu vaihtaa ja ainoa starttivika oli BMW Z4, jossa se on nätti vaihtaa. Yritän vain sanoa, että ei se riski välttämättä realisoidu vaikka autossa olisikin jotakin potentiaalisesti kalliita remppakohteita. Ei silti, on mulla yksi kolleega jolla on joka autoissa ollu abouy kaikki ne kalliit tyyppiviat. Ajaa nykyään liisarilla - ihan ymmärrettävästi =)

Elämä on pitkävetoo, joskus satuu kohdalle ja joskus ei - ja kertoimet vaihtelee...
 
Renkaat on onneksi sellainen kohde, että yleensä on aikaa vähän katella tarjouksia. Varmaan sitten kun mennään oikeesti leveisiin gummeihin, niin ne on kalliita vaikka minkä tekis. Omiin kulkineisiin kun on pärjänny näillä 255-mitoilla, niin on päässy kohtuu kustanniksilla.

Termareita ei oo kyllä monesti tarvinnu vaihtaa ja ainoa starttivika oli BMW Z4, jossa se on nätti vaihtaa. Yritän vain sanoa, että ei se riski välttämättä realisoidu vaikka autossa olisikin jotakin potentiaalisesti kalliita remppakohteita. Ei silti, on mulla yksi kolleega jolla on joka autoissa ollu abouy kaikki ne kalliit tyyppiviat. Ajaa nykyään liisarilla - ihan ymmärrettävästi =)

Elämä on pitkävetoo, joskus satuu kohdalle ja joskus ei - ja kertoimet vaihtelee...
Jos pitää olla jotain merkkirengasta, niin sitten on kallista leveimmissä kokoluokissa. Sen sijaan jos merkin ei ole pakko olla arvostettu ja hinnan kallis, niin ei leveätkään kovin kalliita ole. Itse juuri uusin takagummit 285 r19 koossa ja hintaa oli yhteensä 160€ toimituskuluineen. Niillä kun ajaa 2-3 kesää niin ei paha hinta ole. Ja ominaisuuksiltaan täysin riittävät, etten jopa sanoisi hyvät 0-250km/h välin nopeuksille.
 
Arvoisat beduiinit, olemme kuunnelleet toiveitanne ja tuotekehittäneet tarpeisiinne soveltuvan all around - mallin. Tästä kun hankitte ajoneuvonne niin naapurinne kalpenevat kateudesta. Tervetuloa tutustumaan. Kahvi- ja vesitarjoilu!

Uutuusmallimme vuodelle 2017 ominaisuuksista mainittakoon:

* Ilmastointi (riippuen ilmastosta)
* Jatkuvatoiminen neliveto
* Erillisjousitus matkustamo - osastossa
* Runsaasti pääntilaa
* Kaksivärinen erikoismaalaus vanteissa
* Nahkaverhoiltu vähäkulutuksinen voimanlähde
* Teho n. 1 hv (0.74 kW)
* Hiekkapuhallettu korirakenne olosuhteet huomioon ottaen
* Saatavana myös kameli - voimanlähteellä varustettu malli pidempiä ajomatkoja varten. Kysy lisää myyjältä.

Huristele sinäkin horisonttiin (tai ainakin seuraavan hiekkadyynin taakse) ja anna muiden maistella pölypilveäsi!

p%C3%B6s%C3%B6-png.8097


Peugeot - drive of Your life
 
Onko ketjussa ketään joka olisi oikeasti toteuttanut haaveensa ja hommannut käyttikseksi jäätävän bensakrematorion? Onko ylläpito, huolto, vakuutus, polttoaine, ym kulut kaduttaneet jälkeenpäin?
Itseäni kiinnostaisi joku <10v vanha Audi tai BMW 3-litraisella bensamotilla & yli 300 hevosella mutta kun lueskelee kaikista kalliista tyyppivioista jotka voi tuurilla napsahtaa kohdalle, alkaa tulemaan toisiin ajatuksiin...
Joo, meillä ollut kohta neljä vuotta 335i N54 moottorilla. On mahtava auto kaikin puolin mutta nyt joutuu luopua kun tarvitsee vielä enemmän tilaa. Moottorihan on suhteellisen perustekniikkaa missä ei esim vaparivastaavaan ole muuta eroa kuin turbot. Ei vaadi mitään ihmeempää huoltoa perusmalleihin verrattuna ja osoittautunut reippaasti viriteltynäkin erittäin kestäväksi. Lisäksi auto on automaattilaatikolla vielä todella helppo ajaa vaikka löylyä olisi enemmänkin. Meilläkin tuo on perheen ainoa auto. Kalleimmat osat ovat todennäköisesti juuri turbot (tai lähinnä niiden vaihto on aika työlästä, itse turbot maksavat 500€/kpl uutena) ja sitten korkeapainebensapumppu, suuttimet ja vesipumppu. Omaan nuokin on vaihdettu. Eikä tuo nyt ihan älyttömästi edes kuluta kuin ehkä nurkka-ajossa. 235 on päästöt.

Jos kiinnostaisi ostaa tuo niin pistä viestiä. Laitan lisää infoa ja itse asiasta/automallista voidaan jatkaa keskustelua täälläkin.
 
Olen aina ollut haaveilijatyyppinen autohörhö ja kovasti toivonut että voisi olla varaa omistaa ja ajella ns. sports car -luokan kulkineella. 2015 ostin siistikuntoisen 2003 Mazda MX-5 avon, josta nautin suunnattomasti. Ei sen takia, että auto on avomallia, vaan siksi että siinä on klassinen sporttiauto makealla ajettavuudella. Kyllä 95% suomalaisista autoista on tylsiä kun vertaa esim. MX-5seen. Viime vuonna tarjoutui ostettavaksi E46 M3 2001, johon sitten haksahduin. Nyt on bemmi otettu ajoon horroksesta ja Mazda myyty. Avopuolison farkku Focus toimii yhteiskäyttiksenä ja bemmulla koetan kurvailla vaihtelevasti sitten hupimielessä.

Eniten autoharrastuksessa harmittaa valtion määräämät pakolliset käyttökulut kuten verot sekä rakentelun ja muokkauksen estävät katsastusmääräykset. Tiloja on kovin huonosti suburban noobille eikä kotipihalle voi käytännössä rakentaa ropausta varten mitään harrastukseen vihittyä tilaa.

Onneksi joitakin helpotuksia on esim. vakuutusten suhteen tullut kun nyt saa saman liikennevakuutuksen bonuksen useaan autoon.

Amerikassa taitaa olla autonharrastus helpompaa, mutta on elämisessä muutakin kuin polttoainekrematoriot :tup:
 
Toki noiden "vanhojen" muutteluahan on helpotettu ja osin uudempienkin.

Tuo tilojen puute se monilla kaataa hommat. Itekkin aikoinaan kuljin 55km suunta autoa ropaamassa kun oli ainoa omalle lompakolle sopiva tila siellä asti..

Vähän aikaa pyöriteltiin kaverin hallissa myös yhdistyspohjalta nuorille tiloja ropata autojaan, mutta se kaatu sitten lopulta kaverin muun elämän kiireisiin ja mum muuttoon yms. Tollasia on mielestäni parilla kaupungilla olemassa mutta taidettiin se pieni hetki olla ainoa "yksityinen".

Jos ois nykyään tiloja ja aikaa niin hyvinkin lähtisin samaan uudelleen.
 
Se siinä onkin kun ei ole taitoja eikä tiloja rassailla unelma(painajais)-autoa, ainoa vaihtoehto on mennä pajalle lavetilla ja lakki kourassa :sori: Halppisosat nyt vielä osaisi metsästää itse netistä, asentamisen jätän pajan tehtäväksi.
 
Niin, sekin on toki suhteellista että mikä on kallista. Ei esim tuon celikan osat ole jarruja/alustan tiettyjä osia lukuunottamatta sen kalliimpia kuin jonkun audinkaan turbokoneisen.

Kalliiksihan sekin tulee kun "uus" vaggine alkaa öljyä juomaan ja myyjä/maahantuoja/audi pesee kätensä hommasta :cool:

Lähinnä pahin kuoppa näiden kanssa on nimenomaan tietyt "kalliiden" osien mallit sekä ruoste. Muuten noita saa korjailla samaan tahtiin kuin muitakin saman ikäisiä. Toki se lompakolle käy kaikissa tapauksissa jos muilla teettää.

Kattelet ensin osien hintoja ja vertaat siihen toiseen vaihtoehtoon. Otat huomioon sen että se paska saattaa laueta totaalisesti tai ruostua pystyyn ( kuten toki voi "tavisautokin") ja laskeskelet erot vakuutuksissa ja bensakuluissa.

Vähillä ajoilla ei sitä eroa loppuviimein ihan hirveästi tule, ellei se laukia koko paska.

Toki yleensä nämä ob hankintahintansa puolesta kategoriassa "vituttaa jos porsii kokonaan" joka on se suurin riski. Toki näillä myös yleensä on ajettu ja tullaan ajamaan kuluttavammin kuin peruskipoilla, joka sitten syö tiettyjä kuluvia osia.
 
Pistetään haaveet tähän, niin on kirjoissa ja kansissa:

- BMW E39 M5 Facelift (yhtään Bemaria ollu, mutta jotenkin tuo E39 on aina kiehtonut)
- Chevrolet Silverado 8.1 bensa tai Dodge Ram Hemillä
- BMW X5 tai MB ML/GL
 
Onko ketjussa ketään joka olisi oikeasti toteuttanut haaveensa ja hommannut käyttikseksi jäätävän bensakrematorion? Onko ylläpito, huolto, vakuutus, polttoaine, ym kulut kaduttaneet jälkeenpäin?
Itseäni kiinnostaisi joku <10v vanha Audi tai BMW 3-litraisella bensamotilla & yli 300 hevosella mutta kun lueskelee kaikista kalliista tyyppivioista jotka voi tuurilla napsahtaa kohdalle, alkaa tulemaan toisiin ajatuksiin...

Käyttikseksi miettisin hiukan tarkemmin, mutta kakkosautona on tuollainen 540 e39 Penari (=4.4L V8 @ ~300hp). Onhan tuossa paljon autoa pikkurahalla, mutta 20v ikä tietysti tekee sen että jotain pientä todennäköisesti joutuu aina laittamaan. Bensaa menee kaikki mitä tarjotaan, renkaita toinen mokoma (taakse)... nuo juoksevat kulut on aina sellaisia hankalia hahmotettavia, tuntuu kovalta laittaa 200e kuussa bensoihin jos ajaa vähänkään enemmän. Ja samalla hakee kaupasta 20ke+ auton jonka arvo laskee vähintään samaa tahtia tai nopeammin niin se onkin sitten ok eikä olevinaan haittaa... ja sitten kuitenkin pitää laittaa se 100e kuussa polttoaineisiin siihenkin...

Itse mietin tuon leikkikalun hankinnan niin, että en korkealta tipahda vaikka menisi paaliin oman omistuksen jälkeen jos tulee liian suuri korjaustarve. Tai sitten nostaa pukeille ja saa seistä pihassa seisonnassa odottamassa motivaatiota tehdä asialle jotain. Käyttöauton kanssa ei ihan sama juttu, enkä itse tässä iässä olisi erityisen innoissani talvipakkasilla tai vesisateessa tekemässä jotain remppaa koska pitää päästä aamulla töihin...
 
Haluan Tesla Model S:n tai edes Model 3:n.

Nyt ajan 1997 ostamallani Volvo 855 kaikilla mausteilla, ja siitä nyt vain ei pääse eroon. Ei ole rahaa uusia... ja tuolla on ajettukin vasta 159k.
 
Itselläni on jo jonkin aikaa suunnitelmissa ollut juuri tuo Mazdan MX-5. Ketterä ajettavuus, yksinkertainen tekniikka ja osien valtava saatavuus vetävät puoleensa. Säännölliset ja kohtalaiset tulot kyllä on mutta nuukana miehenä en vielä ole suutannut ostaa. Piti ensin hommata kohtuuvarma käyttis (-07 bensa Avensis). Tässä syksyllä/talvella/keväällä tulee kytättyä mikäli sopivaa eteen tulee. Tämä haave siis jo aika lähellä. Mallina alkupään NA tai <-01 NB.

Toinen haave olisi V8 omistaminen. Näitäkin on kyllä tarjolla kohtuu huokeasti. Väyrysen V8 tai bemarin 540 olisivat "hyviä" vaihtoehtoja tuollaiseksi kruiseriksi.
 
Onhan se V8 kiva omistaa ainakin kerran elämässä, mukava cruisailla menemään. Just se alakierrosten vääntö on ainakin itselleni se mukavin osuus tuossa. Eipä ne kauhean kalliita enää ole merkistä riippumatta ja kun ostaa max vuosimallin 2000 niin ei ole ajoneuvoverotkaan niin iso ongelma.
 
Olisi tuossa kohtuu lähellä 7-vuotta tallissa ollu NA mx-5 kohtuu hintaan myynnissä mutta kun ei ole tiloja missä värkätä niin ei tuota viittis tuohon säitten armoillekkaan käydä kärräämässä :btooth:
 
Tesla Model S ois haaveena ja esteenä lähinnä on kehtaako duunari sellaisella ajaa..
 
Olisi tuossa kohtuu lähellä 7-vuotta tallissa ollu NA mx-5 kohtuu hintaan myynnissä mutta kun ei ole tiloja missä värkätä niin ei tuota viittis tuohon säitten armoillekkaan käydä kärräämässä :btooth:
Samaa vehjettä ollaan katseltu. Itselläni täysin vastaava tilanne. Ei rivarin pihassa tuollaista viitti :D Hieman hämää tuossa ilmoituksessa tuo sisätiloissa säilyttäminen. Kolmannessa kuvassa näkyy takalasilla pressu ja viimeisessä kuvassa eturengas painunut maahan 6-8cm. Sanon että pihalla on maannut.
 
Tuli ostettua ehkä vähän heräteostoksena MX5 NB kun kohtuuhintaan sai siistin yksilön. On kyllä hauska peli! Tai onhan sitä jotain sporttia tehnyt aina mieli mutta kun tuli käytyä kaverin 260hp turboaudin kyydissä niin hankintapäätös "urheiluatosta" oli sinetöity :D

Ennestään pihasta tosin löytyy jo Grand Vitara cabrio mutta eikai avoautoja voi koskaan liikaa olla :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 780
Viestejä
4 546 965
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom