Australia kielsi myös Youtuben alle 16- vuotiailta

Erityisesti teinit, joita tässä on tarkoitus suojella, ovat yleisesti aivan kädettömiä IT-asioissa. Vain koulutetuilla ammattilaisilla voi olla tarvittavaa osaamista EU-suojauksen kiertämiseen. :kahvi:
Pääsääntöisesti näin onkin. Ei ne tiedä edes mikä on tiedosto. Kun käyttö keskittyy mobiiliin, niin ei sitä ihan hirveästi tarvii ”käyttää”.
Tiedätkö muuten, miten työpöytäkäyttäjien ikävarmistus on toteutettu?
En on perehtynyt koko asiaan.
 
Kyse onkin massasta, joista suurin osa ei noita järjestelmiä osaa kiertää.
Erityisesti teinit, joita tässä on tarkoitus suojella, ovat yleisesti aivan kädettömiä IT-asioissa. Vain koulutetuilla ammattilaisilla voi olla tarvittavaa osaamista EU-suojauksen kiertämiseen. :kahvi:
Ööh? Nykypäivänä kuka tahansa saa VPN käyttöohjeet miltä tahansa LLM, puskaradiosta, kavereiltaan yms. välittömästi. Ehkä lähtökohtaisesti vain asiaan perehtyneet osaa kiertää noita rajoituksia mutta ne paketoidaan sekunnissa sellaiseksi yksinkertaiseksi lineaariksi prosessiksi jonka kuka tahansa voi ottaa heti käyttöön.
 
Ehkä lähtökohtaisesti vain asiaan perehtyneet osaa kiertää noita rajoituksia mutta ne paketoidaan sekunnissa sellaiseksi yksinkertaiseksi lineaariksi prosessiksi jonka kuka tahansa voi ottaa heti käyttöön.
Ja rajoituksen kiertäminen onnistuu alaikäiseltä myös vaihtamalla sivua ja palvelua sellaiseen joka ei ole rajoituksen piirissä. Tuossa linkitin aiemmin Aussien rapsan aiheesta, ja muistaakseni 70% koki edelleen kauhean suodattamattoman netin vaaran ja vain 30% alaikäisistä pääsi suojelun piiriin ja säästyi kauheuksilta.
 
Ööh? Nykypäivänä kuka tahansa saa VPN käyttöohjeet miltä tahansa LLM, puskaradiosta, kavereiltaan yms. välittömästi. Ehkä lähtökohtaisesti vain asiaan perehtyneet osaa kiertää noita rajoituksia mutta ne paketoidaan sekunnissa sellaiseksi yksinkertaiseksi lineaariksi prosessiksi jonka kuka tahansa voi ottaa heti käyttöön.
No sen näkee sitten. VPN maksaa rahaa, jos siis haluat, että se toimii ja ei avaa konetta muille käyttöön.

Piratismikin on äärimmäisen helppoa, silti sekään ei houkuta massoja.
 
No sen näkee sitten. VPN maksaa rahaa, jos siis haluat, että se toimii ja ei avaa konetta muille käyttöön.

Piratismikin on äärimmäisen helppoa, silti sekään ei houkuta massoja.
Joo saa nähdä miten toimii massoille mutta uskoisin että ihan niin matalat testotasot nykynuorillakaan ei ole etteikö PORNO olisi tarpeeksi kova motivaattori edes tuon verta opetella ja ehkä hieman maksaakkin. Toki oikeastihan olisi hyvä juttu jos pornonkulutus laskisi niin saattaisi se seksuaalinen energia sitten kohdistua enempi oikeisiin ihmisiin joka on selkeästi vähentynyt sen näkee puusilmäkin.
 
No sen näkee sitten.
Samalla periaatteella tehdään näitä ikävaatimuksia ym. raporteista päätellen. Kun lopputulema on se että pitää tehdä todella laaja rajoitus kaikkien netinkäyttöön ja vaikeuttaa asioita kaikkien kannalta että tällainen valvontasysteemi oikeasti toimii. Jos tällainen konsepti esiteltäisiin kokonaisena pakettina heti alkuun niin suurin osa olisi ihan ihmeissään mihin me tällaista tarvitaan. Mutta nyt onkin se leikitään tietämätöntä vaihe, jatkot seuraa perässä.
 
Samalla periaatteella tehdään näitä ikävaatimuksia ym. raporteista päätellen. Kun lopputulema on se että pitää tehdä todella laaja rajoitus kaikkien netinkäyttöön ja vaikeuttaa asioita kaikkien kannalta että tällainen valvontasysteemi oikeasti toimii. Jos tällainen konsepti esiteltäisiin kokonaisena pakettina heti alkuun niin suurin osa olisi ihan ihmeissään mihin me tällaista tarvitaan. Mutta nyt onkin se leikitään tietämätöntä vaihe, jatkot seuraa perässä.
Valvontasysteemi?

Valitettavasti tekninen identifiointi omaa tietyt rajoituksensa. Mikään järjestelmä ei ole aukoton, jos halutaan pitää edes jonkinlainen saavutettavuus.
 
Koko vyyhdissä eniten huolestuttaa, että EU-komissio uutisoinnin mukaan pitää tätä järjestelmää teknisesti valmiina. Ja lopputulos on siis se, että se on triviaali ohittaa ja vastaa suojatasoltaan sitä vanhaa "olethan yli 18v" -popuppia. Luoja tietää, kuinka paljon tähän sähläämiseen on upotettu julkista rahaa.

Tuntuu, että tekijöillä on uhkamallin määrittely täysin hukassa. Tässä kyseisessä tapauksessa laitteen loppukäyttäjä on threat actor, sillä:
* Alle 18v (tai jokin muu tarkistettu ikäraja) käyttäjä haluaa väittää olevansa vanhempi
* Vaikka olisit yli 18v (tai vastaava) et halua että todelliset tietosi yhdistyvät millään tavoin koko prosessiin

Eli kaikilla loppukäyttäjillä on selkeä tarve ohittaa koko turhana pidetty systeemi. Nykyinen protokolla selvästi luottaa liikaa käyttäjän ohjelmistoon. Ja kuten nähtiin, siitä pystyy tekemään vaihtoehtoisen version siten, että sen tekemä varmennus kelpaa. Aika huolestuttavaa ohjelmistolle, joka on muka "teknisesti valmis".
 
Eli kaikilla loppukäyttäjillä on selkeä tarve ohittaa koko turhana pidetty systeemi. Nykyinen protokolla selvästi luottaa liikaa käyttäjän ohjelmistoon. Ja kuten nähtiin, siitä pystyy tekemään vaihtoehtoisen version siten, että sen tekemä varmennus kelpaa. Aika huolestuttavaa ohjelmistolle, joka on muka "teknisesti valmis".
Kyseessä on lähinnä prototyyppi, ja mitäs veikkaat mikä on vaihe 2 kun tämä on todettu tehottomaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Jos ja kun EU alkaa tehdä listaa yrityksistä joiden tätä ikäsysteemiä on noudatettava, niin sitähän se on alusta alkaen. Esitätkö tarkoituksella tyhmää, vai etkö osaa muotoilla kysymyksiä tarkempaan muotoon?
Okei, eli sä oletat, että tuollainen järjestelmä tehdään valvontaa varten. Sit vaan niitä todisteita tukemaan väitettä.
 
Tätä ei tehdä järjen pohjalta, vaan monien sidosryhmien ahneuden ja etujen pohjalta tätä systeemiä vähitellen lobataan sisään. Ei kukaan pysty esim Kiinastakaan sanomaan täsmälleen miksi sinne on valvontayhteiskunta ja -internet haluttu, mutta varmaa on ainakin se että kyseessä ei ole enemmistön halu siihen.

Mitä ne sidosryhmät ja niiden ahneus ja edut ovat?

Kyllä mä luulen että jos tästä joku valvontajärjestelmä syntyy niin se syntyy ihan vallanpitäjien tahdosta. Kuten Kiinassakin syntyi. Kiinassa motiivi oli tietysti hallinnolle kiusallisen keskustelun kitkeminen. EU:ssa voisi olla sama motiivi tai sitten vaan "kansallinen turvallisuus", "rikosten torjunta" tai jotain vastaavaa, aluksi ehkä ihan vilpittömästi ja siitä se sitten lähtisi kehittymään johonkin suuntaan.

En tiedä Kiinan enemmistöstä mutta en yllättyisi vaikka Suomessa ja Euroopassa yleisestikin melkoinen määrä ihmisiä olisi valvonnan puolella. Kyllä sellainen pelko, turvallisuushakuisuus, viranomaisusko ja "ei ole mitään salattavaa" asenne on erittäin yleistä varsinkin täällä Suomessa. :kahvi:
 
Mitä ne sidosryhmät ja niiden ahneus ja edut ovat?
Tää on vähän sama kuin antais tekijänoikeuksien valvojille vapaat kädet hoitaa homma kuten he haluavat. Loputtomasti mahdollisuuksia kunhan alkuun pääsee. Ja rahaa voi tehdä monella tapaa.

Ja joo, toki päätökset syntyy vallanpitäjien tahdosta, mutta kuten tiedämme, niin niidenkin toimintaa ohjaa monet eturyhmät. Kaikilla eduskuntapuolueilla on omat lemmikkinsä joita haluavat kohdella silkkihansikkain. Ihan samaan tapaan se netin groomauskin hoituu, persut ja kristillisdemokraatit haluaa varmaan kieltää homopornon ym "sairaan" materiaalin kokonaan kunhan siihen vain annetaan mahdollisuus. Tätä voisi varmasti jatkaa aika loputtomiin. Pointti on se että kun alkuun päästään, niin ei tiedä yhtään miten pitkälle se johtaa, kuten nyt vaikka Kiina esimerkkinä siitä miten utopistisen maailman he ovat luoneet kansalaisilleen.
 
Tää on vähän sama kuin antais tekijänoikeuksien valvojille vapaat kädet hoitaa homma kuten he haluavat. Loputtomasti mahdollisuuksia kunhan alkuun pääsee. Ja rahaa voi tehdä monella tapaa.

Ja joo, toki päätökset syntyy vallanpitäjien tahdosta, mutta kuten tiedämme, niin niidenkin toimintaa ohjaa monet eturyhmät. Kaikilla eduskuntapuolueilla on omat lemmikkinsä joita haluavat kohdella silkkihansikkain. Ihan samaan tapaan se netin groomauskin hoituu, persut ja kristillisdemokraatit haluaa varmaan kieltää homopornon ym "sairaan" materiaalin kokonaan kunhan siihen vain annetaan mahdollisuus. Tätä voisi varmasti jatkaa aika loputtomiin. Pointti on se että kun alkuun päästään, niin ei tiedä yhtään miten pitkälle se johtaa, kuten nyt vaikka Kiina esimerkkinä siitä miten utopistisen maailman he ovat luoneet kansalaisilleen.
Jotain esimerkkiä kaipaisi noista sidosryhmistä. En väitä etteikö joku voisi haluta valvontayhteiskuntaa mutta jos joku haluaa niin se joku on kyllä vallanpitäjät itse. Ja ehkä kansalaiset jotka pelkäävät hysteerisesti kaikenlaista ja haluavat sitä valvontaa että on varmasti turvallista. :comp:
 
ehkä kansalaiset jotka pelkäävät hysteerisesti kaikenlaista ja haluavat sitä valvontaa että on varmasti turvallista. :comp:
Toki haluavat, mutta eivät tajua mihin se lopulta johtaa, eli epäsuorat vaikutukset. Sama se on päättäjillä, harva heistä on mikään ex pertti aiheeseen liittyen. Ja minä en myöskään usko siihen että päätäjien päätökset ovat etenkään tällaisissa asioissa koko kansan etu tai tahto.
 

Tässäpä tämä vastaava EUn suunnitelma "lapsien suojelulle", mikä ei toiminut Ausseissakaan. Odotettavissa täällä luultavasti ihan sama juttu, eli syytetään firmoja kun eivät seuraa sääntöjä, ja sitten vähitellen kiristetään otetta lisärajoituksilla.

Tosta hesarin uutinen kans:


Pornoteollisuus on taistellut ikärajavalvontaa vastaan. Muun muassa Pornhub-sivuston omistava Aylo-konserni ilmoitti rajoittavansa pääsyä sivustoilleen Britanniasta ja Ranskasta sen jälkeen, kun nämä maat siirtyivät kohti vahvempaa ikärajavalvontaa.

Pornoteollisuutta vituttaa, varmaan samalla tavalla tupakkateollisuuttakin vitutti kun tupakointiin tuli ikärajoja ja mainonnan rajoituksia ja muuta. Toikohan tupakkateollisuus mielipiteensä julki yhtä selvästi. :comp:

Joskus olisi varmaan mullakin noussut karvat pystyyn näistä uutisista ja olisin vaatinut ettei tällaista systeemiä saa luoda. Nyt ei oikeastaan edes hirveästi kiinnosta. Pornoteollisuus samoin kuin somelafkat aiheuttavat lähinnä vahinkoa ihmiselle ja ihmiskunnalle joten ei haittaa jos niiden toimintaa vähän hankaloitetaan.

Voihan se olla että tästä syntyy jotain pahempaa jolloin saan ehkä vetää sanojani takaisin. Tai sitten ei synny. Pornoteollisuuden ja somepalveluiden alamäki on joka tapauksessa erittäin tervetullutta. :comp:
 
Tosta hesarin uutinen kans:




Pornoteollisuutta vituttaa, varmaan samalla tavalla tupakkateollisuuttakin vitutti kun tupakointiin tuli ikärajoja ja mainonnan rajoituksia ja muuta. Toikohan tupakkateollisuus mielipiteensä julki yhtä selvästi. :comp:

Joskus olisi varmaan mullakin noussut karvat pystyyn näistä uutisista ja olisin vaatinut ettei tällaista systeemiä saa luoda. Nyt ei oikeastaan edes hirveästi kiinnosta. Pornoteollisuus samoin kuin somelafkat aiheuttavat lähinnä vahinkoa ihmiselle ja ihmiskunnalle joten ei haittaa jos niiden toimintaa vähän hankaloitetaan.

Voihan se olla että tästä syntyy jotain pahempaa jolloin saan ehkä vetää sanojani takaisin. Tai sitten ei synny. Pornoteollisuuden ja somepalveluiden alamäki on joka tapauksessa erittäin tervetullutta. :comp:
Noissa artikkeleissahan sanottiin että tuon ikärajajutun voi kiertää VPN:llä joten tuo ei auta yhtään mitään. Nykyään useammassakin selaimessa on jo sisäänrakennettu VPN ja taitaa esim Firefoxiinkin tulla joku VPN huhujen mukaan joten ei edes välttämättä tarvita mitään erillistä kikkailua, kunhan osaa selaimesta painaa VPN-nappia.

Ja entäs ne vanhukset joilla ei ole älypuhelinta johon tuon ikärajaäpin saa asennettua? Jää niiltä sitten pornot katsomatta (ja mahdollisesti jotkut muut sivustot käyttämättä mihin tuo ikärajavalvonta tulee käyttöön). Mitään järkeä tuossa pelleilyssä mielestäni ei ole.
 
Voihan se olla että tästä syntyy jotain pahempaa jolloin saan ehkä vetää sanojani takaisin. Tai sitten ei synny. Pornoteollisuuden ja somepalveluiden alamäki on joka tapauksessa erittäin tervetullutta. :comp:
Eihän tuo aiheuta mitään muuta kuin sen että "mainstream" pornosivut toteuttavat ikärajat. Pienemmät ja hämärät pornosivustot eivät välitä vaan jatkavat kuten ennenkin. Siitä sitten taas päästään sensuurilistoihin joilla estetään pääsy nettisivut sekä VPN:t jotka eivät toteuta ikärajoja. Tuota on sitten taas hyvä laajentaa koskemaan vähän kaikkea "sopimatonta" sisältöä.
 
Eihän tuo aiheuta mitään muuta kuin sen että "mainstream" pornosivut toteuttavat ikärajat. Pienemmät ja hämärät pornosivustot eivät välitä vaan jatkavat kuten ennenkin. Siitä sitten taas päästään sensuurilistoihin joilla estetään pääsy nettisivut sekä VPN:t jotka eivät toteuta ikärajoja. Tuota on sitten taas hyvä laajentaa koskemaan vähän kaikkea "sopimatonta" sisältöä.
98% ihmisistä ei riitä päättelykyky ennustamaan tätä ylläolevaa tapahtumaketjua edes.
 
Nyt on sonykin alkanut vaatimaan ikä vahvistusta briteissä. Jos tuota ei tee niin sitten ei lisäillä kavereita eikä taida mikään muukaan sosiaalinen puoli toimia.
Aivan varmasti tuo sama paska tulee tännekin ennemmin tai myöhemmin eikä varmasti auta vaikka omakin pleikkarin tili on varmaan 20 vuotta vanha joten aika vaikea olla alaikäinen.
 
Nyt on sonykin alkanut vaatimaan ikä vahvistusta briteissä. Jos tuota ei tee niin sitten ei lisäillä kavereita eikä taida mikään muukaan sosiaalinen puoli toimia.
Aivan varmasti tuo sama paska tulee tännekin ennemmin tai myöhemmin eikä varmasti auta vaikka omakin pleikkarin tili on varmaan 20 vuotta vanha joten aika vaikea olla alaikäinen.
Eikö tuossa haluta varmistaa se että käyttäjä on täysi-ikäinen? PSN tilejä on paljon myynnissä tai vaihtavat muuten omistajaa/käyttäjää joten ei se tilin ikä mitään kerro.

20 vuotta sitten ei ollut psn tilejä :)
 
20 vuotta sitten ei ollut psn tilejä :)
No näköjään ps3 julkaistiin euroopassa 2007 joten omani olen ostanut 2008 eli mun tili on "vain" 18 vuotta vanha
Ja tosiaan tuota täysi ikäisyyttähän ne haluaa varmistella ihan kuten tube ja jopa spotify tekee briteissä.
Tilin nykyisen käyttäjän ikä ei sitten taas liity asiaan mitenkään sillä tilin myyminen rikkoo jo valmiiksi käyttäjäehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole tämä Australian somekielto mennyt niin kuin luulivat. Uutisen mukaan teineistä vielä 60% jatkaa somen käyttöä ja estojen kielto on liian helppoa, esim. kasvojentunnistusta pystyy kiertämään kasvomaskin avulla.

Australialaisen lastensuojelujärjestön tilaaman tutkimuksen mukaan 60 prosenttia niistä teineistä, jotka käyttivät sosiaalista mediaa ennen kiellon voimaantuloa, käyttävät edelleen vähintään yhtä kielletyistä palveluista.

Australiassa ei ole mitään yhtä, kansallista digitaalista tapaa osoittaa oma ikänsä varmuudella, joten useat palvelut käyttävät esimerkiksi kasvojentunnistukeen pohjautuvaa ikäanalyysia käyttäjien iän varmennukseen. Näitä varmennuksia on ohitettu mm. kasvomaskeilla.


Ja nämä alustat eivät edes pahemmin kysele käyttäjien ikää vaan toimivat samaan tapaan kuin ennen lakiuudistusta.

vaikka laki vaatii niitä varmentamaan, että alle 16-vuotiaat australialaiset eivät pääse palveluihin sisään lainkaan, sanoivat kyselyyn vastanneet teinit, että useissa palveluissa heiltä ei ole kysytty yhtään mitään, vaan palvelut ovat toimineet samalla tavalla kuin ennen kiellon voimaantuloakin.

On kyllä juosten kustu tehty lakiuudistus, joka ei ole edes kovin toimiva käytännössä. Muut maat seuraa sivusta tilannetta ja ehkä sitten joskus tulevaisuudessa tämä somekielto tulee voimaan koko maailmaan? :hmm:
 
Muut maat seuraa sivusta tilannetta
Ei seuraa, vaan implementoivat perässä. Ihan kuten tehtiin koronankin kanssa, muutama maa desinfioi katuja, niin pian oli moni perässä. Ei tää mene niinkuin olisi fiksua tehdä, vaan etenee nopealla aikataululla.
 
ATHENS – The Greek government is pressing ahead with a plan to ban anonymity on social media, aiming to curb rising toxicity, according to Dimitris Papastergiou, the minister of digital governance.
Kivi on lähtenyt vyörymään. Kuten oli odotettua. Ei tässä olla lasten asialla, vaan halutaan internet totaaliseen valvontaan.
 

Kivi on lähtenyt vyörymään. Kuten oli odotettua. Ei tässä olla lasten asialla, vaan halutaan internet totaaliseen valvontaan.
Vaikuttaa synkronoidulta toiminnalta hallitusten välillä. Yksi kerrallaan. Massavalvonta ja kaikenlaisten "väärien" mielipiteiden kitkeminen pois on kohta nykypäivää. Mikähän maa ja minkälaisia toimenpiteitä seuraavana vuorossa.
 

Tässä on UKn vastine Australiaa vastaavaan bänniin:
There is insufficient evidence to suggest a social media ban for under‑16s would help keep children safer online, Scotland's children's commissioner has said.

Nicola Killean warned a ban could drive children to less regulated or riskier parts of the internet, and said the focus should instead be on holding social media companies to account.

The UK government launched its "Growing up in the online world" consultation in March 2026 to examine how to better protect children online.

It is considering whether to introduce a legal minimum age for social media, alongside limits on features such as autoplay and infinite scrolling, and stronger age checks.

The review forms part of wider efforts to build on the Online Safety Act, with ministers saying it will help shape future laws on how young people use the internet.
"We will set out next steps by the summer."
Kun mikään ei ole tarpeeksi. Varmasti mieluisa työ, kun saa keksiä loputtomasti uusia rajoituksia kaikkien netinkäyttöön.
 
Japan must strengthen the responsibilities of social media operators by requiring them to perform stricter age verification and restrict some features, but a blanket age-based ban, such as those seen in other countries, may not be appropriate, a government panel said Tuesday.
Vaihe 1 aika vahvassa menossa tällä hetkellä. Odotellaan kohta jo vaihetta 2, että mitä päätetään kiristää seuraavaksi globaalisti.
 
Eipä ole vaikeaa kuvitella, että minkälaiseen dystopiahelvettiin tämä kaikki johtaa tulevaisuudessa. Käteinen raha sitten myös kohta pois tottakai.
Tämähän se, valitettavan moni käyttää Orwellin 1984 kirjaa opaskirjana. Täällä sääntösuomessa ja EU:ssa on myös sitä holhouskulttuuria joka tulee myös ennenpitkään johtamaan tuollaiseen dystopiaan. Sensuuri, valvonta ja sananvapauden rajoittaminen onkin niitä ensimmäisiä merkkejä siitä että suuntana on nimenomaan tuollainen dystopia joka sitten lopulta riippuen kansan tahdosta toivottasti kaadetaan.
 
Tämähän se, valitettavan moni käyttää Orwellin 1984 kirjaa opaskirjana. Täällä sääntösuomessa ja EU:ssa on myös sitä holhouskulttuuria joka tulee myös ennenpitkään johtamaan tuollaiseen dystopiaan. Sensuuri, valvonta ja sananvapauden rajoittaminen onkin niitä ensimmäisiä merkkejä siitä että suuntana on nimenomaan tuollainen dystopia joka sitten lopulta riippuen kansan tahdosta toivottasti kaadetaan.
Isona haasteena on kontrollin totaalisuus, mikä on mahdollista digitaaliteknologiaa käyttäen. Jossain Neuvostoliitossa ja Itä-Saksassa valvontaa tehtiin kuitenkin lähinnä käsipelillä ja paperidokumentein, minkä ansiosta toisinajattelijoillakin oli jonkinlaiset mahdollisuudet melko normaaliin elämään, kunhan eivät joutuneet vallan silmätikuiksi.

Digitaaliteknologia mahdollistaa yksilötason seurannan yksittäisten transaktioiden tarkkuudella. Kun pistetään tekoäly seulomaan epäilyttävää käytöstä, niin sitähän varmasti löytyy. Syyllisiltä voikin jäädyttää tilit ja maksuvälineet (vrt. Kanadan Convoy-laiset).
 
Yllättävän usein käytän. Esim. juuri tänään käytin pariin otteeseen. Enkä varmasti ole ainut.

Hyvä, niin kannattaakin. Tällä hetkellä käteinen ei ole katoamassa siksi että valtiot haluaisivat kadottaa sen vaan siksi että ihmiset lopettavat sen käytön. Ja sen jälkeen valtioidenkin on hyvä lopettaa se, koska "eihän sitä kukaan käytä. paitsi rikolliset". :comp:
 
Hyvä, niin kannattaakin. Tällä hetkellä käteinen ei ole katoamassa siksi että valtiot haluaisivat kadottaa sen vaan siksi että ihmiset lopettavat sen käytön. Ja sen jälkeen valtioidenkin on hyvä lopettaa se, koska "eihän sitä kukaan käytä. paitsi rikolliset". :comp:
Noin arjessa, vaikea kuvitella hankalampaa maksutapaa kun käteinen. Seuraavaksi helpoin on pankkikortti, mutta jos kännykkä on kuitenkin mukana niin mihin tarvii pankkikorttia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 543
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom