ASUS reitittimet, modeemit yms. verkkolaitteet

Hienosti pelasi edelleen eilenkin Amazon Prime uusimmalla ...13 firmiksellä NAT-kiihdytys päällä.

Tosiaan sitä packet lossia tulee Apple TV 4K Speedtest-apilla. Luultavasti sama kaikilla koneilla mutta selainversion Speedtest ei packet lossia raportoi.
Lisäksi packet loss kotimaahan on alhainen, välillä heittää joitain 0,4% mutta sitten voi mennä monta kertaa peräkkäin läpi 0%. Ulkomaille tulee jatkuvasti packet lossia luokkaa 3-6%, ihan vaikka vain Viroon tai Ruotsiin testatessa. Ilman NAT-kiihdytystä tuo on tosiaan aina 0% mihin tahansa. Pitäneekö oikeasti paikkaansa vai hallusinoiko purkki muka saaneensa kaikki paketit läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Hienosti pelasi edelleen eilenkin Amazon Prime uusimmalla ...13 firmiksellä NAT-kiihdytys päällä.

Tosiaan sitä packet lossia tulee Apple TV 4K Speedtest-apilla. Luultavasti sama kaikilla koneilla mutta selainversion Speedtest ei packet lossia raportoi.
Lisäksi packet loss kotimaahan on alhainen, välillä heittää joitain 0,4% mutta sitten voi mennä monta kertaa peräkkäin läpi 0%. Ulkomaille tulee jatkuvasti packet lossia luokkaa 3-6%, ihan vaikka vain Viroon tai Ruotsiin testatessa. Ilman NAT-kiihdytystä tuo on tosiaan aina 0% mihin tahansa. Pitäneekö oikeasti paikkaansa vai hallusinoiko purkki muka saaneensa kaikki paketit läpi.
No ottaisin monet asiat ja testit hieman vähemmän tosissaan.
Niissäkin on virhemarginaalit, joihin sinunkin tulokset varmaan menevät.
Myöskään en tiedä mitä käytännön haittaa on noissa skenaarioissa, jos stream ei pätki jne.
Siinä on aika monta komponenttia ja välpalikkaa ja välimatkaa sinun ja minkä tahansa nettipalvelun välillä.
Sittekun kun kaikki komponentit ja kaapelit, käyttö jne on yritysluokkaa sekä nettiyhteys, niin jollain testeillä voi olla oikeasti merkitystä.
 
Palautin omat asetukset kuin silloin ennen kuin ongelmat alkoivat ja testaan, että onko ongelmaa enää oikeasti.
Eli nyt on:
Ax4200
Uusin firmis
Qos pois
Nat acceleration päällä
Bootin joka toinen yö
En ole havainnut ongelmia vielä ainakaan eli sellaisia kuin ensimmäisellä ongelmallisella firmiksellä ja varmaan vielä seuraavallakin.
Nettisivut lataa ja ig ym toimii normaalisti. Ig:n käytössä ongelman huomasin helpoiten, kun storyt, postit, reelit eivät aina latautuneet.

Edit: ongelma ilmenk sittenkin alle viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
No ottaisin monet asiat ja testit hieman vähemmän tosissaan.
Niissäkin on virhemarginaalit, joihin sinunkin tulokset varmaan menevät.
Käsittäkseni tuo packet loss testaus sinänsä pitäisi kyllä olla täysin luotettava. Harvassa softassa vaan tuota erikseen näytetään.
Lähinnä tuossa ajoin takaa sitä, että onko tuo varmasti ominaisuus, että se näyttää NAT-kiihdytys päällä Apple TV 4K:n Speedtest-apilla packet lossia ethernetin kautta kytkettynä 1Gbps netin kanssa? Tosiaan ollut vuosikausi pelkällä WLANilla kiinni ja koskaan sen kanssa ei ole packet lossia ollut.

Kuten kuvailin, että tuossa on pitkä kaapelointi, niin pieni epäilys ollut myös, että sekin voisi ollut olla syynä, mutta loogisesti ajatellen ei kyllä pitäisi silloin olla mitään vaikutusta packet lossin määrään missäpäin olevalle serverille testiä ajaa. Ja toistaalta olisihan sitä pitänyt näkyä myös NAT-kiihdytys pois päältä, jos kaapelista johtuisi, ellei sitten tuo purkki jotenkin "hallusinoi" paketteja ja kuittaa kaikki OK vaikkei olekaan. Tätä epäilystä mielestäni hieman vahvistaa se, että nimenomaan NAT-kiihdytys pois päältä alkoi todellisia ongelmia näkymään myös käytössä (=Amazon Prime toisto keskeytyy toistuvasti).

Myöskään en tiedä mitä käytännön haittaa on noissa skenaarioissa, jos stream ei pätki jne.
Tähän ole itsekin nyt kallistumassa, kun NAT-kiihdytys päällä kaikki tuntuu toimivan Apple TV 4K:n kautta moitteetta.

Halusin tuon Apple TV 4K:n kytkeä ethernetillä siksi koska hiljattain nettiyhteys viimeinkin 1Gbps niin tuosta kaapelista on oikeasti hyötyä. Ennen ollut parisataamegainen netti niin WLAN on riittänyt siirtämään täydet nopeudet mitä netistä on saanut. Ja tuleehan kaapelilla viiveiden suhteen paljonkin parannusta. Huomaa kyllä ihan suoratoistojen nimikkeitä selatessa ja jopa appeja käynnistäessä eroa kaapelin ja WLANin välillä.
 
NAT-kiihdytys päällä kaikki tuntuu toimivan Apple TV 4K:n kautta moitteetta.

Tällä NAT-kiihdytyksen poistollahan pyrittiin korjaamaan sitä ongelmaa, että palvelut tökkii eikä lataukset toimi sujuvasti. Jos kerran kaikki sulla toimii kiihdytyksen kanssa, niin ei ole mitään syytä kytkeä sitä pois päältä, jos nyt ymmärsin tilanteesi oikein.

Omalla kohdalla tilanne oli se että kun ne ensimmäiset ongelmafirmikset tuli niin alkoi ihan kaikki sakkaamaan striimeistä iltalehteen, eikä youtubesta saanut välillä katsottua videoita ollenkaan. Perus nettisivuillakin sai välillä vetää refreshiä pariin otteeseen että sai sivun ladattua loppuun asti.

Ajoin varmaan vuoden verran sitä viimeistä toimivaa firmistä, mutta nyt alkoi tuntua että on pakko jo päivittää, ja viimeisimmälle firmiksellä pätkimiset ja ogelmat väheni ehkä 95% verrattuna ensimmäiseen ongelmalliseen firmikseen, mutta edelleen jäkki ja tökki välillä.

NAT-kiihdytyksen kun kävin kääntämässä pois niin kaikki loputkin ongelmat katosi ja yhteys on toiminut täysin normaalisti sen jälkeen.

Myivät mulle itse asiassa Lounealta just nopeudennoston 500 megaan aiemman 250M hinnalla, pitää piruillessaan testata josain välissä alkaako purkki tukehtumaan jos tuon kaistan täydeltä laittaa kamaa latautumaan.
 
Tällä NAT-kiihdytyksen poistollahan pyrittiin korjaamaan sitä ongelmaa, että palvelut tökkii eikä lataukset toimi sujuvasti. Jos kerran kaikki sulla toimii kiihdytyksen kanssa, niin ei ole mitään syytä kytkeä sitä pois päältä, jos nyt ymmärsin tilanteesi oikein.
Joo, juuri noin se on omalla kohdalla ollut. Pitääpä jatkaa samoilla asetuksilla kuin tähänkin asti, kun tuntuu toimivan. Tosiaan niin ihmeellisiä ongelmia tuli tuo NAT-kiihdytys pois päältä, että eipä tuosta mitään hyötyä ole itselleni.
 
Viime yönä kun RT-BE86U ohjelmoidusti boottasi klo 3:30 - ei se saanut valokaapliyhtettä toimimaan... kunnes herättyäni kytkin hetkeksi kännykkäni varayhteydeksi.
Tätä ei ole tapahtunut aikaisemmin. ja on uusin ASUS firmis asennetttuna, ja on sen aasennuksen jälkeen muutaman kerran jo bootannutkin onnistuneesti.
Outoa on kyllä...
 
Palautin omat asetukset kuin silloin ennen kuin ongelmat alkoivat ja testaan, että onko ongelmaa enää oikeasti.
Eli nyt on:
Ax4200
Uusin firmis
Qos pois
Nat acceleration päällä
Bootin joka toinen yö
Nyt tuli ensimmäisen kerran sama ongelma kuin aiemmin. Ig ei ladannut. Ehkä eilen jo enteili vähän.
Nappasin nyt ensiksi nat acceleration pois päältä.
Alle viikossa ongelma uusiutuu vaikka bootit joka toinen yö.
 
Nyt tuli ensimmäisen kerran sama ongelma kuin aiemmin. Ig ei ladannut. Ehkä eilen jo enteili vähän.
Nappasin nyt ensiksi nat acceleration pois päältä.
Alle viikossa ongelma uusiutuu vaikka bootit joka toinen yö.
Saatko tuota missään muualla esiin? Joku ihan yleinen sivu jota voisin testata, ei ole Instagramia käytössä itselläni.
Tuleeko tuo WLANilla ja Ethernetillä esiin? Onko IPv6 käytössä (minulla on ollut aina pois päältä tuo)?

Vähän outoa, jos bootti ei edes tuota korjaa. Auttaako virtojen sammutus?

Onko sinulla Amazon Primeä?

Itselläni ollut nyt uusimman ...13 firmiksen kanssa NAT-kiihdytys päällä 5-6vrk jonka jälkeen on taas Amazon Prime pelannut täysin katkoitta, eikä missään muuallaan ole mitään ongelmia ollut, mitä nyt tuo Apple TV 4K Ethernetin kautta välillä packet lossia näyttää mutta oletettavasti tuo on tämän Asuksen ominaisuus NAT-kiihdytys päällä. LIsäksi DL on aavistuksen matalampi ATV:lle tällöin, luokkaa 935-940Mbps, kun UL on 948-949Mbps. NAT-kiihdytys pois päältä tuo oli kumpaankin suuntaan aina 948-950Mbps.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan alkuun disclaimer, yritän vain ymmärtää, mistä on kyse. Olen seuraillut tuota ax4200 ongelmointikeskustelua NAT-kiihdytyksen sun muun kanssa. Vanhana reititinkuiskaajaana tuo kiihdytys kuulostaa samalta kuin Ciscon cef. Normikuluttajalle tuon pitäisi olla täysin tarpeeton feature. Työkseen pelaavalle sillä varmaankin on lisäarvoa, miksei muuten vaan pelaavillekin. Mutta mä en jaksa uskoa, että ominaisuudella on mitään lisäarvoa reitittimen wan-portista eteenpäin. Jos tarkoituksena on minimoida viive, se ei kuitenkaan pysty millään tavalla ottamaan kantaa itse verkon viiveeseen. Muita noin viivekriittisiä sovelluksia en kuluttajalle keksi. Saa toki valaista ja perustella, miksi tuota kiihdytystä kannattaisi edes harkita.

Ja toinen pointti. Tuo malli on ymmärtääkseni ns. budjettimalli. Eli halvalla halutaan hyvää. Paperilla ominaisuudet näyttävät hyviltä, mutta silti laite on halpa. En osaa sanoa, missä kohtaa hinta ja suorituskyky eivät enää kompensoi, mutta siitä huolimatta itse pyrin välttämään hinnat alkaen -malleja, vaikken osaa sen paremmin valintojani perustella.

Sen verran haeskelin netistä tietoa, että se kotiverkon vakaus on Asuksilla ihan yleinenkin ongelma, joka usein liittyy roamingiin mesh-verkossa. Meillä laitteet eivät roamaa, vaan läppärit ovat melkein tismalleen samassa paikassa käytössä ollessaan. Kännyköilläkään ei ole verkko kähtenyt alta. Ehkä mun Zen siis olisi aiheuttanut toisenlaisella käyttöprofiililla ongelmia, mutta todella vakaa vehje se on ollut.
 
Ihan alkuun disclaimer, yritän vain ymmärtää, mistä on kyse. Olen seuraillut tuota ax4200 ongelmointikeskustelua NAT-kiihdytyksen sun muun kanssa. Vanhana reititinkuiskaajaana tuo kiihdytys kuulostaa samalta kuin Ciscon cef. Normikuluttajalle tuon pitäisi olla täysin tarpeeton feature. Työkseen pelaavalle sillä varmaankin on lisäarvoa, miksei muuten vaan pelaavillekin. Mutta mä en jaksa uskoa, että ominaisuudella on mitään lisäarvoa reitittimen wan-portista eteenpäin. Jos tarkoituksena on minimoida viive, se ei kuitenkaan pysty millään tavalla ottamaan kantaa itse verkon viiveeseen. Muita noin viivekriittisiä sovelluksia en kuluttajalle keksi. Saa toki valaista ja perustella, miksi tuota kiihdytystä kannattaisi edes harkita.
Jos luet viestejäni tässä keskustelussa viikon pari taaksepäin, niin näet seikkaperäisesti kuvailtuna mitä tapahtuu NAT-kiihdytys pois päältä gigaisen nettiyhteyden kanssa TUF AX6000:ssa (pitkälti sama piirisarja kuin AX4200:ssa).

En tiedä ymmärretäänkö me tämä NAT-kiihdytys samalla tavalla? Käsittääkseni Asuksessa tämä on ihan sama asia kuin "hardware offloading" jossain Edgerouter X:ssä jossa tuo on käytännössä pakko olla päällä, jos halutaan yli 200-300Mbps nopeuksiin edes päästä WANin suuntaan, ei siis varsinaisesti mikään pelaajille suunniteltu kiihdytysominaisuus vaan tapa jolla alitehoisen prossun puutteita voidaan kiertää. Pitkälti sama asia on varmaan Asuksessa vaikka näennäisesti sillä tuntui tämä toiminto pois päältäkin pääsevän gigan nopeuksiin mutta ei kaikista porteista ja käytännössä niinkin yksinkertainen asia kuin Amazon Primen katselu aihetutti säännöllisiä katkoja.

Ja toinen pointti. Tuo malli on ymmärtääkseni ns. budjettimalli. Eli halvalla halutaan hyvää. Paperilla ominaisuudet näyttävät hyviltä, mutta silti laite on halpa. En osaa sanoa, missä kohtaa hinta ja suorituskyky eivät enää kompensoi, mutta siitä huolimatta itse pyrin välttämään hinnat alkaen -malleja, vaikken osaa sen paremmin valintojani perustella.
Muistaakseni oma TUF AX6000 maksoi jotain 250 euroa. Mutta totta on, että pitkälti samaa piirisarjaa on useissa Asuksen malleissa mutta kyseinen Mediatekin piirisarja on kuitenkin nopeaksi testattu. Katselin aikoinaan jotain testejä missä oli vertailuna vastaavaan Broadcomin piirisarjaiseen ja ei mitään isoja eroa ollut, monessa jopa nopeampi Mediatek. Itse asiassa Mediatekin piirisarjaa käyttää monet muutkin valmistajat, jos en ihan väärin muista legendaarinen Edgerouter X perustuu johonkin viime vuosikymmenten Mediatekin piirisarjaan.

Sen verran haeskelin netistä tietoa, että se kotiverkon vakaus on Asuksilla ihan yleinenkin ongelma, joka usein liittyy roamingiin mesh-verkossa. Meillä laitteet eivät roamaa, vaan läppärit ovat melkein tismalleen samassa paikassa käytössä ollessaan. Kännyköilläkään ei ole verkko kähtenyt alta. Ehkä mun Zen siis olisi aiheuttanut toisenlaisella käyttöprofiililla ongelmia, mutta todella vakaa vehje se on ollut.
Ei minullakaan kotiverkon vakaudessa ollut mitään ongelmia TUF AX6000 kanssa, siis jos puhutaan WLANissa ja Ethernetissä olevista sisäverkon laitteista.

EDIT: Asuksessa tuolle NAT-kiihdytykselle on valintana pois päältä tai automaattinen, ei siis vaihtoehtoa päällä. Voikohan nyt olla, että riippuen mitä toimintoja purkissa käyttää, niin tuo vaihtelee automaatilla sitä jotenkin lennossa päälle ja pois, ehkä hirttää jossain tilanteissa omaan näppäryyteensä tämä toiminto...? Vai onko tuo vain käytännössä sitä, että automaatilla se vain menee pois päältä kokonaan, kun on käytössä vaikkapa QoS joka ei rautanatilla käsittääkseni voi toimia tällä piirisarjalla? Lieko nuo "turvaominaisuudet" myöskään voi toimia NAT-kiihdytettynä, jos niitä haluaa käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko jossain jotain listaa millä kaikilla malleilla tätä ongelmaa on?
Miettinyt, että jos ostaisi vastaavan wifi7 reitittimen, mutta ilman tätä ongelmaa?
 
Oliko jossain jotain listaa millä kaikilla malleilla tätä ongelmaa on?
Miettinyt, että jos ostaisi vastaavan wifi7 reitittimen, mutta ilman tätä ongelmaa?
Eiköhän se ole kaikilla mediatekin prossuilla olevilla, eli helpoin katsoa saako openwrt:n. Jos saa, niin sen asentamalla korjaa ongelman. Ne joihin ei saa openwrt:tä ja saa merlinin, niin ovat muilla prossuilla ja niillä ei ole tuota oiretta raportoitu ainakaan suuressamäärin eikä uusimmilla firmiksillä ollenkaan.

Erikoisinta koko hommassa on se, että läheskään kaikilla ei ole mitään ongelmia. Olisi mukava tietää mikä ongelmia omaavia yhdistää
 
Viimeksi muokattu:
Jos luet viestejäni tässä keskustelussa viikon pari taaksepäin, niin näet seikkaperäisesti kuvailtuna mitä tapahtuu NAT-kiihdytys pois päältä gigaisen nettiyhteyden kanssa TUF AX6000:ssa (pitkälti sama piirisarja kuin AX4200:ssa).

En tiedä ymmärretäänkö me tämä NAT-kiihdytys samalla tavalla?
Juu lueskelen ketjua muutenkin ja kuten sanoin, yritän lähinnä ymmärtää kokonaiskuvaa. Mä ymmärrän NAT-kiihdytyksen täsmälleen niin kuin se netissä kuvaillaan. Ja se on mun mielestä hyvin yks yhteen tuon cef:n kanssa. Eli ohjataan liikenne ohi pääprosessorin. Vuosituhannen alussa se oli vielä kova juttu, kun kaista oli kortilla. Kotilaitteissa mun mielestä se on aika lailla turha ominaisuus. Joku tulee varmasti taas sanomaan, että kyllä se hänelle on ehdoton ominausuus. Enkä ala tästä väittelemään.
 
Juu lueskelen ketjua muutenkin ja kuten sanoin, yritän lähinnä ymmärtää kokonaiskuvaa. Mä ymmärrän NAT-kiihdytyksen täsmälleen niin kuin se netissä kuvaillaan. Ja se on mun mielestä hyvin yks yhteen tuon cef:n kanssa. Eli ohjataan liikenne ohi pääprosessorin.
Käsittäkseni Ciscon cef paljon kehittyneempi vaikka tuo yhtäläisyys on, että ohitetaan pääprossu. Eikös cef päällä jopa QoS ja vastaavat ole mahdollista olla käytössä?

Vuosituhannen alussa se oli vielä kova juttu, kun kaista oli kortilla. Kotilaitteissa mun mielestä se on aika lailla turha ominaisuus. Joku tulee varmasti taas sanomaan, että kyllä se hänelle on ehdoton ominausuus. Enkä ala tästä väittelemään.
Minusta tuo ei niinkään liity kaistan kortilla oloon vaan siihen, että reittimen läpi saadaan kulkemaan koko liittymän maksimikapa. Esimerkiksi joku Edgerouter X ei ilman rautanattia siirrä yli 200-300Mbps joten sitä nopeampi liittymänopeus jää käyttämättä. Eli ei rautanatista pahemmin ole hyötyä hitaamman liittymän kanssa lainkaan.

Tässä ketjun Asuksessa toki tuo raja on paljon ylempänä ilman rautanattia mutta kuten kuvailin niin tosi outoja alkaa tapahtua gigaisella liittymällä, jos se on pois päältä. Jopa tuo 2.5Gbps LAN > 2.5Gbps WAN liikenne hyytyy vaikka 1Gbps porteista näennäisesti täydet kulkeekin. En oikein usko, että tämä purkki oikeasti vääntää ilman rautanattia yli 500Mbps liittymän kanssa.

Se tuli huomattua ilman rautanattia, että purkki kävi todella lämpimänä. Tässähän on passiivijäähdytys. Liittyyneekö ylikuumenemiseen nuo ongelmat mihin törmäsin..
 
Minusta tuo ei niinkään liity kaistan kortilla oloon vaan siihen, että reittimen läpi saadaan kulkemaan koko liittymän maksimikapa. Esimerkiksi joku Edgerouter X ei ilman rautanattia siirrä yli 200-300Mbps joten sitä nopeampi liittymänopeus jää käyttämättä. Eli ei rautanatista pahemmin ole hyötyä hitaamman liittymän kanssa lainkaan.
No jo sulla on tuollainen kaistantarve, niin saattaa olla hyötyä. Jos kattoo striimiä, on ihan pirun hankala saada generoitua edes 50 M kuormaa. Ja striimin tapauksessa se on sisääntulevaa liikennettä. Mikä siinä on se rautakiihdytyksen tarve? Internet ei välitä hevon kukkua QoSista.
 
No jo sulla on tuollainen kaistantarve, niin saattaa olla hyötyä. Jos kattoo striimiä, on ihan pirun hankala saada generoitua edes 50 M kuormaa. Ja striimin tapauksessa se on sisääntulevaa liikennettä.
Puhutaankohan me samasta asiasta lainkaan... :)
Meinaan vaan, että jos sinulla on vaikka gigainen nettiliittymä mutta reititin ei ilman rautanattausta kykene siirtämään enempää kuin vaikkapa 200-300Mbps niin meneehän liittymän nopeus täysin harakoille. Joo tiedän kyllä hyvin, että varsinaiset suoratoistostreamit ei korkeimmillaan ole kuin 20-30Mbps mutta onhan nyt monta muuta tilannetta missä suuremmasta nopeudesta on hyötyä. Taitaa jopa suoratoiston nimikkeiden selaus hyödyntää suurempaa siirtonopeutta, ainakin tuossa huomannut selkeää eroa, kun on aina pykälää nopeampaan liittymään tullut siirryttyä aina tuolta ADSL-ajoista lähtien (jossa jo silloin riitti paukku toistaa nimikkeitä suurimmalla bittinopeudella) ja nyt, kun viimein kytkin tuon Apple TV 4K:n WLANin sijaan Ethernetillä kiinni niin hieman taas jouhevammaksi meni nimikkeiden selailu.


Mikä siinä on se rautakiihdytyksen tarve?
Juuri siinä, että voi missään tilanteessa koskaan siirtää dataa liittymäsi maksiminopeudella, jos on käytössä tyyliin gigainen nopeusluokka mutta ei rautanat käytössä. Jos on 200-250Mbps netti niin silloin tälle ei ole varmasti mitään tarvetta juuri minkään reittimen kanssa.

Internet ei välitä hevon kukkua QoSista.
Juu ei, eikä tämä yleensä kotireitittimissä olekaan edes käytettävissä rautanatti päällä.
Käsittääkseni tuota jotkut silti käyttävät siihen, että oman sisäverkon liikennettä ohjataan sen verran, että ei vaikkapa Teams pätki samalla, kun joku imuttaa netistä samalla tavaraa täydellä kaistalla tjsp. Eli tuolla ohjaillaan omaa verkkoa, ei sitä WAN-portin ulkopuolista. En ole nähnyt itse tarvetta ikinä ottaa tuota käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se ole kaikilla mediatekin prossuilla olevilla, eli helpoin katsoa saako openwrt:n. Jos saa, niin sen asentamalla korjaa ongelman. Ne joihin ei saa openwrt:tä ja saa merlinin, niin ovat muilla prossuilla ja niillä ei ole tuota oiretta raportoitu ainakaan suuressamäärin eikä uusimmilla firmiksillä ollenkaan.

Erikoisinta koko hommassa on se, että läheskään kaikilla ei ole mitään ongelmia. Olisi mukava tietää mikä ongelmia omaavia yhdistää
Ilmeisestikin nuo reitittimet on niin uusia ettei vielä ole chipset valmistajat julkaisseet ajureita openwrt varten.
Ja ilmeisesti niitä julkaisee yleensä mediatek ja qualcomm.
Noissa halvimmissa vaikuttaisi olevan broadcomia ja qualcommia.
BE3600 ja BE6500 esimerkiksi, tosin kummallekaan ei ole myöskään merliniä, ainakaan vielä.
Toisaalta palautin asetukset takaisin ja homma toimii tällä. Saapi nähä ajanko tällä vain loppuun asti tässä asunnossa/tällä laitteella.
Qos adaptive kyllä
Nat acceleration ei
Bootit joka yö

Speedtest käynnissä osa cpu coreista käy max 33%.
Netti 300/150m.
 
Speedtest käynnissä osa cpu coreista käy max 33%.
Netti 300/150m.
Ei minullakaan Speedtestiä ajaessa NAT-kiihdytys pois päältä prossukuorma juuri tuon korkeammalla keskimäärin ollut gigaisella liittymällä. Veikkaan, että tuo tukehtui käytössä, kun tuli sopivaa liikennettä ja/tai boksi kävi kuumana silloin. Tosiaan Amazon Primessä tuli säännöllisesti sellaisia 20-30 sekunnin tuumaustaukoja jolloin latausympyrä jäi pyörimään ja kuva ja ääni pysähtyi. Kohta viikon ollut taas NAT-kiihdytys päällä eikä minkäänlaisia pätkäisyjä.

Tekoäly väitti ettei tuo piirisarja voisi käyttää kuin yhtä corea softanattaukseen, ja tuo, että näkyy kuormaa vähän kaikilla coreilla johtuu vain käyttiksen tavasta kierrättää sitä (core hopping) tasatakseen lämpökuormaa. Enpä ihmettelisi, jos se tosiaan näin tekee. Muuten kyllä luulisi, että 4-coren prossussa vääntö riittäisi täydellisesti softanattaukseen.

Ehkä jos olisin uusimassa reititintä harkitsisin jotain tällaista: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...Fi-Express-7-Wi-Fi-7-reititin-ja-UniFi-ohjain
Miten lie WLANin kantavuus käytännössä? Muuten tuo näyttää hintaansa nähden vähän liiankin hyvältä. Toki vaatii erillisen kytkimen rinnalleen, kun on useampi laite langalla kiinni myös.
 
Viimeksi muokattu:
Puhutaankohan me samasta asiasta lainkaan... :)
Meinaan vaan, että jos sinulla on vaikka gigainen nettiliittymä mutta reititin ei ilman rautanattausta kykene siirtämään enempää kuin vaikkapa 200-300Mbps niin meneehän liittymän nopeus täysin harakoille.
En ole varma, puhutaanko samasta. Mä puhun kokonaisuudesta. Jos jollain on gigan netti ja markan reititin, siitä gigasta ei ole välttämättä hyötyä. Jos on gigan netti ja 2,5 gigan verkkokortti, siitä verkkokortin maksimisuorituskyvystä ei ole käytännön hyötyä. Jos on gigan netti eikä käytä sitä 4K-striimausta raskaampaan käyttöön, maksaa mahdollisesti turhasta. Toki hyvä tarjous kannattaa käyttää, ellei se ole mallia ”hinta muuten nousee 12 kk päästä”. Kyllä mäkin ottaisin gigan, jos se on nyt ja ikuisesti sama hinta kuin 100 M. Muuten tyytyisin halvempaan.

Jos on kaikki muu kunnossa maksiminopeuksia myöten koko ketjulle, mutta rauta yskii spekseistä huolimatta, jossain on oikeasti vikaa. Se rautakiihdytys voi ehkä viilata sen viimeisen millisekunnin pois, mutta mä en itse sitä käyttäisi, koska se ominaisuus on ihan turha. Paitsi jos laitevalmistaja saa sillä purkkeja myytyä.

Edelleen, suoratoistoilla ei saa edes 100 M piuhaa tukkoon, ellei perheen kuusi teiniä striimaa samanaikaisesti. Yksittäinen striimi toimii ihan yhtä hyvin ihan millä tahansa kaistalla, kunhan se täyttää minimivaatimukset eikä viive vaihtele liikaa. Tiedostojen lataus ei ole viivekriittistä puuhaa, joten viiveen viilaamisen hyöty on olematon. Ja siinäkin vaikuttaa, millä nopeudella se vastapää suorittaa. Vastapäähän se NAT-acc ei tehoa. Kun paketti on lähtenyt portista ulos, se on oman onnensa varassa.
 
En ole varma, puhutaanko samasta. Mä puhun kokonaisuudesta. Jos jollain on gigan netti ja markan reititin, siitä gigasta ei ole välttämättä hyötyä.
Kokonaisuudesta itsekin puhun siinä mielessä, että tietysti haluan saada gigan liittymästä sen maksimikapan silloin, kun sitä vastapää tarjoaa ja ilman, että oma reititin tukehtuu siihen.

Nämä Asuksen vehkeet ilmeisesti menee tuohon markan reititin kategoriaan. Pystyy näköjään toimimaan gigan liittymässä hyytymättä vain rautanatilla.

Olisi kyllä ihan kiva tietää mikä reititin pystyy gigan tai nopeamman liittymän kanssa toimimaan maksiminopeudella ilman rautanattia? Jos tuo on todella sellainen mitä ei normaalikäyttäjien pitäisi käyttää vaan olla vehkeet missä sitä voi pitää pois päältä.

Jos on gigan netti ja 2,5 gigan verkkokortti, siitä verkkokortin maksimisuorituskyvystä ei ole käytännön hyötyä.
Juuei. Omalla kohdalla lähinnä tuon kanssa suurin ikävyys ilman rautanattia oli, että se 2.5Gbps LAN > WAN hyytyi hetkessä parisadan megan tasolle vaikka saman reitittimen 1Gbps LAN > WAN gigan siirsi. Mutta toisaalta niinkin simppeli kuin Amazon Prime stream pätki useita kertoja tunnissa vaikka mitään muuta aktiivikäyttöä ei koko liittymässä ollut samaan aikaan (rautanatilla toimii 100% ongelmitta sama).

Jos on gigan netti eikä käytä sitä 4K-striimausta raskaampaan käyttöön, maksaa mahdollisesti turhasta. Toki hyvä tarjous kannattaa käyttää, ellei se ole mallia ”hinta muuten nousee 12 kk päästä”. Kyllä mäkin ottaisin gigan, jos se on nyt ja ikuisesti sama hinta kuin 100 M. Muuten tyytyisin halvempaan.
Eipä gigaista varmaan juuri kukaan kotikäytössä tarvitse - en minäkään mutta kun sen sai karkeasti puoleen hintaan siitä mitä 250Mbps maksaa vuodeksi niin totta helvetissä, kun sai vielä Telian liittymänä tuon. Katsotaan sitten taas mitä sen jälkeen.

Jos on kaikki muu kunnossa maksiminopeuksia myöten koko ketjulle, mutta rauta yskii spekseistä huolimatta, jossain on oikeasti vikaa.
Meinaatko, että tämä on silti vika, eikä sitä, että ”markan” reitittimen potku ei vain oikeasti riitä gigalle kuin rautanatin avustuksella?

Se rautakiihdytys voi ehkä viilata sen viimeisen millisekunnin pois, mutta mä en itse sitä käyttäisi, koska se ominaisuus on ihan turha. Paitsi jos laitevalmistaja saa sillä purkkeja myytyä.
Ei rautanatilla viiveisiin hirveästi ole vaikutusta vaan siirtonopeuteen.

En minä usko, että tuo rautanatti on mikään myyntivaltti. Ei mielestäni tämänkään purkin esitteissä tätä edes mainittu.

Edelleen, suoratoistoilla ei saa edes 100 M piuhaa tukkoon, ellei perheen kuusi teiniä striimaa samanaikaisesti. Yksittäinen striimi toimii ihan yhtä hyvin ihan millä tahansa kaistalla, kunhan se täyttää minimivaatimukset eikä viive vaihtele liikaa.
Totta. Perus ADSL riittää yhden 1080p streamin toistoon enemmän kuin hyvin ja jotkut 4K streamit voi myös tulla läpi. Tämä ei liity mitenkään varsinaiseen aiheeseen mistä puhuin.

Tiedostojen lataus ei ole viivekriittistä puuhaa, joten viiveen viilaamisen hyöty on olematon.
Ja siinäkin vaikuttaa, millä nopeudella se vastapää suorittaa. Vastapäähän se NAT-acc ei tehoa. Kun paketti on lähtenyt portista ulos, se on oman onnensa varassa.
On puhuttu siirtonopeudesta (silloin kun vastapää sitä tarjoaa täydellä nopeudella) ja se on mihin rautanat auttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä nyt hiukan palastelen vielä tätä kokonaisuutta. Lähdetään siitä faktasta, että esim. Apple tv:n 4K suoratoisto ei pitäisi viedä yli 40 M kaistaa. Jos mitään muuta liikennettä ei kotiverkossa ole, minusta on ihan yks hailee, onko QoS tai kiihdytys päällä vai ei, vaikka olisi 50 M liittymä. Amazon Prime vaatii ymmärtääkseni vielä hiukan vähemmän kaistaa.

Otetaan mukaan muu liikenne. Mikään muu normaali kotikäyttö kuin tiedostojen lataaminen ei vaadi sitä nettikaistaa (vai missasinko vaihteeksi jotain?). Tässä kohtaa tuleekin se villakoiran ydin. Haluat saada koko gigan käyttöösi, joten et ehkä halua, että reititin prosessoi jokaista pakettia. Siispä kiihdytys päälle. Jee, latausnopeus paranee, mutta suoratoisto ei tykkää tuosta yhtään. Ratkaisu on siis QoS, mutta sepä onkin taas ristiriidassa kiihdytyksen kanssa. Ideaalimaailmassa toki kiihdytystä ei tarvita, koska reitittimen prosessori jaksaa vääntää ja koko giga on käytössä latauksen aikana ja QoS vahtii, että suoratoisto saa sen 40 M per suoratoistaja.

Amazon Primen striimaus on googlen mukaan niin saakelin fiksu, että se kyylää liikennettä aggressiivisesti ja tiputtaa laadun heti, kun tulee joku hikka. Se on ihan sama, aiheutuuko se hikka omasta reitittimestä vai jostain muusta ruuhkasta. Vaatii aika paljon perehtymistä, jotta pystyy rajaamaan ongelman. Ja kun se ongelma voi olla ensi viikolla eri, joudut taas arvailemaan, mistä aloittaa. Onnea vaan selvittelyyn.

Summaan omat suuntaviivani. Mitoita liittymän kaista käyttötarpeen mukaan. Älä maksa kaistasta, ellet käytä sitä. 50 M per peruskäyttäjä on ihan riittävä. Jos käyttäjiä on useita, laita QoS tarvittaessa päälle. Jos lataat tiedostoja ihan perkeleesti, osta kaistaa niin paljon kuin perse kestää. Jos et suoratoista, laita se kiihdytys päälle. Jos suoratoistat samaan aikaan, QoS ajaa yli ja joudut pudottamaan kiihdytyksen pois. Joudut ehkä satsaamaan hiukan enemmän rautaan.

Siihen en ole perehtynyt yhtään, mikä on riittävä rauta sekakäyttäjille, eli gigan putki täyteen ja suoratoistot seassa.
 
Mä nyt hiukan palastelen vielä tätä kokonaisuutta. Lähdetään siitä faktasta, että esim. Apple tv:n 4K suoratoisto ei pitäisi viedä yli 40 M kaistaa. Jos mitään muuta liikennettä ei kotiverkossa ole, minusta on ihan yks hailee, onko QoS tai kiihdytys päällä vai ei, vaikka olisi 50 M liittymä. Amazon Prime vaatii ymmärtääkseni vielä hiukan vähemmän kaistaa.

Otetaan mukaan muu liikenne. Mikään muu normaali kotikäyttö kuin tiedostojen lataaminen ei vaadi sitä nettikaistaa (vai missasinko vaihteeksi jotain?). Tässä kohtaa tuleekin se villakoiran ydin. Haluat saada koko gigan käyttöösi, joten et ehkä halua, että reititin prosessoi jokaista pakettia. Siispä kiihdytys päälle. Jee, latausnopeus paranee, mutta suoratoisto ei tykkää tuosta yhtään. Ratkaisu on siis QoS, mutta sepä onkin taas ristiriidassa kiihdytyksen kanssa. Ideaalimaailmassa toki kiihdytystä ei tarvita, koska reitittimen prosessori jaksaa vääntää ja koko giga on käytössä latauksen aikana ja QoS vahtii, että suoratoisto saa sen 40 M per suoratoistaja.

Amazon Primen striimaus on googlen mukaan niin saakelin fiksu, että se kyylää liikennettä aggressiivisesti ja tiputtaa laadun heti, kun tulee joku hikka. Se on ihan sama, aiheutuuko se hikka omasta reitittimestä vai jostain muusta ruuhkasta. Vaatii aika paljon perehtymistä, jotta pystyy rajaamaan ongelman. Ja kun se ongelma voi olla ensi viikolla eri, joudut taas arvailemaan, mistä aloittaa. Onnea vaan selvittelyyn.

Summaan omat suuntaviivani. Mitoita liittymän kaista käyttötarpeen mukaan. Älä maksa kaistasta, ellet käytä sitä. 50 M per peruskäyttäjä on ihan riittävä. Jos käyttäjiä on useita, laita QoS tarvittaessa päälle. Jos lataat tiedostoja ihan perkeleesti, osta kaistaa niin paljon kuin perse kestää. Jos et suoratoista, laita se kiihdytys päälle. Jos suoratoistat samaan aikaan, QoS ajaa yli ja joudut pudottamaan kiihdytyksen pois. Joudut ehkä satsaamaan hiukan enemmän rautaan.

Siihen en ole perehtynyt yhtään, mikä on riittävä rauta sekakäyttäjille, eli gigan putki täyteen ja suoratoistot seassa.
Lueppa vielä kerran aikaisempi viestini läpi. Tekstisi perusteella olet ymmärtänyt viestini päinvastoin.

Kertauksena vielä nimenomaan NAT-kiihdytys päällä Amazon Prime ei pätki ja pois päältä pätkii. QoS ei ole minulla ollut ikinä päällä ja käsittääkseni se tässä purkissa meinaa sitä, että tietosi menee jollekkin kolmannelle osapuolelle.

Tiedän ettei suoratoistolle tarvita juuri isompaa datasiirtoa kuin ADSL tarjoaa. Joku kuitenkin hirttää kiinni NAT-kiihdytys pois päältä tuon kanssa. Oma veikkaus, että dataa siirretään purskeissa ja purkki tukehtuu ajoittain sillä hetkellä. Tämä havainto tosiaan gigaisen liittymän kanssa. Ja kuten olen sanonut monta kertaa, olen jo saanut rajattua syyn mistä tämä johtuu (katso boldatty teksti ylempänä).
 
Viimeksi muokattu:
Kertauksena vielä nimenomaan NAT-kiihdytys päällä Amazon Prime ei pätki ja pois päältä pätkii.
Aivan sama, kunhan toimii, ja sitä jopa suositellaan. Mutta jos aikoo ladata nettipiuhansa täyteen NAT-kiihdytys päällä, niin sitten on pulassa suoratoistojen kanssa ilman QoSia.
 
Aivan sama, kunhan toimii, ja sitä jopa suositellaan. Mutta jos aikoo ladata nettipiuhansa täyteen NAT-kiihdytys päällä, niin sitten on pulassa suoratoistojen kanssa ilman QoSia.
Se riippuu yhteydestä. Oman kokemuksen perusteella mokkulanetillä ei ole ongelmaa ilman QOS:kään, mutta valokuitu alkaa pätkimään. Operaattorikohtaista varmaan miten on toteutettu, mutta näin itsellä ollut
 
Aivan sama, kunhan toimii, ja sitä jopa suositellaan.
Ai, nytkö sitä suositellaan. Etkö sinä juuri väittänyt, että sitä ei normaali kotikäyttäjä koskaan tarvitse. ;)
Ihan oikeasti, me ei ehkä nyt ymmärretä toistemme viestejä oikein. :)

Mutta jos aikoo ladata nettipiuhansa täyteen NAT-kiihdytys päällä, niin sitten on pulassa suoratoistojen kanssa ilman QoSia.
Kumma kyllä mutta samanaikainen nopeustestien ajelu putkeen ei pistä suoratoistoa pätkimään NAT-kiihdytys päällä. Tosiaan ainoa kerta, kun on alkanut joku suoratoisto (tässäkin tapauksesssa vain Amazon Prime) pätkimään kunnolla on ollut, kun kokeeksi otin NAT-kiihdytyksen pois päältä noin viikon ajaksi. Pyöreät kolme vuotta se on ollutkin päällä ja aina ilman QOS eikä tätä ongelmaa, mistä nyt kerroin ole ollut.

Mutta joo, siis kuidussa kyllä on yhteyttä tarjoavien operaattorien välillä vissiin eroja, kun selvästi epäluotettavammin kuitu on toiminut verrattuna takavuosien ADSL tai ADLS+4G hybridiin joissa mitään katkoja tai pätkimisiä/hidastelua ei ollut koskaan, paitsi nyt Telia operaattorina kuidussa tuntuu kyllä toimivan selvästi jouhevammin mihin tahansa yhteydet (en nyt puhu tästä yksittäisesta NAT kokeilusta ja sen kanssa havaituista ihmeellisyyksistä).
 
Viimeksi muokattu:
Se riippuu yhteydestä. Oman kokemuksen perusteella mokkulanetillä ei ole ongelmaa ilman QOS:kään, mutta valokuitu alkaa pätkimään. Operaattorikohtaista varmaan miten on toteutettu, mutta näin itsellä ollut
Epäilen, että valokuidussa on hirveästi eroja miten operaattorin yhteydet on toteutettu. Mokkulanetillä on tarjolla vain isoja puhelinoperaattoreita mutta kuidussa on näitä neverheard nimisiä tarjoajia paljonkin joiden yhteydet miten lie toteutettu. Viimein jonkin aikaa ollut Telian kautta itselläkin yhteys kuidussa ja toimii kyllä selkeästi jouhevammin kuin edellisten operaattorien kanssa samassa kuidussa. Tämä kuvailemani NAT homma tuskin liittyy operaattoriin lainkaan, vaan on purkin ominaisuuksia/omituisuuksia gigaisen yhteyden kanssa.
 
Tuleeko mieleen jotain, millä parantaa asus zenwifi bt8:n wifin pätkivyyttä? Ei tuo ihan jatkuvasti katko yhteyttä, mutta välillä meinaa ärsyttää.

Muuten liittymä on Globalconnectin valokuitu ja piuhan päässä yhteys vaikuttaa vakaalta (en ole huomannut pätkimistä). Wifin puolella ainakin pari kännykkää tippuu toistuvasti, ps5 katkoo ehkä kerran tuntiin, läppäri katkoo suunnilleen samaan tahtiin. Työläppäri on pysynyt ehkä aavistuksen paremmin (katkoo kerran päivässä ehkä). Laite on sijoitettu täsmälleen samalle paikalle kuin vanha DNA:n kaapelimodeemi (sagecom), jossa yhteys on melko vakaa tähän verrattuna. Omakotitalo, vähän naapureita, muutama verkko näkyy wifi analyzerilla, oman verkon signaali kaikkein vahvin. Kanavapaikkaa koitin vaihtaa (sagecommissa muistaakseni 5g on 80, mutta tässä asusissa sitä ei saa valittua). Sagecomiin myös laitettu joku (kun muistaisi vielä mikä) steering/roaming "off" huoltoukon toimesta, kuulemma parantaa toimivuutta - Asuksesta en löytänyt vastaavaa.

Mitä ajatuksia? Uusin firmware on asennettu.... ja ja... pyydetty ulkoinen näkyvä ip pelien hostaamista varten ja ja... öö.. lisäilen kun muistan.
 
Mulla on lähipäivinä myös 5ghz wifi katkeillut, vaikka en ole mitään muuttanut ja toiminut aikaisemmin ilman ongelmia. Pari kolleegaa valitti samasta asiasta, oma veikkaus syypääksi on DFS, eli jotain tutkasignaalia ehkä ollut alueella.
 
Sagecomiin myös laitettu joku (kun muistaisi vielä mikä) steering/roaming "off" huoltoukon toimesta, kuulemma parantaa toimivuutta - Asuksesta en löytänyt vastaavaa.
Viittaat ehkä Band Steering asetukseen Sagemcomissa. Asus käyttää tuosta nimeä Smart Connect. Eli reititin ja laitteet keskenään "sopii", että käyttääkö ne 2.4GHz vai 5GHz.

Veikkaisin, että tuo WiFin kanavakin olisi valittavissa. Katselepa näkyykö Wireless-valikon alla Control Channel. Oletuksena auto mutta voi myös käsin valita kanavan. En tiedä onko tuota kaikissa Asuksissa mutta olettaisin olevan.
 
Huomasin juuri, että Asus TUF AX6000 on jo virallisesti EOL! Siis mitähän vittua?!?! tuo malli kolmisen vuotta sitten julkaistu ja omakin vielä "karvan" alle 3 vuotta, joten takuukin vielä voimassa ja toosa on jo EOL, eli ei luvata enää päivityksiä firmwareen. Tiedän kyllä, että kuluttajavehkeissä softatuki on lyhyehkö mutta tämä menee jo naurettavaksi, että ei edes 3 vuoden takuuaikaa kateta. Ja mikä ihmeellisintä niin TUF AX4200 joka on hieman riisutumpi malli AX6000:sta on edelleen tuen piirissä Asuksen suosittelemien mallien listalla. Käsittääkseni kumpikin malli tullut markkinoille 02/2023 tienoilla. Nämä tiedot näkee täältä: https://www.asus.com/event/network/eol-product/

Kai tässä pitää kohtapuolin alkaa uutta reititintä suunnittelemaan. Mitähän tuohon harkitsisi tilalle? Mieluusti saisi olla yhden purkin systeemi kuten tämä on ja hyvällä WiFin kantavuudella. Tässä riittänyt hienosti kantavuus reilu 100m2 yksitasoissa talossa, jossa reititin on aika lailla nurkassa, eli kantaa tuonne ihan kauimmaiseen nurkkaan hyvällä vauhdilla. Lisänä saisi olla WAN-portin lisäksi vähintään 5 vapaata LAN-porttia. Niin ja tukiaika enemmän kuin alle 3 vuotta. Ei näitä viitsisi olla jatkuvasti vaihtamassa ja konffaamassa. Itse asiassa viimeisimmät säädöt omaankin purkkiin vasta kuukauden päivät sitten tehnyt ja nyt toosa onkin jo vanhentunut valmistajan tuen suhteen.

Tätä alustavasti mietin tilalle: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...Fi-Express-7-Wi-Fi-7-reititin-ja-UniFi-ohjain
Mutta ei taida käytännössä WiFin kuuluvuus olla edes lähellä nykyistä laitetta mitä nopeasti tuosta käyttäjäkokemuksia etsin. Eikä tuossa ole tarpeeksi LAN-portteja mutta voihan siihen erillisen kytkimen heittää kaveriksi.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin juuri, että Asus TUF AX6000 on jo virallisesti EOL! Siis mitähän vittua?!?! tuo malli kolmisen vuotta sitten julkaistu ja omakin vielä "karvan" alle 3 vuotta, joten takuukin vielä voimassa ja toosa on jo EOL, eli ei luvata enää päivityksiä firmwareen. Tiedän kyllä, että kuluttajavehkeissä softatuki on lyhyehkö mutta tämä menee jo naurettavaksi, että ei edes 3 vuoden takuuaikaa kateta. Ja mikä ihmeellisintä niin TUF AX4200 joka on hieman riisutumpi malli AX6000:sta on edelleen tuen piirissä Asuksen suosittelemien mallien listalla. Käsittääkseni kumpikin malli tullut markkinoille 02/2023 tienoilla. Nämä tiedot näkee täältä: End-of-Life Product List | ASUS Networking

Kai tässä pitää kohtapuolin alkaa uutta reititintä suunnittelemaan. Mitähän tuohon harkitsisi tilalle? Mieluusti saisi olla yhden purkin systeemi kuten tämä on ja hyvällä WiFin kantavuudella. Tässä riittänyt hienosti kantavuus reilu 100m2 yksitasoissa talossa, jossa reititin on aika lailla nurkassa, eli kantaa tuonne ihan kauimmaiseen nurkkaan hyvällä vauhdilla. Lisänä saisi olla WAN-portin lisäksi vähintään 5 vapaata LAN-porttia. Niin ja tukiaika enemmän kuin alle 3 vuotta. Ei näitä viitsisi olla jatkuvasti vaihtamassa ja konffaamassa. Itse asiassa viimeisimmät säädöt omaankin purkkiin vasta kuukauden päivät sitten tehnyt ja nyt toosa onkin jo vanhentunut valmistajan tuen suhteen.

Tätä alustavasti mietin tilalle: Ubiquiti UniFi Express 7 Wi-Fi 7 reititin ja UniFi-ohjain 241,99
Mutta ei taida käytännössä WiFin kuuluvuus olla edes lähellä nykyistä laitetta mitä nopeasti tuosta käyttäjäkokemuksia etsin. Eikä tuossa ole tarpeeksi LAN-portteja mutta voihan siihen erillisen kytkimen heittää kaveriksi.

Joissain maissa on lakeja jotka pakottaa valmistajan ilmoittamaan ennalta milloin tietoturva aikaisintaan päättyy. Ehkä siksi eol ja duration of security support on tässä kohtaa ilmeisesti eri. Asus kuitenkin määrittelee näin: "The models below are end-of-life — no longer manufactured or updated with firmware and documentation."
AX4200 ja AX6000 osalta UK versio 31.12.2026. Luulisi että siihen asti tulee päivityksiä? Itse voisin koittaa jotain openwrt:tä sen jälkeen. Tai miksei wifi 7 tilalle.



ASUS TUF-AX6000 Firmware version 3.0.0.4.388_34013
Versio 3.0.0.4.388_34013
43.51 MB
2026/05/08
SHA-256 :16ED5B9BD6CD7B183554EC6E3F10796D4DB1CEBEF3A2FB8387D694D559780652
Security Fixes
- Enhanced system security by addressing an unsafe remote script execution mechanism in.
- Improved system security by addressing a heap buffer overflow vulnerability during cache handling.
We recommend upgrading to this version to ensure up-to-date protection.

Reitittimien tietoturva on niin ja näin ilman tätä hämmennystäkin jos päivitykset tehdään käsin. Saisi mun puolesta olla perusoletus että yli 6 kk vanha firmis kieltäytyy yhdistämästä nettiin ellei käydä konfiguroimassa "kyllä, otan tietoisen riskin" optio päälle.

Jostain syystä esim edullinen wifi7 be3600e on (uk) tuettu 31.12.2030 asti kun monet muut be-sarjalaiset hyytyy jo vuotta-kahta aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin juuri, että Asus TUF AX6000 on jo virallisesti EOL! Siis mitähän vittua?!?! tuo malli kolmisen vuotta sitten julkaistu ja omakin vielä "karvan" alle 3 vuotta, joten takuukin vielä voimassa ja toosa on jo EOL, eli ei luvata enää päivityksiä firmwareen. Tiedän kyllä, että kuluttajavehkeissä softatuki on lyhyehkö mutta tämä menee jo naurettavaksi, että ei edes 3 vuoden takuuaikaa kateta. Ja mikä ihmeellisintä niin TUF AX4200 joka on hieman riisutumpi malli AX6000:sta on edelleen tuen piirissä Asuksen suosittelemien mallien listalla. Käsittääkseni kumpikin malli tullut markkinoille 02/2023 tienoilla. Nämä tiedot näkee täältä: End-of-Life Product List | ASUS Networking

Kai tässä pitää kohtapuolin alkaa uutta reititintä suunnittelemaan. Mitähän tuohon harkitsisi tilalle? Mieluusti saisi olla yhden purkin systeemi kuten tämä on ja hyvällä WiFin kantavuudella. Tässä riittänyt hienosti kantavuus reilu 100m2 yksitasoissa talossa, jossa reititin on aika lailla nurkassa, eli kantaa tuonne ihan kauimmaiseen nurkkaan hyvällä vauhdilla. Lisänä saisi olla WAN-portin lisäksi vähintään 5 vapaata LAN-porttia. Niin ja tukiaika enemmän kuin alle 3 vuotta. Ei näitä viitsisi olla jatkuvasti vaihtamassa ja konffaamassa. Itse asiassa viimeisimmät säädöt omaankin purkkiin vasta kuukauden päivät sitten tehnyt ja nyt toosa onkin jo vanhentunut valmistajan tuen suhteen.

Tätä alustavasti mietin tilalle: Ubiquiti UniFi Express 7 Wi-Fi 7 reititin ja UniFi-ohjain 241,99
Mutta ei taida käytännössä WiFin kuuluvuus olla edes lähellä nykyistä laitetta mitä nopeasti tuosta käyttäjäkokemuksia etsin. Eikä tuossa ole tarpeeksi LAN-portteja mutta voihan siihen erillisen kytkimen heittää kaveriksi.
Voi olla kanssa ettei tuo EOL lista tarkoita mitään. Kerrassaan älytön juttu jokatapauksessa. Itse asentelin purkkeihin openWRT:n takaisin ja nyt toimii taas täysin pätkimättä ja nopeasti
 
Voi olla kanssa ettei tuo EOL lista tarkoita mitään. Kerrassaan älytön juttu jokatapauksessa.
Pitääpä seurailla tilannetta. Kovasti liian lyhyt elinkaari kyllä muutoin virallisen tuen suhteen.

Itse asentelin purkkeihin openWRT:n takaisin ja nyt toimii taas täysin pätkimättä ja nopeasti
Minkälainen homma tuo on konffata? En tarkoita sitä firmiksen asennusta vaan ihan käyttöä. Olin ymmärtävinäni, että oletuksena ei ole edes graafinen käyttöliittymä vaan komentorivi.
 
Asus kuitenkin määrittelee näin: "The models below are end-of-life — no longer manufactured or updated with firmware and documentation."
Juuri tuohon kiinnitin itsekin huomiota. On tosi arveluttavaa suhteutettuna heidän vapaaehtoisesti antamaan laitteen takuuaikaan tuollainen lausunto.

AX4200 ja AX6000 osalta UK versio 31.12.2026. Luulisi että siihen asti tulee päivityksiä?
Jostain syystä TUF AX6000 on tuossa samassa listassa myös 31.12.2025 kohdalla, eli tuki olisi jo loppunut kovasti ennen takuuajan päättymistä vaikka olisi julkkaripäivänä ostettu...

Itse voisin koittaa jotain openwrt:tä sen jälkeen. Tai miksei wifi 7 tilalle.
Pitää OpenWRT:tä miettiä ehkä jatkossa. En taida enää näihin Asuksiin sekaantua.

Reitittimien tietoturva on niin ja näin ilman tätä hämmennystäkin jos päivitykset tehdään käsin. Saisi mun puolesta olla perusoletus että yli 6 kk vanha firmis kieltäytyy yhdistämästä nettiin ellei käydä konfiguroimassa "kyllä, otan tietoisen riskin" optio päälle.
Tuollainen olisi hyvä olla. Näissähän on ollut vaikka mitä reikiä joita on jo paikattu niin voisi olettaa, että samaa on jatkossakin mutta niitä ei paikata, tai ei ainakaan ole takeita.

Jostain syystä esim edullinen wifi7 be3600e on (uk) tuettu 31.12.2030 asti kun monet muut be-sarjalaiset hyytyy jo vuotta-kahta aiemmin.
Ei taida olla mitään logiikkaa Asuksella, että hieman kalliimman ylemmän pään laite olisi paremmin tuettu kuin halpis. Esimerkiksi TUF AX6000 ja AX4200 meni juuri niin, että halpis on tuettu pidempään ja edelleen heidän suositeltavien listalla, kun taas AX6000 on EOL.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hik
Jostain syystä TUF AX6000 on tuossa samassa listassa myös 31.12.2025 kohdalla, eli tuki olisi jo loppunut kovasti ennen takuuajan päättymistä vaikka olisi julkkaripäivänä ostettu...

Kuitenkin siihen siis on ladattavissa firmis 2026/05/08 eli ei tarvitse saman tien ostaa uutta laitetta ja en yllättyisi jos tulisi vielä pari päivitystä senkin jälkeen.
 
Juuri tuohon kiinnitin itsekin huomiota. On tosi arveluttavaa suhteutettuna heidän vapaaehtoisesti antamaan laitteen takuuaikaan tuollainen lausunto.


Jostain syystä TUF AX6000 on tuossa samassa listassa myös 31.12.2025 kohdalla, eli tuki olisi jo loppunut kovasti ennen takuuajan päättymistä vaikka olisi julkkaripäivänä ostettu...


Pitää OpenWRT:tä miettiä ehkä jatkossa. En taida enää näihin Asuksiin sekaantua.


Tuollainen oli hyvä olla. Näissähän on ollut vaikka mitä reikiä joita on jo paikattu niin voisi olettaa, että samaa on jatkossakin mutta niitä ei paikata, tai ei ainakaan ole takeita.


Ei taida olla mitään logiikkaa Asuksella, että hieman kalliimman ylemmän pään laite olisi paremmin tuettu kuin halpis. Esimerkiksi TUF AX6000 ja AX4200 meni juuri niin, että halpis on tuettu pidempään ja edelleen heidän suositeltavien listalla, kun taas AX6000 on EOL.
Kyllä se eol valitettavasti tarkoittaa juuri mitä sanovat, eli heidän näkökulmastaan laite on vanhentunut. Toki sille voi tulla vielä päivityksiä. Takuu ja softapäivitykset eivät ymmärtääkseni liity toisiinsa ainakaan suoranaisesti, koska takuu yleensä kattaa laitteen tekniset viat. Semantiikkaa tietty on, kuuluuko softa siihen mukaan, ja olisi mielenkiintoista oikeudessa testata. Taitaa vain olla sen verran kallista ettei kukaan siihen lähde.

Sinänsä täysin älytöntä, että 3 vuotta vanha laite on eol. Olisiko heillä tarve pukata wifi7-laitteita markkinoille? Tai olisko tuossa kuitenkin ollut jotain jo alussa melkein vanhentuneita komponentteja, joiden ongelmia ei enää muu valmistaja kuin Asus korjaa? Joku syy tuossa lullisi ooevan kun heillä kuitenkin tulee vanhempiin laitteisiin päivitykset ok...
 
Kuitenkin siihen siis on ladattavissa firmis 2026/05/08 eli ei tarvitse saman tien ostaa uutta laitetta ja en yllättyisi jos tulisi vielä pari päivitystä senkin jälkeen.
Joo, itse asiassa tullut 2 päivitystä kuukauden sisään. Mutta toisaalta jo joku aika sitten ollut nähtävissä, että AX6000:lle tulee samat päivityksen selvästi AX4200 myöhemmin.
 
Ihan graafinen gui.
Eli tuo Luci on se graafinen osa?
Sisältääkö se peruspaketti kaikki tarvittavat osat, että saa suunnilleen samat konffattua mitä Asuksen oma softa mahdollistaa vai pitääkö jotain lisäpaketteja joka asiaan asennella?
Omassa käytössä on vierasverkko, URL filtterillä estetty muutama domain (ettei LG TV saa firmispäivityksiä eikä niistä edes ilmoittele), DHCP:lle määritelty parille tulostimelle kiinteä IP (ovat siis sen DHCP scopen sisällä nuo kiinteät IP:t) ja WIFissä tuo automaattinen 2.4\5GHz Smart Connect mutta pari laitetta määritelty MAC-filtteröinnillä vain 5GHz. Tuossa äkkiseltään mitä on tullut perus palomuurin ja lisäksi laitettua.

Tukeeko OpenWRT NAT-kiihdytystä (HW NAT, hardware offloading jne. mitä nimitystä tuosta kukin käyttää)?

Tuolle OpenWRT:lle ei taida olla mitään täysin kattavaa manuaalia jota voisi ensiksi ihmetellä ajan kanssa?
 
Kyllä se eol valitettavasti tarkoittaa juuri mitä sanovat, eli heidän näkökulmastaan laite on vanhentunut. Toki sille voi tulla vielä päivityksiä. Takuu ja softapäivitykset eivät ymmärtääkseni liity toisiinsa ainakaan suoranaisesti, koska takuu yleensä kattaa laitteen tekniset viat. Semantiikkaa tietty on, kuuluuko softa siihen mukaan, ja olisi mielenkiintoista oikeudessa testata. Taitaa vain olla sen verran kallista ettei kukaan siihen lähde.
Just noin sitä itsekin tulkitsen. Tietävät varmaan, että ei noista kukaan lähde käräjöimään niin tekevät mitä lystää. Ja tottahan se on, että takuu ei välttämättä meinaa, että softapäivitykset sisältyy koko ajalle mutta onhan tuo moraalisesti ihan täyttä paskaa, että tunnettu valmistaja tuohon alkaa.

Sinänsä täysin älytöntä, että 3 vuotta vanha laite on eol.
Totta. Käytännössä olisi ollut sama ostaa melkein mikä tahansa muun merkkinen vehje. Tarkoituksella ostin Asuksen ja katsoin vielä, että on kohtalaisen tasokas ja vasta julkaistu malli, että olisi edes muutaman vuoden huoleton käyttää.

Olisiko heillä tarve pukata wifi7-laitteita markkinoille? Tai olisko tuossa kuitenkin ollut jotain jo alussa melkein vanhentuneita komponentteja, joiden ongelmia ei enää muu valmistaja kuin Asus korjaa? Joku syy tuossa lullisi ooevan kun heillä kuitenkin tulee vanhempiin laitteisiin päivitykset ok...
Itse myös epäilen, että tässä mallissa tai piirisarjassa on jotain sellaista, että haluavat sen kaikessa hiljaisuudessa haudata. Ja onhan tämä ketju täynnä valitusta näistä malleista vaikka itselläni onkin toiminut ihan ok pl. tuo NAT-kiihdytyksen poisto kokeilu.
 
Voi myös olla, että suositumpi malli saa pidemmän tuen ja siksi halvempi malli on paremmin tuettu.
Sanoisin, että aika moni kuluttaja alkaa yskimään jos reitittimeen pitäisi laittaa yli 150 euroa ja ilman osamaksua, kuten operaattorit antaa.
Saati, että perus jantterit näitä edes päivittelisivät tai seuraisivat eol ilmoituksia.
Mutta siis ymmärsinkö oikein, että ax4200 tuki loppuu tänä vuonna?
Ja sitten ei ole mitään takeita, että jos ostat kalliimman laitteen kuin esim be3600, että siinä olisi yhtään pidempi elinkaari?
Eli halvin laite vaan, jonka wifi kantavuus riittää on järkevintä.
 
Kattelin jo hiukan etukäteen, millä korvaisi tuon Zen XT8:n. Sen seuraaja lienee XT9, mutta sekin happanee vuodenvaihteessa. Verkkiksen valikoimasta sitten selailin pystymalleja, kun sijoituspaikka on kapeahko kaappi. Ei nyt ihan heuristiikalla ja hintoja vertailemalla päässyt jyvälle, mikä on junan seuraava vaunu. Nää on kuitenkin näitä juttuja, joissa en säästä sitä tuopillisen hintaa, vaan etsin vakautta. Meillä katsotaan niin paljon suoraa urheilua striimeinä (tyypillisesti kuitenkin "katso alusta" eikä ihan täysin livenä), että jokainen hikka ketuttaa. Tuon XT8:n kanssa ei ole ihan kamalasti noita hikkoja ollut. Ja nekin saattavat olla Apple tv:n ja Viaplayn välistä skismaa, jos niitä joskus on ollut. Chromecastin kanssa oli huomattavasti hankalampaa. Läppärit tipahtavat hetkeksi wifistä ehkä kerran kuussa, jos niinkään usein.
 
Huomasin juuri, että Asus TUF AX6000 on jo virallisesti EOL! Siis mitähän vittua?!?!
Kyllä se elämä opettaa. Nimittäin lukemaan tarkkaan ennalta niiden tuotteiden elinkaarilupauksista. Jos ovat epämääräisiä, kuten vaikka Asuksella, niin jäävät ostamatta. Sama esim kiinalaisten tuotteiden kohdalla, jos on vihjattu että saattavat vetäytyä markkinoilta, kuten esim kännyissä jo tapahtunut, niin oletettavasti paikallinen softatukikin voi loppua ennenaikaisesti. Eli nekin jää kauppoihin. Ja kappas, ei tuu yllätyksiä luultavasti enää.
 
Kattelin jo hiukan etukäteen, millä korvaisi tuon Zen XT8:n. Sen seuraaja lienee XT9, mutta sekin happanee vuodenvaihteessa.
Happanee? tuleeko sillekin EOL ?

Mulla kanssa XT8 sähkökaapissa, mutta eikös XT9 on jo vanha malli ? Eikös BT6/8/10 ole se nykyinen mallisarja? Itse olen kanssa katsellut etsin samanlaista kompaktia pystypurkkia tilalle ja kiikarissa BT8 tai BT10. Saksan amazoonista olen niitä kiikaroinnut. Taidan kanssa pysyä Asusksessa, kun sen kanssa olo on ollut murheetonta ja käyttiksenkin oppinut vuosien varella hyvin. Ei jaksa alkaa opetteleman mitään uutta ja asetuksetkin saisi siirrettyä uuteen purkkiin helpolla. Ja jos oiken ymmärsin, niin vanhan XT8 purkin voi sitten laittaa nodeksi mesh systeemiin, niin saa sillekin hyötykäyttöä.

tuossa vertailuXT8 vs XT9 ( XT8 julkaistu 2020 ja xt9 2022), ei paljoa eroa

tuossa uudenpaa BT6 ,BT8 ja BT 10 vertailtu keskenään (BT6 2025 ja BT8 ja BT10 2024 vuodelta )
 
Viimeksi muokattu:
Tukeeko OpenWRT NAT-kiihdytystä (HW NAT, hardware offloading jne. mitä nimitystä tuosta kukin käyttää)?
Tukee flow offload nimellä. Laitoin eilen päälle -ei ole kyllä vielä nopeaa nettiä niin ei saa testattua millaista nopeutta rauta tällä tukee. Onhan nämä tehokkaita, että varmasti aika hyvin bittiä menee läpi

Ilmeisesti 600M menee läpi ilman kiihdytyksiäkin:
Asus tuntus rokkavan.
Reititys toimii ja nopeuskin on n.596/560.
Katsoin system load mittaria, speedtestissä näytti 0.08 ja bufferbloat testissä 0.25.
TP-Linkillä jo speedtestillä se näytti 0.9-1.04.
Tosin Asuksen system upgrade imagea ei ollu päivitetty, niin se on vielä 25.12.0 versiolla ja ehdotteli päivittää 25.12.2 versioon.
Täällä on tuolle openwrt oma -aika hiljainen keskustelunsa
 
En olekaan varma. Tekoälyn kanssa eilen juttelin, ehkä se keksi omiaan. Nyt en löydä samaa tietoa.
Ei tekoäly ole lähde, voit itsesi päässä niitä "lähteitä" toki pyöritellä, mutta se että jakaa niitä muillekin on keskustelun sotkemista.
 
Ja sitten ei ole mitään takeita, että jos ostat kalliimman laitteen kuin esim be3600, että siinä olisi yhtään pidempi elinkaari?

Englannissa laitteessa be3600 näytti olevan 2,5 v tietoturvaa jäljellä kun taas be3600e olisi 4,5 v. Jos firmis tehdään Englantiin niin ei kai ole estettä pistää jakeluun ja käyttää sitä täällä.

Tekoälyn avulla voi olla mahdollista löytää aukkoja tietoturvasta ja reitittimet voi tehdä loikan kohti parempaa lähivuosina, silloin tarvitaan aktiivista tukea.


 
Joissain maissa on lakeja jotka pakottaa valmistajan ilmoittamaan ennalta milloin tietoturva aikaisintaan päättyy. Ehkä siksi eol ja duration of security support on tässä kohtaa ilmeisesti eri. Asus kuitenkin määrittelee näin: "The models below are end-of-life — no longer manufactured or updated with firmware and documentation."
AX4200 ja AX6000 osalta UK versio 31.12.2026. Luulisi että siihen asti tulee päivityksiä? Itse voisin koittaa jotain openwrt:tä sen jälkeen. Tai miksei wifi 7 tilalle.


Ei tekoäly ole lähde, voit itsesi päässä niitä "lähteitä" toki pyöritellä, mutta se että jakaa niitä muillekin on keskustelun sotkemista.
Oikeassa olet, että lähdettä olisi hyvä tuoda julki ainakin jos sellainen on helposti saatavilla -> Tuossa yllähän on linkki tuonne brittien listaukseen. Lienee tekoäly käyttänyt sitä lähteenä:
Siellä XT8 ja XT9 ovat samassa laarissa AX4200 ja AX6000 laitteiden kanssa, eli tämän vuoden loppuun asti olisi Asuksella motivaatioita noita päivitellä -sen jälkeen jää sitten nähtäväksi mitä päivityksiä millekin laitteelle tarjoavat. Vanha RT-AC86u:han on saanut myös 3 päivitystä vielä 2 vuoden aikana, vaikka se taisi mennä End of life listaan 2024 -viimeisin päivitys on tullut 2026/05/07!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 282
Viestejä
5 246 711
Jäsenet
83 466
Uusin jäsen
mahmud

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom