ASUS reitittimet, modeemit yms. verkkolaitteet

Liittynyt
12.07.2022
Viestejä
41
Eikös Aimesh ole vaan Asuksen nimi mesh systeemille. Eri Aimesh laitteita voi littää samaan systeemiin.
No tuota juuri en ole oikein mistään löytänyt, eli onko näissä Asusin varsinaisissa mesh-laitteissa pelkkä aimesh vai joku ”parempi pelkkä mesh” + valinnainen aimesh (jonka käyttö jättäisi ehkä joitain pelkän meshin ominaisuuksia pois). Tämä siksi että kun aimesh mahdollistaa myös tavallisten reitittimien toiminnan mesh-verkossa, se ehkä joutuu yksinkertaistamaan joitain ominaisuuksia. Mutta nämä siis vain arvauksia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Mulla on lakannut toimimasta tuo traffic analyzer- statistic. Ei kenelläkään ole hyvää ja toimivaa ratkaisua että lähtis toimimana uudestaan ? Buutti on tehty. Tarvittavat toiminnot kyteketty päälle ja pois. Ei auttanut.
QoS:;n puolelta web history ei myöskään toimi.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 941
Mulla on valokuitumodeemin takana RT-AX reititin jolla on tehty wifi mesh. Meshissä on lisäksi RT-AC reititin ja 1-2 Lyra Trio -tukiasemaa.
Lyra Triojen end of life (EOL) oli 1.1.2023.

Mitä mieltä, onko Meshin perällä olevat EOL tukiasemat tietoturvariski omakotitalossa?

Laitteet toimii eikä muuten tarttisi tehdä mitään. RT-AX ja RT-AC on tuettuja ja automaattisten firmis-päivitysten piirissä.
Ei olisi oikein kestävää kehitystä kiikuttaa 3½ v vanhoja toimivia Trioja SERriin ihan vielä.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
17
Onko kenelläkään kokemusta Asus RT-AC88U reitittimestä OpenWRT -firmiksen knanssa? Tarkoituksena laittaa sellainen talo-ethernetin päähän tekemään IPv4 NAT:ia ja SLAACD:tä IPv6:selle Soneran liittymästä. Tarve on siis saada se rootti-kehote eteen, eli defaultti-firmikset eivät tule kyseeseen. Kiinnostaisi tietää onko tuo firmiksen flashaus nollattavissa reset-nappia painamalla? Eli netti on 100Mbps ulos ja sisään. Olisi myös tarve saada WireGuard VPN -linkki Hetzner.com:in VPS- palvelimelle.
 
Liittynyt
15.10.2023
Viestejä
14
Mikäs olisi tämän päivän Asuksen reititin ~40 neliön kerrostalokämppään missä laitteen voin sijoittaa suurinpiirtein paraatipaikalle välittämättä sisustuksesta? Liittymänä nyt taloyhtiön vuokraan kuuluva 100/100 valokuitu. Kännykän, tabletin, läppärin ja/tai pleikkarin jos tuon langattoman piiriin saisi kivuttomasti.

Katselin tuota AX56U, mutta ei nyt viitsi EOL laitetta ostaa suoraan hyllystä.. eli hintahaarukka about sama. Ei ole ihan euron päälle, joustaa kyllä tarvittaessa.
Joskus ehdoteltiin toisessa reititinketjussa Ubiquitin laitteita, mutta ehkä all in one purkki on omiin tarpeisiin kuitenkin tällä hetkellä parempi ratkaisu ja näihin Asuksen laitteisiin ollut tyytyväinen aiemmin.
Itellä ollut tuo RT-AX56U käytössä nyt pari vuotta juurikin 40 neliön kerrostalokämpässä. Hyvin on toiminut ja wifi kantaa ihan joka nurkkaan, eli ei ole ollut tarvetta hankkia tuollaista AiMesh-systeemiä, jotta saisi wifin kantamaan paremmin.

Mukava plussa tuolla reitittimellä on, että pystyy asentamaan custom firmiksen (Home | Asuswrt-Merlin) ja sen avulla käyttämään eri skriptejä. Tällä hetkellä reititin pyörittää Skynet-palomuuria, AdguardHome mainostenestoa kaikille verkossa oleville laitteille, FTP-palvelinta TLS 1.3 tuella, QoS: Cake, DDNS, DNSCrypt, IPv6, OpenVPN-serveriä, WireGuard-serveriä ja clienttejä jotka pystyy ohjaamaan tietyille laitteille VPNDirectorilla. Tor-verkkoa pystyy myös ohjaamaan tietyille laitteille LAN-verkossa.

En kyllä suosittele tätä AX56U mallia lähteä ostamaan koska on jo EOL, mutta jokin uudempi Asuksen reititin joka tukee noita Merlin custom firmiksiä, niin saa vähän enemmän reitittimestä irti jos tykkää säätää.

skynet.png adguard.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 192
Tyhmä kysymys, eikä Asuswrt-Merlinin sivuilta ainakaan heti osunut silmään.
Wifi pyörii talossa 2x XT8 purkilla Meshinä. Vanhasta autotallista tein kotitoimiston, ja kun wifi ei oikein hyvin sinne kanna, niin löin vanhan AC68U:n nodeksi ja toimii ihan ok.

Varsinainen kysymys kuuluu, että jos ihan testailun vuoksi päivittäisin tuon AC68Un Asuswrtllä (kun kerran stable versio löytyy), niin onnistuuko tuota vielä liittämään tuohon Asuksen Meshiin?
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Tyhmä kysymys, eikä Asuswrt-Merlinin sivuilta ainakaan heti osunut silmään.
Wifi pyörii talossa 2x XT8 purkilla Meshinä. Vanhasta autotallista tein kotitoimiston, ja kun wifi ei oikein hyvin sinne kanna, niin löin vanhan AC68U:n nodeksi ja toimii ihan ok.

Varsinainen kysymys kuuluu, että jos ihan testailun vuoksi päivittäisin tuon AC68Un Asuswrtllä (kun kerran stable versio löytyy), niin onnistuuko tuota vielä liittämään tuohon Asuksen Meshiin?
Vastaukset löytyy tältä wikisuvlta: AiMesh

Ja tästä kohdasta varmaankin:
" however the primary router must run Asuswrt-Merlin if you want any of your nodes to also use this firmware. "
 
Liittynyt
25.09.2019
Viestejä
359
Ja se vielä mikä tuolla sanotaankin että varsinaisesti ei ole mitään hyötyä ajaa Merliniä nodeissa. Pikemminkin haittaa kun menettää sen keskitetyn firmware update -mahdollisuuden.

Pääreitittimessä toki Merlin on paikallaan.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
67
Gigantissa näyttää olevan Asus RT-AX59U 84,95 € hinnalla tarjouksessa. Mitenköhän kyseiset laitteet soveltuisi Mesh-verkon rakentamiseen isoon 3 kerroksiseen kiinteistöön? Löytyykö käyttökokemuksia kyseisestä purkista?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 984
Gigantissa näyttää olevan Asus RT-AX59U 84,95 € hinnalla tarjouksessa. Mitenköhän kyseiset laitteet soveltuisi Mesh-verkon rakentamiseen isoon 3 kerroksiseen kiinteistöön? Löytyykö käyttökokemuksia kyseisestä purkista?
Varmaan ihan mainiosti, kun masterina toimiva XT8 otti mukisematta nodeksi RT-AC58U:nkin. Tosin meshin muodostus vaati lankayhteyden noin vanhalla purkilla. Kännykkä-appsi sen aivotyön kuitenkin tekee. Jos tekee meshin ihan ilmateitse, on varmaan hyvä, jos olisi oma 5 GHz kanava backhaulille. Toimii se varmaan muutenkin.
 
Liittynyt
21.05.2023
Viestejä
32
Pitäisikö pelkän 2.4 GHz wlan verkon sammutuksen Asuksen paneelista mennä tuon ”Enable Radio” -> ”No”:n kautta? Onko näiden purkkien palomuuri mallia ”laita päälle ja unohda” vai joutuuko jatkuvasti availemaan portteja :D

EDIT: 2.4 GHz tosiaankin sammui tuolla asetuksella :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.10.2023
Viestejä
14
Pitäisikö pelkän 2.4 GHz wlan verkon sammutuksen Asuksen paneelista mennä tuon ”Enable Radio” -> ”No”:n kautta? Onko näiden purkkien palomuuri mallia ”laita päälle ja unohda” vai joutuuko jatkuvasti availemaan portteja :D

EDIT: 2.4 GHz tosiaankin sammui tuolla asetuksella :thumbsup:
Juu wifi radiot saa tuolla kiinni, itekkin sulkenut joskus kun joutunut käyttämään ylimäärästä Asuksen purkkia kytkimenä. Palomuuri asioista en niin tiedä, mutta jos jotain peliserveriä haluat pitää päällä niin joutuu availee portteja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 314
Täällä on tällä hetkellä kyseinen K562 purkki (2 kpl mesh) Elisan versiona käytössä. Kantama on yllättävän hyvä, signaalin lähtötaso on mm. korkeampi kuin tuo edellä mainittu TUF-AX4200. DNS asetuksia saa muutettua, se paikka vaan vaatii hieman perehtymistä eli WAN-asetusten alta löytyy "Ota DNS-ohitus käyttöön" ja voi osoittaa mm. kotiverkon sisäiseen IP-osoitteeseen, jos on Pi-Hole, Nextdns, jne. käytössä.
Ajattelin black fridayna ostaa tuon K562 elisalta tuli alennukseen tai ei ja antaa tämän DNA version pois kun tutulla on modeemille tarvetta. Onko järkevin vaihtoehto vai olisiko asukselta tmv. jotain toista mitä kannattaisi katsoa? K562 on riittänyt ominaisuuksien ja paikkojensa yms. puolesta hyvin. Ainoa miinus tuo etten saa OpenDNS laitettua käyttöön ja haluaisin sen niin pakko ostaa jollain muulla kuin DNA firmwarella varustettu kerta elisalla toi säätö löytyy.

EDIT: Toisaalta tuossa ylempänä puhuttu Asuswrt-Merlin vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Haluan meinaan tuon OpenDNS käyttöön juurikin mainosten sekä tiettyjen sivustojen estoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Kysymys Asus RT-AX55 asetuksiin liittyen. Lataukset toimii hienosti 50/50 megaisen nopeuksilla, mutta verkkopelaamisessa on ihmeellistä lagia. Ajoin paket loss testin ja sieltä paljastuu jitteriä. Googlen mukaan kyseessä voisi olla ongelmat double NAT:ista johtuen, olenko ihan hakoteillä?

Nyt Asus on on asetettu Wireless router modeen. Onko se turvallista vaihtaa access point modeen ja luottaa palveluntarjoajan suojauksiin? Vai voiko joku muu asetus tälläistä aiheuttaa? Käytössä on nyt esim adaptiivinen dual band 2.5/5GHz yhteys. Jotain muuta mitä kannattaisi testata?

Tällaiset hypyt on googlen serverille ennen 142 alkavia IP osoitteita ja tuo ensimmäinen X steppi poistuu jos kytken läppärin suoraan seinästä tulevaan kaapeliin. Siellä näytti olevan 1000/1000 verkko, kun asuksen Wifissä kiinni ollessa se on 650/650. IP asetus laitteeseen tuli ihan eri alueelta riippuen onko kytkettynä RT-AX55 vai suoraan läppäriin.

1 1 ms <1 ms 1 ms RT-AX55 [X]
2 * 1 ms 1 ms 159-255-240-2.bb.dnainternet.fi [159.255.240.2]
3 1 ms 7 ms 9 ms hel7-sr22.net.dnaip.fi [62.78.100.91]


1700381796784.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
37
Nykyinen reititin RT-AC56U alkaa pikkuhiljaa jäämään vanhaksi ja uutta nykyaikaista tilalle. Reititin sinällään toiminut erinomaisesti kaikki nämä vuodet mutta päivitysten puute ja 6ghz wifi kiinnostelee uudessa. Tämän päässä ollut iso nippu shellyjä, läppärit, kännykät, tv ja olen ollut tyytyväinen. Montaa buuttia tuolle ei oikeasti ole tarvinut tehdä muuten kuin huvin vuoksi.

Tilasin tämän bf tarjouksesta verkkiksestä, asus rt-axe7800. Onko kenelläkään kokemusta? Jospa tämäkin jaksaisi toimia sen seuraavat 10 vuotta

Liittymänä 200mb kuitu joka antaa speedtestin mukaan käytännössä aina 250+/300+ nopeuksia.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Nykyinen reititin RT-AC56U alkaa pikkuhiljaa jäämään vanhaksi ja uutta nykyaikaista tilalle. Reititin sinällään toiminut erinomaisesti kaikki nämä vuodet mutta päivitysten puute ja 6ghz wifi kiinnostelee uudessa. Tämän päässä ollut iso nippu shellyjä, läppärit, kännykät, tv ja olen ollut tyytyväinen. Montaa buuttia tuolle ei oikeasti ole tarvinut tehdä muuten kuin huvin vuoksi.

Tilasin tämän bf tarjouksesta verkkiksestä, asus rt-axe7800. Onko kenelläkään kokemusta? Jospa tämäkin jaksaisi toimia sen seuraavat 10 vuotta

Liittymänä 200mb kuitu joka antaa speedtestin mukaan käytännössä aina 250+/300+ nopeuksia.
Tuohon ei taida olla tulossa Merlin-tukea ikinä, joten softan puolesta käyttöikä ei kanna 10 vuotta.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 420
Tuohon ei taida olla tulossa Merlin-tukea ikinä, joten softan puolesta käyttöikä ei kanna 10 vuotta.
Tuskim asus tukee yli 5v laitetta kuitenkaan ja sitten merlin tipputtaa sen myös.
Jos tietoturvapätsit haluaa pitää ajan tasalla, niin kannattaa ostaan mahdollisimman uusi ja tarpeisiin riittävä vehje.
Itse olen ollut tyytyväinen tähän ax4200, enkä ole merlin ominaisuuksia kaivannut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
37
Tuohon ei taida olla tulossa Merlin-tukea ikinä, joten softan puolesta käyttöikä ei kanna 10 vuotta.
No joo onha tuo 10v käyttöikä aikalailla optimistinen arvio ja varmaan olisi tullut tuo aikaisempi päiviteytyä kun vaan olisi ns. ottanut asiakseen. Katsoo sitten montako vuotta tuohon wifi 7 menee, että laitteet alkavat sitä tukea.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 047
Asuswrt-Merlin 386.12 julkaistu AC malleille.
AC malleille on julkaistu jo pari päivitystä. Uusin Asuswrt-Merlin 386.12_4 .

Nov 12th: 386.12_2 is now available. This resolves the constant dcd crashes.
386.12_2 (12-Nov-2023)
- UPDATED: openssl to 1.1.1w.
- UPDATED: curl to 8.4.0.
- UPDATED: openvpn to 2.6.7.
- FIXED: WPS not working on SDK6/SDK7 devices (affecting
RT-AC68U and RT-AC88U/3100/5300)
- FIXED: dcd constantly crashing (updated Trend Micro
components)

Nov 21st: 386.12_4 is now available. This resolves a crash related to OpenVPN 2.6.7.
386.12_4 (21-Nov-2023)
- UPDATED: openvpn to 2.6.8 (fixes a crash introduced in 2.6.7)
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Onko täällä kellään kokemusta tästä reitittimestä, joka lähtee nyt aika hyvään hintaan, BF-tarjous 84,95 €.

 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Onko täällä kellään kokemusta tästä reitittimestä, joka lähtee nyt aika hyvään hintaan, BF-tarjous 84,95 €.

Tuli hankittua tämä reititin ja sen setupista olisi pari kysymystä raadille.

Käyttöohjeessa neuvotaan asentamaan laite PC:n avulla, joko langallinen tai langaton yhteys. Pikaoppaassa sen sijaan kehotetaan käyttämään puhelinta ja ASUS Router appia. Mikäs noissa on oleellisin ero ja kumpaa suosittelette? Olen itse tottunut säätämään reititintä tietokoneen ja langallinen yhteyden avulla, mutta toki uusikin kiinnostaa.

Ja toinen tärkeä kysymys: Toimiiko tuo puhelinappi Internetin välityksellä vai luoko reititin (tai puhelin) jotenkin erillisen turvallisen yhteyden puhelimen ja reitittimen välille? Kysyn tätä siksikin, että mielellään olen yleensä estänyt reitittimen hallinnoinnin netin kautta, että olisi vähemmän tietoturvariskejä.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 619
Tuli hankittua tämä reititin ja sen setupista olisi pari kysymystä raadille.

Käyttöohjeessa neuvotaan asentamaan laite PC:n avulla, joko langallinen tai langaton yhteys. Pikaoppaassa sen sijaan kehotetaan käyttämään puhelinta ja ASUS Router appia. Mikäs noissa on oleellisin ero ja kumpaa suosittelette? Olen itse tottunut säätämään reititintä tietokoneen ja langallinen yhteyden avulla, mutta toki uusikin kiinnostaa.

Ja toinen tärkeä kysymys: Toimiiko tuo puhelinappi Internetin välityksellä vai luoko reititin (tai puhelin) jotenkin erillisen turvallisen yhteyden puhelimen ja reitittimen välille? Kysyn tätä siksikin, että mielellään olen yleensä estänyt reitittimen hallinnoinnin netin kautta, että olisi vähemmän tietoturvariskejä.
PC:n kautta on tuhat ja yksi asetusta ja apin kautta vain sata :) eli appi on pelkistetympi versio. Ihan sama kumman kautta tekee perusasetukset, koska niitä voi muuttaa sitten.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 984
Mä asensin XT8:n läppärillä, kuten edellisetkin Asukset. Meshin tein sitten sillä iOS-appilla. Mulla ei ole ihan tehdasasetukset, kun on pari antiikkista kiinteällä IP:llä olevaa laitetta verkossa historian painolastina.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
915
Tuli hankittua tämä reititin ja sen setupista olisi pari kysymystä raadille.

Käyttöohjeessa neuvotaan asentamaan laite PC:n avulla, joko langallinen tai langaton yhteys. Pikaoppaassa sen sijaan kehotetaan käyttämään puhelinta ja ASUS Router appia. Mikäs noissa on oleellisin ero ja kumpaa suosittelette? Olen itse tottunut säätämään reititintä tietokoneen ja langallinen yhteyden avulla, mutta toki uusikin kiinnostaa.

Ja toinen tärkeä kysymys: Toimiiko tuo puhelinappi Internetin välityksellä vai luoko reititin (tai puhelin) jotenkin erillisen turvallisen yhteyden puhelimen ja reitittimen välille? Kysyn tätä siksikin, että mielellään olen yleensä estänyt reitittimen hallinnoinnin netin kautta, että olisi vähemmän tietoturvariskejä.
Itsekin tuli tilattua RT-AX59U, viimeisin asia joka sai tilaamaan oli se, että tähän on tulossa openwrt. Hyvältä laitteelta vaikuttaisi.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Voisko joku vielä vahvistaa, että olen ymmärtänyt oikein: Router appin käyttö toimii ainoastaan siten että puhelin on kiinni reitittimen omassa wifissä. Käyttö ei onnistu jos olen ihan jossain muualla ja yritän Internetin kautta hallita reititintäni?
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 619
Voisko joku vielä vahvistaa, että olen ymmärtänyt oikein: Router appin käyttö toimii ainoastaan siten että puhelin on kiinni reitittimen omassa wifissä. Käyttö ei onnistu jos olen ihan jossain muualla ja yritän Internetin kautta hallita reititintäni?
Näin oletuksena, mutta voit laittaa etähallinnan päälle, jos haluat hallita muualta.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Näin oletuksena, mutta voit laittaa etähallinnan päälle, jos haluat hallita muualta.
Ahaa, eli onko se asetus siinä apissa vai pitääkö avata reitittimen oma hallinta? Siellä näyttäisi nimittäin kohdassa Järjestelmänvalvonta/ Järjestelmä olevan valinta "Enable web access from WAN". Mahtaako se olla ihan eri asia?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Ite juuri tuota gigsun tarjouksesta työkaverille suosittelin ja sen valmiiksi konffasin sit työpaikan verkossa niin käytin sitä android-sovellusta. Siitä olisi voinut sitten laittaa etähallinnan päälle halutessaan, mutta kun tarkoitus oli vain saada se mallille että laittaa kotona töpselin seinään ja kovaa käyttöä niin en moista etähallintaa enabloinut.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 984
Voisko joku vielä vahvistaa, että olen ymmärtänyt oikein: Router appin käyttö toimii ainoastaan siten että puhelin on kiinni reitittimen omassa wifissä. Käyttö ei onnistu jos olen ihan jossain muualla ja yritän Internetin kautta hallita reititintäni?
Mieti nyt hyvin tarkkaan, miksi haluat päästä internetistä reitittimeesi. Jos sinä pääset, joku muukin voi päästä. Tuo on se asetus, mikä suositellaan otettavaksi pois päältä kaikissa tietoturvaohjeissa.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Mieti nyt hyvin tarkkaan, miksi haluat päästä internetistä reitittimeesi. Jos sinä pääset, joku muukin voi päästä. Tuo on se asetus, mikä suositellaan otettavaksi pois päältä kaikissa tietoturvaohjeissa.
Joo ja kuten edellä kirjoitin, olen nimenomaan pitänyt sen asetuksen pois päältä. Yritän tässä ymmärtää että aiheuttaako appin käyttö sen että etähallinta on päällä aina. Mutta tuossa @kajakkivajakki kertoi ettei ole.Ja hyvä niin.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 619
Appilla pääset reitittimelle kotiverkosta, mutta ilman etähallintaa et pääse ulkopuolelta. WAN kautta etäyhteys tarkoittaa juuri sitä, että ulkoa internetin kautta.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Appilla pääset reitittimelle kotiverkosta, mutta ilman etähallintaa et pääse ulkopuolelta. WAN kautta etäyhteys tarkoittaa juuri sitä, että ulkoa internetin kautta.
Anteeksi kun jauhan vähän, mutta onko siis se appin etähallinta sama asetus kuin tuo wanin kautta etäyhteys? Siis muuttaako appi vain sitä asetusta ja avaa samalla reitittimen myös muille yhteyksille, vai onko kyseessä joku dedikoitu yhteys vain sille appille omassa puhelimessa? (Jälkimmäinen vaihtoehto siis vähän turvallisempi kai.)
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 984
Joo ja kuten edellä kirjoitin, olen nimenomaan pitänyt sen asetuksen pois päältä. Yritän tässä ymmärtää että aiheuttaako appin käyttö sen että etähallinta on päällä aina. Mutta tuossa @kajakkivajakki kertoi ettei ole.Ja hyvä niin.
Okei, ymmärsin hiukan väärin. Luulin, että nimenomaan tavoittelit etähallintaa netin yli. Asuksen app on kyllä ihan näppärä. Ei pelkästään se, että näkee kunkin laitteen liikennekäppyrät, mutta myös signaalin vahvuuden clienteillä. Ei tartte tabletin kanssa pyöriä pitkin kämppää tasoja ihmettelemässä.
 
Liittynyt
06.07.2023
Viestejä
8
Ensimmäisessä käynnistyksessä nollauksen jälkeen Asus modeemeissa on näkyvissä avoin wifi-verkko jonka kautta pääsee asennusvelhoon jossa saman tien vaihdetaan salasanat ja luodaan haluttu wifi-verkko. Sen jälkeen modeemi boottaa itsensä ja ohjelmointi jatkuu luodun wifi-verkon kautta. Periaatteessa ihan sama käyttääkö puhelimen selainta tai sovellusta tai tietokonetta aina kumminkin tehdään nuo pika-asetukset ja loput sitten myöhemmin oikean verkon kautta.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Ok no kuulostaa siis siltä että sitä appiakin uskaltaa käyttää. Pelkäsin vähän että onko siinä tingitty turvallisuudesta helppokäyttöisyyden vuoksi.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 619
Ok no kuulostaa siis siltä että sitä appiakin uskaltaa käyttää. Pelkäsin vähän että onko siinä tingitty turvallisuudesta helppokäyttöisyyden vuoksi.
Uskaltaa toki. Nykymaailmassa monella pl nörtit ja opiskelijat ei ole enää mitään pc:tä ja kaikki elämä hoidetaan kännykän kautta + televisiossa Netflix. Appi on sitä varten ja ihan kätevä perushommiin. Webbikäyttöliittymässä on sitten enemmän ruuvattavaa, jos tarvitsee.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Asus RT-AX88U Pro saapui ja pääsikin heti hommiin.. Korvasin sillä Asus Blue Caven, josta tein AIMesh-noden toiseen huoneeseen ja siten pääsin eroon viimeisestä pidemmästä ethernet-vedosta, kun Blue Caveen tuli fyysisesti kiinni siellä olevat laitteet ja poistin hommaa aiemmin hoitaneen kytkimen. Ainakin näin alustavasti kaikki on mennyt ilman pienintäkään ongelmaa ja onhan tämä AX88U Pro jo käyttöliittymän monipuolisuuden ja nopeuden osalta aivan eri laite.

Sellainen epähuomio kävi prosessissa, etten tajunnut että AIMeshin voi tehdä vain Asuksen virallisella firmwarella tai Merlinillä, mutta niitä ei voi sotkea samaan verkkoon. Ainakaan tällä erää en siis AX88U:hun Merliniä voi laittaa, koska Blue Cavelle sitä ei ole saatavilla.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
683
Asus RT-AX88U Pro saapui ja pääsikin heti hommiin.. Korvasin sillä Asus Blue Caven, josta tein AIMesh-noden toiseen huoneeseen ja siten pääsin eroon viimeisestä pidemmästä ethernet-vedosta, kun Blue Caveen tuli fyysisesti kiinni siellä olevat laitteet ja poistin hommaa aiemmin hoitaneen kytkimen. Ainakin näin alustavasti kaikki on mennyt ilman pienintäkään ongelmaa ja onhan tämä AX88U Pro jo käyttöliittymän monipuolisuuden ja nopeuden osalta aivan eri laite.

Sellainen epähuomio kävi prosessissa, etten tajunnut että AIMeshin voi tehdä vain Asuksen virallisella firmwarella tai Merlinillä, mutta niitä ei voi sotkea samaan verkkoon. Ainakaan tällä erää en siis AX88U:hun Merliniä voi laittaa, koska Blue Cavelle sitä ei ole saatavilla.
Kyllä nodena voi olla laite jossa ei ole merliniä, mulla on blue cave edelleen kolmantena nodena autotallissa. Muut laitteet käy Merlinin uusimmalla firmiksellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 192
Pitäisikö Asuksen (tässä tapauksessa XT8) saada SNMPllä jotain tietoa ulos?
Vähän tuossa googlettelin niin jäin käsitykseen että vain Merlinillä onnistuisi.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Onneksi tämä ei ole kauneuskilpailu
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 619
Milloinhan noista wifi 7 laitteista sitten alkaa oikeasti olla hyötyä = päätelaitteet yleistyneet? Tuskin normitallaajan kannattaa ihan pian kiiruhtaa ostamaan.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Onko minkään valtakunnan syytä oikeasti ostaa tuota 98-mallia vs 96 malli edes? Toki kallis se on se ”halvempikin” kunhan tulee…
BE98:ssa on 3 kpl 10Gb portteja 96:ssa on 2 (mollemmissa yksi näistä on WAN/LAN). Lisäksi 98:ssa 5GHz alueita 2 kun 96:ssa on 1
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 047
Noissa uusissa laitteissa on 3.0.0.6 alkuinen firmware eli niistä löytyy VLAN.
ASUS GT-BE98 Firmware version 3.0.0.6.102_32745

 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
BE98:ssa on 3 kpl 10Gb portteja 96:ssa on 2 (mollemmissa yksi näistä on WAN/LAN). Lisäksi 98:ssa 5GHz alueita 2 kun 96:ssa on 1
No joo. 98:lla voisi laajentaa olemassa olevaa 5GHz meshiä paremmin. Tyhjistä rakentaen ei väliä. 10gb portit itselle täysin merkityksettömiä. Ainut väli on ettei portit ole niin hitaita että ne rajottaisi internettiä.

Mutta itselle kyllä täysin turha kampe 98...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 070
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom