Itse en usko, että halutuimpien alueiden vuokrissa asumistuet näyttelevät kovin merkittävää roolia. Sen sijaan noiden metsälähiöiden kämpissä ne näkyvät kyllä ja jossain Vuosaaressa ja Kontulassa vuokrat putoaisivat varmasti satasella tai parilla monissa asunnoissa jos asumistukia leikattaisiin.Itse en väitä, että on kupla, koska se on aika vahva lausunto, mutta JOS euribor korot nousisi ilman, että vuokrat kasvaisi samassa suhteessa olisi kylmää kyytiä kyllä luvassa. Toisena riskinä JOS joskus tapahtuisi jotain asumistuille, niin voisi myös alkaa rymistä, koska vuokrataso perustuu pitkälti asumistukeen. Asuntomarkkinoiden vahvuus on nojannut juuri noihin kahteen asiaan, eli mataliin korkoihin ja verorahoilla rahoitettuihin vuokriin. Vertailukohtana esim. USA:ssa (Jos nyt jättää SF ja NYC alueet ulkopuolelle) maksaa omistusasunnot suhteessa tuloihin paljon vähemmän, koska korot on olleet edes hiukan korkeammalla, ja ei ole ollut kelagold takuuvuokra järjestelmää vuokranantajien tueksi.
Itse, jos olisin nyt muuttamassa Helsinkiin töiden perässä, niin menisin varmaan vuokralle, koska vuokrat suhteessa asuntojen hintoihin on niin matalia. Jo jostain 40 neliön uudehkosta pikkuasunnosta hyvällä paikalla ja omalla saunalla saa maksaa reilusti päälle 300k€. Sellaisen saa kuitenkin vuokralle helposti tonnilla, koska maksukykyisiä vuokralaisia on niin vähän. Joku muu saisi tehdä tuosta sijoituscasen itselleen. Itse en siitä millään sellaista saa, kun huomioi asunnon kulumisen, oman pääoman vaihtoehtoiskustannuksen ja riskin. Sijoituscase voisi perustua vain jatkuvaan vuokrien ja sitä kautta arvonnousuun. Edullisemmissa asunnoissa tilanne lienee eri, mutta laadukkaammissa asunnoissa vuokra / hinta suhde tällä hetkellä mielestäni aivan absurdi. Vuokrien pitäisi nousta reilusti, jotta olisi hinnalle peruste, mutta kenellä on varaa maksaa sellaista vuokraa? Sama alkaa kyllä olla Tampereen keskustassakin tilanne.
Sen sijaan jossain 1500e/kk ydinkeskustan kaksioissa asumistuen muutokset eivät todennäköisesti vaikuttaisi juurikaan.
--
Tuo vuokrien ja ostamisen suhde on monissa Euroopan suurkaupungeissa vielä perverssimpi. Esim. asun itse Zürichissä alle 70m² kolmiossa josta maksamme vuokraa 2000e/kk. Vastaava kämppä maksaisi varmasti yli miljoonan, jos sellaisen voisi edes teoriassa jostain ostaa. Yleensä kun etsin omalta postinumeroltalueelta myynnissä olevia asuntoja, niin niitä on tarjolla 0kpl. Ja joskus on tarjolla joku yksittäinen "kysy hintaa" 150m² penthouse uudiskohteesta - hinnat olisivat oletettavasti jotain 15000e/neliöltä täällä massimiesten maassa.
edit:
no nyt oli about ekaa kertaa tarjolle yksi juuri sellainen asunto mitä voitaisiin haluta tuolta omalta alueelta (2.3M eur):

Tuon vuokrataso olisi ehkä 3200eur/kk. Pitäisi vissiin ruveta lottoamaan, koska ei tunnu realistiselta säästää puolta miljoonaa käteistä, jonka tarvitsisi että pankki edes harkitsisi lainan myöntämiseen. Puhumattakaan, että pitäisi tienata joku 250-300k/v, että menisi "stressitesti läpi". Harmi että olen sveitsiläisellä mittarilla persaukinen.
Viimeksi muokattu: