Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Asunnon vaihtaminen isompaan/uudempaan edessä. Onko kenelläkään tuoretta tietoa millä marginaaleilla, millainen summa ja mistä pankista on irronnut?

Aikomus olisi myydän vanha pois jos käteen jäisi kulujen jälkeen 80 000e. Tuosta sitten 160 000e maksimissaan lainaa uuden hankintaa varten. Ehtoina haluaisin maksuttomat lyhennysvapaat tai vastaavasti lyhennysjouston joka lienee tosin vain Nordean tuote. Marginaali pitäisi olla tietenkin mahdollisimman pieni, ja sitten se viitekorko varmaankin 3kk euriborilla. Maksuajaksi joku 20-25 vuotta ja kuukausierä pieneksi.

Hankinnassa pitää tietenkin huomioida varainsiirovero, joka on ärsyttävän paljon esim. päälle 200 000euron kiinteistöissä. Varmaan oman asunnon myynnissä pitää myös huomioida välittäjän kulut, kuten tuossa olen jo huomioinutkin. Toisaalta voisi sitä kokeilla itsekin myydä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
232
Täällä tuli vuokratontilla ollut OKT myytyä kesän alla ilman välittäjää ja ainakin omasta mielestä ei tuottanut lainkaan liikaa vaivaa, eli voin kyllä suositella jos ihan vähän viitsii asiaan paneutua. Pitää vain huolen siitä että kaikki oleellinen tulee kauppakirjaan merkittyä.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 846
Täällä tuli vuokratontilla ollut OKT myytyä kesän alla ilman välittäjää ja ainakin omasta mielestä ei tuottanut lainkaan liikaa vaivaa, eli voin kyllä suositella jos ihan vähän viitsii asiaan paneutua. Pitää vain huolen siitä että kaikki oleellinen tulee kauppakirjaan merkittyä.
Tuo vähän varmaan riippuu siitä mitä ja mistä myy. En tiedä, mutta voisin veikata omakotitalolla olevan vähemmän seinää potkijoita, kuin osakkeissa joita saatetaan kierrellä puoli vuotta useampi kappale viikossa. En välttämättä haluaisi itse olla esittelemässä asuntoa viikottain/päivittäin/puolen vuoden ajan tms.

Marginaali lasketaan tulojen/vakuuksien/muiden muuttujien mukaan. 0.7-1.3% itselle äskettäin useammasta pankista kysyttynä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Tuo vähän varmaan riippuu siitä mitä ja mistä myy. En tiedä, mutta voisin veikata omakotitalolla olevan vähemmän seinää potkijoita, kuin osakkeissa joita saatetaan kierrellä puoli vuotta useampi kappale viikossa. En välttämättä haluaisi itse olla esittelemässä asuntoa viikottain/päivittäin/puolen vuoden ajan tms.

Marginaali lasketaan tulojen/vakuuksien/muiden muuttujien mukaan. 0.7-1.3% itselle äskettäin useammasta pankista kysyttynä.
Kyllä se vähän noin taitaa olla. Ostettiin yksityiseltä ja kun oli jo useampi vuosi katsottu niin ostopäätös oli oikeastaan aika selvä kun nähtiin ilmotus. Paikan päällä piti vielä käydä katsomassa ettei ole jotain muuta mitä annettu ymmärtää, mutta samana päivänä soitin ja 'sovittiin' kaupat. Eli meni ekana näyttöpäivänä. Jälkeen kuulin, että samana päivänä katsomassa käyneet soittivat seuraavana päivänä ja olisivat tarjonneet pyynninkin, mutta myyjä oli reilu ja möi meille vaikka tarjottiin paritonttua alle pyynnin eikä lähtenyt vedättämään. Suullinen/kirjallinen sopiminenhan kiinteistökaupassa on yhtätyhjän kanssa kun tarvitaan aina kaupanvahvistajaa. Toisin kun osakkeissa voit hieroa heti lailliset kaupat vaikka suoraan näytöllä.

Ja tossa samalla googlasin niin on näköjään helpottunut tuokin homma ettei tarvitse odotella kun se maakunnan ainut kaupanvahvistaja pankista joskus päivänä x saapuu paikall: http://www.finlex.fi/fi/uutiset/260 kokemusta tuosta uudesta kyllä ei ole.

e: Niin ja ilmanmuuta kannattaa kokeilla itse myymistä jos tietää, että sijainti ja kämppä on hyvä. Helppoa rahaa. Voihan sitä muutenkin kokeilla ja jättää sitten vasta välittäjälle jos ei tärppää.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
25
ASP mietintää. Rouvan kanssa yhteensä säästöjä noin 18k€. Kesällä (3. kvartaali) avattu asp-tilit molemmille. Kiikarissa ollut noin 100-140k€ asunto. Kannattaako näillä säästöillä kärvistellä nykyisessä asunnossa edullisella vuokralla sen verran, että saadaan asp-tilin hyödyt käyttöön vaiko unohtaa koko asp ja lähteä suoraan ostamaan kämppää? 1½ vuoden kuluttua kun asp ehdot täyttyisivät niin säästöjä olisi kasassa 22-26k€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
426
ASP mietintää. Rouvan kanssa yhteensä säästöjä noin 18k€. Kesällä (3. kvartaali) avattu asp-tilit molemmille. Kiikarissa ollut noin 100-140k€ asunto. Kannattaako näillä säästöillä kärvistellä nykyisessä asunnossa edullisella vuokralla sen verran, että saadaan asp-tilin hyödyt käyttöön vaiko unohtaa koko asp ja lähteä suoraan ostamaan kämppää? 1½ vuoden kuluttua kun asp ehdot täyttyisivät niin säästöjä olisi kasassa 22-26k€.
Jos on ostoaikeita niin ei mikään estä katselemasta kämppiä jo nyt. Suurin hyöty tuossa ASP-lainassa on valtion tarjoama hyvitys korkojen noustessa, eli ns. korkokatto. Tämän saa monilta pankeilta lisähintaan ilman ASP-lainaa. Muistaakseni Danskella se olisi maksanut noin 2000 euroa. Eli jos vastaan tulee unelmien asunto, osta pois, jos ei niin odottakaa seitsemännen kvartaalin päättymistä (tällöin voi saada jo asp-lainan käyttöönsä joltain pankeilta).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
328
ASP mietintää. Rouvan kanssa yhteensä säästöjä noin 18k€. Kesällä (3. kvartaali) avattu asp-tilit molemmille. Kiikarissa ollut noin 100-140k€ asunto. Kannattaako näillä säästöillä kärvistellä nykyisessä asunnossa edullisella vuokralla sen verran, että saadaan asp-tilin hyödyt käyttöön vaiko unohtaa koko asp ja lähteä suoraan ostamaan kämppää? 1½ vuoden kuluttua kun asp ehdot täyttyisivät niin säästöjä olisi kasassa 22-26k€.
Oletteko molemmat töissä ja onko kyseessä edes jommalle kummalle ensiasunto? Jos olette niin tuollaiselle lainasummalle pitäisi saada kyllä kohtuullisen kivuttomasti laina fiksulla marginaalilla. Ja taitaa ASP:n pienet hyödyt tulla syödyksi jo sillä että asunnon ostamisen sijaan makselee vuokraa tuon pari vuotta sen sijaan, että lyhentäisi lainaa.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Oletteko molemmat töissä ja onko kyseessä edes jommalle kummalle ensiasunto? Jos olette niin tuollaiselle lainasummalle pitäisi saada kyllä kohtuullisen kivuttomasti laina fiksulla marginaalilla. Ja taitaa ASP:n pienet hyödyt tulla syödyksi jo sillä että asunnon ostamisen sijaan makselee vuokraa tuon pari vuotta sen sijaan, että lyhentäisi lainaa.
Jos on ensi asunto niin kannattaa odottaa tuo aika. Ongelma voi tulla asunnon pankin laskeman arvon kanssa, joka voi olla alle asunnon käyvän arvon ja usein onkin.
Eli kun puhutaan vaikka 100000€ asunnosta. Pitäisi ilman aspia olla 10k tilillä, mutta ei se ihan niin mene. Pankki laskee asunnon arvon usein 95%;sti, eli äsken mainitussa tilanteessa pitäisi tilillä ollakin 15k.
Lisäksi saat asp-tilille säästetylle osuudelle lisäkoron.
Ja hommahan vaan hankaloituu ja ero aspin ja normilainan kanssa kasvaa esim pk-seudulla, missä sadalla tuhannella eurolla ei saa käytännössä mitään asuttavassa kunnossa olevaa asuntoa. (Toisaalta ensiasuntoon olisi ainakin ilman aspia mahdollista saada 95% lainaa pankista)
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
25
Olen itse vakituisessa työsuhteessa ja avovaimo toista vuotta määräaikaisella sopimuksella valtion leivissä. Nykyinen pätkä loppuu kesäkuussa 2017 jonka jälkeen todennäköisesti ruvetaan vakituista virkaa tarjoamaan. Molemmille olisi ensiasunto. Niinkuin mainitsin niin vuokra nykyisessä asunnossamme on oikein kohtuullinen, 540e/kk eli sinänsä ei mitään järkyttäviä summia kuitenkaan tulisi vuokraakaan maksettua. Asunto hankitaan Oulusta.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 846
Ei mikään pankki anna lainaa 100℅ asunnon arvosta. Vakuuarvo on yleensä max 70℅ ja lopulle on oltava vakuutta joko takauksena tai maksettuna takauksena (2400e yleensä). Ensiasuntoon riittää omana rahana 5℅ asunnon arvosta+mahdollinen takaus+mahdolliset lainan perustuskulut (0-600e). Itse sain ihan kivuttomasti 140000e 0.75℅ marginaalilla yksin haettaessa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
138
Tee niiku mä, osta hometalo, kato että hankit paskan asianajajan, häviä oikeudessa, hanki vitusti velkaa ja kato että hometalo jää käsiin...sitten vaan remppamaan hulluna ja luovut vapaa-ajastasi kokonaan. Nukutaan vähemmän siinä toivossa että talosta tulee jotenkin asumiskelpoinen ennen kun pankki alkaa vaatimaan täyttä lyhennysmaksua, siihen asti maksetaan vuokraa n. 1000 euroa kuussa ja kahden asunnon juoksevat kulut (sähköt, vedet, viemärit jne)
Elämä on paskaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5
ASP mietintää. Rouvan kanssa yhteensä säästöjä noin 18k€. Kesällä (3. kvartaali) avattu asp-tilit molemmille. Kiikarissa ollut noin 100-140k€ asunto. Kannattaako näillä säästöillä kärvistellä nykyisessä asunnossa edullisella vuokralla sen verran, että saadaan asp-tilin hyödyt käyttöön vaiko unohtaa koko asp ja lähteä suoraan ostamaan kämppää? 1½ vuoden kuluttua kun asp ehdot täyttyisivät niin säästöjä olisi kasassa 22-26k€.
ASP-lainassahan on mahdollista käyttää ns. "väliaikaisrahoitusta", jolloin neljän vuosineljänneksen säästämisen jälkeen voidaan hakea pankista normaali asuntolaina. Tämän jälkeen säästetään vielä jäljellä olevat vuosineljännekset ja lopuksi ASP ehtojen täyttyessä maksetaan normaali asuntolaina pois ASP-lainalla. Tällä järjestelyllä saatte säilytettyä ASP-lainan hyödyt, mahdolliset haitat tässä tulevat pankin pyytämistä lisäkuluista, joista voi toki neuvotella.

Linkki valtiokonttorin sivuille josta löytyy ohjeet ko. järjestelystä (pdf-ohje) : http://www.valtiokonttori.fi/fi-fi/...kaukset_ja_korkotuet/Korkotuet/ASPjarjestelma
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
399
Ei mikään pankki anna lainaa 100℅ asunnon arvosta. Vakuuarvo on yleensä max 70℅ ja lopulle on oltava vakuutta joko takauksena tai maksettuna takauksena (2400e yleensä). Ensiasuntoon riittää omana rahana 5℅ asunnon arvosta+mahdollinen takaus+mahdolliset lainan perustuskulut (0-600e). Itse sain ihan kivuttomasti 140000e 0.75℅ marginaalilla yksin haettaessa.
Paljon tulot ja säästöt? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Tänään tarkastettiin mullakin viitekorko miinuksen puolelle. Jää tosta vielä marginaalin kanssa vähän maksettavaa, mutta onhan tämä kivaa. Lainaa ottaessa odotin 3-5% korkoja ja varauduin mahdollisesti vielä suurempaan, mutta nyt mennään kertaluokassa kymmenesosa tuosta. Ei ole tarvinnut lyhennysvapaita ainakaan vielä vaikka äitiys-, isyys- ja hoitovapaita käytetty huoletta eli palkka ei ole normiluokkaa ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
426
ASP-lainassahan on mahdollista käyttää ns. "väliaikaisrahoitusta", jolloin neljän vuosineljänneksen säästämisen jälkeen voidaan hakea pankista normaali asuntolaina. Tämän jälkeen säästetään vielä jäljellä olevat vuosineljännekset ja lopuksi ASP ehtojen täyttyessä maksetaan normaali asuntolaina pois ASP-lainalla. Tällä järjestelyllä saatte säilytettyä ASP-lainan hyödyt, mahdolliset haitat tässä tulevat pankin pyytämistä lisäkuluista, joista voi toki neuvotella.

Linkki valtiokonttorin sivuille josta löytyy ohjeet ko. järjestelystä (pdf-ohje) : http://www.valtiokonttori.fi/fi-fi/...kaukset_ja_korkotuet/Korkotuet/ASPjarjestelma
Hyvä vinkki, tätä en tiennytkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Ok. Just op:lta sain 1,1 ja Aktialta tais tulla 0,8. Vielä on 5 pankkia joilta odotan tarjousta. Toi 0,75 on meinaan todella hyvä. En itse ollut saanut tuota aktian 0,8% marginaalia tietoon kun vastailin sun viestiin. Ajattelin, että alle 1% ei saa oikeastaan enää mistään, mutta kylläpä saa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Olen itse vakituisessa työsuhteessa ja avovaimo toista vuotta määräaikaisella sopimuksella valtion leivissä. Nykyinen pätkä loppuu kesäkuussa 2017 jonka jälkeen todennäköisesti ruvetaan vakituista virkaa tarjoamaan. Molemmille olisi ensiasunto. Niinkuin mainitsin niin vuokra nykyisessä asunnossamme on oikein kohtuullinen, 540e/kk eli sinänsä ei mitään järkyttäviä summia kuitenkaan tulisi vuokraakaan maksettua. Asunto hankitaan Oulusta.
Henkilökohtaisesti odottaisin ja säästäisin kunnes tarpeeksi on koossa [siis tarpeeksi lainan ottamista varten, ei kokonaisuudessaan asunnon ostamista, varmaan joku vuosi riittänee että teillä olisi se 30k kasassa "kaiken varalta"] ja sopiva ostokohde löytyy.

Nopeasti laskien (540€/2 = 270€ per naama + 50 per naama sähköön, 150 per naama ruokaan, yläkanttiin laskien netti, lehtitilaukset, bussiliput, vaateet sun muut 200 per naama) huonallakin palkalla pakollisten asumismenojen jälkeen menot olisi 670€ ja käteen tulee varmaankin edes keskimäärin sanotaan 1400€/kk siitä pystyisi säästämään "helposti" ainakin 600€/kk eli 1200€/kk yhteiselle säästötilille (jolloin kumpikin söisi 300€ yhteensä, ostaisi vaatteita, tilaisi lehtiä, maksaisi netti/kännykkä liittymiä ja kulkemisia 400€ ja ryyppäisi sekä rälläisi [tai ostaisi vaikka tietokonepelejä] 260€/kk)

Vuodessa siis saisitte nykyisen noin 15k säästön tuplattua mikä on mielestäni ihan järkevä suunnitelma. Tietysti jos ruokaan riittäisi esim. 200€/kk (ei työpaikkaruokaa vaan omat eväät jne) ja muutenkin eläisi hieman säästäväisemmin summaa saisi helposti kasvatettuakin.

Samalla kannattaa ainakin henkisesti varautua siihen että JOS huonosti käy ja toinen joutuu työttömäksi seuraavien 25v aikana pystytte silti elämään hyvin ja maksamaan jotain 500-700€/kk lyhennyksiä ja siihen päälle hieman pakollisia menoja eli noin tonni kuussa ainakin taloon + lainaan + sähköön + ehkä autoon jne. menee helposti.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
38
Keväällä ostin autotalliosakkeen, 18500 e, vakuusarvo 100% en siis käyttänyt yhtään omaa rahaa eikä muita vakuuksia, ei järjestely-, nosto- tai muitakaan kuluja, marginaali 0,6 + 12 kk euribor.

Ensi viikolla otan lainan puolikkaaseen omakotitaloon. Tämä tietenkin menee vakuudeksi, muuten samat ehdot kuin yllä paitsi marginaali 0,4 +12 kk euribor. Tässä yhteydessä pankki perii kiinteistökauppaan liittyvät viranomaismaksut mutta ei mitään omia palkkioitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Onko kokemuksia itse myymisestä, ei siis itsensä myymisestä. Kuinka paljon sieltä alkaa välittäjät soittelemaan kun ilmoitus pompsahtaa nettiin. Olen kuullut tarinoita näistä Etuoven ilmoitustakuuvälittäjistä, että sieltä soiteltaisiin jonkun verran.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
38
Onko kokemuksia itse myymisestä, ei siis itsensä myymisestä. Kuinka paljon sieltä alkaa välittäjät soittelemaan kun ilmoitus pompsahtaa nettiin. Olen kuullut tarinoita näistä Etuoven ilmoitustakuuvälittäjistä, että sieltä soiteltaisiin jonkun verran.
Tuoretta kokemusta ei ole mutta kun noin kuusi vuotta sitten yritin myydä itse niin välittäjien puhelinpommitus alkoi välittömästi kun ilmo julkaistiin. Kohde oli Riihimäellä ja kokolailla kaikista pääradan varrella olevista kaupungeista tuli soittoja väliltä Helsinki-Hämeenlinna.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
38
Toimeksiantoa halusivat. Asunnon lopulta myi kyllä välittäjä, ei kuitenkaan kukaan soittelijoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Myin joku 3,5 v sitten asunnon itse. Jonkin verran tuli puheluita välittäjiltä. Myin vajaassa viikossa asunnon kuitenkin itse, mutta vaikka ei olisi itse myymällä mennyt en noita soittelijoita olisi ainakaan ottanut. Joidenkin asenne oli semmonen että et sä tota itse saa myytyä että anna minun ammattilaisena hoitaa. On kylläaika onnetonta koittaa noin kalastella asiakkaita. En usko että tommoseen kukaan lähtisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Pankeista eivät muuten enää anna muuta kuin 12kk euriborit. Poistunut valikoimasta ainakin tällaselle tavalliselle tallaajalle. Osuuspankki antoi juuri tarjouksen. Ei ole parhain marginaali mutta sitä op bonusta kovasti myivät minulle. Mitä tosta pitäis ajatella? Danskella olis ilman mitään bonuksia tarjolla parempi marginaali ja todellinen korko.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
68
Pankeista eivät muuten enää anna muuta kuin 12kk euriborit. Poistunut valikoimasta ainakin tällaselle tavalliselle tallaajalle. Osuuspankki antoi juuri tarjouksen. Ei ole parhain marginaali mutta sitä op bonusta kovasti myivät minulle. Mitä tosta pitäis ajatella? Danskella olis ilman mitään bonuksia tarjolla parempi marginaali ja todellinen korko.
Lasket mitä niillä bonuksilla oikeasti maksaisit ja mietit sitten tuleeko halvemmaksi.

Hankaliahan noiden vertaaminen voi olla, mutta itseä auttoi kun oikeasti mietti mitä mikäkin maksaa ja mitä niillä bonuksilla olisi tarkoitus maksaa. Niillä bonusrahoilla kun ei tee mitään ellei niitä oikeasti voi käyttää johonkin.

Esimerkiksi ajoneuvon vakuutus maksoi laskurin perusteella OP:lla monta satasta enemmän joten sitä ei kannata siirtää OP:lle bonusten takia. Toisaalta kotivakuutus näytti olevan samaa hintaluokkaa muuallakin joten sen voi ajatella "ilmaiseksi" jos bonukset siihen riittävät.

Käytännössä kaikilla pankeilla taitaa korttien ja tilien kuukausimaksut olla 0€ jos lainaa on yhtään enempää + vakuutuksistakin saa jotain keskittämisalennuksia joten kannattaa laskea millainen se oma tilanne olisi. Esimerkiksi jos bonusta kertyy vain 100€ ja OP:n pankkipalvelut maksavat 150€ vuodessa, niin asiakas maksaa 50€. Toisessa pankissa bonusta ei kerry, mutta jos palvelut ovat lainan/varallisuuden määrästä johtuen 0€, niin itse ei joudu maksamaan mitään.

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/edut/bonuslaskuri?id=47402&srcpl=8
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
625
OP:lta saa 25v kiinteän koron. Paljon tuossa voisi korko siis olla?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
25
Pääkaupunkiseudulla kyseltiin lainaa yhteensä 350 000€ kahteen asuntoon, mutta meillä on noista asunnoista maksettuna 160k. Asunnot toimii vakuuksina. Vakituiset työt.

Marginaali 0,7% - 1.4%. 3 pankkia tarjosi lainat keskiarvolta alle 1%. Saatiin siis 0.7% kaikille lainoille.
 

Jack Bauer

Merten Jack Bauer
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
Kiristitkö :D Kyllähän se normaalia kilpailutusta on eikä mitään kiristystä. Näinkin isoissa asioissa ei ole hirveän tyhmää yrittää saada se laina halvimmalla, vaikka joutuisi muita "kiristämään".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
No täysin normaalia se on, mutta onhan siinä sellanen kiristäjämeininki kun sanoo että "no aktiassa lupasivat 0,5% ja toimitusmaksu 100e".. :D Noin siis itse toimin. Halusin vaan tarkennuksen, kun toi vika lause jäi itselle hieman auki "Saatiin siis 0.7% kaikille lainoille"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Aina vastustanut ASO-asumista jostain syystä. Nyt sitten kun asuntoa etsii ja ei oikein mieluista löydy tai sitten pitäisi muuttaa ihan uudelle asuinalueelle niin käynyt mielessä. Asumisoikeusmaksun verran käytännössä säästetty jo. Esimerkkinä rivarikolmiossa kk-vastike saman verran kuin lyhentäisi samankokoisen omistusrivarin lainaa 25vuotta (OP:n 2,5% koko laina-ajan korko systeemillä), mutta siihen lisäksi yhtiövastike 250-300€

Miettinyt sitten josko ostais ASO:n ja pistäisi sen 250-300euroa johonkin Nordnetin rahastoihin. Vaikkakin 200euroa 25vuoden ajan johonkin rahastoon olisi kuitenkin ok summa rahaa. Sitten kun ASOn myymisessä ei pitäisi olla ongelmaa, toisin kuin sen rivarikämpän. Nyt esim. tuolta Karistosta saa uutta rivaria ~10k/€ halvemmalla kuin muutama vuosi sitten. Vaikea myydä omaa 5v "vanhaa" rivaria kun uutta rakennetaan viereen halvemmalla mitä itse maksoit :btooth:

Jotenkin tuntuu riskittömältä ASO, kun vaihtaa asuinaluetta ja jos ei olekaan tyytyväinen tai työhön tule muutoksia; työpaikan sijainti tms, niin sitten myynti aina kuitenkin riski. TAi no joku ostaa aina jos hinta hyvä, mutta olisi kiva saada edes saman verran mitä itse maksoi. Mutta takkiinhan siitäkin tulee jos 5v päästä myyt samaan hintaan mitä itse maksoit.

Molemmilla meillä mielessä myöhemmin opiskelu, ASO siinä mielessä olisi harkitsemisen arvoinen kun siihen saa asumistukea.


Eniten koko asunnonosto systeemissä sylettää kun vaikea löytää just oikeanlaista asuntoa just oikeasta paikasta;, budjetti, lapsen päivähoito/koulu, työmatkat, kaupat/palvelut. 3/4 noista kriteereistä usein täytyy muttei 4/4. Mahdollisesti 4/4 jos saisi jostain 150k lisää fyrkkaa. Harmittaisi kovasti kun muutaman vuoden asustelisi ja toteaisi että tämä oli nyt virhe :grumpy:


edit: fuk, se ASO:n vastikehan nousee jatkuvasti, eli miinuspuoli, toisaalta asumisoikeusmaksuun tulee jotain indeksikorotuksia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
En ole ikinä syvällisemmin perehtynyt tuohon ASOon, mutta eikös se ole moneen kertaa tutkittu ja todettu että ainakin pitkällä tähtäimellä kallein asumismuoto hands down..
Ja ei kai näitä sijoitusmielessä kukaan oikein osta, eli asun 5 vuotta ja myyn pois, koska ostajia on hiukkasen hankala löytää.
Jos olen väärässä, niin joku voi valistaa minua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Kai ASO vuokraamista halvempi on pidemmällä tähtäimellä? Ja noista kai pääsee aina eroon kun yhtiö sen lunastaa jos niin haluat ja ilmeisesti vähintään saman saa takaisin mitä on maksanutkin. Eli ihan ok ja riskitön vaihtoehto jos uuteen paikkaan muuttaa eikä halua heti sitoutua isoon asuntolainaan olettaen että noita on saatavilla. Ainakin Helsingissä taitaa olla niin, että parhailta paikoilta ASO:n saa ne jotka on numeron ottaneet joskus silloin kun järjestelmä keksittiin (90 luvulla tms?) Mutta jossain hieman syrjemmällä noita lienee kuitenkin ihan hyvin saatavilla.

Riippuen asunnosta niin pitkän aikavälin halvin vaihtoehto varmaan kumminkin oma asunto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Niin kuten esimerkissä meinasin niin lyhyellä aikavälillä olen asiaa pohtinut, eli jos asuinalue ei olekaan mieluinen niin vaihto helpompaa, eli riskittömämpi. Lapsi, sen koulu/harrastukset ja autottomuus tuo nyt vähän mutkia matkaan. Lahdessa (varmasti muissakin kaupungeissa) on suuri merkitys missä koulussa lapsi on, työn kautta tulleet koulut tutuksi eikä hyvässä mielessä :grumpy:
Tässä missä nyt asutaan on sijaintina meille vanhemmille unelma, mutta tuohon lähikouluun en lastani laittaisi ikinä, tosin siihen kyllä aikaa vielä 5 vuotta. Yksi vaihtoehto olisi laittaa lapsi englanninkieliseen päiväkotiin mutta sinne pääsee vasta 3vuoden päästä, keskustan vieressä olisi englanninkielinen koulu niin sinne myöhemmin niin ei tarvitsisi sitten opiskelupaikkaa miettiä. Tällä alueella lapsiperheitä ole kovinkaan kummoisesti, vanhoja ihmisiä ja paljon kaksioita ja yksiötä.

Aso vuokrataloa halvempi asua kuukaudessa (esim verrattuna kaupungin vuokratalo), ja sen asumisoikeusmaksun yhtiö lunastaisi. Lainaa siis ei asumisoikeuteen tarvitsisi ottaa. Joku toki voisi laskea sen tappioksi koska sama summa hyvässä sijoitusmestassa tuottaisi voittoa. Toisaalta vaikka vähän enempi maksaisi, olisin valmis maksamaan ettei naapurissa ole jotain sossu/kela/lastensuojeluperheitä asumassa. Osa ASO-taloista Lahdessa kyllä ihan samassa rykelmässä kaupungin vuokratalojen kanssa eli ne ei käy.

Nyt olisi ok rivari (vanhahko, mutta siisti ja kunnossa pidetty) tarjolla mutta siinä ei ole käytännössä pihaa kuin pieni terassi niin menee rivarin pointti kokonaan pois. ASO-talo mitä katsonut valmistuisi ensi vuonna joten olisi ihan uusi.
Valintoja valintoja pieni mieli menee sekaisin :rage:

Pakko tässä luopua itse jostakin, kaiketi tuo työmatkan piteneminen on hyväksyttävä, menee lapsi etusijalle. Sijaintikin pitäisi olla sellainen että alueella olisi lapsiperheitä enemmänkin. Lahdessakin esim. Jalkaranta olisi muuten hyvää ja nyt halventunutta rivarialuetta, mutta kun keski-ikä siellä korkea. Toisaalta vanhemmat ihmiset myy pois 2kerroksisia rivareita niin jossain vaiheessa väestö nuortuisi.

shifty[1].png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Joo kyllä se nuppi menee sekaisin kun näitä asuntojuttuja pitää pähkäillä. :)
Kämpän hankinta on kuitenkin niin iso juttu ainakin omalla kohdalla, että pitää tarkkaan miettiä rahatilanne ja tulevaisuuden näkymät, jos jotain ei toivottua esim. tapahtuisi. Niin ja perhe tietenkin etunokassa ja perheen tarpeet. Lapset päiväkodissa tai koulussa, niin kummasti siihen liittyvillä asioilla on todella paljon merkitystä kun asuntoa etsii.
Ja juttuhan on ihan eri, jos on paaaaaljon rahaa, eikä tarvetta nöyristellä pankkien suuntaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Nyt on asunto ollut muutaman päivän myynnissä. Yhteydenottoja lähinnä myyntikonsulteilta ja välittäjiltä. Etuovesta sitten soitti joku Etuoven palkkalistoilla oleva tyyppi. Hänellä kuulemma oli välittäjä tiedossa, jolla taas oli asiakas tiedossa, ja tällä asiakkaalla oli kuulemma ostohaluja. Olisi halunnut välittäjä tulla kyläilemään ja sitten keskustelemaan pyyntihinnasta kanssani. Sanoin, että jos ostaja on kiinnostunut, niin saa soittaa minulle ihan suoraan ja kysellä tarkemmin. Tämä ei sopinut. Tämä etuoven tyyppi pohti siinä samalla sitten, että jos ostaja maksaisikin minulle 10 000e pyyntihintaa enemmän että välittäjä saisi oman palkkionsa, niin sopisiko se minulle... mitä vittua... :D Sanoin, että palataan asiaan.

Mutta nyt odotellaan, että kiinnostuneet ostajat soittelisivat. Sivun selailutilastot kyllä kertovat, että sivuilla käy päivittäin kymmeniä käyttäjiä. Tilaston perusteella muutama käyttäjä saattaa käydä useammankin kerran päivässä kohdetta katsomassa, mutta tiedä näistä. Olen ymmärtänyt, että riippumatta selailumäärästä kun ostajalla on tarve ja myyjällä on oikea tuote, niin asian pitäisi edetä. (+ kaikki muut pienet nyanssit kohdillaan siinä sivussa) :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
426
Onko kanssakeskustelijoilla kokemuksia uudiskohteista? Onko niissä mitään järkeä?

Olen pidemmän aikaa seurannut yhtä aluetta, jossa pääasiassa kaikki kerrostalot ovat kokemassa remppaa jne. Alueelle rakennetetaan myös vähän uudiskohteita. Nämä uudiskohteet tuntuvat olevan samassa hintaluokassa remontoitujen kanssa, joten kiinnostus on herännyt niihin.

Tässä esimerkkinä yhden hinnoittelu:
Velaton hinta: 200 000 euroa
Ostohinta: 90 000 euroa

Tonttiosuus 30 000 euroa
Autotalliosake: 10 000 euroa

Miten näissä uudiskohteissa tuo maksupolitiikka kannattaa toteuttaa?

A:
Täräytän tuon kokonaissumman kerralla tiskiin ja otan sitä varten pankista lainaa 240 000 euroa.

B:
Otan pankista lainaa vain tuon ostohinnan + autotalliosakkeen = 100 000 euroa. Maksan näin ollen rahoitusvastikkeen muodossa tuota velatonta hintaa sekä vuokraa tonttiosuudesta. Täysin tyhmää näillä koroilla? Toisaalta taloyhtiöllä saattaa olla vielä parempi korko omalle lainalleen?

C:
Otan pankista lainaa velattoman hinnan ja talliosakkeen verran, eli 210 000 euroa ja maksan tonttivuokraa kuukausittain/vuosittain

Eli siis kokemuksia ja neuvoja, miten toimisitte tai olette toimineet? Mitä olisitte tehneet toisin?

Kyseisessä uudiskohteessa on 10 vuoden takuu ison rakennuttajan puolesta, joten uskon että rakennuttajan konkurssi ei ole riski.

Uskoisin asuvani tässä kohteessa 3-7 vuotta, joten takuu luonnollisesti pitää jälleenmyyntiarvoa hyvin. Miten tonttiosuus vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, onko se huomattava plussa jos se on jo lunastettu?

Kyseiset hinnat eivät ole tarkkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
18
Kävin kyselemässä 130 000€ lainaa pk-seudulta. Tarjoukset 0.8-1% riippuen pankista. Nordeassa kävin juttelemassa ja sanoin, että otan lainan jos saan marginaalin 0.7% ilman nostokuluja. Tähän suostuivat ja yrittivät kaupata vielä enemmän rahaa, jos olisi tarvetta.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Eli siis kokemuksia ja neuvoja, miten toimisitte tai olette toimineet? Mitä olisitte tehneet toisin?

Kyseisessä uudiskohteessa on 10 vuoden takuu ison rakennuttajan puolesta, joten uskon että rakennuttajan konkurssi ei ole riski.
Yleensä saat itse pankista paremmat lainaehdot. Lisäksi lainasta saa verotuksessa korkovähennyksen, jota yhtiölainalla ei saa.

Toisaalta yhtiölainan puolestakin on omat hyvät puolensa vähän omasta tilanteestasi riippuen. Rahoitusvastike hyväksytään 100%:sti asumistukia laskettaessa, lainanlyhennykset vain 73%:sti. Jos taas päättäisit vuokrata asunnon voisit vähentää vuokratulosta kuluina tuon rahoitusvastikkeen. Lisäksi asunto voi olla helpompi myydä, kun ostaja ei tarvitse niin paljoa pätäkkää sen ostamiseen.

Vuokratontti kasvattaa enemmän tai vähemmän vastiketta. Helsingissä vastike voi pompata satoja euroja per kk, jolloin asuntoa myydessä voi olla vaikeampi saada kaupaksi kohdetta, jonka hoitokulut ovat todella suuret. Ja toisaalta lapat rahaa tontin omistajalle joka kuukausi. Eli jos vain rahaa löytyy ja mahdollisuus on lunastaa tontti, niin kannattaa tehdä se.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
426
Tuosta jäi vielä vaihtoehto D mainitsematta:

Otan lainaa ostohinnan, autotallin sekä tonttiosuuden verran, eli 130 000 euroa ja maksan rahoitusvastiketta.

Olen pienen tutkailun jälkeen suosimassa tätä vaihtoehtoa. Se tosiaan on iso etu, että jos tulee vaikka työkomennus, voin vuokratessa vähentää rahoitusvastikkeen verotuksessa. Lisäksi tämä 140 000 euroa helpommin saatavissa kuin 240 000 euroa.

Täytyy pyytää tarkempaa tietoa rakennuttajalta kuukausieristä ja heidän koroistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Kävin kyselemässä 130 000€ lainaa pk-seudulta. Tarjoukset 0.8-1% riippuen pankista. Nordeassa kävin juttelemassa ja sanoin, että otan lainan jos saan marginaalin 0.7% ilman nostokuluja. Tähän suostuivat ja yrittivät kaupata vielä enemmän rahaa, jos olisi tarvetta.
Moi, mulla meni 0.8:n asti kun ekan kierroksen vedin, voisin laittaa samalla tekniikalla 0.7% hakuun. Katsotaan mitä vastailevat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Toisaalta yhtiölainan puolestakin on omat hyvät puolensa vähän omasta tilanteestasi riippuen. Rahoitusvastike hyväksytään 100%:sti asumistukia laskettaessa, lainanlyhennykset vain 73%:sti.
Tarkoititko, että lainan korot hyväksytään 73%:sti? Minun mielikuva asiasta on ollut, ettei lyhennyksiin saa asumistukea. Jännä juttu jos rahoitusvastike on kuitenkin 100% hyväksyttävissä asumismenoiksi, lyhennystähän periaatteessa siinäkin on mukana.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Tarkoititko, että lainan korot hyväksytään 73%:sti? Minun mielikuva asiasta on ollut, ettei lyhennyksiin saa asumistukea. Jännä juttu jos rahoitusvastike on kuitenkin 100% hyväksyttävissä asumismenoiksi, lyhennystähän periaatteessa siinäkin on mukana.
Kirjoitin tosiaan vähän väärin. Siis rahoitusvastike katsotaan menoksi ja omasta lainasta katsotaan menoiksi lainankoroista 73%.

Toki molemmissa tapauksissa vain maksimikorvauksiin asti.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 846
Onko kanssakeskustelijoilla kokemuksia uudiskohteista? Onko niissä mitään järkeä?

Miten tonttiosuus vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon, onko se huomattava plussa jos se on jo lunastettu?
Uudiskohteissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Sen verran voin sanoa kaikista isoista rakennuttajista, että yhtäkään ei kiinnosta takuuasiat enään rakennuksen nousun jälkeen ja pienien kohdalla parempi toivoa, että mitään virheitä ei löydy. Se on sitten ihan tuurissaan minkälaisia pommeja sieltä paljastuu ja korjataanko ne viikossa, kuukaudessa vai vuodessa. Tossa katselin yhtä yhtiötä asuntoa etsiessä, josta oli kolme asuntoa myynnissä. Taloyhtiö ottamassa 150000e lainaa rakennuttajan virheiden korjauksiin :smoke:. Toki aikalailla standardien mukaan elementtitaloja valmistetaan, mutta valinnoilla voidaan saada isojakin takuukorjauksia aikaan.

Melkein veikkaisin, että tonttiosuuden lunastaminen ei tuo koko osuutta myyntihintaan. Sama esim. putkiremonttilainojen yhteydessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
S-Pankin nettipankissa sai näköjään haettua lyhennysvapaata asuntolainalle 1-12 kk. Pistin suoraan maksimit ja siirrän lyhennysrahat suoraan Nordnettiin. Jäljelle jäävän koron saan kuukausittain "lyhennettyä" suoraan S-bonuksilla, joten tuohan meni niinkuin elokuvissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom