Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Noniin vaihteeksi törkeitä tarjouksia ei olekkaan:

Ei niitä olekaan. Asunnon arvo on se, mitä joku on siitä valmis maksamaan. Ei yhtään enempää. Kauppa käy ja kaikki menee kaupaksi.
Voi sen oman asunnon arvon hyväksyminen olla vaikeata ja ottaa omasta mielestä paljon takkiin, mutta ei se muuta asunnon arvoa isommaksi.

Me tarjottiin 6v vanhasta rivitalo kolmiosta 212k€ pyynnistä (hinta oli juuri pudotettu 220k€ -> 212k€) 190k€ viime vuonna.

Oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja kaikkihan tietää Samppa Lajusen bisnekset, niin hyväksyivät tarjouksen vaikka välittäjä ensin meinasi, että ei edes tarjoa eteenpäin koska olivat saaneet suuremman ehdollisen tarjouksen, mutta otin lopuksi vielä porkkanan, että rahat on tuossa tilillä valmiina niin kauppa voidaan suorittaa vaikka huomenna ja johan muuttui ääni kellossa.

Nyt samassa talonyhtiössä oli 10neliötä isompi kolmio myynnissä 250k€ pyynnillä ja omistaja valitteli, että yhtään katsojaa ei ole ollut. :think: Yritin vähän selittää ja kerroin meidän asunnon hinnan niin melkein suuttui mulle, että hän on maksanut asunnosta+lisätöistä enemmän kuin pyynti nyt on!

Me tarjottiin 6v vanhasta rivitalo kolmiosta 212k€ pyynnistä (hinta oli juuri pudotettu 220k€ -> 212k€) 190k€ viime vuonna.

Oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja kaikkihan tietää Samppa Lajusen bisnekset, niin hyväksyivät tarjouksen vaikka välittäjä ensin meinasi, että ei edes tarjoa eteenpäin koska olivat saaneet suuremman ehdollisen tarjouksen, mutta otin lopuksi vielä porkkanan, että rahat on tuossa tilillä valmiina niin kauppa voidaan suorittaa vaikka huomenna ja johan muuttui ääni kellossa.

Nyt samassa talonyhtiössä oli 10neliötä isompi kolmio myynnissä 250k€ pyynnillä ja omistaja valitteli, että yhtään katsojaa ei ole ollut. :think: Yritin vähän selittää ja kerroin meidän asunnon hinnan niin melkein suuttui mulle, että hän on maksanut asunnosta+lisätöistä enemmän kuin pyynti nyt on!
Kunhan muistaa sitten itse myydessä (ellei ole loppuelämän asunto) että arvo lienee likipitäen samaa tai alempi riippuen sijainnista ja asuntojen yleisestä arvojen noususta (tai laskusta)

Porissa ollut helppo myydä kun asuntojen arvot eivät nouse marginaalisesti. Ihan pari haluttua aluetta ja muuten arvot junnaavat paikallaan tai laskee. Ostettiin itse 130t maksava rivari 8vuotta sitten ja myytiin se samaan hintaan. Nyt ostimme 312t maksavan 2018 omakotitalon ideana, että tässä siihen asti kun 3v ja 0v muksut muuttavat pois. Katsotaan tilanne sitten, varmaan huomattavasti vähemmän saa. Ei me omassa kodissa asuta arvonnousun takia.

Kunhan muistaa sitten itse myydessä (ellei ole loppuelämän asunto) että arvo lienee likipitäen samaa tai alempi riippuen sijainnista ja asuntojen yleisestä arvojen noususta (tai laskusta)

Porissa ollut helppo myydä kun asuntojen arvot eivät nouse marginaalisesti. Ihan pari haluttua aluetta ja muuten arvot junnaavat paikallaan tai laskee. Ostettiin itse 130t maksava rivari 8vuotta sitten ja myytiin se samaan hintaan. Nyt ostimme 312t maksavan 2018 omakotitalon ideana, että tässä siihen asti kun 3v ja 0v muksut muuttavat pois. Katsotaan tilanne sitten, varmaan huomattavasti vähemmän saa. Ei me omassa kodissa asuta arvonnousun takia.
No pk-seudulla asunnon arvo tuppaa nousemaan vaikka sille ei mitään järkevää selitystä ole, mutta kyllä nämä juuri ennen koronaa valmistetut ja ostetut asunnot on kovan pudotuksen kokenut ja tuurina meillä kaupassa vielä myyjän kiireellinen tarve myydä omaisuutta, mutta ei mekään varsinaisesti asuntoa sen arvon nousun takia ostettu, vaan edullisen hinnan sekä asumiskulujen ja sijainnin takia se tuli ostettua. Mahdollinen arvonousu on vain plussaa.

No pk-seudulla asunnon arvo tuppaa nousemaan vaikka sille ei mitään järkevää selitystä ole, mutta kyllä nämä juuri ennen koronaa valmistetut ja ostetut asunnot on kovan pudotuksen kokenut ja tuurina meillä kaupassa vielä myyjän kiireellinen tarve myydä omaisuutta, mutta ei mekään varsinaisesti asuntoa sen arvon nousun takia ostettu, vaan edullisen hinnan sekä asumiskulujen ja sijainnin takia se tuli ostettua. Mahdollinen arvonousu on vain plussaa.
Eiköhän vahva nettomuutto ole pk-seudulla ihan järkevä selitys ainakin pidemmällä tarkastelujaksolla. Sijainti merkitsee myös pk-seudulla paljon, sillä välttävä julkinen liikenne ja palvelut keskittyvät edelleen aika kapealle alueelle. Perheasuntoja on kuitenkin rajallinen määrä tarjolla, kun viime vuosikymmen rakennettu pienempiä asuntoja.

Ainakin järkevästi hinnoitelluissa rivareissa ok sijainneilla tuppasi olemaan ihan reippaasti porukkaa näytöillä viime talvenakin vaikka asuntokauppa oli muutoin hyvinkin pysähdyksissä. Toki hinnat ovat näissäkin tippuneet muutaman vuoden aikana ihan reippaasti ja uusia kohteita olisi överikalliilla tarjolla.

Tämä on se klassinen ansa mielelle.

Ei sillä ole mitään merkitystä, mitä hän itse on maksanut asunnosta tai kuinka paljon hän on laittanut rahaa sen remppaamiseen.
Hänen pitäisi hyväksyä se tosiasia, että hän on maksanut asunnostaan liikaa ja rempannut sitä liian suurella budjetilla, jos oli tarkoitus se myydä viidessä vuodessa ja saada omat siitä pois. Hänen ajoituksensa oli vain surkea. Osti mäen (kuplan) päältä. Minkäs sille voi?

Jos se asunto on myytävä ja lähdettävä muualle, niin onhan se tulevakin asuinpaikka nyt halvempi?

Viimeksi muokattu:
Tämä on se klassinen ansa mielelle.

Ei sillä ole mitään merkitystä, mitä hän itse on maksanut asunnosta tai kuinka paljon hän on laittanut rahaa sen remppaamiseen.
Hänen pitäisi hyväksyä se tosiasia, että hän on maksanut asunnostaan liikaa ja rempannut sitä liian suurella budjetilla, jos oli tarkoitus se myydä viidessä vuodessa ja saada omat siitä pois. Hänen ajoituksensa oli vain surkea. Osti mäen (kuplan) päältä. Minkäs sille voi?
Yritäppä 80v tätä selittää

No tekisittekö jälkiviisaat itse mieluusti persnettoa kymmeniä tuhansia. Jos alue hyvä ja kämppä tip top ja ei mikään hirveä kiire myynnin kanssa itse ainakin koittaisin minimoida tappiot.

No tekisittekö jälkiviisaat itse mieluusti persnettoa kymmeniä tuhansia. Jos alue hyvä ja kämppä tip top ja ei mikään hirveä kiire myynnin kanssa itse ainakin koittaisin minimoida tappiot.
Myymiselle on yleensä joku syy. Se on sitten hiukan perseestä että jää elämästä ne asiat kokematta jotka loivat syyn koska mieli ei anna periksi hävitä rahaa.

Tällä hetkellä avioerot ovat vittumaisissa välitiloissa kun se yhteinen asunto on liian kallis yhdelle mutta minkäs teet kun ei ehkä haluta ottaa tappiota tai jopa pahimmillaan pankki ei anna myydä.

Myymiselle on yleensä joku syy. Se on sitten hiukan perseestä että jää elämästä ne asiat kokematta jotka loivat syyn koska mieli ei anna periksi hävitä rahaa.
En ihan ymmärtänyt mitä jää kokematta jos ei halua tehdä isoa tappiota. Köyhyys? :) Syitä myyntiin on varmasti monia ja joku järki pitää tietysti olla kauanko kämppää roikottaa myynnissä. Mikä sitten on kenellekin pitkä aika, joku tarvitsee rahat heti näppiin ja kuukausikin on ikuisuus ja toinen voi odottaa vaikka puoli vuotta tai enemmän.
Tällä hetkellä avioerot ovat vittumaisissa välitiloissa kun se yhteinen asunto on liian kallis yhdelle mutta minkäs teet kun ei ehkä haluta ottaa tappiota tai jopa pahimmillaan pankki ei anna myydä.
Nämä on varmasti ikäviä tilanteita joissa paremmin ymmärrän että tekee ehkä vähän isommankin tappion jos se on hinta sille että voi "jatkaa elämää" tms.

En ihan ymmärtänyt mitä jää kokematta jos ei halua tehdä isoa tappiota. Köyhyys?
Työpaikan vaihtaminen, muuttaminen ylipäätään, puolison hankkiminen tai puolisosta eroon hankkiutuminen. Kaikki asunnot eivät ole erityisen hyviä vuokrattaviksi ja harvalla kestää perse pitää asuntoa tyhjillään.

Tietenkin juu jos leikitään että elämässä ei mikään muutu niin turha sitä kämpää on tappiolla myydä mutta kun elämä ei ole ja sen ei kuulu olla sellaista.

Työpaikan vaihtaminen, muuttaminen ylipäätään, puolison hankkiminen tai puolisosta eroon hankkiutuminen. Kaikki asunnot eivät ole erityisen hyviä vuokrattaviksi ja harvalla kestää perse pitää asuntoa tyhjillään.

Tietenkin juu jos leikitään että elämässä ei mikään muutu niin turha sitä kämpää on tappiolla myydä mutta kun elämä ei ole ja sen ei kuulu olla sellaista.
Joo jotain isoa omakotitaloa esim. harvempi varmaan vuokraa mutta sanotaan nyt vaikka kerrostaloyksiö tai -kaksio tai miksei isompikin, miten vaikea sellaiseen on saada vuokralainen jos puhutaan esim. pk-seudusta jossa myynnistä voi tulla takkiin saman verran kuin olisi vastaavan kämpän myyntihinta jossain maaseudulla.. Voihan sen kämpän myydä niin isolla tappiolla kuin arvioi kiireensä hinnaksi mutta millaisen seuraavan kämpän saa sillä haistapaska-summalla jos tarkoituksena ei ole muuttaa Helsingistä böndelle tms. Itse mieluummin vaikka "annan palaa" ja muutan itse vuokralle kuin myisin alihintaan jollekin myhäilijälle. :)

Asioita voi myös laittaa perspektiiviin, vaikka arvo putoaisi niin todennäköisesti jää todella, todella paljon voitolle verrattuna tilanteeseen että olisi lainan sijaan maksanut vain vuokrantantajille samanlaisia kuukausieriä vuokrina.

No tässä minun kertomassa tapauksessa, tosiaan 80v pappa asuu yksin (jäi leskeksi) isossa velattomassa rivitalo asunnossa ja haluaisi muuttaa palvelutaloon tms. kun ei kunto oikein ole enää hyvä ja ikää tulee koko ajan lisää.

Eikö tuossa tapauksessa nyt ole ihan se ja sama tuleeko takkiin 10-20k€, periaate tuota jäärää nyt tuossa jarruttaa.

No tässä minun kertomassa tapauksessa, tosiaan 80v pappa asuu yksin (jäi leskeksi) isossa velattomassa rivitalo asunnossa ja haluaisi muuttaa palvelutaloon tms. kun ei kunto oikein ole enää hyvä ja ikää tulee koko ajan lisää.

Eikö tuossa tapauksessa nyt ole ihan se ja sama tuleeko takkiin 10-20k€, periaate tuota jäärää nyt tuossa jarruttaa.
Kuulostaa klassiselta "asunto on sijoitus" ja "asuntoon laitetut rahat saa takaisin" ajattelulta.

Noh, papan perintöä jakaessa voi sitten myydä tuon elämäntyön vielä halvemmalla 🤷

Omassa tapauksessa lähes samanlainen. Ainoa ero että leski muuttanut jo 1-2 vuotta sitten muualle eikä asunnolla odotettavaa hinnannousua vaikka sijainti onkin 25min kehä 3:lta. Yli 400€ vastike pyörii, katselijoita ei ole mutta 15k€ tarjous alle pyynnin niin ilmoitus ettei edes vastatarjousta rupea tekemään. Alueelta enemmänkin samankokoisia rivareita myynnissä, remontoitu mutta rakennusvuosi 1980 joten remontoitavaa tulee..

Jos asunnon haluaa myydä, pitää ymmärtää seuraavat seikat:
- tunnearvolla ei ole rahallista arvoa
- Välittäjän näkemys ei ole markkinahinta
- markkinahinta on se, millä menee kaupaksi
- mitä pidempään myynnissä, sitä isompi on pyyntihinnan ja markkinahinnan erotus (todennäköisesti)
- kannattaa laskea, mitä myynnissä roikottaminen maksaa
- jokainen tarjous kannattaa ottaa vakavasti, koska joku on kiinnostunut. Vastatarjous on parempi kuin loukkaantuminen alhaisesta hinnasta.

Jos on tarve päästä eroon, niin hintaa alas, vaikka sattuu. Jos ei ole tarve päästä eroon ja periaatteellisesti pidetään kiinni koronakuplan hintatasosta, niin aikamoista tinder-matchia saa metsästää, että kovalla hinnalla löytyy se ihastunut ostaja. Miljoonakämpät sitten erikseen, niihin ei päde ylläolevat.

Kuulostaa klassiselta "asunto on sijoitus" ja "asuntoon laitetut rahat saa takaisin" ajattelulta.

Noh, papan perintöä jakaessa voi sitten myydä tuon elämäntyön vielä halvemmalla 🤷

Nämä on juuri näitä ja tässä on nyt sivusta seurattu kuinka puolison isä ei vuonna 2018 suostunut myymään asuntoa (muuttotappio paikkakunta) 180k€:lla kun piti tarjousta loukkauksena kun uutena se oli maksanut 200k€ ja lopulta hän kuoli 2023 ja asunto myytiin vuoden yrittämisen jälkeen 90k€!

Sama kun omat vanhemmat, +10v olen sanonut, että myykää se Helsingissä oleva velaton 300 neliöinen omakotitalo 2000neliön omalla tontilla pois ja eläkää mukavasti niillä rahoilla yksinkertaisemmin, että mitä kaksi eläkeläistä asuu tuon kokoisessa talossa. Ei onnistu, se on itse rakennettu ja sitä ei myydä! Faija makaa nyt hoivakodissa täysin kasvina ja mutsi 82v jatkaa yksin asumista isossa omakotitalossa ja valittaa koko ajan kuinka raskasta siitä huolehtiminen on!

Eipä nämä ole minulta pois, mutta harmittaa vanhojen ihmisten puolesta kun eivät ymmärrä asioita tai sitten ei vain uskota "koska eihän nuorempi mitään elämästä tiedä"!?

Statistiikka

Viestiketjuista
290 430
Jäsenet
79 784
Uusin jäsen
stick

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom