Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Ajatuksia 0 kerroksessa asumisesta?

Asunnon hinnassa huomioitu kerroksen sijainti, mutta muuten jäi hyvä fiilis asuntokäynnistä. Ikkunat sisäpihalle ja sieltä voi tietysti naapurit katsella.

Itse näin teknisenä ihmisenä mietin mahdollisia kosteuksia/kylmyyttä, jota voi maaperästä tulla. Asunto sijaitsee pks seudulla ja vanha talo (kohta 100v).

Osasyynä on tietysti sijainti, miksi asunto kiinnostaa. Tuntuu, että järjestään hinnat 20% kalliimpia ylemmissä kerroksissa.
Liikenteen melu kantautuu pahemmin sisälle? Verhoja/kaihtimia pidettävä lähes aina kiinni jos haluaa omaa rauhaa?

Asunnon hinnassa huomioitu kerroksen sijainti, mutta muuten jäi hyvä fiilis asuntokäynnistä. Ikkunat sisäpihalle ja sieltä voi tietysti naapurit katsella.

Itse näin teknisenä ihmisenä mietin mahdollisia kosteuksia/kylmyyttä, jota voi maaperästä tulla. Asunto sijaitsee pks seudulla ja vanha talo (kohta 100v).

Osasyynä on tietysti sijainti, miksi asunto kiinnostaa. Tuntuu, että järjestään hinnat 20% kalliimpia ylemmissä kerroksissa.
Tarkoitatko 0 kerroksella osittain maanalaista kellaria vai sitä että asunto on talon ulko-oven kanssa samassa tasossa?

Sanoisin että täysin kohteesta riippuvaa. Joskus olen nukkunut vanhan talon "kellariasunnossa" ja ihan mukava oli. Käytännössä oma ulko-ovi kun siitä pääsi asunnon lisäksi vain johonkin varastoon. Ja kun oli sisäpihalla niin katumelu ei haitannut vaikka oli ison kaupungin ydinkeskustassa.

Sitten taas vaihtoehtona olen asunut "modernin" kerrostalon katutasossa ja se oli kyllä muuten hiljainen kun rauhallisempi paikka ja ei katua ihan vieressä, mutta sinne kuului talon ulko-oven, hissin jne. paukuttelu hyvinkin kovaa ja isossa talossa oli liikennettä sisään ja ulos...

Kämppä on keskustan alueella, niin ei ole varsinaisesti omaa pihaa. Taloyhtiöllä sisäpiha ja juuri maanalaisessa kellarissa maantason ollessa ikkunoiden alareunassa. Melun puolesta ei kyllä ongelmaa, kun juuri sisäpihalle päin asunto.

Ehkä sitä ajattelee juuri tuota yksityisyyttä, että alkaako ahdistamaan. Toisaalta nykyään tuntuu, että keskustan alueella talot niin vierekkäin, että tälläkin hetkellä naapuri halutessa näkee sisään. Oman fiiliksen kanssa tässä tappelee :)

Mie taas mieluummin asuisin katutasossa. Vähemmän häiriönä naapurit ja naapureille ja pihankäyttömahdollisuus. Olettaen, että se on. Kerrostalossa maakerros pihalla on tavallaan halpaa rivitaloasumista.

Itsellä on omistuskämppä katutasossa ja ei mitään huonoa sanottavaa. Tuli asuttua 7 vuotta, jonka jälkeen jätin vuokralle.
Pari vinkkiä kuitenkin:
Parveke ja ikkunat mieluusti sisäpihan suuntaan. Parvekkeelle suosittelen kaihtimia esim. Visorit.
Rapun ulko-oven ääni kannattaa tarkastaa kuuluuko asuntoon, koska on jatkuvalla käytöllä.

Saisiko huonoja kokemuksia? Tiedän siis, että niitä varmaan on, mutta johtuko röökinpolttajista tai muista häiriötekijöistä (yksityisyys?)

Pahimmillaan viikonloppuisin koputellaan ikkunaan kun pitäisi päästä sisälle eikä "kaveri" kuule. Toki myös oksentelut / kusemiset ovat ikäviä riippuen miten matalalla se ikkuna on.
Jos on pihaa reippaasti tuskin ongelma (esim. rivitaloissa yleensä tämä kunnossa).

Korvausilman ideana on "tulla puhtaista tiloista likaisiinpäin"
Sillä pidetään ne ruoan käryt, vessan kaakinhajut ja pesuhuoneen kosteus niissä tiloissa joissa ne syntyy kunnes ne on saatu tuuletettua pihalle...
Muuten en ota tuohon taloon kantaa, se on perus halvin mahdollinen älvsbytalo ja ne tuppaavat olemaan juuri tuollaisia ja niissä on omat ongelmansa...

Näinhän sen pitäisi mennä. Itsellä on tulo oh/mh ja poisto keittiö ja kylppäri.

Saisiko huonoja kokemuksia? Tiedän siis, että niitä varmaan on, mutta johtuko röökinpolttajista tai muista häiriötekijöistä (yksityisyys?)
Yksityisyyden puute, koko ajan saa pitää verhoja kiinni jos ei halua että kaikki kattelee kämppään sisään. Itse tykkään pitää verhoja paljon auki niin häiritsi melko paljon. Lisäksi varsinkin talvella kuului kämppään kun ihmiset kopisteli kenkiään tullessaan rapun ovesta sisään. Mulla oli ikkunat sisäpihalle päin vieläpä, joten suhteellisen rauhallista oli kuitenkin verrattuna siihen mitä voisi olla.

Riippuu tosi paljon taloyhtiöstä ja tontista:
Onko ikkunoiden takana kulkuväyliä, rapunoven sijainti (äänet).

Itse asuin joskus rinteeseen rakennetussa krs-talon 0-kerroksessa, alarinteen suuntaan oli oma sisäänkäynti ja pieni terassi.
Huonoa oli MH seinän takana oleva taloyhtiön pyykkitupa, 1940 -luvulla rakennetussa talossa tuli kosteutta seinärakenteen läpi asuntoon.

Se 0-kerroksen asuminen riippuu niin paljon sijainnista.
Itsellä oli pitkään 0-kerroksessa pirkkalassa kerrostalokämppä. Sijainti sellainen ettei siitä mitään ohikulkuliikennettä ollut ja pensaat reunusti parvekkeen / terassin rajoja ja sieltä kautta pääsi myös kulkemaan sisään kämppään.

Oli aika pirun mukavaa esim muuttaa, kusettaa koiraa yöllä kun sille joku hätä iski, istuskella sikari suussa omalla pihalla kun muut kerrostalojen asukit käytti omia postimerkin kokoisia saunan lämpöisiä lasitettuja parvekkeita lähinnä varastona. Itsellä oli sähkögrilli millä tuli grillailtua ja paljon siinä tuli fillareitakin säädettyä ja säilytettyä, mukavaa kun sai omassa rauhassa niitä tusata ilman että täytyy sisään huoneistoon tuoda sotkemaan.

Eli parhaimmillaan hiukan kuin rivarissa asumista, pahimmillaan varmaan aivan hanurista. Niin paljon sijainnista ja pihan layoutista sun muusta kiinni. Itse en kerrostaloon muuttaisi enää kuin joko tuollaiseen maantasalla olevaan tai sitten ylimmän kerroksen nurkkahuoneistoon.

Hyviä pointteja ja kiitos kaikille vastanneille. Asunto on siis ihan perus keskustan taloyhtiö, jossa sisäpihalle ikkunat. Ei siis mitään omaa pihaa vaan ihan roskakatos pelkästään sisäpihalla. Läpikulkua ei ole sisäpihalla vaan suurimmaksi osaksi uskoisin, että kuljetaan kadulle suoraan toiselta puolelta.

Ihan mielenkiintoisia kokemuksia jengillä ja tuota kuseskelua toivottavasti ei tapahdu naapureiden toimesta. Sisäpiha on myös porttikongilla suojattu, niin uskoisin ettei sitäkään ongelmaa, että randomit siellä viihtyisi. Mutustellaan tilannetta :)

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 089
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom