Asunnon myynti

Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Tämä voi olla hyvinkin totta. Tosin väitän, että ainakin meidän ilmotukset olivat parempia kuin yhdenkään normivälittäjän tuotokset.
-Kuvat järkkärillä -->hillittyä kuvankäsittelyä jonkun osaavan toimesta
-Kämppä tyhjänä romuista kuvia otettaessa
-Kuvat otetaan valoisaan aikaan
-Teksti kannattaa luetuttaa ainakin muutamalla kaverilla
-jne.

Perusjuttuja. Jos ei tähän ole valmis, niin siitä vain välittäjää käyttämään...
Juu, onneksi jotkut viitsivät panostaa vaikka itse myyvät.

On se vaan jännä, kuinka erinomaisesta kohteestakin saa tehtyä luotaantyöntävän, jos myynti-ilmoitukseen ei ole panostettu. :wtf:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
492
Tämä vaikutelma tuli vahvasti itsellekin, kun aikoinaan taloja katselin.

Monesti myös näissä itse myytävissä valokuvat on otettu jollain satasen pokkarilla ja ilmoituksessa on kirjoitusvirheitä. Siitä voi sitten päätellä, miten myyjä on osannut tai viitsinyt pitää kohteesta huolta siinä asuessaan.
Ei välittäjäkään tarkoita että kuvat tai esittelytilaisuus olisi mitenkään priimaa. Nykyinen tönö ostettiin välittäjän kautta, mutta privaattiesittelyssä paikalla oli silti varsinainen myyjä henkkoht. jolta pystyi kyselemään yksityiskohtia ja joka osasi näyttää paikat kunnolla. Ja kun edellistä asuntoa myytiin, niin välittäjä pyysi minua ottamaan kuvat.

Ylipäätään itselleni kohteessa on tärkeämpää kohde ja sen hinta ja kuinka asialliselta ilmoitus ylipäätään vaikuttaa, kuin se onko myyjänä välittäjä vai yksityinen.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Jos omakotitaloa myy (tai miksei vaikka osakkeenkin tapauksessa), niin kannattaa ennen myyntiin laittamista teettää kuntotarkastus hyvällä kuntotarkastajalla.
No ei kyllä kannata, koska yleensä nämä teetetään vasta kun (alustava) tarjous on hyväksytty ja ostaja ja myyjä maksaa tarkastuksen puoliksi. En ostajana luottaisi pätkääkään tarkastukseen, jossa en itse ole ollut mukana.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Minkälaisia välityspalkkioita olette maksaneet? Listahinnat ovat aika suolaiset, mutta "kilpailutuksella" on päästy nyt 2 %.
Alin on 1,9 %, mutta välittäjä ei ollut mieluinen.

Ja minkä kokoisesta luukusta? Tuo 2% on isosta (4h) kämpästä.
2% on käsittääkseni jo todella hyvä marginaali ja tuosta alemmas vaikea päästä jos jotain laatua vielä haluaa. Tärkeää on tosiaan myös välittäjän olemus ja persoona - jos se ei miellytä, niin ihan typerää sellaisen kanssa jatkaa vaikka palkkio olisi kuinka pieni.

Ammattivalokuvaajan kuvat kannattaa aina lopuksi tinkiä palkkioon mukaan.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
No ei kyllä kannata, koska yleensä nämä teetetään vasta kun (alustava) tarjous on hyväksytty ja ostaja ja myyjä maksaa tarkastuksen puoliksi. En ostajana luottaisi pätkääkään tarkastukseen, jossa en itse ole ollut mukana.
Ei se ennen myyntiin laittoa tehty kuntotarkastus ostajaa varten olekaan, vaan myyjää. Tietää mitä on kauppaamassa, ja osaa asettaa hinnan sen mukaan. Monella myyjällä on valitettavan ruusuinen kuva omasta talostaan, varsinkin jos siinä on asuttu pitkään ja on vielä itse tehty.

Edit: tuplalainaus pois
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Ns. paskaa kannattaa myydä kalliilla, niin on varaa sitten hyvitellä.

Ja osakkeen osalta, kun puhutaan tietystä kynnyksestä eli olikohan 5 % kauppahinnasta, jonka yli menevältä osalta alkaa myyjään maksuvelvollisuus siltä osin, kun ostaja ei saa esim. korjauksesta hyöty, kuten kohteen arvonnousu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Itse ainakin mieluummin ostaisin suoraan myyjältä enkä välittäjältä. Nykyisen asuntoni kun ostin niin myyjän välittäjä oli ihan idiootti/laiska ja kaikenkaikkiaan vaan tiellä ja haitaksi kaikessa. Olisin paljon mieluummin ostanut suoraan omistajalta.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Viimeksi kun sisko osti kerrostalohuoneistoa, niin välittäjä aiheutti myyjälle palkkionsa lisäksi rahavahinkoa alentuneena myyntihintana. Surkeita vinossa olleita tärähtäneitä kuvia, paska kuulemma haisi, kun eivät viitsineet käydä siivoamassa ja päästämässä vettä kuiviin putkiin ja kruununa ei tiennyt perusasioita kohteesta. Lisäksi värimaailma oli niin outo, että hyvä välittäjä olisi varmaan vinkannut myyjille, että pienellä pintaremontilla olisi saanut ihmeitä aikaan...
 

janne

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
117
En ole luottanut välittäjiin enää pätkäkään sen jälkeen kun eräs oli jättänyt tarjoukseni kertomatta myyjille. Tarjosin pyyntiä, mutta ehdollisena, että myyn yhden sijoituskämpistäni rahoitukseksi. Tässä olisi luonnollisesti mennyt hetki aikaa, niin välittäjä oli kertonut myyjille vain toisen tarjouksen joka oli pyyntiä alempi, mutta kaupat voivat tehdä heti. Eli välittäjä sai rahansa nopeasti.

Tämä kaikki selvisi vasta jälkikäteen kun myyjä sattuikin olemaan tutun tuttu. Kämppä oli jo myyty tällä toiselle niin mitään isompaa meteliä tuosta en enää nostanut, mutta soitin kyllä kyseisellä välittäjälle ja hänen esimiehelleen ja sanoin muutaman valitun sanan toiminnasta.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
No nyt on kokemusta välittäjästä. Alla ranskikset:
  • Väittää saavan 100 euroa enemmän per m2 - paska puhetta, kun ei voi todistaa (arvioita voi kuka vain heitellä)
  • Menee nopeasti, kun juuri tällaisesta kohteesta on pulaa ja asiakkaita valmiina - ketään ei kuitenkaan kiinnosta tulla yksityisnäytölle?
  • Joulunseutu on hyvää myyntiaikaa eli ehdottomasti kannattaa laittaa - yleisnäytössä käy tasan 1 pariskunta
  • Mainosti näytössä käyneille näyttäneensä asuntoa neljälle edellisellä viikolla, kun yksi 4 henkinen perhe kävi katsomassa :D
  • Koska on nyt on hiljaista, niin ei pidetäkään yleisnäyttöjä ennen kuin tammikuussa
  • Lehdessä ei ole ollut ilmoitusta, vaikka luvattiin.
  • Kuvat on hyvät, mutta video aika toisteinen ja "pomppiva"
Ainoa asia, että mistä on toistaiseksi puhunut totta, on kustannukset, joita meille ei ole syntynyt.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
223
Joulunseutu on hyvää myyntiaikaa eli ehdottomasti kannattaa laittaa - yleisnäytössä käy tasan 1 pariskunta
Aika komea paskapuhetta. Varmasti perheellisillä jotka ovat kotia vaihtamassa on juuri joulun aika se hetki kun ei ole muutakaan puuhaa kuin ostaa asuntoa.

Itse kun olen tässä vuoden verran alueeni asuntoja seurannut niin keväästä alkukesään ja loppukesästä alkutalveen on ollut koko ajan noin 100 kohdetta myynnissä ja parin päivän tullut uusia paikkamaan myytyjä. Nyt joulukussa luku on ollut jo lähempänä 70 kappaletta ja uusien ilmoitusten välissä voi olla viikkokin.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 268
Kirjoittelin tämän saman jutun Asunnon ostaminen ja asuntolaina ketjuun, mutta toistetaan nyt ajatukset täälläkin. Vaikkei asunnon myymisestä ole omakohtaista kokemusta niin näin ostajana minulle on tullut sellainen käsitys ettei asunto-osakkeen myyminen eroa juurikaan auton myymisestä. Ainakin se välittäjä jolta ostimme nykyisen asunnon oli niin pihalla ASP-sopimuksista, sopimussakoista ja monista muista seikoista muka kymmenien vuosien kokemuksilla, että varmasti tulemme myymään tämän itse.

Raivostuttaa pelkästään ajatuskin kun joutuu muistelemaan tuota välittäjää ja sitä miten piti itse lähettää sille ties kuinka monta korjattua versiota kauppakirjasta kun joka kerta se onnistui töhöilemään sinne jotain. Kaveri räpsäisee kännykkäkameralla pari kuvaa, pistää kirjoitusvirheillä höystetyt ilmoitukset Oikotiehen ja Etuoveen, näytössä seisoo eteisessä ja jakaa esitteitä, ottaa vastaan tarjoukset, hoitaa kauppakirjan ja veloittaa tästä 3-5 % kauppahinnasta.

Meidän tapauksessa välityspalkkio olisi varmaan jotain 9 000 - 15 000 euroa. Sillä rahalla tekee jo ihan kivan pienen pintarempan myyntiä varten, maksaa kosteusmittaukset, hankkii ammattilaisen kuvaamaan kämpän, laittaa vaikka copywriterin kirjoittamaan myynti-ilmoituksen ja hankkii kaikki tarvittavat paperit.

Löytyy niitä tosi hyviä sekä aktiivisia välittäjiä, joilla on valtava ostajaverkosto ja saavat myytyä hankalatkin kohteet suht nopeasti. Suurin osa taitaa kuitenkin olla niitä muovipukukavereita jotka tyytyvät seisoskelemaan näytöissä ja odottavat kämpän menevän kaupaksi.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
86
No nyt on kokemusta välittäjästä. Alla ranskikset:
  • Väittää saavan 100 euroa enemmän per m2 - paska puhetta, kun ei voi todistaa (arvioita voi kuka vain heitellä)
  • Menee nopeasti, kun juuri tällaisesta kohteesta on pulaa ja asiakkaita valmiina - ketään ei kuitenkaan kiinnosta tulla yksityisnäytölle?
  • Joulunseutu on hyvää myyntiaikaa eli ehdottomasti kannattaa laittaa - yleisnäytössä käy tasan 1 pariskunta
  • Mainosti näytössä käyneille näyttäneensä asuntoa neljälle edellisellä viikolla, kun yksi 4 henkinen perhe kävi katsomassa :D
  • Koska on nyt on hiljaista, niin ei pidetäkään yleisnäyttöjä ennen kuin tammikuussa
  • Lehdessä ei ole ollut ilmoitusta, vaikka luvattiin.
  • Kuvat on hyvät, mutta video aika toisteinen ja "pomppiva"
Ainoa asia, että mistä on toistaiseksi puhunut totta, on kustannukset, joita meille ei ole syntynyt.
Kieltämättä samantapaisia kokemuksia mökin myynnistä. Kuvat huonoja, ilmoituksen pääkuva oikotiellä oli saunarakennus, luvattiin tehdä kohteesta video (ei tehty).

Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta ei jäänyt kovin ammattitaitoinen kuva.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Kaipa tämä sitten on niin välittäjäkohtaista (yllätys). Meillä meni asoy osake 70-luvun talosta, johon tulossa vesi- ja sähköremppa ekalla näytöllä ja tällöin käytettiin välittäjää. Paikalle tuli ammattimainen kuvaaja, joka kuvatessa siirsi osan romuista aina huoneista pois ja vähän stailaili lisää. Tämän jälkeen saatiin kuvat alkuperäisinä ja myös muokattuina (oli pilvinen päivä, muokkasi sinisemmän taivaan ja vähän valoa ym. Eka näyttö, 11 pariskuntaa, myytiin 2ke alta hintapyynnön (eli 130ke). Yleiskunto oli hyvä. Kaikki paperit ja muut olivat kondiksessa ja muutenkin hoitui asiat mallikkaasti.

Kerron ihan vain sen vuoksi, kun täällä näytetään dissaavaan välittäjiä ja kertovan pelkästään negatiivisia asioita. Eipä siinä, kun me omaa valittiin, käytiin useampi läpi ja kaikista kamalin oli Aninkaisesta. Sitä pariskuntana myyvää naisduota ei kyllä olisi uskonut edes kivikauppias kiviä ostaessaan. Meidän käyttämä välittäjä teki kaiken. Tuli oikotielle, jokakotiin ja minne lie myyntiilmoitus tästä myydystä, oli myös lehti-ilmot ja kaikki. Hauskinta tässä se, että naapurihuoneisto samaan myös myynnissä, 5ke alle meidän pyyntihinnan -> parempi keittiö (meidän oli vuodelta 2005, tässä naapurilla oli 2015 (ok, se oli Ikean keittiö, mutta silti)), ei lapsia toisin kuin meillä jne. Siellä se oli myynnissä aika monta kuukautta pidempään, kun oli ihan itse otettuja kuvia (mitä tässäki tullut aiemmin ilmi, että otetaan jollain kamerakännyllä illalla kuvia avointa mustaa ikkunaa vasten) ja muutenkin tunkkainen oli ilmoitus.

Kaipa sitä löytyy näitä sankaritarinoita, miten itse on myynyt kämppänsä ja saanut 30ke enemmän mitä pyyntiä. Mutta niinhän löytyy varmasti myös 2012 vuoden TSI-wolkkareita DSG:lla joilla vedetty 400tkm vailla kone- ja vaihteistoremppaa. Varmasti välittäjissä on niitä huonoja, en epäile sitä hetkeäkään kun sitä liimatukkaporukkaa katsoo, mutta kyllä siellä on myös niitä jotka oikeasti tekee hommia. Itseäni ei ainakaan nappaisi ollenkaan vastailla puheluihin ja kertoa viidennentoista kerran se sama putkirempan suunnitelma potentiaaliselle ostajalle kesken työpäivän, kun on ihan oikeita töitäkin olemassa.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Itseäni ei ainakaan nappaisi ollenkaan vastailla puheluihin ja kertoa viidennentoista kerran se sama putkirempan suunnitelma potentiaaliselle ostajalle kesken työpäivän, kun on ihan oikeita töitäkin olemassa.
Tähän rakoon se blok.ai on iskemässä - helpottaa tuota työtä aika merkittävästi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Tähän rakoon se blok.ai on iskemässä - helpottaa tuota työtä aika merkittävästi.
Varmasti iskee, jos soittaja ei ole 55-vuotias entinen linjatyöläinen. Meidänkin kämpän lopuksi osti 60+ pariskunta, joka muutti maalta kaupunkiin. Se kysymysten määrä mitä on muutonkin jälkeen tullut on vain murto-osa, millä ne vaivasi ennen ostoa. Toki olisi hienoa jos maailma olisi täynnä teknisesti osaavia 30+ tai nuorempia ihmisiä, mutta valitettava totuus on se, että tässä valtiossa on ihan helvetisti eläkeläisiä ja eläkeikää lähestyviä SDP:n kannattajia.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Nyt se olis myyty. 5% jouduttiin tulemaan vastaan, kun oli kuulemma liian suuri riski tehdä vastatarjous.
Vähän jäi kaivelemaan etenkin, kun ostaja oli ilmeisen tyytyväinen.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Mitenkäs nuo vastikkeet nyt menevät, kun hallintaoikeus luovutetaankin aiottua aiemmin?
Vastaako myyjä siitäkin huolimatta vastikkeista, vaikka uusi omistaja saa hallintaoikeuden puolessa välissä kuukautta?
Mietin vain, kun tästä luovutuksesta pitää tehdä oma sopimuksensa, jos se muuttuu aiemmasta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mitenkäs nuo vastikkeet nyt menevät, kun hallintaoikeus luovutetaankin aiottua aiemmin?
Vastaako myyjä siitäkin huolimatta vastikkeista, vaikka uusi omistaja saa hallintaoikeuden puolessa välissä kuukautta?
Mietin vain, kun tästä luovutuksesta pitää tehdä oma sopimuksensa, jos se muuttuu aiemmasta.
Mitäs kuluista sovittiin tarjouksessa/kauppakirjassa?

Hallintahan luovutetaan silloin kun annatte avaimet pois, yleensähän vastuu kuluista on myyjällä luovutukseen saakka, ja luovutus sovitaan johonkin kuun vaihteeseen niin silloin laskutuskaudetkin menevät yleensä näppärästi poikki. Jos luovutatte jo vaikka parikin viikkoa etuajassa niin voitte toki yrittää ihan sopia sen ostajan kanssa miten tehdään noiden kanssa, meidän tapauksessa myyjät on tyypillisesti maksaneet "poismuuttokuukauden" sähköt ja vastikkeet, mutta hallintakin on yleensä saatu kuun lopulla. Viimeksi tosin myyjä maksoi meidän parin viikon sähköt koska ei jaksettu alkaa säätämään mitään muutamien kymppien takia.

Jos luovutus olisi pidemmänkin aikaa ennen sovittua niin varmaan itse kysyisin ostajalta josko kävisi että siirrellään vaikka 50% vastikkeista heille tilisiirtona ja he maksavat loput kulut jos saavat jo pari viikkoa etuajassa kämpän haltuun. Sopimuksessakin luultavasti lukee, että myyjä vastaa kuluista hallinnanluovutukseen asti, eli vastikkeet siirtyy ostajan vastuulle kun luovutatte avaimet pois, ja eräpäivä lienee kuun loppupuolella...
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kirjoittelin tämän saman jutun Asunnon ostaminen ja asuntolaina ketjuun, mutta toistetaan nyt ajatukset täälläkin. Vaikkei asunnon myymisestä ole omakohtaista kokemusta niin näin ostajana minulle on tullut sellainen käsitys ettei asunto-osakkeen myyminen eroa juurikaan auton myymisestä. Ainakin se välittäjä jolta ostimme nykyisen asunnon oli niin pihalla ASP-sopimuksista, sopimussakoista ja monista muista seikoista muka kymmenien vuosien kokemuksilla, että varmasti tulemme myymään tämän itse.

Raivostuttaa pelkästään ajatuskin kun joutuu muistelemaan tuota välittäjää ja sitä miten piti itse lähettää sille ties kuinka monta korjattua versiota kauppakirjasta kun joka kerta se onnistui töhöilemään sinne jotain. Kaveri räpsäisee kännykkäkameralla pari kuvaa, pistää kirjoitusvirheillä höystetyt ilmoitukset Oikotiehen ja Etuoveen, näytössä seisoo eteisessä ja jakaa esitteitä, ottaa vastaan tarjoukset, hoitaa kauppakirjan ja veloittaa tästä 3-5 % kauppahinnasta.

Meidän tapauksessa välityspalkkio olisi varmaan jotain 9 000 - 15 000 euroa. Sillä rahalla tekee jo ihan kivan pienen pintarempan myyntiä varten, maksaa kosteusmittaukset, hankkii ammattilaisen kuvaamaan kämpän, laittaa vaikka copywriterin kirjoittamaan myynti-ilmoituksen ja hankkii kaikki tarvittavat paperit.

Löytyy niitä tosi hyviä sekä aktiivisia välittäjiä, joilla on valtava ostajaverkosto ja saavat myytyä hankalatkin kohteet suht nopeasti. Suurin osa taitaa kuitenkin olla niitä muovipukukavereita jotka tyytyvät seisoskelemaan näytöissä ja odottavat kämpän menevän kaupaksi.
Sitten on näitä tarinoita kuten mulla, 2% otti välittäjä ja 2vko meni kämppä ilman yhtäkään yleisnäyttöä, kuvat ammattikuvaajan ottamia ja mitään en ole muuta tehnyt kuin kirjalliseen tarjoukseen ja myyntitoimeksiantoon olen nyt nimet laittanut ja parin viikon päästä pankkiin allekirjoittamaan lopulliset paperit.

Vielä kun joku muuttais tavarat mun puolesta, ai niin, myyn kaikki pois joten ainoat tavarat mitä joudun kantamaan on tyyliin vaatteet, keittiön pöytä+tuolit ja olohuoneen pöytä, muut on myyty ja noudettu jo.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Sitten on näitä tarinoita kuten mulla, 2% otti välittäjä ja 2vko meni kämppä ilman yhtäkään yleisnäyttöä, kuvat ammattikuvaajan ottamia ja mitään en ole muuta tehnyt kuin kirjalliseen tarjoukseen ja myyntitoimeksiantoon olen nyt nimet laittanut ja parin viikon päästä pankkiin allekirjoittamaan lopulliset paperit.

Vielä kun joku muuttais tavarat mun puolesta, ai niin, myyn kaikki pois joten ainoat tavarat mitä joudun kantamaan on tyyliin vaatteet, keittiön pöytä+tuolit ja olohuoneen pöytä, muut on myyty ja noudettu jo.
No 2% on aika paljon rahaa sekin. Riippuu toki kämpästä, mutta pk-seudun perhesunnot on sen n. 300te. Kyllä mä ainakin 6te edestä oon valmis vähän hommia tekemään...
Itse myynyt 160te ja 310te omat kämpät itse + anopin 150te kämpän. 2% noista ois >12te...

Ja en luota pätkääkään, etä välittäjä sais jotenkin paremman hinnan kuin itse myymällä. Sillä välittäjällä ei ole mitään hinkua saada viimeistä hintaa, vaan kämppä kaupaksi.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Ja en luota pätkääkään, etä välittäjä sais jotenkin paremman hinnan kuin itse myymällä. Sillä välittäjällä ei ole mitään hinkua saada viimeistä hintaa, vaan kämppä kaupaksi.
Itsehän myyjä päättää millä hinnalla kaupat tehdään. Laita välittäjä töihin ja sano paljon pitää saada, että kauppa toteutuu.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Mitenkäs nuo vastikkeet nyt menevät, kun hallintaoikeus luovutetaankin aiottua aiemmin?
Vastaako myyjä siitäkin huolimatta vastikkeista, vaikka uusi omistaja saa hallintaoikeuden puolessa välissä kuukautta?
Mietin vain, kun tästä luovutuksesta pitää tehdä oma sopimuksensa, jos se muuttuu aiemmasta.
Yleensä kai tapana on, että se maksaa vastikkeet, jolla on hallintaoikeus. Itse en kyllä alkaisi säätämään puolen kuukauden takia. Se maksaa, jolla on hallintaoikeus kuun alussa.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Yleensä kai tapana on, että se maksaa vastikkeet, jolla on hallintaoikeus. Itse en kyllä alkaisi säätämään puolen kuukauden takia. Se maksaa, jolla on hallintaoikeus kuun alussa.
Rahaahan se on, ja ihan sievä summa. Sillä kattaisi mm. muuton.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Rahaahan se on, ja ihan sievä summa. Sillä kattaisi mm. muuton.
Sopimus kysymyksiä. En maksaisi turhaan vastiketta eses paria viikkoa jos asunnossa asuu joku muu. Kuitenkin kyse voi olla sadoista euroista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
516
Itse sain avaimet keskellä kuuta ja hyvitin myyjälle vastikkeen loppukuulta, koska kyseisen kuun maksu oli jo maksettu. Tämä oli välittäjän idea ja ihan järkevä.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
100
Tutulla seisoo muutama vuotta asumatta ollut perintötalo tyhjillään, eikä sitä ole uskallettu laittaa myyntiin, koska on hajuun ja mutuun perustuva epäilys että hometta saattaa löytyä, ja mahdolliset kauppojen jälkeiset käräjöinnit pelottaa. Pari eri välittäjää on jo käynyt tekemässä sitä mitä heidän kuuluukin, eli vähättelemässä ongelmia ja sanomassa että myyntiin vaan. Jos siellä vielä tehtäisiin kuntokartoitus ja homekoirat kävisi haistelemassa, ja mikäli isompia ongelmia ei löydy, niin saako kauppakirjaan vielä jonkunlaisen vastuuvapauslausekkeen, ettei tarvitse 5 vuotta pelätä koska ostajat alkavat vaatimaan puolet rahoista takaisin?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Jos siellä vielä tehtäisiin kuntokartoitus
Tämä. Kunnon kartoitus, jossa avataan ja otetaan näytteet kaikista mahdollisista rakenteista. Sen tulokset sitten kauppakirjan liitteeksi.
saako kauppakirjaan vielä jonkunlaisen vastuuvapauslausekkeen, ettei tarvitse 5 vuotta pelätä koska ostajat alkavat vaatimaan puolet rahoista takaisin?
Millään yleisellä vastuunvapautuslauseella ei ole mitään virkaa. Jokainen tiedossa oleva ongelma pitää yksilöidä.

Ainoa keino vapautua vastuista melko täydellisesti on myydä kiinteistö pelkän tontin hinnalla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Yleensä kai tapana on, että se maksaa vastikkeet, jolla on hallintaoikeus. Itse en kyllä alkaisi säätämään puolen kuukauden takia. Se maksaa, jolla on hallintaoikeus kuun alussa.
Kyllä me "säädettiin", minä maksoin kokonaan ja ostaja maksoi mulle sitten puolet takaisin ja kyseessä maltillinen 125€, mutta ehdottomasti ostaja maksaa!
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tutulla seisoo muutama vuotta asumatta ollut perintötalo tyhjillään, eikä sitä ole uskallettu laittaa myyntiin, koska on hajuun ja mutuun perustuva epäilys että hometta saattaa löytyä, ja mahdolliset kauppojen jälkeiset käräjöinnit pelottaa. Pari eri välittäjää on jo käynyt tekemässä sitä mitä heidän kuuluukin, eli vähättelemässä ongelmia ja sanomassa että myyntiin vaan. Jos siellä vielä tehtäisiin kuntokartoitus ja homekoirat kävisi haistelemassa, ja mikäli isompia ongelmia ei löydy, niin saako kauppakirjaan vielä jonkunlaisen vastuuvapauslausekkeen, ettei tarvitse 5 vuotta pelätä koska ostajat alkavat vaatimaan puolet rahoista takaisin?
Hinta tarpeeksi alas ja myydään purettavaksi, näin naapuri teki kun myi vanhan rintamamiestalon mihin piti tehdä täydellinen remontti.

Vuoden uusi ostaja sitä remontoi ja laittoi kaiken uusiksi talotekniikasta lähtien ja sanoi että vieläkin on halpa vastaavassa kunnossa olevaan nähden, periaatteessa uusi talo, vain runko on alkuperäistä. Toki oli sillä 2000neliön tontilla Helsingissä hintaa ihan mukavasti.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Tutulla seisoo muutama vuotta asumatta ollut perintötalo tyhjillään, eikä sitä ole uskallettu laittaa myyntiin, koska on hajuun ja mutuun perustuva epäilys että hometta saattaa löytyä, ja mahdolliset kauppojen jälkeiset käräjöinnit pelottaa. Pari eri välittäjää on jo käynyt tekemässä sitä mitä heidän kuuluukin, eli vähättelemässä ongelmia ja sanomassa että myyntiin vaan. Jos siellä vielä tehtäisiin kuntokartoitus ja homekoirat kävisi haistelemassa, ja mikäli isompia ongelmia ei löydy, niin saako kauppakirjaan vielä jonkunlaisen vastuuvapauslausekkeen, ettei tarvitse 5 vuotta pelätä koska ostajat alkavat vaatimaan puolet rahoista takaisin?
Vaihtoehto 1: Talo varmaan menee remppaan joka tapauksessa, joten voitte tehdä kunnon kuntotarkastuksen jossa revitään rakenteet auki ja sieltä kirjataan kaikki löytynyt paperille.

Vaihtoehto 2: Myytte kiinteistön tonttina ja purkukuntoisena rakennuksena (ja hinta sen mukaiseksi). Tämä on käsittääkseni aikalailla ainoa tapa saada persus mahdollisesti turvattua virheiden varalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Tutulla seisoo muutama vuotta asumatta ollut perintötalo tyhjillään, eikä sitä ole uskallettu laittaa myyntiin, koska on hajuun ja mutuun perustuva epäilys että hometta saattaa löytyä, ja mahdolliset kauppojen jälkeiset käräjöinnit pelottaa. Pari eri välittäjää on jo käynyt tekemässä sitä mitä heidän kuuluukin, eli vähättelemässä ongelmia ja sanomassa että myyntiin vaan. Jos siellä vielä tehtäisiin kuntokartoitus ja homekoirat kävisi haistelemassa, ja mikäli isompia ongelmia ei löydy, niin saako kauppakirjaan vielä jonkunlaisen vastuuvapauslausekkeen, ettei tarvitse 5 vuotta pelätä koska ostajat alkavat vaatimaan puolet rahoista takaisin?
Jos ei kiinnosta tehdä asialle mitään, eli kuntotarkastuttaa jne. niin helpointa lienee myydä tonttia ja kirjata että tontin hinta on alennettu koska tontilla on rasitteena purkukuntoinen talo. Luulisi että tällöin on ostajan aika vaikea alkaa valittamaan mistään, jos siis ei ole missään vaiheessa myymässä edes taloa vaan tonttia jossa on kasa jätettä.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
582
Sopimus kysymyksiä. En maksaisi turhaan vastiketta eses paria viikkoa jos asunnossa asuu joku muu. Kuitenkin kyse voi olla sadoista euroista.
Saatiin tosiaan ostajan maksamaan puoliksi eli meni oikein.

Jos ei kiinnosta tehdä asialle mitään, eli kuntotarkastuttaa jne. niin helpointa lienee myydä tonttia ja kirjata että tontin hinta on alennettu koska tontilla on rasitteena purkukuntoinen talo. Luulisi että tällöin on ostajan aika vaikea alkaa valittamaan mistään, jos siis ei ole missään vaiheessa myymässä edes taloa vaan tonttia jossa on kasa jätettä.
Käsittääkseni tuo purkukuntoisena myynti on ainoa tapa välttyä mahdilliselta väännöltä.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Hei

Mulla on nyt käsissäni vuosi sitten ostettu kiinteistö, jossa vahinkotarkastaja käynyt toteamassa kylpyhuoneen laattojen olevan irti lähes kauttaaltaan pohjasta, sekä kosteusvaurion 2m2 alueelta. Asunto myyty hyväkuntoisena. Pesuhuone maalattu laatan päälle ennen myymistä.

Miten edetä raportin kanssa, otanko kiinteistövälittäjään yhteyttä vai lakimieheen?

Neuvoja ja niksejä kaivataan että asia hoituisi siististi.

Tahdon hinnan alennusta kylpyhuoneremontin verran, onko kohtuullista?
 
Liittynyt
08.04.2019
Viestejä
60
Tutulla seisoo muutama vuotta asumatta ollut perintötalo tyhjillään, eikä sitä ole uskallettu laittaa myyntiin, koska on hajuun ja mutuun perustuva epäilys että hometta saattaa löytyä, ja mahdolliset kauppojen jälkeiset käräjöinnit pelottaa. Pari eri välittäjää on jo käynyt tekemässä sitä mitä heidän kuuluukin, eli vähättelemässä ongelmia ja sanomassa että myyntiin vaan. Jos siellä vielä tehtäisiin kuntokartoitus ja homekoirat kävisi haistelemassa, ja mikäli isompia ongelmia ei löydy, niin saako kauppakirjaan vielä jonkunlaisen vastuuvapauslausekkeen, ettei tarvitse 5 vuotta pelätä koska ostajat alkavat vaatimaan puolet rahoista takaisin?
Vuokraus?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Tutulla seisoo muutama vuotta asumatta ollut perintötalo tyhjillään, eikä sitä ole uskallettu laittaa myyntiin, koska on hajuun ja mutuun perustuva epäilys että hometta saattaa löytyä, ja mahdolliset kauppojen jälkeiset käräjöinnit pelottaa. Pari eri välittäjää on jo käynyt tekemässä sitä mitä heidän kuuluukin, eli vähättelemässä ongelmia ja sanomassa että myyntiin vaan. Jos siellä vielä tehtäisiin kuntokartoitus ja homekoirat kävisi haistelemassa, ja mikäli isompia ongelmia ei löydy, niin saako kauppakirjaan vielä jonkunlaisen vastuuvapauslausekkeen, ettei tarvitse 5 vuotta pelätä koska ostajat alkavat vaatimaan puolet rahoista takaisin?
Tässä on juuri hyvä esimerkki miten tätä ei pidä hoitaa:
74,9 m² Pajuniitty 9 a, 02940 Espoo Omakotitalo 3h myynni...
Myytävällä osalla on asuinrakennus jolle ei lasketa kaupassa arvoa vaan myydään purkukuntoisena (rakennus on asuinkäytössä). Ei lain edellyttämää energiatodistusta. Asuinrakennuksen pohja vaatii kunnostusta (kallistuma, uretaani nosto arvio 7-10.000 euroa). Muutoin asunto remontoitu ja hyvässä kunnossa. Rakennus valmistunut 1970 luvulla jonka jälkeen tehty vuosittain erinäisiä korjaustoimenpiteitä.
- Myydän omakotitalona
- Purkukuntoinen
- Remontoitu ja hyvässä kunnossa (WTF :confused:)
- Pohja kallistunut

Jummijammi, ei helvetti. Ja vielä oikein LKV:n sanailemaa tekstiä :rofl:
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
231
Tässä on juuri hyvä esimerkki miten tätä ei pidä hoitaa:
74,9 m² Pajuniitty 9 a, 02940 Espoo Omakotitalo 3h myynni...


- Myydän omakotitalona
- Purkukuntoinen
- Remontoitu ja hyvässä kunnossa (WTF :confused:)
- Pohja kallistunut

Jummijammi, ei helvetti. Ja vielä oikein LKV:n sanailemaa tekstiä :rofl:

Ihan tietämättömänä kysyn, eli sanomalla että myydään purkukuntoisena ei sitten päde enää, jos se on tälläkin hetkellä asuinkäytössä? Jos joku ostaa sen noilla tiedoilla, tulee uusia ongelmia 5 vuoden päästä on myyjä mahdollisesti ongelmissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Tässä on juuri hyvä esimerkki miten tätä ei pidä hoitaa:
74,9 m² Pajuniitty 9 a, 02940 Espoo Omakotitalo 3h myynni...


- Myydän omakotitalona
- Purkukuntoinen
- Remontoitu ja hyvässä kunnossa (WTF :confused:)
- Pohja kallistunut

Jummijammi, ei helvetti. Ja vielä oikein LKV:n sanailemaa tekstiä :rofl:
En tunne lippajärven tonttien hinnoittelua, mutta jos tuolla 190k:lla saa yli 300m2 rakennusoikeudet, niin ei se ainakaan kovin pahalta kuulosta espoon tontteihin verrattuna.

Tosin lippajärvi on kyllä espoon jämäisintä aluetta, joten se saattaa tehdä tuosta silti "kalliin" jos raakamaana myydään.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Ihan tietämättömänä kysyn, eli sanomalla että myydään purkukuntoisena ei sitten päde enää, jos se on tälläkin hetkellä asuinkäytössä?
Sillä ei ole väliä asuuko siellä myyntihetkellä joku. Jos halutaan myydä puhtaasti pelkkä tonttia, pitää se myydä tonttina tontin hinnalla, jossa huomioitu mahdollisten rakennusten purkukustannukset. Eikä tällöin tarvitse mainita mitään niistä rakennusten kunnosta.
En tunne lippajärven tonttien hinnoittelua, mutta jos tuolla 190k:lla saa yli 300m2 rakennusoikeudet, niin ei se ainakaan kovin pahalta kuulosta espoon tontteihin verrattuna.
Eihän tuossa myydä kuin puolta siitä tontista. Purkukustannukset päälle niin aika kova hinta 500 neliön läntistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
Sillä ei ole väliä asuuko siellä myyntihetkellä joku. Jos halutaan myydä puhtaasti pelkkä tonttia, pitää se myydä tonttina tontin hinnalla, jossa huomioitu mahdollisten rakennusten purkukustannukset. Eikä tällöin tarvitse mainita mitään niistä rakennusten kunnosta.

Eihän tuossa myydä kuin puolta siitä tontista. Purkukustannukset päälle niin aika kova hinta 500 neliön läntistä.
Neliömäärä on irrelevanttia kun puhutaan kaupunkialueiden tonteista. Arvo muodostuu lähes puhtaasti rakennusoikeuden määrästä.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
En ole luottanut välittäjiin enää pätkäkään sen jälkeen kun eräs oli jättänyt tarjoukseni kertomatta myyjille. Tarjosin pyyntiä, mutta ehdollisena, että myyn yhden sijoituskämpistäni rahoitukseksi. Tässä olisi luonnollisesti mennyt hetki aikaa, niin välittäjä oli kertonut myyjille vain toisen tarjouksen joka oli pyyntiä alempi, mutta kaupat voivat tehdä heti. Eli välittäjä sai rahansa nopeasti.

Tämä kaikki selvisi vasta jälkikäteen kun myyjä sattuikin olemaan tutun tuttu. Kämppä oli jo myyty tällä toiselle niin mitään isompaa meteliä tuosta en enää nostanut, mutta soitin kyllä kyseisellä välittäjälle ja hänen esimiehelleen ja sanoin muutaman valitun sanan toiminnasta.
Itsellä välittäjistä semmoisia kokemuksia että kannattaa karttaa ne halvimmat ja kiinteällä välityspalkkiolla olevat. Meilläkin kävi puolenkymmentä välittäjää arvioimassa kämppää ja arviot siitä millä hinnalla laittaisivat myytäväksi olivat sievästi sanottuna kirjavat. Melkein 100 000 eur oli gäppiä halvimman ja kalleimman arvion välissä ... saa kuinenkin arvailla keiltä nämä halvimmat arviot tulivat. Loppupeleissä otettiin siltä joka arvioi kämpän arvokkaimmaksi ja saatiinkin lähestulkoon pyyntihinta.
Välittäjä oli aktiivinen ja vimpan päälle kuvaus ja virtuaaliesittely kämpästä yms, itse ainakin vedän sellaisen johtopäätöksen että jos omat provikat välittäjällä kyseessä niin niitä kiinnostaa enemmän saada hyvät rahat myytävästä kohteesta. Nämä kiinteähintaiset myyvät mahd pikana pois alihintaan ja ottavat sen omansa välistä.
Tosiaan ne halvimmat arvoit olivat kyllä ihan metsässä alueen yleiseen hintatasoon että tiedä siitä mistä ne repivät sen arvion.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Itsellä välittäjistä semmoisia kokemuksia että kannattaa karttaa ne halvimmat ja kiinteällä välityspalkkiolla olevat. Meilläkin kävi puolenkymmentä välittäjää arvioimassa kämppää ja arviot siitä millä hinnalla laittaisivat myytäväksi olivat sievästi sanottuna kirjavat. Melkein 100 000 eur oli gäppiä halvimman ja kalleimman arvion välissä ... saa kuinenkin arvailla keiltä nämä halvimmat arviot tulivat. Loppupeleissä otettiin siltä joka arvioi kämpän arvokkaimmaksi ja saatiinkin lähestulkoon pyyntihinta.
Välittäjä oli aktiivinen ja vimpan päälle kuvaus ja virtuaaliesittely kämpästä yms, itse ainakin vedän sellaisen johtopäätöksen että jos omat provikat välittäjällä kyseessä niin niitä kiinnostaa enemmän saada hyvät rahat myytävästä kohteesta. Nämä kiinteähintaiset myyvät mahd pikana pois alihintaan ja ottavat sen omansa välistä.
Tosiaan ne halvimmat arvoit olivat kyllä ihan metsässä alueen yleiseen hintatasoon että tiedä siitä mistä ne repivät sen arvion.
No ei nyt ihan noinkaan.

350te tai 390te vaikkka esimerkkina. Välittäjän palkkio vaikka 3% (ei kyllä hajuakaan mitä ne ottaa...).
No 350te menee heti kaupaksi ja palkkio 10500e. 390te saat myydä pitkään ja palkkio 11700e. Kumpikohan kannattavampi välittäjälle?
Välittäjä elää sillä, että saa asunnot nopeasti kaupaksi. Ei välittäjän kannata sitä viimeistä hintaa koettaa saada. Tietty ongelma on siinä, että välittäjät tarjoaa korkeaa hintaa asiakkaalle(=potentiaaliselle asiakkaalle), jotta saisi asunnon välitettäväkseen... ja sitten taas myyntiaika venyy -- ei niin kannattavaa välittäjälle.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
no mun pointti lähinnä oli että se korkein arvio oli aika oikea ja melkein se saatiinkiin ja aika nopsaankin meni. En tiedä mikä idea oli näillä parilla halvimman arvion tekijällä mutta lähtökohtaisesti ne oli ihan metsässä. Ne kun oli luokkaa 230 kiloa (tais toinen olla allekin tuon, en muista enää) ja myyntiin pantiin 320k eurolla, lopullinen kauppahinta oli 307,5 keur. Omat alkup arvioy oli että se 280keur pitäis ainakin saada, oli vähän ylläripylläri tuommoinen 230 keur arvia varsinkin kun se tais olla eka joka kävi arvioimassa. Joka tapauksessa kannattaa useampaa välittäjää käyttää arvioituttamassa (vaikka itsekin möisi) ... saa ainakin jonkinlaisen haitarin, meidän tapauksessa oli kyllä aikas suuri tuo gäppi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Hei! Kaverille jäi toisen vanhempansa omakotitalo käsiin. Voiko sen myydä "siinä kunnossa missä se on" tyyliin siivoamatta jne vai voiko mokoman palvelun laittaa kiinteistövälittäjän hoidettavaksi että ottaa vastuulleen talon siistimisen ja myynnin?
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Itsellä välittäjistä semmoisia kokemuksia että kannattaa karttaa ne halvimmat ja kiinteällä välityspalkkiolla olevat. Meilläkin kävi puolenkymmentä välittäjää arvioimassa kämppää ja arviot siitä millä hinnalla laittaisivat myytäväksi olivat sievästi sanottuna kirjavat. Melkein 100 000 eur oli gäppiä halvimman ja kalleimman arvion välissä ... saa kuinenkin arvailla keiltä nämä halvimmat arviot tulivat. Loppupeleissä otettiin siltä joka arvioi kämpän arvokkaimmaksi ja saatiinkin lähestulkoon pyyntihinta.
Välittäjä oli aktiivinen ja vimpan päälle kuvaus ja virtuaaliesittely kämpästä yms, itse ainakin vedän sellaisen johtopäätöksen että jos omat provikat välittäjällä kyseessä niin niitä kiinnostaa enemmän saada hyvät rahat myytävästä kohteesta. Nämä kiinteähintaiset myyvät mahd pikana pois alihintaan ja ottavat sen omansa välistä.
Tosiaan ne halvimmat arvoit olivat kyllä ihan metsässä alueen yleiseen hintatasoon että tiedä siitä mistä ne repivät sen arvion.
Miksi et itse sanonut välittäjälle millä hinnalla aletaan myymään, jos kerran tuntui siltä, että eivät osaa tuota arvioida oikein?
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
Miksi et itse sanonut välittäjälle millä hinnalla aletaan myymään, jos kerran tuntui siltä, että eivät osaa tuota arvioida oikein?
no tuossa vaiheessa vasta kyseltiin eri välittäjien arviot ja kyllä nämät pari sankaria oli kovasti sitä mieltä että enempää ei saisi, juttelu oli luokkaa 230 myyntihinnaksi niin siitä sen 210-220 voisi saada toteutuneeksi kaupaksi. Jos olisin omalla mutulla heti heittänyt että myyntiin jollain 290 (että sen kuvittelemani 280 sais) niin metsäänhän olis siinäkin mennyt ja alappa nyt "ammattilaisen" kanssa inttämään että ei ole oikea arvio, no eivät sitten toimeksiantoa saaneet.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Itsellä välittäjistä semmoisia kokemuksia että kannattaa karttaa ne halvimmat ja kiinteällä välityspalkkiolla olevat.
No jaa oman kämppäni möi juuri pyyntihinnalla tälläinen kartettava välittäjä. Hänen arvionsa oli yli 10% suurempi kuin heikoimman arvion antaneen suuren ketjun välittäjän, joka lähinnä keskittyikin haukkumaan asuntoa. Välityspalkkiossa oli eroa lähes 40%. Kolme muuta välittäjää käytin tuossa ja tuon välittäjän arvio oli toiseksi paras, mutta välityspalkkio sen verran pienempi, että eniten jäi käteen tuosta kaupasta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 826
Hei! Kaverille jäi toisen vanhempansa omakotitalo käsiin. Voiko sen myydä "siinä kunnossa missä se on" tyyliin siivoamatta jne vai voiko mokoman palvelun laittaa kiinteistövälittäjän hoidettavaksi että ottaa vastuulleen talon siistimisen ja myynnin?
Eiköhän se ole ihan myyjän päätettävissä missä kunnossa sen myy.

Tosin veikkaisin että hinnassa se siivottomuus näkyy vaikka kyseessä olisi remonttia odottava kohde. Eli saattaa olla esimerkiksi viisinumeroinen summa euroja pienempi se myyntihinta jo pelkästään siitä syystä ettei asuntoa ole vaivauduttu tyhjentämään romuista ja tekemään normaalia siivousta samalla siihen.

Jos pikkurahasta ei ole puutetta niin mitäpä sitä siivoamaan ennen myyntiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 217
Viestejä
4 194 887
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom