Kirjoittelin tämän saman jutun
Asunnon ostaminen ja asuntolaina ketjuun, mutta toistetaan nyt ajatukset täälläkin. Vaikkei asunnon myymisestä ole omakohtaista kokemusta niin näin ostajana minulle on tullut sellainen käsitys ettei asunto-osakkeen myyminen eroa juurikaan auton myymisestä. Ainakin se välittäjä jolta ostimme nykyisen asunnon oli niin pihalla ASP-sopimuksista, sopimussakoista ja monista muista seikoista muka kymmenien vuosien kokemuksilla, että varmasti tulemme myymään tämän itse.
Raivostuttaa pelkästään ajatuskin kun joutuu muistelemaan tuota välittäjää ja sitä miten piti itse lähettää sille ties kuinka monta korjattua versiota kauppakirjasta kun joka kerta se onnistui töhöilemään sinne jotain. Kaveri räpsäisee kännykkäkameralla pari kuvaa, pistää kirjoitusvirheillä höystetyt ilmoitukset Oikotiehen ja Etuoveen, näytössä seisoo eteisessä ja jakaa esitteitä, ottaa vastaan tarjoukset, hoitaa kauppakirjan ja veloittaa tästä 3-5 % kauppahinnasta.
Meidän tapauksessa välityspalkkio olisi varmaan jotain 9 000 - 15 000 euroa. Sillä rahalla tekee jo ihan kivan pienen pintarempan myyntiä varten, maksaa kosteusmittaukset, hankkii ammattilaisen kuvaamaan kämpän, laittaa vaikka copywriterin kirjoittamaan myynti-ilmoituksen ja hankkii kaikki tarvittavat paperit.
Löytyy niitä tosi hyviä sekä aktiivisia välittäjiä, joilla on valtava ostajaverkosto ja saavat myytyä hankalatkin kohteet suht nopeasti. Suurin osa taitaa kuitenkin olla niitä muovipukukavereita jotka tyytyvät seisoskelemaan näytöissä ja odottavat kämpän menevän kaupaksi.