Asunnon myynti

Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
394
Onko kukaan testannut asuntojenmyynti.fi palvelua välittäjien kilpailutuksesta? En viitsinyt omia tietoja ainakaan vielä täytellä, jos puhelin alkaa soimaan 24/7 "varmoista ostajista". En toki sokkona aio välittäjää valita, mutta saisi mahdollisesti hyvää referenssiä hintatasosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Onko kukaan testannut asuntojenmyynti.fi palvelua välittäjien kilpailutuksesta? En viitsinyt omia tietoja ainakaan vielä täytellä, jos puhelin alkaa soimaan 24/7 "varmoista ostajista". En toki sokkona aio välittäjää valita, mutta saisi mahdollisesti hyvää referenssiä hintatasosta.
Minkälainen asunto ja missä? Jos kerrostalo ja jossain hyvässä sijainnissa niin suosittelen myymään itse ja säästämään tuhansia euroja. Helpoimmillaan laittaa Facebookiin yhden postauksen ja kämppä on lähes sillä jo myyty.

Toki jos sijainti on huono ja kyseessä joku puolimätä omakotitalo vuokratontilla niin sitten ei ehkä itse saa myytyä.

En ole tuota palvelua koittanut, mutta pyysin muutamien suurimpien välitys ketjujen tyyppejä käymään ja tekevät ilmaiseksi käynnin ja hinta arvion, siitä sitten haarukoin niiden pohjalta sopivan hinnan ja laitoin itse oikotiehen ilmoituksen ja viikon päästä oli kämppä myyty. Ihan poskettomia summia olisi pitänyt tuostakin hommasta maksaa välittäjälle.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
394
Minkälainen asunto ja missä? Jos kerrostalo ja jossain hyvässä sijainnissa niin suosittelen myymään itse ja säästämään tuhansia euroja. Helpoimmillaan laittaa Facebookiin yhden postauksen ja kämppä on lähes sillä jo myyty.

Toki jos sijainti on huono ja kyseessä joku puolimätä omakotitalo vuokratontilla niin sitten ei ehkä itse saa myytyä.

En ole tuota palvelua koittanut, mutta pyysin muutamien suurimpien välitys ketjujen tyyppejä käymään ja tekevät ilmaiseksi käynnin ja hinta arvion, siitä sitten haarukoin niiden pohjalta sopivan hinnan ja laitoin itse oikotiehen ilmoituksen ja viikon päästä oli kämppä myyty. Ihan poskettomia summia olisi pitänyt tuostakin hommasta maksaa välittäjälle.
Hinnat on kyllä tolkuttomia ja siitä se ajatus kilpailuttamisesta lähti. Yksi mitään mistään ymmärtämätön kävi paikalla ja tarjos palvelujaan reilulla kymppitonnilla. Tampereen keskustasta As.Oy:stä kämppä, niin pitäis mennä helposti. Toisaalta toistasataa neliötä ja pyynti lähemmäs 400k vähentää kyllä tehokkaasti ostajajoukkoa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Minkälainen asunto ja missä? Jos kerrostalo ja jossain hyvässä sijainnissa niin suosittelen myymään itse ja säästämään tuhansia euroja. Helpoimmillaan laittaa Facebookiin yhden postauksen ja kämppä on lähes sillä jo myyty.

Toki jos sijainti on huono ja kyseessä joku puolimätä omakotitalo vuokratontilla niin sitten ei ehkä itse saa myytyä.

En ole tuota palvelua koittanut, mutta pyysin muutamien suurimpien välitys ketjujen tyyppejä käymään ja tekevät ilmaiseksi käynnin ja hinta arvion, siitä sitten haarukoin niiden pohjalta sopivan hinnan ja laitoin itse oikotiehen ilmoituksen ja viikon päästä oli kämppä myyty. Ihan poskettomia summia olisi pitänyt tuostakin hommasta maksaa välittäjälle.
Monien itse myyvien ilmoitukset vaan ovat niin huonoja, että jää moni potentiaalinen ostaja tulematta esittelyyn. Varsinkin asuntojen myyntikuvat ovat lähes aina surkeudessaan sitä luokkaa, että hyvät naurut irtoaa. Noin muuten suosittelen myymään itse ja palkkaamaan ammattlaisen ottamaan laadukkaat myyntikuvat. Myös ammattilaisten tekemistä ilmoitusteksteistä kannattaa ottaa mallia.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Monien itse myyvien ilmoitukset vaan ovat niin huonoja, että jää moni potentiaalinen ostaja tulematta esittelyyn. Varsinkin asuntojen myyntikuvat ovat lähes aina surkeudessaan sitä luokkaa, että hyvät naurut irtoaa. Noin muuten suosittelen myymään itse ja palkkaamaan ammattlaisen ottamaan laadukkaat myyntikuvat. Myös ammattilaisten tekemistä ilmoitusteksteistä kannattaa ottaa mallia.
Tätä ei voi kyllä liikaa painottaa. Erikoisia kuvakulmia epäsiististä asunnosta huonolla valotuksella ja annetaan ilmoituksen valua etuoven pohjalle. Jos laskee asian siten, että hyvän välittäjän avulla kohde myy kuukauden tai kaksi nopeammin, niin siinä kuitenkin säästää aika ison summan kuluja - omasta ajasta puhumattakaan.
 

Ggg

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
159
Kyllähän itse myydessäkin voi ottaa ammattivalokuvaajan ottamaan myyntikuvat ja varmaan kannattaakin jos on kalliimpi kohde. Kuvaaja ottaneet max pari sataa, joten jäädään vielä silti kauas välittäjän palkkioista. Osakehuoneiston myynti on niin simppeli juttu, että sen osaa kuka tahansa hoitaa niin kannattaa vähintäänkin itse yrittää. Toki jos sopivasta hintatasosta ei ole mitään käsitystä niin osaava välittäjä tietänee paremmin. Juuri itse myin osakehuoneiston alle vuorokaudessa ja pelkkä ilmoitus facebookissa riitti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Monien itse myyvien ilmoitukset vaan ovat niin huonoja, että jää moni potentiaalinen ostaja tulematta esittelyyn. Varsinkin asuntojen myyntikuvat ovat lähes aina surkeudessaan sitä luokkaa, että hyvät naurut irtoaa. Noin muuten suosittelen myymään itse ja palkkaamaan ammattlaisen ottamaan laadukkaat myyntikuvat. Myös ammattilaisten tekemistä ilmoitusteksteistä kannattaa ottaa mallia.
Ei ehkä kannata tehdä huonoa ilmoitusta? Siivoaa turhat rojut kameran taakse ja ottaa mallia muiden ilmoitusten kuvista. Kuvaaminen nyt ei ole mikään Amerikan temppu kuitenkaan ja onnistuu täysin riittävästi ihan puhelimella nykyään.

Toki paljonhan noita itse myyjien surkeita ilmoituksia on, mutta saahan sitä järkeä käyttää ja tehdä kunnon ilmoitus.

Ja jos on niin mahdoton tumpelo, että ei saa kunnon kuvia otettua niin ei se ammatikuvaajakaan tosiaan paljoa maksa verrattuna välittäjään.

Kauppakirjakin on helppo kun vaan kopioi sen millä itse aikanaan saman kämpän osti ja vaihtaa vaan nimet ym tiedot oikeiksi.
 

SPu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
128
Itse myynti on ihan helppo homma, etenkin jos kohde on simppli osakehuoneisto hyvällä paikalla, ja jos viitsii vähän nähdä vaivaa itse.

Valokuvaaja n.200€, Oikotie ja Etuovi 150€/kpl, ja lisäksi reilusti vapaa-aikaa että ehtii reagoida ostajien kyselyihin ja esitellä asuntoa. Lisäksi kunnon esitteet, hyvin laaditut netti-ilmoitukset ja tarjous- ja kauppakirjapohjat. Ja todella tärkeää myös asettaa hintapyynti heti fiksuksi ja unohtaa liian korkea hintapyynti esim. "tunnesyistä". That's it.

Välittäjä olisi omasta rivarista ottanut varmaan 7-10k€ palkkion, mutta myin itse em. kuluilla (500€) ja pari vk nopeammin kuin alueella myyntiajat yleensä. (FYI: Kaikki kiinnostuneet ottivat yhteyttä e-maililla/asuntoilmoitussivun yhteydenottolomakkeella, ja kaikki yhteyttä ottaneet tulivat katsomaan asuntoa (vain yksityisnäyttöjä).. Ei porukka enää soittele ja lämpimikseen kysele niitä näitä). Sen verran paljon olen viime vuoden aikana toistaitoisten välittäjien kanssa asioinut ostopuolella, että usko koko ammattikuntaan on mulla aika nolla...

Valitettavan suuri osa itse myyvien ilmoituksista on ihan naurettavia "laadultaan", ja siksi varmaan monet välittäjät soittelevat näille itseilmoittajille tarjoten palveluitaan. Itselle ei yksikään välittäjä soitellut.

Välittäjän käyttöhän on vain myyjälle palvelu missä säästät omaa aikaa ja annat heidän hoitaa hommat puolestasi. Miettii paljonko olet valmis maksamaan siitä, vai pystytkö käyttämään omaa aikaasi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Tää välittäjä touhu on kyllä aivan mind blow tasoa täällä. Miten nämä ihmiset voi tienata leipänsä tällä puuhastelulla.

Julkisella puolella töissä. Saatiin testamentissa osake. Välityksestä tarjouspyynnöt muutamiin paikallisiin firmoihin. Valittiin yksi. Kesän alussa sieltä oli tullut viestiä, että saatu tarjous jolla kannattaa myydä. Pyynti muistaakseni 45k€, perunkirjassa 48k€ ja tarjous 41k€. 60m2 eli n.700€/m2 kaksio pienessä kaupungissa.

Okei meidän puljussa asiaa hoitavat tahot lomalla. Ja pääsin sopan keittäjäksi. Välittäjältä pyydettiin viime viikolla tarjous kirjallisena ja tiedot alueen hintatasosta, jotta meidän johtaja voi tehdä tästä virkamiespäätöksen eikä pohjaa sitä johonkin mutuun ja pääse lööppeihin kun myy liian halvalla jonkun kaverille jotain. Ihan ymmärrettävää...

Nyt tänään välittäjältä tulee viestiä, että ostajan tarjous on voimassa vain sunnuntaihin asti. Vastasin, että jos teiltä on toimitettu se viime viikolla pyydetty kirjallinen tarjous ja tieto alueen toteutuneista kaupoista €/m2 suhteen puolesta niin eiköhän meidän johtaja sen päätöksen saa aikaiseksi. Eivät olleet toimittaneet kun hetken päästä sähköpostiin tulee joku välitetty sähköposti missä on varmaan tarvittavat tiedot, että sen voi laskea kirjalliseksi tarjoukseksi juuri ja juuri. Mutta ei edes ole vaivauduttu tekemään erilliseksi liitteeksi. Hintataso kuitattu, että he ovat myyneen nnn kohteita täällä julkishallinnon puolesta.

Sitten piti vääntää rautalangasta. "Sähköposti tarjous on varmaan ok, mutta johtaja halusi käsityksen alueen hintatasosta päätöksenteon tueksi. Teillä varmaan on pääsy joihinkin tilastoihin joissa näkyy osakkeiden toteutunut €/m2 alueella. xxx:ain katsottuna 40k€ n.60m2(?) eli n.700€/m2 kaksiosta vaikkakin peruskuntoisesta on aika halpa hinta. Siellä taitaa €/m2 pyöriä jossain 2000-4000€ välillä."

Ja mun sähköpostiin tulee yksi heidän kohde mikä sekin on vain mitä he ovat tarjonneet eli ei toteutunut ja perään:"Olette varmaan saaneet myös myiden välittäjien hinta-arviot kun pyydettiin tarjousta välityksestä."

Mä en rehellisesti ymmärrä mistä ihmeestä näille maksetaan. Varmaan joku maksullinen palvelu mistä näkisi tuon hintatason eivätkä ole sitä maksaneet. Kaivaisi edes ne myynnissä olevat osakkeet jostain oikotiestä mistä kyllä käy ilmi alueen paska hintataso. Kai sitä joku maalaisjärjellä varustettu alan ammattilainen pystyy jonkun hemmetin yhden A4:sen tekemään alle puolessa tunnissa jonka lkv:nä allekirjoittaa ja sen saa päätöksen liitteeksi. Tuntuu vähän siltä, että pitäisi itse tehdä ja käydä heiltä hakemassa allekirjoitus siihen.


Meillä on toinen kohde samoilla veijareillä. Huomattavan vaikeasti myytävä kiinteistö ja siinäkin on alusta-asti saanut vääntää. Eivät meinanneet ottaa avaimia kun halusivat mut aina sinne mukaan kertomaan kohteen historiasta ja mitä siellä on tehty jne. Pari kertaa kävin ja sitten totesin, että tossa on avaimet ja kerron mielelläni jos löytyy oikeasti kiinnostunut kenen kanssa pitäisi sopia kuinka kauan ovat meidän liittymissä vuokralla ja mitä uudet liittymät pitää kaivaa yms. Mutta teillä on tietoa sen verran tullut jo kirjallisesti ja suullisesti multa, että selviätte varmaan sillä aluksi.

Menee kyllä ihan linjassa siihen mitä mulla aikaisemmatkin kokemukset välittäjistä. Itse ostajana ja ei nämä sankarit tiedä yhtään mitään pahimmillaan valehtelevevat kun eivät kehtaa kaikkiin kysymyksiin vastata etteivät tiedä tai pitää selvittää. Kai sinne väliin mahtuu joku fiksu joka perehtyy kohteeseen, mutta taitaa näitä riman alittajia olla kymmenen tusinassa. En kyllä koskaan tule yksityishenkilönä käyttämään minkään välittäjän palveluita kuin korkeintaan hinta-arviointiin oli sitten kyseessä osakkeen tai kiinteistön myynti.

e: Itse siis en normaalisti liity näihin myyntiproseseihin niin en ole päättämässä kuka otetaan välittäjäksi. Tiedä sitten tarjoaako nämä parhaat kampaviinerit niin ovat saaneet toimeksiantoja XD. En ainakaan tule suosittelemaan tulevia kohteita samaan lafkaan jos joku erehtyy kysymään.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Ei ehkä kannata tehdä huonoa ilmoitusta? Siivoaa turhat rojut kameran taakse ja ottaa mallia muiden ilmoitusten kuvista. Kuvaaminen nyt ei ole mikään Amerikan temppu kuitenkaan ja onnistuu täysin riittävästi ihan puhelimella nykyään.
Ei onnistu peruspuhelimella, kun ei ole laajakulmaobjektiivia. Uusissa paremman pään luureissa on, mutta nykyään tuntuu olevan muotina melko edulliset puhelimet, joissa ei ole laajakulmaobjektiivia. Varsinkin pienet asunnot näyttävät lähinnä ahdistavilta ilman laajakulmaobjektiivia.
 

SPu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
128
Mä en rehellisesti ymmärrä mistä ihmeestä näille maksetaan. Varmaan joku maksullinen palvelu mistä näkisi tuon hintatason eivätkä ole sitä maksaneet.
Vahvaa osaamista välittäjällä, kun ihan ilmaiseksikin näkee: Asuntojen.hintatiedot.fi

Tuolta tekee haun ja pistää vaikka printscreenin mukaan ja eikunnääs profit.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ei onnistu peruspuhelimella, kun ei ole laajakulmaobjektiivia. Uusissa paremman pään luureissa on, mutta nykyään tuntuu olevan muotina melko edulliset puhelimet, joissa ei ole laajakulmaobjektiivia. Varsinkin pienet asunnot näyttävät lähinnä ahdistavilta ilman laajakulmaobjektiivia.
No ottaa vaikka panoraaman parilla kuvalla... Ei ole vaikeaa. Itse olen 3kpl myynyt, rivarin 2004, erillistalon 2009 ja kerrostalokämpän 2013. Kaks ekaa meni tunneissa ilmoituksen jätöstä, vika vaati ensinäytön.

2 meni pyyntihinnalla, 2009 maaliskuussa joutui 5% antamaan alea. Oli aika maailmanlopun tunnelmat taloudessa silloin.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Ei onnistu peruspuhelimella, kun ei ole laajakulmaobjektiivia. Uusissa paremman pään luureissa on, mutta nykyään tuntuu olevan muotina melko edulliset puhelimet, joissa ei ole laajakulmaobjektiivia. Varsinkin pienet asunnot näyttävät lähinnä ahdistavilta ilman laajakulmaobjektiivia.
Onnistuu erittäin hyvin. Kyllä se on käyttäjästä kiinni nuo paskat kuvat.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
211
Onko kukaan koskaan ollut myymässä asuntoa ns. senioritalosta, eli asukkaan pitää olla vähintään tietyn ikäinen (esim. 55+ tms.)? Mulla jäi tällainen perinnöksi ja sitä on nyt keväästä saakka yritetty saada myytyä välittäjän kanssa. 30 neliön yksiö alkuperäiskunnossa, 1985 valmistuneessa talossa Hämeenlinnassa. Samasta talosta on myynnissä myös muutama muu kämppä, mutta tämä meidän on niistä halvin. Ei ole edes kyselyitä tullut. En tiedä kuinka aktiivisesti välittäjä tätä yrittää saada menemään, mutta vaikeaa on. Onkohan nämä tällaiset talot vaan vaikeita kohteita, vai onko koko asuntomarkkina tällä hetkellä ihan jumissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 943
Onko kukaan koskaan ollut myymässä asuntoa ns. senioritalosta, eli asukkaan pitää olla vähintään tietyn ikäinen (esim. 55+ tms.)? Mulla jäi tällainen perinnöksi ja sitä on nyt keväästä saakka yritetty saada myytyä välittäjän kanssa. 30 neliön yksiö alkuperäiskunnossa, 1985 valmistuneessa talossa Hämeenlinnassa. Samasta talosta on myynnissä myös muutama muu kämppä, mutta tämä meidän on niistä halvin. Ei ole edes kyselyitä tullut. En tiedä kuinka aktiivisesti välittäjä tätä yrittää saada menemään, mutta vaikeaa on. Onkohan nämä tällaiset talot vaan vaikeita kohteita, vai onko koko asuntomarkkina tällä hetkellä ihan jumissa?
Mitä se senioriasunto oikein tarkottaa? Sitä että on vielä extrakallis vastike kun on jotain palveluita? Vai ihan vaan, että taloyhtiö ei halua lapsiperheitä ja ikä on rajoitettu sen takia?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
211
Enemmän varmaan tuo jälkimmäinen nykyään. Palveluita on ollut joskus enemmän, mutta niitä on käsittääkseni karsittu jonkin verran. Vastike taitaa olla ihan keskimääräistä tasoa (n. 3,5€/m2).
 
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
104
Valokuvaaja n.200€, Oikotie ja Etuovi 150€/kpl, ja lisäksi reilusti vapaa-aikaa että ehtii reagoida ostajien kyselyihin ja esitellä asuntoa. Lisäksi kunnon esitteet, hyvin laaditut netti-ilmoitukset ja tarjous- ja kauppakirjapohjat. Ja todella tärkeää myös asettaa hintapyynti heti fiksuksi j
No ottaa vaikka panoraaman parilla kuvalla... Ei ole vaikeaa. Itse olen 3kpl myynyt, rivarin 2004, erillistalon 2009 ja kerrostalokämpän 2013. Kaks ekaa meni tunneissa ilmoituksen jätöstä, vika vaati ensinäytön.
Itse myynyt kolme asuntoa, joista kaksi ensimmäistä kerrostaloasuntoja ja viimeinen erillistalo reilut pari vuotta sitten. Jos aikaa on, niin itsemyynti kannattaa. Siis ettei ole kiire myydä, siinä kun voi venähtää pitempikin aika.

Viimeinen, erillistalo, onnistui hyvin. Meni parissa kolmessa viikossa muutaman näytön jälkeen. Kustannukset pelkkä Oikotien maksu 150e, itsetehty myynti-ilmoitus Oikotien pohjaesitteen mukaan, itse otetut kuvat, kauppakirjapohja myös Oikotieltä. Välittäjää en välittäisi käyttää enää ainakaan myydessä ja nykyinen asuntokin ostettiin suoraan omistajilta ilman välittäjää. Kun hintataso on pääkaupunkiseudulla helposti 200-300 tuhatta, ottaa välittäjä tuosta kymppitonnin helposti. Suoraan omistajalta hinnan saa yleensä tingittyä sen verran alemmaksi, toisaalta hyvä välittäjä kyllä myy nopeasti ja saa myös hyvän hinnan, jos kohde on haluttu.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Toi välittäjähomma on kanssa vähän erikoista. Myyjä valitsee välittäjän, joka tarjoaa korkeinta hintaa ja välittäjää taas ei oikein se hinta kiinnosta, jos välityspalkkion on prosenttiperusteinen.
3% 500ke -->15ke
3% 450ke--> 13,5ke

450ke hintaa saanee myytyä nopeammin ja rahat taskuun ja uusia kohteita kauppaamaan...
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Ostimme talon pitkän prosessin jälkeen jokin aika sitten. Myyjä myi taloa hyvin ahkerasti. Välittäjä ei tehnyt oikeastaan mitään muuta kuin kuittasi epäilemättä varsin hyvän palkkion.

Tuota ennen kävimme useissa näytöissä ja välittäjät eivät oikeastaan koskaan olleet vaivautuneet selvittämään mitään olennaista asunnoista. Kaikkiin kysymyksiin vastaus oli aina, että kysykää myyjältä.

Turhinta mahdollista porukkaa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
211
Itsekin kyllä luopuisin tuosta välittäjästä, jos vain pääsisin itse tarvittaessa pitämään näyttöjä. Etäisyys on kuitenkin ongelma, ja toisaalta ko. välittäjä tuli suositusten kautta kun kuulemma tuntee alueen hyvin. No, puoli vuotta on mennyt eikä mitään ole tapahtunut...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 943
Toi välittäjähomma on kanssa vähän erikoista. Myyjä valitsee välittäjän, joka tarjoaa korkeinta hintaa ja välittäjää taas ei oikein se hinta kiinnosta, jos välityspalkkion on prosenttiperusteinen.
3% 500ke -->15ke
3% 450ke--> 13,5ke

450ke hintaa saanee myytyä nopeammin ja rahat taskuun ja uusia kohteita kauppaamaan...
Järkevä asiakas ottaisikin mallin jossa välityspalkkio on kiinteä (tai jopa nolla) johonkin minimihintaan asti ja sen yli menevästä osasta vaikka 20-25% välittäjälle. Siinä kohtaa voi jopa välittäjääkin alkaa kiinnostaa hinkata niitä vikoja tonneja siltä ostajalta.

Jos vaikka välityspalkkio on 1000e 450k asti ja sen yli menevästä osasta 20% välittäjälle, niin siellä olisi oikeasti intressejä etsiä paras hinta nopean myynnin sijaan.

En tiedä tarjoaako kukaan tuollaisia diilejä.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Järkevä asiakas ottaisikin mallin jossa välityspalkkio on kiinteä (tai jopa nolla) johonkin minimihintaan asti ja sen yli menevästä osasta vaikka 20-25% välittäjälle. Siinä kohtaa voi jopa välittäjääkin alkaa kiinnostaa hinkata niitä vikoja tonneja siltä ostajalta.

Jos vaikka välityspalkkio on 1000e 450k asti ja sen yli menevästä osasta 20% välittäjälle, niin siellä olisi oikeasti intressejä etsiä paras hinta nopean myynnin sijaan.

En tiedä tarjoaako kukaan tuollaisia diilejä.
En tiedä puhuiko paskaa vai mitä, mutta muutama vuosi sitten ehdotin vastaavanlaista diiliä yhdelle kiinnostavalle välittäjälle ja hän tyrmäsi ehdotuksen sillä, että se olisi jotenkin laitonta ja hyvän välitystavan vastaista. Kuulemma kiinteistönvälittäjä on molempien, niin myyjän kuin ostajankin asialla ja tuon kaltainen ratkaisu ei olisi reilu ostajan kannalta..

Tosiaan nuo välityspalkkiot ovat jotain naurettavuuden ja eeppisyyden väliltä. Sinänsä hauska, että 200k talon myymiseen/markkinoimiseen menee ihan saman verran aikaa kuin 400k talon ja toisesta palkkio tuplat isompi ja taas 200k talon myymiseen voidaaan käyttää aikaa vaikka esim. 40h ja tuon 400k talon myymiseen 10h.

Toivottavasti saataisiin alalle joku iso uusi peluri, jonka myötä hinnat laskisivat kautta linjan / hinnoittelumalli muuttuisi täysin.
 
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
104
Jos vaikka välityspalkkio on 1000e 450k asti ja sen yli menevästä osasta 20% välittäjälle, niin siellä olisi oikeasti intressejä etsiä paras hinta nopean myynnin sijaan.

En tiedä tarjoaako kukaan tuollaisia diilejä.
Minulla on kokemusta tästä eräältä mikkeliläiseltä välittäjältä, jolle laitoin yhden lomakiinteistöistäni myyntiin kymmenen vuotta sitten. Hän ehdotti tiettyä hintaa ja minä halusin enemmän. Päästiin sopimukseen, jossa oli tietty kiinteä palkkioprosentti välittäjän ehdottamaan hintaan asti ja jos hinta nousisi yli sen välittäjä saisi huomattavan kiinteän palkkion koko hommasta, siten kuitenkin, että minäkin jään voitolle. Homma onnistui. Näytöillä kävi paljon kiinnostunutta väkeä, vaikka itse pidin kohdetta vaikeasti myytävänä. Välittäjä, vielä tietyistä merkeistä päätellen uskovainen, sai pottinsa ja minä enemmän kuin kuvittelinkaan.
 
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
104
tässä vaiheessa välittäjän intressitkin kääntyvät enemmän ostajan kuin myyjän etujen mukaisiksi ja se myyntityö mitä vielä tehdään on monestikin lähinnä toivottua heikompien tarjousten myyntiä toimeksiantajille.
On kokemusta tästäkin, kuten vielä pahemmistakin huijareista. Kerran tarjousta tehdessäni välittäjä sanoi, että kyllä se myyjä pian alkaa pehmenemään. Toisella kertaa välittäjä kertoi avoimesti taktiikastaan löytää taloudellisissa vaikeuksissa olevia (90-luvun laman aikaan), joita hän pääsee niskan päältä kiristämään melkein mihin asti vain. Oli melko kuuluisa huijarivälititysfirma Helsingissä tuolloin. En tehnyt tarjousta kummassakaan tapauksessa.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
338
Omakotitalosta hyväksyttiin meidän tarjous niin pitää kevään aikana laittaa myyntiin nykyinen rivari. Ostin tämän asunnon aikoinaan yksityiseltä myyjältä ja prosessi vaikutti sen verran helpolta, että taidan itsekin myydä asunnon ilman välittäjää. Onko asunnon myymisestä itse minkälaisia kokemuksia tai vinkkejä kuinka välttää pahimmat sudenkuopat?

Ellei asunnolle löydy uutta omistajaa lähipiirin kautta, laitan sen myyntiin todennäköisesti Etuoveen, jolloin saan asunnolle näkyvyyttä ja siellä on tarjolla valmiita kauppakirjapohjia yms. Myös jos en itse saisi jostain syystä myytyä asuntoa niin Etuovi taitaa hyvittää ilmoitusmaksun jos myyjäksi vaihtuukin välittäjä. Myyntiä varten asunnosta otti ammattivalokuvaaja myyntikuvat jo elokuussa, jolloin niistä näkee mitä lumen alta löytyy. Varmaan lisäksi otan kännykällä pari ulkokuvaa talvimaisemastakin. Myyntiä varten tarvittavat asiakirjat löytyy jo taloyhtiön kotisivuilta paitsi isännöitsijäntodistus pitää tilata erikseen.

Ehkä itseä eniten mietityttää tarjouspohjan ja kauppakirjan viralliset kriteerit mutta niistäkin näyttäisi olevan paljon lisätietoa saatavilla. Tärkeimmät ovat nyt varmaan asunnon ja taloyhtiön tarkat tiedot, myyntihinta, hallinta- ja omistusoikeuden siirtymiset, vakio- ja viivästyskorvaukset, kauppaan kuuluvat mahdolliset kalusteet ja kodinkoneet sekä kuka vastaa asunnon kuluista ja vastikkeista mihinkin saakka. Pankkihan myös lopulta tarkistaa kauppakirjan laillisuuden kaupanteon yhteydessä, joten tuskinpa tulee ongelmia mikäli ei tule hankalia ostajaehdokkaita. Omakotitalon hallintaoikeus siirtyy meille viimeistään kesäkuun loppuun mennessä eli nykyisen asunnon luovutan viimeistään heinäkuun puolessa välin, jotta kerkeää rauhassa muuttaa ja siivota.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Omakotitalosta hyväksyttiin meidän tarjous niin pitää kevään aikana laittaa myyntiin nykyinen rivari. Ostin tämän asunnon aikoinaan yksityiseltä myyjältä ja prosessi vaikutti sen verran helpolta, että taidan itsekin myydä asunnon ilman välittäjää. Onko asunnon myymisestä itse minkälaisia kokemuksia tai vinkkejä kuinka välttää pahimmat sudenkuopat?

Ellei asunnolle löydy uutta omistajaa lähipiirin kautta, laitan sen myyntiin todennäköisesti Etuoveen, jolloin saan asunnolle näkyvyyttä ja siellä on tarjolla valmiita kauppakirjapohjia yms. Myös jos en itse saisi jostain syystä myytyä asuntoa niin Etuovi taitaa hyvittää ilmoitusmaksun jos myyjäksi vaihtuukin välittäjä. Myyntiä varten asunnosta otti ammattivalokuvaaja myyntikuvat jo elokuussa, jolloin niistä näkee mitä lumen alta löytyy. Varmaan lisäksi otan kännykällä pari ulkokuvaa talvimaisemastakin. Myyntiä varten tarvittavat asiakirjat löytyy jo taloyhtiön kotisivuilta paitsi isännöitsijäntodistus pitää tilata erikseen.

Ehkä itseä eniten mietityttää tarjouspohjan ja kauppakirjan viralliset kriteerit mutta niistäkin näyttäisi olevan paljon lisätietoa saatavilla. Tärkeimmät ovat nyt varmaan asunnon ja taloyhtiön tarkat tiedot, myyntihinta, hallinta- ja omistusoikeuden siirtymiset, vakio- ja viivästyskorvaukset, kauppaan kuuluvat mahdolliset kalusteet ja kodinkoneet sekä kuka vastaa asunnon kuluista ja vastikkeista mihinkin saakka. Pankkihan myös lopulta tarkistaa kauppakirjan laillisuuden kaupanteon yhteydessä, joten tuskinpa tulee ongelmia mikäli ei tule hankalia ostajaehdokkaita. Omakotitalon hallintaoikeus siirtyy meille viimeistään kesäkuun loppuun mennessä eli nykyisen asunnon luovutan viimeistään heinäkuun puolessa välin, jotta kerkeää rauhassa muuttaa ja siivota.
Kannattanee kenties suunnistaa kirjastoon ja lainata sieltä joku asunnon itsemyynnistä kertova opaskirja.

Asunnon ja paikkakunnan sijainti vaikuttanee paljon siihen miten järkevää asunnon myynti itse on. Hyväkuntoinen ja halpa asunto jostain Helsingin kantakaupungin nurkilta menisi varmaan kaupaksi äärimmäisen helposti ja ongelmana olisi vain ne liian innokkaat ja monet ostajaehdokkaat. Sitten taas jossain vaikealla muuttotappioalueella jos asuntoa on myymässä, niin sen myynti voi viedä vuosia viimeisen päälle pätevältäkin kiinteistövälittäjältä.

Asunto tavallaan "kuluu" kun se on myynnissä jossain Etuovessa. Siinä se kauppa tapahtuu useimmiten kuukauden sisään myyntiin tulosta jos on tapahtuakseen. Jos asunto roikuu pitkään siellä myynnissä, niin ihmiset alkavat ajatella että asunnossa on jotain vikaa kun se ei mene kaupaksi ja eivätkä siitä itsekkään kiinnostu. Em. syystä asunto otetaan usein pois muutamaksi kuukaudeksi julkisilta myyntipalstoilta jos se ei mene kaupaksi esim. puoleen vuoteen ja sitten se ilmestyy muutaman kuukauden tauon jälkeen myyntiin uudelle välittäjälle uusilla myyntikuvilla "uutena kohteena". Eli se oikea hintapyynti on äärimmäisen tärkeä heti siinä vaiheessa kun asunto tulee ensimmäistä kertaa myyntiin nettiin.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ei rivarin myynti mitään rakettitiedettä ole. Apua saa pankista (siis paperitöihin).

Hyvät kuvat, romut piiloon näytön ajaksi ja siinäpä se melkein onkin. Toki sijainti merkkaa, jostain muuttotappioalueelta lienee aika hankalaa myydä, mutta suuremmissa kaupungeissa ei kaupateon luulisi olevan vaikeaa, kunhan hinta on kohdallaan.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
338
Varmaan jokainen sanoo näin mutta asunnon luulisi menevän nopeasti kaupaksi:kahvi: Kaksi kerroksinen 2006 valmistunut kolmio, autokatos suoraan asunnon edessä, lasitettu parveke, takapiha terassilla, isomman makkarin vaatehuoneeseen mahtuu etätyöpiste yms. Asuinalue on myös melko suosittu ja tällä hetkellä ei ole ainakaan Etuovessa yhtään asuntoa myynnissä täältä, joka toivottavasti viestii siitä, että asunnot menevät nopeasti kaupaksi.

Hinnoittelussa voi kyllä ampua itseä heti jalkaa mutta vertailemalla myytyjen asuntojen pyyntihintoja ja vastaavien asuntojen hintoja muilla asunalueilla oon saanut melko hyvän käsityksen, että paljonko tästä ainakin kannattaisi pyytää. Toki enemmänkin saattaisi saada mutta nykyisellä hinnoittelulla saisin jo melkeen kymppitonnin voittoa verrattuna siihen mitä maksoin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Hinnoittelussa voi kyllä ampua itseä heti jalkaa mutta vertailemalla myytyjen asuntojen pyyntihintoja ja vastaavien asuntojen hintoja muilla asunalueilla oon saanut melko hyvän käsityksen, että paljonko tästä ainakin kannattaisi pyytää. Toki enemmänkin saattaisi saada mutta nykyisellä hinnoittelulla saisin jo melkeen kymppitonnin voittoa verrattuna siihen mitä maksoin.
Voithan sinä muutamalta välittäjältä pyytää arvion talon arvosta ja tarjouksen myyntipalkkiosta. Eivät käsittääkseni maksa mitään. Niistä saat kenties jotain vahvistusta sille miettimällesi hintapyynnille.

Usein ne välittäjät taitavat katsoa jostain nettipalvelusta ne alueen toteutuneet kauppahinnat ja niiden neliöhinnat ja sen perusteella arpovat sen hintapyynnin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Omakotitalosta hyväksyttiin meidän tarjous niin pitää kevään aikana laittaa myyntiin nykyinen rivari. Ostin tämän asunnon aikoinaan yksityiseltä myyjältä ja prosessi vaikutti sen verran helpolta, että taidan itsekin myydä asunnon ilman välittäjää. Onko asunnon myymisestä itse minkälaisia kokemuksia tai vinkkejä kuinka välttää pahimmat sudenkuopat?

Ellei asunnolle löydy uutta omistajaa lähipiirin kautta, laitan sen myyntiin todennäköisesti Etuoveen, jolloin saan asunnolle näkyvyyttä ja siellä on tarjolla valmiita kauppakirjapohjia yms. Myös jos en itse saisi jostain syystä myytyä asuntoa niin Etuovi taitaa hyvittää ilmoitusmaksun jos myyjäksi vaihtuukin välittäjä. Myyntiä varten asunnosta otti ammattivalokuvaaja myyntikuvat jo elokuussa, jolloin niistä näkee mitä lumen alta löytyy. Varmaan lisäksi otan kännykällä pari ulkokuvaa talvimaisemastakin. Myyntiä varten tarvittavat asiakirjat löytyy jo taloyhtiön kotisivuilta paitsi isännöitsijäntodistus pitää tilata erikseen.

Ehkä itseä eniten mietityttää tarjouspohjan ja kauppakirjan viralliset kriteerit mutta niistäkin näyttäisi olevan paljon lisätietoa saatavilla. Tärkeimmät ovat nyt varmaan asunnon ja taloyhtiön tarkat tiedot, myyntihinta, hallinta- ja omistusoikeuden siirtymiset, vakio- ja viivästyskorvaukset, kauppaan kuuluvat mahdolliset kalusteet ja kodinkoneet sekä kuka vastaa asunnon kuluista ja vastikkeista mihinkin saakka. Pankkihan myös lopulta tarkistaa kauppakirjan laillisuuden kaupanteon yhteydessä, joten tuskinpa tulee ongelmia mikäli ei tule hankalia ostajaehdokkaita. Omakotitalon hallintaoikeus siirtyy meille viimeistään kesäkuun loppuun mennessä eli nykyisen asunnon luovutan viimeistään heinäkuun puolessa välin, jotta kerkeää rauhassa muuttaa ja siivota.
Kauppakirjat ym voit varmaankin kopioida niistä millä asuntosi itse ostit. Itse ainakin tein näin, muuttaa vaan nimet ja päivämäärät ym tiedot.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Kauppakirjat ym voit varmaankin kopioida niistä millä asuntosi itse ostit. Itse ainakin tein näin, muuttaa vaan nimet ja päivämäärät ym tiedot.
Mahdollisesti kaukolämpö-, vesi- ja sähköliittymät ovat palautuskelpoisia. Eli niistä ei tarvi maksaa ostajan varainsiirtoveroa kunhan niiden hinnat erittelee myyntisopimuksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
139
Tuli myytyä asunto-osake itse ja nyt pitäisi varata aika pankkiin itse kauppakirjan tekoon. Miten tämä käytännössä menee?
Olen ymmärtänyt että ostaja varaa ajan omaan pankkiin, jossa sitten molemmat osapuolet kirjoittavat kauppakirjat.
Miten on osakekirjojen laita? Pitääkö minun myyjänä ottaa vielä yhteyttä omaan pankkiin asian tiimoilta, jossa on siis omaa lainaa asunnosta jäljellä? Ja olenko minä taho joka kirjoittaa myös sitten osakekirjoihin uudet omistajat?
Ensimmäinen asunnonmyynti niin vähän faktat vielä hukassa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
369
Tuli myytyä asunto-osake itse ja nyt pitäisi varata aika pankkiin itse kauppakirjan tekoon. Miten tämä käytännössä menee?
Olen ymmärtänyt että ostaja varaa ajan omaan pankkiin, jossa sitten molemmat osapuolet kirjoittavat kauppakirjat.
Miten on osakekirjojen laita? Pitääkö minun myyjänä ottaa vielä yhteyttä omaan pankkiin asian tiimoilta, jossa on siis omaa lainaa asunnosta jäljellä? Ja olenko minä taho joka kirjoittaa myös sitten osakekirjoihin uudet omistajat?
Ensimmäinen asunnonmyynti niin vähän faktat vielä hukassa.
Netistä löytyy kyllä ohjita ihan luotettavilta sivuilta. Kauppakirjat pitää tehdä itse, toki ainakin osa pankeista varmasti tekee ne myös maksua maksua vastaan. Pankit haluavat nähdä kauppakirjan etukäteen tarkistaakseen että se on ainakin suurinpiirtein ok ja että tietävät mitä maksetaan ja kenelle yms.
Sinun pankki tarvitsee kauppakirjan ja vastaanottavan pankin yhteystiedot osakepapereiden lähetystä ja vakuuden vapautusta varten.

Ihan ok kauppakirjapohjan sai etuovelta ja varmaan oikotieltä vastaava, mutta muualtakin noita kauppakirjapohjia löytyy.

Tässä mitä tuli nyt nopeasti mieleen kun 6kk sitten myin oman sijoitus osakkeen itse. Kannattaa olla omaan ja ostajan pankkiin yhteydessä. Helpoin jos on joku henkilö pankista hoitamassa asiaa niin ei tarvi jonkun geneerisen chat-botin kanssa vääntää.

Itse sain onneksi parempaa palvelua sekä neuvoja ostajan pankista (op) kuin omasta pankistani (Nordea).
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
99
Tässä uutta asuntoa etsiessä ja vanhaa myydessä on taas huomannut, että ainakin osasta välittäjistä on vain haittaa. Pyydettiin yksi arvioimaan mitä meidän asunnosta voisi pyytää, ja hän sanoi että jos haluaa nopeat kaupat, niin pyyntihinta 159k ja kaupat 155k. Oltiin eri mieltä, pistettiin itse myyntiin 179k pyynnillä, ja viikon päästä hyväksyttiin ostotarjous 181k hinnalla. Näytti jo hetken että tarjouskilpailu nostaa hinnan vielä ylemmäksi, mutta se jäi vähän torsoksi.

Ihmettelen myös sitä, että 2015 kun viimeksi myytiin asunto itse, niin lähes joka ikinen alueen välittäjä soitti ja kauppasi palveluitaan, ja yksi myös käytännössä haukkui asuntojaan itse myyvät, mutta tällä kertaa yksikään ei soittanut.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Tässä ois tarkotus myydä oma rivari ja välittäjiä tulee tänään ja maanantaina käymään että saadaan hintataso selville. Naapurin anoppi tästä ois kovasti kiinnostunu, mutta käsittääkseni sillä on oma kämppä myytävänä ennenku voi edes tätä ostaa. Tässä ny mietin että mitä tekis, toki haluais myydä naapurin anopille koska varmasti maksaa mukisematta pyyntihinnan, mutta sitten ku itellä on uus asunto jo kiikarissa ja haluaisi prosessin nopeasti eteenpäin. Pitäisikö laittaa asunto vaikka johonkin toriin myyntiin alkuun, kun ei tekis mieli maksaa ammattikuvaajia ja etuoven maksuja jos tuo nyt etukäteen sommiteltu kauppa toteutuukin? Välittäjälle tuskin tätä annan myytäväksi kun maksaa niin helvetisti.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
99
Tässä ois tarkotus myydä oma rivari ja välittäjiä tulee tänään ja maanantaina käymään että saadaan hintataso selville. Naapurin anoppi tästä ois kovasti kiinnostunu, mutta käsittääkseni sillä on oma kämppä myytävänä ennenku voi edes tätä ostaa. Tässä ny mietin että mitä tekis, toki haluais myydä naapurin anopille koska varmasti maksaa mukisematta pyyntihinnan, mutta sitten ku itellä on uus asunto jo kiikarissa ja haluaisi prosessin nopeasti eteenpäin. Pitäisikö laittaa asunto vaikka johonkin toriin myyntiin alkuun, kun ei tekis mieli maksaa ammattikuvaajia ja etuoven maksuja jos tuo nyt etukäteen sommiteltu kauppa toteutuukin? Välittäjälle tuskin tätä annan myytäväksi kun maksaa niin helvetisti.
Meillä Tori-ilmoituksen kautta ei ainakaan tullut yhtään yhteydenottoa, mutta asuinalueen oman Facebook-ryhmän/kirppisryhmän kautta tuli heti useampikin yhteydenotto, joista yksi lopulta asunnon ostikin. Etuoven kautta tietty tuli enemmän yhteydenottoja ja pari tarjousta, mutta lopulta se oli kuitenkin Facebook-kontakti joka johti parhaaseen tarjoukseen.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
338
Itse hyväksyin omasta rivarikolmiosta ostotarjouksen pari päivää sitten. Tarjosin asuntoa tori.fi ostoilmoituksiin ja Etuoven ostotoimeksiantoihin. Torista pari oli kiinnostunut ja yksi kävikin katsomassa mutta eivät tehneet tarjousta. Etuovesta oli yksi välittäjä yhteydessä ja sovittiin näyttö. Me esiteltiin asunto välittäjälle ja välittäjä esitteli sen sitten asiakkaalleen. Muutaman tunnin päästä tulikin sitten sopiva ostotarjous häneltä, jonka hyväksyin. Kaiken lisäksi välittäjä alkoi hoitaa kauppoja eteenpäin eli minun ei tarvitse tehdä muuta kuin mennä pankkiin, kirjoittaa nimet alle ja ostaja maksaa välittäjän palkkion:kahvi:Olin hommannut tarvittavat paperit etukäteen, myyntikuvat otettiin jo elokuussa sekä tein asunnosta myyntiestitteen, johon laitoin samoja tietoa joita normaalisti on Etuoven myynti-ilmoituksissa. Välittäjä oli yllättynyt, että harvinaisen hyvin on asunnon tiedot tarjolla.

Toki "julkisella" myynti-ilmoituksella olisin voinut saada paremman tarjouksen (nyt tulin vastaan perus pari tonnia) mutta toisaalta taloyhtiöön on tulossa kesällä remontti, josta tulee reilu 3000€ lainaa osakkaalle. Sainpahan kuitenkin nopeasti asunnon myytyä hyvään hintaan ja ei tarvitse itse stressata onko omatekoinen kauppakirja kriteerit täyttävä vai ei.

Eli kannatta tarjota asuntoa tori.fi ostetaan ja Etuoven ostotoimeksiantoihin, kerätä tarvittavat dokumentit valmiiksi, tehdä jonkinlainen esite asunnosta ja panostaa kuviin (ei välttämättä tarvitse ammattilaisen ottaa mutta kuitenkin vähän siistiä asuntoa ja siirtää ylimääräisia tavaroita pois kuvista).
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kaiken lisäksi välittäjä alkoi hoitaa kauppoja eteenpäin eli minun ei tarvitse tehdä muuta kuin mennä pankkiin, kirjoittaa nimet alle ja ostaja maksaa välittäjän palkkion:kahvi:Olin hommannut tarvittavat paperit etukäteen, myyntikuvat otettiin jo elokuussa sekä tein asunnosta myyntiestitteen, johon laitoin samoja tietoa joita normaalisti on Etuoven myynti-ilmoituksissa. Välittäjä oli yllättynyt, että harvinaisen hyvin on asunnon tiedot tarjolla.
No eipä tossa itse myydessäkään tartte kuin mennä pankkiin ja kirjoittaa nimet alle. Toki jos ostaja maksaa palkkion, niin samapa tuo nyt oli.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
338
No eipä tossa itse myydessäkään tartte kuin mennä pankkiin ja kirjoittaa nimet alle. Toki jos ostaja maksaa palkkion, niin samapa tuo nyt oli.
Joo eihän siinä olisikaan ollut muuta hommaa kuin ostotarjouksen muokkailua ja sen allekirjoittamisen sopiminen, molempien ilmoitus omiin pankkeihin ja sopia millon kauppakirjat allekirjoitetaan. Hoitaapahan joku "ammattilainen" nuo minun puolesta kuluitta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
139
Montas kauppakirjaa yleensä allekirjoitetaan asunto-osakekaupassa? 3... Ostajalle yksi, myyjälle yksi ja taloyhtiölle yksi. Vaatiko pankit omansa, vai riittäkö heille kopiot kauppakirjasta?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Montas kauppakirjaa yleensä allekirjoitetaan asunto-osakekaupassa? 3... Ostajalle yksi, myyjälle yksi ja taloyhtiölle yksi. Vaatiko pankit omansa, vai riittäkö heille kopiot kauppakirjasta?
Yksi per osapuoli eli kaksi kappaletta. Loput pärjää kopioilla.
 
Liittynyt
17.05.2020
Viestejä
58
Allekirjoittanut on nyt myynnyt kaksi omakotitaloa kiinteistövaihdannan palvelun kautta, ilman kiinteistövälittäjää. Ilmoitukset on hoidettu somen kautta. Ihan kätevä järjestelmä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Kuinka aikasin kannattaa lähteä alentamaan pyyntihintaa, tai onko se ylipäätään järkevää? Jos puhutaan alle sadan tonnin hyväkuntoisesta rivitaloasunnosta? Ja nyt tarkoitan 5v sisällä katosta lattiaan remontoidusta asunnosta (keittiö, ja kylpyhuoneremontit tärkeimmät, joissa kylppärirempassa myös uusittiin koko asunnon vesijohdot) Jos kannattaa niin paljonko sit pudottaa? Kuukauden ollut vasta myynnissä että ei tässä kai kiire ole mutta yhden tarjouksen olen saanut mikä oli vähän liian alakanttiin eikä ostaja sitten lähtenyt enempää yrittämään kun laitoin vastatarjouksen..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 306
Kuinka aikasin kannattaa lähteä alentamaan pyyntihintaa, tai onko se ylipäätään järkevää? Jos puhutaan alle sadan tonnin hyväkuntoisesta rivitaloasunnosta? Ja nyt tarkoitan 5v sisällä katosta lattiaan remontoidusta asunnosta (keittiö, ja kylpyhuoneremontit tärkeimmät, joissa kylppärirempassa myös uusittiin koko asunnon vesijohdot) Jos kannattaa niin paljonko sit pudottaa? Kuukauden ollut vasta myynnissä että ei tässä kai kiire ole mutta yhden tarjouksen olen saanut mikä oli vähän liian alakanttiin eikä ostaja sitten lähtenyt enempää yrittämään kun laitoin vastatarjouksen..
Kysymys on ennemminkin onko hinnoiteltu oikein? Muutaman tonnin tiputuksella ei ole mielestäni kaupanteon onnistumisen kannalta väliä, jos joku talon tahtoo niin ihan sama onko pyyntihinta 95 vai 99 tuhatta. Muutaman tonnin tiputus ennemminkin antaa mielikuvan että nyt kannattaa tinkiä kun kohteesta halutaan eroon.

Sitten jos talon hintaa tiputtaa reilummin niin että talo on halpa niin eiköhän se mene, mutta kymppitonnillakin pitää taloa aika pitkään tyhjänä...
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Kysymys on ennemminkin onko hinnoiteltu oikein? Muutaman tonnin tiputuksella ei ole mielestäni kaupanteon onnistumisen kannalta väliä, jos joku talon tahtoo niin ihan sama onko pyyntihinta 95 vai 99 tuhatta. Muutaman tonnin tiputus ennemminkin antaa mielikuvan että nyt kannattaa tinkiä kun kohteesta halutaan eroon.

Sitten jos talon hintaa tiputtaa reilummin niin että talo on halpa niin eiköhän se mene, mutta kymppitonnillakin pitää taloa aika pitkään tyhjänä...
Näin mäkin ajattelisin. Hinnoilteltu pitäisi olla oikein mutta jotkut eivät juurikaan anna painoarvoa asunnon kunnolle. Maksoin tästä alkuperäisessä asussaan 48000€ ja nyt pyydän 63. Jos lasken remontointikulut ja ostohinnan yhteen niin tuolla hinnalla tekisin vain n. 1000€ voittoa, toki mun pitää ymmärtää että tämä alue ei varsinaisesti nosta kämpän hintaa. Tarjottiin siis 55000€ ja laitoin vastatarjouksen 61000€ samoilla ehdoilla mutta lopetti heti leikin kesken, ihmettelen kyllä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
Näin mäkin ajattelisin. Hinnoilteltu pitäisi olla oikein mutta jotkut eivät juurikaan anna painoarvoa asunnon kunnolle. Maksoin tästä alkuperäisessä asussaan 48000€ ja nyt pyydän 63. Jos lasken remontointikulut ja ostohinnan yhteen niin tuolla hinnalla tekisin vain n. 1000€ voittoa, toki mun pitää ymmärtää että tämä alue ei varsinaisesti nosta kämpän hintaa. Tarjottiin siis 55000€ ja laitoin vastatarjouksen 61000€ samoilla ehdoilla mutta lopetti heti leikin kesken, ihmettelen kyllä
Hinnan perusteella vaikuttaa syrjäisemmältä/huonolta alueelta ja odotettavissa tuskin on hintojen nousua, pikemminkin toiseen suuntaan. Kun ottaa vielä huomioon, että korot ovat nousussa ja luultavasti asuntomarkkinat rauhoittuvat senkin takia lähiaikoina, tuon tarjouksen hylkääminen saattaa vielä osoittautua vääräksi päätökseksi.

edit: tämä siis ihan sen perusteella, mitä laitoit viestiisi.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Hinnan perusteella vaikuttaa syrjäisemmältä/huonolta alueelta ja odotettavissa tuskin on hintojen nousua, pikemminkin toiseen suuntaan. Kun ottaa vielä huomioon, että korot ovat nousussa ja luultavasti asuntomarkkinat rauhoittuvat senkin takia lähiaikoina, tuon tarjouksen hylkääminen saattaa vielä osoittautua vääräksi päätökseksi.

edit: tämä siis ihan sen perusteella, mitä laitoit viestiisi.
Syrjäsempi ehkä mutta en sanoisi huonoksi alueeksi. Ei oo asuntojen hintojen nousu tiedossa kun tässäkin taloyhtiössä pyydettiin vielä vuonna 2014 yli 80000€ samankokoisesta asunnosta mutta minä perustelen nyt omani hinnan ihan vain kuntoon ja siihen nähden 63 on vielä halpa jos vertaa lähikuntien/kaupunkien tarjontaa. Voipi olla että jää vikaksi tarjoukseksi mutta tässä on vielä 3kk aikaa ennen kuin sopimus välittäjän kanssa loppuu. Sitä ihmettelen että miksi ei voi käydä kauppaa vaan lopetetaan leikki heti. Ajan haaskuulla sitä ei voi perustella kun kyse on minuutin mittaisesta puhelusta/lyhyestä sähköpostista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
29
Sain myytyä kämpän, mutta ilmalämpöpumppu sanoi sopimuksensa irti tässä vielä ennen asunnon luovutusta. Ei ole korjattavissa, ja muutenkin 13 v vanha laite joten uutta vaan tilalle. Mitenkäs tällainen kuuluisi hoitaa, mietin jos ehdotan ostajalle kulujen jakamista 50/50? Mielestäni se 50 prosenttiakin uudesta pumpusta on toki arvokkaampi kuin tuo 13-vuotias. Toisaalta jos ostaja ei halua neuvotella, joudun kai vaan ostamaan uuden pumpun tilalle, vai? Olipas huono ajoitus tämän kanssa...
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Sain myytyä kämpän, mutta ilmalämpöpumppu sanoi sopimuksensa irti tässä vielä ennen asunnon luovutusta. Ei ole korjattavissa, ja muutenkin 13 v vanha laite joten uutta vaan tilalle. Mitenkäs tällainen kuuluisi hoitaa, mietin jos ehdotan ostajalle kulujen jakamista 50/50? Mielestäni se 50 prosenttiakin uudesta pumpusta on toki arvokkaampi kuin tuo 13-vuotias. Toisaalta jos ostaja ei halua neuvotella, joudun kai vaan ostamaan uuden pumpun tilalle, vai? Olipas huono ajoitus tämän kanssa...



Jotakin voit saada omasta kotivakuutuksesta.


Ikävähennykset on kyllä jo luokkaa 70 prosenttia ja päälle omavastuu.

Voisi se olla ihan asiallinen diili ehdottaa, että tämmöinen sattui että kilometrin tuli täyteen ilmalämpöpumpulla joka on 13 vuotta vanha eli elinkaaressa päässä ja puolet maksaisi uuden laitteen hinnasta asennuksineen jos ostajalle sopii. Saisi itse valita sen pumpun jostain hintaluokasta. Esimerkiksi Mitsun RW25 suunnilleen paras pumppu mitä on jos tarvii lämmitykseenkin pumppua. Hintaluokka asennettuna 2500 euroa. Tonnin halvemma saa pelkkään jäähdytykseen sopivan pumpun asennettuna. Nyt kun tilaisi asennuksen ja pumpun, niin ehtisi kenties vielä kesähelteille osittain.

Sen verran pieni juttu tuo pumppu asuntokaupassa varsinkin tällaisena aikana, että siinä ei kyllä kannata alkaa paljoa säätämään ja hoitaa vaikka itse sen koko hinnan maksu ja hoitaa kauppa maaliin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 366
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom