Omakotitalo, kerrostalo vai rivitalo? Oma vai vuokra?
Pohdinta lähti liikkeelle toisessa topikissa, joten jatketaanko täällä?
@Albireo Onneks kerrostaloissa on ikuiset putket, katot, ikkunat ja julkisivut. Kt-asujien ei siis kannata näistä huolehtia.
Pohdinta lähti liikkeelle toisessa topikissa, joten jatketaanko täällä?
Itsekkin tykkäisin asua pienen hajuraon päässä kaupungista mutta suurin este tähän on yksinkertaisesti raha. Kuitenkin sen "oman tiluksen" ylläpito on kalliimpaa kuin rivari/kerrostalo huoneistossa asuminen vaikka ei asuisika missään suuressa cityssä. Vuokralla asumisessa taas en näe järkeä jos meinaa pitempää paikkakunnalla pysyä.
Mä muutin omakotitaloon, koska mulla ei ollut varaa maksaa lainanlyhennystä jostain rivitalosta ja siihen päälle vielä yhtiövastiketta.
Jos lasketaan vaikka tämän kuun menot talon osalta karkeasti, niin:
- Lainanlyhennys 265 euroa (nyt lyhennysvapaalla, joten menisiköhän sitä korkoa jotain 50 euroa/kk?)
- Sähkö ja siirto 250 euroa
- Vesi 30 euroa
- Poltettavat puut 30 euroa (jos laskee puukuorman hinnan ja jakaa sen 12kk ajalta)
No, tuossa ne taisi olla. Ei tartte olla kummoinen rahamies, että omakotitalossa haluaa asua.
Tietenkin tähän rahaan pitää sitten tehdä myönnytyksiä sen suhteen, että ei ihan pikapikaa kaupunkiin ajella. Mutta omassa vaakakupissa enemmän painoin järvinäköala, oma rauha jne kuin kaupungin läheisyys.
Mites kiinteistövero?
Jätehuolto?
Auraukset?
Vakuutukset?
Et taida vissiin kovin lähellä kasvukeskuksia asua? EIkä vissiin kovin kallis tönökään jos lainanlyhennys on noin pieni.
Veikkaan että vähän kauempana kaupungeista ja bensaa varmaan palaa hiomattavasti enemmän kuin kerrostaloasumisessa.
Ei se välttämättä omakotitalossa asuminen sen kalliimpaa ole, mutta mistä rahat sen ostamiseen..
Pikaisesti kun kirjoitin, niin tiesin että jotain jäi uupumaan.
Jätehuolto 80€ vuodessa
Tieosuuskunta 120€ vuodessa
Vakuutus 120€ vuodessa
Tietenkin bensaa palaa enemmän kuin itsarikuutiossa asumisessa. Mutta muuta positiivista puolta kerrostalosta en itse (Huom ITSE !) keksi. Jollekin muulle taas se kerrostalo voi ollakin parempi vaihtoehto.
Mutta tämän talon hinnalla olisin saanut lähimmästä kaupungista (Jyväskylä) maksimissaan kaksion. Kolmion ehkä jostain semislummialueelta. Joten mulle se 60 neliöinen kuutio tai 130 neliöinen talo oli aika no brainer-valinta.
Modet vois tehdä jonkun paljon asuminen maksaa tms topikin, niin saadaan tämä ot pois täältä?
Unohdat sujuvasti omakotitalon kunnossapidon. Jyvitäpä vaikka putki-, katto- ja julkisivuremontit kuukautta kohden ja taas saat varata aika paljon lisää tuohon laskelmaasi. Kaltaiselle varattomalle se ei mikään ongelma liene laittaa kymppitonnia katon uusimiseen kertaheitolla, kun remontin aika koettaa. Samoin pihan ylläpito ei sekään ihan ilmaista liene?
Tekee itse ja säästää? Jos kyseessä on vanha talo, niin tekemistä tulee eteen aivan varmasti jossain välissä. Paljon kyllä pystyy perusjäppinenkin tekemään itse kunhan vaivautuu ottamaan asioista selvää ja jututtamaan ns. fiksumpiaan. Sitten jos paikkoja on pantu kuntoon jo edellisen omistajan toimesta, niin ei välttämättä suuria juttuja edes osu omalle kohdalle.
Itse ollaan asusteltu -51 rakennetussa rintsikassa kymmenen vuotta ja laiteltu todella hissukseen paikkoja. Ollaan rempattu piharakennus kokonaan (purettu rungolle), tehty sinne uudet kodinhoito-, sauna- ja pesutilat, korjattu talon ulkoverhous, tehty sisällä pintaremppaa jne. Kuluja noista voi karkeasti laskea olleen 2500e per vuosi tähän mennessä. Vuositasolla melkein sama raha menee sähköön siirtoineen. Isojakin juttuja olisi vielä meillä edessä. Paljon riippuu myös asujan asenteesta: Halutaanko "kaikki uutta ja kiiltävää kaikki mulle heti ja nyt" -asenteella, vai malttaako vanhaa taloa asua sellaisenaan ja askarrella paikkoja kuntoon vähitellen.
Pihan hoito vaatii lumikolan ja ruohonleikkurin hankkimista sekä joitain litroja bensiiniä. Urheimmat ostavat myös kirveen, moottorisahan ja lapion .
Edit: Ja jottei mene kokonaan ohi aiheen, niin voi omakotitaloasujallakin käydä paska mäihä naapurin/naapureiden suhteen. Meillä on kyllä käynyt hyvä mäihä näiden kanssa. Ainoan moitteen saa naapurin isäntä, joka ei suostu vieläkään edes tervehtimään. Olkoon rauhassa rauhassa, eipähän kiusaa minuakaan missään vaiheessa .
@Albireo Onneks kerrostaloissa on ikuiset putket, katot, ikkunat ja julkisivut. Kt-asujien ei siis kannata näistä huolehtia.