Assetto Corsa rally (early access)

En kyllä ymmärrä miksi en osaa ajaa puoliksikaan niin hyvin ohjaamosta kuin puskurikameralla. Jotenkin ei kestä hanskassa. FOViakin koitin säädellä oikein kunnolla.

Se ylin vaihtoehto eli dynamic reflection tms. kannattaa laittaa OFF jos tarvitsee frameja, vaikuttaa paljon. Enkä huomaa suurta eroa muuten kuin auton pellissä ja sitähän ei tule tuijotettua edes tuossa puskurikamerassa.
 
Muutama huomio / vinkki monen tunnin testailun jälkeen:

- Niels Heusinkveld teki Youtube videon jossa kävi läpi pelin erilaisia kummallisuuksia FFB:ssä. Olin itse huomannut samanlaisia ongelmia (Fanatec GT DD 8nm), eli autosta riippuen välillä tulee omituisia force peakejä jotka eivät tunnu mitenkään luonnolliselta. Nämä ovat erityisesti huomattavia Alfa Romeolla hitaissa nopeuksissa (esimerkiksi kolarin jälkeen autoa kääntäessä, neulansilmässä yliohjatessa tai vahvan lukkojarrutuksen yhteydessä). Jouduin itse säätämään pelin FFB Gainiä todella matalalle tasolle koska pelkäsin että peukalot lähtee sijoiltaan, joka tietenkin johti yleisen heikkoon FFB tuntumaan.
Kommenttikentässä joku ehdotti FFB Gain 200 ja säätää ratin omista asetuksista forcet sopivalle tasolle. Tämä on kaikissa muissa simuissa huono ajatus, koska pelin lähettämä FFB signaali takuuvarmasti clippaa todella paljon. Suosittelen kokeilemaan FFB Gain 200 metodia ja vaikka nauhoittamaan video kokonaisesta stagesta, minun kokemukseni mukaan pelin FFB signaalimittari ei missään vaiheessa clippaa tavallisessa ajossa - ei edes korkean lateraalivoimien alla nopeissa mutkissa ja töyssyissä. Ainoastaan nämä Heusinkveldin toteamat kummalliset potkaisut clippaavat ja ovat täten vahvuudeltaan paljon lähempänä kaikkia muita FFB forceja.

- Niille jotka omistavat high refresh rate näytön, suosittelen vahvasti kokeilemaan frame geniä. Itsellä 165hz 4k ruutu, fps cap 80, eli frame generaation myötä 160fps. En ole kertaakaan huomannut minkäänlaista ongelmaa kuvanlaadussa. Jos lähtökohtainen fps on hyvä, niin frame genin aiheuttama viive on mielestäni erittäin marginaalista, enkä koe kärsiväni minkäänlaisesta kilpailuhaitasta ajaessa :) paras tapa kokeilla vaikutusta viiveeseen on verrata pelin ratin kääntymistä omaan fyysiseen ruoriin kun veivaa nopeasti edestakaisin.

Onko kellään kunnon HDR näytön omaavalla huomioita kuvanlaadusta? Mutu-tuntumani on että kontrasti ja kirkkaus vaikuttaisivat olevan hyvin implementoitu, mutta jostain syystä värikylläisyys on heikkoa SDR kuvaan verrattuna. Itsellä Samsung Neo G7.
 
Mitenkäs esimerkiksi mutkista lähdöt? Lyötkö heti tallan pohjaan vai maltatko avata kaasua progressiivisesti ja vaihdot oikeilla kohdilla?

Täytyypäs oikein katsoa nuo erot nopeuksissa mutkissa manuaalilla ja automaatilla, koska sieltähän se ero auttamatta tulee. Kaasua varmasti runttaan ihan liikaa ja liian nopeasti mutkasta riippumatta.
 
En kyllä ymmärrä miksi en osaa ajaa puoliksikaan niin hyvin ohjaamosta kuin puskurikameralla. Jotenkin ei kestä hanskassa. FOViakin koitin säädellä oikein kunnolla.
Ittelläni aivan sama juttu, tai siis mulla pitää olla konepeltikamera. Mutta siitä sujuu hyvin (suhteellista, mutta omasta mielestäni), kun taas sisäkameralla tie ja maisema jää niin kauaksi että virheitä sattuu. Ja toisaalta ratin näkyminen kahteen kertaan (oikea ja peliratti) tuntuu sekin hullulta; konepeltikamera tuntuu itselleni eniten oikean auton ajamiselta.

Ehkä tässä vaikuttaa pelisetupit vahvasti myös, mulla 42" telkku vähän reilun metrin päässä silmistä. Lähemmäs ei pysty laittamaan, kun saman pöydän äärellä pitää tehdä työtkin.
 
Pelkkä kuvakulman vaihto riittää tässä ACR tapauksessa. Toisessa on kuski ja ratti, toisessa ei. Mun mielestä konepeltikamera (tai puskurikanera) on ihan ok jos ajaa yhdellä näytöllä ja se on vielä vähän kauempana. Jos kuvittelet istuvasi autossa ja kuvittelet sen oman näyttösi sille etäisyydelle kuin se oikeasti on, niin jossain siellä konepellin päällähän se olisi. Siitä itsekin ajoin silloin kun oli näyttö kauempana. Sitten kun sain riittävän ison näytön rattiin kiinni, pystyi jo siirtymään sisäkameraan ja nykyään tulee VR ajettua, niin ei oikein vaihtoehtoja olekaan.
 
VR:llä pelannut aika paljon Gran Turismoa ja sitten pannukakkuna ACC, molemmat kypäräkamerasta. Uusi työ/pelipiste niin siitähän se varmasti tosiaan on kiinni missä se näyttö on ja mikä on fovi. Noh, hauskaa on puskuristakin ajella, äänet vain on immersiivisemmät kypäräkamerasta.

27" 2K näyttö ja mittasin nenän päästä 90 cm etäisyyttä kun näytön laitan aina pöydän reunalle ajellessa.
 
Muutama huomio / vinkki monen tunnin testailun jälkeen:

- Niels Heusinkveld teki Youtube videon jossa kävi läpi pelin erilaisia kummallisuuksia FFB:ssä. Olin itse huomannut samanlaisia ongelmia (Fanatec GT DD 8nm), eli autosta riippuen välillä tulee omituisia force peakejä jotka eivät tunnu mitenkään luonnolliselta. Nämä ovat erityisesti huomattavia Alfa Romeolla hitaissa nopeuksissa (esimerkiksi kolarin jälkeen autoa kääntäessä, neulansilmässä yliohjatessa tai vahvan lukkojarrutuksen yhteydessä). Jouduin itse säätämään pelin FFB Gainiä todella matalalle tasolle koska pelkäsin että peukalot lähtee sijoiltaan, joka tietenkin johti yleisen heikkoon FFB tuntumaan.
Kommenttikentässä joku ehdotti FFB Gain 200 ja säätää ratin omista asetuksista forcet sopivalle tasolle. Tämä on kaikissa muissa simuissa huono ajatus, koska pelin lähettämä FFB signaali takuuvarmasti clippaa todella paljon. Suosittelen kokeilemaan FFB Gain 200 metodia ja vaikka nauhoittamaan video kokonaisesta stagesta, minun kokemukseni mukaan pelin FFB signaalimittari ei missään vaiheessa clippaa tavallisessa ajossa - ei edes korkean lateraalivoimien alla nopeissa mutkissa ja töyssyissä. Ainoastaan nämä Heusinkveldin toteamat kummalliset potkaisut clippaavat ja ovat täten vahvuudeltaan paljon lähempänä kaikkia muita FFB forceja.

- Niille jotka omistavat high refresh rate näytön, suosittelen vahvasti kokeilemaan frame geniä. Itsellä 165hz 4k ruutu, fps cap 80, eli frame generaation myötä 160fps. En ole kertaakaan huomannut minkäänlaista ongelmaa kuvanlaadussa. Jos lähtökohtainen fps on hyvä, niin frame genin aiheuttama viive on mielestäni erittäin marginaalista, enkä koe kärsiväni minkäänlaisesta kilpailuhaitasta ajaessa :) paras tapa kokeilla vaikutusta viiveeseen on verrata pelin ratin kääntymistä omaan fyysiseen ruoriin kun veivaa nopeasti edestakaisin.
Mielenkiintosta toi 200gaintesti.. Pitää koittaa kun tuntuu etten tunne peräpään pitoa välillä.

Oletko siis pelin sisällä asetuksissa gäpännyt 80fps? Eikös se siis framegeneroi sitten vaan siihen asti eikä tupliin?
 
Suosittelen vahvasti, mulla ei itseasiassa ole melkein mitään oikeasti huonoa sanottavaa FFB:stä enää. Toki olen ajanut vain yhtä autoa ja stagea viimeiset kaksi päivää (Lancia Stratos Walesissä), mutta tuo FFB gain 200 on kyllä merkittävästi paremman tuntuinen ainakin tuolla kombolla. Voi olla että asfaltilla on sen verran vahvemmat forcet mutkissa että jotain haluttujakin forceja saattaa clippautua pois, jolloin sitten kannattaisi säätää FFB gainiä hiukan alaspäin. Täytyy testata asfaltilla ens kerran kun menen ratin taakse :)

In-game fps cap 80, frame generaatiolla 160. Steam performance overlay on kätevä, se näyttää erikseen perus fps ja FG fps :thumbsup: Ilman frame generaatiota pääsen noin 110fps. Käytössä myöskin FSR 4 Optiscalerin avulla.
 
T300RS GT ja tuolla pitää ainakin pistää FFB johonkin 140 että tuntuu edes jotain. Tehotonhan tuo on toki muutenkin mutta jotain Turismoa vastaa kun pistää 140 edes.
Muistakaa sitten tehoratin omistajat laittaa säätöä pienemmälle aina kun tulee päivitys, ranteet poikki ekassa mutkassa kun tekevät muutoksia :P
 
Toi on todennäköisesti vähän hassusti ilmoitettu toi ffb gain. Eli todellisuudessa 200 onkin 100 ja säätö on vaan puolen prosentin välein. Itsekin ajelin alkuun sadalla kun ajattelin etten halua mitään keinotekoisia kertoimella varustettuja forceja. Ratti kuitenkin herää selvästi eloon vasta sadan jälkeen ja itse päädyin ajamaan arvolla 130. Tuota voisi kyllä vielä koittaa että laittaisi pelistä 200 ja sitten basesta vähän rajoittaisi. Tähän asti olen vaan tottunut antamaan basesta täydet ja pelistä säätämään pienemmälle.
 
Tuoko ffb gain 200 myös asfaltille lisää tuntumaa?
Täytyypä itsekin kokeilla uudestaan tuolla asetuksella.
 
Kävin kokeilemassa asfaltilla. 200 gain + 50% ffb strength vs. 100 gain + 100% ffb strength.

Tavallinen ajo tuntuu pääosin samalta, 200gainillä ehkä hieman enemmän korostuu pienemmät forcet - en ole varma. Suurin ero on että 200 gainillä ei tule mitään yllättäviä nykäisyjä tai muita kummallisuuksia jos tekee virheen hitaissa mutkissa tai ajaa kolarin.

Nauhoitin pätkistä clipit, tuo ruskea ffb mittari nopeusmittarin yläpuolella ei mene tavallisessa ajossa koskaan tappiin asti - vasta sitten kun ajaa metsään tai pyörähtää tms.
 
Pitääpäs kokeilla tänään kans säätää. Eilen perehdyin kunnolla peliin ja sain alkupettymyksen käännettyä hymyksi. Simucube 1 käytössä ja eilen sain hyväksi gain 140 säädöllä. Vielä niitä ihme piikkejä oli mutta vähemmän.
Toinen minkä sain kuntoon oli tuo vauhdin tunne kuvakulmia säätämällä ja ehkä isoin oli tuo kun hoksasi säätää ratin kääntösäteet kohdilleen.
Olisi todella kätevää jos jokaiselle autolle saisi tallennettua haluamansa kääntösäteet. Vaikuttaa nimittäin auton käyttäytymiseen valtavasti.
 
AC Rallyn discordissa tuli linkki Fanatecin sivuille jossa kertovat suositusasetukset.

Hieman laiskanoloinen artikkeli, nuo asetukset vaikuttaisivat olevan käytännössä suoraan kopsattu AC Evo:sta. Tuossa puhutaan esimerkiksi "Damper Gain" asetuksesta jota ei ole AC Rallyssä lainkaan.

Tästä huolimatta omat rattiasetukset ovat sattumalta hyvin lähellä noita suositus arvoja :D
 
AI:ssa lienee joku bugi, kun se on niin luokattoman hidas. Vaikka ei tulisi edes hyviä vetoja ja AI on 100% vaikeustasolla, tulee helposti 10+s pätkäpohjia. Vai onko tässä vielä joku säätö jota en löydä?
 
AI:ssa lienee joku bugi, kun se on niin luokattoman hidas. Vaikka ei tulisi edes hyviä vetoja ja AI on 100% vaikeustasolla, tulee helposti 10+s pätkäpohjia. Vai onko tässä vielä joku säätö jota en löydä?
Onko useilla luokilla/autoilla? Vai vasta yhdellä kokeillut? Eipä ole itse tullut vielä kokeiltua.
 
Hieman laiskanoloinen artikkeli, nuo asetukset vaikuttaisivat olevan käytännössä suoraan kopsattu AC Evo:sta. Tuossa puhutaan esimerkiksi "Damper Gain" asetuksesta jota ei ole AC Rallyssä lainkaan.

Tästä huolimatta omat rattiasetukset ovat sattumalta hyvin lähellä noita suositus arvoja :D
Onhan siellä ne mitä tuossa mainitaan

Pelissä:
- Gain
- Minimum Force (tuo 0 suositus ei nyt kyllä toimi tässä pelissä minusta, pitää silti kokeilla uusiksi kun pelaa taas)
- Damper (oletan että tämä on sama kuin AC Evo:n Damper Gain, kun tuota pää Gainia tälläkin vaimennetaan)

Dynamic damping kohta puuttuu,mikä lie tämäkin on, ok selitetty näin "Dynamic damping helps make the wheel feel stable during directional changes".
 
Viimeksi muokattu:
Tein videon missä vertaillaan miten renkaat vaikuttavat pitoon ja pätkä aikoihin.
Tässä kohtaa vielä ehkä ei niin ajankohtainen aihe, mutta tulevaisuutta varten kun saadaan enemmän pätkiä ja Eventtejä joissa joutuu ajamaan useamman pätkän ilman huoltoa.
Helpompi laskeskella suunnilleen paljon aikaa häviää x renkailla.

Pelissähän ei vielä ole renkaan kulumista simuloitu.

Yllätyksenä märän kelin renkaat kuivalla asfaltilla oli top 10% leaderboard vauhdilla yhtä nopeat kuin softit. Siinä kokeiltavaa jos haluaa asfaltilla havitella maailmanennätyksiä, olisko märän kelin kumit jopa nopeemmat.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/ahe5ARcruGg
 
Taitaa olla itsellekin jossain kohtaa pakko hankinta tämä, kun siviilimallin Citroen Xsaralla tullut kuitenkin ajettua ja aina miettinyt, että millehän se ralliversio tuntuisi. :D Mutta ylemmän viestin videon kansikuvaan pakko sanoa, että on se kyllä vaan kaunis.
 
Nyt on tullut hierottua jo kyllästymiseen asti ratin säätöjä. Tässä viimeiset simucube ykköselle ja ainakin omaan näppiin toimii todella hyvin.
Ratin kääntösädettä säätelen auton mukaan pelin omasta sliderista. Tuo toteutus kaipaa parannusta, että saisi tallennettua omat joka autolle.

image.png


image.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 324
Viestejä
5 016 393
Jäsenet
80 455
Uusin jäsen
daiseri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom