Assassin's Creed Shadows PS5, XSeries ja PC/macOS (2/25)

Nappasin tämän juuri steamista kalliiseen hintaan että pääse testailemaan uutta Gigabyte 5090 Gaming OC:ta. Nvidia appi vaan ei tunnista peliä eli ei ole vielä täysin tuettu. Jonkun ohjeen mukaan sain kuitenkin DLLS4 ja multiframe generationin toimimaan jollain overridellä Nvidia apin kautta. Alkuun testasin 4K kaikki tapissa DLLS ja frame generation? päällä -> noin 100+ fps. Sitten overriden jälkeen käsittääkseni päällä DLLS4 MFG, nyt paukuttaa jotain 200-300 fps välistä ja kivasti toimii vaikka näyttö 4K 144Hz. Luultavasti siis asetukset ok. On sitten vaan melkoisen hyvän näköinen peli. Alkujärkytyksestä toivuttuani (kömpelö mieshahmo), pääsin onneksi pelaamaan Naoella ja heti alkoi tuntumaan oikealta assassins creediltä. Naoe on melkoisen ketterä hahmo vain liekö sitten tuo korkea fps vaikuttaa niin paljon pelattavuuteen. Vaikuttaa muutaman tunnin perusteella oikein hyvältä peliltä näin assassins creed fanina. Ennakkoon en tästä pelistä tiennyt muuta kuin mihin maahan sijoittuu. Tiedä sitten tarjoaako mitään uutta ihmeellistä mutta varmaan jaksaa tahkota silti tätä.
 
Itse ostin myös uuden näyttiksen takia tämän testiin. Alkuvaikutelma on aika positiivinen. Varsinkin ohjaimella liikkuminen ja taistelu tuntuu hyvältä. Päät ja raajat lentelee ja värinäefektit ovat mukavia. Grafiikat ovat myös oikein näyttävät ja sääefektit huikeita. Alkuvaihe vasta menossa, eli vielä ei ole päässyt vapaasti tutkimaan.

Aika hyvin pyörii RX 9070 XT:llä 1440p-resoluutiolla. Grafiikoiden yleislaatu ja säteenseuranta on Very High:lla ja lisäksi FSR4 Quality + FG päällä. FPS huitelee jossain 140-220 välillä, kuvanlaatu on erittäin hyvä ja ylimääräistä viivettä ei ole havaittavissa. Kieltämättä ei hirveästi houkuttelisi pelata perusmallin konsoleilla, joilla joutuu tekemään kompromissin 30 FPS Qualityn ja 60 FPS Performancen välillä. Se tosin tuli huomattua, että näyttis boostailee tässä todella koviin lukemiin (jopa 3250Mhz) ja alivoltitus kippasi aika äkkiä. Laskin alivoltitusta vähän maltillisemmaksi ja ei ole vielä kaatunut uudestaan.

Miten tässä säädetään säteenseurannan efektejä, jos haluaisi esimerkiksi heijastukset toteutettavan sillä? Nyt näyttäisi olevan screenspace reflections käytössä, vaikka RT on tasolla very high. Heijastukset joista katoavat, kun katsoo alaspäin.
 
Itse ostin myös uuden näyttiksen takia tämän testiin. Alkuvaikutelma on aika positiivinen. Varsinkin ohjaimella liikkuminen ja taistelu tuntuu hyvältä. Päät ja raajat lentelee ja värinäefektit ovat mukavia. Grafiikat ovat myös oikein näyttävät ja sääefektit huikeita. Alkuvaihe vasta menossa, eli vielä ei ole päässyt vapaasti tutkimaan.

Aika hyvin pyörii RX 9070 XT:llä 1440p-resoluutiolla. Grafiikoiden yleislaatu ja säteenseuranta on Very High:lla ja lisäksi FSR4 Quality + FG päällä. FPS huitelee jossain 140-220 välillä, kuvanlaatu on erittäin hyvä ja ylimääräistä viivettä ei ole havaittavissa. Kieltämättä ei hirveästi houkuttelisi pelata perusmallin konsoleilla, joilla joutuu tekemään kompromissin 30 FPS Qualityn ja 60 FPS Performancen välillä. Se tosin tuli huomattua, että näyttis boostailee tässä todella koviin lukemiin (jopa 3250Mhz) ja alivoltitus kippasi aika äkkiä. Laskin alivoltitusta vähän maltillisemmaksi ja ei ole vielä kaatunut uudestaan.

Miten tässä säädetään säteenseurannan efektejä, jos haluaisi esimerkiksi heijastukset toteutettavan sillä? Nyt näyttäisi olevan screenspace reflections käytössä, vaikka RT on tasolla very high. Heijastukset joista katoavat, kun katsoo alaspäin.
RTGI asetuksen +Specular Everywhere vaihtoehto korvaa ainakin osittain SSR toteutuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Oli jotenkin erilainen kun AC Origins/Odyssey/Valhalla joita tuli pelattua yli 100h.
Ei jaksanut kiinnostaa ja poistin ~14h tunnin jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tietoa milloin tästä tulee alkuperäinen versio ilman DEI:tä?
 
mitäs nytten kun hahmo on lv 40 ja näyttäisi siltä että kartan alueet on max lv 40 luokkaa, mutta ilmeisesti hahmon level cap on 60.
Etsiskelin pääkallo vihuja tai edes punaista "vaarallista" linnotusta, mutta 20 linnaa on putsattu jo ?

löysin vihdoinkin tuon bloodshade katanan ja kattelin YT jotain build videota, mutta nyt on nuo pääkallo vihut kadonneet mihin tuota olisi halunnut testata.

Tuossa bloodshade katanasa on engraving mikä pitää tuon bleed statsin ylhäällä, lisäsin +600% affliction engravingsin ja vaatteesta löytyy sama +600% mutta posture hyökkäyksille.
Sitä kun tekee posture hyökkäyksen keltaisena hohtavaan vihuun niin armori pärähtää rikki ekasta ja uudestaan sama homma niin ne kuolee samantien tuon bleed kertoimen ja statsien ansiosta.

muok. vilkaisin että noita linnoja on 37 eli vielä 17 pitäis vielä löytää.

muok2. löyty level 54 Teppo Merchant targetti yhdestä linnotuksesta ja 18 counter + kevyt posture iskua meni ennenkuin kuoli.
Minogame's Protection Talisman "+50% damage per empty Armor Piece." kuoli 6 iskusta. En kyllä ymmärrä mitä tuo tarkoittaa kun dmg näyttää menevän läpi armorin samaan tahtiin kun armori katoaa.
 
Viimeksi muokattu:
tarina on nyt läpi. täytyy kyllä sanoa että tuo loppu oli tuhnu. noh dlc odotellessa.
jasken ja naoen tehtävät vielä tekemättä sekä paljon vielä tutkittavaa kartalla. assassinaatio tehtäviä vielä joku jäljellä ja muut "tapa 100 bandit" tyylistä tehtävää ynm kerää sitä sun tätä.

Itselle ei oikein auennut mitä merkitystä noilla vaihtoehdoilla oli tai ketä murhasi/säästi. täytyy kvg onko mitään uudelleen pelaus arvoa tuolla mekaniikalla.

muok.
ei tainnut missata mitään ihmeellistä valitsi mitä vaan.
vähän tuhahdin nenästä enemmän ilmaa kuin normaalisti kun monessa spare/kill vaihtoehdossa lopputulos "You will receive the same rewards regardless of your choice" tai monivalinta dialogissa "Choice does not affect anything"
 
Viimeksi muokattu:
Tähän tarvitsisi kyllä kovasti jonkun tavan skipata ajassa esimerkiksi meditoimalla. Tuntuu, että jatkuvasti on yö. Silloin ei näe niin hyvin ja grafiikoita ja maisemia ei pääse ihailemaan kunnolla. Äsken kahdesti aamun tultua tuli joku cutscene, joka pikakelasi ajan takaisin yöhön.

Vähän myös huolestuttaa päätarinan laita. Onko päätarina tosiaan lista ihmisistä, jotka pitää tappaa? Käytännössä siis selvitä kohteen olinpaikka, käy tappamassa, siirry seuraavaan ja niin edelleen. Konseptina tuo tuntuu siltä, ettei kehittäjillä ole yhtään mielikuvitusta ja/tai halua luoda syvempää ja mielenkiintoisempaa tarinaa. Tulee vähän Mafia 3 mieleen, jossa on varmaan kaikista itseään toistavin ja yksinkertaisin päätarina, mitä on tullut vastaan.
 
Vähän myös huolestuttaa päätarinan laita. Onko päätarina tosiaan lista ihmisistä, jotka pitää tappaa? Käytännössä siis selvitä kohteen olinpaikka, käy tappamassa, siirry seuraavaan ja niin edelleen. Konseptina tuo tuntuu siltä, ettei kehittäjillä ole yhtään mielikuvitusta ja/tai halua luoda syvempää ja mielenkiintoisempaa tarinaa. Tulee vähän Mafia 3 mieleen, jossa on varmaan kaikista itseään toistavin ja yksinkertaisin päätarina, mitä on tullut vastaan.
Ilmeisesti aika lailla. Mitä olen itse lukenut, niin muutama eka tunti on päätarinan osalta se paras. Sen jälkeen just tommosta höttöä pääosin. Näin siis olen videoista yms. kuullut.
 

  • Skip intro videos.
  • Extend in-game FOV slider.
  • Disable framerate cap in cutscenes/FMVs/menus.
  • Enable dynamic cloth physics framerate.
  • Allow cutscene frame generation.
  • Disable pillarboxing/letterboxing in cutscenes.
Ei toistaiseksi pelitä uuden päivityksen kanssa. Acshadowsfix.asi poistoon ja taas toimii
 
Hyvin hoidettu päivitys. Merkkaat ~10 itemiä myyntiin ja myyt pakettina, niin peli kaatuu. Kokeilin eilen myydä 2, 3, 4, 5 ja 6 pakettia ja toimii. Nyt koitin myydä 10 itemiä pakettina ja peli kaatuu. Eli jossain 6-10 välissä menee raja mikä kaataa pelin.

Edit. 9 itemin pakettina myynti onnistuu. 10 tai yli kaataa pelin.
 
Ei tätä pysty pelaamaan. Poistoon ja Cyberpunkin kolmas läpipeluu tilalle.

Päätarina on vain liian tylsä ja itseään toistava. Kuten aiemmin sanoin, on se lista kohteita, jotka pitää tappaa koston vuoksi. Eli joka tehtävä alkaa vihjeiden keräämisestä, sitten mennään kohteen luokse ja tapetaan ja siirrytään seuraavaan. Äsken yritin antaa vielä viimeisen mahdollisuuden. Menin keräämään vihjeitä tapettavasta kohteesta ja juttelemaan yhdelle henkilölle. Tämä antoi pakollisen tehtävän, johon kuului viiden sivuhenkilön murhaaminen. Vasta tämän jälkeen olisin saanut vihjeet, joiden avulla olisin päässyt tappamaan itse varsinaisen kohteen. Eikö Ubisoft oikeasti osaa tehdä peleihin kuin muutamaa eri tehtävätyyppiä ja sitten täyttää koko pelin niillä?

Redditissä oli myös hyvä maininta päätarinan rakenteesta. Tapot pystyy tekemään missä järjestyksessä tahansa. Tämän seurauksena päähenkilö ei kehity tai opi mitään päätarinassa ison osan aikana. Menneisiin tapahtumiin ei voi viitata, koska pelaaja ei välttämättä ole pelannut vielä niitä. Myöskään suhteet hahmojen välillä ei muutu, eli samat hahmot vain roikkuvat mukana. Tarina tuntuu todella ohuelta ja cutscenet turhilta.

Jotenkin tuntuu hurjalta, että tämä on niin suuri myyntimenestys. Toki itsekin sorruin tämän ostamaan, mutta ei tämä kovin hyvältä peliltä tunnu. Voi olla, että Witcher 3, RDR2, Cyberpunk ym. vastaavat hyvillä tarinoilla ja mielekkäillä sekä vaihtelevilla tehtävillä ovat pilanneet monet muut pelit omalla kohdalla. Ei vain jaksa grindata samaa tehtävää kymmeniä kertoja uudestaan varsinkaan, kun tarina ei kanna pelissä loppuun. Joku muu taas saattaa tykätä hyvistä pelimekaanikoista, eikä välitä yksinkertaisesta tarinasta.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin hoidettu päivitys. Merkkaat ~10 itemiä myyntiin ja myyt pakettina, niin peli kaatuu. Kokeilin eilen myydä 2, 3, 4, 5 ja 6 pakettia ja toimii. Nyt koitin myydä 10 itemiä pakettina ja peli kaatuu. Eli jossain 6-10 välissä menee raja mikä kaataa pelin.

Edit. 9 itemin pakettina myynti onnistuu. 10 tai yli kaataa pelin.
Uusimassa päivityksessä muuten poistettiin tämä pakettimyynti kokonaan. Oli ilmeisesti mahdoton korjata 😄
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 893
Viestejä
4 735 551
Jäsenet
77 245
Uusin jäsen
Warde

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom