Asioita joita et ole huomannut

Kyllä meikäläiseltä vaatii ainakin melkoista pinnistelyä arvostaa jotain Petri Nygårdia tai Popedaa tai Klamydiaa yms. jätettä.
Pidän itseäni melkoisena musafanaatikkona, mutta vaikka noita kolmea yllämainittua on nelisenkymmentä vuotta pakkosyötetty joka suunnasta (koska suomalaisten musiikkimaku), en ole vielä löytänyt mitään arvostamisen väärtiä näistä.

Tämä kertoo vain siitä, että ihmiset on erilaisia. Aika vaikea on jotain klamydiaa oppia arvostamaan, kun se kuulostaa siltä, että mikä tahansa ala-asteen musiikkiluokka harrastaa tuollaista takomista odotellessa opettajaa luokkaan. Jollekin toiselle se on varmaan sitä aseenteellista energia rokkia jossa työväenluokan viesti kulkee perille!
kyllä ainakin itse pystyy arvostamaan asioita mistä ei itse niin innostu. En minä mitään Popedaa himassa jaksa kuunnella, mutta onhan se Suomi-rockin legenda, ja pystyn kyllä arvostamaan bändiä. Katsoin myös Areenasta Kate Bush-dokumentin, ja arvostus on suuri naista kohtaan, ei kyllä soisi omista stereoista silti.

Kyllä meikäläiseltä vaatii ainakin melkoista pinnistelyä arvostaa jotain Petri Nygårdia tai Popedaa tai Klamydiaa yms. jätettä.
No en minäkään noista artisteista piittaa tuon taivaallista, mutta eihän noita yleisesti kai pidetäkään musiikin historian tasoikkaimpiin kuuluvana musiikkiperintönä. Ylipäätään minun on äärimmäisen vaikea löytää kotimaisista artisteista mitään itselleni sopivaa. Edes Sibelius ei oikein maistu, vaikka paljon klassisesta musiikista diggaankin.

Kannattaa oivaltaa, että musiikki jakautuu meidän jokaisen kohdalla neljään ryhmään:

Objektiivisesti huono musiikki, josta ei subjektiivisesti pidä.
Objektiivisesti hyvä musiikki, josta ei subjektiivisesti pidä.
Objektiivisesti huono musiikki, josta pitää subjektiivisesti.
Objektiivisesti hyvä musiikki, josta pitää subjektiivisesti.

Minä tiedän pitäväni objektiivisesti sekä hyvästä että huonosta musiikista. Oleellista minulle on se, että pidän musiikista.

Pidän itseäni melkoisena musafanaatikkona, mutta vaikka noita kolmea yllämainittua on nelisenkymmentä vuotta pakkosyötetty joka suunnasta (koska suomalaisten musiikkimaku), en ole vielä löytänyt mitään arvostamisen väärtiä näistä.
Ei sinun tarvitsekaan löytää. Musiikin pakkosyöttö ei ole mikään osoitus laadusta vaan kaupallisuudesta. Toiset 40 vuotta ja noita artisteja ei todennäköisesti muista muut kuin musiikkihistorioitsijat.

Tämä kertoo vain siitä, että ihmiset on erilaisia.
No niin ovat. Monet kuuntelevat musiikkia osana identiteettiä ja kuulumista tiettyy viiteryhmään. Minulle musiikki on taas järjestettyjen äänien maaginen maailma, jossa riittää löydettävää.

Aika vaikea on jotain klamydiaa oppia arvostamaan, kun se kuulostaa siltä, että mikä tahansa ala-asteen musiikkiluokka harrastaa tuollaista takomista odotellessa opettajaa luokkaan.
Aika samat ajatukset minullakin on kyseisestä musiikista.

Jollekin toiselle se on varmaan sitä aseenteellista energia rokkia jossa työväenluokan viesti kulkee perille!
Aivan mahdollista. Ei ole minulta pois, jos jotkut moisesta musiikista kiksejä saavat. Päinvastoin, minulta on pois se, etten itse kyseisestä musiikista mitään positiivista irti saa. Toisaalta, saan kiksejä valtavasta määrästä muuta musiikkia, josta Klamydian fanit eivät ole kuulleetkaan.

Tämä kertoo vain siitä, että ihmiset on erilaisia. Aika vaikea on jotain klamydiaa oppia arvostamaan, kun se kuulostaa siltä, että mikä tahansa ala-asteen musiikkiluokka harrastaa tuollaista takomista odotellessa opettajaa luokkaan. Jollekin toiselle se on varmaan sitä aseenteellista energia rokkia jossa työväenluokan viesti kulkee perille!
Höpöhöpö. Klamydia on ihan parasta hyvän mielen kesämusaa, samoin kuin Popeda. Petri Nygårdilla taas on aika vaihtelevaa tuotantoa. Mielummin noita kuuntelee kuin jotain saatanan Adelen tai Haloo Helsingin huutamista.

Katsoin myös Areenasta Kate Bush-dokumentin, ja arvostus on suuri naista kohtaan, ei kyllä soisi omista stereoista silti.
En ole suuri Kate Bush-fani ja harvoin hänen musiikkia tulee kuunneltua (kun on niin hitosti muutakin kuunneltavaa!). Hounds of Love, The Sensual World ja Aerial - CD:t löytyvät hyllystä.

Mielummin noita kuuntelee kuin jotain saatanan Adelen tai Haloo Hensingin huutamista.
Minun korvilleni Adelen musiikki on tylsää, eikä hänen lauluäänensäkään nyt minusta ihan niin poskettoman mahtava ole kuin mitä usein väitetään, vaikka hyvä laulaja hän toki on. Haloo Helsinki on minunkin korviini aikamoista "huutamista" ja muutenkin tylsän oloista.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että meissä kuuntelijoissa ei ole koskaan mitään vikaa? Vika on aina musiikissa? Mozartin olisi näköjään pitänyt ymmärtää tehdä metallimusiikkia kunnon rummutuksineen ja bassoineen, että vuonna 2026 musa toimii sinullekin?

Se, että kaikenlaisia musagenrejä voi ainakin teoriassa oppia arvostamaan vaivaa näkemällä ei tarkoita sitä, että jokaisen on pakko tuo vaiva nähdä. Jokainen kuunnelkoot mitä haluaa ja olkoot kuuntelematta mitä ei halua kuunnella. En minä pakota ketään kuuntelemaan mitään. Sen voin sanoa, että ei kyllä ainakaan itseäni kaduta yhtään, että sitä on tullut avattua mielensä klassiselle musiikille: Aivan älytön määrä todella laadukasta musiikkia, joka on osoittanut hyvyytensä olemalla edelleen relevanttia (ei ehkä populäärimusiikin tavoin, mutta marginaalissa kyllä). Esim. Händelin Messias-oratoriota on esitetty katkeamattomasti ensiesityksestään 1742 lähtien (284 vuotta) eikä loppua näy. Klassisen musiikin äänitteet ovat usein laadukkaasti tehtyjä ja esim. klassista musiikkia julkaistaan SACD-levyinä edelleen! Klassinen musiikki ei koskaan kärsinyt mistään loudness war-ilmiöstä, ja dynamiikkaa piisaa niin että lähtee. Klassista musiikkia on niin monenlaista (renessanssi, barokki, klassismi, romantiikka, post war, atonaalinen 12-säveljärjestelmä, solosoitin, kamarimusiikki, orkesterimusiikki, oratorio, ooppera, lied, kantaatti, jne.) että pitää olla kyllä olla aika poissulkeva musiikkimaku, jos tuosta runsaudensarvesta ei löydy yhtään mitään miellyttävää yrittämisestä huolimatta. Siksi minä suosittelen ihmisille klassiseen musiikkin tutustumiseen. En minä tiedä, mikä klassisen musiikin tarjonnassa esim. sinua voisi kiinnostaa, mutta voin rohkaista ja kannustaa ihmisiä.

Kuten sanoin, klassinen musiikki vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Minulla meni n. 10 vuotta ennenkuin aloin kunnolla pitämään Mozartista (pianokonserttojen avulla) ja vielä edelleen hänen buffa-oopperansa tökkivät. Sen sijaan Rameaun, Händelin ja Puccinin oopperat iskevät. Toisaalta Elgarin musiikki iski heti kybällä ja Elgar onkin lempparisäveltäjäni J. S. Bachin ohella. Näiden kahden musiikki iskee täydellisesti meikäläiseen. Sinun kohdallasi näin voi olla joidenkin muiden säveltäjien kohdalla.

Eli voit valita olla tutustumatta klassiseen musiikkiin vaivan kanssa ja keskittyä siihen musiikkiin, josta tiedät pitäväsi. Tai voit lähteä tutkimusmatkalle ja mahdollisesti löytää musiikkia, joka räjäyttää tajuntasi ja muuttaa elämäsi. Valinta on täysin sinun, mutta ole tietoinen mitä olet tekemässä. Silloin on myös helpompi tunnustaa itselleen oma rajoittuneisuus ja jopa tietämättömyys asioista, joihin ei ole kunnolla tutustunut.
Olen sitä mieltä että kuuntelijoissa ei ole vikaa. Taidetta tehdään ja siitä pitää ne jotka pitää. Ei sitä voi pakottaa eikä kaikki sovi kaikille.

En tiedä miksi mielestäsi metalli olisi ainoa kuuntelemani musiikkityyli, tosin et ehkä niin väittänytkään. Olen monipuolinen ja omaksunut musiikin syvempääkin olemusta jos niin voi sanoa, muttei klassinen ole silti se mikä itseäni viehättää vaikka sitäkin voin kuunnella.

Minä tiedän pitäväni objektiivisesti sekä hyvästä että huonosta musiikista. Oleellista minulle on se, että pidän musiikista.
Tämän minäkin voin allekirjoittaa.
Ymmärrän miksi nuo mainitut bändit on suosittuja ja mikä niissä on se "juttu". Mutta en vain pysty pakottamaan itseäni nauttimaan niiden kuuntelemisesta. On toki muitakin vastaavanlaisia, mutta vahvasti se ajautuu sinne Punkin puolelle. Siis bändit joista en oikein väkisinkään kuuntelemalla saa mitään irti.

Tämän sanottuani, ollaan siitäkin aika samaa mieltä että hienoa olisi jos pystyisi nauttimaan kaikesta musiikista. Kyllä minäkin voin arvostaa Popedaa, eihän nyt mikä tahansa ryhmä saa tuollaista mainetta tämän kokoisessa maassa ilman että on tehnyt jotain oikein. Itselleni se kuitenkin vain kuulostaa siltä että lauma juoppoja hakkaa kattilankansia puistossa ja örisee omia juttujaan.

Tavallaan aika moni mainstream musiikki aiheuttaa vähän samanlaisia väreitä. Se on tavallaan liian yksinkertaista ja ennustettavaa ollakseen miellyttävää kuunneltavaa. Olisi mukavaa päästä "fiilikseen" JVG:n pärähtäessä kaiuttimista yökerhossa, mutta siinä kohtaa allekirjoittanut vaan valitettavasti poistuu tanssilattialta.

Itseen taas sitten iskee enemmän joku Infected Mushroom (vanhempi tuotanto) hyvänä esimerkkinä vaihtelevuudesta.
On aika hauskaa huomata kuinka erilaisia äänimaailmoja yhteen biisiin saadaan ja mielestäni siinä on musiikillista syvyyttä paljon enemmän kuin tavan radiopopissa.

Itseen taas sitten iskee enemmän joku Infected Mushroom (vanhempi tuotanto) hyvänä esimerkkinä vaihtelevuudesta.

Olisi mukavaa päästä "fiilikseen" JVG:n pärähtäessä kaiuttimista yökerhossa, mutta siinä kohtaa allekirjoittanut vaan valitettavasti poistuu tanssilattialta.
Huumemusiikki on huumemusiikkia. Nousukänniä vaativa paska on vain yksi rahvaanomainen huumemusiikin alagenre. IM on paljon sivistyneempää lajia.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 637
Jäsenet
82 696
Uusin jäsen
Abaazi657

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom