Asioita joita et ole huomannut

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Rallienglanti on kuitenkin paljon lähempänä oikeaa englantia kuin engrish on. Jälkimmäisessä on runsaasti sellaisia sanoja ja fraaseja, jotka eivät ole edes huonoa englantia ja joita ei ymmärrä kuin japanilainen, japaninörtti tai päättelykykyinen. Vastaavasti kuin suomenruotsin puhekieleen kuuluu paljon sanastoa, joka ei ole ruotsia ja jossa ei edes ole mitään skandinaavista tai edes germaanista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Jos totta puhutaan, niin kyllä suomalainenkin ehkä ymmärtää paremmin jotain muuta englannin versiota kuin viämeisen piälle viännettyä brittienglantia... Eihän siitä saa mitään selvää.

Suomalaiset on ehkä enemmän tottuneet amerikanenglantiin. Ja kotimaiseen englantiin.
Niin, onhan Suomessakin murteet paikoin hankalia toisille suomalaisille. Jos taas briteista puhutaan, niin joku ehta lontoo on täysin ymmärrettävää ja aristrokraattien murre, mutta muu voi olla todella hankalaa varsinkin nopeasti puhuvien ihmisien kanssa. Työelämässä kun joutunut/päässyt puhumaan eri englanninkielisien maiden ihmisten kanssa, niin tosiaan yhdysvaltalaisten ja australialaisten kanssa tulee parhaiten toimeen oman ymmärryksen osalta ja tietysti nuo brittien pari murreryhmää. Yhdysvalloissakin on toisaalta paljon eroja eri osavaltioiden tai jopa kaupunkien kesken.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Tässä taloudessa kaksi kalkkunaleikkele pakettia kestää viikon, kun ohuen ohuet leikkeleet pari viikkoa. Olen myös huomannut järkeväksi ostaa salamia ja metukkaa pötköjen sijasta valmiiksi siivutettuna. Tapana on vuolla huomaamattaan tuhdimpia paloja noista pötköistä.

Monien ohuen ohut leikkeleiden valmistajien pakkauksissa leikkeleet on lätkäisty "väärinpäin" pakettiin, mitä en ole huomannut Kartanon valmisteissa tapahtuneen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 451
Liittyen. Jokunen hetki sitten tuli yllärinä, että Ananas on ananas tai lähes aika monella kielellä.

..Tai siis kaikilla muilla paitsi englannilla :)

Vastaavasti sauna taisi olla hyvin monella kielellä sauna, paitsi ruotsiksi. Ei välttämättä ihan yhtä monella kielellä kuin ananas mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 159
Vastaavasti sauna taisi olla hyvin monella kielellä sauna, paitsi ruotsiksi. Ei välttämättä ihan yhtä monella kielellä kuin ananas mutta kuitenkin.
Siis varmasti Ruotsi on tuossa outolintu. Suomen piikkiin, ehkä sitten joku monista, vaikka lohikäärme.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
837
Ja että melkein kaikilla muilla kielillä kuukaudet on jotain "january, february" jne. variaatioita, paitsi suomeksi "summer month, grass month, christmas month" jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Ja että melkein kaikilla muilla kielillä kuukaudet on jotain "january, february" jne. variaatioita, paitsi suomeksi "summer month, grass month, christmas month" jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Vastaavasti sauna taisi olla hyvin monella kielellä sauna, paitsi ruotsiksi. Ei välttämättä ihan yhtä monella kielellä kuin ananas mutta kuitenkin.
Siinä pieni listaus siitä, mitä nimitystä saunasta käytetään erikielillä. Eniten olin yllättynyt siitä, että latviaksi sauna on "pirts".
 

Liitteet

Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 262
Liittyen. Jokunen hetki sitten tuli yllärinä, että Ananas on ananas tai lähes aika monella kielellä.

..Tai siis kaikilla muilla paitsi englannilla :)

Ymmärtääköhän englanninkielinen kuitenkin mistä on kysymys, jos sille sanoo "ananas"? Meinaan, kun se selvästi on kansainvälisesti hyvin yleinen sana...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Ymmärtääköhän englanninkielinen kuitenkin mistä on kysymys, jos sille sanoo "ananas"? Meinaan, kun se selvästi on kansainvälisesti hyvin yleinen sana...
Riippunee sivistystasosta. Englanninkielisessä maailmassa on äärettömän umpimielisiä yksilöitä valtava määrä. Varsinaisesti lukutaitoiset aikuiset varmaankin ymmärtävät tuon sanan missä tahansa kielestään ja kielitaidostaan riippumatta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 262
Riippunee sivistystasosta. Englanninkielisessä maailmassa on äärettömän umpimielisiä yksilöitä valtava määrä. Varsinaisesti lukutaitoiset aikuiset varmaankin ymmärtävät tuon sanan missä tahansa kielestään ja kielitaidostaan riippumatta.
Ainakin Kanadassa ananassäilykkeissä on oletetusti ranskankielinen teksti isolla, eli ei voi välttyä näkemästä "ananasta", ja kenties USA:ssakin saattaa olla espanjankieliset tekstit tai sitten ei. Mutta espanjassa tuolle on kaksi sanaa, pina ja ananas, enkä kyllä tiedä mikä on ero.

 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Liittyen. Jokunen hetki sitten tuli yllärinä, että Ananas on ananas tai lähes aika monella kielellä.

..Tai siis kaikilla muilla paitsi englannilla :)

Myös gepardi (cheetah) ja gnuu (wildebeest) ovat englanniksi poikkeavan nimiset.

Englantilaiset ovat tarkoituksella halunneet nimetä eksoottiset eliökunnan lajit valtavirrasta poikkeavasti? :)

Edit: Ja varaani on englanniksi dragon. Sekin poikkeaa monista muista kielistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 262
Opin tänään uuden sanan: homologia.

Toi ei tarkoita mitään gay-tiedettä, vaan samankaltaisuutta.. ;)

Pepsi ja Coca-Cola - ne homologiset vaihtoehdot!

(Homogeeninen oli toki tuttu sana mutta homologinen ei.)
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Ilmastonmuutoksen konkreettisuus. Penskana 90-luvulla mielsin, että olen syntynyt talvella. Nykyään ei oikein voi samoin sanoa.

Olen siis marraskuussa syntynyt.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 734
Ilmastonmuutoksen konkreettisuus. Penskana 90-luvulla mielsin, että olen syntynyt talvella. Nykyään ei oikein voi samoin sanoa.

Olen siis marraskuussa syntynyt.
No jaa, vanhemmilla on valokuva muistaakseni vuoden 1975 uudenvuoden aatolta, kun maassa ei ollut tippaakaan lunta. Kuva oli otettu jossakin Keski-Suomessa. Keskimäärin itsekin muistan lapsuudesta, että lunta olisi ollut enemmän kuin nyt, mutta ei se ihan niin mustavalkoista ole kuitenkaan.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Ilmastonmuutoksen konkreettisuus. Penskana 90-luvulla mielsin, että olen syntynyt talvella. Nykyään ei oikein voi samoin sanoa.

Olen siis marraskuussa syntynyt.
Vuodet eivät ole toistensa veljeksiä.
Menneiltä vuosilta muisti on yleensä aikalailla valikoiva jättäen päällimmäiseksi ne mukavat lumiset talvet, sekä lämpimät sateettomat kesät.
Riippuu tietenkin kokijana olleen ihmisen luonteen yleisestä synkkyyden tai valoisuuden asteesta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Vuodet eivät ole toistensa veljeksiä.
Menneiltä vuosilta muisti on yleensä aikalailla valikoiva jättäen päällimmäiseksi ne mukavat lumiset talvet, sekä lämpimät sateettomat kesät.
Riippuu tietenkin kokijana olleen ihmisen luonteen yleisestä synkkyyden tai valoisuuden asteesta.
Vuodet eivät ole veljeksiä, se on totta.
Totta on myöskin se että talvet ovat lyhentyneet huomattavasti viimeisen 25 vuoden aikana mitä itse muistan, tämän voi tarkistaa myös ilmatieteenlaitoksen sivuilla olevista erinomaisista tilastoista.
Penskasta asti olen ollut mukana ja harrastanut talvisin verkkokalastusta Itä-Suomessa. 90- luvulla viimeistään jouluna pääsi moottorikelkalla turvallisesti järvelle, nyt useimmin vene sopisi paremmin jouluna tapahtuvaan kalastukseen.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Itsellänihän oli Microsoft PS/2 IntelliMouse päivittäisessä käytössä vuoteen 2010 asti, jolloin ostin Murosta käytettynä Logitechin optisen hiiren, jota juuri tälläkin hetkellä vielä käytän. IntelliMousessa pallo pyöritti kahta kohtisuoraa akselia, joiden toisissa päissä oli kiekot, joiden reikien läpi ohjattua valoa mitattiin. Tässä periaatekuva samankaltaisesta hiirestä:

(linkki)

Kolmas "akseli" on tosiaan pelkkä pallon karkaamista estävä "kirstin", joka IntelliMousessa oli hyvin kevytrakenteinen pyörivä muovikappale. Muistaakseni tuon apuakselin laakerointi oli hieman liian jäykkä verrattuna varsinaisten akseleiden laakerointeihin.

"Rullalla" hiiren yhteydessä yleensä tarkoitettiin sitä käyttäjälle suunnattua rullaa, jolla voi esim. vierittää nettisivuja. Se on tavallaan hiiren neljäs akseli noiden yllä olevien lisäksi. IntelliMouse (joita mulla itse asiassa oli kaksi, vuosilta 2000 ja 2001) taisi olla yksi markkinoiden ensimmäisiä rullahiiriä, ja rulla toimi jo tuolloin myös hiiren kolmantena nappina.

Tuntumahan noissa pallohiirissä oli ihan hyvä, ainakin jos oli hyvä hiirimatto. Huonona puolena tosiaan säännöllisen huollon tarve, varsinkin jos asui taloudessa jossa oli esim. koiria.
Joku tuollainen microsoftin pallohiiri oli sellainen missä pallo oli todella painava, thmealla kumilla pällystetty metallikuula. Aikanaan hyvö hiiri, samaan aikaan jossain kottafaisenpönttö-Macissa oli kevyt ja lukas pallo, jota muistan raivon vallassa hakanneeni pöytää vasten kun toiminta omi erittäin epämääräistä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 236
Ilmastonmuutoksen konkreettisuus. Penskana 90-luvulla mielsin, että olen syntynyt talvella. Nykyään ei oikein voi samoin sanoa.

Olen siis marraskuussa syntynyt.
Onko marraskuu ollut joskus "oikeaa talvea"?
Muistan ainakin että sellaiset 30v takaperin oli ihan normaalia jännätä että "pääseekö pukki jouluna perille" ts. että tuleeko jouluksi kunnon lumipeite.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Ilmastonmuutoksen konkreettisuus. Penskana 90-luvulla mielsin, että olen syntynyt talvella. Nykyään ei oikein voi samoin sanoa.

Olen siis marraskuussa syntynyt.
Edes nopeimpien lätkämailaskenaarioiden ilmastonmuutos ei ole niin nopea, että se olisi subjektiivisesti havaittavissa kolmen vuosikymmenen tarkastelujaksolla. Otoksen vähyys ja satunnaisvaihtelu vaikuttavat niin lyhyellä ajalla paljon enemmän.

Toisin sanoen havainto ilmastonmuutoksen konkreettisuudesta ei ollutkaan havainto, vaan virhetulkinta.

Lisäksi etenkin lapsuuden muistikuvat ovat hyvin epätarkkoja. En edes tarkoita sitä, että talvi tuntui pidemmältä(kuten kesälomakin kesti ikuisuuden). Muistan lapsuudesta hyvin elävästi, miten pitkä matka hautausmaan portilta parille haudalle oli ja miten pitkään siellä vietettiin aikaa. Tämähän on tietenkin aikuisen perspektiivistä väärä muisto. Tulin taas ajatelleeksi asiaa kun tämän vuoden pyhäinpäivänä kävelin samalla hautausmaalla. Samoin muistan miten kamala sää oli kun siellä joulukuussa käytiin - 30 astetta pakkasta, puoli metriä lunta ja samaan aikaan tuli vettä vaakatasossa. Tämäkään ei tietenkään ole totta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Edes nopeimpien lätkämailaskenaarioiden ilmastonmuutos ei ole niin nopea, että se olisi subjektiivisesti havaittavissa kolmen vuosikymmenen tarkastelujaksolla. Otoksen vähyys ja satunnaisvaihtelu vaikuttavat niin lyhyellä ajalla paljon enemmän.

Toisin sanoen havainto ilmastonmuutoksen konkreettisuudesta ei ollutkaan havainto, vaan virhetulkinta.

Lisäksi etenkin lapsuuden muistikuvat ovat hyvin epätarkkoja. En edes tarkoita sitä, että talvi tuntui pidemmältä(kuten kesälomakin kesti ikuisuuden). Muistan lapsuudesta hyvin elävästi, miten pitkä matka hautausmaan portilta parille haudalle oli ja miten pitkään siellä vietettiin aikaa. Tämähän on tietenkin aikuisen perspektiivistä väärä muisto. Samoin muistan miten kamala sää oli kun siellä joulukuussa käytiin - 30 astetta pakkasta, puoli metriä lunta ja samaan aikaan tuli vettä vaakatasossa. Tämäkään ei tietenkään ole totta.
Keskilämpötilat, etenkin talviaikaan, ovat nousseet huomattavasti viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana.
En käsitä miten tälläkin foorumilla törmää ihmisiin jotka kuittaavat kaiken olan kohautuksella? Tilastoja löytyy jos niitä vain jaksaa ja uskaltaa katsoa, tämä ei perustu kokemuksiin ja muistoihin vaan faktaan.
Oma subjektiivinen kokemus tukee saatavilla olevia tilastoja
Edit: tälle ilmastonmuutos keskustelulle löytyy myös oma ketju, en sotke tätä enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
En käsitä miten tälläkin foorumilla törmää ihmisiin jotka kuittaavat kaiken olan kohautuksella?
Minä taas en käsitä, miten joku saattoi tulkita viestini millään tavalla ilmastokeskusteluun kantaa ottavaksi - mainitsin toki lätkämailan mutta näin vuonna 2021 kaikki senkin keskustelun osapuolet ymmärtävät, mikä se oli. Joka tapauksessa en yllä käsitellyt ilmastonmuutosta, vaan ihmisten mielikuvaa säätilasta.

Toistan. Omakohtaiset havainnot eivät kerro ilmastonmuutoksesta, etenkään millään 20 tai 30 vuoden ajanjaksolla. Lapsen muistikuvat ovat hyvin epätarkkoja ja yksi muisto yhdestä päivästä voi vaikuttaa siltä, että koko talvi oli helvetin kylmä.

Edellä mainittu otsikon mukaista havaintoa muistuttava seikka ei liity ilmastoon vaan ihmisen muistin toimintaan, subjektiivisen kokemuksen epäluotettavuuteen ja säätilan laajaan normaaliin vaihteluun.

Oma subjektiivinen kokemus tukee saatavilla olevia tilastoja
Ei tue. Subjektiivinen kokemuksesi tai minun kokemukseni eivät tue tai kumoa mitään tilastodataa. Sellaista tarkkuutta niillä ei ole. Korkeintaan muistamme, minä vuonna oli kylmä kevät tai pitkäaikainen lumipeite kaupungissa X.

Subjektiivinen kokemus säätilan muutoksesta ei ole todiste ilmaston lämpenemisestä, ilmaston viilenemisestä tai ilmaston pysymisestä entisellään.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Edes nopeimpien lätkämailaskenaarioiden ilmastonmuutos ei ole niin nopea, että se olisi subjektiivisesti havaittavissa kolmen vuosikymmenen tarkastelujaksolla.
Tästä täytyy olla eri mieltä.
Jokainen joskus ulkona käynyt yli 25 vuotias ihminen ei edes tarvitse mitään tilastodataa todetakseen että lämmintä on verrattuna omaan nuoruuteen.
Onko sinulla nyt jotain "parempaa" tilastoa ja faktaa kuin ilmatieteenlaitoksella joka selvästi osoittaa Suomen ilmaston lämmenneen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Tästä täytyy olla eri mieltä.
Jokainen joskus ulkona käynyt yli 25 vuotias ihminen ei edes tarvitse mitään tilastodataa todetakseen että lämmintä on verrattuna omaan nuoruuteen.
Varsinkaan 10 vuoden aikavälillä ei tehdä havaintoja ilmastonmuutoksesta.

Erot yksittäisten vuosien välillä eivät kerro ilmastonmuutoksesta. Vaikkapa kaudella, jolloin ilmasto on ollut viilenemään päin, on voinut käydä niin, että muutamaa viileämpää vuotta seuraa muutama lämpimämpi vuosi, jolloin vaikutema olisi ollut päinvastainen.

Lisäksi subjektiivinen kokemus etenkin omaan nuoruuteen verraten on aina vinoutunut. "Lapsuuden kylmät talvet" saattaa olla yhtä vanha vitsi kuin nykynuorison kelvottomuus. Jo antiikin Kreikassa jokainen sukupolvi ajatteli, että juuri nyt yhden tai kahden vuosikymmenen kuluessa nuorison käytös ja tyyli oli mennyt huonompaan suuntaan. Jos tämä olisi todenmukainen havainto, nuorison tavat olisivat varmaan tähän päivään mennessä rappeutuneet sille tasolle, että synnytyssairaalasta lähdettäisiin sikaosastolla todennäköisin syin taposta.
Onko sinulla nyt jotain "parempaa" tilastoa ja faktaa kuin ilmatieteenlaitoksella joka selvästi osoittaa Suomen ilmaston lämmenneen?
Tämä ei edelleen ole ilmastokeskustelu enkä ole yhtään viestiä tähän ketjuun lähettänyt motiivinani keskustella ilmaston tilasta.

Todettakoon selvyyden vuoksi, että tiedän hyvin ilmaston lämmenneen esimerkiksi 1800-luvulta ja käsitykseni mukaan on hyvin todennäköistä, että vuonna 2100 on lämpimämpää kuin nyt. Riittikö rautalanka?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Todettakoon selvyyden vuoksi, että tiedän hyvin ilmaston lämmenneen esimerkiksi 1800-luvulta ja käsitykseni mukaan on hyvin todennäköistä, että vuonna 2100 on lämpimämpää kuin nyt. Riittikö rautalanka?
[/QUOTE]
Rautalanka?
Sinulla on selvästi aikaa vääntää tätä rautalankaa, anna mennä vaan.
Jotkut ihmiset käyvät töissä, harrastavat, havainnoivat ja elävät.
Tällä foorumilla törmää jatkuvasti sinun "totuuksiin" lähes jokaisissa viestiketjussa kellonajasta riipumatta, kiitos ja näkemiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Rautalanka?
Sinulla on selvästi aikaa vääntää tätä rautalankaa, anna mennä vaan.
Jotkut ihmiset käyvät töissä, harrastavat, havainnoivat ja elävät.
Tällä foorumilla törmää jatkuvasti sinun "totuuksiin" lähes jokaisissa viestiketjussa kellonajasta riipumatta, kiitos ja näkemiin.
Tämä kuulosti jo hieman pakkomielteiseltä. En ole aiemmin huomannut, että jotkut tarkkailevat toisten foorumikäyttäjien aktiivisuutta jopa siinä tarkkuudessa, että on mielenkiintoista, miten joku voi postata lähes kaikkina kellonaikoina. On myös minulle uusi ajatus, että tämän perusteella tehdään luonnearvioita tai veikkauksia foorumin käyttäjän työttömyydestä. Sen sijaan jo aiemmin olen huomannut, että toisten käyttäjien henkilöön käyviin arviointeihin ei ainakaan varsinaisesti kannusteta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Keskustelua muista käyttäjistä
Tämä kuulosti jo hieman pakkomielteiseltä. En ole aiemmin huomannut, että jotkut tarkkailevat toisten foorumikäyttäjien aktiivisuutta jopa siinä tarkkuudessa, että on mielenkiintoista, miten joku voi postata lähes kaikkina kellonaikoina. On myös minulle uusi ajatus, että tämän perusteella tehdään luonnearvioita tai veikkauksia foorumin käyttäjän työttömyydestä. Sen sijaan jo aiemmin olen huomannut, että toisten käyttäjien henkilöön käyviin arviointeihin ei ainakaan varsinaisesti kannusteta.
En ole tehnyt sinusta mitään luonnearviota, kerroin vain oman näkemykseni mitä tulee sinun nimimerkin keskusteluihin/kommentteihin.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Tämä kuulosti jo hieman pakkomielteiseltä. En ole aiemmin huomannut, että jotkut tarkkailevat toisten foorumikäyttäjien aktiivisuutta jopa siinä tarkkuudessa, että on mielenkiintoista, miten joku voi postata lähes kaikkina kellonaikoina. On myös minulle uusi ajatus, että tämän perusteella tehdään luonnearvioita tai veikkauksia foorumin käyttäjän työttömyydestä. Sen sijaan jo aiemmin olen huomannut, että toisten käyttäjien henkilöön käyviin arviointeihin ei ainakaan varsinaisesti kannusteta.
Kai moderointi antaa tästäkin varoituksen? Keskustelua muista käyttäjistä ja ei mitään annettavaa ketjun aiheeseen?
Erikoista kuinka säännöt eivät ole kaikille samat...

Aiheeseen liittyen, en ole aikaisemmin huomannut että keskustelufoorumeilla moderointi voi toimia ns.pärstäkertoimella vaikka naamat eivät ole näkyvissä.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Ihmettelin kun korvat alkaa vinkumaan epäsäännöllisesti. Ei verenpainetta, eikä vaikkua korvissa.
Nyt sitten huomasin korvien alkavan vinkumaan säätilan vaihtuessa (ilmanpaineen muutoset).
Vinkuminen loppuu vähitellen kokonaan ilmanpaineen tasaantuessa.

Kuulostaa ehkä oudolta. Ehkä tuolla on joku kanava ahtautunut.
Mukava että voi ennakoida kelien vaihtumista...

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
161
Ihmettelin kun korvat alkaa vinkumaan epäsäännöllisesti. Ei verenpainetta, eikä vaikkua korvissa.
Nyt sitten huomasin korvien alkavan vinkumaan säätilan vaihtuessa (ilmanpaineen muutoset).
Vinkuminen loppuu vähitellen kokonaan ilmanpaineen tasaantuessa.

Kuulostaa ehkä oudolta. Ehkä tuolla on joku kanava ahtautunut.
Mukava että voi ennakoida kelien vaihtumista...

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
Itse huomaan ilmanpaineen laskemisen johtavan aina päänsärkyyn. Samaa ilmiötä ei kuitenkaan tapahdu lentokoneessa, jossa paine laskee huomattavasti nopeammin.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Itse huomaan ilmanpaineen laskemisen johtavan aina päänsärkyyn. Samaa ilmiötä ei kuitenkaan tapahdu lentokoneessa, jossa paine laskee huomattavasti nopeammin.
Lentokoneessa mulla menee korvat totaalisen lukkoon pitemmäksi aikaa. Sama lasketellessa tai vuoristossa autolla ajaessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Ihmettelin kun korvat alkaa vinkumaan epäsäännöllisesti. Ei verenpainetta, eikä vaikkua korvissa.
Nyt sitten huomasin korvien alkavan vinkumaan säätilan vaihtuessa (ilmanpaineen muutoset).
Vinkuminen loppuu vähitellen kokonaan ilmanpaineen tasaantuessa.

Kuulostaa ehkä oudolta. Ehkä tuolla on joku kanava ahtautunut.
Mukava että voi ennakoida kelien vaihtumista...

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
Juu mullakin vinkuu joskus korva, ja sitten kun aukaisen esim. tuuletusikkunan niin se loppuu. Kai tuossakin on ilmanpaineesta kyse?. Särkee myös päätä joskus ennen ukonilmaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 262
Pitäisiköhän mun käydä ilmottautumassa tyhmät ihmiset ketjussa, koska en tajunnut tuosta Wikipedian artikkelista yhtään mitään.
Mä taisin tajuta kun vähän kävin hokailemaan.

Kun sanot "ole aina", niin sun kurkkusi pitää selvän tauon sanojen välillä ja tavallaan halvautuu hetkeksi niin ettei mitään tapahdu eikä henki kulje. Jos sanot sanat sillä tavalla että annat ilman kulkea sanojen välissä niin se kuulostaa oudolta, ja samoin jos sanot sanat yhteen perään ilman selvää taukoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Mä taisin tajuta kun vähän kävin hokailemaan.

Kun sanot "ole aina", niin sun kurkkusi pitää selvän tauon sanojen välillä ja tavallaan halvautuu hetkeksi niin ettei mitään tapahdu eikä henki kulje. Jos sanot sanat sillä tavalla että annat ilman kulkea sanojen välissä niin se kuulostaa oudolta, ja samoin jos sanot sanat yhteen perään ilman selvää taukoa.
Joo tuota se ilmeisesti tarkoittaa. Englanninkielisessä Wikipediassa oli lueteltu esimerkkinä "sadeaamu", jossa tuo äänne tarkoittaa sitä taukoa niin että sana lausutaan "sade aamu" eikä yhteen putkeen.
 

koelli

Tukijäsen
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Jenkkien erikoisjoukko Delta Force on vapaasti suomennettuna muutosvoima.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Itse huomaan ilmanpaineen laskemisen johtavan aina päänsärkyyn. Samaa ilmiötä ei kuitenkaan tapahdu lentokoneessa, jossa paine laskee huomattavasti nopeammin.
Kerran nuhaisena lentokoneessa oli röörit tukossa ja otsaontelon paine ei päässyt tasaantumaan ja särki hitosti otsaa koko lennon. Loppui heti, laskeutuessa ja ilmanpaineen noustessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 451
Kerran nuhaisena lentokoneessa oli röörit tukossa ja otsaontelon paine ei päässyt tasaantumaan ja särki hitosti otsaa koko lennon. Loppui heti, laskeutuessa ja ilmanpaineen noustessa.
Sama juttu, kerran yksi duunireissu lentokoneella pienessä nuhassa ja olipahan "nautinto"... Muutenkin minulla menee aina korvat lukkoon lentokoneessa enkä sitäkään pidä niin kovin miellyttävänä tunteena mutta sitten tuo pienen nuhan ja paineen vaihtelun yhteisvaikutuksesta tullut päänsärky oli aika perseestä. Vielä kun oli muutenkin vähän väsynyt niin täytyy sanoa että oli aika ikimuistoinen "nythetipaikallaäkkiä" -huoltokeikka.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 442
Viestejä
4 218 673
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom