Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tähän itsekkin haluaisin vastauksen? Nyt käytössä ikean morgedal ja alaselkäkivut ovat joka-aamuinen vaiva. Petaria olen tuohon suunnitellut tai patjan vaihtoa.
Minusta Vatneström on mallina melko napakka. Mulla oli myös alun perin kiinteä mutta vaihdoin sen patjatakuun kautta puolikiinteäksi.
Eilen saapui 160 cm Tempur North Box -sänky 9 cm Cloud Deluxe -patjalla 3 viikon odottamisen jälkeen kotiin kuljetettuna. Kasaus oli helppoa, vaikkakin rajallisessa tilassa isojen pahvilaatikoiden liikuttelu on aina haasteellista. Ensimmäinen yö oli vakuuttava. Odotin, että uni ei tulisi, kun sänky tuntuu niin erilaiselta, mutta tuli ja helposti. Heräsin yöllä vessaan ja ensimmäistä kertaa aikoihin ei kolottanut lonkkaan tai olkapäähän nukkumisen jälkeen. Sama juttu aamulla. Olo on myös ehkä aiempaa paremmin nukkunut, mutta tämä voi olla ihan placeboakin.
Tyynynä Tempurin EasyClean mediumina, peittona Familon Ultra Organic. Tyyny on todella huomaamaton ja sopivan korkuinen. Peitto on lämmin ja muhkea, mutta myös hengittävä. Kesäksi varmaan tulee hommattua ohuemmat peitot, mutta talvikeleille tuo on kyllä erinomainen.
Katsotaan fiilareita sitten vielä myöhemmin, kun uuden sängyn "kuherruskuukausi" on ohi.
Sänkykaupoilla kuljettu myös täällä ahkerasti viime aikoina. Lopulta päädyttiin Tempur Promise Box 180x200 runkosänkyyn 7cm Original sijarilla. Cloud tuntui liian pehmeältä.
Katottiin myös kalliimpaa North Box mallia mutta se on käytännössä sama runko kuin Promise mutta paljon matalampi ja tyyliltään eri.
Halvempi Tempur Flexible runko on sitte jo ihan eri, suomessa valmistettu käytännössä pelkkä sälepohja puurunko.
Meinattiin lyödä aikaisemmin kaupat Carpe Diem Härmanö sängystä mutta koe makaamisien jälkeen päädyttiin kuitenkin tempuriin. Alussa sivuutettiin tempur kokonaan ja katsottiin vain joustinsänky/perus petari settejä eri valmistajilta. Nykyinen 12v vanha joustin jenkkisänky alkaa olemaan melko valmista kauraa joten luulis tempurissa tulevan unet vähän laadukkaammin.
Aika näyttää oliko tempur nyt sitten se oikea valinta. Paljonhan se on positiivista palautettakin saanut.
Taidanpa itsekin käyttää ko. takuuta ja käydä Ikeassa mutkan, kun aikaakin on ensi viikkoon asti vielä. Pakko sitten totutella vain pehmeämpään.
Sängyn vaihto olisi ajankohtainen ja kiikarissa ovat erityisesti täälläkin paljon keskusteluissa olleet Tempur, Svane, Carpe Diem sekä lisäksi Jensen, 180x200 kokoisena ja moottorilla varustettuna.
Nykyinen sänky on neljä vuotta sitten Maskusta ostettu 210x200 Bellus Loft, joka on osoittautunut niin vaimolle kuin minullekin liian kovaksi. Sijauspatja meni vuodessa kuopalle, kuten myös uusi petari jonka saimme takuuna. Olemme kokeilleet erilaisia Jyskin memory sijauspatjoja, mutta mikään yhdistelmä ei ole osoittautunut toimivaksi. Nyt koronahuipun aikana ei ole tullut lähdettyä kauppoja kiertämään, mutta olemme etsineet "luotettavasta" internetin maailmasta, mahdollisimman paljon muiden kokemuksia.
Tällä hetkellä hiuksen hienossa johdossa listallamme on Tempur, joista moni tuntuu pitävän vuosienkin käytön jälkeen. Lukemani kritiikki on yleensä koskenut Tempurin sijauspatjoja, joiden on koettu menettäneen ominaisuuksiaan jopa muutamassa vuodessa.
Kuulisinkin mielelläni kokemuksia 25cm ja 30cm paksuista Tempurin patjoista. Ovatko ne pysyneet teillä hyvinä vai alkavatko nekin menettää ominaisuuksiaan jo muutamassa vuodessa? Ominaisuuksien menettämisellä tarkoitan sitä, että patja menee kuopalle eikä enää tue kunnolla, joka saattaa aiheuttaa erinäisiä selkä- ja hartiakipuja.
Mielenkiinnolla kuulisin myös kokemuksia Svanen, Carpe Diemin ja Jensenin sängyistä. Osa on edellisillä sivuilla näistä jo kertonutkin, oletteko edelleen tyytyväisiä?
Kiitos jo etukäteen vastauksista sekä kiitos myös aiemmin ketjuun kirjoittaneille!
Petarihan nyt muutenkin suositeltavaa vaihtaa muutaman (parin) vuoden välein.Lukemani kritiikki on yleensä koskenut Tempurin sijauspatjoja, joiden on koettu menettäneen ominaisuuksiaan jopa muutamassa vuodessa.
Petarihan nyt muutenkin suositeltavaa vaihtaa muutaman (parin) vuoden välein.
Morgedalit löytyy ja päällä Tyssöu-petari. Vaikea pedata sänkyä ilman petaria ja ilman petaria tuo Morgedal ehkä aavistuksen liian kova meidän makuun.Ostaa Ikean Morgedalin lateksin niin ei tarvi koko petaria. Ja saa puolella hyvän petarin hinnasta koko patjan jos haluaisi vaikka uusia sen x vuoden välein. Simppeliä. Ja jos haluu viedä Ikeaan patjan takas niin uuden saa takuuseen jos jonku syyn keksii ja kehtaa viedä. Eipä oo kyl tarvinu.
Riippunee petarista, en nyt omaa Tempur-petaria ihan parin vuoden välein vaihtaisi. Viimeksi käytin reilu kymmenen vuotta ennen vaihtamista.Petarihan nyt muutenkin suositeltavaa vaihtaa muutaman (parin) vuoden välein.
Carpe Diem Marstrand ollut käytössä lokakuusta lähtien. Molemmilla, sekä vaimollani että minulla on patjoissa medium-kovuus. Olen kokenut sen hyväksi itselleni (176 cm/ 73 kg) ja olen ollut täysin tyytyväinen sänkyyn. Aluksi kesti jonkin aikaa, ennen kuin uusien sänkyjen voimakas "tuoksu" hälveni.Mielenkiinnolla kuulisin myös kokemuksia Svanen, Carpe Diemin ja Jensenin sängyistä. Osa on edellisillä sivuilla näistä jo kertonutkin, oletteko edelleen tyytyväisiä?
Paljonko makso?Carpe Diem Marstrand ollut käytössä lokakuusta lähtien. Molemmilla, sekä vaimollani että minulla on patjoissa medium-kovuus. Olen kokenut sen hyväksi itselleni (176 cm/ 73 kg) ja olen ollut täysin tyytyväinen sänkyyn. Aluksi kesti jonkin aikaa, ennen kuin uusien sänkyjen voimakas "tuoksu" hälveni.
Myös vaimoni on tykästynyt sänkyyn, mutta hänen mielestään patjan jouset tuntuvat jonkin verran kehossa. Itse en ole tällaista huomannut. Vaihdettiin välillä kokeeksi nukkumapuolia, mutta en huomannut mitään erilaista.
Aiempi sänkyni oli moottoriton Jensen . Mielestäni Carpe Diem Marstrand on mukavampi, varsinkin kylkiasennossa nukkuminen tuntuu paremmalta, mutta hyvä oli pitkään palvellut Jensenkin, joka nykyään toimittaa mökkisängyn virkaa.
Paljonko makso?
Viimeksi hankkinut 2019 Recci Memory Foam Topper petauspatjan sänkyyn 61€ hintaan:
160cm X 200cm 6cm korkeus. 100% memory foamista, päällys 60% bambusta. Edelleen käytössä, 10v takuu ja 96päivän+yön ajan saa "testata" vapaasti jos päättääkin ettei pidä tuotteesta.
Tuolla hintaa hyvä tuote, tosin en henkilökohtaisesti odota että ihan 10v tulisi tuota käytettyä (jolloin hinta olisi kohtuullisen edullinen 6.1€/vuosi) vaikka teoriassa miksi ei, koska takuuta on sen 10v...
Pitkille ihmisille vinkki: hankkikaa pidempi peitto, heti.
Itse tuskailin vuosia 200cm peittojen kanssa, kun sen asettelu on yli 190cm pitkälle kohtalaisen tarkkaa. Viileässä nukkuvan ei juuri kannata liikkua, jos ei halua varpaitaan jäädyttää.
Nyt on käytössä 220cm pitkä ja 200cm leveä peitto. Käsittämättömän hienoa kun voi illasta vetää peiton korviin paljastamatta varpaitaan. Suosittelen.
Pussilakanoita on vähän huonosti saatavilla, mutta siksi on tekstiilipuolen ammattilainen siskona.
Olen nukkunut Wonderlandissa toistakymmentä vuotta. Aivan erinomainen sänky, joka säilyi käytännössä uudenveroisena koko tuon ajan. Sitten piti vaihtaa leveämpään ja Wonderlandin kohdalla iski vastaan taloudelliset realiteetit. Päädyimme ikeaan, jossa jouset löystyi jo muutaman hyvuoden käytöllä. Joku päivä kyllä vielä palaan Wonderlandiin - no vielä pääsee onneksi mökillä nauttimaan tuosta Mallia en muista, eikä sitä varmasti ole 20-vuoden jälkeen myynnissäkään, mutta yhdistelmä oli puolikova patja paksulla ja pehmeähköllä petarilla.Loppusuoralle sängyistä selvisi Jensen Diplomat Dream ja listalle uutena ehdokkaana noussut Wonderland W10. Näistä kahdesta pidimme vaimon kanssa molemmat ehkä hieman enemmän Wonderlandista, mutta hintaero edullisempaan Jenseniin, joka sekin oli varsin mainio, oli todella suuri. Molemmat sängyt olivat lyhyen testailun perusteella mukavan pehmeitä, mutta kuitenkin hyvän tuen antavia. Tähän asti olen jostain syystä ajatellut, että hyvän sängyn tulisi olla napakka tai jopa kova ennemmin kuin pehmeä. Omalta kohdaltani asia ei selkeästi olekaan näin, ainakaan aamuisten selkäjumien ja olkapääkipujen perusteella.
niin mikä tekee sängystä hyvän
4kk päästä olisi muuttu uuteen asuntoon ja mietinässä siihen mennessä uusi sänky. Olemme miettinyt ja vähän katsonut jos ostaisi 180x200 jenkkisänkyä niin riittää sitten tilaa.
Minkälaisia sänkyjä saa perusliikkeistä (Ikea, Asko, Masku, Jysk)? Meillä budjettina 1500€ ehkä venytys 2000€ jos löytyy tosi hyvä ja koska hyvin aikaa uuden ostoon, niin mahdollisuus etsi parhaita tarjouksia kesällä. Hinta tosin taitaa rajat premium sängyt pois.
Onko PK-seudulla vielä jotain hyviä sänkyliikkeitä, joissa kannattaa käydä noiden lisäksi, mitkä mainitsit?
Koska ensimmäistä kertaa omilla sänky ostoksilla, niin mikä tekee sängystä hyvän (osin varman mielipide kysymyksiä) ja mitä kannattaa heti välttää? Esimerkiksi jousien määrä / laatu / merkki yms?
Miten esimerkiksi pussijouset vs vaakakanavoitu pohjavaato?
Mulla sama juttu. Lääkityksellä saa sen verran kuntoon että normielämä onnistuu. Lääkkeet jos jättää pois niin ei mene montaa päivää kun rytmi kääntyy olalleen.En tiedä kuuluuko tämä tähänkään ketjuun mutta
Mikähän siinä on kun joka ilta tahtoisi valvoa ehkä tunnin pidempään ja energiaa tuntuu olevan. Tämä aiheuttaa kuitenkin vuorokausirytmin pikku-hiljaa kiertymisen ja sitä on vaikea korjata kun ikää tulee enemmän kuin ~35.
Nytkin täynnä energiaa, kello 02 ja nukkumaan olisi pitänyt mennä jo klo 23 pysyäkseen jossakin normaalissa. Ei onnistu, pakko odottaa edes pientä vihjettä elimistöltä että hieman väsyttäisi.
Aamulla väsyttää sitten kovasti ja myös moneen kertaan päivällä. Ei meinaa pysyä hereillä mutta pakko se on kun ei voi mennä siivouskomeroon tms. nukkumaan.
Kaikilla meillä ei toimi elimistö samalla tavalla. Osa meistä tarvitsee lääkitystä millä oikaista näitä "vikoja" joita meillä toisilla on. Se on vähän sama juttu kun sua yritettäisiin totuttaa yöeläjäksi väkisin etkä saisi käyttää kofeiinia tai muita piristeitä. Samalta meistä yökukkujista tuntuu kun pitää yrittää rytmittää elämää päiväeläjien mukaan.Vai lääkitystä (pahentaa vaan kierrettä) ja tabletin kattomista... Justiinsa. Sillähän se varsinainen syy ratkeaa juu... Suosittelen enempi noita mun kirjoittamia. Kirjan lukukin on vähä niin ja näin kun vaatii tarkkaavaisuutta/keskittymistä. Sitte tietysti Toimi Kankaanniemen vinkki kannattaa myös huomioida, jos piikkimatosta tms. ei tuu tarpeeks oksitosiinia.
Uuden patjan hankkiminen olisi edessä ja pohdiskelen tässä petarin tarkoitusta.
Siis tuo nyt riippuu patjatyypistä varmasti, mutta yleensä esim joustinpatjat olisivat ilman petaria todella epämukavia. Eli petarin tarkoitus on poistaa joustinpatjan pintakovuus. Lateksipatjan kanssa petari ei ollut mitenkään välttämätön.Kiitoksia vastauksesta, ei tosin semmosia syitä ole, ettäkö itse näkisin petarin perustelluksi. Patjaksi meillä tulee 160cm leveä ja jos likaantumista pelkää niin voi käyttää patjansuojusta. Petaamista ajatellen petari on itselle lähinnä riesa kun se ei ikinä pysy oikeassa paikassa ja lakanakin petarin alta aina purkautuu, toisin kuin patjan alta.
Jotenkin tuntuu hölmöltä ostaa kallis patja ja peittää se halvalla hiostavalla petarilla. Eikä sekään vaihtoehto houkuta, että ostaisi kalliin patjan päälle kalliin petarin, kun ei siitä mitään merkittävää hyötyä saa.
Siis tuo nyt riippuu patjatyypistä varmasti, mutta yleensä esim joustinpatjat olisivat ilman petaria todella epämukavia. Eli petarin tarkoitus on poistaa joustinpatjan pintakovuus. Lateksipatjan kanssa petari ei ollut mitenkään välttämätön.