Arkipäiväinen säästäminen eli penninvenytys eli sniiduilu

Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
205
Paras ja rakas ystäväni on tietyllä tapaa lyhytnäköinen penninvenyttäjä suuremmissa hankinnoissa. Pienkerrostalon pihalla tehtiin pientä piharemppaa ja paikalla kävi kaivinkone, mutta salaojaputket jätettiin kaivamatta ja laittamatta, koska näin säästettiin tonni tai kaksi. Tänä keväänä oli taas kellarissa vettä ja rakenteet märkinä.

Hänen vanha hellansa oli myös kaikista halvin malli Gigantista. Ei kestänyt kuin noin viisi vuotta ja nyt tilalle uusi halvin malli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Hänen vanha hellansa oli myös kaikista halvin malli Gigantista. Ei kestänyt kuin noin viisi vuotta ja nyt tilalle uusi halvin malli.
..joka todennäköisesti on kehittyneempi, enemmän ominaisuuksia sekä modernimpi muotoilu kun siinä että olisi ostanut sen kalliimman 5 vuotta sitten.
Tahtoo sanoa sitä että se kalliimpi saattaa kestää toki kauemmin, mutta siihen hintaan saa ostaa kolme modernia ja nykypäivän ominaisuuksilla varustettua hellaa jotka todennäköisesti vievät vähemmän sähköä ja ovat muutenkin paremmilla ominaisuuksilla varustettuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Jos käy joka työpäivä syömässä sen kympin lounaan, niin se tekee jo 200e kuukaudessa. Se on periaatteessa jo ihan hyvin syövän kuukauden ruokabudjetti, jos laittaa eväänsä itse. Itse olen ainakin huomannut, että kun tuo eväät, niin syö fiksummin. Lounasbuffetissa sitä mättää lautasen kukkuralleen ja syö enemmän, kuin on tarvis.
Kympin lounaat on aika kalliita pidemmän päälle, mutta henkilöstöraflassa esim. itsellä se on sen 6,40 eur. Syön monipuolisesti salaattia, yleensä keiton ja vitusti safkaa (saman verran kuin moni syö lounas+päivällinen). Siten tuo on minusta kyllä hyvinkin kustannustehokas, tai ei ainakaan sellainen jossa säästö olisi mielekäs tunkemalla jotain einespaskaa työpaikan mikrouuniin. Toki jos osaa ja jaksaa roudata jotain oikeaa itsetehtyä ruokaa työpaikalle ja lämmittää sitä ja syö kotona kunnon päivällisen perheen kanssa niin se on ihan hyvä vaihtoehto sekin.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
Kympin lounaat on aika kalliita pidemmän päälle, mutta henkilöstöraflassa esim. itsellä se on sen 6,40 eur. Syön monipuolisesti salaattia, yleensä keiton ja vitusti safkaa (saman verran kuin moni syö lounas+päivällinen). Siten tuo on minusta kyllä hyvinkin kustannustehokas, tai ei ainakaan sellainen jossa säästö olisi mielekäs tunkemalla jotain einespaskaa työpaikan mikrouuniin. Toki jos osaa ja jaksaa roudata jotain oikeaa itsetehtyä ruokaa työpaikalle ja lämmittää sitä ja syö kotona kunnon päivällisen perheen kanssa niin se on ihan hyvä vaihtoehto sekin.
Itselläni 3,5€ päivän lounas työpaikalla.:p
tosin ruoka on sitten lämmitettyjä sekunda valmisruokia. toki salaatti kuullu hintaan. halvemmalla pääsen kun käyn itse hakemassa työpaikan sekundamyymälästä jokin 0,5 € 0,7 kg valmisruoan ja lämmitän sen mikrossa. 1 € kahvi(sis leivän ja juotavat) päälle, niin kyllä pääsee halvalla. monesti voi käydä hakemassa sieltä myymälästä myös ilmaiseksi ruokaa. ja kun syö sitä samaa ruokaa kotona niin säästää pitkänpennin. tosin olen jo hieman kyllästynyt samoihin pöperöihin. onneksi on tulossa uusia valmisruokia myyntiin niin saa sentään vähän vaihtelua.:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Itsekkin käyn pari kertaa kuussa lounaalla, mutta yleensä eväät. Varsinkin jossain lounas buffetissa syö helposti aivan liikaa ja maha vaan kasvaa.

Tuossa kyllä helposti säästää aika paljon kun ei käy aina lounasravintolassa.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Kannattaa ostaa kaikki kalliimpi käytettynä. Koskee niin asuntoa, autoa, läppäriä kuin sänkyäkin.

Auto ja asunto nyt on itsestäänselvyyksiä, mutta moni voisi ostaa esim myös läppärin käytettynä. Taitonetin tyyliset firmat myy käytettyjä yritysläppäreitä kohtuuhinnalla. Gigantin halvimman rimpulan hinnalla saat kestävän yritysläppärin johon löytyy varaosiakin tarvittaessa.

Huonekaluja saa facebookin kirppareilta ja torista about ilmaiseksi. Porukat esim sai kympillä ison ehjän ja pätevän tv-tason, joka tosin oli muodista 10v jäljessä. Itselle iso muutaman vuoden vanha jotain 300 maksanut sänky 50€llä. Vanhasta kuluneesta sohvasta luopuessakaan en maksanut mitään. Laitoin faceen ilmoituksen että nopein saa noutaa ja samana iltana oli kantajat paikalla.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 181
^ Patjan tai runkopatjan ostaminen käytettynä on tosin hieman ällöttävä ajatus jotenkin... Eikä pelkästään ajatuksena, vaan mistä sitä tietää mitä luteita sieltä oikeastikin löytyy.

Nyt on ollut loppukesästä hyviä huonekalutarjouksia monessakin firmassa. Ylipäätään uusilla huonekaluilla on isot hintaerot ja voi selvitä halvallakin niistä ostoksista.

Kirppareilla olen havainnut olevan lähinnä naisten rätei ja lumpui, ainakin täällä mitä olen parissa käynyt lähiaikoina... Eivät ole olleet mitään miesten paikkoja. :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
^ Patjan tai runkopatjan ostaminen käytettynä on tosin hieman ällöttävä ajatus jotenkin... Eikä pelkästään ajatuksena, vaan mistä sitä tietää mitä luteita sieltä oikeastikin löytyy.
Käytetyllä patjalla on nukkunut yksi ihminen ennen sinua. Kun menet hotelliin, niin siinä sängyssä on nukkunut tuhansia :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
- Käy suihkussa, paskalla, aja parta, kuntosalilla töissä. Näin säästät omaa aikaa ja rahaa.
- Hanki pitkä puutarhaletku ja päähän pistooli. 50m letkussa riittää kesällä lämmintä vettä peseytymiseen, säästät sähkölaskussa.
kaikki ei ole naapurissa töissä. esim. 5 kilometrin pituinen letku maksaa aika paljon, ei ihan heti maksa itseään takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 023
Ihmiset unohtavat usein sen aivokapasiteetti ja aikakustannuksen joka "säästämisestä" aiheutuu. Usein se on moninkertaisesti suurempi kustannus kuin saavutettu hyöty.

Ajan ja aivokapasiteetin parempi käyttö on tietty kovin yksilöllistä. Jos joku nauttii auton roplaamisesta, niin sittenhän se on tietty pelkkää plussaa, että käyttöautoon etsitään halpoja varaosia romikselta useampia kertoja vuodessa...

--
Usein omaan ammattitaitoon tai sitä tukeviin taitoihin panostetut tunnit ovat oikeasti aika hiton hyvää ajankäyttöä jos katsotaan rahallista palautusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
766
..joka todennäköisesti on kehittyneempi, enemmän ominaisuuksia sekä modernimpi muotoilu kun siinä että olisi ostanut sen kalliimman 5 vuotta sitten.
Tahtoo sanoa sitä että se kalliimpi saattaa kestää toki kauemmin, mutta siihen hintaan saa ostaa kolme modernia ja nykypäivän ominaisuuksilla varustettua hellaa jotka todennäköisesti vievät vähemmän sähköä ja ovat muutenkin paremmilla ominaisuuksilla varustettuja.
Eipä se uusi itsestään tule kotia sekä vanha pois ja sähkömieskään ei ilmaiseksi tule joka kotiin niin kalliimmaksi tuo 5 vuoden välein vaihtaminen tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Itse olen aika köyhistä oloista kotoisin ja ihan näillä mentiin:

- Ruokana puuroa, jauhelihaa, juustoa, reissumiestä ja perunaa
- Sähkösopparien kilpailutus kerran vuoteen
- Vakuutusten kilpailutus kerran vuoteen
- Polttoaineen hintojen seuranta per asema
- Auto on muutaman tonnin perusmetallikasa
- Vaatteet ainoastaan ei merkkivaatteita ja alennuksesta
- Lidl omaa halvimmat muovikassit (taitanut nyt siirtyä paperikasseihin) :joy:
- Vasta kolmannella 40c kuumepäivällä sairaalaan :dead:
- Ostaa käytettynä ja silloinkin vertailee hintoja
- Perheen naishenkilöt laitetaan virkkaamaan villapaitoja ja sukkia = myyntiin & käyttöön
- Lapset tarjotaan naapureiden/sukulaisten käyttöön korvausta varten ajelemaan nurmikoita ja luomaan lumia :btooth:
- Mihinkään maksullisiin harrastuksiin ei rahaa
- Vanhemman lapsen vaatteet ja harrastusvälineet nuoremman käyttöön
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 216
minkä alan ammattilaiset?
Varmaankin elämänhallinnan, järjestelyn tms. uusavuttomien neuvonnan ammattilaiset, miksi ikinä sitä kutsutaankin. Eivätkä täysin väärässä olekaan. Saattaahan tuo auttaa joitakin.

En silti siirtyisi näillä perusteilla pelkästään käteisen käyttöön. Vähän ongelman kiertämistä ja isompien ongelmien hakemista pakkomielteen takia.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
646
Käytetyllä patjalla on nukkunut yksi ihminen ennen sinua. Kun menet hotelliin, niin siinä sängyssä on nukkunut tuhansia :)
Hotellissa nukut sen yhden (tai muutaman) yön. Kotona nukkunet samalla patjalla satoja tahi tuhansia öitä. Itse en ostaisi patjaa käytettynä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 243
Itse olen viime vuoden kesäkuusta lähtien maksanut käytännössä kaiken tuolla Norwegianin kortilla. Koen, että tuosta on ollut myös säästämisen suhteen pientä apua, kun Norskin appilla näkee helposti kulutetun luoton reaaliaikaisesti ja kuun päätteeksi saa aina loppulaskun kulutuksesta. Helppo verrata viime kuun kulutukseen. Ja tiliotteen saa toki excelmuotoisena ulos, jos sellainen kiinnostaisi. Itse en jaksa käyttää aikaani excelien pyörittelyyn, kun appilla näkee kuitenkin aina nykyhetkeen asti realisoituneen kulutuksen.

e. Vieläkin kuulee paljon tätä "käteistä käyttäessä huomaa rahan kulutuksen helpommin", mutta eipä sitä kumulatiivista kulutusta voisi juuri helpommin seurata, kun esim. Norskin kortin applikaation kautta.

Lisäksi tulee säästettyä lennoissa about 100e vuodessa, kun ostoista kertyy noita pisteitä ihan kivasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Kympin lounaat on aika kalliita pidemmän päälle, mutta henkilöstöraflassa esim. itsellä se on sen 6,40 eur. Syön monipuolisesti salaattia, yleensä keiton ja vitusti safkaa (saman verran kuin moni syö lounas+päivällinen). Siten tuo on minusta kyllä hyvinkin kustannustehokas, tai ei ainakaan sellainen jossa säästö olisi mielekäs tunkemalla jotain einespaskaa työpaikan mikrouuniin. Toki jos osaa ja jaksaa roudata jotain oikeaa itsetehtyä ruokaa työpaikalle ja lämmittää sitä ja syö kotona kunnon päivällisen perheen kanssa niin se on ihan hyvä vaihtoehto sekin.
Ei tuo kustannustehokasta ole, jos hinta on moninkertainen eväisiin nähden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Hotellissa nukut sen yhden (tai muutaman) yön. Kotona nukkunet samalla patjalla satoja tahi tuhansia öitä. Itse en ostaisi patjaa käytettynä.
Itse en kanssa ikinä osta käytettynä tekstiileitä. Siitä on säästäminen kaukana kun joudut kustantamaan koko kerrostalon luteen torjunnan tai muun tuholaistorjunnan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
kaikki ei ole naapurissa töissä. esim. 5 kilometrin pituinen letku maksaa aika paljon, ei ihan heti maksa itseään takaisin.
Haha, noi on eri vinkkejä. Tarkoitin, että hanki kotiin pitkä puutarhaletku. Jos vettä on muutenkin pakko käyttää, niin se letku on täynnä. Kesällä se lämpeää ja on melkein kuumaa, ihan ilmaiseksi.

Tästä myös perse tykkää. Aikamoinen hankaus 80-vuotta hinkata paperilla ohutta nahkaa.
Jos vesimaksu kuuluu vuokraan, niin perseen voi pestä pillupuhelimella. Ihan ilmaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Tuo käytettyjen kalusteiden ostaminen on vähän niin ja näin. Halpaa kyllä, mutta mukana voi nykypäivänä tulla kaikenlaisia vaivoja. Luteita oli ollut edellisen kotikaupungin kierrätyskeskuksen tavaroissakin. Tosin se paikka näytti enemmän kaatopaikalta, kuin sellaiselta paikalta josta kukaan ostaa mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Haha, noi on eri vinkkejä. Tarkoitin, että hanki kotiin pitkä puutarhaletku. Jos vettä on muutenkin pakko käyttää, niin se letku on täynnä. Kesällä se lämpeää ja on melkein kuumaa, ihan ilmaiseksi.


Jos vesimaksu kuuluu vuokraan, niin perseen voi pestä pillupuhelimella. Ihan ilmaiseksi.
Ilmaista vettä? Missä noin on?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Lounaan skippaaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Onhan se 200€ joillekin paljon, mutta itse sillä saa aika paljon sosiaalista pääomaa työpaikalla ja samalla aika usein tapaa myös muiden firmojen työntekijöitä, joiden kanssa tulee keskusteltua milloin mistäkin. Toki riippuu palkkatasosta aika paljon, mutta näin keskiluokkaisena heterona valkoisena miehenä tuo 200€ on pieni korvaus hyvästä lounasseurasta. Autoilu on sellainen mistä itse ainakin sniiduilen. Halpa auto, halvat ylläpidot, pieni kulutus. Kuitenkin se 90% ajasta ruostuu pihalla, niin miksi maksaa turhasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Jos vesi kuuluu vuokraan,niin sitä kehoitetaan säästämään mitä ihmeellisimmillä keinoilla.
Täällä on meneillään kilpailu jossa eniten vettä säästänyt vuokratalo voittaa päivän paikallisessa kylpylähotellissa jokaiselle asukkaalle.
Ei tuota voi oikein säästämiseksi kutsua,kun siihen kannustetaan rahan arvoisilla palkinnoilla.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Audiblen vielä jätin kun niitä tulee vielä kuunneltua.
Mene kirjastoon ja sano että sulla on lukihäiriö. Saat tunnukset celiaan mistä voit ladata/kuunnella ilmaiseksi äänikirjat. Toimii parhaiten kun lataa kännykälle tiedostona kirjan ja sitten kuuntelee esim. smart audiobook playerissa.

Itselläni 3,5€ päivän lounas työpaikalla.:p
Täällä 2€ päivä ja todella hyvää kotiruokaa + salaatit + kahvit (koko päivän sillä 2€) + kakut jne. :p
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 714
Jos käy joka työpäivä syömässä sen kympin lounaan, niin se tekee jo 200e kuukaudessa. Se on periaatteessa jo ihan hyvin syövän kuukauden ruokabudjetti, jos laittaa eväänsä itse. Itse olen ainakin huomannut, että kun tuo eväät, niin syö fiksummin. Lounasbuffetissa sitä mättää lautasen kukkuralleen ja syö enemmän, kuin on tarvis.
Kalliitta on teidän lounasruokalat.
Meillä jää itselle lounassetelillä/mobiiliappilla maksettavaa joku 6,5 euroa. Ja tuolla käy ihan oikeassa ravintolassa, eikä missään laitosruokalassa, ja kun keskustassa ollaan niin täällä on paljon vaihtoehtoja.
Toki eväillä voisi vielä halvemmalla päästä, mutta laadusta ja vaihtelusta joutuis tinkimään aika paljon.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Vessapaperia voi säästää kun ajoittaa paskalla käynnin juuri ennen suihkussa käyntiä. Eli ei pyyhi persettä paperilla vaan menee suihkuun ja siellä huuhtelee vedellä samalla kuin peseytyy.
Vielä enemmän säästyy, jos et pyyhi paperilla ollenkaan vaan käytät pideetä ja kuivaat tarkoitukseen pyhitetyllä pyyhkeellä. Tuntuu tommonen perus 6-rullan pakkaus kestävän mulla puoli vuotta tolla reseptillä :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Lounaan skippaaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Onhan se 200€ joillekin paljon, mutta itse sillä saa aika paljon sosiaalista pääomaa työpaikalla ja samalla aika usein tapaa myös muiden firmojen työntekijöitä, joiden kanssa tulee keskusteltua milloin mistäkin. Toki riippuu palkkatasosta aika paljon, mutta näin keskiluokkaisena heterona valkoisena miehenä tuo 200€ on pieni korvaus hyvästä lounasseurasta. Autoilu on sellainen mistä itse ainakin sniiduilen. Halpa auto, halvat ylläpidot, pieni kulutus. Kuitenkin se 90% ajasta ruostuu pihalla, niin miksi maksaa turhasta.
Minä maksaisin tuon 200€ kuussa ettei tarttisi jutella kenenkään kanssa lounasaikaan. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Vielä enemmän säästyy, jos et pyyhi paperilla ollenkaan vaan käytät pideetä ja kuivaat tarkoitukseen pyhitetyllä pyyhkeellä. Tuntuu tommonen perus 6-rullan pakkaus kestävän mulla puoli vuotta tolla reseptillä :think:
Vielä enemmän säästää kun käy töissä paskalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Jos (kun?) on pakko omistaa auto, niin sen huoltamista voi opetella tekemään itse. Säästö on melkoinen, kun tekee ne perusjutut itse, ja ainakin tuossa hommassa pääsee kyllä tuntipalkoille. Jos sattuu olemaan sopivan kaltainen luonne, niin hommasta voi myös nauttia. Auton omistamiseen saa toisenlaisen "hallinnan tunteen", jos sen pystyy omin voimin purkamaan ja korjaamaan ja kokoamaan. Vähän sama juttu kuin tietokoneen kokoamisen kanssa. Samasta asiasta tässä puhutaan.

Sama koskee kodin pieniä remontteja. Eihän sitä mikään raha riitä, jos joka astianpesu- tai pyykinpesukoneen vaihtoon tarvii tilata joku "ammattimies" tekemään se vesiliitäntä koneelle. Melko paljon voi itse tehdä, kun ryhtyy vain, ja lukee edes vähän aiheesta etukäteen.

Väsyneenä ja etenkään nälkäisenä ei kannata lähteä kauppaan.

T -.-
Autosta olen vähän toista mieltä. Itsellä ainakin menee aikaa + hermot aina sen kanssa ruuvailessa. Jos on joku helppo homma kuten ölvien vaihto ja vanha lousku niin teen itse (uudempaan taas haluan sen leiman), mutta jotain jakopääremppaa en edes viitsi meittiä. Toki jos menee harrastuksesta.

Itse kodin remppaaminen on taas hyvinkin kannattavaa. Asutaan muuttotappio paikkakunnalla ja arvo noussut 145k -> 170k 7v aikana. Kaikki hommat tehnyt itse (myös LVIS). Rahaa mennyt joku 7k€ ja jos olisi teettänyt niin varmaan olisi palanut tuo 25k€ mitä arvo noussut. Hyöty realisoituu myös siten, että voi ottaa enempi lainaa kun kämpän arvo nousee ja tuhlata ne uusiin kalliimpiin turhakkeisiin. Kuten 30k€ matkailuautoon josta ei ole mitään muuta kuin kuluja :D.

Ulkona syöminen on sellainen mistä helpolla meiltä saa säästettyä. Monesti kukaan ei jaksa työpäivän jälkeen yhtään mitään tehdä jos ei ole mitään selkeää miettitynä jääkaapissa. Joten sitten haetaan safkat perheelle jostian ja se on aina sen 30-60€. Vähän jos jaksaisi suunnitella niin noiden pois jättämisellä säästäisi hurjan summan kuukaudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Mene kirjastoon ja sano että sulla on lukihäiriö. Saat tunnukset celiaan mistä voit ladata/kuunnella ilmaiseksi äänikirjat. Toimii parhaiten kun lataa kännykälle tiedostona kirjan ja sitten kuuntelee esim. smart audiobook playerissa.



Täällä 2€ päivä ja todella hyvää kotiruokaa + salaatit + kahvit (koko päivän sillä 2€) + kakut jne. :p
Mä en maksais ikinä kotiruuasta kahta euroa.. paitti jos ite tekee.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 219
Ei varmaan tuntipalkoille pääse, mutta jos kovin tykkää syödä leipää niin itse leipomalla voi jonkun euron säästää. Vaalea leipä on aika hinnakasta kaupassa kun vehnäjauhot taas alta 50 senttiä kilo. Itte tulee tehtyä sen takia että tuore leipä on hyvää. Se sitten on toinen asia että kannattaako kenenkään syödä sitä leipää niin paljon että sillä on kustannusvaikutusta...

Ruisleipä syntyy myös tosi helposti kotonakin, mutta ainakin perus Prisman hinnoilla alkaa olla halvimmat valmiit leivät samoissa kilohinnoissa kuin pelkät jauhot - varmaan kunnon säästäjä löytää jostakin halvemmalla. Mutta uunituore ruisleipä on kyllä jotakin niin hyvää =)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Toi 9-10 on aivan normaali hinta. Voisi sanoa että ihmeen halpoja teidän ravintolat :) toki eri asia jos työnantaja tukee, monella ei tue. Veikkaan että toi sun 6,5 euroa on 10 euroa ilman tukea.
Tuo 6,5e on sama kuin lounassetelin verotusarvo, eli samaan päästään niillä seteleillä vaikka lounaan nimellishinta olisikin 9-10e (10,40e maksimi). Ja miksipä työnantaja ei tarjoaisi lounasseteleitä vaihtoehtona, kun se on ilmaista rahaa työntekijälle.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 219
Ja miksipä työnantaja ei tarjoaisi lounasseteleitä vaihtoehtona, kun se on ilmaista rahaa työntekijälle.
Pienessä firmassa noiden byrokratia saattaa aiheuttaa suhteessa liikaa hallinnollista työtä. Varmaan noi korttipohjaiset systeemit on helpottaneet verrattuna niihin oikeisiin lounasseteleihin, mutta olen ymmärtänyt että niissä on silti ihan jonkun verran paperityötä yrityksessä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Toi lounashomma tuntui herättävän eniten keskustelua. Olen täysin samaa mieltä siitä että siihen saa uppoamaan paljon rahaa. Mutta mä tarkoitin sitä että mua naurattaa omalla duunipaikalla suht hyvin tienaavat kaverit jotka aina syö omaa evästä/huonoja eineksiä koska se on halpaa. Tuo ehdottomuus yhdistettynä ok-palkkaan ja toisaalta huonoihin eväisiin on mun mielestä ylenmääräistä säästämistä. Meillä on muistaakseni 9,5€ toi lounaan hinta ja lounari siitä vielä ottaa siivun pois joten siitä taitaa jäädä jotain 6€ maksettavaa itselle (ja lähistön ruokaloita yleisesti kehutaan eli ihan laadukasta ruokaa on).

200€ kuukaudessa lounaisiin on suhteellisen paljon kyllä rahaa ja tuosta olenkin samaa mieltä.

Raha-asiat ja säästäminen on mielenkiintoinen keskustelun aihe koska ihmisillä on niin toisistaan poikkeavia ajatuksia ja käytäntöjä. Mutta se on rikkautta!
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 714
Joo, toki tuo riippuu työpaikasta/työnantajasta. On se eväiden syöminen sillon järkevää jos työnantaja ei tarjoa mitään etuuksia ja ainoa vaihtoehto on se surkea laitosruokala, joka vielä maksaa sen 10 euroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Toi lounashomma tuntui herättävän eniten keskustelua. Olen täysin samaa mieltä siitä että siihen saa uppoamaan paljon rahaa. Mutta mä tarkoitin sitä että mua naurattaa omalla duunipaikalla suht hyvin tienaavat kaverit jotka aina syö omaa evästä/huonoja eineksiä koska se on halpaa. Tuo ehdottomuus yhdistettynä ok-palkkaan ja toisaalta huonoihin eväisiin on mun mielestä ylenmääräistä säästämistä. Meillä on muistaakseni 9,5€ toi lounaan hinta ja lounari siitä vielä ottaa siivun pois joten siitä taitaa jäädä jotain 6€ maksettavaa itselle (ja lähistön ruokaloita yleisesti kehutaan eli ihan laadukasta ruokaa on).

200€ kuukaudessa lounaisiin on suhteellisen paljon kyllä rahaa ja tuosta olenkin samaa mieltä.
Olen kyllä samaa mieltä, sikäli että en itse ehkä ensimmäisenä lähtisi työpaikkaruokailusta säästämään. Ymmärrän kuitenkin myös hyvin jos joku haluaa säästää sen noin 90e/kk johonkin muuhun. Tämä siis oletuksella tuettu työpaikkaruokailu (lounasseteli/sopimuslounas) 6,5e/työpäivä = 130e/kk ja itsetehty ateria 2e/työpäivä = 40e/kk. Ja vaikka tekisi ihan täysipainoisen aterian itse, niin kyllähän tuosta silti säästöä kertyy helposti se 50e/kk, jos lasketaan pelkkiä euroja eikä omaa ajankäyttöä ym. Ja tuo on kokoluokassaan aika paljon merkittävämpi säästö, kuin moni muu täällä esitetty sniiduilutapa.
 
Viimeksi muokattu:

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Itse syön aina omia eväitä. Itse kun tekee niin saa parasta mahdollista laatua, on terveellistä ja maksaa murto-osan jostain ruokalan eineksistä ja mummon jauhomuuseista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Jeps. Itellä on esim. auto oman firman kautta mutta jos joskus jättäisin omat työt pois ja ostaisin henk. koht auton, niin hyvinkin voisin lopettaa ton 200e/kk lounasravintolasyömisen ja pistää saman summan auton varusteisiin.

200e/kk nettosäästö on kyllä iso säästö isollakin palkalla. En ihmettele yhtään jos "isopalkkaiset" työkaverit sen tuolla perustelee. Tolla lyhentää vaikkapa asuntolainaa 10 tonnia enemmän 5 vuodessa korkoineen.

Tässä just 9,5e lounaalta postailen :psmoke:
Jos työnantaja tarjoaa tuetun lounaan (sopimuslounas/lounasseteli) niin ei tosta 200e kuukausisäästöä saa millään. Ilmankin ateriaetua pääsee ehkä siihen 150e/kk säästöön tekemällä omat safkat. Ja jos työantaja ei tarjoa, niin asiaan kannattaa yrittää saada muutos tai vaihtaa työpaikkaa. En nimittäin oikein usko, että tuon lounasedun tarjoaminen luo lisätyötä niin paljoa ettäkö se ei kannattaisi, kun se etu on noin 70e/kk per työntekijä. Siinä saa parempipalkkaisellakin työntekijällä käyttää tunnin kuukaudessa per duunari ja edelleen jäädään plussalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Itse käytän työnantajan puoliksi maksaman lounasedun mielummin vapaa-ajalla raflassa tms. Töissä eväät mitkä 95% ajasta itse tehtyjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
En ole kyllä niin idiootti että vaihtaisin työpaikkaa jonkun lounassetelin takia, hohhoijaa :D
En tainnut ehdottaa sitä ainoana ratkaisuna asiaan? Mutta jos työnantajaa ei kiinnosta tarjota työntekijöilleen 70e/kk lisärahaa ilmaiseksi vedoten liikaan lisäbyrokratiaan, niin ei se kovin hyvää kerro työnantajasta.

EDIT: Eikä se tähteiden ottaminen mukaan töihin poista sitä kustannusta siitä. Olisit voinut vetää ne tähteet seuraavana iltana ja tehdä siten ruokaa puolet harvemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Niin, no se maksaa silti 70e/naama kuukaudessa jonka voi käyttää muuhunkin. Plus byrokratia. Ihan sama miten se perustellaan, jos ei ole niin ei ole. Ihan hellyyttävää että yrität kaitsea muita työpaikan hyvinvoinnin suhteen, mutta olisko ehkä niin että me tiedetään itsekin kun on aika vaihtaa työpaikkaa? :think:
Kukin saa olla ihan niin paskalla työnantajalla kuin tykkää, ei siinä mitään. Et kuitenkaan selvästi ymmärrä miten lounassetelit toimii. Kun työnantaja perii palkasta työntekijältä sen lounassetelin verotusarvon 75% lounassetelin arvosta, työntekijä saa sen 10,40e lounarin 7,8 eurolla, voittaen siitä lounarista 2,6e/ateria. Työnantaja vähentää lounarista itse maksamansa 25% verotuksessa, eikä siitä siten koidu kulua sen byrokratian lisäksi. Kustannus työnantajalle ei todellakaan ole sitä 70e/kk per työntekijä. Jos olisi, niin tuohan olisi järjettömin etuus ikinä antaa työntekijälle.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Mä en maksais ikinä kotiruuasta kahta euroa.. paitti jos ite tekee.
Siis jos töissä saa 2€/päivä syödä hyvää kotiruokaa niin paljon kuin napa vetää niin se on kallista??? Maksaisitko kuitenkin jossain lounasravintolassa samasta ruuasta vaikka 8€?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 179
Viestejä
4 193 989
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom