Arduino -ketju (kysymykset/keskustelu)

Tuommoisia tilasin itselleni:

Myös kaikenlaista tuolta ja sinne meni useampi kymppi, kun ostin tulevaisuuden elektroniikkaprojekteja.
(älä katso, niillä on hienoja tuotteita ja itse sorruin ostamaan useamman)
Ja jos fiksumpaa kehitystä haluat, kun Arduino, niin osta noita:
Niissä on bluetooth, niissä on wifi. Miten sinä välität ne Arduino-tulokset eteenpäin? Näillä on keino valmiina.
Ja tosiaan mikään Arduinolla opittu ei mene hukkaan kun noita ESP32 pystyy ohjelmoimaan myös ArduinoIDE:llä MicroPythonin ja ESPHomen lisäksi, integroituvat myös esim HomeAssistantiin oikein kivasti. Itsellä kävi niin että aiemmin tein kaikkea Atmel AVR:llä (ATTiny/ATMega/...) ja piti vaihtaa johonkin simppelimpään ja meinasin Arduinoja mutta kun tuli sopivasti nuo ESP:t vastaan niin loikkasin niihin.
 
Noniin! Tällä kertaa on rikottu Uno sen verran lahjakkaasti, ettei sinne enää bootloaderikaan mene. Tyhmyyttäni kytkin koekytkentälevylle 12V ulkoisen powerin fettiä varten ja jätin Unon jakamaan yhteisen maatason. Painonappi antoi 12V arduinon ohjauspinniin, se oli siinä... Pitää maanantaina hakea Partcosta noita prossuja ja kokeilla toimiiko itse levy vielä...
 
Tähän pieni lisähavainto. Näyttää siltä että 404 alkaa silloin kun modeemi saa uuden ip:n palveluntarjoajalta.
En kyllä vielä ole keksinyt miten se vaikuttaisi tähän, harvemmin clientin ip:llä on ollut merkitystä ellei ole kokonaan blokattu.

Täytyy varmaan virittää vielä yksi pyyntö jolla haetaan ulkoinen ip ja jos se vaihtuu niin bootataan esp tai koko roska... kuulostaa kyllä vähän purkkaviritykseltä.

Joo-o. Lokien kaivelun jälkeen on tosiaan niin että 404 ilmestyy kun modeemin ulkoip vaihtuu.
Ja toisinaan palautuu 404 -> 200 seuraavassa vaihdossa. Esp on koodattu niin että käynnistää itsensä uudelleen jos wifiyhteys on tarpeeksi kauan poikki (noin 5-6min) ja yleensä ip- vaihdon aikaan lähetysten väli on noin 7 minuuttia joka viittaisi esp boottiin. Outoa kyllä että wifi katkeaisi ulkopi vaihdon vuoksi. Tai sitten tässä on taas jotain mikä pitäisi vaan tietää...
Ip näyttää vaihtuvan suunnilleen kerran vuorokaudessa.

Kotona ei tietenkään voi testata kun siellä kaikki toimii kuten pitääkin ja ip pysyy pääosin samana. Ainoa ero on että modeemi on eri mallia. Jopa liittymä on samanlainen samalta palveluntarjoajalta. Kenttä varmaan tietysti erilainen täällä taajamassa ja toinen huomattavasti kauempana.

No, tilanne on hiukan parempi, kameran kuvat näyttävät nyt lähtevän normaalisti 1min välein paitsi ip vaihdon aikaan väli noin 7 min. Loki ei ole lähtenyt pitkään aikaan eli jotain pitää vielä keksiä.
 
Pakko kysyä eihän kellään täällä pyörisi ylimääräisenä arduinoa ja siihen liittyvää tavaraa? Tällä hetkellä koulussa opiskellaan kyseistä laitetta ja kotiautomaatio yms. ollut aina lähellä sydäntä niin ajattelin, että pakko vihdoin tämäkin laite ostaa kotiinkin ja perehtyä kunnolla. Jotenkin vaan nykyään kun tottunut ostamaan kaiken käytettynä tuntuisi hullulta ostaa uutena kun tietää, että varmasti näitä ihmisillä pyörii nurkissa kun alku innostus on lopahtanut tmv. Ostetaan - Arduino ja tarvikkeita (Kuopio) Tein ketjukin vaikken sitä varsinaisesti ole mainostamassa vaan kysymässä kun luultavasti harrastajat tätä ketjua seuraa.
 
Pakko kysyä eihän kellään täällä pyörisi ylimääräisenä arduinoa ja siihen liittyvää tavaraa? Tällä hetkellä koulussa opiskellaan kyseistä laitetta ja kotiautomaatio yms. ollut aina lähellä sydäntä niin ajattelin, että pakko vihdoin tämäkin laite ostaa kotiinkin ja perehtyä kunnolla. Jotenkin vaan nykyään kun tottunut ostamaan kaiken käytettynä tuntuisi hullulta ostaa uutena kun tietää, että varmasti näitä ihmisillä pyörii nurkissa kun alku innostus on lopahtanut tmv. Ostetaan - Arduino ja tarvikkeita (Kuopio) Tein ketjukin vaikken sitä varsinaisesti ole mainostamassa vaan kysymässä kun luultavasti harrastajat tätä ketjua seuraa.
Noita arduinoita saa kiinasta parilla eurolla.. varmasti kuopiossakin joku kivijalkakin myy niitä hieman kalliimmalla, mutta kuitenkin hintaan et ei paljoa maksa vaivaa alkaa vanhoja ostaa joltain ja postikuluja yms
 
Noita arduinoita saa kiinasta parilla eurolla.. varmasti kuopiossakin joku kivijalkakin myy niitä hieman kalliimmalla, mutta kuitenkin hintaan et ei paljoa maksa vaivaa alkaa vanhoja ostaa joltain ja postikuluja yms

Tilasin itseasiassa sieltä joitain juttuja, mutta jollekin aloituspakkaukselle ja mahdollisesti anturi setille olisi tarvetta. Paikallinen pulju myisi jotain klooni aloituspakkausta 70€ hintaan, mikä ei täysin mahdoton ole, mutta nämä vaan on vähän sellaisia laitteita joita varmasti monet ostelee ja jää sitten nurkkiin niin tekee mieli katsoa jos joltain saisi ylimääräisen setin. Ajattelin kuitenkin ensi viikolla tilaa jos ei löydy. Muuten tilaisin kiinasta, mutta todennäköisesti sen saapumisessa menisi todella pitkään.

EDIT: Onko täällä jollain aliexpressin luotettavista ja hyvistä sekä halvoista myyjistä tietoa? Esim. mikä olisi wörtein anturi setti tai mitä halppis boardeja kannattaisi ostaa jos jotain laitteita meinaa ohjelmoida yksinkertaisiin toimenpiteisiin tyyliin vuotovahdiksi?
 
Tilasin itseasiassa sieltä joitain juttuja, mutta jollekin aloituspakkaukselle ja mahdollisesti anturi setille olisi tarvetta. Paikallinen pulju myisi jotain klooni aloituspakkausta 70€ hintaan, mikä ei täysin mahdoton ole, mutta nämä vaan on vähän sellaisia laitteita joita varmasti monet ostelee ja jää sitten nurkkiin niin tekee mieli katsoa jos joltain saisi ylimääräisen setin. Ajattelin kuitenkin ensi viikolla tilaa jos ei löydy. Muuten tilaisin kiinasta, mutta todennäköisesti sen saapumisessa menisi todella pitkään.

EDIT: Onko täällä jollain aliexpressin luotettavista ja hyvistä sekä halvoista myyjistä tietoa? Esim. mikä olisi wörtein anturi setti tai mitä halppis boardeja kannattaisi ostaa jos jotain laitteita meinaa ohjelmoida yksinkertaisiin toimenpiteisiin tyyliin vuotovahdiksi?

esimerkiksi tuo hinta vajaa 13€ ja toimitusta luvataan 17-24 päivä tammikuulle
Arduino Uno kompatibles Board mit ATmega328 CH34X USB R3 Chipsatz | eBay

auttavalla lontoolla löytyy antureita ja koekytkentälevyjä myös.

Tuo kiinan laatu on ihan ok protoiluhommissa, mutta lopullista tuotetta rakentaessa yritän itse varmistua komponenttien laadusta. Itse en lähtisi osamaan enkä myymään tuollaisia protoilukamoja. Rikkoontuvat helposti kytkentävirheistä ja epäselväksi jää kuka vedätti ketä, muutaman euron takia.
 
Tilasin itseasiassa sieltä joitain juttuja, mutta jollekin aloituspakkaukselle ja mahdollisesti anturi setille olisi tarvetta. Paikallinen pulju myisi jotain klooni aloituspakkausta 70€ hintaan, mikä ei täysin mahdoton ole, mutta nämä vaan on vähän sellaisia laitteita joita varmasti monet ostelee ja jää sitten nurkkiin niin tekee mieli katsoa jos joltain saisi ylimääräisen setin. Ajattelin kuitenkin ensi viikolla tilaa jos ei löydy. Muuten tilaisin kiinasta, mutta todennäköisesti sen saapumisessa menisi todella pitkään.

EDIT: Onko täällä jollain aliexpressin luotettavista ja hyvistä sekä halvoista myyjistä tietoa? Esim. mikä olisi wörtein anturi setti tai mitä halppis boardeja kannattaisi ostaa jos jotain laitteita meinaa ohjelmoida yksinkertaisiin toimenpiteisiin tyyliin vuotovahdiksi?

esimerkiksi tuo hinta vajaa 13€ ja toimitusta luvataan 17-24 päivä tammikuulle
Arduino Uno kompatibles Board mit ATmega328 CH34X USB R3 Chipsatz | eBay

auttavalla lontoolla löytyy antureita ja koekytkentälevyjä myös.

Tuo kiinan laatu on ihan ok protoiluhommissa, mutta lopullista tuotetta rakentaessa yritän itse varmistua komponenttien laadusta. Itse en lähtisi osamaan enkä myymään tuollaisia protoilukamoja. Rikkoontuvat helposti kytkentävirheistä ja epäselväksi jää kuka vedätti ketä, muutaman euron takia.
 
esimerkiksi tuo hinta vajaa 13€ ja toimitusta luvataan 17-24 päivä tammikuulle
Arduino Uno kompatibles Board mit ATmega328 CH34X USB R3 Chipsatz | eBay

auttavalla lontoolla löytyy antureita ja koekytkentälevyjä myös.

Tuo kiinan laatu on ihan ok protoiluhommissa, mutta lopullista tuotetta rakentaessa yritän itse varmistua komponenttien laadusta. Itse en lähtisi osamaan enkä myymään tuollaisia protoilukamoja. Rikkoontuvat helposti kytkentävirheistä ja epäselväksi jää kuka vedätti ketä, muutaman euron takia.

Mikähän olisi paras aloituspakkaus? Jos tilaan pelkän ton boardin ni mulla ei oo muuta kuin se Tuntuu, että niitäkin on miljoona erilaista ja tietysti tekisi mieli ostaa se paras niin ei tarvitsisi montaa.
 
Se riippuu mitä haluat tehdä. Arduinolla on vaikka heidän oma Starter kit. Siinä on perus antureita, moottori, fettejä, servo ja esimerkkikirja. Mielestäni ehkä “paras”, suomen markkinoilla aito tuote oli joku satasen potti.
Arduino Starter Kit, Arduino aloituspakkaus – Verkkokauppa.com

Peklän levyn kanssa tämä sarja (tai mikä tahansa vastaava) on osoittautunut hyödylliseksi:
Ultimate Starter Für UNO R3 Kit Elektronik Projekt Baukasten Für Arduino Lernset | eBay

Ebayn hakuun "Arduino Startter kit", niin löytyy vähän kaikenlaista. Jos jotain extraa haluaa hankkia niin kattava vastuslajitelma (resistor kit) lisää mukavuutta, ettei ainakaan lopulliseen kytkentään tarvitse niitä yhdistellä.

Aidossa unossa kontrollerin saa nostettua levyltä, joten pelkän kontrollerin vaihto on aika paljon edullisempaa kuin ostaa kokonaan uusi levy. Tästä on ollut itselleni hyötyä, enkä muutenkaan käytä lopullisessa kytkennässä koko arduinoa vaan pelkän mikro-ohjaimen.
 
Se riippuu mitä haluat tehdä. Arduinolla on vaikka heidän oma Starter kit. Siinä on perus antureita, moottori, fettejä, servo ja esimerkkikirja. Mielestäni ehkä “paras”, suomen markkinoilla aito tuote oli joku satasen potti.
Arduino Starter Kit, Arduino aloituspakkaus – Verkkokauppa.com

Peklän levyn kanssa tämä sarja (tai mikä tahansa vastaava) on osoittautunut hyödylliseksi:
Ultimate Starter Für UNO R3 Kit Elektronik Projekt Baukasten Für Arduino Lernset | eBay

Ebayn hakuun "Arduino Startter kit", niin löytyy vähän kaikenlaista. Jos jotain extraa haluaa hankkia niin kattava vastuslajitelma (resistor kit) lisää mukavuutta, ettei ainakaan lopulliseen kytkentään tarvitse niitä yhdistellä.

Aidossa unossa kontrollerin saa nostettua levyltä, joten pelkän kontrollerin vaihto on aika paljon edullisempaa kuin ostaa kokonaan uusi levy. Tästä on ollut itselleni hyötyä, enkä muutenkaan käytä lopullisessa kytkennässä koko arduinoa vaan pelkän mikro-ohjaimen.

Taidan tilata ton aidon setin. Sillä juuri kyselin kun tuntuu hullulta maksaa vaikkapa se paikallisen puljun 70€ kloonista kun vastaavia myydään kiinassa paljon halvemmalla ja jos taas noin paljon maksaa niin ennemmin sitten ostaa sen parhaan setin suoraan. Taidan tilata sensori setin vielä erikseen.

Aliexpressistä tilasin nämä:

Tästä on ollut itselleni hyötyä, enkä muutenkaan käytä lopullisessa kytkennässä koko arduinoa vaan pelkän mikro-ohjaimen.

Miten tämä käytännössä onnistuu tai mitä käytät?
 
Taidan tilata ton aidon setin. Sillä juuri kyselin kun tuntuu hullulta maksaa vaikkapa se paikallisen puljun 70€ kloonista kun vastaavia myydään kiinassa paljon halvemmalla ja jos taas noin paljon maksaa niin ennemmin sitten ostaa sen parhaan setin suoraan. Taidan tilata sensori setin vielä erikseen.

Aliexpressistä tilasin nämä:



Miten tämä käytännössä onnistuu tai mitä käytät?


Liitekuvassa on esimerkiksi Arduinon Unolla ohjelmoitu prossu reikälevyllä +16mhz kello ja kerkot. Näyttää enemmän kotikutoselta kuin arduinon lauta, mutta helpompi ohjelmointiympäristö kuin AVR Studio.
Unon klooneissa on toisinaan pintaliitosprossu juotettuna piirilevylle, joten sellaista ei ole yhtä helppo vaihtaa kahdella talttameisselillä nostamalla. Prossu on myös herkkä osa hajoamaan virhekytkennöistä.

Ja kyllä, laitoin “räpellyksestäni” kuvan myös alapuoleta, jotta saa korkeampitasoiset kolvaajat arvostella.
 

Liitteet

  • 1.jpg
    1.jpg
    268,9 KB · Luettu: 103
  • 2.jpg
    2.jpg
    416,7 KB · Luettu: 103
Liitekuvassa on esimerkiksi Arduinon Unolla ohjelmoitu prossu reikälevyllä +16mhz kello ja kerkot. Näyttää enemmän kotikutoselta kuin arduinon lauta, mutta helpompi ohjelmointiympäristö kuin AVR Studio.
Unon klooneissa on toisinaan pintaliitosprossu juotettuna piirilevylle, joten sellaista ei ole yhtä helppo vaihtaa kahdella talttameisselillä nostamalla. Prossu on myös herkkä osa hajoamaan virhekytkennöistä.

Ja kyllä, laitoin “räpellyksestäni” kuvan myös alapuoleta, jotta saa korkeampitasoiset kolvaajat arvostella.

Mä luulin et sul on tiedossa joku halpa ja helppo ratkaisu :rofl: Pakko arvostaa kyl tuota itsetehtyä versiota. Jos joku ketjua seuraava tietää jotain varmasti hyviä ja halpoja valmis ratkaisuja niin mieluusti kuulisin. Käsittääkseni toi WeMos D1 on ihan kehuttu, mutta niistäkin tuntui olevan hirveä määrä eri versiota eikä oikein selviä mitä eroa niillä on. Pitäisi luultavasti joku ostaa tuohon robotti autoon ja samoin erilaisiin antureihin yms. kelpaavat kiinnostaisi.
 
@Team_Slow meinasin jo tuossa aikaisemmin sanoa tuohon esim. lämpömittari juttuun, mutta jätin sanomatta, kun ymmärsin että pitää olla enemmän omaa tekemistä, koulujuttuihin, kuin ”valmista”.

Wemos D1 Alista, ihan sama mistä ja mitä tilaat.. ehkä ratkaiseva on, että millä haluat virran tuoda siihen, olkoot microUSB tai C huonoa ei ole ikinä tullut. Tarvitset kaveriksi 1 vastuksen ja tarvittavan määrän DS18B20 antureita, niin sulla on hyvä ja eritoten halpa lämpömittari.

Antureita voit laittaa sen verran paljon, kuin vaan saat piuhan vedettyä eri paikkoihin.
 
@Team_Slow meinasin jo tuossa aikaisemmin sanoa tuohon esim. lämpömittari juttuun, mutta jätin sanomatta, kun ymmärsin että pitää olla enemmän omaa tekemistä, koulujuttuihin, kuin ”valmista”.

Wemos D1 Alista, ihan sama mistä ja mitä tilaat.. ehkä ratkaiseva on, että millä haluat virran tuoda siihen, olkoot microUSB tai C huonoa ei ole ikinä tullut. Tarvitset kaveriksi 1 vastuksen ja tarvittavan määrän DS18B20 antureita, niin sulla on hyvä ja eritoten halpa lämpömittari.

Antureita voit laittaa sen verran paljon, kuin vaan saat piuhan vedettyä eri paikkoihin.

Aa joo. On siis koulussa tuon käyttöä niin kiinnostuin vapaa-ajallakin kikkailemaan kun vuosia jo tuota miettinyt. Meillä ei taida kouluun olla sen erikoisempaa projektityötä. Hyvä tietää, että noi Wemos erot on noi. Halpojahan nää kaikki kiinasta on, mutta kun ei malttaisi venailla :)
 
Pistät muutamasta paikasta tilaukseen, niin parissa viikossa perillä. Tsäkällä :)

Parissa päivässä, niin vaikka Sintoselta.


 
Liitekuvassa on esimerkiksi Arduinon Unolla ohjelmoitu prossu reikälevyllä +16mhz kello ja kerkot. Näyttää enemmän kotikutoselta kuin arduinon lauta, mutta helpompi ohjelmointiympäristö kuin AVR Studio.
Unon klooneissa on toisinaan pintaliitosprossu juotettuna piirilevylle, joten sellaista ei ole yhtä helppo vaihtaa kahdella talttameisselillä nostamalla. Prossu on myös herkkä osa hajoamaan virhekytkennöistä.

Ja kyllä, laitoin “räpellyksestäni” kuvan myös alapuoleta, jotta saa korkeampitasoiset kolvaajat arvostella.

Pienempiä kortteja voi käyttää suoraankin eikä tarvitse irrotella piirejä
20240113_224756.jpg
Sama alta
20240113_225133.jpg
 
Pienempiä kortteja voi käyttää suoraankin eikä tarvitse irrotella piirejä
20240113_224756.jpg
Sama alta
20240113_225133.jpg
On mielettömän hieno piirilevy! Tilaustyötä vai itse jollain tehty? Tosin punainen johto osui omaan silmään... Itsellä saa olla vaikka kuinka iso ja ruma räpellys, mutta yksikin ylihyppy alapuolen kautta pistäisi koko projektin uusiksi, vaikka siinä ei olisi järjen häivää.
 
On mielettömän hieno piirilevy! Tilaustyötä vai itse jollain tehty? Tosin punainen johto osui omaan silmään... Itsellä saa olla vaikka kuinka iso ja ruma räpellys, mutta yksikin ylihyppy alapuolen kautta pistäisi koko projektin uusiksi, vaikka siinä ei olisi järjen häivää.
Omaa tekoa itse tehdyllä kaivertimella.
Kytkentään jäi kämmi enkä viitsinyt tehdä uutta levyä kun oli helppo korjata noin.
 
Onkohan jotenkin mahdollista tehdä jollain setillä lämpömittari joka ilmottaisi mobiilidatan kautta lämpötilatiedot? Pitäisi siis olla lämpötilan heittelyä kestävä laite ja IP suojattu. Jos mobiilidata on mahdottomuus niin wifi yhteensopiva laitekin ajaisi asiansa. Nyt kun näihin on perehtynyt niin kaikenlaistahan näyttää saavan aikaan, mutta kotelot melkeinpä se hankalin osuus.
 
Itsellänikin alkaa olla jo melkoinen setti kaikenlaisia antureita yms. ja pitäisi saada motivaatiota alkaa tutkimaan asioita ja tekemään jotain.

Löytyy jo kaksi UNO R3 arduino kopiota koteloineen ja tulossa on vielä WiFi versio.

Törmäsin tällaiseen pari päivää sitten.

 
Mulla on Arduino Unossa kiinni IC2 väylää käyttäen 2x16 LCD näyttö ja 3x4 matrix näppämistö ihan suoraan inputteihin. Välissä n.3metriä kaapelia ja näyttö tuntuu pelaavan aina satunnaisen ajan ennenkuin sekoaa.
Näyttöön ilmestyy satunnaisia merkkejä tai sitten jumittaa aivan täysin, virtabootti auttaa ja toimii taas 30min-12h.

Auttaisiko tuohon lisätä vastuksia SDA/SCL ja 5V välille vai olenko ihan hakoteillä? Ilmeisesti väylä sekoaa tuon "pitkän" kaapelin takia.
 
Mulla on Arduino Unossa kiinni IC2 väylää käyttäen 2x16 LCD näyttö ja 3x4 matrix näppämistö ihan suoraan inputteihin. Välissä n.3metriä kaapelia ja näyttö tuntuu pelaavan aina satunnaisen ajan ennenkuin sekoaa.
Näyttöön ilmestyy satunnaisia merkkejä tai sitten jumittaa aivan täysin, virtabootti auttaa ja toimii taas 30min-12h.

Auttaisiko tuohon lisätä vastuksia SDA/SCL ja 5V välille vai olenko ihan hakoteillä? Ilmeisesti väylä sekoaa tuon "pitkän" kaapelin takia.

Vastuksia parempi voisi olla kondensaattori. Riippuen tietysti miten kasattu, mutta itse laittaisin sinne näytön päätyyn. Ite huomannu kans, että toi näyttö sekoaa helposti kun esim. kellon magneetti jää kiinni siihen tai jotain muuta pientä häiriötä vaikka pysyisi muuten kaapelit kiinni.

EDIT: Porukka vois muuten iskee tänne kuvia omista virityksistään. Olisi kiva nähdä mitä ihmiset saanut aikaan.
 
Mulla on Arduino Unossa kiinni IC2 väylää käyttäen 2x16 LCD näyttö ja 3x4 matrix näppämistö ihan suoraan inputteihin. Välissä n.3metriä kaapelia ja näyttö tuntuu pelaavan aina satunnaisen ajan ennenkuin sekoaa.
Näyttöön ilmestyy satunnaisia merkkejä tai sitten jumittaa aivan täysin, virtabootti auttaa ja toimii taas 30min-12h.

Auttaisiko tuohon lisätä vastuksia SDA/SCL ja 5V välille vai olenko ihan hakoteillä? Ilmeisesti väylä sekoaa tuon "pitkän" kaapelin takia.

Vastuksia parempi voisi olla kondensaattori. Riippuen tietysti miten kasattu, mutta itse laittaisin sinne näytön päätyyn. Ite huomannu kans, että toi näyttö sekoaa helposti kun esim. kellon magneetti jää kiinni siihen tai jotain muuta pientä häiriötä vaikka pysyisi muuten kaapelit kiinni.

EDIT: Porukka vois muuten iskee tänne kuvia omista virityksistään. Olisi kiva nähdä mitä ihmiset saanut aikaan.

HUOM: kondensaattori siis näytön syöttöön, ei missään tapauksessa datalinjaan. Tätä kannattaa kokeilla ensin.

Ja kaapelista riippuen sen vaihto voi myös auttaa.
 
HUOM: kondensaattori siis näytön syöttöön, ei missään tapauksessa datalinjaan. Tätä kannattaa kokeilla ensin.

Ja kaapelista riippuen sen vaihto voi myös auttaa.
Tuo 3m kaapeli on aika pitkä I²C-väylälle, eli jos saa vaan väylän nopeutta laskettua mahdollisimman hitaaksi niin se voi auttaa. Muistelisin että esim 100kbps nopeudella väylä sai olla vain noin metrin mittainen.

Ja tosiaan powerikarvoihin voisi konkkaa kokeilla. Ja tietty kaapelin tyypilläkin on väliä, suojaamattomissa kaapeleissa on yleisesti pienempi kapasitanssi joten toimivat pidempiä matkoja jos ei ulkoisia häiriöitä ole liiaksi.
 
EDIT: Porukka vois muuten iskee tänne kuvia omista virityksistään. Olisi kiva nähdä mitä ihmiset saanut aikaan.

Piti oikein kaivella ketjua mikä kaikki lasketaan arduinoksi koska itse en ole tehnyt "virallisella" arduino- kortilla kuin 2 juttua. Muut on jotain muuta.

Tässä jokunen viritys tuon yllä olevan upsin lisäksi:

usb- näppäimistö tallin musiikkisoittimeen (vol +, 1, prev, play/pause, next). Kutistesukan sisällä on beetle 32U4:
k1.png

Näppäimistö, korttina muistaakseni joku teensy:
n1.pngn2.png

Jännitemittari, tuohon päälle tulee 4x16 lcd ja läpinäkyvä kansi. Esp32-S2, mittaa 2 syötön jännitteet ja lähettää niitä eteenpäin. Tämä valvoo kahden akuston tilaa paikassa jossa ei ole valtakunnan verkkoa. Samassa boksissa syötöt kameralle (esp32-cam), modeemille ja sääasemalle.
1705866914037.png

Lämpötilamittari, esp8266 + ds18b20. Tämä jo vähän purettuna kun esp lopetti toiminnan...
1705867307787.png

Paljun kylkeen lämpömittari, esp8266 + 4 1wire väylää ja 3 ohjausta.
Ulkovalojen ohjain, esp8266, ds18b20 ja 2 ohjausta.
 
Mulla on Arduino Unossa kiinni IC2 väylää käyttäen 2x16 LCD näyttö ja 3x4 matrix näppämistö ihan suoraan inputteihin. Välissä n.3metriä kaapelia ja näyttö tuntuu pelaavan aina satunnaisen ajan ennenkuin sekoaa.
Näyttöön ilmestyy satunnaisia merkkejä tai sitten jumittaa aivan täysin, virtabootti auttaa ja toimii taas 30min-12h.

Auttaisiko tuohon lisätä vastuksia SDA/SCL ja 5V välille vai olenko ihan hakoteillä? Ilmeisesti väylä sekoaa tuon "pitkän" kaapelin takia.
Itsellä käytössä koodinpätkä joka resetoi i2c linjan ja käynnistää sen uusiksi jos havaitaan virhe. Tämä siis poistaa tarpeen rebootille.

C:
void i2cBusRecovery()
{

  Serial.println("Error! i2c line reseted");
  pinMode(PIN_WIRE_SDA, OUTPUT);//keeping SDA high during recovery
  digitalWrite(PIN_WIRE_SDA, HIGH);
  pinMode(PIN_WIRE_SCL, OUTPUT);
  for (int i = 0; i < 10; i++) { //9nth cycle acts as NACK
    digitalWrite(PIN_WIRE_SCL, HIGH);
    delayMicroseconds(5);
    digitalWrite(PIN_WIRE_SCL, LOW);
    delayMicroseconds(5);
  }
  //a STOP signal (SDA from low to high while CLK is high)
  digitalWrite(PIN_WIRE_SDA, LOW);
  delayMicroseconds(5);
  digitalWrite(PIN_WIRE_SCL, HIGH);
  delayMicroseconds(2);
  digitalWrite(PIN_WIRE_SDA, HIGH);
  delayMicroseconds(2);
  //bus status is now free
  //return to power up mode
  pinMode(PIN_WIRE_SDA, INPUT);
  pinMode(PIN_WIRE_SCL, INPUT);
  Wire.begin();

}

Ja tuota kutsutaan siis jos i2c linja palauttaa jonku errorin. Itsellä i2c väylässä gyro / kiihtyvyysanturi. Ja jos tuo linja joskus menee jumiin niin haluan, että se nousee takaisin ylös ja toimintaan ilman, että se aiheuttaa laitteen toimintaan suurta ongelmaa.

C:
void readMPUrawvalues() {
  Wire.beginTransmission(MPU);
  Wire.write(0x3B);  // starting with register 0x3B (ACCEL_XOUT_H)
  Wire.endTransmission(false);
  byte error;
  error = Wire.endTransmission(false);
  if (error == 0) {
      Serial.println("Gyro work, and i2c stable");
  }
  else i2cBusRecovery();
  Wire.requestFrom(MPU, 14, true); // request a total of 14 registers
  AcX = Wire.read() << 8 | Wire.read(); // 0x3B (ACCEL_XOUT_H) & 0x3C (ACCEL_XOUT_L)
  AcY = Wire.read() << 8 | Wire.read(); // 0x3D (ACCEL_YOUT_H) & 0x3E (ACCEL_YOUT_L)
  AcZ = Wire.read() << 8 | Wire.read(); // 0x3F (ACCEL_ZOUT_H) & 0x40 (ACCEL_ZOUT_L)
  //Serial.println("Read MPU");
}
 
Nythän näitä olisi ja tänään hain WiFi-version ja osasin näemmä tilata sopivan antennin siihen, kun pieni liitin sujahti ongelmitta piirilevylle :)

arduinot.JPG
 
Onko Blynkille jotain hyvää halvempaa/ilmaista vaihtoehtoa? Aika kallis ja rajoitettu toi Blynk kuluttajakäyttöön.
 
Arduino Uno.
Tarkoitus olisi laittaa Arduino ajoneuvo yms. käyttöön ja jännitesyöttö sille tuon tapaisella halpis DC-DC- muuntimella:
Muuten toimii yo. muuntimella ihan ok, mutta potentiometrien luku ad- muuntimelta seilaa.
Vaikkapa 9V paristolla syötettynä toimii ihan hyvin, eli DC-DC muuntimen lähdössä lienee jotain häikkää.
Mitähän tuolle osaisi tehhä?
 
Arduino Uno.
Tarkoitus olisi laittaa Arduino ajoneuvo yms. käyttöön ja jännitesyöttö sille tuon tapaisella halpis DC-DC- muuntimella:
Muuten toimii yo. muuntimella ihan ok, mutta potentiometrien luku ad- muuntimelta seilaa.
Vaikkapa 9V paristolla syötettynä toimii ihan hyvin, eli DC-DC muuntimen lähdössä lienee jotain häikkää.
Mitähän tuolle osaisi tehhä?
Lisää konkkaa dc-muuntimen perään ensihätään. Diodi ja keloja tarvittaessa lisäksi jos haluaa harrastaa. Arduino vie niin vähän sähköä että itse teksisin lineaariregulaattorilla jännitteenalennuksen. esim 7809 antaisi 9V ulos.
 
Arduino Uno.
Tarkoitus olisi laittaa Arduino ajoneuvo yms. käyttöön ja jännitesyöttö sille tuon tapaisella halpis DC-DC- muuntimella:
Muuten toimii yo. muuntimella ihan ok, mutta potentiometrien luku ad- muuntimelta seilaa.
Vaikkapa 9V paristolla syötettynä toimii ihan hyvin, eli DC-DC muuntimen lähdössä lienee jotain häikkää.
Mitähän tuolle osaisi tehhä?

Autossa kannattaa aina laittaa syötöön heti aluksi diodi ja isohko konkka, helpottaa yleensä. Ja dc-muuntimen lähtöön myös kuten edellä jo ehdotettiin.
 
Ok, kiitos vinkeistä.
Jotain outoa nyt tuli analogiatuloihin vaikka teholähteenä oli labrapoweri. Nyt pitää vetää vähän happea ja mahdollisesti pari kaliaa.
Tarkoitus on PC:n tms. peliohjain potikoilla -> Arduino Uno tai Mega -> RC-servot -> Hydrauliventtiilien karat joiden liike on n.11mm.
 
Ok, kiitos vinkeistä.
Jotain outoa nyt tuli analogiatuloihin vaikka teholähteenä oli labrapoweri. Nyt pitää vetää vähän happea ja mahdollisesti pari kaliaa.
Tarkoitus on PC:n tms. peliohjain potikoilla -> Arduino Uno tai Mega -> RC-servot -> Hydrauliventtiilien karat joiden liike on n.11mm.

Tuossa hommassa kannattaa ehkä laittaa tarkjasti reguloitu oma jännite potikoiden syötölle (ei siis suoraan avr käyttöjännite) ja tuloihin sopivan kokoiset kondensaattorit että saa piikkejä ja heiluntaa pois
 
Kiitos vinkeistä, pitää testata jahka ehdin.
Nyt tuli ylimääräistä, odottamatonta ohjelmaa:(:(
 
Tässä ketjussa aikaisemmin on ollut noita itse jyrsittyjä piirilevyjä, kiinnostaisi kokeilla itsekin raapia levyjä.

Millaisia teriä piirilevyn jyrsintään käytetään? Levyn muotoiluun ja läpi reikiin käy varmasti vähän rouheampikin terä, mutta komponenttien jalkojen paikkoja jyrsittäessä liene saa olla aika kapea terä.
 
Tässä ketjussa aikaisemmin on ollut noita itse jyrsittyjä piirilevyjä, kiinnostaisi kokeilla itsekin raapia levyjä.

Millaisia teriä piirilevyn jyrsintään käytetään? Levyn muotoiluun ja läpi reikiin käy varmasti vähän rouheampikin terä, mutta komponenttien jalkojen paikkoja jyrsittäessä liene saa olla aika kapea terä.
Levystä riippuen 0.1, 0.2 tai 0.3mm 30 asteen kaiverrusterät on toimineet. Loivempikin kulma toimii mutta on tarkempi syvyydestä.
 
Pienellä kaivertimella, työala noin 210x320x80.
Ohjaimena wade 8012 pc ja linuxcnc. PC:n ja loppuraudan välissä mesa 7I92 eth fpga- kortti ja muutama omatekoinen buffer/io- kortti. Askelmoottorit (X&Y 2Nm, Z 0.5Nm) kun en raskinut ostaa servoja. HP5056 ohjaimet.
Arduinoja tässä ei ole niin menee sen puoleen vähän ketjun ohi...

1707922234894.png

1707922743152.png


Tuo kapeampi terä taitaakin olla 20 astetta koska toisen paketissa luki 40... molemmissa 0.1 tasapää.
1707923065828.png


Edit: koska ollaan aiheen foorumilla niin lisäsin vielä kuvan ohjain pc:stä, ei tosin valmiina vielä tässä
1707923318275.png
 
On melkoinen taidonnäyte! Ei kai askelmoottori ole servoa huonompi, takaisinkytkentä vain toteutettu erikseen? Ilmeisesti pöytäkoneen emolevy ja läppärin poweri? Tuo ristisyöttöpöytäkin itse tehty jostain automaatiopalikoista? Kyllähän tuo projekti sopii arduinoketjuun kun sillä levyjäkin on niihin tehty!
 
On melkoinen taidonnäyte! Ei kai askelmoottori ole servoa huonompi, takaisinkytkentä vain toteutettu erikseen? Ilmeisesti pöytäkoneen emolevy ja läppärin poweri? Tuo ristisyöttöpöytäkin itse tehty jostain automaatiopalikoista? Kyllähän tuo projekti sopii arduinoketjuun kun sillä levyjäkin on niihin tehty!

Näissä ei ole takaisinkytkentää, vain asetukset niin että oikeilla työstöarvoilla askeleita ei huku. Paremmuus riippuu pitkälti siitä mitä tarvitsee. Harrastekäytössä pienellä koneella ei ole juurikaan eroa kunhan säädöt on kohdallaan. Isommissa servoilla päästään suurempiin kiihtyvyyksiin ja nopeuksiin kuin askeleilla. Ja yleensä myös tarkkuuteen koska moottorin askel ei rajoita resoluutiota.
Esimerkkinä tässä moottorit normaali 200 askelta/kierros ja ruuvi 2mm nousulla -> 200 askelta = 2mm eli pienin mekaanisesti liikuttava matka on 2/200 = 0.01mm. Sitä pienempää liikettä ei kannata yrittää. Servolla enkooderin tarkkuus voi olla kymmenkertainen tai parempikin jolloin resoluutioon on mahdollista saada muutama desimaali lisää.
Ohjain on vanha mini-itx teollisuus-pc. Powerina picopsu automalli ja sen syöttönä tosiaan läppärin poweri.

Tässä mallissa pöytä pysyy paikallaan ja muut osat liikkuu jolloin ei oikeastaan puhuta ristisyöttöpöydästä.
Varsinaisia automaatiopalikoita tässä itse suunnitellussa ei hirveästi ole, lasketaan niihin varmaan kuulakiskot ja ruuvit, moottorit ja akselikytkimet. Kuulalaakereita on myös aika nippu.
Isommat rungon osat on teetetty kaverikauppana ja loput tehty itse.

Tämä on ollut käytössä 2010 kesästä ja siinä välissä on vaihtunut moottorit, ohjaimet ja pc, mekaniikka on kuitenkin sama paria viilausta lukuunottamatta.
 
Ok, kiitos vinkeistä.
Jotain outoa nyt tuli analogiatuloihin vaikka teholähteenä oli labrapoweri. Nyt pitää vetää vähän happea ja mahdollisesti pari kaliaa.
Tarkoitus on PC:n tms. peliohjain potikoilla -> Arduino Uno tai Mega -> RC-servot -> Hydrauliventtiilien karat joiden liike on n.11mm.
Mitäs tästä on tulossa? Millasia venttiileitä ja mitä ne ohjaa?
 
Näissä ei ole takaisinkytkentää, vain asetukset niin että oikeilla työstöarvoilla askeleita ei huku. Paremmuus riippuu pitkälti siitä mitä tarvitsee. Harrastekäytössä pienellä koneella ei ole juurikaan eroa kunhan säädöt on kohdallaan. Isommissa servoilla päästään suurempiin kiihtyvyyksiin ja nopeuksiin kuin askeleilla. Ja yleensä myös tarkkuuteen koska moottorin askel ei rajoita resoluutiota.
Esimerkkinä tässä moottorit normaali 200 askelta/kierros ja ruuvi 2mm nousulla -> 200 askelta = 2mm eli pienin mekaanisesti liikuttava matka on 2/200 = 0.01mm. Sitä pienempää liikettä ei kannata yrittää. Servolla enkooderin tarkkuus voi olla kymmenkertainen tai parempikin jolloin resoluutioon on mahdollista saada muutama desimaali lisää.
Ohjain on vanha mini-itx teollisuus-pc. Powerina picopsu automalli ja sen syöttönä tosiaan läppärin poweri.

Tässä mallissa pöytä pysyy paikallaan ja muut osat liikkuu jolloin ei oikeastaan puhuta ristisyöttöpöydästä.
Varsinaisia automaatiopalikoita tässä itse suunnitellussa ei hirveästi ole, lasketaan niihin varmaan kuulakiskot ja ruuvit, moottorit ja akselikytkimet. Kuulalaakereita on myös aika nippu.
Isommat rungon osat on teetetty kaverikauppana ja loput tehty itse.

Tämä on ollut käytössä 2010 kesästä ja siinä välissä on vaihtunut moottorit, ohjaimet ja pc, mekaniikka on kuitenkin sama paria viilausta lukuunottamatta.
servoissahna on aina mukana paikkatietokin jollei sitä käytetty ajetaan vaan dc (jossain tapauksessa stepper) moottorilla. kuvasta äkkiä vilastuna onkin vaan steppereitä, toki saatan olla väärässä...
 
Ok, kiitos vinkeistä.
Jotain outoa nyt tuli analogiatuloihin vaikka teholähteenä oli labrapoweri. Nyt pitää vetää vähän happea ja mahdollisesti pari kaliaa.
Tarkoitus on PC:n tms. peliohjain potikoilla -> Arduino Uno tai Mega -> RC-servot -> Hydrauliventtiilien karat joiden liike on n.11mm.
no eikö näihin kannattais hommata ihan aidot Magneettiventtiilit ja jättää noi räpelukset pois ? halvemmaksikin tulis
edit toki jos oikeasti tarvii venttilin aukeamisen säätöä niin sen pitäis si olla strobo.. jolloin jo hinta hiukan nousee
 
servoissahna on aina mukana paikkatietokin jollei sitä käytetty ajetaan vaan dc (jossain tapauksessa stepper) moottorilla. kuvasta äkkiä vilastuna onkin vaan steppereitä, toki saatan olla väärässä...

Jep. Servossa on aina takaisinkytkentä, yleisimmin enkooderilla. Pelkkä dc- ajo ei kelpaa muuhun kuin terän pyöritykseen.
Liikekäyttöjen servot alkaa olla yleisemmin ac kuin dc- malleja nykyään.

Nämä on askelmoottoreita ilman minkäänlaista takaisinkytkentää. Halvempia ja ihan riittäviä tällaiseen koneeseen. Tietysti jos jostain löytyy servot halvalla niin ilman muuta pitää vaihtaa ;)
 
Jep. Servossa on aina takaisinkytkentä, yleisimmin enkooderilla. Pelkkä dc- ajo ei kelpaa muuhun kuin terän pyöritykseen.
Liikekäyttöjen servot alkaa olla yleisemmin ac kuin dc- malleja nykyään.

Nämä on askelmoottoreita ilman minkäänlaista takaisinkytkentää. Halvempia ja ihan riittäviä tällaiseen koneeseen. Tietysti jos jostain löytyy servot halvalla niin ilman muuta pitää vaihtaa ;)
Askelmoottorit toki kelpaavatkin jo tuohon kun kaikki stepit ovat laskettavissa caliproinnin jälkeen, olettaen et mikään ei mene hukkaan, joka tossa kuvan mukasessa tapahdu kuin törmätessä.
 
Ja se törmäys toki saadaan estettyä huolellisella cam suunitelulla kyseiselle 3d kuvalle
Edit haluunvaihtaa estettyä sanaan minimoitua
 
Näissä ei ole takaisinkytkentää, vain asetukset niin että oikeilla työstöarvoilla askeleita ei huku. Paremmuus riippuu pitkälti siitä mitä tarvitsee. Harrastekäytössä pienellä koneella ei ole juurikaan eroa kunhan säädöt on kohdallaan. Isommissa servoilla päästään suurempiin kiihtyvyyksiin ja nopeuksiin kuin askeleilla. Ja yleensä myös tarkkuuteen koska moottorin askel ei rajoita resoluutiota.
Esimerkkinä tässä moottorit normaali 200 askelta/kierros ja ruuvi 2mm nousulla -> 200 askelta = 2mm eli pienin mekaanisesti liikuttava matka on 2/200 = 0.01mm. Sitä pienempää liikettä ei kannata yrittää. Servolla enkooderin tarkkuus voi olla kymmenkertainen tai parempikin jolloin resoluutioon on mahdollista saada muutama desimaali lisää.
Ohjain on vanha mini-itx teollisuus-pc. Powerina picopsu automalli ja sen syöttönä tosiaan läppärin poweri.

Tässä mallissa pöytä pysyy paikallaan ja muut osat liikkuu jolloin ei oikeastaan puhuta ristisyöttöpöydästä.
Varsinaisia automaatiopalikoita tässä itse suunnitellussa ei hirveästi ole, lasketaan niihin varmaan kuulakiskot ja ruuvit, moottorit ja akselikytkimet. Kuulalaakereita on myös aika nippu.
Isommat rungon osat on teetetty kaverikauppana ja loput tehty itse.

Tämä on ollut käytössä 2010 kesästä ja siinä välissä on vaihtunut moottorit, ohjaimet ja pc, mekaniikka on kuitenkin sama paria viilausta lukuunottamatta.
Itse olisin varmaan yrittänyt laittaa jonkun pulssi- tai absoluuttianturin akselin päähän siltä varalta, että siirto ei toteudu jumin tai muun vikatilan takia. Tarkkuus on nähdäkseni hyvinkin riittävä tuolla resoluutiolla. Johdotus, piirilevyt ja muu todella ihailtavaa työtä!
 
Itse olisin varmaan yrittänyt laittaa jonkun pulssi- tai absoluuttianturin akselin päähän siltä varalta, että siirto ei toteudu jumin tai muun vikatilan takia. Tarkkuus on nähdäkseni hyvinkin riittävä tuolla resoluutiolla. Johdotus, piirilevyt ja muu todella ihailtavaa työtä!
Tuo olisi vaatinut sen kokonaisvaltaisen takisenkytkennän sitten. Tai stopin virheeseen.. ko versio on musta oiva ja toimiva. Vaikka servo asiaa kommentoikin
 
Jos ees vanhankansan stepperillä on liikumatillaa ja hihna/ruuvi luotettu niin enää jää törmäysriski tai liian isot rampit ja siirtymät.. jos kaikki konfattu ni niillä menee kyllä.. samoihin 3d printerien valmistajat uskovat. Toki nykyään niillä jo älyllisempiä steppereitä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 506 277
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom