Täällä on ollut 14-tuumainen M1 Pro käytössä nyt neljä päivää. Päädyin ottamaan tuon ihan perusmallin, jossa on 8-ytiminen prossu/14-ytiminen GPU, 16 gigaa muistia ja 512 gigan levy. Alunperin arvoin 14- ja 16-tuumaisen välillä ja speksailin 1-2 teran levyä, muistipäivitystä sekä Max prossuakin, mutta sitä mukaa kun rastitti päivityksiä hintakin alkoi karata aika äkkiä.
Kävin näitä lopulta kivijalassa katsomassa ja sen perusteella aika nopeasti tajusin, että 16-tuumainen on minulle liian iso ja painava. Työkoneena minulla on ollut 2018 15-tuumainen mbp, ja tuo 16-tuumainen on reilusti isompi ja painavampi. Mitat ja painon toki näkee netistä, mutta jos yhtään tuo koko mietityttää suosittelisin koneen käpistelyä kivijalassa ennen ostopäätöksen tekemistä. Työkoneen päivitys on edessä alkuvuonna, ja luultavasti otan siinäkin vaan tämän 14-tuumaisen, jotta sitä on mukavampi roudata kodin ja työpaikan välillä.
Muutaman päivän perusteella ei tästä ole vielä oikein pahaa sanottavaa. Jos jotain pitää keksiä niin painoa voisi olla omaan käyttöön vieläkin vähemmän, ja HDMI-portti ja muistikortinlukija ovat minulle turhat. Magsafeakaan en ole kertaakaan käyttänyt, kun minulla on ulkoinen näyttö USB-C:llä, joka myös lataa 90W teholla (hankittu tuon työkoneen vuoksi). Muistikortinlukijan tilalla olisin itse ottanut mielummin yhden tai kaksi USB-A-porttia. Airi olisi omaan käyttöön riittänyt, jos siinä vaan olisi tuki yli yhdelle ulkoiselle näytölle.
En ole kertaakaan huomannut, että tuulettimet olisivat pitäneet minkäänlaista ääntä, ja kone käy todella viileänä. Sylissä tuo ei omalla käytöllä tunnu lämpenevän yhtään. Käyttö nyt ei ole mitään erityisen raskasta vielä ollut: lähinnä softan asentelua (xcode, homebrew, python-ympäristö paketteineen ja tensorflow-metal), pienen neuroverkon kouluttamista tensorflowlla noin gigan kokoisella datasetillä ja youtuben katselua. Akku vaikuttaisi tällä käytöllä kestävän oikein hyvin.
Näyttölovi ei minua haittaa. Jossain netissä näin linkin tällaiseen softaan, joka muuttaa yläpalkin värin täysin mustaksi ja tavallaan kadottaa näyttöloven kokonaan
TopNotch for macOS