Applen M-piirilliset Macbookit

MacBook Pro m4 max. Vakiosafari ilman mitään laajennuksia

1733258202062.png

Tuoko läppäri mitään oleellista hyötyä kun käyttö on kotona 4k videoeditointia/kuvankäsittelyä/nettiä. Mietinnässä joko 14" tai 16" malli mutta mietin tarviiko tuo kuitenkin ulkoisen näytön joten toinen vaihtoehto esim m4 mini pro 64gb muistilla ja ulkoisella näytöllä, mielipiteitä?

Sen verran näyttöjä tutkinut ettei esim macbook tuuttaa ulos hlg:tä vaan muuttaa sen hdr10 muotoon, en tiedä onko sitten kuinka iso haitta. Joku dronevideo on HLG muodossa. Eli väliin pitäisi laittaa blackmagic UltraStudio 4K Mini mutta sen hinta reilu tonni ja ulostulo vain 60Hz. Sisäinen näyttö kai toistaa myös HLG muodon suoraan Resolvessa.

Tuoko läppäri mitään oleellista hyötyä kun käyttö on kotona 4k videoeditointia/kuvankäsittelyä/nettiä. Mietinnässä joko 14" tai 16" malli mutta mietin tarviiko tuo kuitenkin ulkoisen näytön joten toinen vaihtoehto esim m4 mini pro 64gb muistilla ja ulkoisella näytöllä, mielipiteitä?

Sen verran näyttöjä tutkinut ettei esim macbook tuuttaa ulos hlg:tä vaan muuttaa sen hdr10 muotoon, en tiedä onko sitten kuinka iso haitta. Joku dronevideo on HLG muodossa. Eli väliin pitäisi laittaa blackmagic UltraStudio 4K Mini mutta sen hinta reilu tonni ja ulostulo vain 60Hz. Sisäinen näyttö kai toistaa myös HLG muodon suoraan Resolvessa.
"The built-in display and Apple Pro Display XDR support Dolby Vision, HDR10, and HLG. Dolby Vision and HLG are converted to HDR10 when viewed on other HDR10-compatible external displays."

Voisko sillai tehdä, että MacBook Pro:n näytöllä käyttää HLG-videoita ja sitten ulkoisella näytöllä tekee kaiken muun?

Voisi mutta ilman mäkin näyttöä säästäisi. M4 Mini Pro 14core 20gpu 64gb maksaa Joku 2800e.

MacBook M4 jos haluat 64gb muistia pitää olla parhain Max malli ja hinta n 5k toki lisäksi tulee 40 ydin gpu ja vielä parempi prossa jne. Pro mallin saa vain 48Gb muistilla siihen 3800e hintaan.

Voisi mutta ilman mäkin näyttöä säästäisi. M4 Mini Pro 14core 20gpu 64gb maksaa Joku 2800e.

MacBook M4 jos haluat 64gb muistia pitää olla parhain Max malli ja hinta n 5k toki lisäksi tulee 40 ydin gpu ja vielä parempi prossa jne. Pro mallin saa vain 48Gb muistilla siihen 3800e hintaan.
Jos et tarvitse kannettavaa, etkä sen näyttöä edes apuna niin eihän siitä kannata maksaakaan. Suosittelen toki kokeilemaan ns. perusmallin Pro:n suorituskyvyn ensin käytännössä. Mac OS:n muistinkäsittely on aika hyvällä tasolla…

Ainutkin kannettavan etu kuvan/videonkäsittelyssä menee jos tietää että sitä ei tarvitse mukaan ottaa.

Kuitenkin tuohon touhuun on melkein oltava ulkoinen näyttö niin katselisin suosiolla ”pöytäkonetta”

Voi olla että MacBook Pro:n jälleenmyyntiarvo säilyy korkeampana kuin Mac minin. Jostain netistä luin, että n. 50% myytävistä Maceistä olisi MacBook Pro:ta ja vain 1% Mac miniä ja Mac studiota, eli kysyntää on MacBook Pro:lle paljon enemmän.

Ostin ja ostaisin uudestaan läppärin vain sen vuoksi, että se kulkee mukana. Macbook Air on merkittävästi kevyempi ja helpompi raahattava kuin pro mallit.

Mac Miniin ei saa yhtä tehokasta konfiguraatiota kuin läppäriin(muisti, m4 max). Jos minin tehot loppuvat kesken niin m4 pohjaiset mac studio ja mac pro tulossa alkuvuodesta 2025. Mulle m4 max oli no brainer kun kaikki mahdolliset tehot tarvii resolven neuroverkkoefekteissä, skylumin luminar neo:n neuroverkkoefekteissä, topaz video ja photo ai jne. Isompi muisti jeesaa myös siinä kun tulee leikittyä lokaalisti isojen kielimallien kanssa.

Viimeksi muokattu:
Voi olla että MacBook Pro:n jälleenmyyntiarvo säilyy korkeampana kuin Mac minin. Jostain netistä luin, että n. 50% myytävistä Maceistä olisi MacBook Pro:ta ja vain 1% Mac miniä ja Mac studiota, eli kysyntää on MacBook Pro:lle paljon enemmän.
Tämä johtunee siitä että pöytäkoneita myydään vain alle 5% mäkkien kokonaismyynnistä ellen ihan väärin muista. Lisäksi pöytäkoneiden käyttöikä pidempi ensimmäisellä käyttäjällä eli käytetään loppuun.

Olen itse siirtänyt kaikki pöytäkoneet servuiksi ja mediatoistimiksi yms. Esim M1 mini 8gt/512 ostin 2020 BF tarjouksessa 700Eur ja vaikka M4 haluan tilalle niin siirtyy olkkariin mediaservuksi.

Usein päivittäville mielestäni myös läppäri parempi sillä niillä myös laajempi ostajakunta käytettynäkin.

Yritykset ostaa yleensä uusia koneita työntekijöilleen. Käytetyn läppärin voisi hyvinkin ostaa muutaman vuoden käytön jälkeen esimerkiksi joku opiskelija noin tuhannella eurolla, jonka ei kannata maksaa uuden hintaa. Kannattaa pitää vaan kone hyvässä kunnossa, niin siitä voi saada käytettynäkin hyvän hinnan. Pienemmälle ja kevyemmälle läppärille näkisin olevan enemmän markkinoita käytettynä kuin suurelle ja painavammalle, eli 14" MacBook Pro tai Air kysytyimpiä.

Lähtökohtaisesti kannattaa siis ostaa mieluummin 14" kuin 16" Macbook Pro. Peruskäytössä ovat kuitenkin yhtä nopeita. M4 max saattaa käydä kuumana raskaassa käytössä.

Sanoisin kyllä että se näytön koon arvostaminen voi kannustaa hommaamaan 16" mallin vaikka sinänsä kannettavuus puoltaisi 14" vehjettä. 14" on myös paksu möhkäle.

Itse kirjoitan peruskäytössä (kevyttä skriptailua ja devops/sre engineerausta) 16" MBP:llä ihan vaan koska isommalla näytöllä mahtuu tekemään paremmin töitä silloin kun ei ole siinä ulkoisen näytön kyljessä kiinni.

En lakkaa ihmettelemästä tätä "kannettavuuden" käsitettä ja painoarvoa valinnassa painoon liittyen. Itse ainakin kuljetan läppärini laukussa tai repussa, ja muutaman sadan gramman ero ei ole mielestäni juuri mitään, ei myöskään sylissä pidettäessä, tai konetta huoneesta toiseen käsin siirrettäessä.

Painot:
Macbook Air 13" M2/M3: 1,24 kg
Macbook Air 15" M2/M3: 1,51 kg
Macbook Pro 14" (M4) : 1,55 kg

Sama koskee 2" näyttökoon eroa ulkomitoissa, siirrettäessä ei minulle mitään merkitystä, toki sillä käytössä kuitenkin on merkitystä.

Mulla on työkoneena 14'' m2 max ja kotona perheen koneena 13'' air m2. Kyllä se air on vaan paljon mukavampi käyttää sylikoneena ja kanniskella ympäriinsä.

Veikkaan että se ei ole pelkästään painosta kiinni, vaan myös siitä että se airin runko on paljon ohuempi.

Paperilla nuo Air vs. Pro mitta- ja painoerot tosiaan ei paljoa ole, mutta kyllä ne käytännössä huomaa käsissä kuljetellessa ja sylissä pyöritellessä. Yksilöllistä tietysti, itse on tullut sen verran kermaperseeksi että nuo erot ovat merkittävät. :kahvi:

En lakkaa ihmettelemästä tätä "kannettavuuden" käsitettä ja painoarvoa valinnassa painoon liittyen. Itse ainakin kuljetan läppärini laukussa tai repussa, ja muutaman sadan gramman ero ei ole mielestäni juuri mitään, ei myöskään sylissä pidettäessä, tai konetta huoneesta toiseen käsin siirrettäessä.

Painot:
Macbook Air 13" M2/M3: 1,24 kg
Macbook Air 15" M2/M3: 1,51 kg
Macbook Pro 14" (M4) : 1,55 kg

Sama koskee 2" näyttökoon eroa ulkomitoissa, siirrettäessä ei minulle mitään merkitystä, toki sillä käytössä kuitenkin on merkitystä.
Jos kuljettaisiin konetta edes kerran viikossa toimistolta, en olisi uutta 16” mallia huolinut. Kentällä lyhytaikainenkin käsissä pitäminen on lähes mahdotonta jne, vaikka painaakin vain 2kg.

Siirtymillä laukussa toki se ja sama. Näytön koko, akkukesto, ja tehokkaampi + hiljaisempi jäähdytys painavat omassa vaakakupissa kuitenkin eniten.

Lähtökohtaisesti kannattaa siis ostaa mieluummin 14" kuin 16" Macbook Pro. Peruskäytössä ovat kuitenkin yhtä nopeita. M4 max saattaa käydä kuumana raskaassa käytössä.
En ole saanut macbook pro 14" m4 max:lla koteloa kuumaksi. Puhisemaan se kyllä lähtee täyden kuorman alla. Pisin rasitus tosin "vain" puoli tuntia täysillä tehoilla kun tein davinci resolvella+neuroverkkoefektit videorenderöintiö ja toinen keissi cinebench multicore+gpu testit. Normikäytössä täysin ääneton kun selaa webbiä, youtube, editoi videoita/kuvia, kirjoittelee koodia cursorissa.

Viimeksi muokattu:
En ole saanut macbook pro 14" m4 max:lla koteloa kuumaksi. Puhisemaan se kyllä lähtee täyden kuorman alla. Pisin rasitus tosin "vain" puoli tuntia täysillä tehoilla kun tein davinci resolvella+neuroverkkoefektit videorenderöintiö ja toinen keissi cinebench multicore+gpu testit. Normikäytössä täysin ääneton kun selaa webbiä, youtube, editoi videoita/kuvia, kirjoittelee koodia cursorissa.
Notebookcheckin arvioinnissa MacBook Pro 14 M4 pro kävi rasituksessa 47 asteessa. Oletan että M4 max ei ainakaan tuota pienempiin lämpöihin pääse, kun on vielä tehokkaampi.

"The MacBook Pro 14 with the M4 Max chip is the worst here. It gets very hot. This again clearly highlights the downside of getting a Max chip in a smaller MacBook Pro 14. It can’t be properly cooled."

Viimeksi muokattu:
Notebookcheckin arvioinnissa MacBook Pro 14 M4 pro kävi rasituksessa 47 asteessa. Oletan että M4 max ei ainakaan tuota pienempiin lämpöihin pääse, kun on vielä tehokkaampi.

"The MacBook Pro 14 with the M4 Max chip is the worst here. It gets very hot. This again clearly highlights the downside of getting a Max chip in a smaller MacBook Pro 14. It can’t be properly cooled."

Ei mun macbook m4 pro max ole pohjasta very hot tai sitten ymmärretään tuon merkitys todella eri tavalla. Mulle very hot oli vanhat x86 intel applet jotka suurinpiirtein aiheutti palovammoja jos koski pohjaan. Käyttäjät osti pöytätelineitä että ilma kiertäis ja laitteet silti tulipalloja. Ei lämmöt ole mulle ongelma varsinkin kun ei tuo normikäytössä lämpene. Jos jätän pitkän renderöinnin kera ai efektien ajoon niin kone saa puhista yksikseen pöydällä.

HLST2_AV5

Ei mun macbook m4 pro max ole pohjasta very hot tai sitten ymmärretään tuon merkitys todella eri tavalla. Mulle very hot oli vanhat x86 intel applet jotka suurinpiirtein aiheutti palovammoja jos koski pohjaan. Käyttäjät osti pöytätelineitä että ilma kiertäis ja laitteet silti tulipalloja. Ei lämmöt ole mulle ongelma varsinkin kun ei tuo normikäytössä lämpene. Jos jätän pitkän renderöinnin kera ai efektien ajoon niin kone saa puhista yksikseen pöydällä.

HLST2_AV5
Niin, koneen sisuskalut ovat tuulettimien käynnistyessä siellä 45-50 asteiset, ytimet mutulla 75-85 asteessa.

Tässä kohtaa runko tuntuu sormiin lämpimältä, näytön ja näppäimistön väliseltä alueelta hieman enemmän. Tämä siis kevyessä pidemmässä rasituksessa, esim. muiden perusjuttujen lisäksi Windows 11 virtuaalikoneessa.

Tästä en itse pidä, että kamoja lämmitetään ihan turhaan, kun tuulettimet voisivat pyöriä tyhjäkäynnillä vaikka vielä varsinaista tarvetta ei olekaan. Puhaltimissa on kyllä varaa järjettömän kovaan puhallustehoon, mutta keinotekoisella maksimikuormallakaan eivät mene kuin johonkin alle 80% nopeuksille.

Tämä siis 16” mallin kokemuksena / havaintona, on aika vaikea uskoa että pienempi 14” malli etenkin Max -versiona ei olisi huomattavasti äreämpi lämmittämään runkoaan. Ei sekään varmasti throttlaa edes Max-versiona, mutta ääntää enemmän.

Niin, koneen sisuskalut ovat tuulettimien käynnistyessä siellä 45-50 asteiset, ytimet mutulla 75-85 asteessa.

Tässä kohtaa runko tuntuu sormiin lämpimältä, näytön ja näppäimistön väliseltä alueelta hieman enemmän. Tämä siis kevyessä pidemmässä rasituksessa, esim. muiden perusjuttujen lisäksi Windows 11 virtuaalikoneessa.

Tästä en itse pidä, että kamoja lämmitetään ihan turhaan, kun tuulettimet voisivat pyöriä tyhjäkäynnillä vaikka vielä varsinaista tarvetta ei olekaan. Puhaltimissa on kyllä varaa järjettömän kovaan puhallustehoon, mutta keinotekoisella maksimikuormallakaan eivät mene kuin johonkin alle 80% nopeuksille.

Tämä siis 16” mallin kokemuksena / havaintona, on aika vaikea uskoa että pienempi 14” malli etenkin Max -versiona ei olisi huomattavasti äreämpi lämmittämään runkoaan. Ei sekään varmasti throttlaa edes Max-versiona, mutta ääntää enemmän.
Kuorman alla äänekäs, normikäytössä ainakin mun korviin äänetön. Ei ihmeitä kannata toivoa kuorman alla hiljaisuuden/lämmön suhteen kun kuitenkin kyseessä suhteellisen tehokas vehje ihan pöytäkoneisiinkin verrattuna.

Vastaavantehoiset 16core cpu, mobile 4080 nvidia läppärit windows puolella on niitä very hot ja ihmetellään kun akku ei kestä edes idlessä paitsi jos kytkee dgpu:n kokonaan pois päältä.

Kuorman alla äänekäs, normikäytössä ainakin mun korviin äänetön. Ei ihmeitä kannata toivoa kuorman alla hiljaisuuden/lämmön suhteen kun kuitenkin kyseessä suhteellisen tehokas vehje ihan pöytäkoneisiinkin verrattuna.

Vastaavat läppärit windows puolella on niitä very hot ja ihmetellään kun akku ei kestä edes idlessä paitsi jos kytkee dgpu:n kokonaan pois päältä.
Näin. Ja tosiaan 16” malli on äänetön myös kohtuullisen isonkin kuorman alla, koska puhaltimet ja lämmönvaihtimet ovat myös isommat. Etenkin perus-Pro :).

Näin. Ja tosiaan 16” malli on äänetön myös kohtuullisen isonkin kuorman alla, koska puhaltimet ja lämmönvaihtimet ovat myös isommat. Etenkin perus-Pro :).
16" himotti aika paljon, lähinnä näytön takia. Aika pieni näyttö 14" kun on the go yrittää editoida videoita/kuvia. Ehkä ipad kosketusnäyttönä+kynä auttaa, ehkä ei. Kotona tietty monitoriin kytketty. On tuo 14":kin niin iso&painava, että siinä rajoilla miten jaksaa raahata reissuissa mukana. Jos ei olisi raskaita käyttötarkoituksia missä m4 max:kin tuntuu liian hitaalta niin olisin ostanut air:in.

8k video + ultranr + muut efektit resolvessa ja johan alkaa kestämään loppurenderöinti,...Voipi olla, että tulee editoitua videot läppärillä ja raskaimmat loppurenderöinnit jää windows pöytäkoneelle. Onneksi ei aina tarvi 8k eikä parhaita kohinanpoistoja. Pöytäkone tosin tällä hetkellä hitaampi kuin m4 max kun odottelen nvidian 5090:en julkaisua.

Perhana, varma olin, illalla kun katsoin, että se oli M3 Elisalla tuohon hintaan.
Eipäs ollut kuin M2:nen. Ilmeisesti sen verran väsyneet silmät, että luin sen M2:sen kolmosena. Virhe tässä päässä näppistä.

Ja digiroska 8/256 M3 on sen 949€

Epäilen, että Airin jälleenmyyntiarvo säilyy suhteessa parhaimpana koska se ei ole niin kallis uutena ja käytettynä riski/hinta suhde pysyy vielä järkevänä. Jotain MBP:tä varsinkin järeämpi kokoonpano, kun myyt niin hintapyyntö voikin olla vielä jopa parin tonnin lähellä mutta kone jo yli takuuajan niin riski on ostajalle melkoinen, jos sattuu "sitruuna" tulemaan, joten ostajia ei ole jonoksi asti paitsi niitä tinkaajia jotka yrittää saada Airin hinnalla Pro:n.,
Minin myynti on kyllä yhtä tuskaa käytettynä oman kokemuksen perusteella.

Epäilen, että Airin jälleenmyyntiarvo säilyy suhteessa parhaimpana koska se ei ole niin kallis uutena ja käytettynä riski/hinta suhde pysyy vielä järkevänä. Jotain MBP:tä varsinkin järeämpi kokoonpano, kun myyt niin hintapyyntö voikin olla vielä jopa parin tonnin lähellä mutta kone jo yli takuuajan niin riski on ostajalle melkoinen, jos sattuu "sitruuna" tulemaan, joten ostajia ei ole jonoksi asti paitsi niitä tinkaajia jotka yrittää saada Airin hinnalla Pro:n.,
Minin myynti on kyllä yhtä tuskaa käytettynä oman kokemuksen perusteella.
Kaupat tarjoaa MacBook Pro:ta 5 vuoden takuulla. 3-4 vuoden jälkeen myy, niin siinä reilun tonnin hintaluokassa ainakin pitäisi riittää ostajia. Hyvin harva maksaa kahta tonnia käytetystä koneesta, kun sillä hintaa saa yleensä uudenkin ainakin lähes yhtä tehokkaan.

Tottakai Air suurimmalle osalle se järkevin vaihtoehto. Tuossa viestissäni vertailin kuitenkin vain MacBook Pro:ta ja Mac miniä, joiden välillä joku puntaroi.

Muutkin ovat huomauttaneet tuosta M4 Max -mallin äänekkäästä tuulettimesta

Kaupat tarjoaa MacBook Pro:ta 5 vuoden takuulla. 3-4 vuoden jälkeen myy, niin siinä reilun tonnin hintaluokassa ainakin pitäisi riittää ostajia. Hyvin harva maksaa kahta tonnia käytetystä koneesta, kun sillä hintaa saa yleensä uudenkin ainakin lähes yhtä tehokkaan.
Jotkut kaupat tarjoaa 5 vuoden takuulla, ei kaikki. Itse ostanut omat suoraan Applen omasta verkkokaupasta kuten nykyisen MBP 14" M1 Pro koneeni.

Ajattelin lähinnä tilannetta, kun myydään parin kolmen vuoden ikäistä konetta ja kuten sanoin "Jotain MBP:tä varsinkin järeämpi kokoonpano, kun myyt niin hintapyyntö voikin olla vielä jopa parin tonnin lähellä", koska tuollaisen hinta voi helposti olla uutena 4-5k€ tienoilla niin voi olla, että myyjällä on isompi summa mielessä kuin tonni vielä tuossakin vaiheessa. MBP 14" perusmallista on ihan turha kuvitella 3-4 vuoden ikäisenä edes mitään tonnin hintaa enää saavansa.

Muutkin ovat huomauttaneet tuosta M4 Max -mallin äänekkäästä tuulettimesta
Rajoittuukohan tuo ongelma vain Maxiin vai onko samantapaista myös M4 Pro suorittimen kanssa? Itse olen tosi allerginen tuulettimen äänelle. Tuo nykyinen MBP 14" M1 Pro on kyllä täysin äänetön omassa käytössäni. Kovasti polttelisi tuo uusin malli hankkia vaikka välttämätön se ei olisi.

Rajoittuukohan tuo ongelma vain Maxiin vai onko samantapaista myös M4 Pro suorittimen kanssa? Itse olen tosi allerginen tuulettimen äänelle. Tuo nykyinen MBP 14" M1 Pro on kyllä täysin äänetön omassa käytössäni. Kovasti polttelisi tuo uusin malli hankkia vaikka välttämätön se ei olisi.
M1 Pro ja M4 Pro ovat niin lähellä toisiaan, että et eroa huomaa jos käyttösi pysyy samanlaisena. Jos ei puhallellut nykyinen, ei puhaltele uusikaan.

Tuo gigantin tarjous 999e tuosta M2 MacBook Air:sta, jossa siis 256gb levy. Riittääkö hyvin sekalaiseen käyttöön opiskelujen lisäksi? Miten macin käyttäjät olette itse kokeneet levytilan riittävyyden?

Aika hyvältä tarjoukselta kuulostaa ottaen huomioon tuon 5 vuoden takuun.

Tuo gigantin tarjous 999e tuosta M2 MacBook Air:sta, jossa siis 256gb levy. Riittääkö hyvin sekalaiseen käyttöön opiskelujen lisäksi? Miten macin käyttäjät olette itse kokeneet levytilan riittävyyden?

Aika hyvältä tarjoukselta kuulostaa ottaen huomioon tuon 5 vuoden takuun.
Voi riittää tai olla riittämättä. 256GB on helppo täyttää. Jos tila meinaa loppua niin kouluhommien kannalta tiedostot pilveen, muistitikulle tai usb ssd. Kotikäytössä telakka mikä ottaa nvme ssd:n sisään myös vaihtoehto.

Pieni usb tikku ihan jees jos koko on kriteeri eikä nopeus.
1733829173629.jpeg

Pilvitallennustila on kyllä äärettömän hyvä nykypäivän ratkaisu. Tiedostot ovat tallessa, ja useammalla laitteella käytettävissä, versiohistorian kanssa. OneDrive ja Office toimivat kuin se vanha kunnon junan vessa niin Windowsilla kuin macOS:lla, mobiililaitteista puhumattakaan. Joten uskallan väittää, että esim. opiskeluun 256GB on vallan riittävä paikallisen tallennustilan määrä, niin tänään kuin vielä muutaman vuoden päästä.

Poikkeuksena, mikäli on tarve asentaa isompia softia, tai käsitellä suuria tiedostoja paikallisesti (isot videotiedostot, virtuaalikoneet jne.)

Poikkeuksena, mikäli on tarve asentaa isompia softia, tai käsitellä suuria tiedostoja paikallisesti (isot videotiedostot, virtuaalikoneet jne.)
Itsellä oli reilun vuoden M1 Air työkäytössä ja dockerin base imaget ja erinäiset layerit söivät myös yllättävän nopeasti sen 50-80 gigaa levystä.

Kyllä mulla olisi 15v sitten ollut ihan unelmakone it-alan opiskeluun nykyisen Airin yhdistelmä tehoa ja kompaktiutta.

Jotkut kaupat tarjoaa 5 vuoden takuulla, ei kaikki. Itse ostanut omat suoraan Applen omasta verkkokaupasta kuten nykyisen MBP 14" M1 Pro koneeni.

Ajattelin lähinnä tilannetta, kun myydään parin kolmen vuoden ikäistä konetta ja kuten sanoin "Jotain MBP:tä varsinkin järeämpi kokoonpano, kun myyt niin hintapyyntö voikin olla vielä jopa parin tonnin lähellä", koska tuollaisen hinta voi helposti olla uutena 4-5k€ tienoilla niin voi olla, että myyjällä on isompi summa mielessä kuin tonni vielä tuossakin vaiheessa. MBP 14" perusmallista on ihan turha kuvitella 3-4 vuoden ikäisenä edes mitään tonnin hintaa enää saavansa.
On se tietty kiva saada enemmän rahaa käytetystä kannettavasta, mutta harvalla se on päällimmäisenä mielessä, kun noin 5 000 euron konetta hankkii, eikä kyseessä aina ole omat rahat. En tiedä sitten miten tarkkoja työnantajat noista on, että antavatko esim. eläkoitymislahjaksi läppärin mukaan.

Käytettyjen kannettavien arvoon 3-4 vuoden päästä vaikuttaa paljon se, että miten paljon paremmiksi kannettavien tulevat sukupolvet koetaan. Luulen että kannettavien tehon kasvu ainakin hidastuu, mutta tehontarve ei tule ainakaan vähenemään. Taittuvat näytöt saattavat hyvinkin tulla, jolloin kannettavan voisi taitella pienempään tilaan, mene ja tiedä. Jos Airin saisi taiteltua taskuun, se voisi olla ihan kätevää.

On se tietty kiva saada enemmän rahaa käytetystä kannettavasta, mutta harvalla se on päällimmäisenä mielessä, kun noin 5 000 euron konetta hankkii, eikä kyseessä aina ole omat rahat
Tiedän. Pointtini oli vain se, kun väitettiin, että MBP säilyttäisi jälleenmyyntiarvonsa paremmin ja sille olisi kysyntää enemmän.
En ole samaa mieltä tästä.

Käytettyjen kannettavien arvoon 3-4 vuoden päästä vaikuttaa paljon se, että miten paljon paremmiksi kannettavien tulevat sukupolvet koetaan. Luulen että kannettavien tehon kasvu ainakin hidastuu, mutta tehontarve ei tule ainakaan vähenemään.
Sepä se juuri on, koska nyt käytännössä uudet MBP perusmallit on jopa tehokkaampia kuin M1 Max versiot. Tuon takia en näe, että MBP olisi mitenkään arvonsa säilyttävä ja näiden kanssa on juuri se, että käytännössä saat kilpailla ostajista Airin kanssa ja hintaluokka on suhteessa enemmän niihin.

Sepä se juuri on, koska nyt käytännössä uudet MBP perusmallit on jopa tehokkaampia kuin M1 Max versiot. Tuon takia en näe, että MBP olisi mitenkään arvonsa säilyttävä ja näiden kanssa on juuri se, että käytännössä saat kilpailla ostajista Airin kanssa ja hintaluokka on suhteessa enemmän niihin.
Tehokkuus on monialainen juttu.

64GB muistillinen M1 max hakkaa jossain käytössä 36GB M4Maxin tai vetää ainakin tasoihin, puhumattakaan 16-24GB M4/M4Pro malleista.

Arvo ei kyllä silti varmasti säily, kun ostohinnat ovat olleet niin kovia.

Tiedän. Pointtini oli vain se, kun väitettiin, että MBP säilyttäisi jälleenmyyntiarvonsa paremmin ja sille olisi kysyntää enemmän.
En ole samaa mieltä tästä.

Silti nyt ostettuna tehokäyttöön 2,5 vuotta vanha 16” M1 Pro 1500€ hintaan on huomattavasti parempi valinta kuin M3-prossuinen 15” Air. Näyttö on laadukkaampi jne.

64GB muistillinen M1 max hakkaa jossain käytössä 36GB M4Maxin tai vetää ainakin tasoihin, puhumattakaan 16-24GB M4/M4Pro malleista.
Tätä tarkoitin, kun sanoin ”jopa tehokkaampia”. Riippuu muistimäärästä ja siitä mitä koneella tehdään. Simppeleissä single core tehtävissä uusimmat suorittimet pyyhkii lattiaa aiemmilla.

Perusmalli säilyttänee parhaiten arvonsa.

Silti nyt ostettuna tehokäyttöön 2,5 vuotta vanha 16” M1 Pro 1500€ hintaan on huomattavasti parempi valinta kuin M3-prossuinen 15” Air. Näyttö on laadukkaampi jne.
Myös kaiuttimet on huomattavasti paremmat Pro:ssa. Mutta käytettyjen ostajien silmissä vertailua useimmat tekee uusiin halvimpiin malleihin.

Tuossa juuri tulee esille maxin vahvuus: 64 GB tai jopa 128 GB RAM-muistia. Jos todella tarvii noin paljon muistia, niin siinä tapauksessa tuollaisen ostaa. Tuo on aika spesiaali käyttötapaus. Suurimmalle osalle riittää 16-48 GB. Käytetty kone on lähtökohtaisesti huonompi valinta kuin yhtä tehokas uusi, johon saa takuun. Poikkeuksena ekologian opiskelijat ja ynnä muut, joille kierrätys ja kiertotalous on kaikkein tärkeintä, vaikka moni saa kuitenkin paremman fiiliksen uudesta laitteesta.

edit: Ostaisin MacBook Pro 14 M4 Pro 48 GB RAM, jos tarviin tehokannettavan, muuten tulevan Airin M4 prosessorilla.

Nimenomaa Airissa ei yhtään mitään merkitystä.
Joillekin käyttäjille Thunderbolt-porttien päivityksillä voi olla merkitystä, suorituskykyerolla tuskin.

Nähdäkseni ainoat riskit liittyvät muihin asioihin. Jos esim. jotenkin ihmeessä Applella päätettäisiin lyödä halvimpaan airiin 512GB SSD, niin odottelussa olisi järkeä. Annan mahiksiksi 10-20%… 15” airin tapauksessa, 13”:lle ehkä 5-10%.

Toinen olisi esim. 120Hz näyttö. Mahikset alle 10%.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 339
Jäsenet
74 790
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom