Applen M-piirilliset Macbookit

Mulla oli joku 2012 vm Macbook Air kiero pohjasta niin, että lonkkasi toisesta alareunasta kun sormella painoi. Minusta oli silloinkin tyyppivika. Noh sama ongelma näyttää olevan edelleen M1 Aireissa. Jos googlettaa M1 Air wobble niin löytyy vaikka kuin paljon juttua…

Ilmeisesti Applea ei vaan kiinnosta. Ihmeen vähän arvosteluissa tai missään on tähänkään kiinnitetty huomiota. Löytyy myös juttua että olisi törmätty samaan vikaan myös M2 kohdalla, mutta epäilen että on harvinaisempaa. Omassa 2018 vm Prossa ei myöskään tällaista ongelmaa ole, eikä varmaan juuri näissä tuoreemmissakaan Pro-malleissa, vaikka tosin jotain mainintoja Googlella löytyy niistäkin.

Ihmettelen vaan että Apple ei ole koskaan välittänyt tätä korjata. Minusta syö sen laatufiiliksen kun kone kolisee pöydällä.

Mullakin oli vastaavaa vikaa airissa, kun kone oli repussa ja tuli pyörällä vedettyä kunnon lipat. Mutta koneen sai suoraksi ihan vaan vääntämällä sen takaisin muotoon.
 
Mullakin oli vastaavaa vikaa airissa, kun kone oli repussa ja tuli pyörällä vedettyä kunnon lipat. Mutta koneen sai suoraksi ihan vaan vääntämällä sen takaisin muotoon.
Noi on pakasta vedettäessä tuollaisia. Voi mennä testaamaan kivijalkoihin missä noita on esille. Ei noihin omiin ole toiminut ainakaan taivutus. En sit tiedä minkälaista voimaa pitäisi käyttää.
 
Noi on pakasta vedettäessä tuollaisia. Voi mennä testaamaan kivijalkoihin missä noita on esille. Ei noihin omiin ole toiminut ainakaan taivutus. En sit tiedä minkälaista voimaa pitäisi käyttää.
Ei ne kaikki ole kieroja pakasta otettuna mutta varmaan on yksittäisiä valmiiksi kieroja. Omat 13" Air 2018, 13" Pro 2019, 13" Air 2020 ja uusi 14" Pro kaikki olleet uutena suoria (ja koko ajan, kun omassa käytössä olleet). Nuo demovehkeet on varmasti sellaisella käytöllä, että ovat voineet kieroutua, kun niitä väki käy kääntelemässä ja vääntelemässä. Aireissa on aika taipuisan tuntoinen runko ihan M2 myöten, Pro:t on jäykempiä, tosin uusi 14" tuntuu selvästi taipuisammalle kuin vanha 13" Pro runko joka oli täysin jäykkä pötkö.
 
Ei ne kaikki ole kieroja pakasta otettuna mutta varmaan on yksittäisiä valmiiksi kieroja. Omat 13" Air 2018, 13" Pro 2019, 13" Air 2020 ja uusi 14" Pro kaikki olleet uutena suoria (ja koko ajan, kun omassa käytössä olleet). Nuo demovehkeet on varmasti sellaisella käytöllä, kun niitä väki käy kääntelemässä ja vääntelemässä mahdollisesti kieroutuineita. Aireissa on aika taipuisan tuntoinen runko ihan M2 myöten, Pro:t on jäykempiä, tosin uusi 14" tuntuu selvästi taipuisammalle kuin vanha 13" Pro runko joka oli täysin jäykkä pötkö.
No mä epäilen että suurin osa niistä pakasta vedetyistä M1 Aireista kolisee toiselta laidalta jos kämmenellä painat. En ole itse tainnut yhteenkään suoraan tuon runkomallin Airiin missään törmätä.
 
No mä epäilen että suurin osa niistä pakasta vedetyistä M1 Aireista kolisee toiselta laidalta jos kämmenellä painat. En ole itse tainnut yhteenkään suoraan tuon runkomallin Airiin missään törmätä.
Ei ole olleet omat tuollaisia (edes Air M1), ja käyn ne kaikki kyllä läpi suurennuslasin ja vatupassin kanssa (olen ns. pilkunnussija). :)
Itse laittaisin bumerangina takaisin ja uutta tilalle, jos paketista otettuna keikkuu suoralla alustalla.
Tosin omasta kokemuksesta pakko todeta, että jotain pikkuvirheitä näistä tahtoo aina löytyä jonkinlaisen naarmun tai kolhun suhteen, että omaan silmään täysin 100% yksilöä harvemmin tulee kohdalle (mutta kierorunkoista en kyllä ota).
 
Oma airi juoksi ekat puoli vuotta postissa huoltoon ja sieltä pois kun aina joku kulma levitoi ja keikkui kunnes puolet paneeleista oli vaihdettu ainakin kerran. Toi runko on kyllä muutenkin niin pehmeetä tavaraa että jos sitä ei jätä kotiin pöydälle kauas kaikesta niin tulee keräämään kaikki lommot mitä matkalla repulle sattuu ihan sama paljon pehmustat.
 
Toi runko on kyllä muutenkin niin pehmeetä tavaraa että jos sitä ei jätä kotiin pöydälle kauas kaikesta niin tulee keräämään kaikki lommot mitä matkalla repulle sattuu ihan sama paljon pehmustat.
Joo, ei tulisi itselläni mieleenkään näitä paljon kodin ulkopuolelle kuskata muuta kuin jossain kovakuorisessa kuljetuslaukussa. Laitat pehmoiseen laukkuun jossa jokin painaa sitä niin saattaa näppis koskea paneeliin ja jättää jälkiä, rako on pieni näppiksen ja paneelin välillä.
 
Joo, ei tulisi itselläni mieleenkään näitä paljon kodin ulkopuolelle kuskata muuta kuin jossain kovakuorisessa kuljetuslaukussa. Laitat pehmoiseen laukkuun jossa jokin painaa sitä niin saattaa näppis koskea paneeliin ja jättää jälkiä, rako on pieni näppiksen ja paneelin välillä.
Joo, tein itse sen virheen että oletin tuon kestävän elämää pehmustetussa repussa lipastolle ja kirjastoon samaan tapaan vanhan thinkpadin kanssa, lommomagneetti todellisuus yllätti.
 
Itse kuskasin yliopistolla Airia aikoinaan, hyvin kesti, oli vaan jo paketista vedettäessä kiero pohjasta… Mut ei se sen kummemmaksi muuttunut.
 
Joo, tein itse sen virheen että oletin tuon kestävän elämää pehmustetussa repussa lipastolle ja kirjastoon samaan tapaan vanhan thinkpadin kanssa, lommomagneetti todellisuus yllätti.
En kyllä itse yrittäisi näitä käyttää kentällä yhtään samaan tapaan kuin Thinkpadiä. Omat Macbookit olleet etupäässä kotona sisällä käytössä. Nykyinen 14" Pro on enimmäkseen pöytäkoneena (clamshell-moodissa) ulkoisessa monitorissa kiinni, kun tuo akun hallinta on nykyisin jo sen verran fiksu, että kestää roikottaa laturissa koko ajan. Olen tainnut pari kertaa sitä käyttää sohvalla kone sylissä, siinä tuon koneen kannettavana käyttö itselläni ollut.
 
En kyllä itse yrittäisi näitä käyttää kentällä yhtään samaan tapaan kuin Thinkpadiä. Omat Macbookit olleet etupäässä kotona sisällä käytössä. Nykyinen 14" Pro on enimmäkseen pöytäkoneena (clamshell-moodissa) ulkoisessa monitorissa kiinni, kun tuo akun hallinta on nykyisin jo sen verran fiksu, että kestää roikottaa laturissa koko ajan. Olen tainnut pari kertaa sitä käyttää sohvalla kone sylissä, siinä tuon koneen kannettavana käyttö itselläni ollut.
Joo, jälkiviisas kun osaisi olla etukäteen niin välttyisi monelta mokalta. Katsoin vaan kehuttujen näppisten läppäreitä ja airin sai uusista halvimmalla korvaamaan akun puolesta loppunajetun haswell thinkpadin karsimatta hirveästi ominaisuuksista eikä tullut ajatelutua että läppäri=/=läppäri vaikka merkki vaihtusikin kun aikaisemmat kokemukset omenoista on ipadistä.

Onko noissa pro malleissa ollut samaa runko soikea jo tehtaalta taipumusta kuin aireissa?
 
En kyllä itse yrittäisi näitä käyttää kentällä yhtään samaan tapaan kuin Thinkpadiä. Omat Macbookit olleet etupäässä kotona sisällä käytössä. Nykyinen 14" Pro on enimmäkseen pöytäkoneena (clamshell-moodissa) ulkoisessa monitorissa kiinni, kun tuo akun hallinta on nykyisin jo sen verran fiksu, että kestää roikottaa laturissa koko ajan. Olen tainnut pari kertaa sitä käyttää sohvalla kone sylissä, siinä tuon koneen kannettavana käyttö itselläni ollut.

Itse tullut macceja roudattua aina aika huolettomasti 10 vuotta töissä ja monta vuotta ennen sitä opiskellessa, eikä ole mitään issueita niiden kierouden kanssa tullut ja sama toistaiseksi nykyisen M1 Airin kanssa. En tiedä sitten mitä kentällä käyttäminen tarkoittaa tarkalleen ottaen, mutta ihan normaalisti perus pehmeässä repussa kulkenut omassa taskussaan.
 
Joo, jälkiviisas kun osaisi olla etukäteen niin välttyisi monelta mokalta. Katsoin vaan kehuttujen näppisten läppäreitä ja airin sai uusista halvimmalla korvaamaan akun puolesta loppunajetun haswell thinkpadin karsimatta hirveästi ominaisuuksista eikä tullut ajatelutua että läppäri=/=läppäri vaikka merkki vaihtusikin kun aikaisemmat kokemukset omenoista on ipadistä.

Onko noissa pro malleissa ollut samaa runko soikea jo tehtaalta taipumusta kuin aireissa?
Oma 2018 Pro on ainakin suora. Enkä ole kivijaloissakaan huomannut epätasapainoa. Googlella löytyy yksittäistapauksista juttua. Tosin samoin löytyy myös Lenovon läppäreistä.
 
...kun tuo akun hallinta on nykyisin jo sen verran fiksu, että kestää roikottaa laturissa koko ajan.

Eikö se laturissa roikottaminen 100% käyttöajasta ole kuitenkin aina se akulle paras vaihtoehto, kun virta kulkee virtalähteestä suoraan käyttöön kulkematta akun kautta?
 
Jos uuden koneen runko on jotenkin vino, on se varmasti vika eikä ominaisuus. Ihan sama mikä merkki kyseessä. Viallisen koneen saa myös varmasti vaihdettua virheettömään. Itse ainakin tekisin näin.
 
Jos uuden koneen runko on jotenkin vino, on se varmasti vika eikä ominaisuus. Ihan sama mikä merkki kyseessä. Viallisen koneen saa myös varmasti vaihdettua virheettömään. Itse ainakin tekisin näin.
Ainakin Redditin juttujen perusteella joku oli vaihtanut esim. 4 kertaa ja aina tullut kiero. Itse olen avannut kaksi saman rungon Airia noin 10 vuoden sisällä ja molempien runko kiero… Tai en tiedä onko tuo oikea termi, itse en ole huomannut näissä kansi kiinni tätä ”wobblea”, mutta kansi auki tuo ilmiö tuntuu.



En myöskään tiedä olenko yhdessäkään kivijalassa törmännyt Airiin missä tätä ”wobblea” ei olisi.
 
On onpas melkoista… Itsellä ei vielä airia ole ollut, mutta kaksi pro:ta on ja ei ollut mitään tommoista. Itse varmaan ajautuisin lopulta johonkin laitoshoitoon jos kone liikkuisin kuten videossa.
 
Yli 15 vuotta ollut mäkkejä työkoneena enkä ole moista nähnyt. Vissiin hyvä etten ole aireja harrastanut :)
 
Noi on pakasta vedettäessä tuollaisia. Voi mennä testaamaan kivijalkoihin missä noita on esille. Ei noihin omiin ole toiminut ainakaan taivutus. En sit tiedä minkälaista voimaa pitäisi käyttää.
Kokeilin nyt vielä kerran ensin käsin ei vaikutusta ja lopulta jämäkkää pöytätasoa vasten niin, että "kiero" reuna hieman pöydän laidan yli ja sit kovaa voimaa alaspäin ja kas oikeni ja wobblaus loppui siihen. Nähtävästi siitä kätevä kone, että voi tarvittaessa muovailla :rofl:
 
Eikö se laturissa roikottaminen 100% käyttöajasta ole kuitenkin aina se akulle paras vaihtoehto, kun virta kulkee virtalähteestä suoraan käyttöön kulkematta akun kautta?
Ei ole, jos akku tuolloin säilyy koko ajan 100% ladattuna (tai seilaa jotain 95%-100% väliä, kuten oli joskus aiemmin Maceissä ja akut tykkäsi turvota toisinaan). Nyt osaavat mennä tilaan, jossa akun varausta pidetään n. 80%, kun on pidempään laturissa. Vie aluksi pari viikkoa mennä tuohon tilaan. Osaa onneksi tuossakin tilassa "seilata" akkua todellisen latauksen n. 70% - 85% väliä. Eli lataa taas tuonne reiluun 80%, kun on purkanut n. 70% tasolle (tuohon menee koko ajan laturissa kiinni ollessaan jotain 3 viikkoa omassa käytössä).
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo lommoherkkyys kanssa airien ilmiö vai onko läpi malliston materiaali yhtä pehmeää?
Aika ohuet paneelit uudessa 14" Pro:ssa tuntuu olevan, ehkä tuo suora pinta korostaa tätä. Se "vanha" pyöreämpi muotoilu, joka edelleen 13" Pro:ssa ehkä luonnostaan jäykistää hieman. Liekö sekin, että on kierrätettyä alumiinia tekee jotain eroa, en osaa sanoa, mutta uudet Pro:t on sitä kuten Airit olleet jo aiempina vuosia. Ainakin 13" Pro 2019 oli vielä ihan "uutta" alumiinia ja runko jäykkä kuin rautakanki.
 
Ainakin Redditin juttujen perusteella joku oli vaihtanut esim. 4 kertaa ja aina tullut kiero. Itse olen avannut kaksi saman rungon Airia noin 10 vuoden sisällä ja molempien runko kiero… Tai en tiedä onko tuo oikea termi, itse en ole huomannut näissä kansi kiinni tätä ”wobblea”, mutta kansi auki tuo ilmiö tuntuu.

En myöskään tiedä olenko yhdessäkään kivijalassa törmännyt Airiin missä tätä ”wobblea” ei olisi.
Olen itsekin tuollaisia aina joskus nähnyt jonkun valittavan mutta ei ole itselle ostetuissa sattunut tuommoista konetta kohdalle. Lähtisi bumerangina takaisin, jos tuollainen olisi paketissa, ei pää kestäisi tuollaista itselläni, kun sopivassa kulmassa näkyvä hiusnaarmukin uudessa on jo siinä ja siinä, että kestänkö sellaista.
 
Onko tuo lommoherkkyys kanssa airien ilmiö vai onko läpi malliston materiaali yhtä pehmeää?
Olen kanniskellut päivittäin mukana ja saanut lommon vain yhteen joka tippui pöydältä lattialle.

Toki siihen tippuneeseen sitten tuli lommo, eli tekeekö se siitä herkän?
 
Ei ole, jos akku tuolloin säilyy koko ajan 100% ladattuna (tai seilaa jotain 95%-100% väliä, kuten oli joskus aiemmin Maceissä ja akut tykkäsi turvota toisinaan). Nyt osaavat mennä tilaan, jossa akun varausta pidetään n. 80%, kun on pidempään laturissa. Vie aluksi pari viikkoa mennä tuohon tilaan. Osaa onneksi tuossakin tilassa "seilata" akkua todellisen latauksen n. 70% - 85% väliä. Eli lataa taas tuonne reiluun 80%, kun on purkanut n. 70% tasolle (tuohon menee koko ajan laturissa kiinni ollessaan jotain 3 viikkoa omassa käytössä).
Itse en usko yhtään, että akkuun on parempi ottaa 500 lataussykliä kuin 1 lataussyksli. Uskon että 100% ajasta laturissa on optimi, koska silloin algoritmillä on 100% mahdollisuudet optimoida akun kestävyys. Eli virta kulkee suoraan virtalähteestä koneelle, ja akulle tehdään siinä sivussa se, mikä sille on parasta "varastoinnin" kannalta.
 
Itse ostaisin jatkuvaan piuhan perässä roikotukseen Mac Minin. Mitä järkeä ostaa läppäriä jos ei ole tarkoitus liikutella ja aikoo kuitenkin kytkeä muihin laitteisiin?
 
Itse ostaisin jatkuvaan piuhan perässä roikotukseen Mac Minin. Mitä järkeä ostaa läppäriä jos ei ole tarkoitus liikutella ja aikoo kuitenkin kytkeä muihin laitteisiin?
Niin minäkin, ilman muuta järkevää. Luulen kuitenkin, että useilla on kuitenkin tarve joskus ottaa se kone mukaan, esim. lomilla ulkomaille ja mökille. Osa on porukkaa, jolle kone on työssä 95% piuhan perässä omalla työpisteellä, mutta sitten asiakastapaamisiin kone pitää saada mukaan.
 
Itse en usko yhtään, että akkuun on parempi ottaa 500 lataussykliä kuin 1 lataussyksli. Uskon että 100% ajasta laturissa on optimi, koska silloin algoritmillä on 100% mahdollisuudet optimoida akun kestävyys. Eli virta kulkee suoraan virtalähteestä koneelle, ja akulle tehdään siinä sivussa se, mikä sille on parasta "varastoinnin" kannalta

Akussa tapahtuu kemiallisia peruuttamattomia reaktioita joka kerta kun sitä ladataan tai puretaan, mutta niin tapahtuu kyllä myös silloinkin jos akku on täysin käyttämättä pidempiä aikoja, joko ihan tyhjänä tai sitten aivan täydessä latingissa. Jos olet yhtään ostanut uusia akkuvehkeitä viimeisen 20 vuoden aikana niin olet varmaan huomannut että ne on aina puolilleen ladattuja paketista avattaessa. Tuo on edelleen se nykysuositus eliniän maksimoimiseksi jos akkua ei käytetä moneen kuukauteen. Laturissa roikotus ja piripinnassa varastointi tuhoaa sitä akkua ihan yhtä lailla kuin normaali piuhatta käyttäminenkin.
 
Akussa tapahtuu kemiallisia peruuttamattomia reaktioita joka kerta kun sitä ladataan tai puretaan, mutta niin tapahtuu kyllä myös silloinkin jos akku on täysin käyttämättä pidempiä aikoja, joko ihan tyhjänä tai sitten aivan täydessä latingissa. Jos olet yhtään ostanut uusia akkuvehkeitä viimeisen 20 vuoden aikana niin olet varmaan huomannut että ne on aina puolilleen ladattuja paketista avattaessa. Tuo on edelleen se nykysuositus eliniän maksimoimiseksi jos akkua ei käytetä moneen kuukauteen. Laturissa roikotus ja piripinnassa varastointi tuhoaa sitä akkua ihan yhtä lailla kuin normaali piuhatta käyttäminenkin.

No mutta piuhassa roikottamisessahan tuohon optimaaliseen lataustasoon on 100% mahdollisuus. Kun taas ilman piuhaa se akku on vain hyvin vähän aikaa siinä 50% tuntumassa. Loput ajasta se tuottaa lataussyklejä ja siten heikentää akkua koko ajan.
 
No mutta piuhassa roikottamisessahan tuohon optimaaliseen lataustasoon on 100% mahdollisuus. Kun taas ilman piuhaa se akku on vain hyvin vähän aikaa siinä 50% tuntumassa. Loput ajasta se tuottaa lataussyklejä ja siten heikentää akkua koko ajan.
Akun täysi varaustaso on haitaksi ja se varaustaso ei pysy siinä 100% kuin näennäisesti. Varaus putoaa jatkuvasti aivan samalla tavalla kuin vaikkapa siinä 50% varauksessa. Lataus loppuu 100% ja alkaa uudelleen varaustason pudottua tiettyyn pisteeseen. Mäkeissä se taitaa olla jossain 96% tuntumassa. Jossain muissa se voi olla vaikka 99,99%. Yli 100% ei saa mennä. Täydessä varauksessa pitäminen heikentää akkua joka tapauksessa. Siksi sähköautojakaan ei suositella lataamaan täyteen kuin ainoastaan ennen ajoa. Ja pidemmässä seisottamisessa varaus tulisi olla korkeintaan 80%.

Nykyään tosiaan ainakin iPhonet ja varmaan mäkitkin tajuavat lopettaa latauksen 80% yöllä, ja lataavat aamuyönä juuri ennen käyttäjän heräämistä akun täyteen.
 
Itse en usko yhtään, että akkuun on parempi ottaa 500 lataussykliä kuin 1 lataussyksli. Uskon että 100% ajasta laturissa on optimi, koska silloin algoritmillä on 100% mahdollisuudet optimoida akun kestävyys. Eli virta kulkee suoraan virtalähteestä koneelle, ja akulle tehdään siinä sivussa se, mikä sille on parasta "varastoinnin" kannalta.

Omien kokemusten perusteella en usko että 100% laturissa on hyvä akuille. Monta Macbook akkua tullut pilattua juuri siitä kun on ollut liian pitkään kiinni laturissa. Esim. nykyisessä akussa 54 lataus syklejä ja kapasiteetti 66%. Verrokkina voin mainita nelisen vuotta käytössä olleen Husqvarna robotti leikkurin, joka kesäkautena tyhjentää akun 10%:iin ennen latausta ja käy lataamassa akkua pari kertaa päivässä. Siinä on varmasti yli 1000 lataus syklejä eikä ole näkynyt mitään merkkejä siitä että kapasiteetti olisi olennaisesti heikentynyt.
 
Itse en usko yhtään, että akkuun on parempi ottaa 500 lataussykliä kuin 1 lataussyksli. Uskon että 100% ajasta laturissa on optimi, koska silloin algoritmillä on 100% mahdollisuudet optimoida akun kestävyys. Eli virta kulkee suoraan virtalähteestä koneelle, ja akulle tehdään siinä sivussa se, mikä sille on parasta "varastoinnin" kannalta.
Ei tuo Applen akun "seilausmoodi" jatkuvasti laturissa ole sellainen, että se keräisi akkuun lataussyklejä turhaan, eli virta otetaan edelleen pääsääntöisesti suoraan laturista mutta akku laskee aina hitaasti jostain n. 85% > 70% ennen kuin lataa taas uudelleen tuonne 85% (Nuo siis oikeita akun varaustiloja Terminaalista ajettavalla loitsulla tai CoconutBatteryn kautta katsottuna). Omassa oli 3 lataussykliä mittarissa, kun laitoin sen laturiin 4 kk sitten ja edelleen on 3, eli akkuun kertyy todella hitaaaaaasti lataussyklejä. Mutta tuo on paljon parempi systeemi nyt kuin aiempi, että akkua pidettiin käytännössä aivan täynnä koko ajan, koska se pilaa akut.

Tuolta voi lueskella, jos asia kiinnostaa enemmän: https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries
 
Mulla oli muuten taannoin M1 24" iMac. Se näyttö oli pikkuisen kierossa suhteessa jalustaan. Soitin Applelle niin kertoivat että menee toleransseihin. Netissä löytyi myös samanlaisia tarinoita.



Videoitsija oli sittemmin saanut suoran iMacin Applelta vaihdettua.
 
Nykyään tosiaan ainakin iPhonet ja varmaan mäkitkin tajuavat lopettaa latauksen 80% yöllä, ja lataavat aamuyönä juuri ennen käyttäjän heräämistä akun täyteen.
Kyllä uudemmat Macit osaa tuo nykyisin, ja jos antaa olla tarpeeksi kauan johdon nokassa (menee pari viikkoa aluksi) niin laturissa kiinni ollessaankin pitää akkua välillä 70-85% (todellista latausta).
 
Itse ostaisin jatkuvaan piuhan perässä roikotukseen Mac Minin. Mitä järkeä ostaa läppäriä jos ei ole tarkoitus liikutella ja aikoo kuitenkin kytkeä muihin laitteisiin?
Aijaa jaa. Itse kylläkin vaihdoin Mac Mini M1 mallista > 14" Pro. On paljon nopeampi ja hiljaisempi.
 
Se on aivan helvetin meluisa. Toisekseen läppärimäkille voi olla toisinaan käyttöä. Ennen 14" Pro:ta oli Air M1 ja Mini M1. Mukavampi yhdellä koneella nykyisin, kun on softat ja kaikki omat jutut aina samalla tavalla.
Okei, olen ristiriitaista kuullut tästä melusta. Kuulemma hiljaisiakin on…
 
Okei, olen ristiriitaista kuullut tästä melusta. Kuulemma hiljaisiakin on…
Niin jotkut on valittaneet kelojen vinkumisesta mutta tuon lisäksi itselleni oli se, että tuossakin mallissa kuten myös Mini M1:ssä CPU-tuuletin pyörii koko ajan. 14" Pro:ssa käynnistyy vain kun on tarve, on siis kevyemmässä käytössä äänetön. Omassa Pro:ssa olen kerran kuullut sen käynnistyvän ja silloinkin piti olla korva kiinni laitteessa, että sen kuuli.
 
Omien kokemusten perusteella en usko että 100% laturissa on hyvä akuille. Monta Macbook akkua tullut pilattua juuri siitä kun on ollut liian pitkään kiinni laturissa. Esim. nykyisessä akussa 54 lataus syklejä ja kapasiteetti 66%.

Eli olet onnistunut saamaan akun paskaan kuntoon juuri sillä tavoin kun käytät sitä ja miten ei pitäisi käyttää.


Applen sivuilta
Macbookin omistajat
Akku on suunniteltu säilyttämään jopa 80 % alkuperäisestä kapasiteetistaan 1000 täyden lataussyklin ajan.


Verrokkina voin mainita nelisen vuotta käytössä olleen Husqvarna robotti leikkurin, joka kesäkautena tyhjentää akun 10%:iin ennen latausta ja käy lataamassa akkua pari kertaa päivässä. Siinä on varmasti yli 1000 lataus syklejä eikä ole näkynyt mitään merkkejä siitä että kapasiteetti olisi olennaisesti heikentynyt.

Osaat käyttää oikein ruohonleikkurin akkua, mutta et Macbookin, melkoista.
 
Ei tuo Applen akun "seilausmoodi" jatkuvasti laturissa ole sellainen, että se keräisi akkuun lataussyklejä turhaan, eli virta otetaan edelleen pääsääntöisesti suoraan laturista mutta akku laskee aina hitaasti jostain n. 85% > 70% ennen kuin lataa taas uudelleen tuonne 85% (Nuo siis oikeita akun varaustiloja Terminaalista ajettavalla loitsulla tai CoconutBatteryn kautta katsottuna). Omassa oli 3 lataussykliä mittarissa, kun laitoin sen laturiin 4 kk sitten ja edelleen on 3, eli akkuun kertyy todella hitaaaaaasti lataussyklejä. Mutta tuo on paljon parempi systeemi nyt kuin aiempi, että akkua pidettiin käytännössä aivan täynnä koko ajan, koska se pilaa akut.

Tuolta voi lueskella, jos asia kiinnostaa enemmän: BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries

Nimenomaan, tätähän tässä olen sanonut. Mutta jos ei pidetä laturissa koko aikaa, niin niitä syklejä tulee paljon. Kun laite on koko ajan laturissa, koneella on paras mahdollisuus pitää akkua hyvässä kunnossa.
 
Eli olet onnistunut saamaan akun paskaan kuntoon juuri sillä tavoin kun käytät sitä ja miten ei pitäisi käyttää.

Applen sivuilta
Macbookin omistajat
Akku on suunniteltu säilyttämään jopa 80 % alkuperäisestä kapasiteetistaan 1000 täyden lataussyklin ajan.

Osaat käyttää oikein ruohonleikkurin akkua, mutta et Macbookin, melkoista.

En minä osaa käyttää akkua oikein vaan robotti leikkuri hoitaa sen homman itse. :kippis: Ongelma on se että pidän Macbookia kytkettynä verkkovirtaan liian pitkään mikä pilaa akun. Onneksi nyt löytyy ohjelma joka hoitaa tämän ongelman: AppHouseKitchen – Mac Software for the Gourmet
 
En minä osaa käyttää akkua oikein vaan robotti leikkuri hoitaa sen homman itse. :kippis: Ongelma on se että pidän Macbookia kytkettynä verkkovirtaan liian pitkään mikä pilaa akun. Onneksi nyt löytyy ohjelma joka hoitaa tämän ongelman: AppHouseKitchen – Mac Software for the Gourmet
Tuosta ehkä kannattaa ottaa Pro-versio, että saa sailing moden sen sijaan, että akkua pidetään jatkuvasti lähes samassa latausprosentissa. Ei ole itsellä kokemusta tuosta softasta käytännössä mutta liekö toimintaperiaate erilainen kuin Applen sisäänrakennetussa toiminnossa, kun tuolla mainitaan tarvetta kalibroida välillä mitä tuossa Apple omassa ei ole koskaan.
 
Kyllä uudemmat Macit osaa tuo nykyisin, ja jos antaa olla tarpeeksi kauan johdon nokassa (menee pari viikkoa aluksi) niin laturissa kiinni ollessaankin pitää akkua välillä 70-85% (todellista latausta).
Ostin kuukausi sitten kotiin tommosen uuden mbp’n ja löin heti piuhaan. Se on tainnut ihan alusta asti pitää akkua n. 80% varauksessa.
 
Ostin kuukausi sitten kotiin tommosen uuden mbp’n ja löin heti piuhaan. Se on tainnut ihan alusta asti pitää akkua n. 80% varauksessa.
Minulla meni n. 2 viikkoa. Sen jälkeen kyllä osasi sähkökatkon jälkeen palata siihen vajaassa 4 vrk:ssa. Hieman typerä kyllä, että vaikka konetta ei akulla käytetty tuona aikana niin se halusi sen vetää 100%. En tiedä vaikuttaako katkon pituus, kesti yli tunnin.
 
Mulla oli muuten taannoin M1 24" iMac. Se näyttö oli pikkuisen kierossa suhteessa jalustaan. Soitin Applelle niin kertoivat että menee toleransseihin. Netissä löytyi myös samanlaisia tarinoita.



Videoitsija oli sittemmin saanut suoran iMacin Applelta vaihdettua.


Nähtävästi reilu 2 mm (0,2 astetta) heittoa mun 27" iMacissä, nyt kun sen mittasin. En tiedä mitkä toleranssit Applella on, mut tuskin onnistuu vaihto enää kun kone ollut jo 7-vuotta käytössä ;)
 
Ohjeita akkujen lataukseen jne. löytyy myös applen sivuilta: Akut

Tosin aika ympäripyöreitä ja perusjuttuja tuolla. Muistin että olisi ollut enemmän ja tarkempia ohjeita / vinkkejä.
 
Niin jotkut on valittaneet kelojen vinkumisesta mutta tuon lisäksi itselleni oli se, että tuossakin mallissa kuten myös Mini M1:ssä CPU-tuuletin pyörii koko ajan. 14" Pro:ssa käynnistyy vain kun on tarve, on siis kevyemmässä käytössä äänetön. Omassa Pro:ssa olen kerran kuullut sen käynnistyvän ja silloinkin piti olla korva kiinni laitteessa, että sen kuuli.

Ei tuota tuuletinta kyllä kuule mitenkään tässä M1 Mac Minissä.
 
Omassa työkoneessa (ThinkPad T14s) on valmistajan softa, jolla saa rajoitettua maksimilatauksen 80%:iin, ja alkaa lataamaan jos vastaus tippuu 75%:iin. Käytän ehkä yhtenä-kahtena päivänä kuussa konetta akun varassa, joten olen kytkenyt tuon toiminnon päälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 212
Viestejä
4 505 016
Jäsenet
74 340
Uusin jäsen
spacevector

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom