Nää subjektiiviset käyttäjäkokemukset on aina hauskoja kun ihmisten fiilikset eroaa niin paljon toisistaan.
Mua taas just eniten iphonessa (nykyisin 11) just vituttaa se, että sen käyttöliittymä on tehty tarkoituksellisesti todella hitaaksi. Ihan erityisen ärsyttävää on myös se, että iphone ei tunnu reagoivan monissa tilanteissa uusiin tekemisiin ennen kuin edellisen tekemisen animaatio/siirtymätehoste/mikä tahansa esiohjelmoitu viive tai muu häröily on suoritettu loppuun, joka mun kohdalla usein tarkoittaa sitä, että saan painaa monessa paikkaa kahdesta kolmeen kertaan ennen kuin tekemiseni rekisteröityy, koska ilmeisesti toimin nopeammin kuin Apple on suunnitellut laitteensa käytettäväksi. Ehkä tää ongelma on vaan mun päässä, koska olen käyttänyt pääasiassa Androidia ja tottunut tekemään asiat nopeasti enkä ios:n suunniteltuun tahtiin. Enemmän mun sopeutumisvaikeuksista voi lukea
parin sivun takaisesta viestistä jos tahtoo.
Lisäksi Applen käyttölogiikoissa on joitain todella outoja juttuja , kuten vaikka se, että kun haluat poistaa viestin "swaippaat" ensin, painat poista ja sitten vielä kerran painat poista, eli joudut tekemään kolme toimenpidettä jotta saat tehtyä niinkin yksinkertaisen asian kuin poistettua viestin (tai viestiketjun). Tietty se viimeinen varmistuskin pitää painaa ruudun alaosassa, eli jos poistat uusinta viestiä niin saat seikkailla koko ruudun mitalta ennen kuin viesti poistuu. Jostain kumman syystä pitkä painallus viestilistalla tuo (ainoastaan) vastausikkunan eikä muita toimintoja, vaikka mahdollisuutta poistaa viesti helpommin. Toki nää ei ole "vikoja" vaan "ominaisuuksia", koska works as designed.
Softatuen pituudessahan Apple vie Androidia ku pässiä narussa, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta itselle tää on aika moot point pääluurin kohdalla koska tulee vaihdettua laitetta muutenkin tyypillisesti vuoden tai parin välein koska kehitys kehittyy ja uusissa saa aina jotain parempaa kuin vanhoissa. Kakkosluurin osalta taas on tosi kiva juttu, kun tietää että toi iphone 7 tulee saamaan päivityksiä vielä vuosien ajan niin ei tarvitse uusia sitä sen takia ellei muuten porsi käytössä. Siinä se pieni näyttö ja pienet ulkomitatkin on vaan plussaa, ykkösluurina taas ei ton kokosella tulis toimeen.
Android leirissä muutamilla valmistajilla on melko järkevä päivityspolitiikka, esim. OnePlus tarjoaa päivityksiä (ominaisuus- ja versiopäivityksiä) 2 vuotta julkaisusta + vuoden päälle turvallisuuspäivityksiä, eli tietoturvan kannalta laitteet pysyy ajantasalla 3 vuotta. Monilla harvemminkin laitteita vaihtavilla varmaan alkaa tuossa kohdalla jo muutenkin tekemään mieli uudempaa, minkä lisäksi tuossa kohden alkaa monesti akut väsyä ja muutenkin laitteet olemaan monesti aika raihnaisia niin pidän tuota hyväksyttävänä softatuen pituutena kulutuselektroniikalle.