Tuo fanipojittelu/-tytöttely on juuri sellaista alentavaa arroganttia skeidaa, jolla saa minkä tahansa keskustelun tärveltyä.Hehe, eipä varmaan Apple-foorumeilla tai omissa mainoksissa kiellä, muualla voidaan olla toista mieltä.
Mutta esimerkkinä tämä on erinomainen, tämä lausehan sen kiteyttää miksi nämä "sodat" syttyy. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta, molemmat on omasta mielestään oikeassa, "mun on parempi kuin sun". Sehän se on erinomainen tapa saada vääntö aikaiseksi.
Mielipiteissä vaan on se ongelma että ne ei ole faktoja, eikä niiden tarvitsekaan olla. Lopulta se mikä on "parempi" riippuu käyttäjän preferensseistä. Toiset arvostaa Androidin "gimmikkejä" ja toiset ei. Tosin osan näistä gimmikeistä applekin on apinoinut puhelimiinsa, kuten vaikka mahdollisuuden järjestellä ikoneita vapaasti näytöllä (viimeinkin) ja widgetit, joten ei se Android-leirikään ole kaikessa voinut väärässä olla kun Applekin on kerran nähnyt ne tarpeellisiksi ominaisuuksiksi.
Mutta nää on näitä mielipideasioita. Mun käyttötapauksessani Apple ei tarjoa mitään ylivoimaista Androidiin verrattuna softan puolella, eikä Samsungin S-sarjaan verrattuna raudan puolella. Pikemminkin toisin päin, iphonen näytöt kopisee kolhosti ja softan puolella Apple ei mahdollista tiettyjä asioita joita Androidilla voi tehdä (ja haluan tehdä), lisäksi tekevät monet asiat eri tavalla joka ei sovi mun käyttötapaani kovin hyvin niin mieluummin sitten käytän Androidia. Onneks on vaihtoehtoja.
Jokainen Apple-fanipoika- ja tyttö saa mun puolesta olla sitä mieltä että Apple on paras, mutta mä ostan joka tapauksessa Androideja koska ne sopii mulle paremmin. Ei noi Appletkaan nyt sinänsä huonoja ole, varmaan käyttäisin itsekin sellaista jos Android ei olis vaihtoehtona. Jos nyt vaikka maailmaan olis jäänyt iphone ja windows phone elämään androidin kuollessa pois niin varmaan noista kahdesta minäkin valitsisin iphonen.
Kun ostin ekan Apple-laitteeni melko kauan sitten, oli silloin kyllä vallalla pienen käyttäjien osan keskuudessa tietynlainen ja äärimmäisen nolo fanboy-kulttuuri, jossa jotkut saivat suurta mielihyvää analysoidessaan "Wintoosan" ja PC-koneiden puutteita, Microsoftin tekemisiä ja sitä kun toiset eivät tyhmyyttään ymmärtäneet tehdä samanlaisia tietokonevalintoja kuin he. Sitten Macista tuli aikanaan sen verran valtavirtaa, että tuollainen touhu aika lailla katosi. Varmaan löytyy jonkinlaisia fanipoikia jne. nykyisinkin tietokone- ja puhelinpuolelta, mutta ilmiö on aika vähäinen. Android-puolella niitä tuntuu riittävän enemmän. Jos vaikka somessa tulee vastaan joku "näin teet asian x helposti iPhonella"-juttu, niin eikös sinne kommenttikenttään tule kymmeniä ties mistä päin maailmaa olevia kertomaan, että iPhone on huono ja Samsungissa/jossain kiinanihmeessä on sitä ja tätä parempaa ja että sellainen pitää ostaa eikä iPhonea. Mikä helvetin into ihmisillä on tuhlata aikaansa kiinnostumalla muiden tekemiin laitevalintoihin. Tietokonepuolella sama ilmiö on Linux-käyttäjät, joiden kultissa Linux merkitsee ylivoimaista tietoteknistä ymmärrystä ja sitä, miten Linuxin käyttäminen on kulminaatio kaikessa tietokoneen käytössä ja osaamisessa. Jees, kertokoot sitten miten saan Adoben softat toimimaan Linuxissa niin ehkä kokeilen joskus uteliaisuuden takia.
Ihan samalla tavalla niistä "Apple-fanipojista ja -tytöistä" aivan varmasti suurin osa valitsee puhelimensa siksi, että se syystä tai toisesta on itselle paras. Se syy saa olla ihan mikä tahansa, ei ole oikeaa tai väärää syytä kun ihmisen omista ja omilla rahoille tekemästä valinnasta on kyse. Ja se iPhone voi olla oikeasti jollekin paras, vaikka siitä puuttuisi joku hienous mikä Android-puhelimesta löytyy.
Jos Applen ylivoimaisuutta tai epäylivoimiasuutta miettii, niin siinä mielessä Apple on puhelinpuolella ylivoimainen että taitaa edelleenkin olla vuositasolla eniten myyty älypuhelinmerkki ja onnistuu sitä olemaan, vaikka tarjolla ei ole yhtään edullista/kohtuuhintaista mallia.