Apple vs. Android väittely-/vertailu-/vääntöketju

Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 099
Mä oon varmaan kalkkis. Mutta se johtuu siitä, että kävin läpi ison osan nokialaisia venttikympistä alkaen. Parhaimmillaan ne olivat silloin, kun mahtuivat sytkärin kokoisena farkkujen etutaskuun. Eipä niillä muuta hienoa silloin tehty, mitä nyt SMS:iä välillä. Ylivoimaisesti kätevin koko kuljetusmielessä näissä älyluureiissa oli iPhone 5. Kyllä mä vieläkin pärjäisin sen kokoluokan kapulalla.

Vaimo inhoaa näitä nykyisiä isoja ja pysyi edelleen SE:ssä, kun edellisestä aika jätti. Tehtiin just lomareissu ja yllätyin, kuinka huono kamera siinä on. Ihan kirkkaassa päivänvalossakin sen kuvat erottaa vaivatta isolta ruudulta katsoessa, jos vertaa tän 14 tekemään jälkeen. Ehkä niitä voi iPadilla pyörittää, mutta en kyllä suosittele ainoaksi kameraksi kellekään.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
740
No ei tietenkään mene kaupan, kun somen ja videoiden yms. seuraaminen ja tekeminen on hiton paljon helpompaa ja mukavampaa mitä isompi ruutu. Jotenkin itellä sellainen fiilis, että noita pikkupuhelimia kaipaa lähinnä "kalkkikset", joita ei somet yms. juurikaan kiinnosta, vaan "puhelin on puhelin". Ja kuulun itse iän puolesta nykymaailmassa noihin kalkkiksiin, mutta kun teen puhelimella kaiken; pankkiasiat, somet, nettisurffailun jne., niin pikkunäyttöinen luuri ei oikein ole vaihtoehto. Tietokonetta en siis käytä ja tablettia en omista.
Varmaan monelle nuoremmalle tilanne on sama, eli se puhelin on se ainoa "tietokone", joten se isompi näyttö on kiva.

Mulla taas näin 40+ ikäisenä "kalkkiksena" tilanne on aivan toinen. PC omiin hommiin ja Macbook Pro työhommiin, molemmat kiinni taisteluplaneetta kotitoimiston kahden 28" 4K näytön setupissa, kunnon kaiuttimien yms ympäröimänä. Kunnon näppis ja hiiri voittaa aina kosketusruudun kanssa räpeltämisen.

Puhelinkin mulla on Samsung Fold 4. Avattuna sen "pieni tablet" formaatti toimii mulle aika hyvin ainoana laitteena, jos ei parempaa ole optiona, mutta on se silti kompromissi, enkä haluaisi olla pelkästään sen varassa. Suljettuna se on käteen aika sopiva, paksuus ei haittaa yhtään.

Lisäksi löytyy 12.4" tabletti pääasiassa matkakäyttöön, kun ei työläppäriä voi ottaa mukaan kuin työmatkoille.

Jos kaikki on saatavilla, niin aika paljon tulee tehtyä tietokoneilla kotona. Tabletti on käytössä enemmän matkoilla, mutta kotona se on monesti sängyssä tai sohvalla käytössä. Videot katson useimmiten myös muilta laitteilta kuin puhelimelta, joten ruudun koko ei niin merkkaa.

Isot "normaalit" puhelimet kierrän kaukaa, en voi sietää niiden leveyttä. Mulla on monesti ulkona liikkuessa esim tilanne, jossa toisessa kädessä on vaikka kassi tai pidän kiinni jostain ratikan hantaakista, jolloin kännykkää pitää pystyä käyttämään yhdellä kädellä hyvin vaikkapa WhatsApp-viestiin vastaamiseen.

Noiden iPhone 15 Pro / Samsung S24 suurempien puhelimien fyysinen koko on vaan sellainen, että ne tuntuvat epämukavilta pitää kädessä ja käyttää, vaikka jotain yhden käden skaalausoptioita löytyisikin. Samalla käyttöliittymät ja sovellukset eivät oikein hyödynnä suurempaa kokoa, joten hyöty jää parempaan videoiden katseluun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
371
Varmaan monelle nuoremmalle tilanne on sama, eli se puhelin on se ainoa "tietokone", joten se isompi näyttö on kiva.

Mulla taas näin 40+ ikäisenä "kalkkiksena" tilanne on aivan toinen. PC omiin hommiin ja Macbook Pro työhommiin, molemmat kiinni taisteluplaneetta kotitoimiston kahden 28" 4K näytön setupissa, kunnon kaiuttimien yms ympäröimänä. Kunnon näppis ja hiiri voittaa aina kosketusruudun kanssa räpeltämisen.

Puhelinkin mulla on Samsung Fold 4. Avattuna sen "pieni tablet" formaatti toimii mulle aika hyvin ainoana laitteena, jos ei parempaa ole optiona, mutta on se silti kompromissi, enkä haluaisi olla pelkästään sen varassa. Suljettuna se on käteen aika sopiva, paksuus ei haittaa yhtään.

Lisäksi löytyy 12.4" tabletti pääasiassa matkakäyttöön, kun ei työläppäriä voi ottaa mukaan kuin työmatkoille.

Jos kaikki on saatavilla, niin aika paljon tulee tehtyä tietokoneilla kotona. Tabletti on käytössä enemmän matkoilla, mutta kotona se on monesti sängyssä tai sohvalla käytössä. Videot katson useimmiten myös muilta laitteilta kuin puhelimelta, joten ruudun koko ei niin merkkaa.

Isot "normaalit" puhelimet kierrän kaukaa, en voi sietää niiden leveyttä. Mulla on monesti ulkona liikkuessa esim tilanne, jossa toisessa kädessä on vaikka kassi tai pidän kiinni jostain ratikan hantaakista, jolloin kännykkää pitää pystyä käyttämään yhdellä kädellä hyvin vaikkapa WhatsApp-viestiin vastaamiseen.

Noiden iPhone 15 Pro / Samsung S24 suurempien puhelimien fyysinen koko on vaan sellainen, että ne tuntuvat epämukavilta pitää kädessä ja käyttää, vaikka jotain yhden käden skaalausoptioita löytyisikin. Samalla käyttöliittymät ja sovellukset eivät oikein hyödynnä suurempaa kokoa, joten hyöty jää parempaan videoiden katseluun.
Onhan tuo foldikin aika iso möhkäle. Ymmärtäähän tuon, että puhelimen käyttö väisempää, jos on hommannut kaiken mahdollisen elektroniikan. Harva laittaa noin paljon rahaa kiinni elektroniikkaan. Ei siinä mitään väärää tietenkään mutta uit ihan omissa vesissä tuon setin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
740
Onhan tuo foldikin aika iso möhkäle. Ymmärtäähän tuon, että puhelimen käyttö väisempää, jos on hommannut kaiken mahdollisen elektroniikan. Harva laittaa noin paljon rahaa kiinni elektroniikkaan. Ei siinä mitään väärää tietenkään mutta uit ihan omissa vesissä tuon setin kanssa.
Mä uskon, että toi ei IT-alalla ole mitenkään poikkeuksellinen tilanne. Täälläkin varmasti monelta löytyy peli-PC ja duuni tarjoaa läppärin.

Fold on paksu, mutta leveydeltään lähellä iPhone 12 Minia kuten tuolla aiemmassa viestissä mainitsin. Olin yllättynyt tästä, kun pari vuotta sitten kokeilin sitä kaupassa. Gigantilla oli hyvä tarjous, joten päätin kokeilla sitä.

Tabletti on näistä laitteista se oikeasti turhin. Käytin aiemmin vuoden 2017 iPad Pro 12.9" mallia, mutta päivitin sen tarjouspinon ja laitevaihdon kautta edullisesti Samsung Galaxy Tab S9+ tuossa kuukausi sitten.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 607
Isossa kuvassa asia on tietenkin kuten Sallys sanoi. Suurimmalla osalla ihmisistä puhelin on ainoa "tietokone" taloudessa.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
69
Kummalla on tekoäly monipuolisemmin hallussa applella vai samsungilla? M4 padit ja s9 ultra kiinnostaisi. Olen M4 padien tulon myötä odotellut applen julkistavan jotain Ai ominaisuuksia, mutta hiljaista on ollut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 716
Viestejä
4 366 334
Jäsenet
72 672
Uusin jäsen
miikkamiikka

Hinta.fi

Ylös Bottom