Apple ja Hyundai Motor Group neuvotteluissa sähköauton valmistamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä on aika erilaiset näkemykset Teslan ja Applen myyntivalteista, kun mun mielestä firmoilla on täysin päinvastaiset toimintamallit.
molemmat tarjoavat jotakin mitä ei ole ollut tarjolla aikaisemmin. Molemmille ajoneuvo on alusta myydä palveluita. Molemmat tekevät ajoneuvoja kotimarkkinoille eikä tavoittele globaaleja massamarkkinoita.
 
molemmat tarjoavat jotakin mitä ei ole ollut tarjolla aikaisemmin. Molemmille ajoneuvo on alusta myydä palveluita. Molemmat tekevät ajoneuvoja kotimarkkinoille eikä tavoittele globaaleja massamarkkinoita.

Siis mikä on se Teslan kotimarkkina mihin tähtää?

Teslalla on tehdas Aasiassa, kaksi Amerikassa ja 1. tehtaan rakennus Euroopassa käynnissä ja 3. tehtaan rakennus Amerikassa käynnissä.
 
molemmat tarjoavat jotakin mitä ei ole ollut tarjolla aikaisemmin. Molemmille ajoneuvo on alusta myydä palveluita. Molemmat tekevät ajoneuvoja kotimarkkinoille eikä tavoittele globaaleja massamarkkinoita.
Tesla nimenomaan ei myy juuri mitään palveluita. Autopilottikin on Teslalla kertapanoksena myytävä juttu.
 
Siis mikä on se Teslan kotimarkkina mihin tähtää?
Kesti aika monta vuotta että Tesla sai myytyä muita kuin roadsteria ja että S mallia sai USAn ulkopuolella. Vertaan tilannetta ja tapaa jolla Tesla aloitti tilanteeseen jossa Apple aloittaa.
 
Tesla nimenomaan ei myy juuri mitään palveluita. Autopilottikin on Teslalla kertapanoksena myytävä juttu.
Jokainen Tesla on ohjelmistojen testilabra. Ei sitä palvelua välttämättä laitteen käyttäjälle myydä.
 
Kesti aika monta vuotta että Tesla sai myytyä muita kuin roadsteria ja että S mallia sai USAn ulkopuolella. Vertaan tilannetta ja tapaa jolla Tesla aloitti tilanteeseen jossa Apple aloittaa.
Roadsteria ja Model S:ää sai Euroopasta n. 1v tuotannon aloittamisen jälkeen.

-
Me emme tiedä vielä mitään varmaan Applen mahdollisesta autoavauksesta, mutta siinä missä Tesla lähti Roadsterilla liikkeelle n. 1000 autoa vuodessa tuotannolla, niin Applelle huhuttu 100 000 autoa vuodessa on aika paljon enemmän...
 
Teslan alkuaikoihin täyssähköautoja teki vain muutama pikkupaja eikä mitään vastaavaa ollut olemassa, joten siinä on varmaan jouduttu kehittämään aika paljon tyhjältä pöydältä. Nyt täyssähköautojen käyttökelpoisuus on jo todistettu suurelle yleisölle ja tekniikkaa löytyy, joten vähän eri tilanne tulla markkinoille.
 
Niin Tesla aloitti jälkiasentamalla sähköisen voimalinjan Lotuksen tekniikkaan ja oli pioneeri täyssähköisten urheiluautojen saralla. Applella on isompi vuori mutta ihan toisenlaiset resurssit joten liikkeelle lähdetään suoraan omalla mallilla mutta haasteet on samat. Teslalle oli uutuus arvo, suorituskyky ja Elon sekä latausasemat joilla erottua muista. Apple lähtee oletettavasti ohjelmisto ja verkottuvuus edellä.
Teslan tausta on myös softassa sekä amerikkalaiselle kuluttajalle, joka haluaa kotimaista sähköautoa, joka on jotakin muuta kuin sähköistetty perusauto, ei ole ollut vaihtoehtoa Teslalle paitsi nyt kun Apple tulee markkinoille. Tämän takia näen Teslan pääsääntöisenä kilpailijana Applen tuotteille.
 
Lisää huhuja: Apple nears 'Apple Car' deal with Kia, first model might be fully autonomous enterprise vehicle | AppleInsider

Niiden mukaan ensimmäinen auto ei tulisi kuluttajien saataville, vaan se suunnattaisiin yrityksille (ja mahdollisesti sitä kautta jollain palveluratkaisulla kuluttajille?). Auton kerrotaan olevan myös täysin autonominen.
Alkaa vaikuttaa koko ajan vahvemmin siltä, että Apple on luomassa omaa (kuukausisopimuksellista) kaupunkiautopalvelua.
 
Hyundai ja Kia ovat lopettaneet neuvottelut Applen kanssa auton valmistamisesta. Bloombergin mukaan neuvottelut katkesivat jo useampi viikko sitten. Huhujen mukaan Apple on käynyt neuvotteluja ainakin kuuden eri autovalmistajan kanssa lähiaikoina.

Aiempi arvio Apple auton markkinoille saapumisesta on myös ollut turhan optimistinen ja analyytikko Ming-chi Kuon mukaan lanseeraus saattaa venyä vuoteen 2028 saakka.
 
Vaikea uskoa, että kukaan menestyvä autovalmistaja haluaa lähteä Applen sopimus-alihankkija-valmistajaksi.

Apple jyrää brändillä, hallitsee UI:n, asiakasrajapinnan, ottaa katteet, jyrää alihankkijan katteet ja ulkoistaa riskin.

Aika lose-lose -strategia autovalmistajalle, ellei kyse ole pääomarajoitteisesta alihankkijasta ,joka kaipaa lisää volyymiä ja Applen rahahanoja investointeihin.

Tervemenoa vaan Applelle perustamaan omat autotehtaat, rakentamaan autot itse. Saisivat nähdä kuinka helppoa ja korkeakatteista bisnestä se on, selkeästi alikilpailluilla markkinoilla :p
 
Vaikea uskoa, että kukaan menestyvä autovalmistaja haluaa lähteä Applen sopimus-alihankkija-valmistajaksi.

Apple jyrää brändillä, hallitsee UI:n, asiakasrajapinnan, ottaa katteet, jyrää alihankkijan katteet ja ulkoistaa riskin.

Aika lose-lose -strategia autovalmistajalle, ellei kyse ole pääomarajoitteisesta alihankkijasta ,joka kaipaa lisää volyymiä ja Applen rahahanoja investointeihin.

Tervemenoa vaan Applelle perustamaan omat autotehtaat, rakentamaan autot itse. Saisivat nähdä kuinka helppoa ja korkeakatteista bisnestä se on, selkeästi alikilpailluilla markkinoilla :p
Applella on miljardeja joilla rahoittaa tehtaiden rakennusta ja uusien alustojen kehitystä. Rahaa tarvitsevat kaikki...

Jos saa rakentaa 500k/y tehtaan ja Apple ostaa vain 250k alustaa vuodessa, niin siinä voi saada hyvällä diilillä itselleen alustoja kansanmalliin.
 
Rahaa tarvitsevat kaikki...

Raha on tällä hetkellä reaalihintaisesti ilmaista kaikille terveille yrityksille, myös autovalmistajille. Ongelma ei ole se, mistä saada rahaa, vaan miten kasvaa kannattavasti ja minimoiden riskejä.

Jos Applen kanssa haluttaisiin naimisiin, olisi Apple-auto ollut todellisuutta ja alihankkijuudet päätetty jo vuosia sitten. Maailman hukkuu tällä hetkellä investointirahaan. Se ei ole ongelma tai pullonkaula. Riskipitoinen iso tehdasinvestointi ja en kannattava takaisinmaksu sen sijaan on. Kysy vaikka Inteliltä.

Walmart/Apple/Nokia/Microsoft/Amazon-alihankinta on opettanut kaikille: isäntä määrää volyymit, katteet ja kasvun. Sinä vikiset.
 
Ja toinen autovalmistaja antoi passit Applelle, nyt Nissan:

Lainaus:

"Talks ended after disagreement over branding of iPhone maker’s secretive effort"


Sen siitä saa, kun koittaa kyykyttää valmistajia.
 
Raha on tällä hetkellä reaalihintaisesti ilmaista kaikille terveille yrityksille, myös autovalmistajille. Ongelma ei ole se, mistä saada rahaa, vaan miten kasvaa kannattavasti ja minimoiden riskejä.
Ei ole. Tässä viime syyskuulta:
"Nissan plans to issue $1.5 billion each for three- and five-year terms and $2.5 billion each for seven- and 10-year terms on September 17. The yield will be 3.04% for the three-year bond and 4.81% for the 10-year bond."

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 804
Viestejä
4 547 755
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom