Apple iOS & iPadOS

Elisalla ei sit eSim:n kanssa toimi mobiilivarmenne, jos sitä tahtoo käyttää.

Jep se maksaa Elisalla, sit vaan saa ilmotuksen että ei toimi eSim kanssa.

Saapa nähdä tuleeko Sirin aktivointi "Hei Siri" lauseen sijaan "Siri" vielä joskus tänne. Taisi olla IOS 17, kun tuli virallisesti ulos. Ei ole oikein vuosikausiin tullut lokalisointia vaativia lisäyksiä enää tänne.

Mulla ei oo 3vuoteen ollut fyysistä simmiä, en oo osannu kaivata.

Mobiilivarmenne.fi -sivulla ainakin sanotaan näin: "Suomalaisten operaattorien (DNA, Elisa ja Telia) yhdessä kehittämä ja ylläpitämä luotettava palvelu.".

Geminiltä kyselin vielä lisätietoja:
Mobiilivarmenne on suomalaisten operaattorien DNA:n, Elisan ja Telian yhdessä kehittämä ja ylläpitämä palvelu.
He perustivat vuonna 2003 yhteisyrityksen nimeltä Finnet Certification Authority FCA Oy, joka vastaa Mobiilivarmenteen teknisestä alustasta ja kehityksestä.

Finnet Certification Authority FCA Oy:
  • Tämä yritys vastaa Mobiilivarmenteen teknisestä alustasta ja kehityksestä.
  • Se on DNA:n, Elisan ja Telian yhteisyritys.
  • FCA Oy ylläpitää Mobiilivarmenteen infrastruktuuria ja varmistaa sen turvallisuuden.

Muistelin omiani. Näemmä tuo on VRK:n ja operaattorien vuosikymmeniä vanha himmeli. Nykyään ei sentään tarvitse tunkata yhtä paljoa kuin ennen: Soneralta palvelut mobiilitunnistautumiseen

Liittymäasiakkaalta varmennepalvelun käyttö edellyttää nykyisen SIM-kortin vaihtamista kansalaisvarmenteen edellyttämillä tunnisteominaisuuksilla varustettuun Sonera Varmennekorttiin ja kansalaisvarmenteen rekisteröintiä poliisilla. Sonera Varmennekortti tulee valtakunnallisesti saataville Telering-ketjun kautta tammikuun aikana. Palvelun kuukausimaksu 1,90 euroa sisältää Väestörekisterikeskuksen varmennemaksut. Varmenteen käytöstä palvelutapahtumissa ei synny matkapuhelimenkäyttäjälle kustannuksia. Kansalaisvarmenteen rekisteröinnistä poliisilla peritään maksupäätöksen mukainen maksu. Sonera Varmennekortti voidaan liittää kaikkiin Soneran kuluttajaliittymiin (lukuunottamatta Sonera Easy -liittymää) eikä sillä ole vaikutuksia liittymässä oleviin palveluihin tai puhelinnumeroon.

Olen kyllä itsekin moneen kertaan kuullut mobiilivarmenteeseen liittyen, että Telia häärisi siinä jollain tavalla pääpiruna infran suhteen. Eli vaikka onkin "operaattoreiden yhteinen" ja "yhdessä ylläpidetty", niin nojaa vahvasti Telian infraan ja he ylläpitävät sitä muiden maksellessa Telian suuntaan. Tämä kuulemani mukaan myös se syy miksi Telia näitä tarjoilee ilmaiseksi, heillä menee pitkälti sama raha palveluun käyttäjämäärästä huolimatta mutta Elisan ja DNA:n tapauksessa käyttäjien transaktiot siirtää rahaa rahaa Telian suuntaan.

Virallisia lähteitä mulla ei tälle ole tarjota, vaan asia on kuulopuheiden tasolla. Elisan myyjäkin joskus mulle sanonut kun mobiilivarmenteen hinnasta kysyin että "Telia sitä voikin ilmaiseksi tarjota kun on heidän palvelu".

Olen kyllä itsekin moneen kertaan kuullut mobiilivarmenteeseen liittyen, että Telia häärisi siinä jollain tavalla pääpiruna infran suhteen. Eli vaikka onkin "operaattoreiden yhteinen" ja "yhdessä ylläpidetty", niin nojaa vahvasti Telian infraan ja he ylläpitävät sitä muiden maksellessa Telian suuntaan. Tämä kuulemani mukaan myös se syy miksi Telia näitä tarjoilee ilmaiseksi, heillä menee pitkälti sama raha palveluun käyttäjämäärästä huolimatta mutta Elisan ja DNA:n tapauksessa käyttäjien transaktiot siirtää rahaa rahaa Telian suuntaan.

Virallisia lähteitä mulla ei tälle ole tarjota, vaan asia on kuulopuheiden tasolla. Elisan myyjäkin joskus mulle sanonut kun mobiilivarmenteen hinnasta kysyin että "Telia sitä voikin ilmaiseksi tarjota kun on heidän palvelu".
No ainakin kirjautuminen on aina Telian väreissä, vaikka liittymä on esim. Elisan. Kyllä siitä jotain varmaan uskaltaa jo päätellä. Paha sanoa sitten millaisia sopimuksia operaattoriella on keskenään.

Toimiiko iPhone 13 minillä Dual SIM siten, että fyysinen SIM + eSIM? Että molempien liittymien puhelut ja tekstarit kulkisi normaalisti yhtäaikaa, ja voisi käyttää toisen liittymän dataa?

Toimiiko iPhone 13 minillä Dual SIM siten, että fyysinen SIM + eSIM? Että molempien liittymien puhelut ja tekstarit kulkisi normaalisti yhtäaikaa, ja voisi käyttää toisen liittymän dataa?
Toimii. Ei tietenkään täsmälleen samaan aikaan voi puhua molempien liittymien puhelua.

Toimii aika mukavasti, voit myös yhteystiedoista määritellä että kumpaa liittymää käytetään jokaisen yhteystiedon osalta erikseen, tosin imessagejen osalta en tiedä miten tuo toimii.

Ja whatsapp busineksella saa kakkossimmille whatsapin jos sitä johonkin tarvitsee.

Mitä nyt vaimon setuppia vähän autoin konffaamaan, niin en kyllä äkkiä huomannut mitään pahempi puutteita.

Näytön/sisällön peilaamisesta Applen laitteilla olisi kysymys. Eli hommasin Viapalyn, että voisin katsella leffoja reissussa ollessa ollessa offline tilassa iPadilla.
Noh, mullahan on tuollainen vanhempi Ipad Air joka kyllä leffat pyörittää, mutta Viaplayn appi vaatiikin sitten iPadOS 15 tai uudemman ja omassa padissa on 12.5.7. :(

iPhonessa mulla on iOS 17.6.1 eli siinä pitäisi Viaplayn apin pyöriä, mutta saako tuota peilattua sieltä nykyisen iPadin näytölle ettei tarvisi puhelimesta tihrustaa? Onko esim. jotain kolmannen osapuolen hyväksi havaittuja softia millä onnistuisi, kun eikö tuo applen oma peilaus vaadi Apple TV:n väliin, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Ainakaan peilauskuvakkeen kautta en saanut hommaa pelittämään...

iPadin Safalla yritin saada Viaplayn näkymään, mutta jää pyörittämään vaan hammasratasta tunnusten syöttämisen jälkeen ja mahtaako selaimen kautta edes onnistua offline-katselu ollenkaan?

Noin 1,5 vuotta vanha iPhone 13 ilmoittaa muutaman kerran viikossa ettei ole sim-korttia.
Liittymänä on Moin Reilu 5G, en muista alkoiko tämä ennen iOS 18 asentamista vai vasta sen jälkeen.
Puhelin on joskus tippunut lattialle, ei tosin korkealta ja suojakuori on päällä.
Sim-kortissa ei näy mitään vikaa ja olen tehnyt nuita videolla esitettyjä juttuja muttei auttanut.
Täytyy vissiin tilata uusi sim-kortti jos se auttaisi.

Eilen meni lopullisesti rikki simkortti, puhelin kadotti simmiä ja ”simkortti virhe” teksti tuli monesti.
Nyt mokkulasta Moin kortti ”lainassa” ja toimi normaalisti, joten uusi meni tilaukseen.
Eipä ole ennen tälläista sattunut.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom