Jotain rotia nyt tähän paskanjauhamiseenkin sentään. Uskoisin että itselläni on "hieman" mittavampi kokemus ja käsitys Android- laitteista, kun sun lähipiirin vanhuksilla,
Paskanjauhamiseen? Heitähän volttia. Johan sanoin, että osaan itse kyllä käyttää androidia.
Mutta logiikka noissa ontuu monessa asiassa.
Lähipiirin vanhuksilla ainakin toisella syyksi miksi puhelin ei soinut, kun siihen soitti oli phone apin puolella mykistetyt äänet. Loogisessa paikassa asetusvalikon äänet ja värinä valikossa soittoääni oli päällä ja täysillä eikä soinut silti. Käyttäjä itse ei noihin phone apin valikoihin edes osaa mennä ja oli jonkin android päivityksen jälkeen hiljennyt. Korjasin phone apin asetukset niin tuli kuntoon.
Toinen vanhus saman vaivan kanssa oli jo ehtinyt uuden luurin ostamaan, kun oletti sen olevan rikki. Ilmeisesti luurikaupassakaan tuota kai osanneet edes ehdottaa syyksi.
ja yhtä ainoata kertaa ei ole esim. puhelin soinut itsekseen.
Piippailee jotain merkkiääniä kuulemma satunnaisesti.
Ei ole mitään sinne itse asennellut eikä ole edes mitään käyttäjätiliä koskaan tehnyt tuohon edes sovelluskauppaan.
En pikaisella selailulla asetusten ja oletusappien asetuksia läpi löytänyt järkevää syytä enkä itse ollut paikalla todistamassa piippailuja mutta talouden molemmat vanhukset ne kuuli, joten oletan ettei syynä ole ”oman pöntön vislaus”
Eikä muutenkaan "paukkunut", mitä lie tarkoittaakaan.
Kielikuva. Kuten soi ja laulaa, pirisee, pärisee, kilisee, värisee jne…
Ja tuleeko se nyt jollekin yllätyksenä, että matkapuhelimeen ei välttämättä aina saa heti yhteyttä?
Tulee silloin, jos soittajalle kuuluu, että puhelu normaalisti hälyyttää mutta kukaan ei vastaa, kun ei vastapuolen luuri mitään sano…
Eiköhän ne taikasanat ole "vanhus" ja "älypuhelin" sun lähipiirissä. Perustoiminnot kuten soittaminen ja viestittely ei kyllä niin paljoa eroa leirien välillä, että kukaan sen takia kusessa olisi.
Osittain kyllä väittämiisi ”taikasanoihin” mutta tiukka ei loppuihin. Ihan esim. juuri siksi, että androidissa on monet asetukset ripoteltu ihme paikkoihin, ei joku mainitun kaltainen henkilö osaa soittoääniä etsiä kuin siitä loogisesta äänet ja värinä kohdasta (ei IOSin kanssa olisi heillä tällaista sattunut).
Tietenkin ne vehkeet sitten saadaan sekaisin, kun vailla mitään ymmärrystä mennään räpeltämään ties mitä asetuksia, mutta yhtälailla ne saa sekaisin ompussakin jos vain hoomoilasena napsuttelee asetuksia miten sattuu.
Toki mutta helpommin asetukset ja niiden paikat tuollaiset käyttäjät löytää IOSissa. Nämä ei kyllä olleet sellaisia, että mitään asetuksia itse menisivät edes kokeilemaan omatoimisesti muuttelemaan
Ja mitä nyt tietoturvaan tulee, niin jos joku nyt kokee olevansa enemmän turvassa Applen leirissä, niin good for you. Itsellä on vuoronperään käytössä Android- luuri ja jos tekee mieli käyttää iPhonea, niin otan sen kaapista ja laitan SIMin siihen. Yhtään sen turvattomampi tai turvallisempi olo ei ole riippumatta kumpi on käytössä.
Olo ei liity tähän mitenkään vaan se, että paljon helpompi androidiin on joku haittaohjelma saada kuin IOSiin (käytännössä lähes mahdotonta). Saa nähdä miten tilanne jatkossa EU:ssa menee, kun ei olla IOSin kanssa enää sidottuna vain Applen appstoreen.