LDAC on ollut osa Androidia ainakin versiosta 8.0 asti, eli lähtökohtaisesti kai se tuki pitäisi kaikista moderneista Android-luureista löytyä? Vai onko valmistajia jotka on tuon jotenkin tunkanneet niin ettei toimi jossain?
Mutta joo, pitäisi olla kyllä syvässä päässä Applen ekosysteemiä että nämä luurit houkuttelisi.
En minäkään noita ole ostamassa, ellei hinta päädy putoamaan puoleen tuosta nykyisestä. Huvittaa vaan, kun haterit vihaa kun monissa kilpailevissa luureissa on ihan samat ongelma.
Esim. ne Bose QC35 II ja Bose 700 -mallit tukevat tasan samoja kodekkeja kuin nämä uudet Applet.
Sony WH-1000XM3 ja WH-1000XM4 tukevat sen lisäksi LDAC:ia, joten Android käytäjille voi saada etua. Paitsi jos kuuntelee musan Apple Musicista tai Spotifystä (jotka ovat johtavat streaming-musapalvelut).
Tuon lisäksi väitän ihan pokkana, että käytännössä kukaan ei edes pysty esim. lentokoneessa, linja-autossa, junassa, auton takapenkillä tai muussa vastaavassa taustemeluisessa paikassa kuulemaan hyvin masteroidun AAC-kappaleen ja LDAC:n välistä eroa, vaikka jotkut harvat sen hiljaisessa kuunteluhuoneessa jollain referenssimateriaalilla saattavat kuullakin. Nämä ovat langattomat kuulokkeet käytettäväksi ulkona, julkisessa liikenteessä, meluisissa paikoissa yms. Jos haluaa referenssimonitorikuulokkeet käytettäväksi studiossa, on syytä ostaa jotain muuta. Mitään pakkoa Applejen ostoonhan ei ole, tarjolla on miljoonia muita laitteita.
Henkilökohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa, että onko siirtotie täysin lossless. En pysty kuulemaan AAC256:sen eroa CD-ääneen kuin aivan äärettömän harvoissa tapauksissa jos konversio on tehty paskasti, enkä koskaan sellaisissa tilanteissa missä oikeasti asialla olisi jotain väliä. Aivan parhaimmillaankin olen onnistunut siinä vain muutamilla yksittäisillä testikappaleilla hiljaisessa ympäristössä ja täydellisesti keskittymällä. Johonkin 20 vuoteen ei ole tullut vastaan enää sellaisia mp3:sia / aac:tä, että olisi harmittanut nimenomaan se pakkausalgoritmi tai sen implementaatio. Jos joku on harmittanut, niin se on dynamiikan liika kompressio, mutta siihenhän kodekit eivät vaikuta.
Jos joku ottaa nokkiinsa siitä, että mulle ja miljoonille muille riittää AAC256, niin kannattaa ehkä hengittää syvään hetki ja miettiä, että miksi juuri minua kiinnostaa niin paljon, että millä laitteilla ja laadulla muut kuuntelevat musiikkinsa.