Ankea 90-luku

Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Oulun yliopiston yhdellä käytävällä oli takavuosina rautanäyttely, jossa oli jossakin palvelimessa ollut 10 gigan kiintolevy, jolla oli kokoa sellaisen jääkaapin verran. Ja meillä oli jossakin antiikkisessa jättikiintolevyssä ollut magneetti, joka oli todella tehokas. Jakoavainta sai vähän heikompi repiä irti suunnilleen kahdella kädellä. Luottokorttien kanssa ei uskaltanut mennä sitä lähellekään. Taisi päätyä fysiikan ja matematiikan opiskelijoiden killalle.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Löytyipä hyllystä tällainen referenssi 90-luvun alun tietotekniikasta:


Tässä 90-luvun alun PC:itä


... ja sitten kovalevykauppias, jolta löytyi suurimmat listatut levyt:

Käytännössä suurimmat levyt, mistä missään näyttää olleen yleisemmin puhetta, olivat n. 300 MB-kokoisia (esim. kannen juttu jättikokoisista Mac-levyistä). Maxtorin 8760 näyttää olleen formatoituna 677 MB ESDI-järkäle:

Niin, todellakin, formatoituna. Muistaako joku vielä ajan, jolloin kovalevytkin piti formatoida ennen kuin pääsi osioimaan? 1:1-lomittelu oli kova juttu.

Giga levyä on toki ollut mahdollista, jos koneessa ollut useampi levy kiinni.

Muistiakin oli kaupan - ja liukulukuprosessoreita:
Niin siis tuon mainoksen mukaan melkein gigaluokan levyjä on ollut myynnissä jo tammikuussa 1990.

On siis ihan uskottavaa, että mun kaverin kaverin arkkitehti-isällä olisi ollut gigainen levy noin 1991 kuten muistan että kehuivat olleen.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Niin siis tuon mainoksen mukaan melkein gigaluokan levyjä on ollut myynnissä jo tammikuussa 1990.

On siis ihan uskottavaa, että mun kaverin kaverin arkkitehti-isällä olisi ollut gigainen levy noin 1991 kuten muistan että kehuivat olleen.
Nyt menee jo aika läheltä...
Here is a classic vintage hard drive: one of the first 1.0 gigabyte hard drives. In order to get to that awesome capacity with 1991 technology, it required eight 5.25" platters, 15 read/write heads, and a fancy SCSI host adapter to use more than the 1024 cylinders than were allowed by Microsoft DOS. It sold for $5765 when first released.
...mutta kun piirilevyllä on 92-alkuisia viikkokoodeja, no-banana:D

91-92-vaihde on jo kaksi vuotta 90-luvulla. Ei se nykyajan stagnaatiossa tietenkään missään tunnu (tässähän on jauhettu yhtä koronaa kohta saman verran) mutta rakettimaisessa 90-luvun kehityksessä se oli pitkä aika.

10000 markkaa ei ole oikealla hehtaarilla vaan tuo levy on maksanut uuden pikkuauton hinnan.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Nyt menee jo aika läheltä...
Here is a classic vintage hard drive: one of the first 1.0 gigabyte hard drives. In order to get to that awesome capacity with 1991 technology, it required eight 5.25" platters, 15 read/write heads, and a fancy SCSI host adapter to use more than the 1024 cylinders than were allowed by Microsoft DOS. It sold for $5765 when first released.
...mutta kun piirilevyllä on 92-alkuisia viikkokoodeja, no-banana:D

91-92-vaihde on jo kaksi vuotta 90-luvulla. Ei se nykyajan stagnaatiossa tietenkään missään tunnu (tässähän on jauhettu yhtä koronaa kohta saman verran) mutta rakettimaisessa 90-luvun kehityksessä se oli pitkä aika.

10000 markkaa ei ole oikealla hehtaarilla vaan tuo levy on maksanut uuden pikkuauton hinnan.
Dollari oli halpaa vuosina 1990-1991 ja vaihtokurssi markkaan on ollut noin 4,0, jopa alle (lähde: Suomen pankki).

Näin ollen noin kymppitonnilla olisi saanut juurikin tuollaisia tammikuun 1990* Bytessä mainostettuja isoja kiintolevyjä. Joskin Suomi-hinnat olisi tietysti olleet hieman korkeammat, mutta anyway. Ihan oikea suuruusluokka.

Tässä vaan mun käsitykset sen kuin vahvistuu, että kyllä sillä kaverin kaverin isällä varmasti oli noin kymppitonnin maksanut gigainen levy vuonna 1991. :)

* Jenkkilässä lehtien päiväykset menee perinteisesti etukenossa eli tammikuun 1990 Byte on varmaankin julkaistu jo marras-joulukuussa 1989!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Oulun yliopiston yhdellä käytävällä oli takavuosina rautanäyttely, jossa oli jossakin palvelimessa ollut 10 gigan kiintolevy, jolla oli kokoa sellaisen jääkaapin verran. Ja meillä oli jossakin antiikkisessa jättikiintolevyssä ollut magneetti, joka oli todella tehokas.
Milloin konesaleista poistuivat kovalevyt, joissa oli vaihdettava levypakka?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
768
Ysärin vaihteessa vielä tietokoneisiin oli helppo asentaa laajennuskortteja. Piti vain laittaa kortti ISA-slottiin paikoilleen ja kertoa ajurille IRQ-keskeytyksen numero, laitteen käyttämä I/O-porttiväli ja ajurin itsensä käyttämä softakeskeytys. Oli myös normaalia, että lisälaitteissa tuli mukana sen verran kattavat ohjeet, että ajurin pystyi kyseiselle laitteelle vaikka tekemään alusta asti itse. Sitten tuli "plug and play" ja nykyään monien laitteiden kanssa pitääkin olla juuri joku tietty versio Microsoft Windowsista, että yhtään mikään edes toimii.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
45
Löytyipä hyllystä tällainen referenssi 90-luvun alun tietotekniikasta:

... ja sitten kovalevykauppias, jolta löytyi suurimmat listatut levyt:

Käytännössä suurimmat levyt, mistä missään näyttää olleen yleisemmin puhetta, olivat n. 300 MB-kokoisia (esim. kannen juttu jättikokoisista Mac-levyistä). Maxtorin 8760 näyttää olleen formatoituna 677 MB ESDI-järkäle:

Niin, todellakin, formatoituna. Muistaako joku vielä ajan, jolloin kovalevytkin piti formatoida ennen kuin pääsi osioimaan? 1:1-lomittelu oli kova juttu.
Itse olin 90-luvun taitteessa kesätöissä Nokia Data Systemsin tietokonetehtaan varastolla. Jossain vaiheessa sitten pääsin tekemään lisäduunina Dava SPC (Wyse 386 tehokone) konffauksia pankeille ja muille, iltatöinä siis. Muistaakseni MFM-kiintolevyjen (vai olikohan jopa ESDI-levyjen) low-level formatointi ennen osiointia piti suorittaa Debug-ohjelmalla, jotenkin näin: Komento "Debug" -> promptiin taianomainen lause "g=c800:5" ja sitten alkoi tapahtua. Lopuksi tavanomainen formatointi. Levyohjain oli tietysti omassa ISA-korttipaikassaan. Iso täyskorkea 5.25" kiintolevy taisi olla 80 megatavua, pienempi oli 40 megatavua. Nokian varastolla oli kuormalavoilla vielä vanhoja 8" lerppuasemia, josko joku asiakas sellaista vielä tarvitsisi. Yksi tai kaksi asemaa mahtui lavalle. Paljon siellä vielä pyöri vanhoja MikroMikko 2 -koneita, musta-valko näytöllä ja 186-prosessorilla. MikroMikko 3 oli kova sana, etenkin TurvaMikko, jossa oli jämerät kuoret ja EMC-tiivisteet jotta konetta ei voisi helposti etäkuunnella millään Isojen Poikien langattomalla vakoiluvehkeellä.

Ja sitten Neuvostoliiton valtapiiri alkoi hajoilla ollessani armeijassa, Persianlahden sota ja kähinät Jugoslaviassa. Ei niitä asioita juuri "harmaissa" palvellessa tullut seurattua. Neuvostoliitto hajosi hieman sen jälkeen ja Suomeen tuli pankkikriisi. Kesätöitä ei oikein löytynyt ennen vuotta 1994. Ei tuota vuosikymmentä oikein "pöhinän" vuosikymmeneksi osaa laskea, mutta onneksi siitä selvittiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 816
Ysärin vaihteessa vielä tietokoneisiin oli helppo asentaa laajennuskortteja. Piti vain laittaa kortti ISA-slottiin paikoilleen ja kertoa ajurille IRQ-keskeytyksen numero, laitteen käyttämä I/O-porttiväli ja ajurin itsensä käyttämä softakeskeytys. Oli myös normaalia, että lisälaitteissa tuli mukana sen verran kattavat ohjeet, että ajurin pystyi kyseiselle laitteelle vaikka tekemään alusta asti itse. Sitten tuli "plug and play" ja nykyään monien laitteiden kanssa pitääkin olla juuri joku tietty versio Microsoft Windowsista, että yhtään mikään edes toimii.
Oot kyllä varmaan ainoa joka haikailee tuota irq keskeytysten paskaa. Alussa vielä meni, kun palikoita oli vähän, mutta lopussa ihan täyttä skeidaa, kun keskeytykset kävi vähiin ja kaikkea synttärisettiä sen myötä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
Ei tainnut 97/98 vielä olla MP3:t käytössä, eikös ne tulleet 2000-luvun puolella vasta, ainakin yleiseen käyttöön?

EDIT: Tarkistin ja olihan se sittenkin tuossa 97/98 aikoihin kun alkoivat yleistyä. En kyllä muista että ainakaan CD:n rippaamisessa olisi kovin kauaa mennyt. Ja ei kai vinyylissäkään kovin paljoa yli sen soittoajan pituuden pitäisi mennä.
L3enc eli ensimmäinen mp3 enkooderi julkaistiin joskus 94. tosin ite pääsin vasta 1996 kohdilla kokeilemaan. Puhtaasti komentorivillä mentiin, ja tiedostojen toistaminen oli vähän kyseenalaista eikä se rippauskaan mitään nopeaa puuhaa ollut. Winplaylla saattoi toisto onnistua, jos kone ei hyytynyt. Vähän myöhemmin Winamp pelastikin sitten tilanteen. CD:n rippaaminen tosiaan nopeutui aika vauhtia, ero 1996->1998 välillä oli jo merkittävä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 840
Ysärin vaihteessa vielä tietokoneisiin oli helppo asentaa laajennuskortteja. Piti vain laittaa kortti ISA-slottiin paikoilleen ja kertoa ajurille IRQ-keskeytyksen numero, laitteen käyttämä I/O-porttiväli ja ajurin itsensä käyttämä softakeskeytys. Oli myös normaalia, että lisälaitteissa tuli mukana sen verran kattavat ohjeet, että ajurin pystyi kyseiselle laitteelle vaikka tekemään alusta asti itse. Sitten tuli "plug and play" ja nykyään monien laitteiden kanssa pitääkin olla juuri joku tietty versio Microsoft Windowsista, että yhtään mikään edes toimii.
Noo eihän toi PnP olekaan ollut käytössä kuin nöin 25v :D Alussa sen kanssa oli ongelmia, mutta kyllä tässä on jo piitkä siivu eletty sujuvan laiteasennusten elämää Windows-maailmassa. Nykyään ei tarvitse oikeastaan mihinkään erikseen ajureitakaan asennella, sen kuin tökkää laitteen tai komponentin kiinni. En todellakaan kaipaa noiden manuaalisten säätöjen kanssa tappelua.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Tyypillisessä PC:ssä oli sen verran vähän laajennuskortteja kuitenkin, että ei noi manuaaliasetukset mielestäni mitään ylivoimaista ongelmaa aiheuttaneet. Helppoa se ainakin mulle oli.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ensimmäisen koneen 486/DX4 kiintolevy oli muistaakseni 20Mt ja dossissa sen kokoa sai pakkaamalla lisättyä.

Ilo oli ennenaikaista, kun lopulta tilaa oli saman verran kuin alussa, eli pelit ja ohjelmat veivät tilaa rutkasti enemmän koska pakkaus.

En Amigan käytön jälkeen tajunnut, ettei PC-tietokoneella tee mitään ilman DOS:ia ja Windowsia ja pettymys oli suuri kun koneella ei tehnyt mitään ja meni pari viikkoa, kun sain kaverilta Windows 95 asennuslevykkeet.

Jos en ihan väärin muista 8Mt (kaksi 4Mt muistikampaa) maksoivat 1800 markkaa, mutta onneksi sain vähän vanhasta 4Mt kammasta vaihdossa.

90-luvun puolivälin tienoilla ostin Quantum Bigfoot 5.25" 1.2GB kiintolevyn.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Tiesittekö, että 486-koneita valmistetaan periaatteessa yhä edelleen? Lähinnä moduuleja teollisuuden sulautettuihin järjestelmiin, mutta nyt harrastajat kehittää tällaisten pohjalle myös pienikokoista yleis-retro-PC:tä, WeeCeetä. ;)

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Ei ihme, että hämmensi kun sehän on väärin ilmaistu. Totuus on, että silloin sai ja vieläkin saa itse sekoittaa.

Alla tämä väärä ilmaisu:
Korjataan sanomisia nyt taas. Eli sain sekoittaa itse 90-luvulla, ja varmaan olen sekoittanut satoja litroja kaksitahtia työpaikan vehkeisiin. Jos olisit ottanut suoraan valmiiksi sekoitettua pumpusta, niin olisi ollut kalliimpaa. Oli jopa kevytpolttoöljysäiliö työpaikan pihalla josta tankattiin traktorit ym. perspäristimet, kun oli halvempaa kuin mennä huoltsikan löpöpumpulle. Nykyään ei saa enää löpöäkään huoltoasemilta kun sen käyttö on nykyään kielletty ajoneuvoissa ja veneissä.

Toivottavasti tuli nyt ymmärrettävästi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 106
Korjataan sanomisia nyt taas. Eli sain sekoittaa itse 90-luvulla, ja varmaan olen sekoittanut satoja litroja kaksitahtia työpaikan vehkeisiin. Jos olisit ottanut suoraan valmiiksi sekoitettua pumpusta, niin olisi ollut kalliimpaa. Oli jopa kevytpolttoöljysäiliö työpaikan pihalla josta tankattiin traktorit ym. perspäristimet, kun oli halvempaa kuin mennä huoltsikan löpöpumpulle. Nykyään ei saa enää löpöäkään huoltoasemilta kun sen käyttö on nykyään kielletty ajoneuvoissa ja veneissä.

Toivottavasti tuli nyt ymmärrettävästi.
Muista en tiedä, mutta minä en ymmärrä vieläkään.

Mikä tuossa siis tarkalleen on erilaista kuin siinä, että olen 1995-2021 saanut sekoittaa itse satoja litroja kakstahtibensaa veneeseen? Tankkaan veneen siirrettävään 12 l tankkiin huoltiksen pumpusta bensaa ja lisään omasta öljypullosta sopivan määrän öljyä joukkoon.

Tarkoitatko niitä huoltiksen 2-t -bensapumppuja? Saiko niillä tehtyä haluamansa prosenttista seosta? Olen ollut siinä luulossa, että niistä tuli valmiiksi mopoon sopivaa tavaraa. Itse tankkasin silloin vain autoa, joten en ole tutustunut noihin vekottimiin sen tarkemmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Muista en tiedä, mutta minä en ymmärrä vieläkään.

Mikä tuossa siis tarkalleen on erilaista kuin siinä, että olen 1995-2021 saanut sekoittaa itse satoja litroja kakstahtibensaa veneeseen? Tankkaan veneen siirrettävään 12 l tankkiin huoltiksen pumpusta bensaa ja lisään omasta öljypullosta sopivan määrän öljyä joukkoon.

Tarkoitatko niitä huoltiksen 2-t -bensapumppuja? Saiko niillä tehtyä haluamansa prosenttista seosta? Olen ollut siinä luulossa, että niistä tuli valmiiksi mopoon sopivaa tavaraa. Itse tankkasin silloin vain autoa, joten en ole tutustunut noihin vekottimiin sen tarkemmin.
Huoltiksen pumpuissa oli valmis seos, kävi ruohonleikkureihin, mopoihin ja muihin kaksitahti perspäristimiin ja suristimiin, ja oli kalliimpaa kuin itse sekoitettu. Eli tarkoitin että sain munat huurussa sekoitella bensiiniä kun pumpputavara oli liian kallista. Sinä et luultavasti sekoittanut siihen peräprutkuusi bensaa työsi puolesta?, koska työnanjalle muutama kymmenen penniä oli iso kulu. Voisinpa deletoida viestini.

Edit. Nyt on editoitu alkuperäinen viestikin, ja ei paskan vertaa kiinnosta jos joku ei sitä vieläkään ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 106
Huoltiksen pumpuissa oli valmis seos, kävi ruohonleikkureihin, mopoihin ja muihin kaksitahti perspäristimiin ja suristimiin, ja oli kalliimpaa kuin itse sekoitettu. Eli tarkoitin että sain munat huurussa sekoitella bensiiniä kun pumpputavara oli liian kallista. Sinä et luultavasti sekoittanut siihen peräprutkuusi bensaa työsi puolesta?, koska työnanjalle muutama kymmenen penniä oli iso kulu. Voisinpa deletoida viestini.

Edit. Nyt on editoitu alkuperäinen viestikin, ja ei paskan vertaa kiinnosta jos joku ei sitä vieläkään ymmärrä.
Nyt ymmärrän mistä puhuit, eli muistelit vain omaa rasittavaa kokemustasi. Kirjoituksestasi sai sen käsityksen, että 90-luvulla sekoittaminen olisi ollut jotenkin erilaista kuin nyt (90-luvulla sai sentään...).

Nykyäänkin joutuisit munat huurussa sekoittelemaan 2T-bensiiniä, kun: "Kyllähän pienkonebensiiniä myydään mutta maksaa 17 euroa 5 litran kannu.". Jos pumppubensa oli työnantajalle liian kallista, niin kannubensa se vasta kiellettyä olisi -> munat huurussa sekoittelua myös 2020-luvulla. Jos siis pitäisi saada paljon 2T-bensaa ja vain halvin vaihtoehto kävisi.


Eipä sen tarvitse kiinnostaa, jos joku ei ymmärrä, mutta tällä kerralla vaikutti siltä, että kukaan muu ei ymmärtänyt. Keskustelupalstalla tässä kirjoitellaan, ja porukka haluaa ymmärtää/oppia uusia asioita tai auttaa erilaisissa pulmissa. :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Eipä sen tarvitse kiinnostaa, jos joku ei ymmärrä, mutta tällä kerralla vaikutti siltä, että kukaan muu ei ymmärtänyt. Keskustelupalstalla tässä kirjoitellaan, ja porukka haluaa ymmärtää/oppia uusia asioita tai auttaa erilaisissa pulmissa.
Sori oli vähän hermo pinnassa kun vastasin. Siitä sitten enemmän tuolla vitutusketjussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
olen itse syntynyt 80-luvun loppupuolella joten varsinaiset muistikuvat alkaa vasta 90-luvun puolenvälin jälkeen ja itselle lapsuudesta on jäänyt päällimmäisenä mieleen sellainen outo pysähtyneisyyden tunne. Omat vanhemmat oli 90 luvun taitteessa ennen lamaa muuttanee uudelle paikkakunnalle ja ostaneet lainarahalla omakotitalon. Isä oli valtiolla töissä joten työpaikka säilyi vaikka valtiolla olo ei mitään rahakasta hommaa ollut. Äiti taas ei uudelta paikkakunnalta löytänyt vakituista työpaikkaa hetkeen ja teki erilaisia pätkätöitä useita vuosia. Rahaa ei siis liiemmälti lapsuudessa ollut kun mummonikin oli 80-luvun loppupuolella joutunut jäämään työelämästä pois terveydellisistä syistä jo aikaisessa vaiheessa.

Lomamatkoja ei siis tehty kuin korkeintaan sukulaisten luokse suomen sisällä ja sielläkin käydessä missään ihmeemmissä huvituksissa ei käyty. Ruuasta ei koskaan ollut kotona pulaa vaikka mitenkään kalliisti ei kuitenkaan ikinä syöty (ja ravintoloissa ei käyty koskaan) että siinä mielessä kait ihan hyvin. Muistan vain yhden kerran kun lapsena isä vei hampurilaiselle. Pizzaa haettiin joskus harvoin paikalliselta kioskilta mutta enimmäkseen sitä tehtiin kotona itse ja hyvin suomalaisella reseptillä. Täytteenä oli usein paistettu jauheliha ja päälle emmentaali juustoa viipaleina. Kioskeja oli muute siellä ja täällä ja niillä käytiin monesti iltasella kävelyllä veikkaus tekemässä. Yleisesti ottaen ne oli niitä harvoja asioita mitkä edes oli iltasella auki liikkeistä sillä kaupat sulkivat ovensa monesti viimeistään 17:00

Isä korjaili meidän autoa usein pienessä autotallissa tai pihalla. Auto oli hyvin rullattu vanha taksi mutta pienemmällä paikkakunnalla kuitenkin pakollinen. Auton korjailu ei ollut isän erityisemmin osaama homma vaan oppia katsottiin lähinnä jostain tee itse kirjoista. Isän kanssa joskus käytiin paikallisella romuttamolla josta osia ja muuta romua myytiin kilohinnalla sieltä ulos. Myös parin kilometrin päässä olevalle kaatopaikalle pyöräiltiin isän kanssa jokus käymään neljän jälkeen kun se oli mennyt kiinni. Tuohon aikaan vielä suurin osa jätteistä kuskattiin sinne ja siellä oli siis ihan tv:stä alkaen kaikkea. Siellä oli myös monesti muutakin porukkaa dyykkaamassa. Ilmeisesti ihan suosittu kansanhuvi. Kirpputoreja ja osto- ja myyntiliikkeitä myös kierreltiin ja niitä oli useita paikkakunnalla.

Varsinaisia kauppakeskuksia kotikaupungissa oli vain yksi ja muut arjen asiat käytiin ostamassa erinäisistä "sekatavara" tai erikoisliikkeistä jotka ei kuuluneet usein mihinkään ketjuihin. Näin jälkikäteen ajateltuna oli ihan kiva kun kaupat olivat jokainen omanlaisia eikä kaikki yhden ketjuimagon mukaan tehtyjä. Kerran viikossa käytiin postipankin konttorissa hoitamassa pankki ja posti asioita. Muistaakseni tiskeille jonotettiin eikä minkäänlaisia vuoronumerohommia tainnut olla. Lapsesta se oli tietenkin kauhean tylsää jos sattui mukaan joutumaan.

ihan 90-luvun lopussa meidän perheen taloudellinen tilanne alkoi parantumaan kun äiti työllistyi vakinaisesti ja pitkän säästämisen jälkeen perheelle hommattiin ensimmäinen tietokone. Pankissa käynnitkin väheni kun laskut sai maksettua kotoa käsin tietokoneella. Joskus on itsestä tuntunut että siitä 90-luvun laman rahahuolista on itselle jäänyt sellainen tietynlainen taloudellinen epävarmuus siinä mielessä että siitä rahasta ja sen riittävyydestä kantaa huolta eikä sitä ehkä ole oppinut käyttämään sijoittamisen ja säästämisen osalta niin hyvin kuin jotkut muut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 290
Oli jopa kevytpolttoöljysäiliö työpaikan pihalla josta tankattiin traktorit ym. perspäristimet, kun oli halvempaa kuin mennä huoltsikan löpöpumpulle. Nykyään ei saa enää löpöäkään huoltoasemilta kun sen käyttö on nykyään kielletty ajoneuvoissa ja veneissä.
Mutta saahan monilta huoltoasemilta letkusta pöötä, ei toki jokaiselta minikylmäasemalta. :confused: Seosbensamittaria en muista nähneeni, vaikka varmaan jollain kyläkauppiaalla kuriositeettina onkin.

Merkittävä muutos 90-luvulta tähän päivään verrattuna on kai lähinnä tuo huviveneen moottorin polttoainevaatimus(2008).
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Tyypillisessä PC:ssä oli sen verran vähän laajennuskortteja kuitenkin, että ei noi manuaaliasetukset mielestäni mitään ylivoimaista ongelmaa aiheuttaneet. Helppoa se ainakin mulle oli.
Itse lykkäsin kellotettuun 486-koneeseen soundblasterin 1.0 äänikortin ja atk-tutkinnon suorittanut kaveri sitä asensi kolme tuntia. Muistan tämän kun kaverin lapsen kanssa katsottiin vhs-nauhalta muumeja tuo aika. Ongelma oli kai siinä kun kone oli ibm-klooni joka yritti näyttää ibm:ltä. En muista mistä toi pizzalaatikko-mikro hankittiin mutta se miten sitten hakattiin Doomi:a eka vuosi jäi mieleen. Jatkossa ei kloonikoneisiin tartuttu. Seuraava kone taisi olla Pentium75...
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Mutta saahan monilta huoltoasemilta letkusta pöötä, ei toki jokaiselta minikylmäasemalta. :confused: Seosbensamittaria en muista nähneeni, vaikka varmaan jollain kyläkauppiaalla kuriositeettina onkin.

Merkittävä muutos 90-luvulta tähän päivään verrattuna on kai lähinnä tuo huviveneen moottorin polttoainevaatimus(2008).
Nykyisiin 2-tahteihin öljy menee omaan säiliöönsä josta se sekoittuu bensan joukkoon. Omalla lähibensiksellä on pumpussa myös PÖ ja kyllä sitä näkyy moni urakoitsija hakevan joko suoraan koneeseen tai suurtankkiin. Varmaan tällä alueella jakelupisteet harvenemassa verottomalla.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 134
Yöelämästä kun puhutaan, niin on ainakin yksi parannus kuitenkin tapahtunut: tupakansavun poistuminen...

Itse en ole koskaan polttanut, mutta ihan "riittävästi" on passiivista tupakointia tullut harrastettuna takavuosina.
Tupakoinnin kieltäminen baareissa oli ehkä huonointa maailmassa :) Saksassa tulee turpruteltua edelleen kun siellä käyn
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 048
Tupakoinnin kieltäminen baareissa oli ehkä huonointa maailmassa :) Saksassa tulee turpruteltua edelleen kun siellä käyn
Voispa vihata tai alapeukuttaa kommentteja. Edelleen vituttaa saksassa ja/tai itävallassa kun joku juna-aseman / bussiaseman ainoa baari on röökibaari. Koita siinä sitten nauttia hefe weizenista röökin katkussa junaa odotellessa jossain alppikylässä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Tupakoinnin kieltäminen baareissa oli ehkä huonointa maailmassa :) Saksassa tulee turpruteltua edelleen kun siellä käyn
Suomalaisista vain noin 12% tupakoi vuonna 2020, joten ajattelepa asiaa vähän niiden loppujen 88% kannalta, jotka sun ihannemaailmassa joutuisi hengittelemään sun savujasi ja vaatteetkin haisee ihan paskalta sen jälkeen... Ja hiukset.

Ravintoloiden tupakkakoppeja vastaan mulla ei ole varsinaisesti mitään, mutta tuskin on järkevää edes sen vertaa taipua noiden 12% mielihaluihin enää tänä päivänä. Menkööt pihalle polttamaan jos on ihan pakko.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 134
Suomalaisista vain noin 12% tupakoi vuonna 2020, joten ajattelepa asiaa vähän niiden loppujen 88% kannalta, jotka sun ihannemaailmassa joutuisi hengittelemään sun savujasi...

Ravintoloiden tupakkakoppeja vastaan mulla ei ole varsinaisesti mitään, mutta tuskin on järkevää edes sen vertaa taipua noiden 12% mielihaluihin enää tänä päivänä. Menkööt pihalle polttamaan jos on ihan pakko.
Kaikki ei tykkää kaikesta. Vaihtoehtoja pitäisi kuitenkin olla kaikille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 290
Nykyisiin 2-tahteihin öljy menee omaan säiliöönsä josta se sekoittuu bensan joukkoon.
Tuorevoitelujärjestelmien olemassaolosta ei liene kenelläkään epätietoisuutta. Niiden toimintatapakin on joskus selvästi yllä kuvatusta poikkeava.

Varsinaisesti puheenahan oli edellä seosbensan mittarimyynti, joka oli vielä 90-luvulla melko tavallista ja nykyään tavatonta tai olematonta. Aika suuri osa kaksitahtimoottoreissa käytetystä polttoaineesta yhä tankataan öljyseostettuna, myös siitä osasta joka myydään letkusta kuivana.

Mikään näistä ei varsinaisesti ollut ihan uutta 90-luvullakaan. Alkylaatti ei tullut vielä Suomessa muotiin mutta Ruotsissa yleistyi jo silloin.

Tuorevoitelujärjestelmät mopoissa ja prätkissä olivat myös vanha juttu. Suomessa myytyihin Suzuki PV-mopoihin tämä varuste tuli vasta 1994, mutta siihenkin syynä oli vain se, että tämä perustason vakiovaruste oli aiemmasta maahantuonnista erikseen jätetty pois älyttömän byroslavialaisen mopojen painorajan takia.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Kaikki ei tykkää kaikesta. Vaihtoehtoja pitäisi kuitenkin olla kaikille.
Mä olen liberaali ja periaatteessa samaa mieltä, mutta vain sen jälkeen kun on ennen sitä vapautettu suurin piirtein kaikki mahdolliset muut elinkeinoelämän rajoitteet kuten apteekkisäädökset, alkoholipolitiikka, bordellikielto, huumekieltolaki ja niin edelleen. Katsellaan sitten tuota tupakkahommaa sen jälkeen viimeisenä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 106
Aikamoinen remppa jos siihen saa 400k käytettyä. Pienen kerrostalon putkiremontti?
Reilu 210 m2 kerrostalokämpässä 400k ei riitä mihkään.Tähänkin upposi yli 650k uudelta omistajalta, vaikka Häkkiset eivät olleet kuluttaneet pintoja ollenkaan kuuden vuoden aikana (=eivät asuneet). Mm. vanhojen detaljien entisöinti oli kallista.
No joo, on 400k harvinaisen kallis yhden huushollin rempaksi, mutta tulipahan mieleen tuo kalliimpi kahdeksan vuoden takainen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Sain apteekista kloroformia perhosharrastukseen alaikäisenä, että ne nukahtaa ja kuolee heti ettei siivet ja niiden värit mene huonoksi.

Saisiko tänäpäivänä?
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 223
Tarkoitatko niitä huoltiksen 2-t -bensapumppuja? Saiko niillä tehtyä haluamansa prosenttista seosta? Olen ollut siinä luulossa, että niistä tuli valmiiksi mopoon sopivaa tavaraa.
Ei saanut prosenttia säädettyä. Olin jossain työharjoittelun tapaisessa pienellä huoltoasemalla ja yhtenä hommana oli tuosta 2T pumpusta huolehtiminen. Ensin 2T pumppuun 99 bensiiniä mittarista, sitten kalkuloitiin oikea öljyn määrä ja sen jälkeen pumpattiin 2T pumpulla öljyt sekaisin. Siihen läpinäkyvään osaan siis mahtui 5 litraa ja kaikki sen yli pumpattu bensiini valui takaisin säiliöön, joten hullumaisella pumppaamisella bensiinin sai kierrättyä riitävän sekaisin.

Samalla huoltoasemalla tuli tasapainoteltua auton renkaita sellaisella käsikäyttöisellä härvelillä, johon rengas kiinni, sitten kammella renkaaseen vauhtia ja musteeseen dipattu suti piirsi vanteeseen merkin, jonka vastakkaiselle puolelle sitten lisäpainoa. Taisi jopa näyttää suurinpiirtein tarvittavan painon grammoina.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Viipurista ps1 pelejä satasella 7kpl, cd-levyjä kymmenen. Muistaakseni tuota luokkaa.
Tää oli kyllä ankeutta kun ysärillä piraattitavarat piti hakea Virosta tai Venäjältä. Monesti kun joku tuttu lähti Virossa käymään niin laitettiin tilauksia mitä sieltä piti tuoda.
Mitenköhän mahtaa nykyään Mustanmäen torilla mennä kun jengi ei enää tule sieltä ostamaan piraattitavaraa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Tuorevoitelujärjestelmien olemassaolosta ei liene kenelläkään epätietoisuutta. Niiden toimintatapakin on joskus selvästi yllä kuvatusta poikkeava.

Varsinaisesti puheenahan oli edellä seosbensan mittarimyynti, joka oli vielä 90-luvulla melko tavallista ja nykyään tavatonta tai olematonta. Aika suuri osa kaksitahtimoottoreissa käytetystä polttoaineesta yhä tankataan öljyseostettuna, myös siitä osasta joka myydään letkusta kuivana.

Mikään näistä ei varsinaisesti ollut ihan uutta 90-luvullakaan. Alkylaatti ei tullut vielä Suomessa muotiin mutta Ruotsissa yleistyi jo silloin.

Tuorevoitelujärjestelmät mopoissa ja prätkissä olivat myös vanha juttu. Suomessa myytyihin Suzuki PV-mopoihin tämä varuste tuli vasta 1994, mutta siihenkin syynä oli vain se, että tämä perustason vakiovaruste oli aiemmasta maahantuonnista erikseen jätetty pois älyttömän byroslavialaisen mopojen painorajan takia.
Kasarilla ja ysärillä tietäjät tiesi missä huoltiksella 2t-tankissa oli käytetty jäteöljyä ja missä oikeaa 2t-öljyä bensanjoukossa:hmm:. Kun viilattu mopo leikkasi kiinni vika oli yksinomaan siinä huonolla öljyllä sekoitetussa menovedessä, ainakin konemestarin mielestä. Karuimmat virittäjät käyttivät risiiniöljyä varmistamaan voitelun, tuon tuoksun jos jossain tavoittaa niin muistot palaavat heti nuoruuden mopoaikoihin.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
Tää oli kyllä ankeutta kun ysärillä piraattitavarat piti hakea Virosta tai Venäjältä. Monesti kun joku tuttu lähti Virossa käymään niin laitettiin tilauksia mitä sieltä piti tuoda.
Mitenköhän mahtaa nykyään Mustanmäen torilla mennä kun jengi ei enää tule sieltä ostamaan piraattitavaraa.
Mahtoi jotain kaverin vanhempia vituttaa kun lomalle lähdössä ja sitten kersa laittaa tilauslistaa mukaan :)

Muistan myös kun kaveri lähti kesäisin serkkunsa luokse, sen isän työpaikalla oli nopea nettiyhteys ja polttava CD asema. Sekin oli vähän kuin jouluna odottaa mitä kaikkea pelejä, musiikkia ja elokuvia sieltä sai tuliaisena kun kotona kellään ei ollut muuta kuin minuuttihintainen modeemiyhteys joten sillä ei oikein edes musiikkia voinut ladata, yhden hyvälaatuisen MP3 lataaminen kesti muistaakseni joku 20-30 minuuttia.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 502
Ei ny sentään jos 56k motukalla ja "hyvä" tarkoitti jotain 160kbs minimiä, mieluummin 256 tai 320. Olisko ollu jotain viis minsaa per raita Napsterilla jos oli hyvää laatua.

Siinä oli lähinnä sekin, että löyty se vastapuoli jolla oli se mitä hait, se oli laadulla mitä halusit ja se oli linjalla samaan aikaan kuin sinäkin ja vielä pääsit "jonoon" sille, että Napster alkoi imemään. Yhteyksien määrä oli nimittäin rajallinen per host eikä jollain ADSL yhteydelläkään jaettu kuin... Kolmelle, viidelle samaan aikaan, edes jollain teholla. Ne olikin kovaa settiä jos näky käyttäjällä T1 linjana.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
Ei ny sentään jos 56k motukalla ja "hyvä" tarkoitti jotain 160kbs minimiä, mieluummin 256 tai 320. Olisko ollu jotain viis minsaa per raita Napsterilla jos oli hyvää laatua.

Siinä oli lähinnä sekin, että löyty se vastapuoli jolla oli se mitä hait, se oli laadulla mitä halusit ja se oli linjalla samaan aikaan kuin sinäkin ja vielä pääsit "jonoon" sille, että Napster alkoi imemään. Yhteyksien määrä oli nimittäin rajallinen per host eikä jollain ADSL yhteydelläkään jaettu kuin... Kolmelle, viidelle samaan aikaan, edes jollain teholla. Ne olikin kovaa settiä jos näky käyttäjällä T1 linjana.
No ehkä se oli sitten kokonaisen albumin lataaminen ton 30min. Jokatapauksessa hidasta puuhaa. Aikuisviihdettäkin vaan lyhyitä klippejä kun ei mitään monen sadan Megan videoita viitsinyt :)
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 569
No ehkä se oli sitten kokonaisen albumin lataaminen ton 30min. Jokatapauksessa hidasta puuhaa. Aikuisviihdettäkin vaan lyhyitä klippejä kun ei mitään monen sadan Megan videoita viitsinyt :)
Hitaalla modeemilla kun latasi pelkästään aikuisviihdettä kuvina niin olihan siinä oma jännitys kun kuva avautui pikkuhiljaa. Sitten kun duuniin tuli kiinteä yhteys niin se rämemajava pamahti silmien eteen sekunnin murto-osassa.. :D
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Mä en muista, että olisin Napsteriä erityisesti edes pahemmin käyttänyt. Ehkä se tuntui jotenkin rajoittuneelta, kun sillähän jaettiin pelkästään kai musiikkia.

Mielestäni käytin lähinnä FTP:tä ja Usenetin binäärejä 90-luvulla. Heti 2000-luvun alussa sitten eDonkey 2000, Limewire etc...
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Mä en muista, että olisin Napsteriä erityisesti edes pahemmin käyttänyt. Ehkä se tuntui jotenkin rajoittuneelta, kun sillähän jaettiin pelkästään kai musiikkia.
Joo, enimmäkseen Napsterissa oli kyllä musiikkia. Pelejä ja muita sitten imuteltiin eDonkeyllä.

Anekdoottina väittäisin että Napsterin aikoihin ihmiskunnan saatavilla oli eniten musiikkia mitä on koskaan ennen sitä tai sen jälkeen ollut. Siellä oli sellaisia harvinaisuuksia mitä ei mistään muualta saanut eikä saa nykyäänkään, laillisesti tai laittomasti.
Ei ny sentään jos 56k motukalla ja "hyvä" tarkoitti jotain 160kbs minimiä, mieluummin 256 tai 320. Olisko ollu jotain viis minsaa per raita Napsterilla jos oli hyvää laatua.
Kyllä se modeemilla normaalisti jotain tollasta 20 minuutin luokkaa oli per biisi. "Tarpeeksi hyvä" laatu oli 128kbps ja tiedoston koko oli jotain 3-4 megatavun luokkaa. Ton voi ihan laskea, jos täydellä teoreettisella nopeudella tuli niin sillon menis joku 15min, mutta eihän se teoreettinen nopeus koskaan modeemilla täysin toteutunut.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 251
Joo, enimmäkseen Napsterissa oli kyllä musiikkia. Pelejä ja muita sitten imuteltiin eDonkeyllä.
eDonkey aloitti syyskuussa 2000, joten sillä tuskin on jaeltu 90-luvulla...

Tosin eipä Napsterkään aloittanut kuin vasta kesäkuussa 1999, joten ennen sitä on sitten piraattikamat haettu muualta, kuten siis FTP:llä ja Usenetistä. :)
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
eDonkey aloitti syyskuussa 2000, joten sillä tuskin on jaeltu 90-luvulla...

Tosin eipä Napsterkään aloittanut kuin vasta kesäkuussa 1999, joten ennen sitä on sitten piraattikamat haettu muualta, kuten siis FTP:llä ja Usenetistä. :)
Joo, menee kyllä jo vähän 90-luvun yli nämä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
Tosin eipä Napsterkään aloittanut kuin vasta kesäkuussa 1999, joten ennen sitä on sitten piraattikamat haettu muualta, kuten siis FTP:llä ja Usenetistä.
Ennen vuotta 1999 Audiogalaxysta tai mp3.comista saattoi tuurilla löytää halutut biisit. Tosin, molemmat menee tavallaan FTP:n kanssa samaan ainakin alkuajoilta, helpotti vaan laitonta latailua haun osalta. Kyseenalaisen materiaalin löytämistä helpottamaan oli myös hakukone nimeltä astalavista (samoihin aikoihin kun AltaVista oli "se paras" hakukone), ei tosin musiikkia tainnut olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 290
Mahtoi jotain kaverin vanhempia vituttaa kun lomalle lähdössä ja sitten kersa laittaa tilauslistaa mukaan
Toisaalta aika helpolta nykyasteikolla vaikuttaa, ettei kukaan mätäpaise yritä kotiin palatessa varastaa siksi, että turisti osti jotain heikkolaatuista halpaa skeidaa.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Onneksi on vaihtoehtoja. Se tupakkakoppi tai piha. 90- luvulla kun tuli yöjalasta kotiin niin ensimmäisenä vaatteet piti heittää parvekkeelle ja aamulla pesukoneeseen.
Joo. Ja huonolla tuurilla ei savua täynnä olevassa baarissa huomannut naisen tupakoivan ja huomasi vasta myöhemmin suudellessa suun maistuvan paskalta. Nyt sentään tupakoijan haistaa noin kolmen metrin päästä - tosin tarve on kadonnut vakiutumisen myötä :)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 305
Viestejä
4 219 507
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom