Ankea 90-luku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Sain itse koneen vasta yhdeksänkymmentäluvun lopulla. Yritin faijalle myydä ajatusta ISDN/ADSL, mutta hän oli sitä mieltä että modeemilla on pärjättävä. Mieli muuttui jossain välissä kun alkoi puhelinlaskuja tulla.

Muistan jonkun illan kun kylmä hiki otsalla latasin counter-striken ekaa betaversiota koneelle, pelkäsin että yhteys katkeaa tai perhe haluaa käyttää puhelinta. Muutaman tunnin latailun jälkeen hymy huulilla asentamaan modia, joka ilmoittikin heti että pelin versio on väärä, ja se pitää päivittää ensin. Tuloksena seuraavana iltana sama show modia isomman patchin parissa. :P Vähän on ajat muuttuneet kun nykyisin parinkymmenengigan peli tulee suihkun aikana koneelle.
 
Vähän on ajat muuttuneet kun nykyisin parinkymmenengigan peli tulee suihkun aikana koneelle.
Ja sitten taas toisaalta ei, jos tuota samaista Counter Strikea yhä edelleen monet innoissaan pelailee?

Mä en ole ikinä ymmärtänyt koko Counter Strike juttua, enkä ikinä sitä edes pelannut. Vaikuttaa minusta aika aivottomalta räiskimiseltä, ja olen arvostanut enemmän esimerkiksi Battlefield-sarjaa.

Tai sitten en vaan tajuu.

PS. Myös Rainbow Six oli aika älykästä räiskintää aikoinaan. En ole uudempiin versioihin perehtynyt sitten vuosituhannen vaihteen.
PS2. Counter Striken edeltäjä Half Life 2*oli kyllä hieno peli, mutta se olikin uranuurtajia vuonna 1998. (Edit. Half Life 1:tä tarkoitan.)
 
Viimeksi muokattu:
Sen jälkeen kun wolfenstein 3d julkaistiin kaikki muut tuntuivat kopioilta.. :D
Wolfenstein 3D oli genrensä ja PC-pelaamisen killer-appeja ylipäätään. Viimeistään silloin oli selvää, mikä on pelaamisen tulevaisuus useammassa kuin yhdessä mielessä, ja ettei vanhan ajan "kotitietokoneilla" tai lelu-konsoleilla tule olemaan enää relevanssia.

1990-luku oli tavallaan PC-pelaamisen kultaisin vuosikymmen siinä mielessä, ettei vakavaa kilpailua ollut muualta kuin korkeintaan Playstationin suunnalta ihan vuosikymmenen lopussa ja lelukonehan sekin oli sitten vakavassa vertailussa. Myöhemmin tällä vuosituhannella tuli sitten enemmän painetta Playstationin ja Xboxin tahoilta, mutta eihän nekään pärjää ihan vakavassa pelaamisessa. Ei mitään eSport -kilpailujakaan yleensä millään konsoleilla pelata...
 
Viimeksi muokattu:
Half Life 2 julkaistiin 2004. Half Life 1 ilmestyi vuonna 1998 ja alkuperäinen Counter Strike oli Half Life 1:n modi.
Joo mä sekoilin noiden kanssa. Ykköstä tarkoitin. Se oli hieno peli vuonna 1998. Mutta sitten kun tuli läpi pelattua, niin ei mitkään "modit" jaksanut enää kiinnostaa, ei, vaikka olisi ollut miten jännää multiplayeriä...

Sen sijaan Rainbow Six alkoi kiinnostaa multiplayerinä noin 1998-1999.
 
HF modit, tärkeimpänä ne CS beta versiot löi läpi, koska taisi olla ensimmäinen hyvin toteutettu mp alusta/serverihaku ettei tarvinnut mitään ulkopuolista softaa kuten gamespy. Ja HF moottori taipui moneen sp/mp modiin, lämpimästi muistelen vieläkin cs 5.2b, Firearms ja They Hunger trilogia.

Muistan sen ajan kun filttereinä koko maailma ja ping <1000 CS serverihaku toi vajaan 17" ruudullisen servereitä, varmaan just jotain -98/99. Olihan siinä ne AQ ja Q2 modit, mutta juurikin tuon HL moottorin joustavuuden, modien helpon asennuksen/toimivuuden ja oman serverilistan käytön pelin sisällä ilman loitsimisia sanoisin olevan se pääsyy, miksi FPS moninpelaaminen löi läpi HL avulla.
 
Itselle yksi mullistavimmista ja mieleenjääneimmistä peleistä oli se alkuperäinen Unreal. Varsinkin soundtrack oli varsin tajunnan räjäyttävä.
 
Itselle yksi mullistavimmista ja mieleenjääneimmistä peleistä oli se alkuperäinen Unreal. Varsinkin soundtrack oli varsin tajunnan räjäyttävä.
Unreal oli tosi nätti, mutta jotenkin pelinä ei ehkä iskenyt niin paljon kuin vaikkapa Half Life.

Ja voisiko olla, ettei koneessakaan oikein tehot riittäneet. Ei jaksa muistaa...
 
Wolf3D oli kyllä kova juttu aikanaan. Samoin CS HalfLifen modina tuli aikanaan tutuksi, sitä tuli kavereiden kanssa pelattua heti ilmestymisen aikoihin. Voi elämä niitä lanihässäköitä aikanaan, eräskin tunti tuli pelattua Doom2, Duke3D, HalfLife, joku ikuisuuden vanha CounterStrike, Battlefield ja mitähän kaikkia noita aikanaan olikaan. Meinasi aikanaan kunto loppua kun oli viikon putki kun oli joku loma ja kaikilla oli koneet samassa kämpässä ja siinä sitten otti vähän olutta ja pelasi käytännössä kaiken hereilläoloajan. Viikon ajan kun joi käytännössä vain kahvia ja olutta ja söi roskaruokaa niin alkoi olla aikalailla kunto koetuksella.
 
Jaa täällä oli muitakin jotka valitsivat Unrealin Half Lifen sijaan. :D Nehäön julkaistiin yhtä aikaa ja kumpikin oli odotettu FPS-peli niiden kultakaudella. Mulle se oli parempi siksi kun aseissa oli kaksi eri ampumismahdollisuutta ja se tuntui olevan enemmän sci-fi. Ja tietysti se tärkein, eli pelasin sitä ensiksi. Muistaakseni Unrealin multiplayeri oli maailman ensimmäinen johon sai botteja, eli pystyi pelaamaan erillisellä areenalla multiplayeriä yksin ilman nettiä. Nopeastihan sitten julkaistiin Unreal Tournament ja Quake 3 Arena jotka perustuivat pelkästään multiplayeriin, joista UT oli minusta kilometrin parempi. Siinä oli aseissa kaksi eri tulitusmoodia, sivuttaissyöksyt ja seinistä pomppaaminen, kun taas Q3:ssa painettiin vain hiiren vasenta ja tylsästi hypittiin tai rakettihypittiin. Kumpikin oli teknisesti näyttävän näköisiä, mutta Q3:n värimaailma ja muu kyllä veti pidemmän korren ja se näytti kuvissa paremmalta, kun vähän kulmikkaan oloinen UT.

Pornotähti ja Mensan jäsen Asia Carrera oli kova tyvär pelaamaan UT:ta. Oman skinit, oma serveri ja hyvä ampumaan.
 
Unreal & UT varsinkin musiikit on edelleen kovat. Ja olihan ne hienoja pelejä kun tuli 3d näyttikset, Riva TNT2 masterrace. ;)


 
HalfLife, joku ikuisuuden vanha CounterStrike, Battlefield ja mitähän kaikkia noita aikanaan olikaan.
Battlefieldistä ja alkuperäisestä HL modina olleesta Counter-Striken betasta tuli mieleen se oikea alkuperäinen moninpeli-battlefield eli teknisesti peli mistä Battlefield 1942 sai alkunsa - Codename Eagle, julkaistu myös ihan tossa ysärin lopussa. Ilmalaivoja, sivuvaunumoottoripyöriä, lentokoneita, tankkeja ja vaikka mitä millä sai rällästää. Oli ihan uskomattoman hauskaa pelkkään juokse-ja-ammu -menoon verrattuna. Sitä tuli laneissa tahkottua kynärin lisäksi ihan kiitettävästi. Tosin, tän pelin parhaat ajat menee jo täpärästi 2000-luvun puolelle.

Tohon aikaan noi pelit tuntui vielä hauskalta, kun ei ollut mitään järjettömiä rahapalkintoja tai jotain naama irvessä vääntävää kilpapelaajaa pilaamassa fiilistä. Ainakaan omassa kaveripiirissä.
 
Joitakin poimintoja 90-luvusta, joita olen naputellut jälkikäteen tuonne yhteen tiedostoon, vähän musiikkipitoista

- Sami 'Kuoppis' Kuoppamäki liittyy Kingston Walliin ~1990
- Steve Morse, Frank Gambale ja muita kurkoja soittavat Helsingin Kulttuuritalolla 1990
- Irwin kuoli 1991
- Freddie Mercury kuoli 1991
- eka pc-tietokone 386 ostettu 1991
- Wigwamin comeback 1992
- Frank Zappa kuoli 1993
- Tarharyhmä oli keikalla Korsossa, yksi bändin jäsen oli Maija Vilkkumaa 1994
- Petri Walli kuoli 1995
- Pronssinen Pokaali oli keikoilla, yksi bändin jäsen oli Jouni Hynynen 1996
- The Corrs:in läpimurtolevy Talk On Corners ilmestyi 1997
- Santana oli Järvenpään Puisto-Bluesissa 1998
- olen töissä it-alalla ja koko maailma pelkää tosissaan Y2K:ta 1999
- uusivuosi Kaivopuistossa, juomana firmasta saatu kuohuviini, soitan 23:45 sukulaiselle joka on yllättäen Ateenassa
 
Unreal & UT varsinkin musiikit on edelleen kovat. Ja olihan ne hienoja pelejä kun tuli 3d näyttikset, Riva TNT2 masterrace. ;)



Unreal ja myöhemmin eka Tournament olivat kyllä visuaalisesti hienompia 3dfx korteilla ainakin mun mielestä. Saattaa kyllä johtua siitä että Unreal oli se leuan lattiaan pudottava kokemus Voodoolla itselleni. Muistaakseni nimenomaan Unreal oli alunperin suunniteltu sille. Ehkä myös Tournament alkujaan sen ilmaista demoa muistellen. Demon beta taisi olla ensin Glidelle. Olivat parempia jopa 3dfx Glide wrapperilla kuin Rivan natiivina.
 
Ysäri oli kyllä niin kulta-aikaa. Toki moni sanoo samaa omasta nuoruudestaan, riippumatta mihin osuu, että se oli parasta, mutta olihan siinä 90-luvun aikana hyvin kehitystä ja paljon erillaista tekniikkaa koettua. Seuraavien vuosikymmenten saavutukset olivat pääosin päivityksiä ja parantelua, poislukien älypuhelimien keksiminen.

Jos mietitään autoja, ysärin aikana ihan halvimmissa perusautoissa siirryttiin kaasuttimista polttoaineen suihkutukseen ja muutenkin ne ysärin alun pahvilaatikon tuntuiset kipot katosivat Euro NCAP törmäystestien aloittamisen myötä. Varustelu parani oleellisesti 90-luvun puolenvälin jälkeen. Ysärin alussa Suomessa ilmastointi oli jotain presidentti luokkaa, mutta ysärin lopussa sitä alkoi näkyä jo ihan tavallisissa autoissa. Ohjaustehostinkin saattoi vielä puuttua ysärin alun halvimmista kipoista. Toki kaikki nämä keksinnöt olivat olemassa ja saatavissa niihin kalleimpiin premiumeihin jo kymmeniä vuosia ennen ysäriä, mutta jos miettii tavallisen tallaajan kippoa.

Tietoteknisessä mielessä läpimurtoja oli paljon. Ensimmäiset äänikortit osuivat jo kasarin loppuun, mutta ei ollut vielä ysärin alussa mikään vakio komponentti ja olihan se allekirjoittaneellekin yksi hienoimpia PC hetkiä ysärin alussa kun sinne pulttasin äänikortin kiinni ja sai viimein yön pimeinä tunteina DOS:ssa confattua kaikki IRQ, DMA ja muistiosoitukset kohdilleen ja tietsikasta sai kuuluviin oikeita ääniä ja MIDI musiikkia.

Seuraava iso läpimurto oli 3D grafiikkakortit ja jälleen yhdessä yössä pelit muuttuivat kertaluokalla paremman näköisiksi ja ruudunpäivitystä tuli moninverroin liisää. Tässä vaiheessa oltiin jo Windows 95 aikana, eli DOS:n musta ruutu ja komentorivit alkoivat katoamaan kun Windows valtasi koneet.

Ja ne pelit, Wolfenstein 3D oli loistava. Doom oli jo niin hieno että siitä piti ottaa valokuva filmikameralla. Half-Life oli jotain niin uskomatonta että pelaamista ei voinut lopettaa ja sitä vain mietti että kuinka voikaan olla täydellinen peli. Ja myöhemmin joku keksi siihen Counter Strike modin ja jälleen legenda syntyi. Joo, ysärin huippupeleistä voisi kirjoitta loputtomasti. Siitä kuinka pulttasin rattiohjaimen koneeseen ja Microprose Grand Prix 2, Ubisoft F1 Racing Simulation ja lukemattomat hienot rallipelit saivat kyytiä, pelit jotka olivat simulaattoreita, joissa pyrittiin tekemään pelistä oikean auton ajamisen tuntuista.

Ja se suurin, internetti, tai tarkemmin WWW, ajoittuu juurikin ysärin ajalle. Suuri internet selaimien sota, kuinka Netscape nappasi lähes kaikki markkinat, mutta Internet Explorer tyhjensi pöydän vuosituhannen loppuun mennessä. Nettisivut olivat yksinkertaisia, mutta jos erehdyit väärälle sivulle, niin sieltä pomppi satoja pop-up ikkunoita ja kaatoi koneen (ennenkuin selaimiin tuli pop-up ikkunoiden estot).

Itsekkin opiskelin HTML kieltä ja kuten kaikki muutkin nörtit ysärillä, jonkinlainen kotisivu oli se juttu, jossa piti näyttää kaikki "osaaminen" ja graafinen "lahjakkuus". Aloitussivulla oli jokin täysin turha "tervetuloa" kuva, joka tehty jollain Paint Shop Pro:lla, ja sitä klikkaamalla pääsi oikealle sivulle, joka oli yksi sotku pyöriviä GIF kuvia ja javascriptillä tehtyjä turhia virityksiä joita ei tosiaan olisi tarvittu jos sivu vain kertoo käyttäjän tietsikka harrastuksesta ja PC:n speksit, kävijälaskuri pakollinen:rofl:

Sitten tuli sosiaaliset mediat, irkit, MS messengerit ja muut ja henk.koht. kotisivut katosivat pian kuin tuhka tuulee, joka on sinänsä harmi, koska niissä oli kuitenkin sellaista omaperäistä hauskuutta ja taiteilija vapauksia, mitä facebook profiiliin ei voi tehdä.

Kaikki muistaa Napsterin laittomat musiikit ja sen sulkeminen. eMule jatkoi piratismia, kone imutti 56kbps modeemin yli jotain 4MB musiikki kappaletta ikuisuuden ja paska jäykkänä nenä näytössä jännitti että älä ole homopornoa. Sitten musaakkia polttamaan CD-R levyille. Niin, tuosta pornosta puheenollen, olihan se mullistus kun löytyi kaikki omat fantasiat internetin ihmeellisestä maailmasta eikä tarvinnut Anttilan kuvastoon tyytyä, mutta hidas netti ei ollut omiaan edes kuvien katsomiseen, mistään 200x300pix videoista puhumattakaan. Tähän oli edelleen se paras ratkaisu hakea jynkky materiaalia rajan takaa, joku kaveri palkattiin käymään torilla hakemasssa kassillinen CD levyjä, joissa oli sitten sekalaisesti musaa, pelejä, pornokuva kokoelmia, ja tietenkin viruksia joka levyllä.

Mutta joo, ysärin aikana tietokoneet vanheni käsiin ja uutta tuli niin nopeasti. Silloin pari vuotta vanha kone saattoi olla aivan kivi jossa sai unohtaa uusimman Windowsin, lähes kaikki pelit, internetit jne. Nykyään voit käyttää jopa jotain 10-vuotiasta perus läppäriä vielä melkein mihin vain, poislukien toki pelit ja raskaampi multimedia editointi joka vaatii kaiken potkun mitä rauta antaa.

Linux julkaistiin 1991, mutta sen alkuvuosina piti olla melko hakkeri jos sillä osasi mitään oikeaa tehdä, mutta ysärin loppupuolella RedHat Linux oli jo minulla täydessä käytössä, musiikit soi ja modeemilla pystyi soittamaan, mutta pelikäyttöön siitä ei ollut lainkaan. Eipä tuosta työpöytä Linuxista vieläkään ole tullut suurta juttua, mutta tietyissä piireissä Linux on suurin, kuten supertietokoneet ja älypuhelimet.

Ysärin alussa kun lähti kotonta ulos, niin useimmilla taskussa oli vain lompsa ja avaimet. NMT oli keksitty jo kauan aikaa sitten, mutta harvojen käytössä, kun tavallinen tallaaja oli pääosin vielä ysärin alussa lankapuhelimien varassa ja sitten alkoi buumi, alkoi tulla pienempää ja parempaa NMT ja GSM laitteistoa, puhelimet olivat hittituote ja Nokiasta tuli maailman suurimpiin kuuluva yritys.

Hienoja muistoja, mutta se meni niin nopeasti. Minun puolestani ysäri olisi voinut kestää vaikka kolme vuosikymmentä, hienoja aikoja.
 
Ysäri oli vielä löytämisen aikaa. Se oma maailmakupla oli melkoisen pieni kun yhteydet ulkomaailmaan ja tiedon määrä oli huomattavan paljon rajallisempaa kuin nyt.
 
Half-Life, Fallout 2, Grim Fandango, StarCraft...aijai mitä pelejä ja aikoja...

Kuinkahan moni tältäkin foorumilta palaisi takaisin ysärille aikakoneella mikäli se olisi mahdollista. Varmaan ainakin muutama.
 
Tuosta Grand prix 2:sta tulikin oma muisto ysärin alkupuolelle. MS DOS ja tämä GP circuit oli kovassa huudossa. Ei toki pärjännyt Commander Keeneille, mutta tunnusmusiikki tuo paljon nostalgisia viboja omaan lapsuuteen.

Kiitti v*tusti... Nyt rupesi ton pelin tunnusmusiikki soimaan päässä ja mä kun ajattelin just mennä nukkumaan. Tuli meinaan tuotakin joskus aikanaan jokunen tunti pelattua :D
 
Ei sovi myöskään unohtaa hyviä elokuvia, joita 90-luvulla tuli varsin paljon ja joista osa vielä tänä päivänäkin keikkuu imdb:n top-listalla.
Muutama mainitakseni: Pulp Fiction, Fight Club, Shawshank Redemption, Jurassic Park, Forrest Gump, Leijonakuningas, Terminator 2 ja kyllä, Titanic vaikka moni ei tätä Oscar-rohmua arvosta.
 
Tuosta Grand prix 2:sta tulikin oma muisto ysärin alkupuolelle. MS DOS ja tämä GP circuit oli kovassa huudossa. Ei toki pärjännyt Commander Keeneille, mutta tunnusmusiikki tuo paljon nostalgisia viboja omaan lapsuuteen.

Peli on vuodelta 1988, mutta ainakin ysärin alun osalta sanoisin, että amerikkalaiseen autourheiluun sijoittuvat pelit kuten Indycar Racing, Nascar Racing ja Indianapolis 500 veivät voiton F1-peleistä (tai rallipeleistä)...

Muutenkin toi oli sitä aikaa, jolloin amerikkalainen peliteollisuus oli laadullisesti ylivoimaista PC-markkinoilla, ja eurooppalaiset pelitalot tekivät lähinnä jotain säälittäviä käännöksiä kotitietokoneiden peleistä.
 
Itse en koskaan innostunut formuloista tai rallista.. mutta need fot speedin eri versioita tuli pelattua vähintään riittävästi. Varsinkin Porsche unleasidia. (Ok nyt hypättiin jo vuoteen 2000). Tämän jälkeen lapset ja perhe-elämä vei ajan ja pelaaminen jäi vähemmälle..
 
Mennäänkö jo kasarille ja a500 aikoihin kun jossain formula pelissä oli legendaarinen lähtö. Jos jouduit lähtemään viimeiseltä paikalta lähtökiihdytyksessä pääsit ykköseksi kun koukkasit kaasupohjassa varikon kautta.. :D ei ollut pelit silloin ihan niin realistisia mitä nykyään.

Sorry OT
 
Tuosta Grand prix 2:sta tulikin oma muisto ysärin alkupuolelle. MS DOS ja tämä GP circuit oli kovassa huudossa. Ei toki pärjännyt Commander Keeneille, mutta tunnusmusiikki tuo paljon nostalgisia viboja omaan lapsuuteen.


GP2 toki ilmestyi vasta vuonna -96 (aika raakileena vielä) eli ajanlaskun jälkeen (nevöfoget). Kyllä kai se alkuperäinen Geoff Crammondin F1 Grand prix oli 90-luvun alkupuolen ehdoton autopeli (Indycar joiltain osin toki parempi - ilmestyihän toki selvästi myös alkuperäistä GP:tä myöhemmin). Alkuperäinen GP oli myös autopeli, joka teho-PC:llä näytti vielä tuolloin markkinoilla oleville kilpaileville Atari ST:lle ja Amigalle kaapin paikan. Ajan teho-PC:llä pystyi kytkemään asfaltin pintatekstuurit päälle ja silti frame rate pysyi ainakin parhaimmillaan siellä rajoituksen sallimassa 25fps:ä. ST ja Amiga pyörivät siellä 10 fps:n molemmin puolin (ST taisi olla aavistuksen parempi nopeamman kellotaajuutensa turvin - asfalttitekstuuria ei toki ollut saatavillakaan).
 
Grand Prix Circuithan oli myös Commodore 64:lle ja musiikki on jäänyt hyvin mieleen...

Toi oli sitä aikaa, kun samoja pelejä tehtiin usein kaikille mahdollisille alustoille 8-bittisistä kotitietokoneista 16-bittisiin, PC:lle ja tässä tapauksessa näköjään Macintoshillekin. Ja Apple IIgs:lle!

(Konsolit elivät silti ihan omaa elämäänsä omine peleinensä, mutta eivät olleet kovin relevantteja pelialustoja yhtään kypsemmän väen keskuudessa ja muutenkaan Suomessa.)

 
Viimeksi muokattu:
Mennäänkö jo kasarille ja a500 aikoihin kun jossain formula pelissä oli legendaarinen lähtö. Jos jouduit lähtemään viimeiseltä paikalta lähtökiihdytyksessä pääsit ykköseksi kun koukkasit kaasupohjassa varikon kautta.. :D ei ollut pelit silloin ihan niin realistisia mitä nykyään.

Sorry OT

Ei ollut OT. GP1:ssä (voi olla et oli kakkonenkin en muista) oli myös bugi jos menit viimeisellä kierroksella varikolle voitit koko kisan. Muistan kun kaveri veti herneet nenään kun kauden pisteet sitten väärin!
 
Peli on vuodelta 1988, mutta ainakin ysärin alun osalta sanoisin, että amerikkalaiseen autourheiluun sijoittuvat pelit kuten Indycar Racing, Nascar Racing ja Indianapolis 500 veivät voiton F1-peleistä (tai rallipeleistä)...

Muutenkin toi oli sitä aikaa, jolloin amerikkalainen peliteollisuus oli laadullisesti ylivoimaista PC-markkinoilla, ja eurooppalaiset pelitalot tekivät lähinnä jotain säälittäviä käännöksiä kotitietokoneiden peleistä.
Amerikkalaiset taisi saada ison edun siinä, että PC oli siellä pelikoneena nousussa paljon aikaisemmin kuin Euroopassa. Täällä buumi käynnistyi hintojen lähdettyä laskemaan reippaammin. Muistelen maksaneeni 386DX-40:stä karvalakkimallin SoundBlaster 2.0:lla ja välttävällä Tridentin näytönohjaimella vähän yli 10000 markkaa vuonna 1993.
 
Amerikkalaiset taisi saada ison edun siinä, että PC oli siellä pelikoneena nousussa paljon aikaisemmin kuin Euroopassa. Täällä buumi käynnistyi hintojen lähdettyä laskemaan reippaammin. Muistelen maksaneeni 386DX-40:stä karvalakkimallin SoundBlaster 2.0:lla ja välttävällä Tridentin näytönohjaimella vähän yli 10000 markkaa vuonna 1993.
Kyllä, USA:ssa ns. "16-bittiset kotitietokoneet" eivät koskaan lyöneet läpi, vaan vaihtoehtoina oli aina käytännössä C64, PC tai Mac. (Ja ehkä Apple II variantteineen johonkin asti.)

C64:stä (tai Apple II:sta) siirryttiin luontevasti PC-pelaamiseen, koska PC:t oli joka tapauksessa melko suosittuja muutenkin toimistokäytössä. Samaan aikaan eurooppalaiset vielä askarteli kotitietokoneidensa kanssa. Osittain tässä näkyy myös elintasoero. Eurooppalaiset oli köyhempiä. Samasta syystä C64:n kasettiasema oli juttu etenkin Euroopassa, kun taas USA:ssa kaikilla oli diskettiasema alusta pitäen. Kärjistettynä.

Oikeastaan suomalaiset lienee olleet PC-puuhissaan Euroopan kärkeä ja täällähän oli vahva PC demo-scene heti 1990-luvun alussa. Asiaa on saattanut auttaa, että koulujen ATK-luokissa on PC:t olleet yleisiä jo 1980-luvun lopusta lukien!? Osittain sieltä mäkin sain innostuksen siirtyä PC-maailmaan...
 
Viimeksi muokattu:
Miten noi kotitietokoneet siis erosi PC:stä? :hmm:
Really?

PC oli eri ekosysteemi kuin kotitietokoneet, erilaisista palikoista rakentuva ja koko ajan kehittyvä kuten nykyaikanakin. Alunperin PC oli tarkoitettu toimistokäyttöön ja pikku hiljaa valui sitten koteihinkin.

"Kotitietokoneilla" tarkoitetaan 8-bittisiä ja 16-bittisiä erityisesti kotikäyttöön suunnattuja laitteita kuten C64, Amiga ja Atari ST. Näissä oli "kiinteä" arkkitehtuuri, joten jäivät nopeasti kehityksen jalkoihin, kun taas PC:n kehitys oli jouhevaa, ja softat yhteensopivia monenlaisten laitekonfiguraatioiden kanssa. 1990-luvun taitteessa oli normaalia, että sama peli saattoi pyöriä lähes 1980-luvun alun perus-PC:llä, ja täysi ilo lähti sitten irti jollain 386:lla ja VGA:lla...
 
Miten noi kotitietokoneet siis erosi PC:stä? :hmm:

PC:t oli käytännössä varsin modulaarisia, geneerisiä - avoin maailma. Käyttöjärjestelmänä (noin pääsääntöisesti) MS-DOS (jonka pohjalle ja päälle sitten Windowskin rakentui - aluksi hyvinkin voimakkaine rajoituksineen) ja CPU:na käytännössä Intel (tai yhteensopiva AMD, Nexgen, Cyrix ja kai muutama muukin) 80xx-sarjaa, kun moni muu käytti Motorolan prosessoreita, omia käyttöjärjestelmiään ja APU-prosessoreitaan.
 
Kotimikroista puhuttiin Suomessa ainakin 80-luvulla, pääosin olivat keskenään yhteensopimattomia laitteita. PC oli sitten ihan erilainen ratkaisu vaikka vielä 90-luvun alussakin saattoi olla melkoisen työläs jos ei ymmärtänyt käyttää hyvin tuettuja lisälaitteita :D

Kotimikroissa kehitys näkyi lähinnä siinä, että koodarit oppivat uusia temppuja ajan myötä ja vaikkapa C64-pelit oli huiman kehittyneitä 90-luvun alussa verrattuna 80-luvun puoliväliin.
 
"Kotitietokoneita" yritettiin kyllä kovasti markkinoida kaikenlaiseen vakavaan käyttöön, mutta käytännössä ne oli pääasiassa pelikoneita.

PC taas oli alusta alkaen "vakavasti otettava" alusta, ja kaikenlainen huvikäyttö tuli bonuksena päälle ja yhä kiihtyvään tahtiin. Mutta tosiaan pääsyitä läpimurtoon lienee avoin ja modulaarinen rakenne. Sitä vastaan on aika vaikea kilpailla millään suljetuilla ratkaisuilla, mutta Apple siinä nyt jollain tavalla sitten on pärjäillyt omassa nichessään. Tosin sekin oli konkurssin partaalla 1990-luvulla.

(Jos muuten Apple olisi mennyt konkkaan 1990-luvulla, niin voisikohan Nokia ja Windows Phone olla yhä relevantteja "vaihtoehtoisena ekosysteeminä" älypuhelimissa..!? Kuka tietää...)
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan on eri peli, aiemmin puhuttiin Microprosen Grand Prix 2:sta. :)


Huh huh, kyllä GP2 oli kova ja tuli jokunen tunti tahkottua mustalla MikroMikko Indianalla. Pentium 100Mhz + 16mt RAMia ja olisi enemmän tehoja kaivannut, kun käänsi grafiikka-asetukset tappiin.
Tuli kyllä myös GP1:stä tahkottua sehän pyöri sulavaakin sulavammin.
Samoin C64:lla tuota GP circuitia tuli joskus pelattua. Huomattavasti paremmat musiikit muuten C64 versiossa vs. PC. Ei toki yllätä se.
 
Jos mietitään autoja, ysärin aikana ihan halvimmissa perusautoissa siirryttiin kaasuttimista polttoaineen suihkutukseen ja muutenkin ne ysärin alun pahvilaatikon tuntuiset kipot katosivat Euro NCAP törmäystestien aloittamisen myötä. Varustelu parani oleellisesti 90-luvun puolenvälin jälkeen. Ysärin alussa Suomessa ilmastointi oli jotain presidentti luokkaa, mutta ysärin lopussa sitä alkoi näkyä jo ihan tavallisissa autoissa. Ohjaustehostinkin saattoi vielä puuttua ysärin alun halvimmista kipoista. Toki kaikki nämä keksinnöt olivat olemassa ja saatavissa niihin kalleimpiin premiumeihin jo kymmeniä vuosia ennen ysäriä, mutta jos miettii tavallisen tallaajan kippoa.

Kyllä ohjaustehostimen ja ilmastoinnin sai jo perusautoihin koko 90-luvulla. Mutta niitä harvoin valittiin, koska raha oli tiukassa. Minulla oli 80-luvun Sunny, jossa oli jo ilmastointi lisävarusteena. Silloin perus-autot painoivat reilusti alta tonnin, joten ohjaustehostimellekaan ei oikein ollut käyttöä.

En kyllä huomannut varustetasoissa merkittävää (näkyvää) parannusta tai se riippui mistä lisävarusteesta uuden auton ostaja halusi maksaa. No sähkösäätöjä tuli, airbagit, abs:it ja esp:t.

90-luvulla joka kylässä oli vielä useampi korjauspaja taikka huoltoasema pikakorjauksille, nykyään pitää viedä merkkikorjaamoon. Oikeita tietotoimistoja nuo vanhat pajat, kun autoissa oli jatkuvasti pikkuvikoja ja se oli ihan normaalia. Sosiaaliset käymiset ja juorut hoitui samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mennäänkö jo kasarille ja a500 aikoihin kun jossain formula pelissä oli legendaarinen lähtö. Jos jouduit lähtemään viimeiseltä paikalta lähtökiihdytyksessä pääsit ykköseksi kun koukkasit kaasupohjassa varikon kautta.. :D ei ollut pelit silloin ihan niin realistisia mitä nykyään.

Sorry OT
Tuli mieleen joku toinen formula-peli kasarilta. Jos auton unohti tankata, joutui sen työntämään maaliin asti. Ja aikaa tähän meni tuhottomasti.
 
Samoin C64:lla tuota GP circuitia tuli joskus pelattua. Huomattavasti paremmat musiikit muuten C64 versiossa vs. PC. Ei toki yllätä se.
PC-maailmassa äänikortit ei vielä oikein olleet juttu vuonna 1988. Näinköhän GP circuit edes tuki minkäänlaista... Jos tuki, niin ehkä sitten AdLib ja Tandy (kloonikone, jossa oli sisäänrakennettu äänikortti jo vuonna 1984).
 
Itsehän tein tökerön väärennösen kelakorttiin ja hain keppanat lähikaupasta itse, mopolla pihaan rohkeasti vaan. Sitten kun täytin 18 niin taas kyseltiin papereita - olikin näyttää ajokortti. Siwan tädillä oli vähän hapan ilme kun tajusi että oli kolme vuotta myynyt olutta alaikäiselle.

Alkostakin onnistuin ostamaan viiniä alaikäisenä, vähän siistimpää päälle ja itsevarmasti ostoksille.

Oletko minä? Ostin monta vuotta tupakkaa Siwasta, ja joskus sixpäckin olutta, menin ihan vain pokalla ja rupattelin kassalla. Kun olin jo täyttänyt 18 niin kysyi kanssa papereita, ja joo, totes että sähän olet 18, mutta en tosin mitään väärennöksiä puuhaillut vaikka kaverilla oli jonkun tekemä väärennös. Ei se siitä muuta, löi hinnan tiskiin :D
Alkossa oli tiukka seula ja on kai vieläkin.

Mutta miten täällä kukaan ei ole maininnut Action Quake 2:sta???
 
En ollut niin kiinnostunut noista Q1/Q2 modeista, Action Half-Lifea pelasin. :joy:
 
Ruutuvihkoon kaikki tehtävät tehtiin. Tuntui lottovoitolta kun joku oli tehnyt tehtävät valmiiksi kirjaan.
 
Itse syntynyt 80-luvun alussa ja lapsuus / nuoruus kovasti ysärillä siis. Jotain mitä itsellä tulee mieleen:

-Puhelinnumerot piti muistaa ulkoa / lankapuhelin / veivattavapuhelin / puhelinvastaaja (laite), puhelinkioskit ja lopuksi puhelinkortit.
-Ensimmäinen puhelin oli NMT, sitten taisi olla HAKULAITE (ei ollut kai hirveän yleinen suomessa?), sen jälkeen tuli sitten GSM. Taisi olla Nokia 3110.
-Pornolehdet, pehmoporno telkkarista myöhään illalla.
-Ei ollut gps:ää. karttana puhelinluettelon kartta tai joku erikseen ostettu ja aina piti kysellä ihmisiltä ohjeita, että löysi perille.
-Tupakkaa sai polttaa myös lentokoneessa.
-Rannoilla ainakin etelässä naisten yläosattomuus oli ihan normaalia, jopa Aurinkomatkojen lomavideoissa joka rantakohteen esittelyssä vilkkui tissit.
-Limu jojot, lätkäkortit, gooshit, supersoaker, tamagotchi.
-Naminami vanukkaat, kaupassa jauhelihat jne. tehty takahuoneessa ja pakattu rasiaan ilman suojakaasua, mäkkärin stryroksi rasiat, irtokarkit kappaleittain kioskista.'
-Busseissa keppivaihteet ja pahviset liput.
-Katalysaattorit alkoi yleistyä ja ruiskumoottorit.
-putkimonitorit (ei hitto sitä välkkymistä)
3-raita verkkarit, metsuri fleece paidat (taitaa olla taas muodissa).
-Pankissa oli käytössä sellainen passin tapainen, johon merkattiin panot / otot
-Yleinen tupakointi / alkoholin käyttö yleistä, ei taida enää nykynuoriso juurikaan harrastaa?

Kyllä nykyää on niin paljon helpompaa, että ihan tyytyväinen olen. Onhan sitä tietty hauska muistella. Ja jos oiken haluaa palata ajassa taaksepäin, niin voi vaikka kokeilla jättää kännykän himaan ja olla hetken aikaa "vapaa" =)
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on ihan nykypäivää ainakin Helsingin kouluissa.

Jaa, pohjoisempana oppikirjoja piti jakaa kaverin kanssa ja ruutuvihot + kynät ostaa itse. Koulun budjetti oli kyllä niin köyhä, että välillä näyttää Afrikan maillakin menevän paremmin. Silti opittua tuli.
Viikon huippuhetki oli, kun tv-kärrystä katsottiin VHS opetusvideoita, 28" putkitöllöstä.

Muok. 90-luvun ruotsinlaivoilla tupakointi oli täysin vapaata. Kun laivaan astui, niin koko ajan savuverho leijui. Taxfree loppui joskus 90-luvun lopulla, niin risteilytkin kuolivat.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
260 498
Viestejä
4 523 255
Jäsenet
74 631
Uusin jäsen
Kuazzimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom