Ammattilaiskameravalmistaja RED tuo markkinoille modulaarisen älypuhelimen holografisella näytöllä

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 127
red-hydrogen-one-otsikko-070717.jpg



Arvokkaita ammatilaisvideokameroita valmistava RED on ilmoittanut suunnitelmistaan debytoida älypuhelinmarkkinoilla massasta poikkeavalla multimediapuhelimella. REDin puheet laitteen kyvyistä ovat suureellisia, mutta tarkat tekniset tiedot toistaiseksi varsin ympäripyöreitä.

Aivan kuten yrityksen videokamerat, myös Hydrogen One hyödyntää patentoitua modulaarista rakennetta, jonka toteutuksesta ei kuitenkaan ole vielä tarkempaa tietoa. Modulaaristen komponenttien kerrotaan hyödyntävän suurinopeuksista dataväylää, joka saattaisi mahdollistaa mm. aiemmissa patenttihakemuksissa esiintyneiden 6K-videokameramoduulien käytön. Puhelimen vakiokamerat ovat "tavanomaisia", eivätkä mahdollista 3D-materiaalin tai tavallista korkeampien resoluutioiden tallentamista.

Hydrogen Onen erikoisuus on 5,7-tuumainen holografinen näyttö, joka pystyy vaihtamaan saumattomasti kaksiulotteisen, holografisen (4-view, H4V) sekä 3D-tilan välillä. REDin Jim Jannardin mukaan näyttö perustuu tekniikkaan, jota ei ole nähty aiemmin markkinoilla ja hän kehuu sen hämmästyttävän käyttäjänsä. Näytössä käytettävä tekniikka ei ole linssimäistä, jolla väistetään monet aiemmin markkinoilla nähtyjen tuotteiden ongelmat.

Hydrogen Onen kerrotaan myös integroituvan täydellisesti yrityksen ammattilaisvideokamerajärjestelmiin (Scarlet, EPIC & Weapon) ja toimivan osana niiden käyttöliittymää.

RED Hydrogen One on ennakkotilattavissa välittömästi ja toimitusten arvellaan alkavan ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Alumiinikuorisen version ennakkotilaushinta on 1195 dollaria ja titaanisen 1595 dollaria. Hinnat ovat verottomia.

Lähde: RED, PhoneArena

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jannard on sen verran propellihattu, että jotain erilaista tuosta on varmasti tulossa.

Ja mitä designiin tulee niin aika Oakley-henkistähän tuo on.
 
Aika paljon jäi avoimia kysymyksiä tämän puhelimen osalta. Eniten jäi mietityttämään tuo patentoitu modulaarinen rakenne. Ilmeisesti puhelimessa on erilaisia kerroksia?
Ah8K4Lw.png

iVV4Ict.png

qQMPhP4.png

YDWplMU.png
 
Aika paljon jäi avoimia kysymyksiä tämän puhelimen osalta. Eniten jäi mietityttämään tuo patentoitu modulaarinen rakenne. Ilmeisesti puhelimessa on erilaisia kerroksia?
Ah8K4Lw.png

iVV4Ict.png

qQMPhP4.png

YDWplMU.png

Mielenkiintoisen näköinen kokonaisuus.
Äkkiä tulisi mieleen, että moduuleina olisivat karkeasti näyttö, prossu ja kamera. Prossun yhteyteen sit kaikenmoisia liitäntävaihtoehtoja, kameramoduuliin mahdollisesti sormenjälkitunnistusta yms.
Toinen pikainen johtopäätös olisi, että tällaisella tekniikalla pystyisi tekemään edullisia puhelimia, joita voisi sitten tarpeiden kasvaessa ja laitteiden kehittyessä päivittää parempaan. Tässä mielessä ennakkotilaushinta kuulostaa jossain määrin suolaiselta, mutta ehkä tässä otetaan vaan aluksi huippumallilla rahat pois...

Joka tapauksessa mielenkiintoista kun joku tekee jotain (mahdollisesti) massasta poikkeavaa ihan valmiiksi tuotteeksi!
 
Kannattaa katsoa Linus Techtipsistä kun hän esittelee näitä RED kameroitaan
Se on aika törkeää touhua ja ihmettelen miksi niitä kukaa ostaa.
Sama konsepti tässäkin, perusluuri 2000 euroa ja sillä ei varmaankaan sitten tee mitään, lisäkilkkeitä päälle niin ollaan 4000 eurossa ja sitten päästään "jotain" jo tekemäänkin.
Linusilla taisi kaksi kameraa pakollisine oheistarvikkeineen (jota ei tietenkään tule mukana) maksoi jotain reilu 100.000 dollaria joko kappale tai parin kokonaisuus.

Täysin mielisairasta touhua. 0/5

 
Kannattaa katsoa Linus Techtipsistä kun hän esittelee näitä RED kameroitaan
Se on aika törkeää touhua ja ihmettelen miksi niitä kukaa ostaa.
Sama konsepti tässäkin, perusluuri 2000 euroa ja sillä ei varmaankaan sitten tee mitään, lisäkilkkeitä päälle niin ollaan 4000 eurossa ja sitten päästään "jotain" jo tekemäänkin.
Linusilla taisi kaksi kameraa pakollisine oheistarvikkeineen (jota ei tietenkään tule mukana) maksoi jotain reilu 100.000 dollaria joko kappale tai parin kokonaisuus.

Täysin mielisairasta touhua. 0/5



Olipa raskasta kuunnella tota känätystä...

En tiedä mistä tuo reilu 100000 dollaria on repäisty, kun kalleinkin varustepaketti maksaa $20000. Tuo handheld-paketti kustantaa 9000 taalaa ja itse runko karvan alta 50k. Eli liikutaan 60-70 tuhannen välimaastossa. Onhan tuo kallista kun perkele, sitä en kiellä, mutta jos 8K-videokuvaa haluaa, niin lienee ihan linjassa muiden tarjoajien kanssa... Lisäksi on tyhmää olla kovin pahoillaan siitä että modulaarisen järjestelmän peruspalikassa ei tule niitä modulaarisia osia mukana, koska modulaarisen järjestelmän hienous on siinä että voit itse speksata omiin tarpeisiisi sopivan kokonaisuuden. Jos tuosta ei olisi saatavilla pelkkää runkoa, niin itku tulisi siitä kun pitää ostaa se tietynlainen paketti jossa osa moduuleista jäisi käyttämättä.
Ja jos nyt vaikka katsoo still-kuvauksen puolelta niin ei nuo kalliimman pään keskikoon rungotkaan missään halvoissa hinnoissa liiku. Tuohon Hasselbladiin vielä päälle pari linssiä 5000-10000 dollarin kappalehintaan niin ollaan hyvinkin samoilla nurkilla. Toki REDiinkin pitää linssit hommata, mutta edes Canonin L-sarjalaiset harvoin yli paria tonnia kappaleelta kustantaa...
Lopputulemana, jos koet tarvitsevasi joko keskikoon digijärkkäriä tai 8K-videokameraa, niin se on siinä 60-70k€ mitä pitää olla valmis hommaan sijoittamaan. Sitä ei toki voi kieltää, että joku 200 dollarin johto on silkkaa ryöstöä.

Paremmin tähän uutiseen liittyen, onhan tuossa RED-kamerassa mainio laajennuspotentiaali, ja toivottavasti jatkossa tuodaan lisää varusteita. Lisäksi ostajakunta on aika rajattu tuon rungon hinnan perusteella, joten jostain ne on tuotekehityskustannukset nyhdettävä... Uuden tekeminen maksaa rahaa, ja se näkyy myös ostajalle. Toisaalta uuden tekemisellä saatetaan joskus ottaa kehitysloikkia ja saavuttaa oikeasti jotain erilaista. Sinällään siis mielenkiintoista seurata mitä tästä puhelimesta tulee, vaikka oman lompakon ulottumattomissa onkin...
 
Kannattaa katsoa Linus Techtipsistä kun hän esittelee näitä RED kameroitaan
Se on aika törkeää touhua ja ihmettelen miksi niitä kukaa ostaa.
Sama konsepti tässäkin, perusluuri 2000 euroa ja sillä ei varmaankaan sitten tee mitään, lisäkilkkeitä päälle niin ollaan 4000 eurossa ja sitten päästään "jotain" jo tekemäänkin.
Linusilla taisi kaksi kameraa pakollisine oheistarvikkeineen (jota ei tietenkään tule mukana) maksoi jotain reilu 100.000 dollaria joko kappale tai parin kokonaisuus.

Täysin mielisairasta touhua. 0/5

Lienee parempi, kun et mieti näiden hintoja, vaan tyydyt maksamaan kympin leffalispusta ja nautit hedelmistä.

Saisi tulla markkinoille enemmänkin high end/erikoispuhelimia, jotka kilpailisivat omilla valteillaan. Huikeita tuotteita voitaisiin saada taskuihin, jos unohdettaisiin vaatimukset <7mm paksuudesta jne.
 
Olipa raskasta kuunnella tota känätystä...

En tiedä mistä tuo reilu 100000 dollaria on repäisty, kun kalleinkin varustepaketti maksaa $20000. Tuo handheld-paketti kustantaa 9000 taalaa ja itse runko karvan alta 50k. Eli liikutaan 60-70 tuhannen välimaastossa. Onhan tuo kallista kun perkele, sitä en kiellä, mutta jos 8K-videokuvaa haluaa, niin lienee ihan linjassa muiden tarjoajien kanssa... Lisäksi on tyhmää olla kovin pahoillaan siitä että modulaarisen järjestelmän peruspalikassa ei tule niitä modulaarisia osia mukana, koska modulaarisen järjestelmän hienous on siinä että voit itse speksata omiin tarpeisiisi sopivan kokonaisuuden. Jos tuosta ei olisi saatavilla pelkkää runkoa, niin itku tulisi siitä kun pitää ostaa se tietynlainen paketti jossa osa moduuleista jäisi käyttämättä.
Ja jos nyt vaikka katsoo still-kuvauksen puolelta niin ei nuo kalliimman pään keskikoon rungotkaan missään halvoissa hinnoissa liiku. Tuohon Hasselbladiin vielä päälle pari linssiä 5000-10000 dollarin kappalehintaan niin ollaan hyvinkin samoilla nurkilla. Toki REDiinkin pitää linssit hommata, mutta edes Canonin L-sarjalaiset harvoin yli paria tonnia kappaleelta kustantaa...
Lopputulemana, jos koet tarvitsevasi joko keskikoon digijärkkäriä tai 8K-videokameraa, niin se on siinä 60-70k€ mitä pitää olla valmis hommaan sijoittamaan. Sitä ei toki voi kieltää, että joku 200 dollarin johto on silkkaa ryöstöä.

Paremmin tähän uutiseen liittyen, onhan tuossa RED-kamerassa mainio laajennuspotentiaali, ja toivottavasti jatkossa tuodaan lisää varusteita. Lisäksi ostajakunta on aika rajattu tuon rungon hinnan perusteella, joten jostain ne on tuotekehityskustannukset nyhdettävä... Uuden tekeminen maksaa rahaa, ja se näkyy myös ostajalle. Toisaalta uuden tekemisellä saatetaan joskus ottaa kehitysloikkia ja saavuttaa oikeasti jotain erilaista. Sinällään siis mielenkiintoista seurata mitä tästä puhelimesta tulee, vaikka oman lompakon ulottumattomissa onkin...


Hinnat ovat täysin järjettömiä ja perustuvat vain kysyntä/tarjonta akseliin, eivätkä mihinkään tekniseen ylivoimaisuuteen. Ei tässä kauaa mene niin 8K kuvaus on 300 euron kännyköissä jolloin RED siirtyy 16K kuviin joista saa taas veloittaa idiooteilta järjettömiä summia.

Tottakai hyvä kuvanlaatu on tärkeää.

Mutta tärkeämpää on se itse kuva. 16K videokuvattu lapsiporno tai 16K isis päänleikkaus videot on kuitenkin tietyllä tavalla huonompaa kuin kivikautisella tekniikalla kuvattu Full Metal Jacket tai Ben Hur.
 
Hinnat ovat täysin järjettömiä ja perustuvat vain kysyntä/tarjonta akseliin, eivätkä mihinkään tekniseen ylivoimaisuuteen. Ei tässä kauaa mene niin 8K kuvaus on 300 euron kännyköissä jolloin RED siirtyy 16K kuviin joista saa taas veloittaa idiooteilta järjettömiä summia.

Tottakai hyvä kuvanlaatu on tärkeää.

Mutta tärkeämpää on se itse kuva. 16K videokuvattu lapsiporno tai 16K isis päänleikkaus videot on kuitenkin tietyllä tavalla huonompaa kuin kivikautisella tekniikalla kuvattu Full Metal Jacket tai Ben Hur.
Tästä samaa mieltä.
En minäkään tollaista tarvitse ja vähät kuvailuni kuvaan 10 vuotta vanhalla kroppirunkoisella järkkärillä ja vielä vanhemmilla linsseillä, mutta ilmeisesti kysynnän ja tarjonnan lain mukaan hinnat on kohdallaan kun on ulkopuolisia moduulivalmistajiakin. Jos olet ekana markkinoilla ja ostajia on, niin hinta on silloin sopiva ja bisnes kannattavaa.
 
Hmm.. puhelin, jossa on hologramminäyttö. Jos tuo on edes yhtä hyvä kuin se yksi näkemäni, niin sillä saa kyllä aikaan hienoja efektejä. Hieman kyllä vaan epäilyttää, että mitä sille sopivaa sisältöä RED pystyy tarjoamaan. (Koska jos kenelläkään muulla ei ole vielä tuollaista näyttöä, niin ei sitä sisältöä moni muukaan jaksa hirveästi tuottaa.)

Kannattaa katsoa Linus Techtipsistä kun hän esittelee näitä RED kameroitaan
Se on aika törkeää touhua ja ihmettelen miksi niitä kukaa ostaa.
Sama konsepti tässäkin, perusluuri 2000 euroa ja sillä ei varmaankaan sitten tee mitään, lisäkilkkeitä päälle niin ollaan 4000 eurossa ja sitten päästään "jotain" jo tekemäänkin.
Linusilla taisi kaksi kameraa pakollisine oheistarvikkeineen (jota ei tietenkään tule mukana) maksoi jotain reilu 100.000 dollaria joko kappale tai parin kokonaisuus.

Täysin mielisairasta touhua. 0/5



Linus taisi tehdä tuon videon hieman kieli poskessa.

Jep. Kaksi ammattilaiskäyttöön tarkoitettua elokuvakameraa (tai kameran runkoa, ilman optiikkaa) kustantaa sen noin satatuhatta rahaa. Ja, joku kameran sivukahva maksaa tonnin. En varmaan tuollaista kameraa paljon halvemmasta kahvasta uskaltaisi edes varmaan pidellä. Mutta, mitä tämä kertoo saman valmistajan kuluttajatuotteiden hinnoista, ei mitään.

Olipa raskasta kuunnella tota känätystä...

En tiedä mistä tuo reilu 100000 dollaria on repäisty, kun kalleinkin varustepaketti maksaa $20000. Tuo handheld-paketti kustantaa 9000 taalaa ja itse runko karvan alta 50k. Eli liikutaan 60-70 tuhannen välimaastossa. Onhan tuo kallista kun perkele, sitä en kiellä, mutta jos 8K-videokuvaa haluaa, niin lienee ihan linjassa muiden tarjoajien kanssa... Lisäksi on tyhmää olla kovin pahoillaan siitä että modulaarisen järjestelmän peruspalikassa ei tule niitä modulaarisia osia mukana, koska modulaarisen järjestelmän hienous on siinä että voit itse speksata omiin tarpeisiisi sopivan kokonaisuuden. Jos tuosta ei olisi saatavilla pelkkää runkoa, niin itku tulisi siitä kun pitää ostaa se tietynlainen paketti jossa osa moduuleista jäisi käyttämättä.
Ja jos nyt vaikka katsoo still-kuvauksen puolelta niin ei nuo kalliimman pään keskikoon rungotkaan missään halvoissa hinnoissa liiku. Tuohon Hasselbladiin vielä päälle pari linssiä 5000-10000 dollarin kappalehintaan niin ollaan hyvinkin samoilla nurkilla. Toki REDiinkin pitää linssit hommata, mutta edes Canonin L-sarjalaiset harvoin yli paria tonnia kappaleelta kustantaa...
Lopputulemana, jos koet tarvitsevasi joko keskikoon digijärkkäriä tai 8K-videokameraa, niin se on siinä 60-70k€ mitä pitää olla valmis hommaan sijoittamaan. Sitä ei toki voi kieltää, että joku 200 dollarin johto on silkkaa ryöstöä.

Paremmin tähän uutiseen liittyen, onhan tuossa RED-kamerassa mainio laajennuspotentiaali, ja toivottavasti jatkossa tuodaan lisää varusteita. Lisäksi ostajakunta on aika rajattu tuon rungon hinnan perusteella, joten jostain ne on tuotekehityskustannukset nyhdettävä... Uuden tekeminen maksaa rahaa, ja se näkyy myös ostajalle. Toisaalta uuden tekemisellä saatetaan joskus ottaa kehitysloikkia ja saavuttaa oikeasti jotain erilaista. Sinällään siis mielenkiintoista seurata mitä tästä puhelimesta tulee, vaikka oman lompakon ulottumattomissa onkin...

Sata kilorahaa saa kun hankkii niitä kaksi. Yhdellä kameralla kun ei välttämättä kannata pyörittää videoista elävää firmaa. (Toki, tuossa tapauksessa varmaan joku kertaluokkaa halvempi videokalusto olisi varmaan ihan riittävää. Mutta, jos noilla kahdella kameroista kertovalla ensimmäisellä videollakin sai molemmilla sen seitsemännumeroisen määrän katselukertoja, niin ne kamerat saattavat hyvinkin maksaa itsensä takaisin lyhyessä ajassa.)

Jos vain noita videokäyttöön tarkoitettuja linssejä saisi noin halvalla. Se parin tonnin L-sarjan Canon ei sovellu kovin hyvin videokäyttöön, sen polttoväli muuttuu hieman tarkentaessa (focus breathing), ja, jos se on zoomi, niin sen tarkennus elää hieman zoomatessa. Onneksi on Canon valmistaa "halpoja" elokuvaversioita monista linsseistään ( Canon EF Cinema Prime Lens Kit (14, 24, 35, 50, 85, 135mm) B&H ). Ne muutaman muun valmistajan – oikeasti tuohon käyttöön paremmat – elokuvalinssit onkin sitten melkein tuon sarjan verran kappaleelta. Ja, niitä ihan parhaita linssejä ei edes myydä – pelkästään vuokrataan "pari tonnia päivässä" -asevelihintaan.

Edes tuo 200 rahaa johdosta ei kuulosta enää läheskään niin pahalta, kun joskus hankkii jonkun muun pienissä sarjoissa tuotetun laitteen osan. Esimerkiksi erään tunnetun ison instrumentaatiofirman parin tonnin hintaisen laitteen liitäntärajapintana toimivat "laatikko" maksaa sen 400 euroa, vaikka se on oikeasti vain 10 sentin sivumitan pala protolevyä liittimellä – muovilaatikossa. Yli satasen hintainen johto ei kuulu hintaan, vaan pitää ostaa erikseen. Noita RED:in näyttökaapeleita ei varmaan ihan hirveän isoa määrää valmisteta. (Toki joku voisi kysyä, että miksi siinä ei vaan käytetä jotain yleisesti saatavilla olevaa standardikaapelia. Toisaalta, tuon näytön käyttäjäkohtainen kiinnityspaikka ja ulkokäyttö asettavat omat vaatimuksensa sille näyttökaapelille.)
 
Hinnat ovat täysin järjettömiä ja perustuvat vain kysyntä/tarjonta akseliin, eivätkä mihinkään tekniseen ylivoimaisuuteen. Ei tässä kauaa mene niin 8K kuvaus on 300 euron kännyköissä jolloin RED siirtyy 16K kuviin joista saa taas veloittaa idiooteilta järjettömiä summia.

Tottakai hyvä kuvanlaatu on tärkeää.

Mutta tärkeämpää on se itse kuva. 16K videokuvattu lapsiporno tai 16K isis päänleikkaus videot on kuitenkin tietyllä tavalla huonompaa kuin kivikautisella tekniikalla kuvattu Full Metal Jacket tai Ben Hur.
Kuvitteletko nyt ihan tosissaan että puhelinten kennot olisivat edes etäisesti yhtä kyvykkäitä kuin noissa REDin kameroissa käytettävät kennot? Ei se megapikselien määrä ole kuin pieni osa kokonaisuutta
 
Hmm.. puhelin, jossa on hologramminäyttö. Jos tuo on edes yhtä hyvä kuin se yksi näkemäni, niin sillä saa kyllä aikaan hienoja efektejä. Hieman kyllä vaan epäilyttää, että mitä sille sopivaa sisältöä RED pystyy tarjoamaan. (Koska jos kenelläkään muulla ei ole vielä tuollaista näyttöä, niin ei sitä sisältöä moni muukaan jaksa hirveästi tuottaa.)



Linus taisi tehdä tuon videon hieman kieli poskessa.

Jep. Kaksi ammattilaiskäyttöön tarkoitettua elokuvakameraa (tai kameran runkoa, ilman optiikkaa) kustantaa sen noin satatuhatta rahaa. Ja, joku kameran sivukahva maksaa tonnin. En varmaan tuollaista kameraa paljon halvemmasta kahvasta uskaltaisi edes varmaan pidellä. Mutta, mitä tämä kertoo saman valmistajan kuluttajatuotteiden hinnoista, ei mitään.



Sata kilorahaa saa kun hankkii niitä kaksi. Yhdellä kameralla kun ei välttämättä kannata pyörittää videoista elävää firmaa. (Toki, tuossa tapauksessa varmaan joku kertaluokkaa halvempi videokalusto olisi varmaan ihan riittävää. Mutta, jos noilla kahdella kameroista kertovalla ensimmäisellä videollakin sai molemmilla sen seitsemännumeroisen määrän katselukertoja, niin ne kamerat saattavat hyvinkin maksaa itsensä takaisin lyhyessä ajassa.)

Jos vain noita videokäyttöön tarkoitettuja linssejä saisi noin halvalla. Se parin tonnin L-sarjan Canon ei sovellu kovin hyvin videokäyttöön, sen polttoväli muuttuu hieman tarkentaessa (focus breathing), ja, jos se on zoomi, niin sen tarkennus elää hieman zoomatessa. Onneksi on Canon valmistaa "halpoja" elokuvaversioita monista linsseistään ( Canon EF Cinema Prime Lens Kit (14, 24, 35, 50, 85, 135mm) B&H ). Ne muutaman muun valmistajan – oikeasti tuohon käyttöön paremmat – elokuvalinssit onkin sitten melkein tuon sarjan verran kappaleelta. Ja, niitä ihan parhaita linssejä ei edes myydä – pelkästään vuokrataan "pari tonnia päivässä" -asevelihintaan.

Edes tuo 200 rahaa johdosta ei kuulosta enää läheskään niin pahalta, kun joskus hankkii jonkun muun pienissä sarjoissa tuotetun laitteen osan. Esimerkiksi erään tunnetun ison instrumentaatiofirman parin tonnin hintaisen laitteen liitäntärajapintana toimivat "laatikko" maksaa sen 400 euroa, vaikka se on oikeasti vain 10 sentin sivumitan pala protolevyä liittimellä – muovilaatikossa. Yli satasen hintainen johto ei kuulu hintaan, vaan pitää ostaa erikseen. Noita RED:in näyttökaapeleita ei varmaan ihan hirveän isoa määrää valmisteta. (Toki joku voisi kysyä, että miksi siinä ei vaan käytetä jotain yleisesti saatavilla olevaa standardikaapelia. Toisaalta, tuon näytön käyttäjäkohtainen kiinnityspaikka ja ulkokäyttö asettavat omat vaatimuksensa sille näyttökaapelille.)


Kaikki pointit ovat varmasti valideja totuuksia mitä sanot.
Validi totuus on myös että median pitäisi ehkä joskus ja jouluna muistuttaa kuluttajia, asiakkaita, ostajia, että näitä ei kannata ostaa. Ellei ole joko siitä elantonsa tienaava ammattilainen tai muuten vaan juppi-typerä.

Toki kuluttaja muka aina tietää mitä ostaa. Niin, no mitä helvettiä sitten tekee millään "journalisteilla" jos se kuluttaja muka tietää?

Kaipaisin vaan "jotain" jota en osaa täsmentää tarkemmin.

Esim että "GTX1080 on tosi hyvä kortti mutta tosi harva tästä mitään hyötyy, ja 4K käytössä aika paska"
 
Kuvitteletko nyt ihan tosissaan että puhelinten kennot olisivat edes etäisesti yhtä kyvykkäitä kuin noissa REDin kameroissa käytettävät kennot? Ei se megapikselien määrä ole kuin pieni osa kokonaisuutta

En kuvitellut eikä kiinnosta. Se kenno ei maksa 100 tonnia, kiinnostaa se lopputulos onko se 16k lapsipornoa vai 0.5k hyvää elokuvaa.
 
Hinnat ovat täysin järjettömiä ja perustuvat vain kysyntä/tarjonta akseliin, eivätkä mihinkään tekniseen ylivoimaisuuteen. Ei tässä kauaa mene niin 8K kuvaus on 300 euron kännyköissä jolloin RED siirtyy 16K kuviin joista saa taas veloittaa idiooteilta järjettömiä summia.

Tottakai hyvä kuvanlaatu on tärkeää.

Mutta tärkeämpää on se itse kuva. 16K videokuvattu lapsiporno tai 16K isis päänleikkaus videot on kuitenkin tietyllä tavalla huonompaa kuin kivikautisella tekniikalla kuvattu Full Metal Jacket tai Ben Hur.

Jep. Sisältö on toki tärkeintä, kunhan kuvanlaatu on riittävää.

Tuo 100000 kahdesta kamerasta tuntuu varmaan tosi pahalta esim. tuon "The Martian" -elokuvan noin tuhatkertaisessa budjetissa. Etenkin kun niitä kameroita voi käyttää myös myöhemmin. Toki, "toinen mokoma" meni varmaan rahaa niiden kameroiden oheislaitteisiin, siis jalustat, dollyt, steadicam, ...

Etenkin jos huomaa, että se vanhan kunnon 35 mm filmi maksoi melkein tuhat nykyrahaa per 11 minuuttia kuvaamista. (Siis jos ostaa sitä valmistajalta nimelliseen hintaan, amatöörit toki yleensä ostivat isompien produktioiden ylijäämäfilmejä halvemmalla. Kun ei se filmi ihan heti mene pilalle.) Jos vaikka kuvaa 20 tuntia materiaalia tuollaiseen kahden tunnin mittaiseen elokuvaan, niin pelkästään siihen filmiin menee melkein noiden kameroiden verran rahaa. Ja, se filmi on muuten aika lähellä tuota samaa kuvanlaatua.

Tästä samaa mieltä.
En minäkään tollaista tarvitse ja vähät kuvailuni kuvaan 10 vuotta vanhalla kroppirunkoisella järkkärillä ja vielä vanhemmilla linsseillä, mutta ilmeisesti kysynnän ja tarjonnan lain mukaan hinnat on kohdallaan kun on ulkopuolisia moduulivalmistajiakin. Jos olet ekana markkinoilla ja ostajia on, niin hinta on silloin sopiva ja bisnes kannattavaa.

Jep. RED varmasti laskisi hintaa, jos kukaan ei pukisi ostohousujaan jalkaansa. Toki, RED on jo nyt tietääkseni luokkansa halvin kamera. Eikä nuo 4k ammattilaisvideokameratkaan ihan ilmaisia vielä ole. Joku 10000 euroa saa sellaisestakin vielä köyhtyä. Tämä hinta lienee halvempi kuin ikinä ennen elokuvakamerasta. (Ja, jos ei tarvitse varsinaista elokuvakameraa, ja sen mukanaan tuomia ominaisuuksia, niin sitten hintaa tuollaiselle kameralle jää enää vain joku 500–2000 euroa, hieman varustelusta riippuen.)

Kaikki pointit ovat varmasti valideja totuuksia mitä sanot.
Validi totuus on myös että median pitäisi ehkä joskus ja jouluna muistuttaa kuluttajia, asiakkaita, ostajia, että näitä ei kannata ostaa. Ellei ole joko siitä elantonsa tienaava ammattilainen tai muuten vaan juppi-typerä.

Toki kuluttaja muka aina tietää mitä ostaa. Niin, no mitä helvettiä sitten tekee millään "journalisteilla" jos se kuluttaja muka tietää?

Kaipaisin vaan "jotain" jota en osaa täsmentää tarkemmin.

Esim että "GTX1080 on tosi hyvä kortti mutta tosi harva tästä mitään hyötyy, ja 4K käytössä aika paska"

Kerrankin samaa mieltä kanssasi. Tämä, +1.

Näin ei kuitenkaan ole, koska media tienaa sillä, että kuluttajat ostavat asioita. Joko suoraan, tai epäsuoraan. Tätäkään sivustoa ei varmaan olisi olemassa, jos "me" emme kollektiivisesti ostaisi sitä kaikkea parin vuoden päästä SER-lootaan päätyvää rautaa..

Kuluttajille suunnattujen kameroiden puolella tämä on monella ulkomaisella sivulla vieläpä todella ilmeistä, siis, että kehutaan jokainen uusi ominaisuus maasta taivaisiin – mullistaa kuvauksen, "game changer"...

Se tuo lukijoita, ja vielä parempaa, niitä sponsorilinkin kautta sen kameran amazonista tai muualta ostavia "uunoja".
 
Tuo 100000 kahdesta kamerasta tuntuu varmaan tosi pahalta esim. tuon "The Martian" -elokuvan noin tuhatkertaisessa budjetissa. Etenkin kun niitä kameroita voi käyttää myös myöhemmin.
Tässä se oleellinen tuli. Red tekee kameroita ammattilaisille eikä niiden hinnalla ole paljoa merkitystä elokuvan budjetin kannalta. Jos ei halua omistaa, niin kamerat voi vuokrata. Ei näitä kukaan kuluttaja osta, tai jos ostaakin, niin varmasti henkilö tietää mitä tekee, eikä meidän tarvitse itkeä heidän huonojen kulutuspäätösten takia. Taviksille on ne parin tonnin kamerat olemassa, joilla saa aivan tarpeeksi hyvää laatua youtubeen. 90-luvun vhs-kameroihin verrattuna aivan loistavaa laatua.
 
Hinnat ovat täysin järjettömiä ja perustuvat vain kysyntä/tarjonta akseliin, eivätkä mihinkään tekniseen ylivoimaisuuteen. Ei tässä kauaa mene niin 8K kuvaus on 300 euron kännyköissä jolloin RED siirtyy 16K kuviin joista saa taas veloittaa idiooteilta järjettömiä summia.

Tottakai hyvä kuvanlaatu on tärkeää.

Mutta tärkeämpää on se itse kuva. 16K videokuvattu lapsiporno tai 16K isis päänleikkaus videot on kuitenkin tietyllä tavalla huonompaa kuin kivikautisella tekniikalla kuvattu Full Metal Jacket tai Ben Hur.
Ei nyt, eikä koskaan tulevaisuudessa >100M€ leffoja kuvata tonnin kameralla/luurilla. Budjetissa se on käytännössä aivan sama mitä kamera maksaa, ja jos edes 1 % enemmän saa katsojia sillä REDin sadan tonnin kameralla verrattuna 99 % samaan laatuun kykenevään hypoteettiseen tonnin gigapikselin tarkkuuteen pääsevän kamerapuhelimeen, se on todellakin sen arvoinen sijoitus.

Joo, kilpailu ei ole kovaa elokuvakelpoisten kameroiden suhteen, mutta joka tapauksessa siitä yhdestäkin lisäprosentista laadussa voi maksaa helposti 99 k€ ekstraa, oli siinä miten paljon ilmaa tahansa välissä.
 
Ei nyt, eikä koskaan tulevaisuudessa >100M€ leffoja kuvata tonnin kameralla/luurilla. Budjetissa se on käytännössä aivan sama mitä kamera maksaa, ja jos edes 1 % enemmän saa katsojia sillä REDin sadan tonnin kameralla verrattuna 99 % samaan laatuun kykenevään hypoteettiseen tonnin gigapikselin tarkkuuteen pääsevän kamerapuhelimeen, se on todellakin sen arvoinen sijoitus.

Joo, kilpailu ei ole kovaa elokuvakelpoisten kameroiden suhteen, mutta joka tapauksessa siitä yhdestäkin lisäprosentista laadussa voi maksaa helposti 99 k€ ekstraa, oli siinä miten paljon ilmaa tahansa välissä.
Kamerat on aina maksaneet kymmeniä tuhansia. Vaikea ymmärtää mitä jengi täällä valittaa. Teknologiasivustolla ei ymmärretä, tai tiedetä, mistä tollanen hinta vois koostua? Jokainen voi googlesta katsoa paljonko kamerat maksavat ja todeta että RED ei ole missään nimessä ylihintainen.
 
Hmm.. puhelin, jossa on hologramminäyttö. Jos tuo on edes yhtä hyvä kuin se yksi näkemäni, niin sillä saa kyllä aikaan hienoja efektejä. Hieman kyllä vaan epäilyttää, että mitä sille sopivaa sisältöä RED pystyy tarjoamaan. (Koska jos kenelläkään muulla ei ole vielä tuollaista näyttöä, niin ei sitä sisältöä moni muukaan jaksa hirveästi tuottaa.)

Kannattaa katsoa Linus Techtipsistä kun hän esittelee näitä RED kameroitaan
Se on aika törkeää touhua ja ihmettelen miksi niitä kukaa ostaa.
Sama konsepti tässäkin, perusluuri 2000 euroa ja sillä ei varmaankaan sitten tee mitään, lisäkilkkeitä päälle niin ollaan 4000 eurossa ja sitten päästään "jotain" jo tekemäänkin.
Linusilla taisi kaksi kameraa pakollisine oheistarvikkeineen (jota ei tietenkään tule mukana) maksoi jotain reilu 100.000 dollaria joko kappale tai parin kokonaisuus.

Täysin mielisairasta touhua. 0/5



Linus taisi tehdä tuon videon hieman kieli poskessa.

Jep. Kaksi ammattilaiskäyttöön tarkoitettua elokuvakameraa (tai kameran runkoa, ilman optiikkaa) kustantaa sen noin satatuhatta rahaa. Ja, joku kameran sivukahva maksaa tonnin. En varmaan tuollaista kameraa paljon halvemmasta kahvasta uskaltaisi edes varmaan pidellä. Mutta, mitä tämä kertoo saman valmistajan kuluttajatuotteiden hinnoista, ei mitään.

Olipa raskasta kuunnella tota känätystä...

En tiedä mistä tuo reilu 100000 dollaria on repäisty, kun kalleinkin varustepaketti maksaa $20000. Tuo handheld-paketti kustantaa 9000 taalaa ja itse runko karvan alta 50k. Eli liikutaan 60-70 tuhannen välimaastossa. Onhan tuo kallista kun perkele, sitä en kiellä, mutta jos 8K-videokuvaa haluaa, niin lienee ihan linjassa muiden tarjoajien kanssa... Lisäksi on tyhmää olla kovin pahoillaan siitä että modulaarisen järjestelmän peruspalikassa ei tule niitä modulaarisia osia mukana, koska modulaarisen järjestelmän hienous on siinä että voit itse speksata omiin tarpeisiisi sopivan kokonaisuuden. Jos tuosta ei olisi saatavilla pelkkää runkoa, niin itku tulisi siitä kun pitää ostaa se tietynlainen paketti jossa osa moduuleista jäisi käyttämättä.
Ja jos nyt vaikka katsoo still-kuvauksen puolelta niin ei nuo kalliimman pään keskikoon rungotkaan missään halvoissa hinnoissa liiku. Tuohon Hasselbladiin vielä päälle pari linssiä 5000-10000 dollarin kappalehintaan niin ollaan hyvinkin samoilla nurkilla. Toki REDiinkin pitää linssit hommata, mutta edes Canonin L-sarjalaiset harvoin yli paria tonnia kappaleelta kustantaa...
Lopputulemana, jos koet tarvitsevasi joko keskikoon digijärkkäriä tai 8K-videokameraa, niin se on siinä 60-70k€ mitä pitää olla valmis hommaan sijoittamaan. Sitä ei toki voi kieltää, että joku 200 dollarin johto on silkkaa ryöstöä.

Paremmin tähän uutiseen liittyen, onhan tuossa RED-kamerassa mainio laajennuspotentiaali, ja toivottavasti jatkossa tuodaan lisää varusteita. Lisäksi ostajakunta on aika rajattu tuon rungon hinnan perusteella, joten jostain ne on tuotekehityskustannukset nyhdettävä... Uuden tekeminen maksaa rahaa, ja se näkyy myös ostajalle. Toisaalta uuden tekemisellä saatetaan joskus ottaa kehitysloikkia ja saavuttaa oikeasti jotain erilaista. Sinällään siis mielenkiintoista seurata mitä tästä puhelimesta tulee, vaikka oman lompakon ulottumattomissa onkin...

Sata kilorahaa saa kun hankkii niitä kaksi. Yhdellä kameralla kun ei välttämättä kannata pyörittää videoista elävää firmaa. (Toki, tuossa tapauksessa varmaan joku kertaluokkaa halvempi videokalusto olisi varmaan ihan riittävää. Mutta, jos noilla kahdella kameroista kertovalla ensimmäisellä videollakin sai molemmilla sen seitsemännumeroisen määrän katselukertoja, niin ne kamerat saattavat hyvinkin maksaa itsensä takaisin lyhyessä ajassa.)

Jos vain noita videokäyttöön tarkoitettuja linssejä saisi noin halvalla. Se parin tonnin L-sarjan Canon ei sovellu kovin hyvin videokäyttöön, sen polttoväli muuttuu hieman tarkentaessa (focus breathing), ja, jos se on zoomi, niin sen tarkennus elää hieman zoomatessa. Onneksi on Canon valmistaa "halpoja" elokuvaversioita monista linsseistään ( Canon EF Cinema Prime Lens Kit (14, 24, 35, 50, 85, 135mm) B&H ). Ne muutaman muun valmistajan – oikeasti tuohon käyttöön paremmat – elokuvalinssit onkin sitten melkein tuon sarjan verran kappaleelta. Ja, niitä ihan parhaita linssejä ei edes myydä – pelkästään vuokrataan "pari tonnia päivässä" -asevelihintaan.

Edes tuo 200 rahaa johdosta ei kuulosta enää läheskään niin pahalta, kun joskus hankkii jonkun muun pienissä sarjoissa tuotetun laitteen osan. Esimerkiksi erään tunnetun ison instrumentaatiofirman parin tonnin hintaisen laitteen liitäntärajapintana toimivat "laatikko" maksaa sen 400 euroa, vaikka se on oikeasti vain 10 sentin sivumitan pala protolevyä liittimellä – muovilaatikossa. Yli satasen hintainen johto ei kuulu hintaan, vaan pitää ostaa erikseen. Noita RED:in näyttökaapeleita ei varmaan ihan hirveän isoa määrää valmisteta. (Toki joku voisi kysyä, että miksi siinä ei vaan käytetä jotain yleisesti saatavilla olevaa standardikaapelia. Toisaalta, tuon näytön käyttäjäkohtainen kiinnityspaikka ja ulkokäyttö asettavat omat vaatimuksensa sille näyttökaapelille.)
Luulen että se hologrammi näyttö on jo ihan sitä varten, että sillä voi katsella tuolla kameralla otettuja 3D kuvia. Eli käyttöä on, vaikka appeja sille ei niin kovasti olisikaan.
 
Luulen että se hologrammi näyttö on jo ihan sitä varten, että sillä voi katsella tuolla kameralla otettuja 3D kuvia. Eli käyttöä on, vaikka appeja sille ei niin kovasti olisikaan.
Joo eikös tuolla uutisessakin lue että ideana on toimia noiden kameroiden kanssa.
Mielenkiintoisen näköinen kokonaisuus.
Äkkiä tulisi mieleen, että moduuleina olisivat karkeasti näyttö, prossu ja kamera. Prossun yhteyteen sit kaikenmoisia liitäntävaihtoehtoja, kameramoduuliin mahdollisesti sormenjälkitunnistusta yms.
Toinen pikainen johtopäätös olisi, että tällaisella tekniikalla pystyisi tekemään edullisia puhelimia, joita voisi sitten tarpeiden kasvaessa ja laitteiden kehittyessä päivittää parempaan. Tässä mielessä ennakkotilaushinta kuulostaa jossain määrin suolaiselta, mutta ehkä tässä otetaan vaan aluksi huippumallilla rahat pois...

Joka tapauksessa mielenkiintoista kun joku tekee jotain (mahdollisesti) massasta poikkeavaa ihan valmiiksi tuotteeksi!
Googlehan tätä yritti mutta totesi homman turhaksi. Puhelimet on niin halpoja että tolla ei säästä mitään. Ainoat menestyneet modulaariset puhelimet ovat olleet vehkeitä joissa on tullut jotain aitoa lisäarvoa niistä palikoista. Motorola on menestynyt kohtalaisesti.
 
Ei kai kukaan kuvittele, että kännykkäkamera olisi jollakin tapaa samalla tasolla kuin ammattikäyttöön suunnattu elokuvakamera?

Kannattaa kokeilla esim. portaattomasti zoomata sillä kännykkäkameralla horisontissa olevaan pieneen kohteeseen 4K elokuvaa kuvaten. Ei taida onnistua, ja lopputulos tuskin silmää miellyttää, mutta sopivilla lisävarusteilla varustellulla ammattilaiskameralla tällainen on helppoa vaikka iltahämärässä. Tosin tällainen kamera on sitten huono johonkin muunlaiseen kuvaukseen, esim. action-kameraksi.

Jokainen kamera, jokainen tuote, on aina kompromissi: sillä tekee joko yhtä asiaa erinomaisesti, paria asiaa hyvin tai kaikkea korkeintaan säälittävästi. Ammattilainen ei tyydy edes hyvään, koska vain siitä ei olla valmiita maksamaan tarpeeksi. Samoin ei autoasentaja käytä vain jakoavainta, eikä ammattilaispyöräilijä lähde erityyppisille etapeille samalla pyörällä. Ammattilainen valitsee jokaiseen tilanteeseen oikean työkalun.

Ammattilaisella ei ole varaa siihenkään, että joku kolmen pennin kiinaihmekaapeli hajoaa kesken kuvauksen ja koko miljoonien produktio pysähtyy sadan euron säästön takia. Siksi ammattilainen ostaa kaapelin, jonka on kasannut firma, jonka laatuun voi luottaa. Elokuvan budjetissa kamerakalusto ei näyttele mitenkään merkittävää osaa, ellei se hajoa. Jokainen ostaa sen tason välineet, mitä on varaa maksaa - eli miten suuria pennejä pyörittelee. Siksi harrastaja ei osta Red-kameraa, paitsi jos on kultamuna poskessa elävä ääliö.

Mitä tulee tuohon puhelimeen, niin siinä on selvästi laajennusväylä. Ettei vain olisi erillistä kameramoduulia tulossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 742
Viestejä
4 545 659
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom