Itselläni on vähän samankaltainen tilanne. Olen nyt opiskellut 4 vuotta tietotekniikkaa yliopistossa. Pari viime vuotta olen käynyt opintojen ohella töissä (kesäisin täyttä päivää ja talvisin osa-aikaisesti), ja kandidaatin tutkinto on tutkielman loppuun kirjoittamista vaille valmis ja lisäksi hieman DI vaiheen opintoja on jo käytynä.
Olen kuitenkin oman kiinnostukseni kautta alkanut suuntautua enemmän devops/järjestelmäasiantuntija tyyppiseen hommaan. Tällä hetkellä minulle ei makseta mitenkään hyvin (alle mediaanipalkan). Nyt kuitenkin pari yritystä on lähestynyt minua ja molemmilla voisi olla tarjolla vakituinen paikka jossa palkka on noin 4000€/kk. Nämä eivät ole vielä varmistuneet, mutta tällä hetkellä vaikuttaa aika hyvältä.
Tässä nyt olenkin viime aikoina kovasti pohtinut, että mitä teen jos saan jomman kumman noista paikoista, tai vastaavasti samantasoisin tehtävän jostain muualta. Tavallaan olisi ihan kiva suorittaa tuo DI tutkinto loppuun, mutta sitten toisaalta noilla DI vaiheen opinnoilla ei ole enää oikeastaan juuri mitään tekemistä tällaisten tehtävien kanssa. Tämän takia motivaatio suorittaa tuo DI tutkinto loppuun alkaa kyllä käydä aika pieneksi, jos on mahdollisuus päästä hyväpalkkaisiin ja itseä kiinnostaviin töihin ilmankin.
Monesti aina kuulee sanottavan, että opinnot kannattaa suorittaa loppuun, mutta itselleni on kyllä jäänyt hieman epäselväksi että miksi? Ainakin itsellä näiden opintojen pääasiallinen tavoite on ollut työllistyä hyviin töihin, ja jos tuo tavoite toteutuu ilmankin noita DI papereita niin en kyllä ihan ymmärrä että mihin niitä tarvii? Ainakin kuulemani perusteella vasta valmistuneen DI:n palkka ei todennäköisesti ole yhtään tuota 4000€/kk suurempi. Tietysti on mahdollista, että sitten joskus tulevaisuudessa pääsee johonkin vähän parempiin hommiin noilla DI papereilla, mutta ei tämäkään ole välttämättä mikään itsestäänselvyys. Lisäksi olen pohtinyt sitäkin puolta, että elämä on kuitenkin tässä ja nyt, ja mistäpä minä tiedän että olenko enää edes hengissä vaikkapa joskus 20 vuoden päästä? Opiskelijaelämästä olen jo ehtinyt saada tarpeekseni, se ei kiinnosta enää juuri ollenkaan.
Yliopistolla on myös mahdollisuus laittaa opinto-oikeus passiiviseksi, ja sen uudelleenaktivointia voi sitten hakea myöhemmin, joten tuonne koulun penkille kyllä todennäköisesti pääsee takaisin jos alkaakin kaduttaa. Ja jos tuon kandidaatin tutkinnon nyt saa kohta valmiiksi, niin aina on olemassa myös maisterihaku.