AMD Zen 3 kellotukset ja kokemukset

Liittynyt
29.07.2021
Viestejä
39
Mistä tiedän että Curve Optimzer toimii 5800x3d prossun kanssa, emona Asus Prime X570-P? Biosista laittanu AI tweakerista negative -20, Ryzen Master ohjelma ei näytä Curve optimizer tabia ollenkaan, olen asentanu ohjelman 3 kertaa uudestaan.

Cinebench pyörii normisti läpi, 14219 karkkimarkkia. Lämmöt 90 astetta koko ajan, muistaakseni keskimäärin 4,3Ghz nopeudella tai hieman alle 4,3.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
526
Mistä tiedän että Curve Optimzer toimii 5800x3d prossun kanssa, emona Asus Prime X570-P? Biosista laittanu AI tweakerista negative -20, Ryzen Master ohjelma ei näytä Curve optimizer tabia ollenkaan, olen asentanu ohjelman 3 kertaa uudestaan.

Cinebench pyörii normisti läpi, 14219 karkkimarkkia. Lämmöt 90 astetta koko ajan, muistaakseni keskimäärin 4,3Ghz nopeudella tai hieman alle 4,3.
Sen curven voi asettaa kahdesta eri paikasta biosissa, en muista kumpi on vaikuttava, joten itsellä on molemmissa samat asetukset.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 020
Mulla on 5900x ja x570 emo, olen ajanut tätä setuppia nyt öööh 3v ihan defaulttina, kannattaisko tuota PBO kokeilla viimein? onko hyötyä ja paljonko vois nousta fps?

Ilmajäähy ja kotelotuuletus on ok, ja mulla on tossa Artcic LFIII 420mm AIO paketissa avaamattomana, jos samalla innostuis senkin laittaan.
Toisaalta alkanu jo miettiin tulevaa amd uutta prossua myös. Muttä kyllä tääkin riittää varmasti vielä muutaman vuoden.
 
Liittynyt
28.07.2023
Viestejä
28
Mulla on 5900x ja x570 emo, olen ajanut tätä setuppia nyt öööh 3v ihan defaulttina, kannattaisko tuota PBO kokeilla viimein? onko hyötyä ja paljonko vois nousta fps?

Ilmajäähy ja kotelotuuletus on ok, ja mulla on tossa Artcic LFIII 420mm AIO paketissa avaamattomana, jos samalla innostuis senkin laittaan.
Toisaalta alkanu jo miettiin tulevaa amd uutta prossua myös. Muttä kyllä tääkin riittää varmasti vielä muutaman vuoden.
Itellä nousi PUBG replaylla testattuna avg fps 171->178 ja 1% lowit 137->143. Muutaman prosentin sai. Youtubessa melko paljon materiaalia joissa ton PBO vaikutus pelisuorituskykyyn on just noin 0-3% välillä.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
785
Jos mielenkiintoa löytyy kannattaa samalla säätää muistit ja curvet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 020
Itellä nousi PUBG replaylla testattuna avg fps 171->178 ja 1% lowit 137->143. Muutaman prosentin sai. Youtubessa melko paljon materiaalia joissa ton PBO vaikutus pelisuorituskykyyn on just noin 0-3% välillä.
Jeps, joo kattelin vähän youtube ja redditiä useamman tunnin, mutta tuonkin ajan ois voinu käyttää laittamalla PBO päälle biosista ja säätämällä itse.
Muistit ei oo B-die, joten ei varmaan kovin hyvin timingsit parane. tais olla nämä G.Skill F4-3600C16D-32GTZNC, halvin hinta 117€.

Olen miettiny ostaakko tohon B-diet, täälläkin pari kertaa myyty, 5800x3D, tai nyt alko himottaan että joko CPU upgrade uusiin AMD.
Jos tolla PBO, curve ja muistisäädöllä "säästäis" rahat muuhun käyttöön :)
mutta 12 coresta ei halua luopua, kun koneella teen muutakin kuin pelkkää peliä.

Kone ei ollut alunperin vakaa, asuksen bios xmp ei toiminut autolla vaan manuaalisesti joutu laittaan, uusin bios toimii suoraan auto.
muutama peli joskus kaatuili ja viimeisimpänä cyberpunk 2.0 , syynä CPU kuuma ja huono kotelon ilmankierto, tosin mietin, että saattoi olla myös jännitevaihtelut ja ehkä sittenkään noi mun muistit ei ollut täysin vakaat. Tosin nyt toimi kuin junan vessa

Toi 0-3%, toki minimit paranis ehkä ei kuulosta houkuttelevalta, vrt. että joutuis taas koneen vakauden kanssa taistelemaan, mutta kiinnostais kyllä, Siksi hommasin ton AIO:n jos kokeilis kellotella, alivoltituksella vois säästäis vähän watteja, mutta toi CPU vie niin vähän että ei suurta hyötyä.
Toisaalta miettiä että noin 1000e uusi AMD (CPU, emo, muistit + ehkä nvme), riippuen ostaakko myös uudempaa nvme asemaa lisäksi. 3D prossuja joutuu varmaan odottelemaan tovin.

Koneen käyttö 4k pelaaminen ja vähän muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Muistit ei oo B-die, joten ei varmaan kovin hyvin timingsit parane.
Kyllä ne paranee, myös itselläni on 5900X ja se käy viileämpänä sekä buustaa korkeammille taajuuksille (esim. tänään näyttää tältä viimeisten 10 tunnin ajalta:
1713204865409.png
)

Muisteista taas, tässä olisi ns.
ilman mitään säätöä, pelkästään muistit koneeseen ja kone päälle:
ZenTimings_Orginal.png
Tässä on XMP:n kanssa, eli se mitä suositellaan (ja ei, nämä EIVÄT ole mitkään kalliit B-die muistit tms)
ZenTimings_XMP.png
Tässä on sitten hiotut asetukset mitä käytän:
ZenTimings_3600_Kireämmät.png
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 020
Tuossa testailin coreja noin 30min cyberpunkkia. Kokeilen vielä ja jos aloittais on-core offseteillä tai sitten multicore emt.
Peeveli, tuota hw infon ikkuna laajensi niin sehän järjesteli parhaat coret suoraan tohon damn, tossa uus kuva.
Ja nykyiset default timingsit, XMP auto
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 195
Viestejä
4 194 479
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom