AMD Ryzen-sarjan muistit

Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
167
Nämä lähti pähkäilyjen jälkeen tilaukseen. Pitäisi toimia hyvin omalla x570-e + 5800x -combolla.

G.Skill 32GB (2 x 16GB) Trident Z Neo DDR4 3600MHz, CL16, 1.35V, musta/hopea - 359,90€
Nyt on uudet muistit koneessa, mutta ei lähtenyt ihan ykkösellä toimimaan. Ennen uusien asennusta vaihdoin biosin asetuksista vain D.O.C.P -> Auto. Uudet muistit sisään ja sitten kone käyntiin, mutta eipä käynnistynyt vaan emon oranssi valo paloi joka viittaa muistiongelmaan (tuulettimet pyörivät ja muisteissakin nätit valot paloivat). Sitten kokeilin vain yhdellä uudella kammalla ja samaa ongelmaa pukkaa. Sen jälkeen iskin vanhan kamman sisään ja nyt kone käynnistyi normaalisti. Tämän jälkeen menin Biosiin latamaan optimized default -asetukset (eipä ollut muuta defaulttiin verrattuna kuin PBO -limittejä vähän madallettu sekä curve optimizerissa negatiivista -15 verran kaikille coreille). Sitten taas uudet muistit sisään ja nyt kone boottasikin nätisti. Kävin vielä biosista laittamassa päälle D.O.C.P:n sekä samat PBO -asetukset kuin aiemmin ja nyt näyttäisi toimivan hienosti.

Jatkoa varten kysynkin, että kun vaihtaa uudet muistit, niin onko järkevää suoraan ladata biosista täysin default asetukset ennen kuin iskee uudet muistit sisään? Amatöörinä ajattelin, että pelkkä default muistiasetusten pitäisi riittää. :)
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 391
Nyt on uudet muistit koneessa, mutta ei lähtenyt ihan ykkösellä toimimaan. Ennen uusien asennusta vaihdoin biosin asetuksista vain D.O.C.P -> Auto. Uudet muistit sisään ja sitten kone käyntiin, mutta eipä käynnistynyt vaan emon oranssi valo paloi joka viittaa muistiongelmaan (tuulettimet pyörivät ja muisteissakin nätit valot paloivat). Sitten kokeilin vain yhdellä uudella kammalla ja samaa ongelmaa pukkaa. Sen jälkeen iskin vanhan kamman sisään ja nyt kone käynnistyi normaalisti. Tämän jälkeen menin Biosiin latamaan optimized default -asetukset (eipä ollut muuta defaulttiin verrattuna kuin PBO -limittejä vähän madallettu sekä curve optimizerissa negatiivista -15 verran kaikille coreille). Sitten taas uudet muistit sisään ja nyt kone boottasikin nätisti. Kävin vielä biosista laittamassa päälle D.O.C.P:n sekä samat PBO -asetukset kuin aiemmin ja nyt näyttäisi toimivan hienosti.

Jatkoa varten kysynkin, että kun vaihtaa uudet muistit, niin onko järkevää suoraan ladata biosista täysin default asetukset ennen kuin iskee uudet muistit sisään? Amatöörinä ajattelin, että pelkkä default muistiasetusten pitäisi riittää. :)
On se hyvä laittaa default asetukset, ennen muistien vaihtoa, tosin tätä muistanu itsekkään taannoin :rolleyes:
Toiv et ajele pelkästään docp asetuksilla, noita muisteja kannattais kyllä säätää niin saanee varmasti paremmat vauhdit.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
167
On se hyvä laittaa default asetukset, ennen muistien vaihtoa, tosin tätä muistanu itsekkään taannoin :rolleyes:
Toiv et ajele pelkästään docp asetuksilla, noita muisteja kannattais kyllä säätää niin saanee varmasti paremmat vauhdit.
Joo tarkoituksena on kiristellä asetuksia kun ehdin vähän opiskella asiaa. Muistien säätäminen siis ihan uutta mulle. Jos jollain on heittää kireämpiä, mutta samalla varmasti toimivia asetuksia alkuun, niin otan mielelläni vastaan (muistien kaverina 5800x ja x570-e emo). :)
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 922
Joo tarkoituksena on kiristellä asetuksia kun ehdin vähän opiskella asiaa. Muistien säätäminen siis ihan uutta mulle. Jos jollain on heittää kireämpiä, mutta samalla varmasti toimivia asetuksia alkuun, niin otan mielelläni vastaan (muistien kaverina 5800x ja x570-e emo). :)
Kellään ei ole yhtä huonoa mutta silti vastaavaa emolevy-muistisettiä kuin mulla, joten jos ne asetukset toimii mulla niin luultavimmin toimii muillakin. Laita vaikka 1,41 V muisteille. Linkki
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 350
Nyt on uudet muistit koneessa, mutta ei lähtenyt ihan ykkösellä toimimaan. Ennen uusien asennusta vaihdoin biosin asetuksista vain D.O.C.P -> Auto. Uudet muistit sisään ja sitten kone käyntiin, mutta eipä käynnistynyt vaan emon oranssi valo paloi joka viittaa muistiongelmaan (tuulettimet pyörivät ja muisteissakin nätit valot paloivat). Sitten kokeilin vain yhdellä uudella kammalla ja samaa ongelmaa pukkaa. Sen jälkeen iskin vanhan kamman sisään ja nyt kone käynnistyi normaalisti. Tämän jälkeen menin Biosiin latamaan optimized default -asetukset (eipä ollut muuta defaulttiin verrattuna kuin PBO -limittejä vähän madallettu sekä curve optimizerissa negatiivista -15 verran kaikille coreille). Sitten taas uudet muistit sisään ja nyt kone boottasikin nätisti. Kävin vielä biosista laittamassa päälle D.O.C.P:n sekä samat PBO -asetukset kuin aiemmin ja nyt näyttäisi toimivan hienosti.

Jatkoa varten kysynkin, että kun vaihtaa uudet muistit, niin onko järkevää suoraan ladata biosista täysin default asetukset ennen kuin iskee uudet muistit sisään? Amatöörinä ajattelin, että pelkkä default muistiasetusten pitäisi riittää. :)
Onko Fast Boot päällä?
Se olisi hyvä laittaa pois päältä, jotta emolevy voi sovittaa (train) muistiasetuksia prosessorin kanssa pidempään.
There are no users of Ryzen who have not encountered a cold or double start (sometimes even triple). I can assure you right away that there is nothing wrong with that. This is closely related to memory training. When the system could not start the first time, an algorithm is triggered, which changes some of the settings inaccessible to the user and tries to start the system again. This phenomenon can be influenced by procODT, RTT and CAD.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 488
Eikös se XMP ole edelleen Intelin muistiprofiili? Käsittääkseni emojen muistiyhteensopivuuslistat AMD-alustoilla ovat edelleen luokkaa pelkkä boottitesti. Jos boottaa niin listataan yhteensopiviksi. Erikseen sitten ne Ryzen-sertifioidut muistikitit.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
hmmm.png


Uusi BIOS uudet kujeet. Tarkistetaan ensin onko aikaisemmasta hieman kiristetyt ajoitukset (SCL:t 4 -> 2 ; tWTRL 12 -> 10 ; tRPT 10 -> 8) vakaat, eli vielä parituhatta prosenttia testausta nyt ainakin, sitten katsotaan päästäänkö tuon 1900 FCLK seinän yli. Aikaisemmin ei olla päästy ilman WHEA erroreita.

ps. illan pelisessiot ja siitä johtunut korkeampi huoneen lämpötila näkyy muistien lämmöissä, aikaisemmin nuo ovat pysyneet 43 asteen tuntumissa, ja tämä siis vaikka mulla on RAM-jäähy asennettuna.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Jatkoa, 1933 FCLK ei millään ole vakaa, joten se ajatus pitänee laittaa hyllylle tällä prossulla ja/tai emolla.

Laskin hieman voltteja OC3D:n käyttäjä Veii:n innoittamana (VDDG CCD = 950 -> 880mV, CLDO VDDP = 900mV -> 880mV).

VDIMM = 1400mV ei ollut vakaa, Karhu pukkasi heti erroria. Uskon kyllä että tuota saisi pikkusen alas tuosta 1450mV:stä. Laitan ehkä 1420mV ensi yöksi testiin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Jatkoa, 1933 FCLK ei millään ole vakaa, joten se ajatus pitänee laittaa hyllylle tällä prossulla ja/tai emolla.

Laskin hieman voltteja OC3D:n käyttäjä Veii:n innoittamana (VDDG CCD = 950 -> 880mV, CLDO VDDP = 900mV -> 880mV).

VDIMM = 1400mV ei ollut vakaa, Karhu pukkasi heti erroria. Uskon kyllä että tuota saisi pikkusen alas tuosta 1450mV:stä. Laitan ehkä 1420mV ensi yöksi testiin.

Jep itellä kans vaikuttaa tältä samalta, että 1900mhz+ vaan suoraan pukkaa wheaa yms. Nohh jos nyt vielä vikat kiristelee muisteista tuolla 3800 kun en jänöihin jaksa koskea
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
670
Oma 5800x ei toimi myöskään yli 1900Mhz FCLK kelloilla ilman WHEA erroreita vaikka jännitteitä nostaisi miten ja 1900Mhz ilmeisesti rajana tällä yksilöllä. 1600Mhz menee auto astuksilla ihan hyvin, emo laittaa Vsoc jännitteeksi 1V ja VDDG ja VDDP jännitteiksi 900mV. 1900Mhz FCLK Vsoc pitää olla UEFI:sta 1.08-1.1V ja VDDG IOD ja CCD jännitteeksi olen laittanut 1001mV mutta voisikin kokeilla joskus pääseekö alemmas. CLDO VDDP 901mV joka on sama kuin auto asetuksella. 900mV näyttää hieman alempaa jännitettä ZenMonitorissa/Ryzen Masterissa mutta 902mV näyttää samaa kuin 901mV, seuraava harppaus taisi tapahtua vasta 904-905mV kohdalla.

Oon nuo VDDG ja VDDP jännitteet säätänyt AMD Overclocking valikon kautta kun AMD CBS valikon kautta VDDG jännitteiden säätö ei tuntunut toimivan tai ei ainakaan ensimmäisillä UEFI versioilla tällä 5800x:llä, en muista oliko IOD ta CCD vai molemmat jotka ei muuttunut mihinkään. 3700x:llä oli sama mitä kautta sääti ja sillä suosinkin ennemmin CBS valikkoa kun siellä oli kaikki tarvittava samassa paikassa.
ZenTimings_Screenshot.png
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Oma 5800x ei toimi myöskään yli 1900Mhz FCLK kelloilla ilman WHEA erroreita vaikka jännitteitä nostaisi miten ja 1900Mhz ilmeisesti rajana tällä yksilöllä. 1600Mhz menee auto astuksilla ihan hyvin, emo laittaa Vsoc jännitteeksi 1V ja VDDG ja VDDP jännitteiksi 900mV. 1900Mhz FCLK Vsoc pitää olla UEFI:sta 1.08-1.1V ja VDDG IOD ja CCD jännitteeksi olen laittanut 1001mV mutta voisikin kokeilla joskus pääseekö alemmas. CLDO VDDP 901mV joka on sama kuin auto asetuksella. 900mV näyttää hieman alempaa jännitettä ZenMonitorissa/Ryzen Masterissa mutta 902mV näyttää samaa kuin 901mV, seuraava harppaus taisi tapahtua vasta 904-905mV kohdalla.

Oon nuo VDDG ja VDDP jännitteet säätänyt AMD Overclocking valikon kautta kun AMD CBS valikon kautta VDDG jännitteiden säätö ei tuntunut toimivan tai ei ainakaan ensimmäisillä UEFI versioilla tällä 5800x:llä, en muista oliko IOD ta CCD vai molemmat jotka ei muuttunut mihinkään. 3700x:llä oli sama mitä kautta sääti ja sillä suosinkin ennemmin CBS valikkoa kun siellä oli kaikki tarvittava samassa paikassa.
Kokeile southbridge-jännitteen nostoa. Gigabyten emoissa toi on listattuna 1PMVSOC (”Adjust Promontory 1.05v voltage”) tjsp. Mun piti nostaa tuota 1.00v -> 1.06 jotta FCLK = 1900 toimisi ilman WHEA-virheitä.

Lisäksi suosittelen asettamaan tuon RttParkin RZQ/2 (=120 Ohm) tai RZQ/3 (80 Ohm). RZQ/1 kun on turhan korkea arvo tuolle.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
670
Kokeile southbridge-jännitteen nostoa. Gigabyten emoissa toi on listattuna 1PMVSOC (”Adjust Promontory 1.05v voltage”) tjsp. Mun piti nostaa tuota 1.00v -> 1.06 jotta FCLK = 1900 toimisi ilman WHEA-virheitä.
1900Mhz siis toimii ilman virheitä mutta sen yli ei. 1933-2000Mhz tulee WHEA erroria. Kokeilin joskus tuota PM_1VSOC jännitteen nostoa kun yritin FCLK 1966-2000 Mhz saada toimimaan mutta ei tuntunut olevan vaikutusta, autolla saa pysyä. Liekkö vaikutusta enemmän jos PCI-E gen 4 käytössä.

Rupesin nyt pudottelemaan noita VDDP ja VDDG jännitteitä.

CPU VDDP -0.020V
CLDO VDDP 880mV
VDDG CCD 880mV
VDDG IOD 940mV (935mV tuli whea erroreita Prime95 Small FFTs)

Vaikuttaa vakaalta, tunnin on prime pyörinyt ongelmitta mutta pitää jatkaa testailua. Tuli nosteltua nuo VDDG jännitteet aluksi korkeahkolle kun piti olla varmat jännitteet muisteja testaillessa. Nyt kun on muistit säädetty niin pitää nyt muualta alkaa viilaamaan.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
1900Mhz siis toimii ilman virheitä mutta sen yli ei. 1933-2000Mhz tulee WHEA erroria.
Sitten olet samassa tilanteessa kuin minä :D Voi ollakin että emo ottaa vastaan, uudemmissa X570-emoissa/revikoissa on pykälää paremmat signaloinnit.

--------------

Zen RAM overclocking Google Sheetsin ja oc3d.net foorumikeskusteluiden innoittamana lähdin hakemaan vielä tiukempia asetuksia. Itse testaan parhaillaan näitä, GDM disabled postasi vihdoinkin RZQ tweakkien jälkeen:

3800-15-15-15.png


Jätän setit pyörimään työpäivän ajaksi, toivon mukaan ovat vakaat ja päästään tRFC:n kimppuun, josko sen saisi ~250 hujakoille. Stay tuned.

edit: setti kippasi noin vartin testauksen jälkeen, mutta SCL:iä löystämällä löytyi vakautta:

3800-15-15-15-part3.png


Myös 3h prime95 large-veto meni ongelmitta. Eiköhän tämän voi julistaa vakaaksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
143
Auttakaa aloittelijaa. Täs menee pää sekaisin näiden muistien kans! Ekaa konetta kasaamas ja löytyy 5600x, b550-e ja 3070 strix. Nyt pitäis etsiä jotkut sopivat muistit ja näitä oon katellu:



Mitään erikoisempia kellotusjuttuja ei varmaan tuu tehtyä. Pelkkä d.o.c.p riittää mulle. Ja pelkkään fps pelaamiseen.
Kumpaa suosittelette? Toki muitakin voi ehdottaa ja hinta vaikka max 300€.
Edit: vai onko parempi vaihtoehto ostaa 2x16gb ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Auttakaa aloittelijaa. Täs menee pää sekaisin näiden muistien kans! Ekaa konetta kasaamas ja löytyy 5600x, b550-e ja 3070 strix. Nyt pitäis etsiä jotkut sopivat muistit ja näitä oon katellu:



Mitään erikoisempia kellotusjuttuja ei varmaan tuu tehtyä. Pelkkä d.o.c.p riittää mulle. Ja pelkkään fps pelaamiseen.
Kumpaa suosittelette? Toki muitakin voi ehdottaa ja hinta vaikka max 300€.
Jos et tarvitse noin hienoja rgb-härpäkkeitä ja pelkät d.o.c.p:t niin suosittelisin näitä:
noilla laittaa docp päälle niin kovaa on ajo :tup:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 571
Auttakaa aloittelijaa. Täs menee pää sekaisin näiden muistien kans! Ekaa konetta kasaamas ja löytyy 5600x, b550-e ja 3070 strix. Nyt pitäis etsiä jotkut sopivat muistit ja näitä oon katellu:



Mitään erikoisempia kellotusjuttuja ei varmaan tuu tehtyä. Pelkkä d.o.c.p riittää mulle. Ja pelkkään fps pelaamiseen.
Kumpaa suosittelette? Toki muitakin voi ehdottaa ja hinta vaikka max 300€.
Edit: vai onko parempi vaihtoehto ostaa 2x16gb ?
Itse ostaisin varmaankin nämä: https://www.amazon.de/-/en/dp/B083TSJ8NB/
Hankin vastaavat (tosin mustat jotka syyskuussa 2020 olivat saatavilla ja 142€) jotka ovat dual rankin muistit ja kellotin ne 3600 CL16 odottamaan kypsempiä uefi-biospäivityksiä ennenkuin katson miten paljon ne lopulta kulkevat ja prosessori antaa myöden.

Nuo ovat myöskin 32Gb kuten esimerkkisi kitit joita katselet. HUOM! minä tai kukaan muukaan ei voi 100% varmuudella sanoa tulevatko nuo muistit sitten dual rankkina vai eivät. Useampi niitä on tilannut ja saanut dualrankin muistit mutta voi olla että singlerankkia tulee.
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
143
Itse ostaisin varmaankin nämä: https://www.amazon.de/-/en/dp/B083TSJ8NB/
Hankin vastaavat (tosin mustat jotka syyskuussa 2020 olivat saatavilla ja 142€) jotka ovat dual rankin muistit ja kellotin ne 3600 CL16 odottamaan kypsempiä uefi-biospäivityksiä ennenkuin katson miten paljon ne lopulta kulkevat ja prosessori antaa myöden.

Nuo ovat myöskin 32Gb kuten esimerkkisi kitit joita katselet. HUOM! minä tai kukaan muukaan ei voi 100% varmuudella sanoa tulevatko nuo muistit sitten dual rankkina vai eivät. Useampi niitä on tilannut ja saanut dualrankin muistit mutta voi olla että singlerankkia tulee.
Täytyypäs tutustua näihin näihin crucialin muisteihin. On ainakin paljon halvemmat!
Onko nämä täysin yhteensopivat tuon b550-e emon kanssa? Tai nuo mitä @Kalski ehdotti?
Ja mistäs sen sit tietää jos nuo tilaa et onko ne single vai dual rankkia?
 
Liittynyt
02.05.2020
Viestejä
403
Täytyypäs tutustua näihin näihin crucialin muisteihin. On ainakin paljon halvemmat!
Onko nämä täysin yhteensopivat tuon b550-e emon kanssa? Tai nuo mitä @Kalski ehdotti?
Ja mistäs sen sit tietää jos nuo tilaa et onko ne single vai dual rankkia?
Tilasin noi joskus joulukuussa ja sain single rankkina...pistin palauttauen takas. Yritän metsästää dual rankkia. Kammat jotka himottais maksaa hunajaa eli nämä. Odottelen rauhassa että hinta tulis alemmas...tosin siinä voi mennä kauan. Olis pitäny ostaa noi syyskuussa kun hinta oli satasen halvempi.:lol:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 571
Muistien pitäisi olla yhteensopivat ja kun olet saanut muistit (mitkä tahansa muistit) ja asentanut ne niin avaa CPU-Z ohjelma ja katso mitä tietoja se näyttää jos näkyy:
CPU-Z.png


Ranks: kohdassa "Dual" se on kyseistä muistia.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
670
Auttakaa aloittelijaa. Täs menee pää sekaisin näiden muistien kans! Ekaa konetta kasaamas ja löytyy 5600x, b550-e ja 3070 strix. Nyt pitäis etsiä jotkut sopivat muistit ja näitä oon katellu:



Mitään erikoisempia kellotusjuttuja ei varmaan tuu tehtyä. Pelkkä d.o.c.p riittää mulle. Ja pelkkään fps pelaamiseen.
Kumpaa suosittelette? Toki muitakin voi ehdottaa ja hinta vaikka max 300€.
Edit: vai onko parempi vaihtoehto ostaa 2x16gb ?
Ostin alkuvuodesta kaks kittiä näitä G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X mutta näkyy hinta nousseen ja menee yli 300e jos haluaa 32GB ja joutuu kellottamaan itse jos haluaa 3600Mhz

Omat yksilöt kellottu ongelmitta 3800Mhz 16-16-16-32-48-276 ajotuksilla. GDM tosin pitää olla päällä kun neljä kampaa, kahdella toimii GDM pois ongelmitta.

edit. on noitä näköjään 32gb kitteinäkin G.Skill Flare X (for AMD) F4-3200C14D-32GFX, halvin hinta 275€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
139
Auttakees kamut vanhaa miestä mäessä. Vaihdoin kiireissäni leiriä ja edellisen kerran olin tällä puolen kun AMD Duron 600 oli kovinta hottia. En saa jotenkin muisteja mitenkään järjelliseen nopeuteen vaikka paria eri kittiä olen koittanut. Tässä ihan perus XMP profiili päällä.

1617385189977.png

ja tuollaiset kalikat nyt testissä:
1617385309645.png
 
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
14
Seurannut ketjua ja tää Ram juttu ei itelle oo tuttua. Ajellu siis lähinnä xmp:llä aina Intelin prossulla.
Nyt kuitenkin pistin isoa päivitystä kehiin eli tähän muisti apua kaipaisin.

Emo: Asus X570-E Gaming
Prossu: Ryzen 5900X
Ram: G.Skill 3200MHz 2x8gb cl 16 tai 18
Näyttis: 3080 TUF OC

Tosiaan nämä ramit on vanhasta kokoonpanosta ja mietin että ostanko uutta vai meneekö noilla mukavasti viellä ilman että mitään suurempia teho menetyksiä syntyy.
Kyseinen kone on peli (+streaming) sekä koodaus käytössä eli rasitusta tulee suht paljon.

Tosiaan muistien perään kyselen eli uusinko vai menenkö vanhoilla. Jos kannattaa uusia niin ostanki 4x8 kitin vai 2x16. Mielellään myös mitä suosittelette. Valot yms. ei mitään väliä. hintaa max 300-350e mielellään.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Seurannut ketjua ja tää Ram juttu ei itelle oo tuttua. Ajellu siis lähinnä xmp:llä aina Intelin prossulla.
Nyt kuitenkin pistin isoa päivitystä kehiin eli tähän muisti apua kaipaisin.

Emo: Asus X570-E Gaming
Prossu: Ryzen 5900X
Ram: G.Skill 3200MHz 2x8gb cl 16 tai 18
Näyttis: 3080 TUF OC

Tosiaan nämä ramit on vanhasta kokoonpanosta ja mietin että ostanko uutta vai meneekö noilla mukavasti viellä ilman että mitään suurempia teho menetyksiä syntyy.
Kyseinen kone on peli (+streaming) sekä koodaus käytössä eli rasitusta tulee suht paljon.

Tosiaan muistien perään kyselen eli uusinko vai menenkö vanhoilla. Jos kannattaa uusia niin ostanki 4x8 kitin vai 2x16. Mielellään myös mitä suosittelette. Valot yms. ei mitään väliä. hintaa max 300-350e mielellään.
Nuo aiemmin linkkaamani crucialit 3600 MHz maksavat sen n. 90€/16gb että 180€ ilman RGB:tä jolla saat huoletta laitettua XMP:t (DOCP AMD:llä mutta sama) päälle ja aika pitkälti pääset tehojen huipulle, seuraava tuosta olisi sitten vuorokausia kestävä rasitusprosessi FCLK+muistien kiristelyä. nuo crucialit ovat hyviä "XMP ja unohda" muisteja, missä taas samsungin B-diet ovat kaikille jotka tykkäävät näpertää viimeisetkin mehut irti, niin sanottuja muistien hifi-kamaa :geek:
Tuossa vielä linkki.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Nuo aiemmin linkkaamani crucialit 3600 MHz maksavat sen n. 90€/16gb että 180€ ilman RGB:tä jolla saat huoletta laitettua XMP:t (DOCP AMD:llä mutta sama) päälle ja aika pitkälti pääset tehojen huipulle, seuraava tuosta olisi sitten vuorokausia kestävä rasitusprosessi FCLK+muistien kiristelyä. nuo micronin E-diet ovat hyviä "XMP ja unohda" muisteja, missä taas samsungin B-diet ovat kaikille jotka tykkäävät näpertää viimeisetkin mehut irti, niin sanottuja muistien hifi-kamaa :geek:
Tuossa vielä linkki.
Crucialin 3600 cl16-18-18 2x16GB kitit on micronin rev.b 16Gbit piireillä. Ainoa mahdollinen keino saada micronin rev.e 8Gbit piirillisiä (dual rank) muisteja on enää tuo Crucialin 3000 cl15 2x16GB kitti ja niistäkään ei voi mennä takuuseen etteikö nekin olisi jo rev.b(micron b-die) piireillä ja siten single rank.
Onkos ketään nyt lähiaikoina tilannut amazonista tuota crucial 3000MHz 2x16GB kittiä? Ni tietäisi onko niissä vielä vanhat vai uudet piirit.
https://www.amazon.de/-/en/Crucial-Ballistix-Desktop-Gaming-Memory/dp/B083TSTVTH/

Edit. Ja ei noissa micronin rev.b/b-die piirillisissä 2x16GB muisteissa ole mitään vikaa muuta ku että ne on single rank. Sopivat helposti alustalle ku alustalle (eli siis ei pitäisi olla mitään yhteensopivuus ongelmia) ja kellottuvat helposti hyvinkin korkealle.
Ja jos haluaa varmasti dual rank ni ostaa sitten 4x8GB kitin.
2x näitä vaikka
https://www.amazon.de/-/en/Crucial-Ballistix-Desktop-Gaming-Memory/dp/B083V93HJG/

Ja massi miehet ostaa edelleenkin Samsung b-die, koska ne nyt vaan ovat parhaat ja nopeimmat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Muistien pitäisi olla yhteensopivat ja kun olet saanut muistit (mitkä tahansa muistit) ja asentanut ne niin avaa CPU-Z ohjelma ja katso mitä tietoja se näyttää jos näkyy:


Ranks: kohdassa "Dual" se on kyseistä muistia.
Hemmetti... Jimm's:ltä viime vuonna hommatut B-dietkin (G.Skill 16GB (2 x 8GB) Ripjaws V, DDR4 3600 MHz, CL16, 1.3 F4-3600C16D-16GVK) oli single rankkia...

Nooh, aika tiukilla ajoituksilla ne kuitenkin toimii :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Hemmetti... Jimm's:ltä viime vuonna hommatut B-dietkin (G.Skill 16GB (2 x 8GB) Ripjaws V, DDR4 3600 MHz, CL16, 1.3 F4-3600C16D-16GVK) oli single rankkia...

Nooh, aika tiukilla ajoituksilla ne kuitenkin toimii :)
Kaikki 2x8GB kitit ovat tietääkseni single rank. 8GB kapuloita tarvii olla se 4kpl että saa dual rank.
2x16GB kiteissä on sitten taas sekä dual rank että single rank kittejä, riippuen valmistajasta ja käytetyistä piireistä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Kaikki 2x8GB kitit ovat tietääkseni single rank. 8GB kapuloita tarvii olla se 4kpl että saa dual rank.
2x16GB kiteissä on sitten taas sekä dual rank että single rank kittejä, riippuen valmistajasta ja käytetyistä piireistä.
Joo, tarkoitus oli ostaa toinen samanmoinen setti. Mutta eipä oikeastaan ole ollut tarvista, niin en ole panikoinut.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 105
Tuossa eilen pikaisesti kokeilin kaverilla 3600C16 kittiä kellotella Prime B450-Plus emolevyllä ja 5600X prosessorilla. DRAM Calculatorin asetuksilla (slow/fast) ei saanut 1T toimimaan millään, oisko paska kitti vai onko joku olennainen asetus joka rajoittaa? Oli ensikosketus Ryzenin muistien kellotukseen enkä ehtinyt sen tarkemmin perehtymään, Intelillä kellotellut sitten enemmänkin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 017
Muisteista vielä, jos haluan nykyisen 2 x 8G määrän päivittää 32G niin pitääkö näille Trident Z ostaa toinen identtinen 2 x 8G setti kaveriksi?


Nää maksaa joka paikassa yli 200€ 16G.

Ja näähän on siis dual rankia eikö?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 940
Tuossa eilen pikaisesti kokeilin kaverilla 3600C16 kittiä kellotella Prime B450-Plus emolevyllä ja 5600X prosessorilla. DRAM Calculatorin asetuksilla (slow/fast) ei saanut 1T toimimaan millään, oisko paska kitti vai onko joku olennainen asetus joka rajoittaa? Oli ensikosketus Ryzenin muistien kellotukseen enkä ehtinyt sen tarkemmin perehtymään, Intelillä kellotellut sitten enemmänkin.
GDM=Gear Down Mode päällä? Vaatii yleensä tuon päälle. Tiukoille asetuksille ProcODT ym asetukset myös kohdilleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Muisteista vielä, jos haluan nykyisen 2 x 8G määrän päivittää 32G niin pitääkö näille Trident Z ostaa toinen identtinen 2 x 8G setti kaveriksi?


Nää maksaa joka paikassa yli 200€ 16G.

Ja näähän on siis dual rankia eikö?
Paras se olis samanlaiset kammat laittaa rinnalle.
Ja dual rank toteutuu sitten kun sulla on 4x niitä kampoja kiinni.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 017
Paras se olis samanlaiset kammat laittaa rinnalle.
Ja dual rank toteutuu sitten kun sulla on 4x niitä kampoja kiinni.
Aivan, joo eli tuskin huvikseen kannattaa lisäillä muistia 16G --> 32G. Eli nyt kun kaksi kampaa niin single rankina menee säädöissä.
 
Liittynyt
05.06.2020
Viestejä
51
Moikka,
Oisko täällä jollain ehdotuksia että mitä asetuksia muuttaisi että saisi vielä enemmä irti muisteista.
Tällä hetkellä nämä käytössä ja testattu vakaaksi.
20210410_150647.jpg
1.4v ja lämmöt 45-46c
Ramit on G.Skill 3000MHz 2x8gb cl 14 ja samsung b-dietä
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Moikka,
Oisko täällä jollain ehdotuksia että mitä asetuksia muuttaisi että saisi vielä enemmä irti muisteista.
Tällä hetkellä nämä käytössä ja testattu vakaaksi.

1.4v ja lämmöt 45-46c
Ramit on G.Skill 3000MHz 2x8gb cl 14 ja samsung b-dietä
Trrds/l molemmat 4 ja tfaw 16 kokeile näitä alkuun ainakin
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
670
Moikka,
Oisko täällä jollain ehdotuksia että mitä asetuksia muuttaisi että saisi vielä enemmä irti muisteista.
Tällä hetkellä nämä käytössä ja testattu vakaaksi.

1.4v ja lämmöt 45-46c
Ramit on G.Skill 3000MHz 2x8gb cl 14 ja samsung b-dietä
Kokeile näitä muuttaa kohta kerrallaan.

tRC 45

tRRDS 4
tFAW 16

tWTRS 4
tWTRL 8-12

tRTP 8

tRDRDSCL 2-4
tWRWRSCL 2-4

Muuttasin tCWL 16 niin on synkassa tCL:n kanssa ja sitten voisi saada tRDWR 8-10 ja tWRRD 4

Kannattaa testailla sitä muistien kaistanopeutta ym. muutosten jälkeen eikä pelkästää vakautta niin näkee onko niistä kiristelyistä edes hyötyä. Joskus voi muuttua hitaammaksi vaikka vakaat olisikin kun syklit ei mene optimaalisesti. AIDA:lla tai DRAM Calculatorin membenchillä jos useamman testin ajaa niin jotain osviittaa saa. DRAM Calculatorilla samassa tulee lyhyt vakaustestikin.

tRCDWR kiristyy mahdollisesti 8 mutta sitten pitää myös tRAS ja tRC säätää uusiksi jos haluaa että nopeus paranee.

Nuo lämmöt on aika matalat, vielä kärsii vielä jännitteitäkin nostaa mikäli ei muuten kiristy enempää. Omat 4x8GB 3200MHz 14cl b-diet ei ole moksiskaan 1.46V jännitteillä vaikka ramtestin ja heaven benchmarkin yhdistelmällä muistien lämmöt nousee lähemmäs 60c antureiden mukaan.
 
Liittynyt
05.06.2020
Viestejä
51
Kokeile näitä muuttaa kohta kerrallaan.

tRC 45

tRRDS 4
tFAW 16

tWTRS 4
tWTRL 8-12

tRTP 8

tRDRDSCL 2-4
tWRWRSCL 2-4

Muuttasin tCWL 16 niin on synkassa tCL:n kanssa ja sitten voisi saada tRDWR 8-10 ja tWRRD 4

Kannattaa testailla sitä muistien kaistanopeutta ym. muutosten jälkeen eikä pelkästää vakautta niin näkee onko niistä kiristelyistä edes hyötyä. Joskus voi muuttua hitaammaksi vaikka vakaat olisikin kun syklit ei mene optimaalisesti. AIDA:lla tai DRAM Calculatorin membenchillä jos useamman testin ajaa niin jotain osviittaa saa. DRAM Calculatorilla samassa tulee lyhyt vakaustestikin.

tRCDWR kiristyy mahdollisesti 8 mutta sitten pitää myös tRAS ja tRC säätää uusiksi jos haluaa että nopeus paranee.

Nuo lämmöt on aika matalat, vielä kärsii vielä jännitteitäkin nostaa mikäli ei muuten kiristy enempää. Omat 4x8GB 3200MHz 14cl b-diet ei ole moksiskaan 1.46V jännitteillä vaikka ramtestin ja heaven benchmarkin yhdistelmällä muistien lämmöt nousee lähemmäs 60c antureiden mukaan.
Jees, täytyypi kokeilla näitä muuttaa.
Aidalla ja dram calculatorilla oon aina testannut että paraneeko nopeus tulokset jonka jälkeen oon vielä vakaudet testannu karhu ram testillä.

Dodii, nyt o testattu nämä ja kyllä se tulos vähän parani mutta ei mitää merkittävää muutosta tullut. Tiputtelin myös tuota trfc:tä alemmas.
Tässä nykyset zentiming ja aida tulokset:
20210412_093526.jpg20210412_095554.jpg
Ennen muutoksia aida tulokset:
20210410_150401.jpg

Oisko tässä vielä jotain mitä voisi muuttaa tulosten parantamiseksi vai onko tämä jo maksimi?
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Onko teillä minkälaista ratkaisua miten saada lämmöt kuriin 2x16GB B-DIE XMP-profiililla 4000mhz. Minkälaisia ghetto DIY jäähyvirityksiä teillä on? Onko kaupasta saatavat RAM-jäähyt kummosia? Corsair Dominator Airflow Platinum RGB Fan -muistijäähdytin, musta/hopea - 74,90€
(F4-4000C16D-32GTZR ramit)
https://m.aliexpress.com/i/32750671016.html mulla on tää käytössä. Postaan puhelimelta, joten linkittäminen menee hankalaksi, mutta jos etit foorumilta hakusanalla Alseye niin löydät varmaan mun kirjoittaman lyhyen testin
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 477
Onko teillä minkälaista ratkaisua miten saada lämmöt kuriin 2x16GB B-DIE XMP-profiililla 4000mhz. Minkälaisia ghetto DIY jäähyvirityksiä teillä on? Onko kaupasta saatavat RAM-jäähyt kummosia? Corsair Dominator Airflow Platinum RGB Fan -muistijäähdytin, musta/hopea - 74,90€
[/URL]
[/URL]
(F4-4000C16D-32GTZR ramit)
Noissa muisteissa ei ole lämpöanturia niin paha sanoa mitä vaikuttaa mutta itse viritin 120 mm tuulettimen kuminauhojen varaan puhaltamaan muisteille. Kaiken varalta kun radien puhaltimet pyörii vain 400 rpm kunnes veden lämpö ylittää 33 astetta.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
76
Onko teillä minkälaista ratkaisua miten saada lämmöt kuriin 2x16GB B-DIE XMP-profiililla 4000mhz. Minkälaisia ghetto DIY jäähyvirityksiä teillä on? Onko kaupasta saatavat RAM-jäähyt kummosia? Corsair Dominator Airflow Platinum RGB Fan -muistijäähdytin, musta/hopea - 74,90€
(F4-4000C16D-32GTZR ramit)
Mulla oli myös lämpöjen kanssa ongelmaa kun muistit ovat ison noctuan alla eikä pelkkä kotelotuuletuksen parannus oikein saanut toista kampaa jäähtymään. Tilaa kun ei käytännössä ollut mihinkään suuntaan niin laitoin olisko ollut 40mm noctuan tyyliin kuumaliimalla muistien lukitusklipsiin kiinni ja vaikka se ei kovin isoa virtausta saa aikaan mutta se puhaltaa suoraa kampojen välistä kohti kotelon kattoa oli vaikutus ihan hyvä.

Jos tilaa on niin sitten suosittelen jotain muuta mutta tämä on tarpeeksi hyvä eikä ole äänekäs vaikka on pieni tuuletin.
 
Liittynyt
06.12.2018
Viestejä
7
Ensimmäiseen itse kasattavaan koneeseen alkaa osat olemaan kasassa kunhan näytönohjain vielä kotiutuu. Muistit vielä puuttuu ja haluaisin suosituksen niistä. Mikä olisi 16GB / 32 GB muistiksi ”varma”, turvallinen ja järkevän hintainen kitti. Prosessoriksi valikoitui Ryzen 5 3600, emolevyksi Asus B550-F Gaming wi-fi ja näytönohjaimeksi tulossa RX6700XT. Mihinkään kellottamisiin tai virityksiin ei ole tarkoitus alkaa. Setin pitäisi toimia hyvin ja varmasti ilman ongelmia pelaamisessa ja videoiden käsittelyssä.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
120
Ensimmäiseen itse kasattavaan koneeseen alkaa osat olemaan kasassa kunhan näytönohjain vielä kotiutuu. Muistit vielä puuttuu ja haluaisin suosituksen niistä. Mikä olisi 16GB / 32 GB muistiksi ”varma”, turvallinen ja järkevän hintainen kitti. Prosessoriksi valikoitui Ryzen 5 3600, emolevyksi Asus B550-F Gaming wi-fi ja näytönohjaimeksi tulossa RX6700XT. Mihinkään kellottamisiin tai virityksiin ei ole tarkoitus alkaa. Setin pitäisi toimia hyvin ja varmasti ilman ongelmia pelaamisessa ja videoiden käsittelyssä.
En ole hirveän syvällisesti nyt perillä muisteista, mutta eikai noissa kovin pahasti vikaan voi mennä jos ei välitä muutaman prosentin nopeuseroista tai kellottamisesta.
3200Mhz cl16 muistit vaikuttaa olevan nyt sellaisia mitkä olisivat kohtuu nopeita perusmuisteja kohtuu hintaan. Esim. tämmöiset olisin saattanut hätäisesti ostaa, jos olisin onnistunut nappaamaan verkkokaupan RTX3070+emo+5800x tarjouscombon.
Dual rank olisi varmaan ihan hyvä juttu, mutta en tiedä kuinka moni jaksaa siitä oikeasti välittää. Jos välität, niin sitten 2x16GB kitit on kai ainakin joskus olleet kaikki dual rankkia, mutta ilmeisesti eivät enää? (tietääkö joku muu?) 2x2x8GB saisi varman dual rank ratkaisun.

EDIT: näköjään tuolla ylempänä Taneli- olikin sanonut että kaikki 2x16GB kitit eivät välttämättä ole enää dual rank. Sieltä näyttää löytyvän myös muistisuosituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
642
Onko teillä minkälaista ratkaisua miten saada lämmöt kuriin 2x16GB B-DIE XMP-profiililla 4000mhz. Minkälaisia ghetto DIY jäähyvirityksiä teillä on? Onko kaupasta saatavat RAM-jäähyt kummosia? Corsair Dominator Airflow Platinum RGB Fan -muistijäähdytin, musta/hopea - 74,90€
(F4-4000C16D-32GTZR ramit)



Itse valkkasin jonkun vanhan hyper x coolerin missä oli 2kpl 60mm tuulettimia ja vaihdoin tilalle noctuat.
Hinkkasin kanssa siitä sopivan värisen niin matchaa hienosti blokin ja näyttiksen backplaten kanssa :thumbsup:

Ei kuule käytössä ollenkaan ja jäähdyttää 4x8GB kittiä. 1.5V ja jotain 42C näytti muutaman tunnin karhu RAMtest jälkeen. Ennen kippasi jossain 50C+ tienoilla.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
256
Tuli hommattua lisää RAMia kun alkoi loppumaan omassa käytössä kesken.
Olin jo varautunut laskemaan nopeutta kun iskin vaan pari kampaa lisää (sama valmistaja ja merkki toki), mutta näemmä 4x8 combolla saa ihan hyviä nopeuksia vielä.
Varmasti olisi vielä viilattavaa, mutta toistaiseksi saa olla näin.
 

Liitteet

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Mitkä olis parhaat kammat (B-Die?) max. 40mm korkeudeltaan? Ryzen 5600x ja MSI x570 TH kaveriksi. Vähän hankala löytää muuta kuin jotain erillisiä LP malleja.

Ei ole väliä 2x8GB tai 2x16GB, nykyiset siis Corsair Ballistix 3200C16 2x16GB (E-Die). Nuo ei vaan tunnu tässä kokoonpanossa kulkevan.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
573
5800x tulossa taloon ja sille nyt päättänyt X570 Tomahawk emon hommata kaveriksi. Mutta mitkä olisivat tälle kombolle pelikoneessa sopivat muistit?

Tällä hetkellä Corsairin Vengance LPX 2x8gb 3000mhz CL16 kitti. Muisteja en ole tähän mennessä kellotellut, XMP:n päälle laittamista lukuunottamatta, enkä ole ajatellut sellaiseen ryhtyä jatkossakaan. Rajoittavatko nuo nykyiset muistit menoa kuinka paljon uudessa kokoonpanossa? Ajatellut 32gb kittiä päivityksenä vanhaan, mutta millaisa speksejä tuon Ryzenin kanssa tulisi tarkkailla? Olen ensimmäistä kertaa AMD:n kyydissä joten muistien tarkkailu on jäänyt vähemmälle.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Mitkä olis parhaat kammat (B-Die?) max. 40mm korkeudeltaan? Ryzen 5600x ja MSI x570 TH kaveriksi. Vähän hankala löytää muuta kuin jotain erillisiä LP malleja.

Ei ole väliä 2x8GB tai 2x16GB, nykyiset siis Corsair Ballistix 3200C16 2x16GB (E-Die). Nuo ei vaan tunnu tässä kokoonpanossa kulkevan.
Patriot memory viper steel 4400 B-Die : Patriot Memory Viper Steel PVS416G440C9K, halvin hinta 155€
Itselläni toiminut 4x8GB ongelmitta ja onpahan kellotusvaraakin.





Ehkä yksi parhaimmista ilman joulukuusivaloja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 368
Viestejä
4 146 261
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom