AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Eli on täysin mahdollinen kellotus vesijäähyllä. Tuolla vaan ei kerrottu lämpötiloja, mitkä olisivat olleet kiva nähdä. Ymmärsinkin etukäteen jännitteen riskialttiuden.
Oliko tuossa jotain oikeita testejäkin ajettu?
Jännitteiden perusteella ei.

Pari kokeiluhaluista käyttäjää on ajaneet prossuja n. 1.6V ja prossujen elinikä on ollut noin pari tuntia.
Prossun lauetessa se menee yleensä oikosulkuun ja emolevy kärventyy samalla.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
88
Otin ne kiinatahnat pois ja laitoin parempaa tilalle , idle lämmöt laski jokusen asteen mutta primessä nousee kuitenkin 90 asteeseen.
Taitaa siis olla liian tehoton toi jäähy?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Oliko Ryzen masterissa tuo +20C heitto vai ei, jos alla on 1800X? Kokeilin huvikseen kellottaa biosissa olevalla valmiilla 4GHz profiililla konetta. Boottasi mukavasti työpöydälle, mutta kaatui Realbenchissä muutamassa minuutissa. Siinä vaiheessa Ryzenmasterissa oli lämpö 102C paikkeilla. Käytössä Thermalright Macho rev.b

Olen miettinyt, että kiristinkö tuon Machon riittävän kireälle vai en.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Oliko Ryzen masterissa tuo +20C heitto vai ei, jos alla on 1800X? Kokeilin huvikseen kellottaa biosissa olevalla valmiilla 4GHz profiililla konetta. Boottasi mukavasti työpöydälle, mutta kaatui Realbenchissä muutamassa minuutissa. Siinä vaiheessa Ryzenmasterissa oli lämpö 102C paikkeilla. Käytössä Thermalright Macho rev.b

Olen miettinyt, että kiristinkö tuon Machon riittävän kireälle vai en.
Omalla kustomi vesijäähylläkin pomppii melkein 80 asteessa vaikka vakiona. Kuitenkin blokki viileä. Eikä edes jäähdyttimet höngi lämpöä siihen tahtiin mitä FX prossun kanssa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Omalla kustomi vesijäähylläkin pomppii melkein 80 asteessa vaikka vakiona. Kuitenkin blokki viileä. Eikä edes jäähdyttimet höngi lämpöä siihen tahtiin mitä FX prossun kanssa.
Vakiona se Realbench menee Ryzenmasterin mukaan minulla noin 80C tasolla tuolla Macholla. Jos se vedelläkin on kerran tuolla tasolla, niin kaatumisen syy lienee ihan vaan liian matalat jännitteet. Machon pitäisi riittää 240W kuormalle asti.

Noilla kelloilla sai kyllä ihan kohtuulliset teholisät: CPU-Z benchissä reilut 200 pojoa lisää single coreen ja melkein 2000 multicoreen. Muita en kerinnyt kokeilla 4GHz kelloilla.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
153
Oliko Ryzen masterissa tuo +20C heitto vai ei, jos alla on 1800X? Kokeilin huvikseen kellottaa biosissa olevalla valmiilla 4GHz profiililla konetta. Boottasi mukavasti työpöydälle, mutta kaatui Realbenchissä muutamassa minuutissa. Siinä vaiheessa Ryzenmasterissa oli lämpö 102C paikkeilla. Käytössä Thermalright Macho rev.b

Olen miettinyt, että kiristinkö tuon Machon riittävän kireälle vai en.
Käsittääkseni +20c on vain X malleissa
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Vakiona se Realbench menee Ryzenmasterin mukaan minulla noin 80C tasolla tuolla Macholla. Jos se vedelläkin on kerran tuolla tasolla, niin kaatumisen syy lienee ihan vaan liian matalat jännitteet. Machon pitäisi riittää 240W kuormalle asti.

Noilla kelloilla sai kyllä ihan kohtuulliset teholisät: CPU-Z benchissä reilut 200 pojoa lisää single coreen ja melkein 2000 multicoreen. Muita en kerinnyt kokeilla 4GHz kelloilla.
Joop :) Oikeiden asetusten löytämisessä menee hetki. Millä volteilla menee 4 GHz?

Tässä nyt olis vielä SkyForge. Ei kauheasti eroja. Yks paha piikki tuli tonne mutta muuten vähän parempaa smoothimpaa.

FX-8320@4,8GHz. Avg: 82.567 - Min: 69 - Max: 101


Ryzen 1800X@4000MHz. Avg: 94.483 - Min: 75 - Max: 113
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
No, rupean katsomaan kunnolla mitä tuosta saa irti kun saan siihen Vegan Ryzenin kaveriksi. Jos ei vakio riitä peleille, niin silloin etsitään korkeammat vakaat kellot.

1.35V riittää työpöydälle pääsyyn, mutta ei ole testivakaa.
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Kyllä se 20 asteen heitto on myös Ryzen Masterissa. Palaan nyt X370-PRO BIOS versioon 0502 jotta saa lämmöt kuntoon, ei tuossa oikein mitään oleellista ole kehittynyt tuon jälkeen, jonka takia kannattaisi ottaa esim. 0505 taikka 0511 BIOS.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
No, rupean katsomaan kunnolla mitä tuosta saa irti kun saan siihen Vegan Ryzenin kaveriksi. Jos ei vakio riitä peleille, niin silloin etsitään korkeammat vakaat kellot.

1.35V riittää työpöydälle pääsyyn, mutta ei ole testivakaa.
Lisää LLC:tä :) Ite laitoin tasolle 2 että ees yritin käynnistää.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
LLC kakkonen on kyl ihan maksimi mitä kannattaa pitää. Mieluummin vähemmän. Alkaa jännitteet heiluu todella rajusti. LLC 3 ja 1.385 anto yli 1.5 piikkejä :darra:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Itse olen nyt ajanut 3.975GHz @ 1.4375 ja LLC 2. Tuolla melko ripeä ja vakaa. Tuosta kun koettaa nostaa sitten sen seuraavan 0.25 multiplierin niin ei ole vielä onnistunut ja vähän veikkaan ettei tule onnistumaankaan. Varmaan käytännössä ei mitään merkitystä, mutta ärsyttää kun cinessä näkyy niin reippaita eroja varsinkin niihin joilla vielä CL14 muistit vs omani jotka toimii vain CL16 ainakin tällä hetkellä.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
907
Itse olen nyt ajanut 3.975GHz @ 1.4375 ja LLC 2. Tuolla melko ripeä ja vakaa. Tuosta kun koettaa nostaa sitten sen seuraavan 0.25 multiplierin niin ei ole vielä onnistunut ja vähän veikkaan ettei tule onnistumaankaan. Varmaan käytännössä ei mitään merkitystä, mutta ärsyttää kun cinessä näkyy niin reippaita eroja varsinkin niihin joilla vielä CL14 muistit vs omani jotka toimii vain CL16 ainakin tällä hetkellä.
Ei näköjään tullu otettua kuvaa yli 1800p ajosta, mutta 1795p näyttäs tulleen 4120MHz 2850 c14-14-14-14-34 T2. Eli ei se c14 niin hirveesti tuossa vaikuta... en sitte tiiä jos olis T1.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
No, tuo 3.7GHz riittää toistaiseksi. En jaksa katsella enempää millä 4GHz saisi vakaaksi (todennäköisesti onnistuisi jos vaan viitsisi satsata enemmän aikaa). Minua kiinnostaa joka tapauksessa enemmän vakaus kuin maksimi tehot.

Muistit tosin olisi kiva saada 3-3.2GHz tasolle, mutta 2 x 16GB ei taida ihan heti toimia tuolla tasolla ja näillä bios versioilla.

EDIT: Crosshairille olisi muuten bios 1002 beta ulkona. Muutama bugi fiksi, mutta ei muuten mitään muuta erikoista. Uusi AGESA tulee nähtävästi vasta seuraavaan versioon.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Oma 1700x imeskelee kevyessä työpöytäkäytössä >1.45V hetkellisiä huippuja ilm tuohon 3.9Ghz XFR:ään liittyen? Normaalia? 8 ytimen prime95 vetää alle 1.2V.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
@The Stilt mitä olet mieltä Asrockin emoista ? Taichi ja fatal1ty pro lähinnä.
Paperilla näyttää hyvältä, mutta vaikea sanoa mikä todellisuus on koska emolevyjen toimitukset on vasta alkamassa.
Youtubesta löytyy ensimmäisiä kuluttajien tekemiä unboksauksia ja niiden perusteella esim. biosin taso on tällä hetkellä aika kehno.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Ihan tyytyväinen tässä olen kyllä, olisi vain se nelosella alkava joku merkkipaalu mihin lopettaa. :)

Mutta joo olisi pitänyt ostaa 1800X niin sittenhän se olisi ollut siinä. Eipä tässä valittamista kun kuitenkin sen 1765cb tällä sai 0511 biossilla.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Oma 1700x imeskelee kevyessä työpöytäkäytössä >1.45V hetkellisiä huippuja ilm tuohon 3.9Ghz XFR:ään liittyen? Normaalia? 8 ytimen prime95 vetää alle 1.2V.
Korkeimman XFR boostin vakiojännite on yleensä erittäin korkea, pahimmillaan 1.475V.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Tuo 3.7GHz Ryzen voittaa jo Blenderissä 5820K:n. Ryzen 3.7GHz (24.86s) vs. 5820K 3.86MHz (32.17s). Molemmat ajettu Blenderin 2.78c versiolla.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
199
Näistä lämmöistä on varmaan täälä jo jauhettu, mutta onko Ryzen Masterin näyttämä 75c lämpötila normaali vakio 1700X:lle rasituksessa (esim. handbrake)? Mikä on ehdoton maksimi?

Jäähdytyksenä NH-D15 matalilla kierroksilla.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654


Jätkä väittää, että laudassa on Crosshairin bios joka tulee kaikille saataville ensi viikolla. Tuolla biosilla 100MHz lisää kelloja ja muistit 3200MHz
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Ihan mielenkiintoinen. Varmaan se microcode päivitys tuossa se oleellisin juttu. Toivotaan että saavat joskus kasattua X370-PRO biossin kuntoon myös. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Kaikki emolevyt pystyvät tuohon 3200MHz muistitaajuuteen samalla ikivanhalla AGESA versiolla, jota MSI käyttää.
Paitsi Prime x370-Pro. :dead:

Kun näistä enemmän tiedät niin onko 1700X ja 1800X muistiohjaimella mitään merkitystä tuon suhteen? Olen tässä omaan päähäni kehittänyt ajatuksen, että olen nähnyt enemmän 3200mhz muistinopeuksia 1800X:llä kuin 1700X:llä. Saattaa toki olla äärimmäisen vääristynyt mielikuva omassa päässäni aiheesta. :think:
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Paitsi Prime x370-Pro. :dead:

Kun näistä enemmän tiedät niin onko 1700X ja 1800X muistiohjaimella mitään merkitystä tuon suhteen? Olen tässä omaan päähäni kehittänyt ajatuksen, että olen nähnyt enemmän 3200mhz muistinopeuksia 1800X:llä kuin 1700X:llä. Saattaa toki olla äärimmäisen vääristynyt mielikuva omassa päässäni aiheesta. :think:
Pystyy X370 PRIME:kin, kunhan bios on vaan tarpeeksi vanhalla AGESA:lla.
Noissa vanhoissa AGESA-versioissa on niin paljon bugeja (kyllä, huomattavasti nykyistä enemmän), joten sellaisen käyttäminen ei ole mitenkään järkevää.
Ero 2666MHz muistitaajuuden jälkeen on muutenkin niin marginaalinen, että vaikka muistit ei tuota enempää kulkisi niin se ei mikään iso juttu ole.

Yllättyisin jos jonkun prosessoriyksilön muistiohjain ei kestäisi 3200MHz kelloa. Useimmat kestävät 3400MHz+.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Mulla ei oo toiminu muistit 3200Mhz millään Asus Prime X370-Pro:n versiolla. 0504 ja 0511 toimii 2933Mhz (vai mikäsenyoli), ja latenssit ihan ok näin halvimmiksi muistikapuloiksi mitä ryzen-launchissa käteensä sai.

Eli G.Skill 3200Mhz 2x8gb CL16 tikut toimii nyt 2933Mhz CL14-15-15-15-28.

Kiinnostaisi tietää onko joku saanut nämä kapulat menemään millään Ryzen-emolla 3200Mhz?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Kaikki yli 1.45V jännitteellä ajetut ja ei Prime95 vakaat lukemat muutenkaan ole, oli emolevy tai jäähdytys mitä tahansa.
Eli et suosittele yli 1.45V: n käyttöä, edes lyhytaikaiseen testaamiseen? Ja kannattaako tuota max 1.45V: tä käyttää sitten normaalikäytössä? (AMD: n suositus taisi olla 1.35V).
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Netissä kiertää jo video, jossa joku testaaja on vetänyt uusiksi kuuden pelin testipatteriston uusimmilla bioseilla ja Windows päivityksillä sillä seurauksella, että 7700 ottaa pataan Ryzeniltä. Ei paljon mutta ottaa kuitenkin.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

Onko tuossa poimittu vaan parhaat tapaukset vai ovatko tehot oikeasti nousseet noin paljon kolmessa viikossa?
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
On kyl noussut, mä huomasin ow:ssä ja bäfässä että nyt ollaan melko liki i7 4790k vanhusta.

*edit*

Nyt vähän laajempaa tarinaa kun komentopiste on herätelty lauantain viettoon :)

Eli;

Mulla on tavotteena pitää OW:ssä, CS:ssä ja muissa FPS-peleissä freimit tuolla 180-200 tuntumassa. Tämä siksi että on 144hz 2560*1440 näyttö, ja yritän pitää minimit yli 144fps.

Aikaisempi prossu oli i7 4790K, ja kellotettuna 4.7Ghz. Vaihdoin ryzen 1700X:n ja Asus Prime X370-pro comboon, kellotettuna 3.925Ghz. Näyttiksenä MSI 980 Ti Gaming, tosin se on toivottavasti pian vaihtumassa MSI 1080 Ti gamingiin jonka ennakkotilasin MF:stä.

Alkuun olin esim. OW:ssä n. 20-30fps tuota i7:aa takana samoilla asetuksilla. Sama sitten CS:ssä ja bäfässä.

Nyt pari biossia myöhemmin ja muutaman windowspätsin ja pelipäivitysten jälkeen toi ero on enää 10-20fps :)

Suurimmat gainssit mulla tuli siitä että sain muistit futaamaan 2933Mhz, ne on 3200Mhz tikut joten vielä on tulossa siltä suunnalta buustia jahka biossit vielä jatkaa kypsymistään ja saa noi tarkotetut hertsit käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Eli et suosittele yli 1.45V: n käyttöä, edes lyhytaikaiseen testaamiseen? Ja kannattaako tuota max 1.45V: tä käyttää sitten normaalikäytössä? (AMD: n suositus taisi olla 1.35V).
1.45V todellisella jännitteellä prossun elinikä on varmasti pidempi, kuin sen käyttökelpoinen elinikä.
Tuosta korkeammilla jännitteillä pudotus eliniässä on radikaali. Zeppelinissä on sisäinen laskuri tälle (vikoja per 10^9 tuntia).
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723


Jätkä väittää, että laudassa on Crosshairin bios joka tulee kaikille saataville ensi viikolla. Tuolla biosilla 100MHz lisää kelloja ja muistit 3200MHz
Kuulostaa lupaavalta. Tuo seinä on hieman liiankin pystysuora kellotusten osalta. Ei olisi ensimmäinen kerta kun bios päivitys tuo lisävauhtia. 4870x2 ei kulkenut julkaisussa mihinkään, mutta 2kk päästä kellottuikin jo ties kuinka paljon.
Toivottavasti ryzeneistakin saadaan vielä 100-200mhz lisää uudella biossilla.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Itse eilen hieman jaksoin hakea ja kun totesin että tuosta 3.975GHz ei tunnu pääsevän yli, niin hain LLC 2 asetuksella siten jännitteitä alaspäin. 1.40V ja LLC2 on ainakin vielä vakaa, kuormituksessa sitten nostelee sinne 1.45 pintaan tuota kun ajaa benchmarkkia, mutta normikäytössä pysyy ihan kivasti alle tuon. Täytyy jossain välissä katsoa meneekö vielä alemmas jännite.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Vähän vaikuttaisi sille, että offset moodilla kellottaessa nuo virransäästöt toimisi. Monitorointisoftissa jännitteet tipahtaa idlessä, esim nyt 0,545v olisi minimi missä ollaan käyty tämän mittaussession aikana.

Piti sitten kokeilla virrankulutusmittarilla. Vakaat manuaalivoltit vs offset voltit, idlaava desktop (ylimääräiset levyt ja verkkopiuha irti) oli jatkuvasti 1W alemmalla kulutuksella offsetillä. Ero on kyllä niin pieni, että se menee virhemarginaalin piikkiin.

Mietityttää vain bugaako monitorointisoftat, vai voiko kellotettu ryzen laskea käyttöjännitettä auto/offset asetuksilla?
 

Topixx

www.ohops.net
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
413
Nyt alla Gigabyten AX370-Gaming K7, Ryzen 1800X ja Corsair CMK32GX4M2B3000C15 muistit. Muisteja en ole saanut toimimaan vakiotaajuutta nopeammin. Tuntuu että nuo muistit vaikuttaisi moniin testeihin positiivisesti. Sisässä tuorein bios, eli betaversio. Auttaiskohan muistien vaihtaminen? Täytyy testailla illemmalla lisää.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Itse eilen hieman jaksoin hakea ja kun totesin että tuosta 3.975GHz ei tunnu pääsevän yli, niin hain LLC 2 asetuksella siten jännitteitä alaspäin. 1.40V ja LLC2 on ainakin vielä vakaa, kuormituksessa sitten nostelee sinne 1.45 pintaan tuota kun ajaa benchmarkkia, mutta normikäytössä pysyy ihan kivasti alle tuon. Täytyy jossain välissä katsoa meneekö vielä alemmas jännite.
Ryzenillä on tosi jyrkkä toi kurvi missä volttia tarvitaan lisää että kellotaajuutta saa pikkasenkin ylöspäin. Esim. mulla 1700X @4Ghz on aika tarkka 1.45V, mutta 3.925Ghz on jo 1.37V vakaa LLC1 eli piikkailee 1.39V eikä mene yli 1.4V. Eli 75Mhz pienemmät kellot antaa mulle todella paljon viileempänä käyvän prossun. Jokaisella rytsölällä on tämä samansuuntainen 'seinä' jossain kohtaa akselia 3.8Ghz - 4.1 Ghz. Tuolla räpellyksessä on esimerkiksi yksi herrasmies jolla 1800X on vakaa 4.1Ghz 1.3xV (1.37 mikäli muistain oikein), mikä on helvetin hyvin, mutta hänelläkin karkaa voltit kun laittaa sen 100mhz lisää, sitten on jännitteet yli 1.45V

Se minkä yli oma ei mene edes yli 1.5v on 4.05Ghz, siinä on mun yksilön seinä.

IMO järkevintä on ettiä toi seinä, ja sitten säätää ittensä siihen seinään kohtaan jossa CPU pysyy reilusti tuolla turvallisella puolella. AMD:n omien speksien, Asuksen bios-gurujen sekä Stiltin suositusten mukaan tämä alue on 1.35V-1.45V, jäähystä riippuen, niin että ei edes piikkaa yli 1.45V. Joku 25-75mhz nipistys kellotaajuudesta on ihan mitätöntä verrattuna siihen että prossu käy viileämpänä eikä tartte murehtia tuosta CPU:n elinajan-odotteesta, jos kuormassa tikkaa voltit yli 1.45V :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
IMO järkevintä on ettiä toi seinä, ja sitten säätää ittensä siihen seinään kohtaan jossa CPU pysyy reilusti tuolla turvallisella puolella. AMD:n omien speksien, Asuksen bios-gurujen sekä Stiltin suositusten mukaan tämä alue on 1.35V-1.45V, jäähystä riippuen, niin että ei edes piikkaa yli 1.45V. Joku 25-75mhz nipistys kellotaajuudesta on ihan mitätöntä verrattuna siihen että prossu käy viileämpänä eikä tartte murehtia tuosta CPU:n elinajan-odotteesta, jos kuormassa tikkaa voltit yli 1.45V :)
Itsekkin tiputtelin kelloja 3,9Ghz -> 3,85Ghz. Tuo on aluetta jossa 25mhz vaatii 0,025mv lisää jännitettä ja tuottaa noin 2c lisää lämpöä. Manuaalivolteilla saisi vielä aavistuksen pois, mutta nyt on kellotettu offsetillä. 1,330v on yleensä voltit. Stiltin 128/128 inplace primessä on 1,373v ja piikit 1,417v ja lämmöt ei ylitä 69c. Muilla kuormituksilla voltit ja lämmöt on pienemmät. Eikä tuulettimet pyöri täysillä.

Mukavampi näin. Reilun prosentin tiputus tehoissa, mukavammat voltit ja tuulettimet on lähes aina minimikierroksilla. Haswelliin verrattuna kotelotuuletustakin on voinut vähentää.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Nyt alla Gigabyten AX370-Gaming K7, Ryzen 1800X ja Corsair CMK32GX4M2B3000C15 muistit. Muisteja en ole saanut toimimaan vakiotaajuutta nopeammin. Tuntuu että nuo muistit vaikuttaisi moniin testeihin positiivisesti. Sisässä tuorein bios, eli betaversio. Auttaiskohan muistien vaihtaminen? Täytyy testailla illemmalla lisää.
Gaming 5:lla mikään muistikitti ei kulje yli 2133MHz tällä hetkellä, vaikka uusimmassa F5F betassa on 1.0.0.4 AGESA.
Gigabyten omia ongelmia.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Itsekkin tiputtelin kelloja 3,9Ghz -> 3,85Ghz. Tuo on aluetta jossa 25mhz vaatii 0,025mv lisää jännitettä ja tuottaa noin 2c lisää lämpöä. Manuaalivolteilla saisi vielä aavistuksen pois, mutta nyt on kellotettu offsetillä. 1,330v on yleensä voltit. Stiltin 128/128 inplace primessä on 1,373v ja piikit 1,417v ja lämmöt ei ylitä 69c. Muilla kuormituksilla voltit ja lämmöt on pienemmät. Eikä tuulettimet pyöri täysillä.

Mukavampi näin. Reilun prosentin tiputus tehoissa, mukavammat voltit ja tuulettimet on lähes aina minimikierroksilla. Haswelliin verrattuna kotelotuuletustakin on voinut vähentää.
Näinhän tuo on.

Tän verran on cinebenchissä mulla eroa 4Ghz vs. 3.925Ghz = 41pts. Mielelläni tuon verran uhraan, kun tosiaan ero jännitteissä -> lämmöissä -> AIO-coolerin pöhinässä on merkittävä :)

 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 310


Jos paikkasa pitää ni aika kovasti tuntuu tykkäävän Ryzeni nopeemmasta muistista..
Io Tech artikkelissa Ryzen on noin 20% hitaampi kuin vakio 7700k GTA 5 ja tuossa se pieksee 5ghz i7-7700k eli suorituskyky on kasvanut lähes ~50% bios + windows päivityksillä sekä nopeammilla muisteilla? aika hurjaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433


Jos paikkasa pitää ni aika kovasti tuntuu tykkäävän Ryzeni nopeemmasta muistista..
Ei mikään ihme, kun CXX blokit juttelee keskenään muistiväylästä perityllä nopeudella:

"According to a new revelation from AMD, the speed Infinity Fabric runs at is linked to memory speeds. That is the IMC speed controls the speed of the 256-bit wide bi-directional crossbar. Faster DDR4 memory will lead to faster Infinity Fabric and hence faster communication between the 2 CCX making up Ryzen."
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Io Tech artikkelissa Ryzen on noin 20% hitaampi kuin vakio 7700k GTA 5 ja tuossa se pieksee 5ghz i7-7700k eli suorituskyky on kasvanut lähes ~50% bios + windows päivityksillä sekä nopeammilla muisteilla? aika hurjaa.
Nii, Io Techin testissä oli eri setuppi, eri kellot,eri asetuksetki pelissä tod näk, eri windows päivitykset,eri bios joten suoraa niitä ei voi verrata tietenkää luulis kaikkien sen tietävän, ei o näkyny Io Techillä uusia päivityksiä Ryzenin suhtee ja 3600mhz muisteilla..

Tossa ite muutenkaa ottan mihinkää muuhun kantaa ku muistien skaalautuvuuteen, sen verran varmaan osasit lukea, vai onko tää murobbs 2.0 :D
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Näistä lämmöistä on varmaan täälä jo jauhettu, mutta onko Ryzen Masterin näyttämä 75c lämpötila normaali vakio 1700X:lle rasituksessa (esim. handbrake)? Mikä on ehdoton maksimi?

Jäähdytyksenä NH-D15 matalilla kierroksilla.
Lämmöt riippuvat siitä miten minkäkin emolevyn mikäkin bios-versio päättää ne ilmoittaa. Defaulttina AMD:n tsydeemissä X:ään päättyvissä prosessoreissa lämmöt ilmoitetaan 20C todellista korkeampina. Itsellä NH-D15:lla potkurit @550rpm offsetit poistettuna biosista korkein rasituslämpötila on 60C, ja tämä primessä. Sulla siis lienee tossa +20C extraa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
49
Tulipa tuossa kokeiltua omaan msi B350 Tomahawkiin uutta 1.32 beta biosia, jossa (ehkä) hienoja ominaisuuksia:

1. Update to AGESA 1.0.0.4 RC1
2. Add AM4 BIOS Post Time Improve Patch
3. Add AMD patch to fix Bristol hang 0xA132 when S3 resume to OS
4. Adjust SMIOVT shut down function, also setting SMIOVT1.
5. Disable CPU PCIe ASPM(CpmTable).
6. Fix PS/2 Keyboard no function.
7. Removed AMI ROM layout Modification.
8. Disable Game Boost Button when using Bristol CPU.
9. Fix COM port Mouse 0x2E8.
10. Add patch that UEFI USB CDROM can't be found under RAID mode.
11. Fix sometimes the monitor can't light.
12. Update MsiOcSummit to MsiOcSummit_032
13. Fix saved voltage config set voltage function
14. Patch memory Geil GEXW416GB3200C16DC
15. Fix 7A31 S3 resume fail
16. Add A-XMP profile 2 function

Eipä vaan suostunut muistit (Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 kitti) toimimaan kuin 2400 MHz kelloilla.
Enkä myöskään huomannut suurta eroa käynnistymisajassa, joskaan omassa kokoonpanossa ei ole suurta viivettä postauksessa ollutkaan.

Palasin sitten "vakaaseen" biosiin 1.1, missä nyt sentään onnistuu 2667 MHz ihan vaan laittamalla A-XMP päälle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
441
Henkilökohtasesti odottasin kyllä varmistusta noille tuloksille, ennenkun alkasin hihkuun Ryzenin pelisuorituskyvyn puolesta. Toinen homma on sitten se, että millasta mustaa magiaa tuo heppu joutu käyttään apuna, että sai muistit toimiin 3600mhz nopeudella vakaana. Täällä kun oon keskustelua aika tiiviisti seurannu ni osalla porukalla tuntuu olevan melko ylipääsemättömiä vaikeuksia päästä edes päälle 2666mhz kelloille muistien kanssa.
Mutta eipä sillä, jos BIOSit saadaan kuntoon että sakki pääsee luotettavasti päälle 3200mhz muistikelloille ja nuo tulokset pitää paikkansa ni R5:set vois olla aikas kovaa valuuttaa pelikoneessa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Henkilökohtasesti odottasin kyllä varmistusta noille tuloksille, ennenkun alkasin hihkuun Ryzenin pelisuorituskyvyn puolesta. Toinen homma on sitten se, että millasta mustaa magiaa tuo heppu joutu käyttään apuna, että sai muistit toimiin 3600mhz nopeudella vakaana. Täällä kun oon keskustelua aika tiiviisti seurannu ni osalla porukalla tuntuu olevan melko ylipääsemättömiä vaikeuksia päästä edes päälle 2666mhz kelloille muistien kanssa.
Mutta eipä sillä, jos BIOSit saadaan kuntoon että sakki pääsee luotettavasti päälle 3200mhz muistikelloille ja nuo tulokset pitää paikkansa ni R5:set vois olla aikas kovaa valuuttaa pelikoneessa.
Se nopeus riippuu emosta, biosista ja asetuksista. Kuten The Stilt jossain totesi, niin ainakin Gigabytellä on lankkuja, joissa valmistaja on ryssinyt homman jotenkin, että mikään muisti ei mene yli 2133MHz. Samoin nopeuteen vaikuttaa se onko muisti yksi vai kaksipuoleista ja onko sitä 2 x 8Gb vai 2 x 16Gb. Isommat kammat kulkevat heikommin ja kaksipuoleisuus heikentää menoa myös. Ja bios vaikuttaa myös suuresti. Omiani en saa yli 2666MHz vaikka alla on kellotusemo Crosshair kiitos sen, että minulla on 2 x 16Gb kaksipuoleisena.

Samsungin piireillä varustetut muistit kulkevat yleensä parhaiten ja Hynix taisi olla se huonoin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Eipä mene edes yksipuoleiset 2x8GB yli 2666 täällä. Tai no en ole jaksanut kauheasti löysäillä ajoituksia XMP-profiilista, odottelen rauhassa päivityksiä ensin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 810
Viestejä
4 204 590
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom