AMD Ryzen 9000 -prosessoreiden kokemukset (Zen 5)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri näin, se ”sweet spot” tarkottaa juurikin nimenomaan halpaa ja toimii paskimmillakin prossuyksilöillä. Siedettävällä suorituskyvyllä, joka on tuossa yhtälössä vähäpätöisin tekijä.

Toivottavasti kulkisi tällä muistit enemmän kuin 8000MT/s joka tuntuu olevan tiukka raja 7800X3D:llä.
Ihan mielenkiinnosta/tietämättömyyttäni kyselen, että mitä oikeasti käytännön hyöytyä noista 8000 ja yli menevistä muisteista on verrattuna 6000cl30 muisteihin? Testeissä fps ei muutu oikeastaan mihinkään ja pelit ovat näillä 3d-prossuilla kuitenkin se juttu. :hmm:

Huomasitteko muuten että verkkokaupan hinta nousi eilisestä jonkun verran. Eilen sen sai tilattuu 559.90 ja tänään se on 588,99

Johtunee siitä että kaikki tulossa olevat valmistuserät on myyty loppuun sekä Euroopassa että USA:ssa. Esim Mindfactory lopettenut uusien tilausten vastaan ottamisen kokonaan, kun myyneet jo niin paljon ennakkoon.

En löydä tuota kuin jimmy, verkkis ja proshop ja verkkis nostanu hintaa. Datatronic on kans
No ei kiire, BF päivät tulossa :) muutenkin joutuu ostaan isomman paketin niin rauhassa miettii hyvät osat, eikä tuo raha puissa kasva. Toisaalta nyt vois bongata hyvään hintaan käytetty 7800x3D :) Mutta varmaan mukavempi ostaa tuo uus. Veikkaan että harvempi alkaa muisteja myymään, sen ja emon joutuu laittaan.

Muistit varmaan ihan noita perus g.skillejä 6000MhzCL30, mitä hinta mukaan myyty paljon, en ala kellottaan, joten ei tarvi kellotusemoa.
SSD hinnat sais vaan tippua vähän, tää tulee ehdottomasti puhtaalle asennukselle nopealle levylle.
4090 tulee mulla kyllä pysymään kunnes tulee rtx 6000 mallit

Edit: joo luin ton guru3d uutisen, näköjään aika suosittu prosessori, joutunee hitaammat varmaan odotteleen ensi vuoden puolelle, no siinä voi miettiä 9900x3D kans

Jaahas, tuli viestiä että tilaus on lähetetty. Kerrankin olin näköjään riittävän nopea. Emolevyksi otin MSI MAG X670E TOMAHAWK WiFin ja 6000CL30 muistit. Tällä toivottavasti pärjää taas muutaman vuoden. Seuraavaksi onkin sitten kiikarissa RTX5090.
Mistä kaupasta sait tilattua? Mä pistin oman lipareen sisään Verkkokauppaan heti ku F5:n hakkaamisella tuota löytyi, mutta "Odottaa tuotteita" vielä 🤔

Mistä kaupasta sait tilattua? Mä pistin oman lipareen sisään Verkkokauppaan heti ku F5:n hakkaamisella tuota löytyi, mutta "Odottaa tuotteita" vielä 🤔
Ei taida mistään nyt, jonoon voi päästä tilaamalla.
Tulee varmaan samanlainen paperijulkaisu kuin RTX3000 kortit aikanaan, ei ehkä ihan samalla kaavalla

E: Muuten olisko järkeä pistää tän 9800x3d kaveriksi 64Gb muistia? vai riittäiskö ihan 32 normikäyttöön, pelaamista yms, AI editointia.

Nykyisellä koneella on riittäny 32Gb, mutta kyllä muutaman kerran tullut tilanne jossa muistia olisi kaivannut lisää, mutta pelikäyttöön on riittänyt mainiosti. On kuitenkin pärjänny hyvin tällä.

Justiin hain omani Multitronicin tiskiltä, ja näyttää tuolla vieläkin olevan.

Huomasitteko muuten että verkkokaupan hinta nousi eilisestä jonkun verran. Eilen sen sai tilattuu 559.90 ja tänään se on 588,99

AMD kaupassa tuo on halvin, €535.00. ALV on suoraan oikein eikö postikuluja. Tuolla voi tulla viikottain droppeja ehkä siihen vanhaan systeemiin eli joskus 3-5 maissa päivällä.

( Ei kyllä varmaan ole järkevää yrittää sitä tuolta saada vrt. jonoon meneminen proshop/verkkokauppa yms mutta kunhan mainitsin. )

Lisäksi juuri nyt Multronic väittää että heillä on omassa varastossa yksi kappale.

Varmaan nyt kun mainitsin tuo lähtee vetää, ja noiden saldot eivät välttämättä ole realiaikaisia.

Johtunee siitä että kaikki tulossa olevat valmistuserät on myyty loppuun sekä Euroopassa että USA:ssa. Esim Mindfactory lopettenut uusien tilausten vastaan ottamisen kokonaan, kun myyneet jo niin paljon ennakkoon.

Mindfactory tietääkseni on hyvin pitkään toiminut niin että ne myy vain sen mitä niillä on varastossa ja eivät ota tilauksia vastaan yhtään sen enempää. Outoa että ne tuosta olisivat ottaneet ennakkotilauksia.

Ei taida mistään nyt, jonoon voi päästä tilaamalla.
Tulee varmaan samanlainen paperijulkaisu kuin RTX3000 kortit aikanaan, ei ehkä ihan samalla kaavalla

E: Muuten olisko järkeä pistää tän 9800x3d kaveriksi 64Gb muistia? vai riittäiskö ihan 32 normikäyttöön, pelaamista yms, AI editointia.

Nykyisellä koneella on riittäny 32Gb, mutta kyllä muutaman kerran tullut tilanne jossa muistia olisi kaivannut lisää, mutta pelikäyttöön on riittänyt mainiosti. On kuitenkin pärjänny hyvin tällä.
Tuota muistihomma mietin kanssa itse, ja päädyin tilaamaan 2x24GB kitin, tuleepahan vähän headroomia sitten.
Ainoo miinus että niitä saa hetken ilmeisesti odotella, toisaalta ei ole prosuakaan vielä hyllyssä jotenka nou hätä.....

Muuten olisko järkeä pistää tän 9800x3d kaveriksi 64Gb muistia? vai riittäiskö ihan 32 normikäyttöön, pelaamista yms, AI editointia.

Mulla lähti 13700K & 32 GB vaihtoon ja tilalle tuli 9800X3D & 64 GB.

Hienosti on riittänyt tuo 32 GB pelaamiseen, mutta tällä uudella emolevyllä mennään varmaan useampi vuosi. Ja koska AMD on luvannut tälle alustalle ainakin Zen 6 päivityksen, niin tämä emolevy voi olla käytössä helposti jopa 3-5 vuotta.

G.Skill 32GB (2 x 16GB) Trident Z5 Neo, DDR5 6000MHz, CL30 maksaa 143 euroa.
G.Skill 64GB (2 x 32GB) Trident Z5 Neo, DDR5 6000MHz, CL30 maksaa 263 euroa.

Ero 64 GB vs 32 GB on 120 euroa. Mulle ainakin tää oli ihan no brainer. Se ei välttämättä tarvitse kuin reilun viikon ja tuosta isommasta muistista saattaa olla jo hyötyä (MS Flight Simulator 2024) ja eiköhän tässä seuraavien vuosien aikana varmuudella tule eteen tilanteita, joissa harmittaa, mikäli nyt tilaa vain 32 GB.

Ja koska AMD on luvannut tälle alustalle ainakin Zen 6 päivityksen, niin tämä emolevy voi olla käytössä helposti jopa 3-5 vuotta.

Ei muuten ole. Tätä on useampi tekkimedian edustaja nimeomaisesti kysynyt, ja vastaus on aina ollut "AM5 kantaa tuetaan 2027 asti", mutta Zen 6 ei ole mainittu vastauksissa.

Mutta AMD:n mukaan AM4 kantaakin on tuettu 2024 asti, kun vielä tänäkin vuonna tullut "uusia prosessoreja" sille.

Todennäköisesti tietysti tulee, mutta ei ole luvattu

Ite tilasin kans 9800X3D:n, emoa ja muisteja en ala vaihtamaan koska testeissä amd itse on sanonut että kivet pelaa optimaalisimmin 6000mhz. Eli mitäpä tuota sen kummemmin sitten päivitteleen, noilla sitten jos menis sinne AM6 alustalle asti.
Yksikään CPU valmistaja, AMD tai INTEL ei ole ikinä moista sanonut! Se kaikki on vaan kuluttajien luoma todennus. Eikä mitään sweetspottia ole olemassakaan, mitä nopeammat on muistisi sitä nopeampi kone. Valmistajat sanoo vain RAM Mhz mikä on virallisesti tuettu, esim. 5200Mhz 7000-series ja 5600Mhz 9000-series, eli vain parempi muistinohjain (IMC) käytössä.

Ihan mielenkiinnosta/tietämättömyyttäni kyselen, että mitä oikeasti käytännön hyöytyä noista 8000 ja yli menevistä muisteista on verrattuna 6000cl30 muisteihin? Testeissä fps ei muutu oikeastaan mihinkään ja pelit ovat näillä 3d-prossuilla kuitenkin se juttu. :hmm:
X3D prossut poistaa vahvasti juurikin tuota RAM muistien tekemää pullonkaulaa. 6000Mhz 1-1 IMC jakajalla on tehokas vrt 8000 1-2 jakajaan. Silti 8000Mhz muisteilla on niin nopea kaista että hyvä homma. Kun taas paljon pienemmällä vaivalla pääsee liki samaan eli 6200-6400. Itsellä 6400cl28 ja Ultra-low latencies tweaked on 98% sama kuin löysillä latensseilla oleva 7800-8000.

32GB riittää pelaamiseen, paitsi jos olet kiinnostunut 0.1% FPS tietyissä erikoistapauksissa.

Hienosti on riittänyt tuo 32 GB pelaamiseen, mutta tällä uudella emolevyllä mennään varmaan useampi vuosi. Ja koska AMD on luvannut tälle alustalle ainakin Zen 6 päivityksen, niin tämä emolevy voi olla käytössä helposti jopa 3-5 vuotta.

Ero 64 GB vs 32 GB on 120 euroa. Mulle ainakin tää oli ihan no brainer. Se ei välttämättä tarvitse kuin reilun viikon ja tuosta isommasta muistista saattaa olla jo hyötyä (MS Flight Simulator 2024) ja eiköhän tässä seuraavien vuosien aikana varmuudella tule eteen tilanteita, joissa harmittaa, mikäli nyt tilaa vain 32 GB.
Jos tulevaisuutta katsoo niin 64GB on validi vaihtoehto nykyään eli 2024. eli ainakin riittää.
Itsekkin ostin 3.5kk sitten 32GB ja viikon päästä vaihdoin 64GB settiin, onpahan varmuus. G.Skill ja Hynix-A die eikä kaduta.

Ei yhtään mitään käytännön merkitystä. Kannattaa aina katsoa todellisia suorituskykyeroja synteettisten mittausten sijaan. Lähes kaiken välille voidaan saada synteettisillä mittauksilla isoja eroja, jotka katoavat täydellisesti kun tietokoneella tehdään jotain muuta kuin ajetaan synteettisiä testejä.

Tolla hinnalla 64 GB ei tosiaan mikään kohtuuton sijoitus ole kun vertaa AM5 julkaisuaikaan. Muistit on onneksi helppo vaihtaa, ellei ole isoa ilmajäähyä siinä osittain päällä blokkaamassa.

Ehkäpä tässä vois alkaa kattelee muistitarjouksia lähiaikoina :cool:

Juuh, DDR5 on ollut parisen vuotta nyt markkinoilla ja tulee olemaan tämän 20-luvun loppuun asti eli kun nyt laittaa tuon ~260e timmit 64GB/DDR5 niin näillä menee helposti 5+ vuotta. Emot/Prossut ja näyttikset kyllä vaihtuu mutta muisteilla pärjää kuten moderneilla M2 levyilläkin. 130e säästö nyt DDR5 on säästö väärässä paikassa.

Aivan sama homma oli kun Sampan DDR4 B-diet tuli markkinoille 2017-2018. Fiksut ostivat heti ko. piireillä olevat muistit joilla pärjäsivät 5+ vuotta eli 2022-2023 asti kunnes siirtyivät (kuten itsekkin) DDR5 Hynix-A/M die muisteihin. Kamat vaihtuu ympärillä mutta koneen keskusmuistit pysyy.

Edit. Arctic MX-6 lähetetty tilaamani 4 grammaa.

Viimeksi muokattu:
No nyt sain tilauksen sisään Verkkikseen ja maksettu maailman nopein peliCPU. Maksoi posteineen 565,89€.

Nyt vain odotellaan uutta Kuningasta saapuvaksi. Alustanahan mulla karvalakki B650 emo joka reilun 3kk ikäinen kuten nykyinen 7800X3D prossukin. Jäähynä mulla tehokas Arctic Liquid-Freezer III 420 AIO,

Muistit (64Gb, Hynix A-Die) mulla erittäin kireillä (yli 1kk meni hieroessa) asetuksilla. CL28 yms... AIDA64 latenssi 56.3ns @ 24h Karhu sekä 10h TM5 vakaat.

Edit. Miksi halusin noin tehokkaaseen (7800X3D) prossuun lisää tehoa enkä säästänyt hillojani esim. 4080>5080?

Siksi koska pelaan 90% vain yhtä peliä joka on UE4 peli (Hell Let Loose) ja näyttönäni on OLED 3440x1440 165Hz. Mulla on FPS rajoitettu 155FPS ko. pelissä että saan tasaisen frametimen, ja pelaan graffat täysillä niin mapista riippuen GPU usage on luokkaa 60-100%, yleensä 70-95%.

Eli jos pelaan 90min mapin jossa mun avg on 155, niin mun 1% FPSt on luokkaa 30-80fps vaikka mun GPUn usage on vain 60-90%. Eli mun 7800X3D silloin on pullonkaulana koska koska prossu+ram ei jaksa yllä pitää esimerkiksi 90+ GPU käyttöastetta.

Pitää siis saada tehokkaampi prosessori jossa riittää paukkuja eli enemmän vääntöä estämään FPS droppeja vaikka GPUn käyttöaste on vain 60-90%!

ISO ASIA JOTA EI JUURI KUKAAN KÄSITÄ!! Jos kiinnostaa pelien vittumaiset nykäisyt eli 1% sekä 0.1% nykäisyt eli FPS droppaa alas, ja mistä se ehkä tulee... En sano mtn. mikä on vaikutus 32Gbvs64Gb...
Mielenkiinosta, voitko vastata kun sun prossu postitetaan, ite laitoin 5min verkkokaupan julkasun jälkeen. Katotaan miten jonot menee

Minulle tuli tänään klo 13.27 että tilaus postitettu :) onneksi kerkesi olla jimssin jonossa hyvillä paikoilla, nyt vaan kun silikooni lottokin osuis niin ja illalla jackpotti :D

Statistiikka

Viestiketjuista
257 873
Jäsenet
74 023
Uusin jäsen
Heikki.H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom