AMD Ryzen 9000 -prosessoreiden kokemukset (Zen 5)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa kokeilla myös niillä M-die-muisteilla. Pidä muut asetukset samoina, mutta säädä tRFC-arvo -> 500. Lisäksi kokeile käyttää vanhempaa BIOS-versiota, esim. 3042 jos siitä olisi apua.

Voit myös nostaa jännitteitä tarvittaessa seuraaviin arvoihin:
  • VSOC: enintään 1.3 V
  • VDD: 1.435 V
  • VDDQ: 1.4 V
  • VDDIO: 1.4 V
Jos vaikka saisi edes jotain toimimaan 6000 MHz, niin voi sitten hienosäätää ne alemmas.

Ei vieläkään toimi? No, jos edelleen asut Turussa (aikaisempien viestien perusteella), voit myös tuoda koneen näytille. Voin auttaa sulkemaan pois mahdolliset prosessori- ja emolevyongelmat sekä testata lisää. :geek:

Buildzoidin asetukset eivät ole niitä parhaimpia, hän kun käyttää ei-binäärisiä arvoja paikoissa joissa sellaisia olisi syytä käyttää.
Mitäs haittaa tästä voisi mahdollisesti olla ja miten modifioisit bz:n patreonista löytyvää muistien arvoja hynix piireille?

Mitäs haittaa tästä voisi mahdollisesti olla ja miten modifioisit bz:n patreonista löytyvää muistien arvoja hynix piireille?
Ymmärtääkseni haittana on se että emon BIOS alkaa pyöristämään lukuja lähimpään ymmärtävään lukuun. Ei sinänsä kyse ole mistään kriittisestä asiasta, mutta väärään arvoon pyöristetty luku voi aiheuttaa epävakautta testeissä.

Henkilökohtaisesti unohtaisin Bulzoidin arvot kokonaan ja hakisin dieta koskevat latenssit esimerkiksi näiden tietojen perusteella.

Lisää aiheesta mm. [Sammelthread] - Ryzen DDR5 RAM OC Thread

ja sitten pintapuolisesti esim mun videossa jos foorumien selaaminen alkaa tylsistyttämään. :)

Henkilökohtaisesti unohtaisin Bulzoidin arvot kokonaan ja hakisin dieta koskevat latenssit esimerkiksi näiden tietojen perusteella.
Itse asiassa minulla on ihan EXPO ajoitukset käytössä g.skill 6000MT/s flareille (hynix a-die) ja sitten se "high bandwidth support" vipu gigabyten uefista enablella, joka pistää tRFC=390 ja tREFI=46800.

Olen kyllä kokeillut säätää myös käsin noita ajoituksia juurikin buildzoidin patreonista, sekä ddr5 nitro settingsejä, mutta erot ovat lähes häviävän pienet 9800x3D prosessorilla syystä tai toisesta(?).

Lämpimät kiitokset kaikille apua tarjonneille, ongelma ratkesi asentamalla yhden pykälän vanhempi BIOS 3042. Nollasin CMOS:n, latasin EXPO I profiilin ja jätin kaikki muut asetukset oletuksille.

30000% Karhua ilman virheitä:

EXPO I.png

Kiristelen nuo ajoitukset myöhemmin - pääasia, että ongelma saatiin ratkottua!

Täälläkin alkoi hommaan tulemaan valoa, kaikki osat voinee luokitella ainakin ehjiksi.
Muuten on asetukset automaatilla, mutta ympyröidyt syötin käsin, kun automaatilla karkasivat ihan hulvattomaksi nopeutta nostaessa.
MemTest64 -sovellusta ajelin hetken aikaa, eikä nyt lyhyellä testillä tullut erroreita.

Prossulle (9800x3d) laitoin vakiona ajaessa -60 mV offsettiin, niin alkaa hiljalleen pysyä jännite kurissa.

1.png

Statistiikka

Viestiketjuista
261 456
Jäsenet
74 800
Uusin jäsen
Eemu04

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom