AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En kiistä sitä etteikö ongelma voisi olla olemassa. Toinen juttu on se missä määrin se koskee jokaista AM4 emolevyä ja missä määrin kyse on valmistajien omista virityksistä. Missähän ketjussa olikaan juttua jostakin Gigabyten bugista joka laittoi tappovoltit, ilmeisesti Gigabyten erikoinen eikä AM4 alustan ongelma. En siis tuomitsisi kovin heppoisin perustein koko AM4 alustaa.

Se oli AM4 ketjussa ja se todellakin tappoi minun prosun. Gigabyte julkaisi uuden bioksen jossa vika oli korjattu, mutta ei mitään kommenttia sen aiheuttamista ongelmista. Se oli kyllä emolevyvalmistjan moka, ei Ryzenin.

Onhan noissa keskeneräisyyksiä. Gigabyten foorumin mukaan cold boot ei vaivaa gigabyteä, toisin kuin crosshairia. Asus tarjoaa paljon paremmat viritysoptiot, mutta minulla gigabytellä muistit toimii heittämällä, eikä tarvitse tapella samalla tavalla. Vastaavasti gigabytellä on osalla käyttäjistä yhä soft brickiä, jossa pitää irrottaa emolevyn paristo hetkeksi.

Ryzen on ekosysteeminä todella vakaa, mutta sitten kun aletaan puskemaan rajoille, niin ongelmia tulee. Muistien kanssa saa viilata asetuksia ja se on todella paljon hitaampaa, mitä prosun ylikellotus.

Säädön suhteen menin ajallisesti jo Haswell setin ohi. Input voltage/uncore/core/delid yhdistelmä oli aika säätöä, kun siitä tuli otettua viimeisetkin mehut irti. Se prosu kun reagoi positiivisesti laskettuun input jännitteeseen, mutta ripaus liikaa, niin vakaus katoaa. Ynnä senkin muistit tuli ylikellotettua.

Tietty kun muistien kulku tuli selvitettyä, niin aika nopeasti tämän uuden prosun sai kuosiin. Pari päivää, niin on muistikellot minimivoltteineen selvillä ja core alkaa olla viimeistelty.
Silti en vaihtaisi nyky Inteliin. Useammalle corelle on hyötykäyttöä, kone on viileä, hiljainen ja vakaa ja 4k reso pitää huolen, ettei peleissä ole eroa. Hyvä, mutta ei täydellinen.

Kaby lake ja tuleva coffee lake ovat taatusti helpompia alustoja. Ihan siitä syystä, että ne on lähinnä iteraatioita vanhoista. On saatu lastentaudit hiottua pois. Sen huomaa tuosta X299:sta, ei se ihan autuaalle vaikuta, mutta se onkin odettavissa kun uusitaan muutakin, kuin numero tuotteen edessä.

Tässä me kaksi erotaan. Mä en pelaa jotain peliä vain siksi että se on "oikein tehty" ja jätä huonosti koodattua pelaamatta vaan pelaan pelejä joita haluan pelata. Jos ne toimivat huonosti jollain raudalla niin ei se odottamalla tai itkemällä parane. Konsoliporttaus on muutenkin PC pelaamisen pahin ongelma, en rupea tuon lisäksi keinotekoisesti pienentämään pelivalikoimaa vain siksi että se sopisi Ryzenille.

Se on sinun valintasi. Pelejä on niin paljon tarjolla ettei minulla ole mitään tarvetta pelata surkeasti tehtyä peliä. Ellei toimi, siirryn seuraavaan peliin. Konsoliporttauksen ongelmista olen samaa mieltä, tosin pidän kasuaalipelien määrän kasvua vielä pahempana ongelmana.

Ne pelit jotka vaativat kellotetun Intelin toimiakseen kunnolla eivät toimi Ryzenillä edes kellotettuna. Minä en puhu noin huonoista peleistä vaan ihan sellaisesta mainstream kamasta joita aika moni muukin ympäri maailmaa pelaa.

Enkä jaksa jatkaa oman mielipiteen puolustamista muutenkaan. Mulla on tästä alustasta puolen vuoden kokemus ja näen missä ne heikot osa-alueet ovat. Jos joku haluaa väkisin liihotella pilvilinnoissa ja vältellä realismia niin tehköön niin ihan vapaasti. AM4 ei kuitenkaan ole mikään jumal-alusta vaikka sitä niin kovasti haluaisikin.

Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa. Niin tässäkin.

Taas päästään siihen mielipide-eroon. Jos peli vaatii kellotetun Intelin, se on teknisesti sen verran surkea ettei tarvitse toimiakaan ollenkaan kellottamattomalla Intelillä tai kellotetulla AMD:lla. Minun mielipiteeni ja eri mieltä saa olla.

Ei kai tässä kukaan ole kiistämässäkään AM4 alustan heikkouksia. Fakta kuitenkin on se ettei toistaiseksi ole ikinä tullut vastaan tilannetta jossa huonoilla ohjelmistoilla ei saataisi rautaa tukehtumaan, oli se rauta kuinka tehokasta tahansa.

Se oli AM4 ketjussa ja se todellakin tappoi minun prosun. Gigabyte julkaisi uuden bioksen jossa vika oli korjattu, mutta ei mitään kommenttia sen aiheuttamista ongelmista. Se oli kyllä emolevyvalmistjan moka, ei Ryzenin.

Onhan noissa keskeneräisyyksiä. Gigabyten foorumin mukaan cold boot ei vaivaa gigabyteä, toisin kuin crosshairia. Asus tarjoaa paljon paremmat viritysoptiot, mutta minulla gigabytellä muistit toimii heittämällä, eikä tarvitse tapella samalla tavalla. Vastaavasti gigabytellä on osalla käyttäjistä yhä soft brickiä, jossa pitää irrottaa emolevyn paristo hetkeksi.

Ryzen on ekosysteeminä todella vakaa, mutta sitten kun aletaan puskemaan rajoille, niin ongelmia tulee. Muistien kanssa saa viilata asetuksia ja se on todella paljon hitaampaa, mitä prosun ylikellotus.

Säädön suhteen menin ajallisesti jo Haswell setin ohi. Input voltage/uncore/core/delid yhdistelmä oli aika säätöä, kun siitä tuli otettua viimeisetkin mehut irti. Se prosu kun reagoi positiivisesti laskettuun input jännitteeseen, mutta ripaus liikaa, niin vakaus katoaa. Ynnä senkin muistit tuli ylikellotettua.

Tietty kun muistien kulku tuli selvitettyä, niin aika nopeasti tämän uuden prosun sai kuosiin. Pari päivää, niin on muistikellot minimivoltteineen selvillä ja core alkaa olla viimeistelty.
Silti en vaihtaisi nyky Inteliin. Useammalle corelle on hyötykäyttöä, kone on viileä, hiljainen ja vakaa ja 4k reso pitää huolen, ettei peleissä ole eroa. Hyvä, mutta ei täydellinen.

Kaby lake ja tuleva coffee lake ovat taatusti helpompia alustoja. Ihan siitä syystä, että ne on lähinnä iteraatioita vanhoista. On saatu lastentaudit hiottua pois. Sen huomaa tuosta X299:sta, ei se ihan autuaalle vaikuta, mutta se onkin odettavissa kun uusitaan muutakin, kuin numero tuotteen edessä.

Osanottoni palaneen Ryzenin muistolle. Nimenomaan Gigabyten vika eikä AM4 alustan, jossa on keskeneräisyyksiä, sen myönnän kyllä.

Täytyypä jossakin kohtaa kokeilla saanko cold boot ongelmaa tällä emolevyllä aikaan. Saattaa tosin olla että uusi AGESA korjaa sen siinä vaiheessa kun alan säätämään.

Tavallaan AM4 alusta tuotiin liian nopeasti markkinoille. Toisaalta kun AMD:lla on prosessoreita kasapäin valmiina, pitäisikö niitä pitää varastossa kuukausikaupalla jotta emolevyjen softapuoli saadaan kuntoon? Sanoisin ettei.

x299:ssa ei ole uusittu oikeastaan mitään muuta kuin prosessorien välinen kommunikaatio. Se huomioiden x299 on melkoisen ongelmallinen alusta. Ryzenissä sentään laitettiin käytännössä kaikki uusiksi.

Oho kun mieli muuttuu. Muistelen sinun olleen yksi niistä joka on haukkunut Ryzeniä täyspaskaksi alusta alkaen. Eli nyt kun on todistettu, että siinä piirissä ei ollut sitä väitettyä suunnittelubugia joka aiheutti seg faultteja ja biosit on saatu parempaan kuntoon, niin se ei enää jostain syystä olekaan täyspaska?

En oli IKINÄ haukkunut Ryzeniä TÄYSPASKAKSI.
Olen todennut siitä, että se jäi harmillisestä vähän siitä, mitä sen olisi pitänyt olla. Ja siinä on (NUMA prossu kun on), tiettyjä heikkouksia, jolloin se ei valitettavasti pystynyt ottamaan "pelaaminen" markkinasegmentissä kruunua, kun jäi hieman Intelille (Alussa vähän enemmän, mutta jää edelleen).

Ja muutenkin. Miksi ostaa tuotetta, jos on tiedossa, että siinä on vika, muttei ole tiedossa, milloin ja miten se korjataan. Kyllähän aina paremmin toimivaa tuotetta voi suositella enemmän.

Segfaulttien korjausta ei pystytty tekemään ohjelmallisesti. Piireissä on siis (niissä toimimattomissa vikaa) Korjaus tuli sitten piitasolla. Siitä on hedelmätöntä ja turhaa jauhaa, oliko vika suunnittelussa, toteutuksessa vai missä. Olennaista on vain se, että se on nyt korjattu ja isot bonuspointsit siitä AMD:lle, että ilmeisesti prossut vaihdetaan tälläkertaa RMA:na mukisematta, jos vain tekee hakemuksen.

Tällähetkellä vaikuttaa siltä, että ryzenillä saa ihan toimivan kokoonpanon, kunhan katsoo jonkinverran, minkä emon ja mitä muisteja ottaa..

Tuosta bios puolestahan kaikki ovat suunnilleen samaa mieltä: se tuli ulos täysin keskeneräisenä eikä ole vieläkään loppuun asti hiottu. Tosin joku väitti alkuaikoina Ryzenin biosin olevan monimutkaisin mitä hän on koskaan nähnyt. Vienee oman aikansa, että emovalmistajat saavat siitä kaiken ulos. Eikä AMD ole hommaa kovin helpoksi heille nähtävästi tehnyt ainakaan ulos tulleiden uutisten perusteella.

Silti se bios on vain yksi osa alustaa ja täällä on useampikin antanut ymmärtää, että piiri on käyttökelvoton raskaassa käytössä (konesalit yms.) sen seg fault ongelman takia. Tuo ongelmahan sitten osoittautui valmistustekniseksi ja koski vain pientä osaa piireistä.

Itse odotan mielenkiinnolla mitä uutta AGESA 1.0.0.7 tuo tullessaan. Seuraavan C6H biosin pitäisi perustua siihen ja jos se on lupaava, niin se on luultavasti seuraava biosversio jonka omaan lautaani flashaan. Uusinta 1.0.0.6 pohjaista en ole viitsinyt siihen päivittää.

Jos meillä on prossu, joka saattaa kipata raskaassa käytössä, niin se vain on järjetön valinta raskaaseen ammattilaiskäyttöön, jos on olemassa selkeästi luotettavammin toimiva vaihtoehto.

Kannattaa nyt kuitenkin hahmottaa, että tuo vika on ilmeisesti nyt onnistuttu korjaamaan ja vaihtamalla prossu uuteen asia korjautuu, eikä tuota pitäisi esiintyä enää uusissa prossuissa joten Ryzen prossussa ei ole tällähetkellä tiedossa olevia vakavia vikoja, miksi sitä ei voisi suositella myös raskaaseen konesalikäyttöön. (Vikojahan noissa on aina, valmistajasta riippumatta). Myös intelillähän oli tässä välillä bugi, jonka takia HT kannatti osalla prossuista poistaa käytöstä, ongelmien takia.

Jos meillä on prossu, joka saattaa kipata raskaassa käytössä, niin se vain on järjetön valinta raskaaseen ammattilaiskäyttöön, jos on olemassa selkeästi luotettavammin toimiva vaihtoehto.

Kannattaa nyt kuitenkin hahmottaa, että tuo vika on ilmeisesti nyt onnistuttu korjaamaan ja vaihtamalla prossu uuteen asia korjautuu, eikä tuota pitäisi esiintyä enää uusissa prossuissa joten Ryzen prossussa ei ole tällähetkellä tiedossa olevia vakavia vikoja, miksi sitä ei voisi suositella myös raskaaseen konesalikäyttöön. (Vikojahan noissa on aina, valmistajasta riippumatta). Myös intelillähän oli tässä välillä bugi, jonka takia HT kannatti osalla prossuista poistaa käytöstä, ongelmien takia.

Pro ja Epyc sarjoissa ei ole tuota bugia, mikä alkupään Ryzeneissä on.

Hankinnassa olisi Asus PRIME B350M-A, mATX -emolevy - 99,90€

Muisteiksi tulisi G.Skill 16GB (2x8GB) Trident Z, DDR4 3000MHz, CL14, 1.35V - 202,00€

Tarkoitus olisi kellottaa sen minkä saa irti "järkevästi" ja vielä pysymään vakaana. Kone tulee työ/pelikäyttöön.

Ovatko nuo hyvät valinnat?

Maksa nyt se 15 € enemmän plussasta.

edit: kotelo pitää selvästi olla valkoinen ja ilman ikkunaa? Tämä voisi toimia:
Phanteks Eclipse P400S Silent, ATX-miditornikotelo, valkoinen - 92,00€

Viimeksi muokattu:
Oman kokemuksen perusteella noilla kammoilla joutui säätämään melkoisesti että saa 3200MHz, joka on Ryzenin ns. sweet spot.

Ryzenissä ei ole muistikerrointa 3000MHz, eli noita joutuu vakioasetuksilla ajamaan 2933MHz.
Siinä kohtaa on melko sama ottaa suoraan halvemmat 3200CL16 kammat ja ajaa niitä 2933.
Tietysti jos kellottaa muistit niin nämä saa toimimaan paremmillakin asetuksilla, esim itselläni on 3200CL14, The Stiltin Safe ajoituksilla.

Tietokonekauppa.fi:ssä on alle 200€ hintaan 3200CL14 useita G.skill muisteja. Ehdottomasti parempi valinta mielestäni.
Kaverille laitetaan uusi pelikone tilaukseem tällä viikolla, myyn todennäköisesti nämä 3000CL14 kammat siihen masiinaan ja tilaan nuo 3200CL14 Trident Z tilalle.

Tässä ketjua lukenut, kun olisin ostamassa ryzen 1700 prossun emolevyksi suunnitellut asus b350-f gaming ja ilmeisesti muisteiksi olisi tulossa gskill ripjaws v 3200. Tuskin tällä kokoonpanolla kovinkaan kauheasti metsään mennä? Vai olisiko jotain parannettavaa samassa hintaluokassa?

Hei, kasasin ensimmäisen koneen itse ja nyt jälkikäteen on tainut muisti valinta mennä munilleen. Minulla ovat nämä:16GB (2x 8192MB) G.Skill Trident Z RGB DDR4-3200 DIMM CL16-18-18-38 Dual Kit ryzen 7 kanssa. On varmasti tyhmä kysymys mutta ymmärsin ostaessani jotenkin että emolevyni asus prime x370 pro ei tue kun 3200?

Viimeksi muokattu:
On varmasti tyhmä kysymys mutta ymmärsin ostaessani jotenkin että emolevyni asus prime x370 pro ei tue kun 3200?

Riippuu toki muistista. Kyseiselle emolle voi ja olen nähnyt sillä olevan nopeampia sekä hitaampia muisteja käytössä. Eli ymmärsit hieman väärin jos joku kertoi sinulle että ainoastaan 3200MHz muistit toimivat em. emolevyn ja kaikkien siinä toimivien prosessorien kanssa.

Tosin tuo 3200MHz on ns. sweet spot mihin kannattaa pyrkiä, yleensä esim. 3600MHz muistit ovat sitten muilta asetuksiltaan huonommat eli eivät pärjää ns. kireillä latensseilla oleville 3200MHz muisteille juuri kyseisellä emolevyllä ja Ryzen prosessoreilla.

Riippuu toki muistista. Kyseiselle emolle voi ja olen nähnyt sillä olevan nopeampia sekä hitaampia muisteja käytössä. Eli ymmärsit hieman väärin jos joku kertoi sinulle että ainoastaan 3200MHz muistit toimivat em. emolevyn ja kaikkien siinä toimivien prosessorien kanssa.

Tosin tuo 3200MHz on ns. sweet spot mihin kannattaa pyrkiä, yleensä esim. 3600MHz muistit ovat sitten muilta asetuksiltaan huonommat eli eivät pärjää ns. kireillä latensseilla oleville 3200MHz muisteille juuri kyseisellä emolevyllä ja Ryzen prosessoreilla.

Anteeksi kirjoitusvirhe tarkoitin 3200MHz asti.

Oman kokemuksen perusteella noilla kammoilla joutui säätämään melkoisesti että saa 3200MHz, joka on Ryzenin ns. sweet spot.

Ryzenissä ei ole muistikerrointa 3000MHz, eli noita joutuu vakioasetuksilla ajamaan 2933MHz.
Siinä kohtaa on melko sama ottaa suoraan halvemmat 3200CL16 kammat ja ajaa niitä 2933.
Tietysti jos kellottaa muistit niin nämä saa toimimaan paremmillakin asetuksilla, esim itselläni on 3200CL14, The Stiltin Safe ajoituksilla.

Tietokonekauppa.fi:ssä on alle 200€ hintaan 3200CL14 useita G.skill muisteja. Ehdottomasti parempi valinta mielestäni.
Kaverille laitetaan uusi pelikone tilaukseem tällä viikolla, myyn todennäköisesti nämä 3000CL14 kammat siihen masiinaan ja tilaan nuo 3200CL14 Trident Z tilalle.

Kiitoksia! Muutan muistit 3200CL14 spekseihin. Vaikka nämä: G.Skill 16GB (2 x 8GB) Trident Z RGB, DDR4 3200MHz, CL14, 1.35V - 237,00€

RGB nyt ei ole plussaa tietenkään, mutta lienevät muuten hyvät? Ja Jimmsiltä tulee tämä konepaketti.

Nuo samat kammat (ilman RGB) löytyy tietokonekauppa.fi:stä hintaan 197.5€ + 3€ postit

Muistit pystyy asentamaan valmiiseenkin konepakettiin helposti itse, kunhan jäähdytin ei ole niin iso että peittää muistipaikat.

Mietin nyt, että mistä johtuu tämä: 1. Boot Stiltin fast 3333mhz asetuksilla 2. checkaan stiltin ryzen timing checkerillä, näyttää 18-18-18-18-39 timings ja MEMCLCK Ratio 0 3. Meen ryzen masteriin jossa näkyy kaikki prossun kellotaajuudet ja memory settingsit oikein, kuten biosissa. 4. Saan cinebenchissä korkeampia tuloksia kuin aiemmilla muistiasetuksilla, vaikka samat prossukellot.

Voinko tästä tehdä loogisen päätelmän että toi ryzen timing checker on rikki?

Eipä 3200CL14 setti välttämättä kulje vakaasti 3200MHz nopeudella. Ainakin en ole saanut omaa 2x8GB 3200CL14 settiäni kulkemaan 3200MHz nopeudella vakaana. 3066MHz ja Stiltin 3200/Safe ajoituksiin tyytyminen.

Viimeksi muokattu:
Tuokin riippuu emosta ja bios versiosta.

Aiemmalla versiolla ei kulkenut millään asetuksilla 3200MHz, kunnes heitin uusimman biosin sisään ja samat muistot meni heittämällä 3200CL14 lasketuilla ajoituksilla.
Ei tarvinnut edes voltteihin koskea. Ja tämä siis huonommilla 3000 kammoilla.

Tietysti voi sattua kohdalle paska prossuyksilö tai huonot kammat jotka eivät kulje millään.

Huonosti muotoiltu, mATX-emoja ei taida olla parempia? Varmaan helpommalla siis pääsen kun otan reilusti ATX-kotelon ja emoksi tämä: Asus PRIME X370-PRO, ATX -emolevy - 189,00€

Kiitti tuosta kotelosta, pistetään ehdokaslistalle. :)

Minulla on hieman kuumetta, en huomannut katsoa aluksi, että mATX. X370 on yleensä aina paremmin varusteltu kuin B350 ja semmoinen kannattaa ostaa, jos rahaa on. Prime X370 on hyvä emolevy.

Ei ole hyviä mATX-emolevyjä, on vain keskinkertaisia. Virransyöttöä edelleen katselisin (kellottelua varten) ja mikään noista ei pääse lähellekään esim. tuota ehdottamaasi. Minulla on tuollainen:
AsRock AB350M Pro4, mATX -emolevy - 95,00€

Kyllä se toimii, mutta ei täällä kiljuta riemusta..

Tulipa ekaa kertaa kelloteltua tätä Ryzeniäkin. Aika yksinkertainen homma. 1600:lle laitoin 3,9GHz ja mopot 2400MHz speksatut palikatkin venyi helposti 2933MHz.

Kait tälle prossulle 1.38V on turvallinen 24/7-käyttöön?

Mietin nyt, että mistä johtuu tämä: 1. Boot Stiltin fast 3333mhz asetuksilla 2. checkaan stiltin ryzen timing checkerillä, näyttää 18-18-18-18-39 timings ja MEMCLCK Ratio 0 3. Meen ryzen masteriin jossa näkyy kaikki prossun kellotaajuudet ja memory settingsit oikein, kuten biosissa. 4. Saan cinebenchissä korkeampia tuloksia kuin aiemmilla muistiasetuksilla, vaikka samat prossukellot.

Voinko tästä tehdä loogisen päätelmän että toi ryzen timing checker on rikki?

Softa ei tue single channelia, kuin A-kanavassa.

Minulla on hieman kuumetta, en huomannut katsoa aluksi, että mATX. X370 on yleensä aina paremmin varusteltu kuin B350 ja semmoinen kannattaa ostaa, jos rahaa on. Prime X370 on hyvä emolevy.

Ei ole hyviä mATX-emolevyjä, on vain keskinkertaisia. Virransyöttöä edelleen katselisin (kellottelua varten) ja mikään noista ei pääse lähellekään esim. tuota ehdottamaasi. Minulla on tuollainen:
AsRock AB350M Pro4, mATX -emolevy - 95,00€

Kyllä se toimii, mutta ei täällä kiljuta riemusta..

Juu, minä päätin unohtaa mATX-koon ja suosiolla pysyä ATX-koossa. Ei rupea sitten myöhemmin kaduttamaan. :)
Prime X370 on siis valinta emolevyksi ja koteloksi varmaan Jonsbon U4, näyttäisi olevan todella kompakti kotelo sekin vaikka on ATX-kokoluokkaa.

Softa ei tue single channelia, kuin A-kanavassa.
Tämä selittääkin sitten kaiken :D Tosiaan eilen kun vetelin noita muistitestejä ni jotenkin vaikutti ettei muisti riittäisi vaikka olin laskenut, että jäisi vähän löysääkin. Noh onneksi tajusin sitten tänään vihdoin tuon kommentin avulla että assyiltä konetta kotiin roudetassa oon varmaan onnistunu konetta kolauttamaan niin, että toinen rami tikku on hiukkasen irronnut -> ei toimi timing checker -> ei toimi muistitesti kunnolla, koska yrittää käyttää liikaa ramia. Noh oon kyllä aika sanaton etten oo koskaan biosissa kiinnittänyt huomiota, kuinka siinä lukee 8gb eikä 16gb. Sokee mikä sokee, mutta onneks nyt selvitetty.... :D Vetää muutes 3333 fast settingseillä 0 erroria aijai hyvältä tuntuu.

Kyllähän tämän Ryzenin kanssa on säädetty BIOSissa saman verran kuin edellisten alustojen kanssa yhteensä. Ikinä en ole muisteihin sen suuremmalti koskenut mutta tämän kanssa mennyt tunteja säädellessä. Noh harrastuksensa kullakin. :D

Muuten kyllä ollut ihan huippuostos 3570K:n verrattuna.

että siinä piirissä ei ollut sitä väitettyä suunnittelubugia joka aiheutti seg faultteja

Suunnitteluvirhettä ei ollut juu, tuotannossa kylläkin joku puki.

Minä olen kuitenkin valmis myöntämään oman ostoksen huonot puolet ja ne ovat ikävä kyllä pelaamiseen tai muistisäätöihin liittyviä.

Tuossa aika pitkälti ne syyt miksi itse en ole vielä rytsölää hankkinut. Silloin vuosia sitten kun tämän rakkineen ostin, niin ensitöinä rynnättiin biossiin ja sieltä XMP päälle ja cpu "upgrade 4790K" päälle ja sillä on menty. Itsellä ei hermot piisaa siihen että nysväisin noitten asetusten kanssa monta kuukautta, varsinkin kun tuossa kellottelussa on aina se vaara että saat asennella windowsin uusiksi. Ja kun on tullut mikrotuki töitä tehtyä, niin on työn puolesta saanut noita windowseja asennella ihan kyllästymiseen asti.

Se on kyllä erittäin hyvä kysymys miten Battlefield 4:n hyvä säikeistys on onnistuttu kolmessa vuodessa hukkaamaan. Lopputulos ei siitä muutu.

Miulla on sellanen veikkaus tuohon että BF4:ssä mässäillään fysiikalla paljon ennemmän kuin BF1:ssä.

Eilen käytin tunnin verran bios-asetuksien viilaamiseen mutta en saanut kertaakaan nostettua muistien nopeutta 2400mhz ylöspäin.
Emolevy käynnistyy jossain "Safe Modessa" kun yrität bootata bios-säätöjen jälkeen.

Emolevyhän on B350-F Gaming ja uusin bios laitettu.
Muisteina nuo 3200mhz Flare X:t

Googletin, katselin Stiltin tekemiä kovia muisti-asetuksia sekä koitin youtubesta etsiä vinkkejä kuinka tuon muistinnopeuden saa ylös. En kuitenkaan päässyt eteenpäin asiassa.

Onkohan tuossa biosissa joku "Fail" vai täytyykö pistää B350 myyntiin ja ostaa sittenkin se kalliimpi X370 emo tilalle että saa muistin nopeuden 3200mhz?

Eilen käytin tunnin verran bios-asetuksien viilaamiseen mutta en saanut kertaakaan nostettua muistien nopeutta 2400mhz ylöspäin.
Emolevy käynnistyy jossain "Safe Modessa" kun yrität bootata bios-säätöjen jälkeen.

Emolevyhän on B350-F Gaming ja uusin bios laitettu.
Muisteina nuo 3200mhz Flare X:t

Googletin, katselin Stiltin tekemiä kovia muisti-asetuksia sekä koitin youtubesta etsiä vinkkejä kuinka tuon muistinnopeuden saa ylös. En kuitenkaan päässyt eteenpäin asiassa.

Onkohan tuossa biosissa joku "Fail" vai täytyykö pistää B350 myyntiin ja ostaa sittenkin se kalliimpi X370 emo tilalle että saa muistin nopeuden 3200mhz?

Soc-voltage >1.05 ja dram voltage >1.4V tuli varmaan jo kokeiltua?

Asetitko arvot manuaalisesti muistien speksien mukaiseksi vai kokeilitko vain lataamalla xmp-profiilin? Kaksi vai neljä kampaa?

Soc-voltage >1.05 ja dram voltage >1.4V tuli varmaan jo kokeiltua?

Asetitko arvot manuaalisesti muistien speksien mukaiseksi vai kokeilitko vain lataamalla xmp-profiilin? Kaksi vai neljä kampaa?

Tossa pystyy valitsemaan "Auto" tai DOCP joka ilmeisesti on XMP-profiili mutta sillä se ei käynnisty. Manual vaihtoehto tietysti löytyy myös.
2 x 8GB kampaa on.

En uskaltanut lähteä roplaa voltteja kun en löytänyt referenssiä säätöihin.
ja sama oikeastaan noille ram-asetuksille.

Tossa pystyy valitsemaan "Auto" tai DOCP joka ilmeisesti on XMP-profiili mutta sillä se ei käynnisty. Manual vaihtoehto tietysti löytyy myös.
2 x 8GB kampaa on.

En uskaltanut lähteä roplaa voltteja kun en löytänyt referenssiä säätöihin.
ja sama oikeastaan noille ram-asetuksille.

Tähän astisen kokemuksen perusteella on edes turha yrittää bootata vakiovoltein 3200mhz taajuudella. Ainakin c6h tarjoaa jotain vaatimatonta 0.9V Soc:lle, kun vakaaksi vaadittavat voltit löytyy jostain 1.0-1.1V välimaastosta. Samaten muisteille voi heti kättelyssä laittaa vähintään 1.375V. Samsungin b-piireillä oleville muisteille voi pitää turvarajana alle 1.5V jännitteitä. Ajoitukset kannattaa laittaa manuaalisesti muistien spekseihin, koska automaatilla ei voi olla varma mitä emo niille arpoo. Eli sinun kohdalla primaryt: 3200MHz / 14-14-14-14-34.

Tähän astisen kokemuksen perusteella on edes turha yrittää bootata vakiovoltein 3200mhz taajuudella. Ainakin c6h tarjoaa jotain vaatimatonta 0.9V Soc:lle, kun vakaaksi vaadittavat voltit löytyy jostain 1.0-1.1V välimaastosta. Samaten muisteille voi heti kättelyssä laittaa vähintään 1.375V. Samsungin b-piireillä oleville muisteille voi pitää turvarajana alle 1.5V jännitteitä. Ajoitukset kannattaa laittaa manuaalisesti muistien spekseihin, koska automaatilla ei voi olla varma mitä emo niille arpoo. Eli sinun kohdalla primaryt: 14-14-14-14-34.

Minäpä kokeilen illemmalla näillä neuvoilla. :tup:
Kun pääsen kotiin niin voin laitella mitä voltteja se "oletuksena" siellä pitelee.

Tähän astisen kokemuksen perusteella on edes turha yrittää bootata vakiovoltein 3200mhz taajuudella. Ainakin c6h tarjoaa jotain vaatimatonta 0.9V Soc:lle, kun vakaaksi vaadittavat voltit löytyy jostain 1.0-1.1V välimaastosta. Samaten muisteille voi heti kättelyssä laittaa vähintään 1.375V. Samsungin b-piireillä oleville muisteille voi pitää turvarajana alle 1.5V jännitteitä. Ajoitukset kannattaa laittaa manuaalisesti muistien spekseihin, koska automaatilla ei voi olla varma mitä emo niille arpoo. Eli sinun kohdalla primaryt: 3200MHz / 14-14-14-14-34.

Soc on kyllä yksilökohtainen. Esim minun dual rank kammat meni muistitesteistä läpi 0,95v SOC jännitteellä, mutta occt/prime sai sen kaatumaan sekunneissa, ellei jännitettä nostanut johonkin 1,05-1,1v välille. Nyt uusi prosu menee kaikista testeistä läpi 0,975v jännitteellä. Sen matalampaa ei ole tullut edes testattua.

Tuo 1,5v on ns. safe vielä b-dien speksien mukaan. Socissa 1,1v on vielä hyvä jännite, osa vetää sen ylikin. Itse pitäisin jotain 1,15v kattona. Kuulema myös ylijännite voi olla pahasta, eli vakaus alkaa laskea lisättyjen volttien myötä. Haarukoi siis 1,0-1,15 väliltä soc kohdalleen. Yli 1,1v kannataa mennä vasta, jos alemmilla ei saa toimimaan.

Soc on kyllä yksilökohtainen. Esim minun dual rank kammat meni muistitesteistä läpi 0,95v SOC jännitteellä, mutta occt/prime sai sen kaatumaan sekunneissa, ellei jännitettä nostanut johonkin 1,05-1,1v välille. Nyt uusi prosu menee kaikista testeistä läpi 0,975v jännitteellä. Sen matalampaa ei ole tullut edes testattua.

Tuo 1,5v on ns. safe vielä b-dien speksien mukaan. Socissa 1,1v on vielä hyvä jännite, osa vetää sen ylikin. Itse pitäisin jotain 1,15v kattona. Kuulema myös ylijännite voi olla pahasta, eli vakaus alkaa laskea lisättyjen volttien myötä. Haarukoi siis 1,0-1,15 väliltä soc kohdalleen. Yli 1,1v kannataa mennä vasta, jos alemmilla ei saa toimimaan.
Puhuin vain omakohtaisista kokemuksista ja niistä haarukoiduista infoista. Soc on tietysti prosessorikohtainen, ihan siinä missä vcorekin. Mutta omalla otannalla (2x1700x,2x1600X,1600, c6h, 3x x370 pro, b350 tomahawk, muutama bdie kit, parit hynixit) nuo antamani haarukat ovat osuneet kohdalleen.

Puhuin vain omakohtaisista kokemuksista ja niistä haarukoiduista infoista. Soc on tietysti prosessorikohtainen, ihan siinä missä vcorekin. Mutta omalla otannalla (2x1700x,2x1600X,1600, c6h, 3x x370 pro, b350 tomahawk, muutama bdie kit, parit hynixit) nuo antamani haarukat ovat osuneet kohdalleen.

On tuo on tosi hyvä soc volttiväli parin prosun kokemuksella. Se hyydyttävä vaikutus taitaa tulla kovemmilla volteilla eteen.

ProcODT on myös hyvin vakautta lisäävä tekijä. HCI memtestin yksittäiset virheet useinmiten kielii liian pienestä soc jännitteestä, tai pielessä olevasta procodt arvosta. Ainakin parin emolevyn ja prossun kokemuksella.

Jos virheitä ilmaantuu useita ja moneen hci ikkunaan, niin muisteilla on liian vähän jännitettä, tai liian kireät asetukset.

On tuo on tosi hyvä soc volttiväli parin prosun kokemuksella. Se hyydyttävä vaikutus taitaa tulla kovemmilla volteilla eteen.

ProcODT on myös hyvin vakautta lisäävä tekijä. HCI memtestin yksittäiset virheet useinmiten kielii liian pienestä soc jännitteestä, tai pielessä olevasta procodt arvosta. Ainakin parin emolevyn ja prossun kokemuksella.

Jos virheitä ilmaantuu useita ja moneen hci ikkunaan, niin muisteilla on liian vähän jännitettä, tai liian kireät asetukset.
Kyllä vain. Itsellä myös rupeaa soc sekoilemaan kun mennään yli 1.15V. ProcODT arvolla tosiaan voi olla isokin merkitys, mutta sekin on yksilökohtainen. 53.3-68.6 väliltä on samsungin sr kammoille löytynyt täällä "oikea" arvo. Näitä myöhemmin mainittuja arvoja on itselläni tarvinnut muuttaa vasta kun kiristellään muisteja yli 3200C14 nopeuden. Siksi en niitä lähtenyt tässä vaiheessa edes Sampzalle ehdottamaan. Voi toki olla että tuo strix emo antaa aivan eriskummallisen procodt arvon muisteille ja siksi training epäonnistuu. Voi siihenkin laittaa 60ohm, jonka pitäisi olla oletusarvo noille kammoille.

Itse olen ajanut SoC 1.05 nyt viime aikoina, sitä ennen oli 1.1. Tuolla haarukassa se tosiaan menee hyvin.

@Keketin Nyt lähti toimii eikä äkistelly yhtään.
Tuosta löytyy vähän kuvia ja voltteja mitä nappasin. Näyttääköhän pahalta mikään?
Dropbox - Ryzen

SoC voltage on 1.05
Dram voltage on 1.35

@Keketin Nyt lähti toimii eikä äkistelly yhtään.
Tuosta löytyy vähän kuvia ja voltteja mitä nappasin. Näyttääköhän pahalta mikään?
Dropbox - Ryzen

SoC voltage on 1.05
Dram voltage on 1.35
Soc voltage on kuvan perusteella 1.2V. Suosittelen laskemaan alaspäin. Muuten näyttää hyvältä.
Jos enempi räpeltely kiinnostaa, niin seuraavaksi ali-ajoitusten kimppuun, niillä voi saada puristettua vielä jopa 20% lisää suorituskykyä peleihin. :tup:

Näistä vaikka alkuun, The Stiltin postaamat asetukset:
3200safe.png

Jos "safe" toimii moitteetta, niin näitä voi kokeilla seuraavaksi:
3200fast.png

Viimeksi muokattu:
Soc voltage on kuvan perusteella 1.2V. Suosittelen laskemaan alaspäin. Muuten näyttää hyvältä.
Jos enempi räpeltely kiinnostaa, niin seuraavaksi ali-ajoitusten kimppuun, niillä voi saada puristettua vielä jopa 20% lisää suorituskykyä peleihin. :tup:

Näistä vaikka alkuun, The Stiltin postaamat asetukset:
3200safe.png

Jos "safe" toimii moitteetta, niin näitä voi kokeilla seuraavaksi:
3200fast.png

Emolevyn Offset säätö on kyllä kummallinen.. nyt piti heittää jo miinuksen puolelle et sain 1.081v SoC voltageks.

Noita Stiltin "Safe" asetuksia voisi seuraavaksi kokeilla laittaa.

Mistä mahtaa Crosshairin BIOSissa löytyä valinta minkä perusteella tuulettimien kierrokset määräytyy? En nähnyt Q-fan settingeissä enkä monitoringissa tai sitten olen puusilmä. T_SENSOR:issa anturi joka mittaa veden lämpöjä ja haluaisin sen mukaan säätää tuulettimia ja pumppua.

Mistä mahtaa Crosshairin BIOSissa löytyä valinta minkä perusteella tuulettimien kierrokset määräytyy? En nähnyt Q-fan settingeissä enkä monitoringissa tai sitten olen puusilmä. T_SENSOR:issa anturi joka mittaa veden lämpöjä ja haluaisin sen mukaan säätää tuulettimia ja pumppua.
Monitoring välilehdeltä selailet tuuletinsetit auki niin sieltä saat valittua jokaiselle tuuletinliitännälle käyttääkö CPU lämpöjä, T_SENSORIA vai jotain muuta.

Olikohan se vähän risa se prossu kun nyt uudella prossulla käynnistyy Windowsiinkin ekalla. Ei tullut mustaa ruutua ainakaan vielä toistaiseksi. Katsotaan miten kellottuu :)

Edit. Näyttäis ehkä olevan sweetspot 4100 MHz tälle 1800X:lle :geek:

Viimeksi muokattu:
Noniin nyt on ostettu: G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16 - 169,00€ ja emolevy Asus ROG STRIX B350-F GAMING, ATX -emolevy - 144,90€

Voisikohan enemmän asioihin perehtyneet vääntää rautalangasta mallia, miten nuo muistit saa sinne 3200 mhz? Biossista olen nostanut voltit sinne 1.35, mutta ei ne pirut mihinkään muutu, aina vaan biossissa herjaa 1.20V. Joku asetus ilmeisesti muuttamatta että saisi nuo muistien kellot nousemaan 2133 mhz:sta. Ja bios päivitetty uusimpaan versioon.

Noniin nyt on ostettu: G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16 - 169,00€ ja emolevy Asus ROG STRIX B350-F GAMING, ATX -emolevy - 144,90€

Voisikohan enemmän asioihin perehtyneet vääntää rautalangasta mallia, miten nuo muistit saa sinne 3200 mhz? Biossista olen nostanut voltit sinne 1.35, mutta ei ne pirut mihinkään muutu, aina vaan biossissa herjaa 1.20V. Joku asetus ilmeisesti muuttamatta että saisi nuo muistien kellot nousemaan 2133 mhz:sta. Ja bios päivitetty uusimpaan versioon.

Nuo G.Skillin muistit ei taida olla Samsungin piireillä? ajoituksista päätellen Hynixit, vai...

@Ari T Lukaseppas tuosta ylempää minun postaus jossa Dropbox linkki. Sieltä löytyy kuvat minun B350F emolevyn bios-säädöistä.
Huomioi kuitenkin että nuo Hynixin piireillä olevat Ripjawsit täytyy asettaa sen oletus arvoihin eli 16-18-18-38-2N ja 1.35 V. Voi olla että ne suostuu toimimaan vain 2993mhz.
AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset

Viimeksi muokattu:
Nuo G.Skillin muistit ei taida olla Samsungin piireillä? ajoituksista päätellen Hynixit, vai...
Jotain hynixia on mutta ongelma taitaa olla nyt biosissa. Ainakin muilla oli jotain voltti ongelmia kun googlettelin. Paha sanoa kun en tiedä tuon emolevyn bios säädöistä mitään.

Juu, hiukan erehdyin eilen kun nuo kammat jimmsistä hain. Hynixiä näyttävät olevan hwinfon mukaan. Villi arvaus että joku pirun kohta mulla on tuolla biossista klikkaamatta oikeaksi, mutta kun tietäis että mikä se on.

Juu, hiukan erehdyin eilen kun nuo kammat jimmsistä hain. Hynixiä näyttävät olevan hwinfon mukaan. Villi arvaus että joku pirun kohta mulla on tuolla biossista klikkaamatta oikeaksi, mutta kun tietäis että mikä se on.
Ettei ole manual asetus? DRAM OC PROFILE (DOCP) sun muiden auto asetusten sijaan... Mutta laitas kuvia noista kertoimista ja volteista niin nähdään millanen ruutu siellä oikein on.

Pienen muutoksen huomasin muistien kulussa uuden prossun kanssa että hieman paremmin saattaa kulkea. tRCRD sain boottaamaan 12 kun edellisessä pienin millä suostu boottaa oli 13. Benchmarkit meni ihan hyvin läpi 13:lla mutta tulokset huononee kun pariton luku. Kellot oli 3487 MHz. tRP on edelleen sama 14. Ei sen alemmaksi mene. Täytyy kattoa saako tuosta muutaman megaherzin vielä nostettua kunhan kerkiää.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 718
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom