AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
3466 nopeuksissa käsittääkseni esiintyy muistireikää.
Tarkoitatko itseäsi vai yleisesti? Noi muistireiät ei ole mitenkään yleisiä vaan vaihtelee riippuen muisteista ja prossusta. Jollakin se saattaa olla jossain ~3200Mhz liepeillä ja toisilla jossain tuolla ~3466Mhz kohdilla.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 260
Tarkoitatko itseäsi vai yleisesti? Noi muistireiät ei ole mitenkään yleisiä vaan vaihtelee riippuen muisteista ja prossusta. Jollakin se saattaa olla jossain ~3200Mhz liepeillä ja toisilla jossain tuolla ~3466Mhz kohdilla.
Tarkoitin yleisesti. Mutta hyvä että korjasit. Korjaan omaakin tekstiä.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
5K rikki CPU-Z:n benchmarkissa vain 3998 MHz kelloilla. Koittanu tässä rutistaa viimesiä potkuja muisteille :joy:

Edit. CPU-Z näytti väärin kellot huoh. Muistit toimii 3486-14-14-(8)-14-28-T1.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Stiltin 3200 fastilla tulee HCI:lla erroreita. Safella myös. Mites ois parasta lähestyä tätä? Lähteä löysentämään noita timingseja Stiltin arvoista tai nostamaan jännitettä?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Stiltin 3200 fastilla tulee HCI:lla erroreita. Safella myös. Mites ois parasta lähestyä tätä? Lähteä löysentämään noita timingseja Stiltin arvoista tai nostamaan jännitettä?
Mitkäs voltit tuo pistää muisteille? Itse lähtisin ihan kokeilemalla itse noita asetuksia jos on aikaa. 3333/3466 CL14 ja ProcODT 60 Ohm. Command Rate T1. GearDown disabled. BGS enabled, BGSAlt disabled.Siitä sitten kiristämään. Volteiksi pistäisin 1,4-1,425(+0,25V jos uskaltaa). Itse ajelen 1,475V ja tiedä sitten millon prossu sulaa tai muistit.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Mitkäs voltit tuo pistää muisteille? Itse lähtisin ihan kokeilemalla itse noita asetuksia jos on aikaa. 3333/3466 CL14 ja ProcODT 60 Ohm. Command Rate T1. GearDown disabled. BGS enabled, BGSAlt disabled.Siitä sitten kiristämään. Volteiksi pistäisin 1,4-1,425(+0,25V jos uskaltaa). Itse ajelen 1,475V ja tiedä sitten millon prossu sulaa tai muistit.
Itse tekisin näin: Nopein asetus joka kulkee. Hae proc_odt kohdalleen, äläkä vain copy pasteta sitä. Siinä oman kokemuksen mukaan eroja kokoonpanojen välillä.

Sen jälkeen XMP:n asetukset manuaalina sisään. Testi. Jos se toimii, niin sitten voi laittaa Stiltin setin sisään ja nostaa soc johonkin 1.1v ja voltit noin 1.4-1.45v maastoon. Jos toimii, niin sitten lasket voltteja, kunnes ei enää toimi. Pakita volteissa vähän.

Jos XMP toimii, mutta Stilt ei volteista huolimatta, niin alat vain kituttamaan asetuksia hissukseen Stilttiä kohti. Stilthän kertoi, mitkä on oleelliset:

"
Noista paristakymmenestä muistiasetuksesta vain pari on tärkeitä (perusasetusten lisäksi), eikä niitä ole kovin vaikea iskeä kohdalleen.

tRFC, tRC, tWR, tRTP, tRDRDSCL ja tWRWRSCL on suorituskyvyn kannalta oleelliset, perusasetusten lisäksi.
"
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Yöllä vähän tuli säädettyä muistien kanssa. Ei ole vakaat kellot mutta onpahan jotain ihmeteltävää. Ihan kiitettävästi physics score nousi vakiosta 800 > ~1300 :) ja puhun vakiosta muistien kellottamisella. Vähän päälle 60%. Olikos mulla 3535-14-14-8-14-28-T1 ja todella kireät sub timingit.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
Ei herranjumala.... Nyt pitäisi olla Sampan B-Die muistit kiinni, mutta en saa näitä yli 2400 Mhz boottaamaan. Ihan sama mitä asetuksia yrittää ja kuinka hitaita timingeja, niin silti aina tämä postaa vakioasetuksilla. Tänään siis sain uudet muistit, ja olen testannut 1501 BIOSia (oli aluksi) ja USB-flashinä 9920:aa.
G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 3200 MHz, CL14, 1.35V, musta - 219,00€

Koitin DOCP standard 3200 asetuksia ja stiltin safe ja fast 3200 presettejä, ei mennyt suoraan niillä. Koitin sitten 14-14-14-34-48 ja 16-16-16-38-60 @ 3200, 3066, 2933 ja 2800, ei vaikutusta, muut autolla... Mitähän tässä pitäisi yrittää ns. aloitusasetuksina millä pitäisi saada kelloja edes vähän ylös?
 

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Ei herranjumala.... Nyt pitäisi olla Sampan B-Die muistit kiinni, mutta en saa näitä yli 2400 Mhz boottaamaan. Ihan sama mitä asetuksia yrittää ja kuinka hitaita timingeja, niin silti aina tämä postaa vakioasetuksilla. Tänään siis sain uudet muistit, ja olen testannut 1501 BIOSia (oli aluksi) ja USB-flashinä 9920:aa.
G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 3200 MHz, CL14, 1.35V, musta - 219,00€

Koitin DOCP standard 3200 asetuksia ja stiltin safe ja fast 3200 presettejä, ei mennyt suoraan niillä. Koitin sitten 14-14-14-34-48 ja 16-16-16-38-60 @ 3200, 3066, 2933 ja 2800, ei vaikutusta, muut autolla... Mitähän tässä pitäisi yrittää ns. aloitusasetuksina millä pitäisi saada kelloja edes vähän ylös?
Varmaan säädit ProcODT:tä myös? Ilmeisesti trainigissä feilaa F9? Paljon laitoit SOC:ille jänöjä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
494
Mulla oli kanssa aluksi vaikeuksia saada boottaamaan yhtään yli 2133. Sitten yhtäkkiä kumminkin alkoi toimimaan, kun laittoi manuaalisestiasetukset, ja siitä asti ei ole ollut ongelmia.

Paitsi saada 3200MHz toimimaan, ei ole millään vakaa. 3066 on 1350% HCI vakaa, mutta 3200 antaa erroria asetuksista riippumatta. CL16 saattaisi toimia mutta siihen ei kyllä huvittaisi mennä.

Onko tässä nyt arpa antanut paskat kammat vai mikähän on? Samanlaisilla muisteilla on kuitenkin vedetty 4000MHz kelloja interneteissä (ei tosin Ryzenillä :D)
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Varmaan säädit ProcODT:tä myös? Ilmeisesti trainigissä feilaa F9?
1501 failaa trainingin helposti korkeammilla taajuuksilla. Ei hyvä bios. Pitää oottaa failausta ja sitten hyväksyä samat asetukset uudestaan niin toimii.

Mulla oli kanssa aluksi vaikeuksia saada boottaamaan yhtään yli 2133. Sitten yhtäkkiä kumminkin alkoi toimimaan, kun laittoi manuaalisestiasetukset, ja siitä asti ei ole ollut ongelmia.

Paitsi saada 3200MHz toimimaan, ei ole millään vakaa. 3066 on 1350% HCI vakaa, mutta 3200 antaa erroria asetuksista riippumatta. CL16 saattaisi toimia mutta siihen ei kyllä huvittaisi mennä.

Onko tässä nyt arpa antanut paskat kammat vai mikähän on? Samanlaisilla muisteilla on kuitenkin vedetty 4000MHz kelloja interneteissä (ei tosin Ryzenillä :D)
Ryzenillä ei data fabric anna myöten tommosille taajuuksille. 3600 alkaa olla maksimit. Kuitenkin tulokset huononee reilusti kun pitää ajaa niin löysillä asetuksilla. Sanoisin että 3466 tai alle.

Mitkä on loput asetukset käytössä? ProcODT, VDDSOC, muistien voltti?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
494
Ryzenillä ei data fabric anna myöten tommosille taajuuksille. 3600 alkaa olla maksimit. Kuitenkin tulokset huononee reilusti kun pitää ajaa niin löysillä asetuksilla. Sanoisin että 3466 tai alle.

Mitkä on loput asetukset käytössä? ProcODT, VDDSOC, muistien voltti?
Juu tämä oli tiedossa. Vitsailin vain hieman, kun ihmetyttää miksei omat kammat kulje kuin 3066CL14, kun lähes poikkeuksetta muilla menee kovempaa.

ProcODT on 53.3 (testattu muillakin arvoilla, alhaisemmat ei boottaa jos jännitteen laskee tarpeeksi alas ja 60 antaa erroria nopeammin), SOC koitettu 1.075, 1.1 ja 1.125V. Muistivoltteja kokeiltu 1.495V asti.
3200 nopeudella olen päässyt parhaimmillaan 300% HCI testissä, mutta niilläkin asetuksilla tulee erroria.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Juu tämä oli tiedossa. Vitsailin vain hieman, kun ihmetyttää miksei omat kammat kulje kuin 3066CL14, kun lähes poikkeuksetta muilla menee kovempaa.

ProcODT on 53.3 (testattu muillakin arvoilla, alhaisemmat ei boottaa jos jännitteen laskee tarpeeksi alas ja 60 antaa erroria nopeammin), SOC koitettu 1.075, 1.1 ja 1.125V. Muistivoltteja kokeiltu 1.495V asti.
3200 nopeudella olen päässyt parhaimmillaan 300% HCI testissä, mutta niilläkin asetuksilla tulee erroria.
Mites prossun kulku muuten? Mulla taas 1800X prossun kulku tyssää 4GHz jos menee 25 MHz yli niin tulokset huononee. Tosin muistit kulkee kuin raketti. Voi olla hyvää tuuria vaan muistien kanssa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
494
Mites prossun kulku muuten? Mulla taas 1800X prossun kulku tyssää 4GHz jos menee 25 MHz yli niin tulokset huononee. Tosin muistit kulkee kuin raketti. Voi olla hyvää tuuria vaan muistien kanssa.
Toistaiseksi on 1700 vakiojäähy kiinni ja 3.7GHz offset volteilla, kun manuaalivoltit jumittaa kellot 1.55GHz:iin.
Phanteksilta on tulossa AM4 kiinnitysraudat, sitten vasta kellotellaan isommin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Juu tämä oli tiedossa. Vitsailin vain hieman, kun ihmetyttää miksei omat kammat kulje kuin 3066CL14, kun lähes poikkeuksetta muilla menee kovempaa.
Kokeileppas tuota Hardwareluxissa ollutta vinkkiä: "My ram problems are mostly remedied, by raising PLL voltage (or CPU 1.8v for us on the X370) " Kohta luulisi tulevan uutta biosta, kun Strixit sai päivitykset.

Välikuittina alkaa nuo 3200 asetusten kiristelyt lähestyä loppuaan. Turhaa viilausta oikeastaan, mutta kun on ollut muuta puuhaa, niin on saanut pyöriä taustalla. 3333mhz:n kohdalla tuli omat volttirajat vastaan ja SuperPI testin mukaan kiristetty 3200/C14 on tasoissa muuten löysän 3333/C14:n kanssa. Latenssitkin on aavistuksen kireämmät.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Mites jengi laittaa noita Digi+ sivun säätöjä C6H:lla? Lähinnä muisteja varten mutta on tuo kivikin kevyesti kellotettu mitä wraithi antaa myöden.
E: Ja voinko suoraan heittää voltit ylös SOC:n ja muistien osalta vai pitäiskö niitä vain hiljalöeen nostella? Eli voiko liialliset jänöt toimia counterproductive?
 
Viimeksi muokattu:

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Mites jengi laittaa noita Digi+ sivun säätöjä C6H:lla? Lähinnä muisteja varten mutta on tuo kivikin kevyesti kellotettu mitä wraithi antaa myöden.
E: Ja voinko suoraan heittää voltit ylös SOC:n ja muistien osalta vai pitäiskö niitä vain hiljalöeen nostella? Eli voiko liialliset jänöt toimia counterproductive?
SOC loadline level 2 ja DRAM boot voltage 1.37V. Ei mulla ainkaan muuta (muisteille).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
SOC loadline level 2 ja DRAM boot voltage 1.37V. Ei mulla ainkaan muuta (muisteille).
Okei, itellä aika paljon enempi noita säätöjä tuolta Digi+ puolella päällä.
Kiitoksia sinulle ja muille jotka täällä ovat jaksaneet autella! Nyt on edes 3066(CL16) vakaa yli 8h ajan HCI:lla joten tästä on nyt hyvä jatkaa kiristämään sitten :cigar2:
Vihdoin löytyi jokin muu kuin tuo 2133MHz nopeus joka on vakaa :p
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
Varmaan säädit ProcODT:tä myös? Ilmeisesti trainigissä feilaa F9? Paljon laitoit SOC:ille jänöjä?
Kun muutan asetuksia ja kone boottaa, ensimmäinen yritys tyssää koodiin F8. Tuota olen koittanut googlailla eikä mitään löydy mistään. En ole saanut vielä ainuttakaan asetusta muistien vakioasetusten lisäksi toimimaan.

Haittaakohan RyzenMaster toimintaa jotenkin ja pitäisiko HPET:lla olla vaikutusta? Jännä kun olen Hynixit saanut +3000 Mhz aiemmin, mutta niidenkin kanssa oli ongelmaa viime viikkoina saada muita kuin vakioasetuksia.

En ole mitään suuria voltteja testannut missään vaiheessa, mutta onko silti mahdollista että olen emolevyn brickannut jotenkin? Kuitenkin se toimii normaalisti ja kone käynnistyy, sammuu ja on vakaa vakioasetuksilla. Jotenkin kummallista että mikään asetuksen muutos ei tunnu päätyvän windowsiin asti. Ja siis Windowsin (10, 64bit) olen myös asentanut viime viikolla uusiksi SSD:n formatoinnin jälkeen.

Eilen testailin vielä 9920 ja 1401 ja 1501 BIOSeja, 9920:n ja 1501:n asensin USB-flashbackin kautta.

EDIT: ProcODT olen vaihdellut 40-68 välillä, SoC 1,05-1,10, DRAMvoltit 1,35-1,42

EDIT2: Trouble overclocking ram on Asus crosshair vi hero
Tuossa näyttää olevan samankaltaista ongelmaa vielä ilmeisesti samoilla muisteilla. Pitää vielä ennen tuota yrittää täyttä CMOS-resettiä, virrat ja patteri pois ~15minuutiksi ja resetti. Ehkä "normaalit" CMOS-resetit (virta pois powerista, starttinappia kunnes valot sammuu, 10s CMOS-resettiä) ei ole tyhjentänyt kaikkia asetuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
42
Ryzen 1700:n lämpötila hyppää heti käynnistettäessä yli 40C, kiipeää siitä jopa 50C. Rasituksessa tuntuu pysyvän kuitenkin 70C tuntumassa, mutta rasituksesta palatessa idleen lämpötila jää pitkäksi aikaa sahailemaan 60C-asteeseen. Käytössä on vakiocooleri Wraith Spire ja lämpötilan tarkkailuun käytetty HWinfoa sekä emolevyn (X370 Pro Carbon) biosia. Kotelo on muutoin jäähdytetty yhdellä sisään- ja yhellä ulostulotuulettimella (120mm). Nämä lämmöt tuntuu itsestäni vähän korkeilta ja tuo, ettei lämmöt palaudu idlealueelle kunnolla, kielisi siitä ettei kaikki ole niin kuin pitäisi. Miltä tämä kuulostaa teidän kokeneempien korvaan? Mietin vain että jaksanko vaihtaa töhnät noiden mukana tulleiden tilalle josko se auttaisi.

Sain tämän systeemin läjään vasta eilen enkä ole ehtinyt testata onko suorituskyky kuitenkin sitä mitä pitäisi.

E: Mainitaan vielä että muistit (Flare X) kellotettu 3200MHz vauhteihin mutta prossu kulkee vielä toistaiseksi vakioasetuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
On tää kyllä aivan uskomattoman perseestä.... C6H tuntuu kykenevän ainoastaan säätämään voltteja, ei hertsejä tai timingeja. Volttien säätämisen jälkeen kone aloittaa postaamisen ja katkaisee sen F8 Qcodeen mistä ei löydy mitään selitystä kuin "Recovery PPI is not available", kone aloittaa uuden postaamisen ja se menee normaalisti läpi ja voltit muuttuvat. Jos nyt muutan hertsejä tai timingeja, vaikka lasken hertsejä 2400 -> 2133 tai nostan timingeja 16->18, ei muutoksia tapahdu.

Olen ostanut uuden virtalähteen (enemmän Vegaa varten, lol) ja uudet B-Die muistit. Hynixin kammat sain ajettua 3200 Mhz epävakaana, ja kun kahdella kammalla kone kaatuili ~viikon välein asensin windowsinkin uusiksi kertaalleen. Hynixin kampoja testaillessa kahdella kammalla kone oli epävakaa ja yhden kamman setupeista toinen kampa oli epävakaa. Ajattelin että toinen niistä on rikki. Voiko emolevy hajota koneen muutamaan kaatumiseen normaaleilla volteilla? Max 1,42 DRAM:lla ja 1,1 SoC, CPU-vakiona kokoajan.

Nyt flashbackasin 9943 BIOSin testiin, minkä piti olla yhden kanavan setupissa ok, niin silläkään ei voi kuin voltteja muuttaa. ProcODT koitin kaikki asetukset 40-80 välillä, kone boottaa windowsiin asti kaikilla näistä muistin käydessä 2400Mhz CL16, onko tämäkään normaalia? Voimassaolevaa ProcODT:ta ei kai näe mistään? joten sekään ei liene varmaa toimiiko muutos. Tuntuu että mikään Timings välilehdeltä ei toimi, asetukset säilyvät kyllä seuraaviin BIOS-postaamisiin asti mutta RTC tai HWinfo64 ei näe muutoksia.

Kuitenkin tuo emolevy toimii muistin SPD-asetuksilla ihan normaalisti, joten ei kai tätä voi laittaa RMA:hankaan? Hitto että ärsyttää.....


EDIT: HEIII!!!!!!! Vaihdoin kammat A_1 ja B_1 slotteihin, vaikka C6H:n asennusohje käskee laittamaan kaksi kampaa A_2 ja B_2 slotteihin! Nyt toimii Timingien vaihto ja sain ensin 18-42-75 @2666 mhz toimimaan (eli sain muutettua jotakin), ja samoilla timingeilla heti 3200Mhz windowsiin!!!! Nyt vain kiristelemään.

Onko tämä voinut olla siitä kiinni että C6H:n ohjekirjan mukainen asennustapa on väärä?
EDIT2: Ja 3200 14-14-14-34-48 toimii!!!!
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Onko tämä voinut olla siitä kiinni että C6H:n ohjekirjan mukainen asennustapa on väärä?
EDIT2: Ja 3200 14-14-14-34-48 toimii!!!!
Kyllä emon kaikkien muistislottien pitäisi toimia ja toi oletus joka ohjeessakin on eli A2 + B2 on oikein. Hyvä että sait kuitenkin toimimaan kampojen paikkoja vaihtamalla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Kyllä emon kaikkien muistislottien pitäisi toimia ja toi oletus joka ohjeessakin on eli A2 + B2 on oikein. Hyvä että sait kuitenkin toimimaan kampojen paikkoja vaihtamalla.
Eikös ne väylät ole sarjassa ja prosussa kauempana olevat on ns. päätepiste. Joten terminointivastus taitaa olla lähempänä slotia olevilla vähän erillainen.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
Kummallista tuossa oli se, että A2B2 sloteissa mikään timing-sivun muutos ei tuntunut tekevän yhtään mitään. Edes löysemmät asetukset ei mennyt päälle, toisaalta ei myöskään taajuden vaihto vaikuttanut mitenkään mihinkään suuntaan... Voikohan se nyt resetata kun ajaa hetken A1B1 sloteissa :o
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Kannattaa tutkia vielä ja olla sitten yhteydessä vaikka valmistajaan ja ostopaikkaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
3200dualrank.png

Noilla tulee nyt ajettua 2X16Gb kittiä. Ihan ok saavutus dual rankille. Soc 1,1 ja 1,39v muisteille. ProcODT 60 (se crosshairin 80/96 ei edes boottaa)
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248


Noilla tulee nyt ajettua 2X16Gb kittiä. Ihan ok saavutus dual rankille. Soc 1,1 ja 1,39v muisteille. ProcODT 60 (se crosshairin 80/96 ei edes boottaa)
tRCDWR voit vielä tiputtaa niin kirjoitusnopeus paranee :) Koskee ihan kaikkia muisteja varmaan että 14 on aivan liian löysä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
tRCDWR voit vielä tiputtaa niin kirjoitusnopeus paranee :) Koskee ihan kaikkia muisteja varmaan että 14 on aivan liian löysä.
Vaatii lisää voltteja. Noi tuli kokeiltua, dual rank kammat käy 60 asteisina muistitestejä ajaessa ja socissa on tietty nostovaraa, mutta voltit on nyt mukavan oloiset.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Vaatii lisää voltteja. Noi tuli kokeiltua, dual rank kammat käy 60 asteisina muistitestejä ajaessa ja socissa on tietty nostovaraa, mutta voltit on nyt mukavan oloiset.
Onpas kuumat kammat. Aijaa okei. Ite tosin ajan paljon korkeammilla volteilla single rankkeja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Onpas kuumat kammat. Aijaa okei. Ite tosin ajan paljon korkeammilla volteilla single rankkeja.
Joo, edellinen 4x8Gb kitti oli aikalailla viileämpi. No tuplamäärä piirejä tungettu samassa tilassa, noin tuplattu tehokulutus single rankkiin verrattuna, mutta samankokoisella heatsinkillä. Ei mikään ihme.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
samankokoisella heatsinkillä. Ei mikään ihme.
Muistien heatsinkit on pelkkiä brändäyspaikkoja muutenkin. Jos ottaisit noista sun rasituksessa 60 asteisena käyvistä muisteista heatsinkit pois niin kävisivät ehkä 61 asteisina sen jälkeen.
 

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Okei, itellä aika paljon enempi noita säätöjä tuolta Digi+ puolella päällä.
Kiitoksia sinulle ja muille jotka täällä ovat jaksaneet autella! Nyt on edes 3066(CL16) vakaa yli 8h ajan HCI:lla joten tästä on nyt hyvä jatkaa kiristämään sitten :cigar2:
Vihdoin löytyi jokin muu kuin tuo 2133MHz nopeus joka on vakaa :p
Siis, on mullakin muita säätöjä, mutta vain noihin on tarvinnut koskea :joy:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Muistien heatsinkit on pelkkiä brändäyspaikkoja muutenkin. Jos ottaisit noista sun rasituksessa 60 asteisena käyvistä muisteista heatsinkit pois niin kävisivät ehkä 61 asteisina sen jälkeen.
Niimpä ja noille on ihan ilmavirtaakin. Täytyy seuraavan bios version tullen kokeilla saako voltteja pois, tai 3333mhz kulkemaan ok volteilla.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Muistien heatsinkit on pelkkiä brändäyspaikkoja muutenkin. Jos ottaisit noista sun rasituksessa 60 asteisena käyvistä muisteista heatsinkit pois niin kävisivät ehkä 61 asteisina sen jälkeen.
Juu monesti näkee palvelimia joissa muistot on naked. Ja eipä noihin marketti koneisiin yleensä laiteta mitään ihmeellisia muisteja, ne on naked kanssa.
 

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
111
Kummallista tuossa oli se, että A2B2 sloteissa mikään timing-sivun muutos ei tuntunut tekevän yhtään mitään. Edes löysemmät asetukset ei mennyt päälle, toisaalta ei myöskään taajuden vaihto vaikuttanut mitenkään mihinkään suuntaan... Voikohan se nyt resetata kun ajaa hetken A1B1 sloteissa :eek:
Mulla oli Gigabyten emolla prossun kertoimen kanssa ongelmaa. Sen sai biosista vaihdettua, mutta ei vaikuttanut mitään. Sain tuon korjattua, kun otin emosta biosin patterin irti, virtalähteestä sähköjohdon irti ja painelin muutaman kerran virtanappia vielä varalta ja pidin konetta irti sähköistä puolisen tuntia. Tuo lienee kuitenkin joku Gigabyten tyyppivika, koska heidän foorumillaan muutkin ovat valitelleet samantyyppistä. Ilmeisesti emolle jää jonnekin kondensaattoreihin niin paljon virtaa, että se muistaa jotain asetuksia tai muuta hämärää (esim. pelkkä CMOS reset jumpperin käyttäminen ei auttanut tuohon ongelmaan).
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
Mulla oli Gigabyten emolla prossun kertoimen kanssa ongelmaa. Sen sai biosista vaihdettua, mutta ei vaikuttanut mitään. Sain tuon korjattua, kun otin emosta biosin patterin irti, virtalähteestä sähköjohdon irti ja painelin muutaman kerran virtanappia vielä varalta ja pidin konetta irti sähköistä puolisen tuntia. Tuo lienee kuitenkin joku Gigabyten tyyppivika, koska heidän foorumillaan muutkin ovat valitelleet samantyyppistä. Ilmeisesti emolle jää jonnekin kondensaattoreihin niin paljon virtaa, että se muistaa jotain asetuksia tai muuta hämärää (esim. pelkkä CMOS reset jumpperin käyttäminen ei auttanut tuohon ongelmaan).
Koitin tuota kunnollista resettiä itsekin omiin ongelmiini, virrat pois, piuha pois, painelin starttinappia, odotin ~20min ja cmos resettiä, sitten vasta virtoja päälle. Ei auttanut ainakaan aiemmin :| Onneksi nyt näyttäisi toimivan "väärissä" sloteissa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
63
Mulla olis G.Skillin 3200MHz laatumuistit ja Asrockin X370 Gaming K4 emo, mutta muistit eivät suostu toimimaan vakaasti yli 2800MHz, kellään vastaavia ongelmia. Uusin BIOS on jo kaikki.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Mulla olis G.Skillin 3200MHz laatumuistit ja Asrockin X370 Gaming K4 emo, mutta muistit eivät suostu toimimaan vakaasti yli 2800MHz, kellään vastaavia ongelmia. Uusin BIOS on jo kaikki.
Kokeiles ihan huvikseen toisiin muistipaikkoihin niitä kampoja. Vaikka käyttöohje sanoo mitä sanoo niin on jo esimerkki että ohjekirjan sanomiset ei aina vastaa todellisuutta.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Laitoin vihdoin X370-PRO BIOS 0805 sisään ja eipä tuossa ainakaan mikään tuntunut huonommin toimivan. Muistien kelloja pitää varmaan alkaa jossain välissä jumppaamaan sinne kohti 3200. Nyt toimii 1.28V ja 2933/16-18-18-38.

En usko että CL14 taikka CL15 noita saisin toimimaan (toimiiko muuten vieläkään parittomat?). Mikä mahtaisi olla CL16 3200 asetus josta kannattaisi lähteä liikkeelle? Muistit siis HyperX FURY 2133, ei Samsuing B mallia tietenkään.

Oliko tämän "uuden" AGESA myötä jotain uutia poppakonsteja / rituaaleja mitä piti myös koettaa?

Sorry hieman jälkijunassa tässä tulen, varmasi asioita mitä muut täällä rämppäsi 1-2kk sitten. :)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 744
Mulla olis G.Skillin 3200MHz laatumuistit ja Asrockin X370 Gaming K4 emo, mutta muistit eivät suostu toimimaan vakaasti yli 2800MHz, kellään vastaavia ongelmia. Uusin BIOS on jo kaikki.
Se riippuu, itselläni käytössä 2X Gskill TridentZ CL16 32GB 3200MHz DDR4 1.35V F4-3200C16D-16GTZ <= eli "G.Skillin 3200MHz laatumuistit" mutta ongelmana on tietysti se että 2kpl 16Gb kampoja.

Nyt juuri tänään tullut uefi-bios update mahdollisti nostamisen 2800 kuten täällä mainitsin. Eli hitaasti mutta varmasti ja sinulla kun ei PC-speksit kohdassa näy tiedot kannattaa kirjoittaa KAIKKI tiedot koneestasi viestiin vaikka spoiler tagien taakse niin saa helpommin apua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ryzenin suosimat muistit ovat yleensä cl14 3200MHz:n nopeudella. CL16 eivät ole samsungin b-die.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Ei vaikuttanut Prime X370 Pron uusin bios muistien kulkuun täällä. Pakko näköjään käyttää single channelia herran vuonna 2017, kun dual channelissa tulee erroria jo 2666mhz:lla ja löysillä ajoituksilla :dead: 2933mzh on ylin millä postaa, ainakaan ilman suurempia säätöjä. Single channelissa toimii 3200 mhz 14-14-14-14-34-48 virheittä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Ei vaikuttanut Prime X370 Pron uusin bios muistien kulkuun täällä. Pakko näköjään käyttää single channelia herran vuonna 2017, kun dual channelissa tulee erroria jo 2666mhz:lla ja löysillä ajoituksilla :dead: 2933mzh on ylin millä postaa, ainakaan ilman suurempia säätöjä. Single channelissa toimii 3200 mhz 14-14-14-14-34-48 virheittä.
Kokeilitko CBS valikkoa? Hardwareluxin mukaan siitä tuli todella kattava, myös p-statet tipahti. Hitto, en kuvitellut sen tapahtuvan. Laudan vaihto ei tunnukkaan enää niin hyvälle idealle.

Hyvin muuten huomasi miten oma kone muuttui kun haki ensin muistikellot vakiona. Ennen niin vakaa 3.9Ghz tuottaa muistivirhettä vaikka voltteja säätää 3200 kelloilla ja 3333 joka boottasi ennen ei pääse alkua pidemmälle. Pykälä prosukelloja alas ja alkaa sekin boottaamaan. Täytynee löysemmillä asetuksilla hakea uudet maksimikellot ja kiristellä sitten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Kokeilitko CBS valikkoa? Hardwareluxin mukaan siitä tuli todella kattava, myös p-statet tipahti. Hitto, en kuvitellut sen tapahtuvan. Laudan vaihto ei tunnukkaan enää niin hyvälle idealle.

Hyvin muuten huomasi miten oma kone muuttui kun haki ensin muistikellot vakiona. Ennen niin vakaa 3.9Ghz tuottaa muistivirhettä vaikka voltteja säätää 3200 kelloilla ja 3333 joka boottasi ennen ei pääse alkua pidemmälle. Pykälä prosukelloja alas ja alkaa sekin boottaamaan. Täytynee löysemmillä asetuksilla hakea uudet maksimikellot ja kiristellä sitten.
En. Vaikuttaa nämä lähtökohdat siltä, et jos jollain järettömällä säätämisellä saat jonkun 2933 mhz:n toimimaan, niin ei ole sen vaivan arvoista.

Mulla on siis 3200c14 b-diet.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
En. Vaikuttaa nämä lähtökohdat siltä, et jos jollain järettömällä säätämisellä saat jonkun 2933 mhz:n toimimaan, niin ei ole sen vaivan arvoista.

Mulla on siis 3200c14 b-diet.
Noiden pitäisi kyllä kulkea. Bootaako paremmilla volteilla 3333/3466? Kävi siis mielessä, ettei vain olisi muistireikä tiellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Noiden pitäisi kyllä kulkea. Bootaako paremmilla volteilla 3333/3466? Kävi siis mielessä, ettei vain olisi muistireikä tiellä.
Single rankia vielä(2x8gb). Sillä minä ostinkin kallista muistia ja X370 emolevyn, että pääsis vähän helpommalla :D Mindfactory oli sitä mieltä, että ihan oma syy kun ostaa muistia mikä ei ole emon qvl-listassa. Pitäisi vielä kysyä niiltä, että onko normaalia, että muistit toimii täydellisesi A1&B1 sloteissa, mutta ei postaa A2&B2 sloteissa edes kampa kerrallaan.

Ei postannut 3333/3466 mhz. Kokeilin voltteja 1,4-1,475 ja SOC voltage 1,1-1,15 väliltä. ProcODT 53,3 tai 60, ei vaikutusta.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Single rankia vielä(2x8gb). Sillä minä ostinkin kallista muistia ja X370 emolevyn, että pääsis vähän helpommalla :D Mindfactory oli sitä mieltä, että ihan oma syy kun ostaa muistia mikä ei ole emon qvl-listassa. Pitäisi vielä kysyä niiltä, että onko normaalia, että muistit toimii täydellisesi A1&B1 sloteissa, mutta ei postaa A2&B2 sloteissa edes kampa kerrallaan.

Ei postannut 3333/3466 mhz. Kokeilin voltteja 1,4-1,475 ja SOC voltage 1,1-1,15 väliltä. ProcODT 53,3 tai 60, ei vaikutusta.
Tuossa vois vielä kokeilla näitä jos siis löytyy asetukset biosist. Mutta vaikuttaa että on keskeneräinen bios tai tahallaan rampautettu. Pitäs kyllä sampan b die muistien mennä 3200 MHz. Oon saanu huonommallakin emolevyllä toimimaan 3066 MHz ja hynixeille. Mikä oli valmistajan tuotekoodi noille muisteille?

ClkDrvbStren = 20.0 Ohm
AddrCmdDrvStren = 20.0 Ohm
CsOdtDrvStren = 20.0 Ohm
CkeDrvStren = 20.0 Ohm

RttNom = RZQ/3
RttWr = RZQ/3
RttPark = RZQ/1
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Tuossa vois vielä kokeilla näitä jos siis löytyy asetukset biosist. Mutta vaikuttaa että on keskeneräinen bios tai tahallaan rampautettu. Pitäs kyllä sampan b die muistien mennä 3200 MHz. Oon saanu huonommallakin emolevyllä toimimaan 3066 MHz ja hynixeille. Mikä oli valmistajan tuotekoodi noille muisteille?
Katsoo nyt, jos jaksas viikonloppuna vielä säätää. Nämä muistit: https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14d-16gtz
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 067
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom