Itse aloin taas käyttää LLC3:sta kun vaihdoin uudempaa biossia ja zenstatelle. Jos viitsit niin mittaa ihmeessä vielä ZenState + LLC3. Tuleeko kauheita piikkejä vai onko ihan turvallista.
Hienoja mittauksia anyway.
Tein muutaman uuden mittauksen. Mukana myös tuo ZenStates + LLC3. Edellisten tapaan B-kursori on mahdollisimman tarkkaan arvonsa kohdalla, jolloin deltasta voi laskeskella mikä on A:n tarkempi arvo. Laitoin Y:n jakoväliksi 25mV, jolloin 1px = 1mV, jos mittausta haluaa harrastaa vaikka Gimpillä
Kokeilin laittaa useamman otoksen rinnakkain yhdeksi kuvaksi. Katsotaan miltä näyttää.
Alkuun idle-kuva, jossa mun kaikki taustaohjelmat käynnissä, mutta mitään erityistä kuormaa ei ajella. Mitattu minuutin ajan. Kaikissa ZenStates päällä, P0=35x / 1,35V. LLC tasot kuvissa vasemmalta oikealla: auto-1-2-3. Käytännössä kaikilla LLC arvoilla max. piikit ovat 1,390-1,395V välissä:
Idlessä ei mun mielestä ole mitään ihmeellistä. Kun P0 tulee käyttöön, niin käydään 40-45mV ZenStates:sta asetetun yläpuolella.
Seuraavaksi minuutin pätkä prime ajosta. Asetukset ja kuvien järjestys samat kuin yllä.
Tuossa LLC auto:n ja 1:n samanlaisuus vähän ihmetytti. Voi olla, että on tullut säätömoka biosissa, mutta en nyt ehtinyt ottamaan uusiksi. LLC3:sta voisi sanoa, että sillä keskiarvo asettuu aika nätisti ZenStates:sta laitettuun arvoon ja siitä piikataan n. 60-65mv yli.
Sitten vielä kuva, jossa ZenStates ei ole päällä ja biosista CPU automaatilla + LLC3. Tämän mittasin ihan siksi, että näillä asetuksilla ajellaan kunnes ZenStates käynnistyy. Mittauksen aikana on välillä idlattu, ajettu hetki Primeä, auottu selainta ja heiluteltu hiirtä HwInfon graafien päällä. Ideana oli generoida erilaisia kuormia ja etsiä maksimipiikkejä. Kuvat ovat kahdesta eri mittauksesta eri X-jakovälillä:
Tuossa sain kovimmillaan 1,502V piikin, joka tuli (muistaakseni) aika pienellä kuormalla. Lisäksi vasemmassa kuvassa näkyy triggerin jälkeen noin 1ms pituinen pätkä, jossa keskiarvo on noin 1,460V ja max. noin 1,476V. En ole itse kaivellut AMD:ltä jänniterajoja, jos niitä on vapaasti saatavilla, mutta noista ei kai vielä tarvitse olla huolissaan. Ne ovat lyhyitä piikkejä ja tulevat käytännössä vain Windowsin käynnistyksen aikana, jos ZenStates on laitettu start-uppiin.
Sitä en sitten tiedä, että löytyisikö mahdollisesti vielä jotakin "ylläripiikkejä", jos jaksaisi ottaa pidempiä mittauksia. Itsellä tulee vaan niin epäergonomiset asennot, kun mittaa ja käyttää konetta samalla, että paikat menee jumiin aika nopeasti.