Mietin tuossa suihkussa, että millaiset todennäköisyydet tässä ovat pelissä. Nyt kun tuli toi jonosysteemi, niin voi vähän (mutta ei kovinkaan tarkasti) arvata, että kuinka monta tuolla oli jonottamassa. Näin järkeilin homman itse:
- Kortteja tulee kaikkia malleja yhteensä myyntiin jotain luokkaa 700-1000 (viime viikon dropissa oli kuulemma 700, mutta muistaakseni yleensä on vähän enemmän).
- Tämän viikon dropissa sain kaikesta päätellen melko kehnon arvan, kun pöytäkone oli kolmasosan matkasta ja läppäri puolivälissä, kun kortit olivat loppuneet.
- Jos oletetaan, että kortteja oli n. 700 kpl ja että jonon palkki toimii silleen lineaarisesti, että 0%:ssa olet aloitussijallasi ja 100%:ssa pääset seuraavana sisään (isoja oletuksia), niin vähän perstuntumalta heitettynä kun olin puolivälissä palkkia niin edessäni olisi ollut vielä (700 / 50%) - 700 asiakasta, eli 700, eli olin aluksi jossain sijalla 1400. Pöytäkoneella kun olin vasta n. kolmasosan läpi niin edessäni olisi ollut vielä noin (700 / 33%) - 700 = 2121 asiakasta, eli olin aluksi jossain sijalla 2800. Pöytäkoneeni tuskin oli ihan viimeisenä, mutta saattoi tietenkin ollakkin.
- Nopealla katsauksella tähän ketjuun kirjoittaneista n. 6 käyttäjää 30:stä onnistui saamaan kortin; eli 20%. Oletan, että tämä arvio on yläkanttiin, sillä pitäisin todennäköisempänä, että suhteessa useampi voittaja tuulettaa voittoaan kuin häviäjä purnaa häviötään. Mikäli voittomahdollisuus kuitenkin oli 20% niin tällöin arpajaisissa olisi ollut n. 3500 arpaa sillä oletuksella, että kortteja oli n. 700.
- Tässä tekemäni arviot arpojen määrästä ovat luultavasti alakanttiin eivätkä yläkanttiin.
Perstuntumalta heittäisin, että tuolla oli varmaan 5-10 tuhatta arpaa hatussa (sanoisin "ihmistä jonossa", mutta monella oli varmaan useampi jono pyörimässä, ja arpajaisistahan tässä on oikeastaan kysymys eikä jonosta). Voitonmahdollisuudet olisivat tällöin siis n. 10% pintaan. Ensi viikosta alkaen voitonmahdollisuudet luultavasti kutistuvat tuosta entisestään jos ei jaksa kikkailla kaksinumeroisella määrällä jonoja.
Jos on ikinä pelannut esim. WoWia niin tietää nahoissaan, miten uskomattoman vaikeaa voi olla saada 10%:n todennäköisyyden droppi jota saa yrittää vain kerran viikossa. Geometrinen keskiarvo odotukselle olisi n. 7 viikkoa, mutta on varsin todennäköistä että vaikka olisi paikalla joka viikko seuraavat 6kk niin ei saisi mitään.
En halua lannistaa ketään (koko viestini on käytännössä mutuilua), mutta sanon sen verran, että taidan itse vaan suosiolla maksaa preemiumit Verkkokauppa.comiin
EDIT: Ai niin, sivulla oli siinä palkin alla valo/piste, joka vilkkui n. 2 sekunnin välein. En tiedä mitä se tarkoitti, mutta veikkasin, että saattoi vilkkua joka kerta kun uusi asiakas otettiin sisään. Kortit loppuivat klo 17:23, eli 23 minuutin kuluttua jonotuksen aloittamisesta. 23 * 60 = 1380 sekuntia, jaettuna kahdella on 690 valopisteen pilkahdusta. Kortteja oli viime viikolla kaupan 700. Epäilen siis, että piste pilkahti juurikin joka kerta kun uusi asiakas pääsi sisään.
EDIT2: Ylläolevia numeroita tarkemmin miettiessä pöytäkoneeni oli aluksi n. sijalla 2100 ja sitten lopuksi sijalla (2100-700) eli 1400. 5-10 tuhatta arpaa on luultavasti aika reilusti yläkanttiin siis, tuo 3500 vaikuttaisi tuon pohjalta järkevämmältä arviolta. Jos joku täällä muistaa palkkinsa olleen jossain vielä lähempänä alkua kuin tuo minun n. 33%, niin voidaan sen pohjalta tehdä vähän tarkempaa arviota tikettien määrästä. Esim. jos joku oli vasta about 15% kohdalla niin tuolloin arpoja olisi ollut n. 4500-5000.