Yleensäkin vianhaussa kannatta kyllä käyttäytyä hieman kriittisemmin, kuin jollain täysin huruduru '95% ajureissa' -logiikalla. On ymmärrettävää, että ihminen haluaa, että vika on kohteessa X tai Y, ja laite toimii tai ei toimi. Harmi vain, kun oikein mikään laite ei toimi niin.
Yleensä ottaen, jos vain mahdollista, katso ensin event viewer ja tee edes suuntaa-antava päätelmä, mitä kaikkia romuja ja softia herjaileviin suuntiin liittyy. Netti auttaa. Koskee melkein mitä vain ongelmaa, joissa on potentiaalista rauta- tai ajuripohjaisia vikoja epäilyksen alla.
Esim. aluksi absurdilta kuulostava SSD pcie -väylässä on aiheuttanut erikoisempiakin ongelmia. Käyttäähän se samaa väylää, kuin näyttis. En ihmettelisi, jos uusi pcie4 paljastaa taas aikaa myöten jotain uutta ja mukavaa pöytään.
Pinnalla olevaa 'ajuriongelmaa', joka toki lienee aivan todellinen, pahentanee ihmisten toiminta vikatilanteissa. Käytännön kokemuksena töissäni tekniikkaa korjaavan yrityksemme asiakkaista ja teknikoista iso osa haluaa syyttää ohjelmistoja erilaisista vioista. Syynä 75% tapauksissa ei aidon varmasti ole softa. Loput 24,9% todennäköisesti myöskään ei ole softa, vaikka sitä ei 100% varmuudella voida todentaa. Vaikeassa tilanteessa tietotaidon loppuessa on vain helpointa tulla siihen lopputulokseen, että kyseessä on jokin mystinen softaongelma, johon ei voi, eikä täten tarvitsekaan, vaikuttaa. Helpointa on keskittyä valittamiseen.
IT -rintamalla boonuksena se, että ainoastaan ajureita on 'helppo' ränkätä ees taas. Raudan testaaminen kotioloissa on usein mahdotonta. Viihdekäytössä toiminta toki on ymmärrettävää ja onhan se turhauttavaa, kun vianhaku on vaikeaa. Lähtökohtaisestihan koko vianhakua ei loppukäyttäjän toivottavasti tarvitsisi tehdä. On kuitenkin realismia, että kaikilla kokoonpanoilla sellaista saattaa joutua tekemään, riippumatta komponenttien valmistajasta.